AlfaPower

Alfa Romeo Alfetta Qo - Vintervila

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:42

Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon

IMG_20191227_151513.jpg - 2.9MB



[Ändrad 2020-11-5 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:43



IMG_20191227_145925.jpg - 2.4MB

AndersH - 2019-12-27 kl 17:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon


Häftigt, kör hårt!

Atterhall - 2019-12-27 kl 18:41

Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Georg - 2019-12-27 kl 21:13

Oj den blir potent riktigt :hello:

FredrikAssarsson - 2019-12-27 kl 22:14

Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 01:01

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Häftigt, kör hårt!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Oj den blir potent riktigt :hello:


Tack!:D

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:


Ska bli! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 17:20

Lite flee bilder, har bland annat ryckt ur sprutet för att kolla över allt och matcha med elscheman så att fungerar som det ska :)

IMG_20191228_155325.jpg - 3.8MB

IMG_20191228_155157.jpg - 3MB IMG_20191228_155059.jpg - 3.1MB

[Ändrad 2020-11-10 av Jakkeholm01]

FredrikAssarsson - 2019-12-28 kl 21:44

Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 17:50

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:


Vadå gillar du inte träkringlan? Nä men en Nardi Classic vore något!

Juste, finns det någon som har elchema till sprutet från en alfa 90 v6 och på elsystemet på alfettan som kan scanna o skicka?

FredrikAssarsson - 2019-12-29 kl 18:10

Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 19:10

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt


Då får jag ta och titta förbi någon gång i veckan och titta till Berlins också :D

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:49

Nu har det hänt grejjer,:smash: har mätt och märkt upp alla kablar i sprutet och börjat koppla in det i bilen!:D

Har kopplat in alla kablar för sprutet med Biltemas kontakstycken (riktigt bra måste jag säga) och slog igång lite ström i bilen! Mycket lampor började blinka o ha sig och färdatorn börja visa massa nummer hehe.

Har dock två problem...
När jag trycker på luckan i lmm så ska ju soppapumpen gå igång, det gjorde den inte men sopparelät klicka, har mätt runt lite och kan inte se att de kommer någon ström ut från relät.
Betyder det att relät är kasst?

Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...

IMG_20200106_180421.jpg - 2.2MBIMG_20200108_185550.jpg - 3.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:50

Bild på plenumet

IMG_20200108_190703.jpg - 3.7MBIMG_20200104_170911.jpg - 2.3MB

matfo - 2020-1-9 kl 07:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

2maz - 2020-1-9 kl 08:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

josé - 2020-1-10 kl 13:25

Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

compare.JPG - 100kB

Goran_O - 2020-1-10 kl 13:31

Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Atterhall - 2020-1-10 kl 20:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)

IMG_5784.JPG - 334kB

Jakkeholm01 - 2020-1-11 kl 09:57

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

Ingen aning hur dem är moddade men på något sätt så sitter den i dem gamla fästena i karossen samtidigt som motorn sitter på rätt plats

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

:no::no:

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

Njae det blir nog ännu mera jobb att få dit en sådan än att bygga om insuget men då jag även har planer på ett annat insug när 24 ventilarn ska i så bygger jag ett redan nu som mer eller mindre bara är att flytta över sen :D

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Tack!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)


Jodå den har jag kollat lite på! Dock så har jag inga planer på att sänka motorn samt kapa ur alla förstärkningar ur huven, sen vet jag inte hur stor skillnaden mellan en 76a och en 84a är då dem ser rätt olika ut där fram :D

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:27

Nu har det hänt grejjer! Har bland annat bytt till ett nytt insug så jag äntligen kan stänga huven!:rockon:

Sen har jag även fixat lite annat som bytt kamrem och fixat klart alla vattenledningar.
Så det som är kvar till uppsatt är att fixa klart insugslangen, lite el och bränsleledningar :bananana:

IMG_20200117_142001.jpg - 3.2MB

IMG_20200122_165425.jpg - 2.9MB IMG_20200122_165510.jpg - 2.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:28



Snapchat-1961094886.jpg - 239kB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:29

