AlfaPower

156 2.5 V6 -99 Pendlarsleeper

Goran_O - 2019-11-12 kl 21:18

Hej igen, för det var ett tag sedan man ägde en Alfa. Vår fina vita 75 TS blev påkörd av en Volvo 245 och skrotades 2002. Tydligen en rätt vanlig företeelse och kombination.
Jag saknade en kul bil, som ger mig energi både till och från jobbet, och varför inte varje gång man kör? Livet är för kort för tråkiga bilar, har ju sagts flera gånger.
Sen allt detta snack om Busso... Bara att köpa och prova. Sagt och gjort, här är den:

Motor
Original 2.5 liters V6 på 190hk
Olja: Japp
Tändstift: Bytta 2017 i samband med kamrem.

Kända viktiga servicar:
Kamremsbyte och service: 2017-04-11-ish

Bromsar
Original

Chassi
Original
Bra sida för beräkning av chassi: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Interiör
Grå-beige Momo skinnklädsel
Träimitation

Exteriör
Färg: 428/B Cosmic Blå

Fälgar och Däck
6,5x16" telefonfälgar original
6,5x15" telefonfälgar original

Att göra lista
1. Mitt ytterhandtag på vänster bakdörr funkar med tveksam tillförlitlighet - Klart!
2. Dimljus vänster fram sprucket, måste bytas- Klart!
3. Gummilist till bakluckan separerar från sig själv
4. Byta koppling. Japp den är rökt.- Klart!
5. Reparationshandbok till 156 (2.5 V6 Berlina)- Klart!
6. Köpa 16” telefonfälgar med eller utan däck - - Klart!
7. Hela och fina Alfa Romeo märken till huven och bakluckan. - Huven klart.
8. Oljepåfyllningslocket lätt sprucket - - Klart!
9. Skaffa ny växelspak i trä- Klart!
10. Byta ut diverse lampor i instrumentpanelen- Klart!
11. Undersöka AC'ns funktion. Trasig slang och kompressor.
12. Skaffa gummimattor till bilen- Klart!
13. Skaffa modernare stereo med smartphone-fokus- Klart!
14. Fixa rosten kring framrutan - Klart!
15. Fixa rosten vid vänster tröskelskarv.
16. Laga rosten i golvet insidan av balkarna höger sida.
17. Byta vänster undre länkarm- Klart!
18. Byta höger undre länkarm- Klart!
19. Byta drivaxeldamasker höger sida- Klart!
20. Byta ut gammal expansionstank- Klart!
21. Dra ut diverse bucklor- Klart!
22. Putsa upp insugsrören
23. Snygga till kamremskåpan
24. Byta ut båda rostiga benen till framskärmarna- Klart!
25. Göra 4-hjulsinställning- Klart!

Kul/bra att ha
Stagman-stag - Klart!
Övre tornstag OMP - Klart!
För lättare och seriösa racefälgar: Förslag mottages
Racestol modell större (192cm och 95kg)
Bilfäste och släde för racestol

Bra länkar:
Byta koppling 2.5 V6
Billiga hästkrafter

Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

Vikter
Vikt: Tjänstevikt enligt reg papper 1400kg

Racetider
Knutstorp:
Sturup:

Ha det bättre
Goran

8252E33F-88B9-434A-AF72-C8D72422577D.jpeg - 139kB

1415AEBE-09CD-4D03-A862-61451A544934.jpeg - 95kB

75C7E8B9-4523-4FAD-B5E4-581958A9B30E.jpeg - 96kB

27BC7332-0643-4D55-9546-7CE2544A459D.jpeg - 80kB

[Ändrad 2020-6-29 av Goran_O]

sam_h - 2019-11-12 kl 21:43

Kul! så klurat vad det ska bli? låter som du tänker bankörning är på tapeten?

Goran_O - 2019-11-12 kl 22:04

Hej

Jag har alltid tidigare haft det som något mål, men inte denna gången. Den ska användas mest till vardags och något banmöte utan att gå sönder.
Lite väghållningspryttlar och bättre bromsar kommer säkert hamna på bilen.
Ska man vara riktigt snabb måste man bli extrem och då blir mina bilar mest ståendes på pallbockar. Sen är det ingen ide heller, för jag är inte någon snabb förare. Alldeles för bekväm med åldern.


mvh
Goran

BennySteen - 2019-11-13 kl 15:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Motor
Bilder kommer. 700x700 pixlars regeln gör att det är lite omständligt att lägga upp bilder.
[Ändrad 2019-11-12 av Goran_O]


Finns ingen sådan begränsning.

Goran_O - 2019-11-14 kl 21:10

Första låsta inlägget börjar med: "Ämne: OBS! Max bildstorlek 700x700px"
Senast ändrat 2008.
Kanske dags att ta bort det?

mvh
Goran

Goran_O - 2019-11-15 kl 17:41

Hej

Dagens chock: offert från Ströms Bilverkstad i Malmö på kopplingsbyte inkl. material: 21179kr..........låter det smälta in.........
Autoalfa skulle ha 8300kr för samma jobb inkl. material. Jag kan ta en långhelg i Göteborg, få bytt kopplingen och komma billigare undan.

Ströms har denna listan på delar som ska bytas:
Originaldelsnr - Beskrivning
71786144 - Sats aterst.kopp (Kopplingssats)
46411951 - Kopplingsdel (Styrhylsa)
40004430 - Packning
40004910 - Packning
55221732 (46756747) - Bussning (Kopplingsarmen)
55221733 (46756742) - Bussning (Kopplingsarmen)
HP - Vxl olja 75w80

Stämmer detta med vad AutoAlfa bytt åt er (ni som fått det gjort där) eller som gjort det själva?

mvh
Goran

[Ändrad 2019-11-15 av Goran_O]

FredrikAssarsson - 2019-11-15 kl 21:30

8300 är ett mycket bra pris för allt det jobbet och delar.

