AlfaPower

Vitan - nu får den gå i ide.

Pages:  1  2    4

Georg - 2020-4-20 kl 13:18

Nån som har en ny passande framruta i HögaKustenområdet :fiol:

[Ändrad 2020-4-20 av Georg]

får inte in ngr bilder. Meen "#¤%¤#¤¤#¤

20200420_123841.jpg - 4.4MB 20200420_123923.jpg - 3.6MB

20200420_124007.jpg - 2.8MB20200420_124018.jpg - 3.4MB

elCrillo - 2020-4-20 kl 17:07

Ja man blir ju inte mindre sugen på Sud...! Bra jobbat, fin bil! Avis...:kiss:

Georg - 2020-4-20 kl 19:04

Tack ! Inte så van vid lack utan rinningar å apelsinskal så det känns lite konstigt.

:cool:

FredrikAssarsson - 2020-4-21 kl 22:09

Finns en ruta bland annonserna:

https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=10964

Finnland - 2020-4-22 kl 09:22

Går fortfarande att beställa nya rutor från pilkington till alfasud. Enda priset jag hittar är dock i england ~200 pund.

bravo - 2020-4-22 kl 12:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Går fortfarande att beställa nya rutor från pilkington till alfasud. Enda priset jag hittar är dock i england ~200 pund.

har du nått artnr på den så kan jag kolla med mina glas kontakter vad en kan kosta i sverige.

Finnland - 2020-4-22 kl 14:45

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

har du nått artnr på den så kan jag kolla med mina glas kontakter vad en kan kosta i sverige.

2015 heter den kort och gott i katalogen, Alfasud III 77-79

Georg - 2020-4-23 kl 09:55

Sökt ruta på en glasfirma ..få se om dom hittar nån.
Finns tydl. en i Örebro men det är 100 mil tor..problem i dessa tider med distancing...

Georg - 2020-4-23 kl 10:04

Sökt ruta på en glasfirma ..få se om dom hittar nån.
Finns tydl. en beg. i Örebro men det är 100 mil tor..problem i dessa tider med distancing och varande i högriskgrupp...
Så ny å nära är förstahandsmålet. I värsta fall får jag fixa co.t å ta ny besiktning om en månad.
Men då har jag inga ok sommardäck

Alfafrälst - 2020-4-23 kl 12:07

Finns en på blocket också

https://www.blocket.se/annons/varmland/vindrutor_till_aldre_...

Finnland - 2020-4-23 kl 14:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfafrälst  
Finns en på blocket också

https://www.blocket.se/annons/varmland/vindrutor_till_aldre_...
´

72-76 är väl den limmade rutan, som är lite större? Den här har väl den med gummilist?

Georg - 2020-4-23 kl 17:06

Har skrivit till dom jag hittade på Blocket :)
Tack för tips...:headbang:

dlyris - 2020-4-23 kl 18:50

Hej Georg, om du tittar på delar säljs här på Alfapower, någon säljer en ruta till Alfasud.

Georg - 2020-4-23 kl 19:36

Tack ! Jo jag har kollat upp lite men köper hellre en ny än åker 100 mil för en begagnad...Vi får se vad jag hittar..

George Junior - 2020-4-24 kl 04:40

Baserat på vad jag sett av farsans 2 första sudar så har 76 limmad ruta och 78 gummilist. Nu frågar jag mig, är det verkligen någon skillnad på plåten, är det inte bara så att gummilisten tar mer utrymme?
Vi testade ju att montera 76ans ruta med list på 78an. Såg bra ut på sidorna men rutan var alldeles för hög.

bravo - 2020-4-24 kl 18:23

rutan för limmad är lite större än rutan för list. limmad ruta ska ha så stor anliggningsyta som möjligt för limsträngen, när en ruta i list behöver inte ha så stor anliggning då listen håller den kvar och om rutramens kant. därför det skiljer på dom.
alfa har säkerligen inte gjort någon kaross förändring på detta för bara rutan, snacka om dyra verktyg när dom redan har i produktionen.