:drool:

IMG_20200122_165446.jpg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2020-1-22 kl 22:22

Det är inte bara bra jobbat. Det är så jäkla vackert dessutom! :beerchug:

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:01

Nu har det hänt grejer! :smash:

Då det vart lite trångt i motorummet så bestämde jag mig att flytta bak batteriet till bagaget så drog en 50mm2 bakifrån och fram till startmotorn.
MEN när jag skulle prova allting så orka inte startmotorn efter den dragit runt ca 2 varv, sagt o gjort bytte till en ny som låg på hyllan som fungerar galant nu :D

medans jag bytte startmotorn också så titta jag lite närmare på motorkuddarna som såg helt slut ut om man säger så, sen så tyckte jag alltid att motorn satt lite snett vilket var att det på vänster sida satt ett fäste för nordmotor och ett vänsterfäste till v6 på höger sida, hmm

Slutade med att jag beställde förstärkta kuddar till V*lvo Valp som med nya distanser och plattor passade bra så nu sitter motorn där den ska och mycket stadigare!:thumbsup:

Och sedan till det bästa! fick igång motorn!:headbang: dock med kass tändning men det ska fixas senare när jag kommer ihåg att ta med stroboskopet till garaget
Kanske klar till 1a maj?:revs:

Länk till uppstart: https://youtu.be/QW7qvsQQI5Y

IMG_20200130_201048.jpg - 269kB Snapchat-366990464.jpg - 583kB



Snapchat-1989833833.jpg - 492kB

[Ändrad 2020-2-11 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:04

Motorfästen byggda och inpassade i farsans räser då den också har fästen fär en 4a :cool:


IMG_20200210_130406.jpg - 310kB IMG_20200209_183649.jpg - 196kB IMG_20200209_172148.jpg - 155kB IMG_20200209_172154.jpg - 189kB

FredrikAssarsson - 2020-2-11 kl 20:10

:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 23:53

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?


just nu så är det:
-Kylning till motorn
-ställa tändning
-renovering av huvud och slavcyllinder
-luft i däcken

tror det var det :steering:

Jakkeholm01 - 2020-6-1 kl 23:09

Hmm, här har det varit inaktiv, har hänt lite grejer såsom att jag märkte att bromsarna var lite sådär så har precis byggt om till lite större "När jag ändå höll på":P

Köpte skivor från Fiat coupé som fick matchas med ett par ok från en 166a, fick fimpa originalöronen på spindlarna och svetsat dit vattenskurna adapterplattor så oken sitter där dem ska. Köpte även stålomspunna bromsslangar från hudroscand och monterade.
MEN SÅKLART när jag fått ihop allt så tog det i när jag skulle på med fälgen då jag inte mätt tillräckligt noga så risken finns att jag behöver en spacer på 10mm på var sida :wall:

Sen var jag dock ute på en testrunda ute på gruset (med endast hanbrom och den rullar på bra sedan jag bytte slavcyllidern iallafall:D

Lite smågrejjer kvar innan jag vågar åka med den till besiktning men inte allt för långt ifrån skulle jag säga, den SKA rulla i sommar har jag bestämt:smash:

IMG_20200525_171250.jpg-thumb.jpg - 115kB

[Ändrad 2020-6-1 av Jakkeholm01]

IMG_20200525_171228.jpg-thumb.jpg - 78kBSnapchat-860241328.jpg-thumb.jpg - 31kB

Björnbusen - 2020-6-2 kl 08:26

Fräääänt! Det kommer ju bromsa som fan med de där oken, fortfarande helt tagen av hur bra 166:ans bromsar är och då är ju den ganske mycket tyngre än en Alfetta!

FredrikAssarsson - 2020-6-2 kl 21:49

Coolt! Den här kommer bli vass:beerchug:

Jakkeholm01 - 2020-6-8 kl 22:09

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Coolt! Den här kommer bli vass:beerchug:


Det får vi hoppas!:cool:

Dagen idag bestod av att montera huvudcyllinder från Porsche 944 turbo samt tagit bort reduceringsventilen till bakbromsarna:D
Frambromsarna är luftade och bakbromsarna... Ja bakbromsarna är ju som vanligt förj*ävliga att lufta på dessa så dem behöver lite mer tid.