Min förra alfa hade ett kvitto i sig på nästan 28000kr för liknande arbete hos Dahlgrens bil..

argentaperra - 2019-11-16 kl 01:59

Det är väl ungefär som att byta koppling i en Fiat Coupe 20VT (fast lättare på Alfan iofs) så jag fattar varför det är dyrt.
Tog en hel helg för mig o min kompis, konstant arbete haha.

bravo - 2019-11-16 kl 11:39

40004430 - Packning
40004910 - Packning detta är packboxarna till drivaxlarn. lite arb på byta dom.
46411951- detta är styrhylsan som uttrampningslagret glider på. behöver man inte byta om det ej är slitet, dock så gör dom det för att slippa läckage från packboxen sedan. hel tok. lite jobb det med.
kopplingskittet är förståligt.

dock är jag ej ok med att byta bussningarna till kopplingsarmen. har aldrig bytat några sådana på någon låda jag har rivit ner och det har varit massor både på alfa och andra modeller. dom kostar inte många kronor och inte mkt jobb heller.

man ska ta ner subframen för att få ut lådan och det kräver ju en hjulinställning sedan som ingår i detta jobbet. och för att få ner den måste du även lossa infästningen till växellspakens hållare som sitter i subframen osv, det är lite jobb och några timmars jobb på att byta den kopplingen.
sen är ju deras timpris avgörande då den förmodligen är högre än andras.

få ett kostnads förslag från hedin på samma jobb så är nog fasiken ströms billiga :)

Goran_O - 2019-11-18 kl 09:54

Tack för svaren. :beerchug:
Har läst in mig på ett antal inlägg både här och på Alfaowner och beslutat mig för att det är lättare att lämna in bilen till proffs. Trångt i garaget, ovilja att ligga på kallt cementgolv, brottas med skruvar(startmotorn) man inte når utan specialverktyg, som inte finns att köpa, gjorde valet enkelt för mig.

Jag kommer lämna in den till Autoalfa. Köra upp, ta tåget ner och sen upp igen ett senare datum. Behöver ge dem den tid de behöver för det är tydligen inget garanterat endagarsjobb.



[Ändrad 2019-11-18 av Goran_O]

Besar - 2019-11-18 kl 23:54

perfekt tillfälle att montera en q2 eller qualife diff

Goran_O - 2019-11-19 kl 09:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
perfekt tillfälle att montera en q2 eller qualife diff


Visst, gärna, men var hittar man en sån?
Någon som har en billig liggandes?


Goran_O - 2019-11-23 kl 23:45

Startar med lite enkelt mysmek som att byta vänster bakre dörrhandtag, dimljuset vänster fram och ett nyare emblem till grillen.

20BE5565-2601-45DD-AED5-23AE8D38FFE2.jpeg - 30kB 86CC056B-3950-4411-99DF-E2B5C5C84C63.jpeg - 28kB

D798580E-D83B-4FED-8CE2-42EDF7FBCEE8.jpeg - 36kB A15AE111-1D06-4104-A29F-62E09E442300.jpeg - 25kB

24A25ACA-1BDD-4B59-B0E7-5A99094F7A99.jpeg - 33kB

Man ska tydligen ta en bild hållandes en iPhone på sidan för att få rätt vinkel här.:rolleyes:





[Ändrad 2019-11-24 av Goran_O]

Goran_O - 2019-11-24 kl 09:03

Jag tänkte kolla med expertisen var man kan få åtgärdat de nedan beskrivna rostagreppen på ett bra sätt till ett humant pris i Sverige, upp till Stockholmstrakten, eller kanske Polen?

För en lekman ser det ut som ett jobb där man får ta ut rutan, rostlaga, dellacka om taket och ena tröskeln och sätta tillbaka rutan igen.

Försöker få en kostnadsbild av läget, reparera eller köra tills man skrotar den.

Hör gärna av er om ni har någon bra kontakt.
Tack.

Övre hörnen av framrutan.
372FAF52-569B-4DA7-9C57-094AA9119B08.jpeg - 27kB 73BC7FB9-0A97-44F5-992B-7901032AE038.jpeg - 22kB

Höger a-stolpe och vänster tröskel.
D836BAFF-D48D-41C8-8902-BA376012F2DA.jpeg - 24kB 0A07F34B-6FFD-490C-A7C5-6357580B8A33.jpeg - 40kB

Dörrar, båda sidorna.
28E6AF1D-C4C8-4ECC-8173-525D09718C83.jpeg - 29kB

[Ändrad 2019-11-24 av Goran_O]

HEDBERG - 2019-11-24 kl 09:17

Rent spontant så verkar det för billigt ,som att priset gäller endast arbete eller delarna . Dubbel kolla är mitt råd. (Du har angett priset 8300kr )

Goran_O - 2019-11-24 kl 09:28

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Rent spontant så verkar det för billigt ,som att priset gäller endast arbete eller delarna . Dubbel kolla är mitt råd. (Du har angett priset 8300kr )


Ja, det ska jag, så man inte står där...:dunce:
De sa 7900kr, och sen med tillägg för 2 liter växellådsolja som jag egenhändigt höftar till med 200kr/liter.

Edit. Dubbelkollat med Hans på Autoalfa den 2019-12-02: Jodå, ca 8-8500kr för arbete inkl. kopplingssats och 2 liter växellådsolja.:yes: Bokat kopplingsbyte vecka 51.:D


[Ändrad 2019-12-2 av Goran_O]

Goran_O - 2019-11-24 kl 21:59

Idag har jag bytt ut lite lampor från instrumenteringen. Jag tyckte att det såg lite mörkt ut. När jag provade lamporna upptäckte jag att ca hälften var trasiga.

