AlfaPower

AUX/BT i 147

Luledavve - 2019-9-8 kl 20:05

Har anslutit en BTmodul i CD-växlaringången. Men min stereo vill inte hitta igen den.

På nätet hittar jag intruktionsfilmer som visar att man använder SRC-knappen mitt på enheten längst ner för att välja CD-changer. Men min har inte en sådan. Knappen finns där med heter bara FM

Är det kört eller ska man kunna koppla in "CD changer" på någon annan knapp? vad finns det för olika enherer till 147an egentligen? (förutom navi)

(på tidigare 159an kom fick en knapp CDC-funktion när modulen kopplades in i blåa ingången på baksidan.)

Bilen är en -07

Atterhall - 2019-9-8 kl 20:15

Jag har motsvarande, har du provat att välja källa med "SRC"-knappen på ratten?

Luledavve - 2019-9-9 kl 06:27

Ååh. Skrattade högt när jag läste detta. -där är ju den saknade SRC- knappen :D

Men det funkade inte:(
Det bläddrar mellan FM FM FM AM AM och ”NO SRC”

Har testat att starta stereon med SRC intryck med, men inte, om jag inte gör fel.?.

Luledavve - 2019-9-9 kl 08:06

Min enhet är en sådan här.

Och modellen.

Läste nåt om serier innan x.17 fungerar bättre med Aux. men jag vet inte hur jag tyder vad jag har. Eller hur jag hanterar det.

[Edited on 2019-9-9 by Luledavve]

Atterhall - 2019-9-10 kl 07:27

😁👍

Den ser ut att vara tämligen identisk med den jag har (147 -08), vad har du för BT-burk? Matning till den?

Luledavve - 2019-9-10 kl 10:12

Har en sådan här.

Inte exakt denna leverantör. Men samma produkt.

https://m.ebay.co.uk/itm/Bluetooth-Adapter-AUX-Music-Module-...

Matar den med ström från power-antenna ("aut ant" på stereon). Enheten och telefonen kopplar upp sig så fort stereon startar. Så den delen verkar funka.

[Edited on 2019-9-10 by Luledavve]

Atterhall - 2019-9-10 kl 18:28

Skumt... Kan ju kännas lite mysko att samma enhet ska lira till 147/156/GT, 159/Brera och MiTo/Giulietta på det - tre helt olika system. Är inte säker ens på att det är Blaupunkt som levererat till alla. De första är ju i a f BP. Kanske ska kolla hur anslutningarna i den blå kontakten sitter jämfört m schemat på ovansidan av burken.

Har den blå hamnat på rätt plats förresten? Ska sitta längst ut om jag inte är ute och cyklar...

Luledavve - 2019-9-10 kl 19:58

Den färgglada tredelade kontakten som satt i hade en blå "blank"-del. Den bytte jag ut mot BT adapterns blåa kontakt. Passade som en pusselbit.

Det såg precis likadant ut på 159an jag hade med navi. Men den hade jag en yatour-adapter till. Till den skulle inte de enklare kabel-aux inte fungera. Däremot till den vanliga stereon i 159an skulle det gå med en enklare kabel. Det är väl den denna ska motsvara.
Att den ska passa alla system är väl för att det ska vara någon typ av standandard på cd-växlar kontakter? det tillverkas väl inte hur många standarder som helst i det?

Jag ska kolla hur anslutningarna sitter jmf med shemat på stereon, men jag är inte säker på vad jag ska kolla efter just på det. Jag noterar och postar här så kanske vi kan reda ut det om jag inte blir klok själv.

Edit. denna skulle ju funka på 159 som inte var navi när jag kollade då det var aktuellt med den. https://cdbilradio.se/bilstereo/tillbehor/aux-kablar-35mm/au...
Verkar ju vara till lite olika märken med samma kontakt.

Luledavve - 2019-9-10 kl 20:05

Hittade denna. Den blåa kontakten jag har verkar vara C3 på denna.

Hittade någonstans på ett engelskt forum att man på vissa modeller måste brygga nåt i kontakten för att bilen ska fatta att det är en växlare i den.

Förstår heller inte varför jag ska ha en separat + och - anslutning då det verkar finnas i urtaget för den blåa kontakten redan. Det borde ju varit inkopplat där direkt (16) + och (18) eller (19) GND -

Damen är iväg med bilen, ska ut och kolla min anslutning när den är tillbaka igen.

Luledavve - 2019-9-10 kl 21:44

Den är ansluten på kontakterna 18, 19, 20 i C3

Line in. GND, L, R

Verkar kunna vara rätt. Lägger in en bild imorrn på det.

Luledavve - 2019-9-12 kl 11:42

hittade denna med inbyggd bygling

https://www.amazon.co.uk/dp/B004S6JEJK/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_...

Och detta nedan saxat från alfaowner forumet:

"You have a small chance to get it working bij modifying the blue plug on the cable. You need to make a connection between the data-in and data-out pins in the blue plug, to fool the radio into thinking there's a cd-changer connected. It's a bit hit and miss if that will work though, depending on the firmware version of the radio.
see .:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek , C13 (data-out) and C15 (data-in), blue plug on cable, are the ones you need to short."

"By short do you mean out a jumper cable across c13 and c15?"

"yes....

If it does work, you will probably lose the internal CD player, as it will no longer be recognised.
You can solve this by making the jumper switcheable, inserting a simple switch if you want to retain use of the internal cd player"

Men jag tycker, om jag tittar på kontaktens schema ovan att det inte går ihop med 13-15 Borde det inte varit 13-14? in/out?

Googlar vidare. Vill ju inte råka bränna en enhet med felkoppling heller.

[Edited on 2019-9-13 by Luledavve]

Atterhall - 2019-9-12 kl 20:58

Det är ju en lurig huvudenhet på de där - den är integrerad i CAN-bussen som sagt. ISO-anslutningar där kontakteringen inte följer ISO-standard och allt möjligt jox.

Det man skulle våga chansa på är ju 16/17, växlarens +/- matning. Där går det ju i a f ingen data... Kanske räcker för att "lura" enheten att det finns nåt i andra ändan?

Men dubbelkolla med schemat på apparaten - det är rätt stora skillnader på den stora ISO-n, ritningen du hittat är fel där. Kan ju vara knas på den lilla också...

När BT är inkopplad funkar mycket riktigt inte den interna CD-spelaren. Kände inte att det var nån särskild loss. ;)

[Ändrad 2019-9-12 av Atterhall]

Luledavve - 2019-9-12 kl 21:31

Blir det inte kortis om man tar 12-voltmatningen och kopplar till jord?!?

Så här ser mitt kopplingsschema och anslutning ut. Skillnaden med det tidigare schemat verkar vara på (15) UB+

[Edited on 2019-9-12 by Luledavve]