Fick dock luftar tillräckligt mycket för att våga mig ut på en liten provtur där jag märker att det är något som slår i underedet när man kör...
Det går inte med varvet eller hastighet känns det som, i bästa fall så är det avgassystemet som slår emot.
Kände lite på växellådan och den verkar sitta stumt men får kolla lite närmare

IMG_20200606_193211.jpg - 3.4MB IMG_20200608_203902.jpg - 4.3MB

Jakkeholm01 - 2020-6-16 kl 21:31

Nu har jag fått hem den! Lyckades lufta bromsarna tillräckligt för att försiktigt köra hem den :D

Började med att tvätta av den och började polera huven med bra resultat!
Märktes rätt fort när man körde att växellådskuddarna var slut så dem har nu bultar rakt igenom sig så länge hehe.

Den enda huvudvärken jag har kvar dock att få tempmätaren att funka, blir galen på den... Har mätt resistansen på givaren och den ger rätt utslag och kablarna går som dem ska men även när termostaten öppnar och även fläkten går så står den kvar på noll.
Om jag jordar givarkabeln så går mätaren halvvägs upp, någon som har några idéer?

IMG_20200614_153009.jpg - 4.5MB IMG_20200615_201556.jpg - 3.3MB

Alfa Romeo Alfetta Qo - Nu Besiktigad!

Jakkeholm01 - 2020-7-8 kl 23:50

Efter byte av kardan till en fräsch med "fräschare knutar" och fix av lite småskit så är den efter 10 år besiktigad:bananana:, dock ej regbessad med v6an än men det ska ske i framtiden iallafall.

Vart lite stressigt dagen innan besiktningen också då jag insåg att det inte fanns något extralås till huven så då fick jag improvisera lite med ett lås från en 75a men det blev bra:smash:
Nu återstår bara en sänkning, polering och ett bättre avgassystem då den i dagsläget låter mer som en folkrace bil...

IMG_20200703_140250.jpg - 7MB

IMG_20200708_225026.jpg - 2.9MB

IMG_20200708_225135.jpg - 2.9MB

IMG_20200708_225103.jpg - 3.8MB

[Ändrad 2020-7-8 av Jakkeholm01]

[Ändrad 2020-7-8 av Jakkeholm01]

josé - 2020-7-9 kl 06:31

För jävla bra jobbat!!!! Hurra hurra hurra :bananana::cool::beerchug:

Atterhall - 2020-7-9 kl 07:06

Stiligt! Vilken seger, och grattis till en sanslöst cool bil! 👍😎

FredrikAssarsson - 2020-7-9 kl 21:03

Yesyesyes!!:beerchug::headbang:

Jag får låsa in dig i mitt garage så att det blir något gjort på min också märker jag - starkt jobbar på Alfettan!

Jakkeholm01 - 2020-7-14 kl 22:10

Tack så mycket!
Dagens arbete har blivit att fixa lite med elen där jag bland annat städat upp och snyggare till "elcentralen" så grejerna inte hängen med varsin borrskruv längre, sedan så har jag kopplat om framlycktorna på relä istället så jag dels får liiite bättre lyse från stearinljusen och skonar spaken från att bli bränd.

Håller på att få tag på nya torsionsstavar så jag kan sänka den litegranna också, försöker hitta 27mm stavar men tror jag fått tag på ett par gtv6 stavar så länge iallafall



IMG_20200627_155759.jpg - 3.1MB IMG_20200713_205916.jpg - 3.1MB

Jakkeholm01 - 2020-7-16 kl 01:25

Motivationen är uppe så dag har det hänt en del också!:smash:

Började med att bygga en skärm till luftfiltret så den får in kalluft samt så har jag städat upp lite i motorrummet så det är lite represtabelt också :thumbsup:

Passade även på att klä om innertaket då det som vanligt på gamla bilar hängde så det är en början på inredningen iallafall

Och så lite bilder åt folket!