Det är väldigt lätta att plocka ut instrumenten på 156'an. Heja! och tack för det Alfa Romeo.:clap: En skruv på insidan/ovansidan av instrumentnischen, för att få ut innerkåpan och 2 skruvar får att få loss själva instrumentet.

Efter lite hjälp från Alfisti på fejjan så fick jag rätt på vilka lampor man skulle ha och var man skaffar dem billigast.
Jag valde att köpa 1,2W glödlampor från Biltema. Det var ingen märkbar skillnad mot 3 Watt'arna.

6B3944F5-BC27-48A8-9ED5-DD0DF5142A74.jpeg - 12kB 5EAA6F00-306F-4E92-BD57-105ED68EB3BC.jpeg - 28kB

33DCC5A9-D463-45F1-ABAE-B9E1E3930854.jpeg - 25kB

Hastighetsmätaren - Varvräknaren
95094A6E-5D3F-4515-B5F7-BBD85C3749B9.jpeg - 20kB CD7B9F7A-2E77-41AF-983C-C69E038A5F6A.jpeg - 23kB

F3B69AE8-09F2-4511-B71B-5A01719E9ABF.jpeg - 15kB

[Ändrad 2019-11-24 av Goran_O]

Goran_O - 2019-11-26 kl 00:19

Överväger att byta koppling och kanske kamrem samtidigt (lite i förtid, ca 2,5 år gammal) och därför ta ut hela motorn och växellådan i ett stycke.

Har ni någon bra instruktion själva eller kan hänvisa till en strukturerad beskrivning om hur man gör och ”bra att tänka på”?

Hittat bara detta: https://www.alfaowner.com/threads/clutch-replacement-156-v6.785946/
https://www.alfaowner.com/threads/rough-guide-to-v6-clutch-change-on-a-156.145507/

Förstår att man ska hissa upp bilen och sänka ner drivlinan.
Räcker det bara att lyfta framänden, eller ska hela bilen stå på pallbockar?
Hur hissar man ner drivlinan, vilka upphängningspunkter bör/kan man använda eller är det bara att ta en kraftig kedja, lämpligt dragen runt ”drivlinan”?
På vad ska man sänka ner drivlinan, en EU-pall, eller blir det för högt för att dra ut drivlinan under fronten, en verkstadshora eller bara en matta?

Tack

[Ändrad 2019-11-26 av Goran_O]

Goran_O - 2019-12-2 kl 17:38

Bokat tid för kopplingsbyte vecka 51 på Autoalfa efter att ha verifierat prisuppgifterna. Kommer kosta ca 8-8500kr för arbete, kopplingssats och växellådsolja.

FredrikAssarsson - 2019-12-3 kl 22:26

Som hittat - kör på det!

Har du ett par år till på remmen så låt den vara i dagsläget skulle jag säga.

Goran_O - 2019-12-5 kl 13:31

Jag provade en service som heter Autobutler, och den spottade fram 19 offerter i mitt område från 6730kr till 12897kr. Filtrerat ut på de med bäst omdömme (>4,2 av 5) och mer än 50 betyg av kunder. Jag valde ca 4 intressanta verkstäder på hemmaplan. Men, kan de Alfa Romeo 156 2.5 V6 och vilka kopplingssatser har de räknat med? Jag ställde frågorna och fick bara ett svar: "Vi kan allt och använder LUK." LUK är bra men jag vill nog ha lite mer Alfaerfarenhet. Kopplingen är som jag förstått dragande och inte tryckande, och generator skruven som är svår att komma åt, så det kan vara lite speciellt.
Så jag tar smällen på 16h på 2x transport fram och tillbaka till Göteborg och extrakostnaden på ca 1600kr för att kunna lita på de som utför jobbet.

Remmen ska jag göra själv.:yes: Lite av en sport att kunna det.:cool:

[Ändrad 2019-12-5 av Goran_O]

Goran_O - 2019-12-28 kl 22:40

Bilen hämtad lördagen den 21/12 2019 efter kopplingsbyte som kostade 8012 kr.
Fick en liten snack med Hans om tips och råd om bilen. Höjdarställe. Förstår varför alla uppskattar Autoalfa.

Han hade 2 anmärkningar:
1. Rost innanför balkarna på båda sidorna. Tydligen ett klassiskt ställe, förutom mina stenskott som också måste åtgärdas.
2. Måste tydligen byta vänster nedre länkarmen fram. Bakre fästet var slut. Köpte loss Björn Nilssons turkiska länkarm av märket ETS. Ville ha det gjort under mellandagarna så hans var snabbast tillgänglig.
Har kollat in youtube-klippet för guidning.
Behövde bara köpa ny 36mm hylsa på Biltema med ytterdiamater 48mm för att komma åt navmuttern. Hade en 36'a sedan tidigare men den var "fetare".

Nästa projekt blir att få bilen rostlagad och leta sänkningssats.
Ska besöka 3 st rostlagare och lackeringsfirmor i trakten för offert. Får sen se om det är värt det. Hamnar nog mellan 10-15000kr.

FredrikAssarsson - 2019-12-28 kl 22:53

Men navmuttern behöver du inte lossa för att byta länkarmen.. :smash:

Goran_O - 2020-1-7 kl 16:42

Tack för input, men synd att jag inte fick ett meddelande att du hade skrivit det.
Jag trodde man automatiskt fick följdmeddelanden på 1. sina egna trådar och 2. trådar man skrivit i.
Jag ser att där finns en checkbox till höger när man svarar, men ska undersöka om där finns systeminställningar, för det upplevs som noncharlant att inte svara till trådföljare.