Georg - 2020-4-25 kl 10:57

Precis så.
Nu är det knepiga att jag inte säkert vet vad jag har mer än att den sitter i gummilist. Men den var trång att få dit men när glasmästarn skulle sätta in en för limning m. gummilist då fanns inte planer att få in den i överkant. (på min gula alfasud som jag byggt om till combi)
Så det måste vara för gummilist jag har. Kan mäta sen om det behövs..

Idag gräver jag i Datraförgasarn. Accpumpen funkar men verkar som att huvudmunstycket inte ger fullt. Precis som dom blev när dom la av även förr.
Ska ta en titt till om jag missat nån kanal.

Annars står en DellOrto 40 på bänken. Frambriksrenoverad. Motsvarande Weber IDF 40. Med ett litet fräsjobb så passar den men jag måste bygga om luftrenarn för annars slår den i huven. Detta skulle jag gjort e. bes.... tvekar lite på att chansa att jag får till det med CO å allt.
Till förgasarn hör ett superkort insug som troligen är för nån annan standardförgasare - typ Weber DIR som användes i icke sverige...

[Ändrad 2020-4-25 av Georg]

Georg - 2020-4-25 kl 18:52

Hittar ingen info om Datra 36 förgasaren...
Trodde jag hade. Haft isär å rengjort och möjligen kan munstyckena vara förväxlade. Vet inte vilket av huvudmunst. som ska sitta var.
Men den går lite bättre nu så nu ska jag kolla om verkl. tändningen blev riktigt rätt ställd å sen kanske skruva nån blandning å så.
Ett hopp finns.
Framruta kanske ny på G. Får mått imorrn..

bravo - 2020-4-25 kl 19:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Hittar ingen info om Datra 36 förgasaren...
Trodde jag hade. Haft isär å rengjort och möjligen kan munstyckena vara förväxlade. Vet inte vilket av huvudmunst. som ska sitta var.
Men den går lite bättre nu så nu ska jag kolla om verkl. tändningen blev riktigt rätt ställd å sen kanske skruva nån blandning å så.
Ett hopp finns.
Framruta kanske ny på G. Får mått imorrn..

ska se vad jag har för info om den förgasaren. har även orginal tekniskinfo boken som alla verkstäder fick ut. kollar imorn. skickar bild på sms isåfall

George Junior - 2020-4-26 kl 04:08

DATRABILDER - kan kanske vara till hjälp.

Georg - 2020-4-26 kl 05:55

Tack hmm...
Det är bestyckningen jag funderar över. Sitter 2 av vardera 84-86 och 25 - 26 bredvid varandra och 86.orna är sinsemellan olika. 200 och 220 om jag ser rätt. Väldigt otydliga stansningar men med borr som tolk märker man skillnaden. Frågan är vilket munstycke till vilken placering. Ser inte att dom är med på bilden båda omgångarna. Får lite mer soppa nu när jag skiftat placering. Lite märkligt detta för som jag har rengjort dom här två omgångarna munstycken ute efter vägarna under mina tidiga sud-år, men inte kan jag erinra mig att dom var olika dom långa kombinationerna med huvudmunstyckena. Men det ska vara så för den Xtra förgasare jag har där är det samma - men - när jag ändrade till tvärt emot den bestyckningen på Xtraförg. - då funkade det bättre.

Georg - 2020-4-26 kl 12:00

Okej då. Efter en timmes strul för att få till lagom förtändning föll det på plats. Det ÄR knepigt dels för att det inte finns nån vacuumförställning på Marellin så det är oklart för mig hur det påverkar var man ska ställa i förhållande till märket på svänghjulet.
Likaså vilket märke som är vilket. ÖD inga problem. Kollade på kolvtoppen för säk. skull. Sen märke ÖD OK men märke 2 finns inte. Måste ha varit där dom gjort balanseringsborrning. Sen finns sista men det ska vara vid 4500 varv och jag når det inte riktigt utan att ligga på rödmarkeringen. Men nu stämmer tomgång och 2000 varv - om det nu är där jag tror.
Sen sitter justeringen för tomgång (anslaget) så himla illa till så man får känna sig fram vilket gör det komplicerat då man måste hålla gasen uppe manuellt tills man kommer rätt. Undrar om det inte var nåt skit vid blandningsskruven för plötsligt började det fungera att skruva på´n.
Skriver detta NU så jag vet att det var sant vid ett tillfälle.
Körde en vända å nu fattas bara liite soppa för att det ska gå som tänkt. Frestande att ta det största från andra förgasarn men avvaktar tills jag vet vad dom tvåhuvudkombinationer jobbar mot.
:bananana:

