AlfaPower

Hastighetsmätarwiredrivning i vx.lådan Sud

Georg - 2019-12-20 kl 21:59

Om man ska byta packboxar på hubbarna på lådan - vilket man ska för läckage där ger olja på skivorna...
Hylsan som går ner i blocket måste väck. Dom kärvade redan för 25 år sen.. så - en lösning jag tillämpat flera ggr är att gänga hålet med M10 1,5. Sen drar man ner en lång M10-bult och matar på försiktigt med tryckluftsmejseln. Man bör stöda på andra sidan mot blocket med en hylsa eller annat som passar emelln. Då får man slagen mer i längsled på bulten. Man kan förståss använda draghammare med.

20191220_115306.jpg - 3.3MB

[Ändrad 2019-12-20 av Georg]

[Ändrad 2019-12-20 av Georg]

20191220_122621.jpg - 6.2MB

[Ändrad 2019-12-20 av Georg]

20191220_120726.jpg - 4.3MB

Georg - 2019-12-20 kl 22:19

Okej sen skruva loss hubbarna. Men sen står jag där å grunnar hur ifridens namn man får isär dom. AXeln ska ut för packboxen sitter ytterst. Men det sitter en krympring långt ner i hubben som inte går att nå med nån vanlig avdragare.
När jag står där å funderar "hur gjorde salig Veine Johansson när han hjälpte mig med det där.. ? Tittar upp på verktygstavlan och där hänger ett orginalverktyg i form av ett grovt rör som är fingängat inuti i neränden och med en presskruv i andra änden. Det blev ett heligt ögonblick när jag insåg att där hängde den magiska avdragaren. Krympringen var gängad vilket inte syntes så lätt....
Tack Veine för att jag fick den en gång och tillslut vaknade upp och insåg....
:thumbsup:


20191220_172644.jpg - 3.8MB

Finnland - 2019-12-22 kl 09:54

Måste bara berätta. Köpte mig en "ny" växellåda till sprinten i somras för 50E. Där satt en stump av hastighetsmätarwiren kvar i växellådan så ja bestämde mig att ta bort drivningen. Kom loss precis som i Haynes manualen, behövde inte ens knacka. Trodde inte alls mina ögon. :D

Georg - 2019-12-22 kl 13:44

Snacka om tur !!