AlfaPower

Tändning sud

Georg - 2019-11-25 kl 21:46

Nån som vet nåt om att använda en tändspole från elektronisk tändning till vanlig fördelare med brytare. Boschspole. Ducellier fördelare.
Har inget komplett anläggning och skulle helst ha biken flyttbar för egen maskin.

FredrikAssarsson - 2019-11-25 kl 22:29

Kör original fördelare och peta i en Ignitor II eller Powerspark kanske?

bravo - 2019-11-26 kl 09:15

ska väl inte vara några problem. gnistan får du ju oavsett om det är elektronisk eller brytarlös fördelare. så länge det är en tändspole av vanligt sort med tändkabel och flatstift eller skruvade anslutningar så bör det funka.

Georg - 2019-11-26 kl 10:50

Tack för tipsen båda !!
Fredrik - jag vill ha Marellis vanliga brytarlösa när jag hittar en.
Men nu vill jag bara få fart på maskinen .. tids nog dyker det upp en Marelli.

Kom en bit till med tipset om gummiklubban !

Enell - 2019-11-29 kl 23:36

Hade varit fantastiskt bra om det gick att hitta ersättningsgivare till Marellin.
Alla som jag lagt händerna på, vilket iofs inte är särskilt många, har mer eller mindre upprutten isolering på givarkablarna inne i fördelaren.
På någon provade jag att försöka isolera om kablarna, vilket naturligtvis inte funkade. På en fördelare där kabelisoleringen ändå var hyfsad, tvärdog givarna.
Så, ersättningsgivare hade varit fin-fint...

George Junior - 2019-11-30 kl 02:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Hade varit fantastiskt bra om det gick att hitta ersättningsgivare till Marellin.
Alla som jag lagt händerna på, vilket iofs inte är särskilt många, har mer eller mindre upprutten isolering på givarkablarna inne i fördelaren.
På någon provade jag att försöka isolera om kablarna, vilket naturligtvis inte funkade. På en fördelare där kabelisoleringen ändå var hyfsad, tvärdog givarna.

Så, ersättningsgivare hade varit fin-fint...

Finns det något artikelnummer från Marelli man kan googla? Det är inte rocket science så någon borde ha plockat fram en lösning.