Polerat strålkastare

Goran_O - 2020-3-18 kl 16:31

Varit tyst ett tag, men det har hänt en hel del och jag har inte haft tiden att updatera...

Börjar med att lägga upp lite bilder och fyller sen ut med relevant text...

Först polerade jag upp mina strålkastare med ett Meguiars kit jag hade på hyllan. Högra sidan klar (sett från förarsätet), vänster kvar att göra på bilden. Alltid kul med före-efter bilder.

IMG_6343.JPG - 3.8MB


[Ändrad 2020-3-19 av Goran_O]

Short shift kit

Goran_O - 2020-3-18 kl 16:32

Hittade detta klart överkomliga short shift kit på Totally Alfa.


IMG_6359.JPG - 1.6MBIMG_6358.JPG - 4MB

Kylarvätskebehållaren såg skitig ut

Goran_O - 2020-3-18 kl 16:33

Jag vet av erfarenhet att dessa behållare är nästan omöjlga att få riktigt rena så jag köpte en ny på Autodoc. Formen var inte "100 Gunnar" då urtaget på undersidan inte var tillräckligt djupt, men det funkade bra. Bara skönt att det finns billiga behållare att skaffa. Det var ingen lek att hitta till min Fiat Coupé.

Jo, förresten en sak till, på det gröna originallocket står det 1,4 bar och på det nya svarta 1,0 bar, så jag bytte till originallock, men det syns inte på bilden. (Kommer byta bilden snart.) Jag tänkte att det kan vara av intresse om man ska byta behållare. Vill inte det ska spruta ut kylarvätska i onödan om man nu tyckt det varit viktigt att tillverka locket för 1,4 bar.

IMG_6455.JPG - 4.1MB

IMG_6456.JPG - 3.6MB


[Ändrad 2020-3-18 av Goran_O]

Fräscha 16"

Goran_O - 2020-3-18 kl 16:36

Med Martin A's försorg blev jag med favoritfälgar...



IMG_6457.JPG - 3.5MB

...och en hel batterilåda. Min, som i och för sig fungerade, saknade bulten som var knäckt på min.



[Ändrad 2020-3-18 av Goran_O]

IMG_E6452.JPG - 526kB

Ny kopplingsslavcylinder

Goran_O - 2020-3-18 kl 16:53

I min iver att snygga till under huven upptäckte jag att slavcylinderns gummidamask var tvådelad. Måste fixas så klart så jag köpte en gummisats till slavcylindern. När jag sen skulle få av cylindern för att få dit damasken, så var låsringen fastrostad och gick sönder när jag skulle få av den. Detta ledde till att jag var tvungen att skruva av dess fäste för att få av cylindern. Den satt då fastrostad igen i fästet och när jag skulle få av den så gick cylindern sönder.:no::yes:
Blev till att beställa ny cylinder, som typiskt nog inte kom med ny låsring utan den fick beställas separat. Då jag gjort samma operation på min tidigare Fiat Coupé så provade jag att köpa den över disk på Fiat som ligger närmast. Inget på hyllan, så klart, och var tvungen att köpa 20 stycken á 61kr/st om jag ville ha en (1). De vill naturligt inte fylla hyllorna med hyllvärmare. Ringde Hedins i Malmö istället och där räckte det att köpa 5 st á 55kr/st.
Jag kom då ihåg att jag tidigare använt mig av en supersida om man ska ha tag på omöjliga delar: reservdelstorget.se. Lägg det på minnet, för där lägger alla möjliga företag upp sina reservdelar som blir över på deras hyllor. Det blev en styck från Thor Nilsson i Sjöbo för 84kr inkl.frakt.

Nåväl, efter lite uppfräshning av fästet monterade jag slavcylindern med lite kopparpasta för att det ska bli lättare nästa gång.


IMG_6473.JPG - 3.8MB

FredrikAssarsson - 2020-3-19 kl 21:58

Även på 166 är det något udda med locket till expansionskärlet. Jag bytte också till det gamla på den nya tanken, tror det var samma fundering som du hade där.. 🤔

Goran_O - 2020-3-19 kl 23:04

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Även på 166 är det något udda med locket till expansionskärlet. Jag bytte också till det gamla på den nya tanken, tror det var samma fundering som du hade där.. 🤔


Hur upptäckte du det? Samma misstanke som jag eller läckte det ut vatten?

FredrikAssarsson - 2020-3-20 kl 19:01

Bara misstanken, jag bytte direkt utan provstart.

Rostlagning

Goran_O - 2020-5-24 kl 19:02

Så var det dags att ta tag i rostlagningen på taket och höger dörr(a-stolpen). Jag lägger upp mycket bilder för egen referens och för att komma ihåg stegen till nästa gång det blir dags.

1. Min första oro var om rosten hade gått igenom plåten som då borde svetsas.
2. Listerna runt rutan, hur får jag av dem?, kommer de hålla? och om inte, var skaffar jag nya? Här upptäckte jag en ny bekantskap via fb-gruppen Alfisti - Myra Dessjack. Hon arbetar med bilrutor så ett telefonsamtal senare så visste jag hur jag tar av listen på säkert sätt, det är bara att kränga av den försiktigt (den är ju gjord i gummi). Sen var där två sidolister till som satt i fönsterlisten, för att täta mot dörrlisten. Hon sa dessutom att hon kan skaffa alla fönsterlister jag behöver. Då hade jag ett svar på den frågan med. Bara att köra igång...