Georg - 2020-4-28 kl 08:29

Fick svar från Carglas nyss.
3.500 ca för standardruta monterad.
Leveranstid ca 2,5 månad

Får ta en annan lösning.
Har flera beg. rutor i olika skick på listan..
Ju längre bort ju bättre ruta. Vill man köra 100 mil för en bra ruta är frågan.

[Ändrad 2020-4-28 av Georg]

Georg - 2020-4-30 kl 17:05

Varit på utflykt till inlandet och hämtat vindruta !
Och fyndat en instr.bräda till Sud Ti i - tror jag- gott skick. Äntligen lite flyt 😊

[Ändrad 2020-4-30 av Georg]

20200430_172245.jpg - 2.9MB

bravo - 2020-5-1 kl 13:20

mm najs.
den brädan har jag med en likadan liggande sprillans ny. iallafall med det gråa inlägget i.
var det rutan som var till salu du köpte.
vet du om han har andra sudd prylar med. tänker på plåt och annat sådant :)

härligt o göra sådana fynd o komplett med

Georg - 2020-5-1 kl 19:11

Japp. Det var rutan jag var ute efter.
Han hade tre sudar som jag såg. En skulle skrotas. Jag kan förmedla tel. till dig på sms.
Jag kollade nästan inte alls på skicket på plåten på skrotobjektet. Du får fråga.
Jag var så fokuserad på rutan men när vi ändå höll på att demontera kunde jag inte blunda för den fina brädan. Bilen var ombyggd med 33 framvagn och elektronisk hastighetsmätare.. Den kan komma till pass för mig senare. Aldrig haft en så fin Ti-bräda, Vid en hastig blick kan man ta den för samma som jag har i nu men ytorna har ingen vadderad plast. Bara krymplack grå.

George Junior - 2020-5-2 kl 06:42

Han hade tre sudar som jag såg. En skulle skrotas. Jag kan förmedla tel. till dig på sms.
Jag kollade nästan inte alls på skicket på plåten på skrotobjektet. Du får fråga.
Jag var så fokuserad på rutan men när vi ändå höll på att demontera kunde jag inte blunda för den fina brädan. Bilen var ombyggd med 33 framvagn och elektronisk hastighetsmätare.. Den kan komma till pass för mig senare. Aldrig haft en så fin Ti-bräda, Vid en hastig blick kan man ta den för samma som jag har i nu men ytorna har ingen vadderad plast. Bara krymplack grå.
Limmat eller gummilist undrar man ju då. Den tidiga brädan hängde ju med en bit in på gummilist-tiden. Annars så är ju den sena brädan med digitalklocka rätt läcker :drool:

Georg - 2020-5-2 kl 07:50

Gummilist.
Hörrdu sena brädan "med digitalklockan" går fetbort.
Brädan kom från en annan sud...den här var 4d som min...

bravo - 2020-5-2 kl 19:11

kollade min bräda nu. det var ingen sådan du hade, den har vaderad plast. ett askfat i en lucka man drar ut i mitten av brädan där du har dina mätare.

såg ditt sms, så ska kolla med honom.
tack för info. :)

Georg - 2020-5-2 kl 22:03

Rickard - det var en sån bräda du beskriver som jag hade i innan. Den åkte ut ikväll.

Georg - 2020-5-3 kl 15:59

Ruta i !!
Ojoj va lätt det var utan instr.brädan i.
Inget snöre. Lite Yes/handtvål/vatten att pensla på.

