AlfaPower

Veterantraktormotor

Litto - 2019-12-22 kl 17:27

Alfan får stå till sig och vänta på våren då den ska mappas igen efter att kammar ställts om m.m.

Så ett annat projekt som legat till sig lite är renoveringen av en traktormotor. Det är motorn till en Mc Gormick, 1956 års modell. Här i byn är det nästan ett måste att ha en veterantraktor och jag var inte speciellt svårövertalad på den punkten. Så efter att ha åkt förbi en traktor som stått med "till salu"-skylt en massa gånger stannade jag äntligen och det blev affär. Det här var för några år sen och på köpet fick jag med en reservdelstraktor också. Efter att ha renoverat toppen har traktorn gjort det den ska på traktorträffen och lite smått men problemet har varit oljetrycket. Det har varit i princip obefintligt... Så tanken har varit att renovera motorn i reserven och slänga på toppen som renoverades.

Där är vi nu. I somras fick jag vevaxeln slipad och i september var vi en sväng till Holland och då passade jag på att svänga in till en firma som bara pysslar med delar till gamla traktorer. Så jag fick med mig allt som behövs för att få ihop motorn. Packningar, lager, kolvringar m.m.

2019-12-22 14.36.42.jpg - 2.7MB

2019-12-22 12.28.10.jpg - 2MB

2019-12-22 12.28.33.jpg - 2.1MB

Den här motorn har antagligen aldrig varit renoverad och den stod öppen utan topp när jag fick hem den. Jag har dock hållit den täckt från regn och vatten efter att den kom hem till mig. Men otroligt nog är cylindrarna jättefina och blev kanon efter lite honing. Kammen är i perfekt skick. Kolvarna ser helt ok ut även om några kolvringar var av osv.

Så med en slipad vev blir det ett enkelt renoveringsarbete, att få den här motorn att bli fit for fight igen.

Atterhall - 2019-12-22 kl 21:47

Nån sorts Ford-snurra, eller?

Eftersom det är text både på engelska o tyska på sidan av blocket...

FredrikAssarsson - 2019-12-22 kl 22:57

Fin b20 rödblockare :P

Litto - 2019-12-23 kl 07:51

Hahaha, nej ingen B20 rödblockare...

Det kompletta namnet är McCormick International Farmall D430 och byggdes i Tyskland för den europeiska marknaden. Det fanns även bensinmodeller som byggdes i England. Det verkar som att de använde samma block i flera modeller eftersom det finns gjutning för uttag för fördelare på sidan på blocket.

Som sagt, det blir en ganska enkel historia. Ska bara skrapa rent alla packningsytor och sen börja hopmonteringen. Sen ska den få stå till i sommar då jag gör motorbytet.

FredrikAssarsson - 2019-12-23 kl 14:29

Ah det anrika tyska namnet McCormick :P das ist Deutscher Kuwality :P

Skämt åsido. Traktor är märkligt förnöjsamt att köra?

Georg - 2019-12-24 kl 08:50

Åker Grålle vid behov :) TEA 20 bensinare. Samma sportiga motor som första omgångarna Triumph TR-serie ;)

Jag köper allt jag behöver hos Ohlsons i Ellös. Fantastisk firma. Dom har till dom flesta fabrikat.

Kul med traktortråd :thumbsup:

[Ändrad 2019-12-24 av Georg]

Litto - 2019-12-24 kl 10:04

Ja Joje, gamla traktorer är roligt. Grållarna är alltid trevliga. Jag växte upp på en bondgård i Jämtland och vår första traktor var en Volvo T31 så det här med traktorer är riktig nostalgi.

Olsson i Ellös är kanon men nu när vi skulle till Holland för att hälsa på vänner passerade vi Histoparts, som firman heter, och de hade allt på hyllan. Vi pratade en hel del och det framkom att de även säljer till Olsson i Ellös.

God Jul till er alla!:beerchug:

Georg - 2019-12-24 kl 19:23

God Jul :headbang:

Litto - 2019-12-25 kl 17:08

I dag är gumman krasslig och vill bara ta det lugnt så då kunde jag ta ett par timmar i garaget.
Jag började med att kolla spelet på lagrena.

2019-12-25 11.30.08.jpg - 2.4MB

Fick till ungefär 0.100, eller strax under. Skönt att slipningen av veven och de nya lagren stämde.

Det bakersta lagret som håller axeln på plats i längsled behövde putsas av lite för att få rätt spel.

2019-12-25 12.44.51.jpg - 3.1MB

Sen tog jag tag i kolvringarna och kollade ringgapet. De nya ligger på 0.4 mm så det blir nog bra.
Tog och kollade en gammal skrapring för skoj skull. Det är otroligt vad slitet det kan bli i en gammal motor...


2019-12-25 16.08.35.jpg - 1.9MB

Litto - 2020-1-14 kl 17:35

Nu är veven på plats.

2020-01-04 11.45.52.jpg - 1.9MB

Sen monterade jag de nya kolvringarna. Äntligen har jag inhandlat en kolvringstång och jag fattar inte hur jag klarat mig utan en sån i alla år!

2020-01-04 11.45.12.jpg - 2.6MB

När jag skulle montera vevstakarna upptäckte jag att ett par kolvbultsbussningar satt löst och de är också slitna så det är lika bra att byta. Men de måste beställas hem först. Tur att de fanns på lager. Antar att de behöver brotschas in när de väl är ipressade.

Litto - 2020-2-5 kl 09:11

Lite uppdate på traktormotorn.
Jag fick hem bussningarna till vevstakarna häromdagen så nu var det lika bra att ta tag i det. Tur att jag köpte på mig en låda med brotschar för några år sen...

IMG_2472.JPG - 2.7MB


IMG_2474.JPG - 2.1MB


IMG_2475.JPG - 1.8MB

Varför hamnar en del bilder på fel håll???

Efter att jag pressat i bussningarna behövdes det brotschas ur lite drygt en halv millimeter. Jag körde på känn tills kolvbulten kröp i och löpte så där lagom lätt.:cool:

Alfadriver - 2020-2-5 kl 19:44

Trevligt med lite annat!
Och för dem som inte fördjupat sig i märket vi omhuldar på denna websida, bifogar jag en bild som jag lånat från nätet i utbildningssyfte/kuriosa. Även en gammal traktor kan se lite sportig ut!

alfa-romeo---1-.jpg - 525kB

Georg - 2020-2-6 kl 23:16

Verkligen !!:P