Från början...
IMG_6478.JPG - 192kB IMG_6479.JPG - 190kB IMG_6482.JPG - 194kB IMG_6480.JPG - 214kB

...efter stålborstning och punktblästring...
IMG_6536.JPG - 184kB IMG_6535.JPG - 199kB IMG_6537.JPG - 174kB IMG_6538.JPG - 203kB

Kan omöjligt varit långt ifrån genomgång på sista bilden, men det var fantastiskt skönt att det inte gått igenom. Då borde en nybörjare som jag kunna reda ut det.
Jag fortsatte att slipa med grovt sandpapper tills all synlig rost var borta. De bilderna har jag inte laddat upp.
forts...

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

Goran_O - 2020-5-24 kl 19:07

forts.
...första spackling och slipning. Jag har för vana att alltid först gå till Biltema och använda mig av deras medel. Hur fel kan det gå? Bilen är ingen värdefull klassiker än och jag gör detta för att lära mig. Hur som haver så handlade jag på mig; spackel, sprutspackel, primer och våtslippapper: 400 och 800 på Biltema. Min vän John stoppade mig när det kom till klarlack. Han sa att lack och klarlack bör komma från samma leverantör som också måste vara av bra märke. Så jag beställde SprayMax 1K lack och 2K klarlack från Tyskland (spraydosen-shop.de) pga halva priset mot i Sverige.
IMG_6555.JPG - 183kB IMG_6556.JPG - 171kB IMG_6557.JPG - 193kB IMG_6558.JPG - 191kB

...och efter ännu mer spackling med sprayspackel och slipning blev det så här. Området bara växer...:(
IMG_6561.JPG - 158kB IMG_6562.JPG - 127kB IMG_6563.JPG - 125kB IMG_6564.JPG - 148kB

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

Goran_O - 2020-5-24 kl 19:33

forts...

...och lack. Aj, aj, aj, här syns direkt var man fuskat eller trott man var färdig.
IMG_6586.JPG - 90kB IMG_6585.JPG - 213kB IMG_6588.JPG - 114kB IMG_6587.JPG - 184kB

Provar att bara slipa ner, prime'a och lacka igen.
IMG_6589.JPG - 133kB

Blev riktigt bra efter klarlacken, ca hälften blev superjämnt och resten apelsinskal med bara en rinning. Speciellt på dörren blev det kanon, som att ett proffs gjort det.:yes: Nu när jag för första gången ser hur mycket klarlacken bygger på hade jag kunnat undvika ytterligare slipning och undvikt extraarbetet, men mer kommer...:furious3:
IMG_6606.JPG - 162kB

Hur jag hanterar rinningen kommer i nästa del...suck.:rolleyes:

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

Klarlacksrinningen

Goran_O - 2020-5-24 kl 20:42

Jo, efter att ha googlat på hur man hanterar en klarlacksrinning hittade jag något intressant som skulle visa sig vara ödesdigert i orätta hander...mina.- DeVilbiss Shim-mask

Det ser enkelt ut att bara skära bort rinningen som inte var såå hög.
Det var det inte. Förmodligen på grund av lågt blodsocker, dvs dum i huvet, så plockade jag fram ett rakblad och skar försiktigt och utan att ana vart det skulle leda...igenom klarlack och lack.:furious3:

IMG_6629.JPG - 193kB

Blev bara till att slipa ner, spackla igen och prime'a innan lack.
IMG_6630.JPG - 173kB

Då händer detta efter prime'ningen (Biltema):
IMG_6642.JPG - 78kB

WTF! Googlade lite på Biltema Primer och läst att den fått dålig kritik, någon nämnde att man ibland måste använda "sealer" för att skilja på vissa medel i lackningsprocessen. Nåväl iväg och köper primer hos proffs, Uco i Malmö:
IMG_6643.JPG - 151kB

Samma resultat :furious3: Dessutom fortfarande mjukt. Min polare John misstänker att min klarlack inte hade torkat ordentligt efter 9 dagar och att det är därför det händer.
IMG_6651.JPG - 141kB

Varför hände detta inte när jag använde primer på lagningarna första gången, innan jag skar hål på min fina lagning? Då slog det mig att det enda jag inte använt mig av nu är Biltema sprejspackel. Kan det användas som förseglare? Jag ville helst undvika slabba med epoxyprimer, som jag nu skaffat, efter tips från andra coachen Fredrik Assarsson. Funkar det inte nu blir det epoxyvägen.
IMG_6652.JPG - 109kB

Och se på fan, det funkar.:clap:
IMG_6653.JPG - 130kB

Slipar ner primern endast lätt på ytan med 800-papper
IMG_6655.JPG - 101kB

Sen lack på. Här andra lagret.
IMG_6657.JPG - 138kB

Och sista klarlack. Denna gången gick jag fegare på, och la 4-5 lager utan att köra riktigt tjockt. Tänkte att det är lättare att slipa ner jämnt fördelat "apelsinskal" än att hantera rinning igen. Hela taket måste slipas jämnt och poleras innan jag är klar. Nu väntar jag på att det ska torka i 2 veckor.
IMG_6662.JPG - 138kB

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

FredrikAssarsson - 2020-5-24 kl 21:12

Visst lär man sig mycket för varje gång? :thumbsup:

Goran_O - 2020-5-24 kl 21:24

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Visst lär man sig mycket för varje gång? :thumbsup:


Absolut, det var ju meningen med övningen. Gamla jag hade lämnat bort det till ett proffs för 10 ggr pengarna mot att göra det själv. Hade hoppats slippa falla i alla gropar själv, utan ha lite tur på vägen.:dunce:
Fann dock att det är väldigt tillfredsställande att jobba med sånt här.:yes:

Goran_O - 2020-5-24 kl 21:32

Sen har jag även passat på att shape'a upp mina plast....mojtar(?) med lite Plast-och gummivax från Biltema (Var annars?)