[Ändrad 2020-5-3 av Georg]

20200503_164629.jpg - 2.6MB

FredrikAssarsson - 2020-5-3 kl 19:26

Oj lyxigt!!:thumbsup:

Grifo - 2020-5-3 kl 21:08

Bra jobbat !!!

Georg - 2020-5-13 kl 19:26

Rivit ner Datran å stökat runt ett varv och det verkade svara lite bättre. For iväg för att mäta CO å justera men kom bara till 8+ på co.t.
Hem igen å rev ner å testade en annan flottör som gav exakt rätt värden. Provade GLstift och testade annan tändinst. Går sämre efter dessa insatser.
Nu har Bravo grävt fram några förgasare så får jag väl ta nytt tag. Rätt trött på skiten.

[Ändrad 2020-5-13 av Georg]

Enell - 2020-5-13 kl 21:04

Nu har jag ju aldrig bråkat med en Datra så där är jag helt novis. Men definitivt inte för att vara elak men på nåt vis känns det lite skönt att det är fler som inte kan komma överens med sina förgasare.

George Junior - 2020-5-19 kl 02:35

Bara en tanke. Borde det inte vara mycket enklare att hitta rätt inställning om man kunde mäta upp syrehalten med en bredbandslambda? Så man har nåt att gå efter? Det är ju en viss blandning som eftersträvas oavsett om det är insprutning eller gasare.

Georg - 2020-5-19 kl 07:25

Jo absolut - ngn form av mätning vore välkommet !
Men jag tänker såhär: jag måste ju kunna få kärran att gå som den ska under körning. Tomgång har jag bra - vilket brukar vara ett av problemen med Datran. Men den verkar - och är - alldeles för fet. Det är driften - att svara när man kliver på jag vill åt först. Som du minns satte jag på den gula första kombin på en liten paralellweber från Simca 1100 Ti. Som en liten Idf. Det blev en helt annan roligare gång. Svarade blixtsnabbt på gas. Hitta en sån idag är nog inte lätt men nog inte omöjligt.
Jo jag vill kunna mäta men jag inser inte hur det skulle hjälpa mig komma över första tröskeln att få den att svara som den ska. När Datran bråkar normalt så är det att den suger in skit från vevhusventilationen - det öppna röret mynnar rakt ovanför munstyckena. Då och då när man kliver på glasen snabbt händer det att munstyckena får skräp i sig. Vet tusan inte varifrån men det sitter en typ rensborste i slangen från oljepåfyllningen å in till luftrenarn. Just det - den borsten brukar jag ta bort för att inte nåt ska fastna/lossa där. Ska kolla.
Men när detta händer går motorn bara på fullgas och tomgång. Bara att lossa munstyckena och blåsa rent. Körningen nu är som ett halvt normalfel - den svarar dåligt .. måste smyga lite först på gasen - sen kan man stämpla på..
Det saknas soppa typ från huvudmunstycken och får för mycket på tomgång.
T.o.m. bilprovarn menade att den får för lite soppa typ huvudmunstycken. Han hade lite italienskt han med...
Har en Datra till som nästan är stum. Får jag loss spjällen kan jag ju göra ett försök till innan jag börjar böka å montera två andra varianter för boxern. Dom är nog i uppmjukn.behov båda dessutom. Berg har vänligen skickat hit lite som han inte behöver.
Det som är skumt är att den här maskinen bara gått typ 12.000 mil och fungerat utmärkt innan den ställdes av för typ 12 år sen. Bl.a en trip t. Grekland å åter.
Fanns inga synliga avlagringar eller nåt. Behöver ju inte bilen så jag sitter inte i sjön men trist när man kommit så här långt. Har en fabriksrenoverad Dellorto Idf-typ 40 mm som jag planerat ha på mitten. Har ett speciellt insug till den som passar på ett annat insug suden hade. Kan ansluta den med ett litet fräsjobb. Men då måste jag hitta rätt i bestyckning och göra om luftrenarn för DellOrton är mkt högre.
Det var vad jag tänk laborera med - efter bes. Inte före.
I Malmö finns en 95 eller 105 hk 1,5:a....rätt som släpar jag väl hem den. Men nu sitter vi i karantän så det blir inte så mkt gjort på den nivån.
Men mäta vore alla tiders spec. om man börjar testa olika varianter av förgasare
Jag har kollat om det läcker nåt med startgas. Icke.