Före och efter.

IMG_6580.JPG - 205kB

...även besökt Billeberga Bilskrot och hämtat fräschare gummilister från en 2003 års modell. Nu slipper jag nästan alla rostbubblorna som växte i fönsterlisterna. Lite kvar på förardörren, men betydligt bättre än mina gamla.

IMG_6613.JPG - 127kB IMG_6612.JPG - 136kB

Sen passade jag på att skaffa fina backspeglar från Hedbergs bilskrot i Västerås som hade 2 med samma "skickklassning". Börjar arta sig nu. Kommer i sommar försöka fräscha upp och lacka mina gamla backspeglar i bilens färg, som en uppgradering till 2004 års modell. Har för mig att de fick backspeglarna lackade i bilens färg. Hör gärna av er för tips på hur man ska göra det, för tror inte det är så lätt med ärgande aluminium.
Blästra, spackla ev. håligheter, aluminium primer, lack och klarlack? Låter det bra?

IMG_6636.JPG - 149kB IMG_6637.JPG - 136kB IMG_6638.JPG - 143kB IMG_6639.JPG - 137kB

[Ändrad 2020-5-24 av Goran_O]

Första uppgraderingen - Stagman

Goran_O - 2020-5-24 kl 21:56

Då jag var väldigt nöjd med effekten på styvheten i framvagnen av ett Stagman stag i min Fiat Coupé 20VT, så var jag tvungen att skaffa ett nu med. Nu sitter det på plats...nästan. Jag behöver lite längre bultar för att få ingrepp med tillräckligt många gängor så man kan dra dem till rätt moment. Vill minnas att de var för korta i min Fiat och att jag drog sönder 2 gängor i den ena bulten då. Med längre bultar gick det kanon. Behöver 2 st fingängade M10-1.25 x 65mm för staget bygger 7 mm. Original sitter de 60mm långa, men 5mm tas upp av två brickor som inte går att ta bort, så knappt 55mm längd kvar. Var har ni skaffat era skruvar, ni som monterat Stagman stag? Hittar inget på Tools eller Swedol och på Ahlsell får jag inte handla som privatperson.:no:

IMG_6671.JPG - 2.6MB

Edit1: Lösning: Man kapar bara av brickorna och får 5 mm till.:yes:
Edit1b: Ännu enklare, bänd av ytterbrickan med stor skruvmejsel. Den andra faller av av sig själv.

Edit2: Finns att köpa i Skåne på itek.se (Verktygonline) i Eslöv.

[Ändrad 2020-5-27 av Goran_O]

Goran_O - 2020-6-25 kl 14:41

Då är det dags för mer uppdatering.

1. Trasiga gängor i höger nedre länkarm gjorde att jag inte kunde sätta fast mitt Stagman stag. - Beställde ny länkarm.

IMG_6678.JPG - 4.1MB

2. Medans jag brottades med att få nya länkarmen på plats hade jag sönder höger yttre drivaxeldamask. Beställde ny sån.

IMG_6677.JPG - 2.7MB

3. Medans jag väntade på den, försökte jag dela på högra yttre drivknuten, men gav rätt snart upp och insåg att hela drivaxeln måste av för att ens ha en chans. Så den skruvade jag av och lyckades ändå inte få av drivknuten för jag vågade inte drämma till den och saknade en arm för att det skulle gå rätt till utan någon åverkan. Den nedrans låsringen ville inte hålla sig öppen medans jag försökte klubba av drivknuten.

IMG_6708.JPG - 3MB

4. Upptäckte att den inre damasken också var lite sliten, och då det var mycket enklare att byta båda damaskerna det hållet så var valet lätt. - Beställde ny sån. Klart!

IMG_6717.JPG - 3.6MB

[Ändrad 2020-6-27 av Goran_O]

Goran_O - 2020-6-25 kl 14:44

När jag höll på med damasker och länkarmar, såg jag att de båda plåtkonstruktionerna som håller fronten i bakkant var helt sönderrostade. Till min förvåning var de rätt billiga så jag beställde nya sådana med från Autodoc.

IMG_6723.JPG - 3.7MB
IMG_6724.JPG - 3.4MB
IMG_6750.JPG - 4MB
IMG_6751.JPG - 3.8MB

[Ändrad 2020-6-27 av Goran_O]

Goran_O - 2020-6-25 kl 14:46

Sen tog jag en vända till verkstad (via Autobulter) för en AC-service för att få reda på vad som var fel med systemet.
Domen var rätt hård för en slang var läck och ac-kompressorn var dålig.
Sökande efter slang ledde till att jag köpte fel på ebay från England.
Frågade Hedins efter ny och de sa att den utgått. Kanon ju!
Nu har jag börjat undersöka om jag inte ska ta bort hela AC-systemet.
Ger det kanske ett varv till genom att kontakta experter på området där jag bor men även kolla om de finns utomlands.

IMG_6670.JPG - 135kB
IMG_6758.JPG - 3.9MB
IMG_6767.JPG - 3MB

[Ändrad 2020-6-27 av Goran_O]

Goran_O - 2020-6-25 kl 14:58

Idag var jag på en 4-hjulsinställning. Passade på att maskintvätta bilen med.

IMG_6786.JPG - 6.3MB

4-hjulsinställningen gick sådär. Det var längesedan någon rört eller brytt sig om denna bilen, det syntes rätt klart. Jag misstänkte det då den gick som en "hossa".

IMG_6790.JPG - 3.5MB

Inte så mycket att ställa in på denna bilen mer än toe, som blev bra, men cambern är åt skogen.

Fram är den dubbelt så stor på vänster sida mot höger. Hur åtgärdar men det? Vilken del behöver bytas? Har fått svar av Fredrik A att det förmodligen är dags att byta övre länkarm vänster så nu är den beställd med.

IMG_6798.JPG - 4.1MB

Bak är det väldigt jämn och åt helvete för mycket negativ (racing-)camber på -3,25 grader. Har jag fel fjädrar på bilen? Bilen har ju dragit mycket släp, misstänker jag, för däcken jag fick med bilen var enormt snedslitna på insidan. Kan fjädrarna ha stannat i deformerat läge eller har gummibussningarna i bakre länkarmarna blivit utdragna under en massa "släpdragande"? Har beställt nya länkarmar.

IMG_6799.JPG - 5.9MB

[Ändrad 2020-6-27 av Goran_O]

Goran_O - 2020-6-25 kl 15:03

Bokat kamrems- och multiremsbyte hos Autoalfa i Göteborg v29 för ca 9000kr inkl. material, dvs remmarna, hjulen och vattenpump.
När jag gjorde en koll i min trakt via Autobutler skulle de ha mellan 15200-25000kr. Champion Auto skulle ha 18000kr. Vad gör dem för fel så att de behöver dubbelt så lång tid på sig, för jag tror inte att Autoalfa idkar välgörenhet?
Passar på för vi ska hälsa på goda vänner i Göteborgstrakten då.

FredrikAssarsson - 2020-6-25 kl 16:46

Cambern förvärras av trötta bussningar i övre länkarmarna

Goran_O - 2020-6-25 kl 16:53

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Cambern förvärras av trötta bussningar i övre länkarmarna


Antar att du menar de främre övre länkarmarna. Tror att höger fram är nyligen bytt så då tolkar jag dig som att det lutar åt att vänster fram behöver bytas.

FredrikAssarsson - 2020-6-25 kl 19:32

Korrekt. Så har alla mina varit. Men det är ju ingen jätteskillnad och när man kör med sänkfjädrar får man mer camber. Man får kompensera med lite mer toe in så däcken slits jämnt.

Goran_O - 2020-6-27 kl 12:34

Uppdaterat föregående inlägg med bilder.

OK, nu har jag beställt ny övre länkarm vänster fram och 4 bakre länkarmar.
Nya däck också bokade av "Brutal-Berlina"-ägaren Peter M som också driver egen firma. Fick bra deal på Toyo TR1 i dimension 205/55-16.

Goran_O - 2020-6-27 kl 13:19

Glömde säga att jag även uppdaterat väghållningen med ett tornstag i antracitgrått för att inte sticka ut. En sleeper avslöjar inget.:no:


IMG_6754.JPG - 4.1MB

[Ändrad 2020-6-27 av Goran_O]

IMG_6755.JPG - 4MB

Goran_O - 2020-7-3 kl 09:00

Nu har jag skaffat Multiecuscan-licens och ska börja undersöka i helgen.
Har ju redan börjat och hittar lite gamla fel.
Tanken är väl att radera gamla fel, ut och köra, köra igång allt man har och läsa av senaste felstatusen?

Någon som har tips på hur man borde gå till väga?
Jag upptäckte att man först gör en felskanning på en viss modul, som AC'n, sen läser du felmeddelandena till bara den modulen. Sen får man gå tillbaka och göra en ny scan på t ex motorn och läsa dess felmeddelanden. Man kan alltså inte scanna allt och sen gå mellan modulerna i felläsningsläget. Antingen gör jag något fel eller så är det bara dumt programmerat. Någon som vet?

Märkte igår, efter att ha skott om bilen med nya Goodyear Efficient Grip Performance 2 i storlek 205/55-16 91V, att fläktarna inte gick igång trots att temperaturmätaren närmade sig 110 grader. Detta fick mig att köpa en licens av Multiecuscan och med programmet lyckades jag aktivera reläerna så de klickade till. Därmed kan jag ta bort dem från fellistan. Första saken att kolla enligt reparationsboken är säkringarna, men det hade jag inte tid till igår för det blev sent. Blir lite kul felsökning i helgen.

Sen kommer John förbi och ska få sin bil analyserad.

Trevlig helg och jag ska ha semester:bananana:

[Ändrad 2020-7-3 av Goran_O]

FredrikAssarsson - 2020-7-3 kl 20:22

Säkring, sedan pillar du bort fläktmotstånden i kylaren (mitt på uppe och nere)
När du plockar bort dom ser du om det ärgat sönder. Det har det troligtvis. Köp nya.

Goran_O - 2020-7-4 kl 15:29

Hej Fredrik

Säkringarna är hela.
Reläerna har jag som sagt provkört via multiecuscan så de klickat till, så antar att de är hela med.
Provade att kortsluta motstånden, kopplade tråd över motståndkontakterna, för att se ifall fläktarna skulle dra igång när jag värmt upp motorn på tomgång, men icke. Stendött.
Kylaren blir varm och de kylflänsarna jag kommer åt uppifrån känns hela.

När den svalnat kan jag prova skruva av motstånden för att kolla deras skick.

Multiecuscan motorfelmeddelanden säger inget om fläktarna. Bara ”P0130 - Lambda sensor”.

Kan det vara någon givare som inte meddelar att fläktarna ska kopplas in?

Med vänlig hälsning,
Goran

Goran_O - 2020-7-4 kl 18:30

Hej igen

Nu har jag haft av båda motstånden och mätt upp dem till 0,2 ohm med professionell DMM och toleransområdet 0-200 ohm. De ska vara 0,18 ohm/st så de ska vara OK.

Kopplade även 12V på fläktarna och fick båda att snurra var för sig.

Lutar åt en givare som inte skickar rätt signal till fläktarna att snurra, eller?