[Ändrad 2020-5-19 av Georg]

Georg - 2020-5-19 kl 18:10

Inväntar nu olika insug med från Bravo.
Upptäckte när det kom grejer idag att adaptern till DellOrto 40 passar på insuget som har en WeberDir i orginal. = icke Sverige.
Nu ska jag kolla om man kan få loss pinnbultarna ur insuget för ska jag få dit adaptern måste jag ha insexskruv gm adaptern.
Någon som har kunskap lossa pinnbultar när det kanske krävs hårdare tag än 2 muttrar man låser mot varann. ??

Georg - 2020-5-22 kl 20:30

När man omöjligen hittar hålet där jag ska stoppa in nyckeln plötsligt - då fattar man att viruset bitit sig fast. Vi pratar inte om ko vid 19. Vi pratar Yaris.:wall:

:ritaliead:

Georg - 2020-6-18 kl 08:57

Nu då !
DellOrto 40.
Förmodligen mycket pyssel med
annorlunda placering av vattenanslutningar mm.
Men tiden för 2 mån ombes går ut i midsommar så nu får det väl bli en ny bes i aug. eller så..
Verkstan stängd under semestern så nåt nytt co-prov blir svårt få.
Skit samma. Har så mkt annat att göra nu under sommarn.

[Ändrad 2020-6-18 av Georg]

20200617_174646.jpg - 4.5MB

Micke G - 2020-6-18 kl 20:36

Det där måste ju vara den ultimata lösningen om man vill köra med, så lika som original möjlig lösning. Förmodar att det är Spiros som lyckats med konststycket att leta fram den där skönheten!?

Georg - 2020-6-18 kl 21:56

Jamen, trodde knappt det var sant att det finns framtaget för detta ändamål. Man utgår från insugsröret till Weber DIR.
Gissar att det.är den vanligaste förgasaren - sverigemarknaden oräknad.
Formen på insuget gör nog så att man kan byta startm. utan att ta bort insuget.
Bild på läget i em.
Inte en vatten el. bensinslang passar mellan DIR å DATRA. Man får skarva.. Passar inte mellan termostathus å generatorbocken vattenslangen. Men org term.hus var inte med från Bergh. Han letar.
Tror jag ska ha igång den imorrn.

Ja du Micke - ingen trodde väl att du skulle få lära dig mer än allt du kan

20200618_165108.jpg - 870kB

FredrikAssarsson - 2020-6-19 kl 21:51

Har du kollat så att det inte är så att du har 7mån extra respit nu pga koskit19? Covid har ju gjort att Sbp skjuter upp besiktningar nu.

Georg - 2020-6-19 kl 22:03

Om man bes. och fått föreläggande gäller det inte

Skit åe

Georg - 2020-6-21 kl 15:25

Nä nu ger jag upp. Hoppas på att få lite inspiration längre fram. Alternativt att den hamnar på annonssidan.

20200621_160222.jpg - 4.3MB

[Ändrad 2020-6-22 av Georg]

Grifo - 2020-6-22 kl 17:32

INTE SÄLJA I AFFEKT :no:

Georg - 2020-6-22 kl 18:39

Spiros ger sig inte .. han har hittat en fabriksren. Weber DIR.
Den som 68-hästarn hade på dom flesta marknader...
Nä Gunnar jag är lugnare idag..

FredrikAssarsson - 2020-6-22 kl 21:03

På’t igen bara!:kiss:

HEDBERG - 2020-6-22 kl 21:23

Har tittat flera gånger på den där Delorto hybriden , ser väldigt tilltalande och lite underbart galet ut 😁
 Pages:  1  2    4