AAF98398-4399-4761-B226-77CCB731B836.jpeg - 92kB

FredrikAssarsson - 2020-7-4 kl 21:57

Ok. Börja med det du vet då. Lambdan har problem. De ger upp vid 16000mil men är ju 20år gamla nu även om miltalen skulle vara lägre. Byt lambdan till en ny bosch.

Efter det kollar du felkoder igen. Kan vara en tempgivare som behöver bytas för att den inte skickar info till kylfläktarna.
Vad sa ecuscan när du provade att tvångsstarta fläktarna under actuatordelen?

Goran_O - 2020-7-4 kl 22:41

Ok, beställer Bosch-lambda.

Multiecuscan sa ingenting när jag provade tvångsstarta fläktarna. Bara reläerna som klickade. Fläktarna gick inte igång.

Alfa felsignaler 20200704_motor.PNG - 59kB

[Ändrad 2020-7-4 av Goran_O]

Chramon - 2020-7-5 kl 08:23

Hmm... ďet var nån annan som hade kylfläktsproblem nyligen. Här på AP?
Han hade elschema och där såg man om jag minns rätt att ström/plussidan går
direkt till fläkten. De jordas sedan via motstånden och relä för de olika hastigheterna.
Det gör att det blir lite annorlunda att felsöka kretsen, det går inte "bara mäta ström".
Ska se om jag hittar snacket... :cool:

Fann det. Kolla på sista sidan en bit upp.
Tomik har postat en länk till elschemat. Du hittar säkert bra info där.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35518#pid402458

[Ändrad 2020-07-05 av Chramon]

Goran_O - 2020-7-5 kl 09:18

Tack Christer
Verkar lovande. Hade nyligen av batterilådan där kontakterna och fläktreläna sitter fastskruvade. Något där som rubbats kanske.
Kollar idag.

Chramon - 2020-7-5 kl 11:08

Ok, minns inte hur schemat såg ut. Kan ju vara att
reläna har gemensam jordpunkt och är den väck fungerar inget. Går ju ta en lös jordkabel, dutta på strategiska ställen runt reläsatsen oc se om fläkt startar. Alltså på fläktens jordkrets... och då ringa in vart felet sitter.

Goran_O - 2020-7-5 kl 11:51

Har visuellt besiktigat reläkopplingarna och inget ser ärgat ut och samtliga kablar sitter ordentligt.

Menar du att koppla en kabel till batteriets minussida och försöka komma åt punkt 87 på reläna, som är kopplade till jord med kraftig svart kabel, för att se om någon fläkt går igång när bilen är varm?

Med vänlig hälsning,
Goran

Goran_O - 2020-7-5 kl 16:31

OK. Har precis varit ute och kört med bilen och kopplat till MES.

Temperaturen höll sig kring 80+ grader under körningen. När jag stannar och låter den på på tomgång stiger temperaturen utan att fläktarna går på.

1. Lambdasondsfelet kom inte tillbaka under/efter körningen. Jag hade raderat det innan. - Bra! Då var det bara ett gammalt fel.
2. MES tycker och verkar tro att fläktarna är igång enligt bilder nedan pga motortemp på 106 grader. Det tyder på att tempmätaren som förser ECUn med info är hel. Känns då som att tempmätaren på huset under termostaten kanske visar fel/är trasig.
3. Lyckades inte tvångsköra fläktarna från MES denna gången heller. Reläerna bara klickar.
4. Provade att dra jord/minus från batteriet direkt till punkt 87 på reläerna under gång och het motor men inget hände.
5. Bilen känns inte rapp. Min diesel-Passat från 2013 hade piskat den lätt. Dock ingen tvekan vid gaspådrag utan varvar fint uppåt. Kanske ändrar sig efter kamremsbytet om 2 veckor ifall något står fel.
6. Såg att avgasröret har fått sig en smäll, efter lambdan ungefär, som kanske stryper lite. Har någon en hel sådan del av avgaset så är jag intresserad. Har inte börjat räkna på vad denna bilen kostar mig än...:rolleyes:

Alfa felsignaler 20200705_motor1.PNG - 70kB

Alfa felsignaler 20200705_motor2.PNG - 69kB

[Ändrad 2020-7-5 av Goran_O]

Chramon - 2020-7-5 kl 17:05

Eftersom reläna drar/låter så bör styrningen fungera.
Då ska felet sitta i plus eller minussidan till fläkten.
Antar du kolllat +sidan via säkringen till fläkten.
Om du jordar andra sidan vid fläkten med din kabel, går den då?
Jag ser vidare i schemat att jordkabeln delar på sig. Ena till motståndet och andra till relät för helfart. Kan den åkt isär där?
Finns det möjlighet att koppla fel? Testa där med din lösa jordkabel.

Screenshot_20200705-173848_Samsung Internet.jpg - 119kB

Goran_O - 2020-7-5 kl 17:33

YESSS!
Tack för tipset att kolla in drivningen av fläktarna. Följde kablaget och upptäckte 2 kontakter som inte satt ihop, men låg väl gömda vid vänster strålkastare.
Förmodligen jag som glömt koppla ihop dem när jag hade ute luftfilterhuset.:dunce:
Satte ihop dem och vips kunde jag tvångsstyra dem från MES.
Varmkörde bilen och fläktarna körde igång på 95 grader och slog av på vad som såg ut som 94 grader. Liten fördröjning i realtidsuppdateringen av parametrarna kan det vara för tror att skillnaden borde vara någon grad större.

Så här ser kopplingsschemat ut förresten..



[Ändrad 2020-7-5 av Goran_O]

Bifogad fil: phpy6u5pK (70kB)
Denna fil har blivit nedladdad 3 gånger