IMG_20200715_150931.jpg - 3.4MB

IMG_20200715_150940.jpg - 3.8MB

IMG_20200715_165131.jpg - 5.2MB

IMG_20200715_184303.jpg - 3.9MB

josé - 2020-7-16 kl 06:55

Sweet :bananana:

- ja jag behöver göra om mitt då man inte bör återanvända gamla tyget för då losnar det efter några år...igen :P

Atterhall - 2020-7-16 kl 11:26

Med känsla för stil och finess, snyggt!

FredrikAssarsson - 2020-7-16 kl 22:16

Schnyggt! Vad använder du för produkter när du gör om innertaket?

Enell - 2020-7-17 kl 22:01

Snyggt.
Är innertaket så styvt i sig själv att det går att ta ner så som det ligger eller hur funkar det?

Jakkeholm01 - 2020-7-19 kl 23:19

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Sweet :bananana:

- ja jag behöver göra om mitt då man inte bör återanvända gamla tyget för då losnar det efter några år...igen :P

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Med känsla för stil och finess, snyggt!


Tack!:D

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Schnyggt! Vad använder du för produkter när du gör om innertaket?


Tackar! använde faktiskt biltemas kontaktlim som jag lade på med roller samt biltemas högtalartyg funkar faktiskt riktigt bra tycker jag men vi får se i längden, använde typ samma i epan och det höll iallafall tills jag sålde den så:dunce:

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Snyggt.
Är innertaket så styvt i sig själv att det går att ta ner så som det ligger eller hur funkar det?


ja faktiskt!, det håller ihop sig av sig självt och var inga problem att ta ner och ut ur bilen själv utan att skada någonting bara man demontera allt i rätt ordning så taket inte bara hänger i ena änden/hörnet :yes:

[Ändrad 2020-7-19 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2020-7-27 kl 21:20

Nu är han jordnära :headbang:

Klockade om stavarna fram och monterade vad jag tror är mt steg 2 fjädrar som är kapade 1 varv i bak och det blev lagom
Köpte även nya ställbara dämpare från avo som verkar fungera bra också, iallafall bättre än cykelpumparna som som satt innan

Har även polerat upp alla fyra fälgar så dem skiner som dem ska igen och så har jag byggt om fuelrailen lite då det inte kändes helt säkert att ha matningsslangen för soppan hängandes över kamremmen:smash:
Sen tog jag även bort platsramen runt baklyktorna då jag gillar den cleana loocken mer, det ända jag undrar är om lyktorna från ett typ 81-82 Alfetta passat eller om man behöver modifiera då?

Nu är det ända som saknas egentligen är att bygga klart avgassystemet så det låter bra och inte läcker, sen möjligtvis att renovera en ny växellåda då 2an och 3an inte mår allt för bra:deal:

IMG_20200725_232124.jpg - 2.5MB

IMG_20200727_145541.jpg - 3.5MB

IMG_20200727_153537.jpg - 3.4MB

IMG_20200725_152733.jpg - 4.4MB

IMG_20200722_164828.jpg - 4.1MB

IMG_20200723_111810.jpg - 3.5MB

IMG_20200723_120228.jpg - 2.9MB

IMG_20200723_123715.jpg - 4.3MB

FredrikAssarsson - 2020-7-27 kl 22:00

Den blir bara så jäkla fin! Fälgarna blev snygga också hördudu

D. Evil - 2020-7-27 kl 22:04

Har för mig att baklamporna bara skiljer på att 83-84 har glas som är randiga i plasten.

argentaperra - 2020-8-1 kl 02:15

Schyssta dämpare, vad kostade dem och hur komfortabla kan de bli?
Har för mig ställbara Koni har registret hårda - stenhårda.

HEDBERG - 2020-8-1 kl 08:38

Ser att avo dämpare kan justeras utan demontering det hade jag verkligen önskat att det gick med mina koni fram .Bak har jag bilstein ej justerbara .Det går att ställa koni dämpare till spaghetti mode om så önskas men som sagt man måste lossa i änden o trycka ihop och vrida för att justera vilket är klart besvärande

Jakkeholm01 - 2020-8-2 kl 12:29

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Schyssta dämpare, vad kostade dem och hur komfortabla kan de bli?
Har för mig ställbara Koni har registret hårda - stenhårda.


Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Ser att avo dämpare kan justeras utan demontering det hade jag verkligen önskat att det gick med mina koni fram .Bak har jag bilstein ej justerbara .Det går att ställa koni dämpare till spaghetti mode om så önskas men som sagt man måste lossa i änden o trycka ihop och vrida för att justera vilket är klart besvärande


Dem kostade 70£ styck + VAT och 30£ i frakt då jag köpte deras "Race Short" så dem är lite kortare än original då jag sänkt bilen.
Kostar annars 65£ styck för originallånga

Dem går att få rätt mjuka, iallafall som original. Har dem nu ställda på ca 50% i fram och 25% bak (Totalt 24 klick) och det känns lagom för vägkörning men jag ska prova dra upp dem på max och se hur dem beter sig men jag gissar på att dem kan bli rätt så hårda faktiskt

Jakkeholm01 - 2020-9-21 kl 21:19

Här har man inte varit inne på ett tag:D

Har inte hänt jätte mycket på bilen, har mest varit ute och kört och fått en känsla av vad som ska göras i vinter utan att gå i konkurs då man fortfarande är student :P

Det enda som jag gjort nu är att jag lyckades skjuta bakre hardyn så fick bli en ny!

Men det som jag planerat att göra i vinter är:
-Lämna in och rikta fälgarna då dem skakar när man kommer upp i 100km/h
- Byta bussningar i fram och bakvagn till blåa Powerflex
- Byta till fram och baksäte från en 75a så man åker mer komfortabelt
- möjligtvis se över lådan då 2an och 3an inte är glada för fem öre
- sen lite allmänt finlir

Får se hur mycket man hinner med men ska försöka regga den med motorn till våren så man kan uppgradera lite där sen också:headbang:

IMG_20200812_210657.jpg - 3.4MB

IMG_20200814_135800.jpg - 3.1MB

IMG_20200806_180314.jpg - 3.7MB

FredrikAssarsson - 2020-9-24 kl 19:27

Nu måste vi bara ordna ditt avgassystem så att det finns mer sång och mindre bas :cool:

BerlinaPer - 2020-9-26 kl 16:07

Jag har inredning till 75’a.
Kan tänka mig att byta med dig då jag söker original inredning till QO om den är i bra skick. Har du några bilder?

[Ändrad 2020-9-26 av BerlinaPer]

[Ändrad 2020-9-26 av BerlinaPer]

HEDBERG - 2020-9-26 kl 20:11

Innan du river i lådan så rekommenderar jag att du provar en rak 75w GL 5 utan limited slip då LS förstör synkförmågan . Diffbromsen i dessa lådor (de som har)klarar sig utan denna tillsatts då konstruktionen är annorlunda mot vad som är vanligast .

[Ändrad 2020-9-26 av HEDBERG]

[Ändrad 2020-9-26 av HEDBERG]

Jakkeholm01 - 2020-9-27 kl 15:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Nu måste vi bara ordna ditt avgassystem så att det finns mer sång och mindre bas :cool:


ordnar du det åt mig så har vi en deal ;)

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Jag har inredning till 75’a.
Kan tänka mig att byta med dig då jag söker original inredning till QO om den är i bra skick. Har du några bilder?

[Ändrad 2020-9-26 av BerlinaPer]

[Ändrad 2020-9-26 av BerlinaPer]


Är det den inredningen som Besar har eller? om det är den så har jag haft kontakt med honom.
Tyvärr så är den inredningen som sitter i rätt muggig, på förarstolen och baksätet sticker diverse pinnar ut genom tyget och lädersidorna är delvis bruna av solen.
Bilder går att fixa om du vill ha:D

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Innan du river i lådan så rekommenderar jag att du provar en rak 75w GL 5 utan limited slip då LS förstör synkförmågan . Diffbromsen i dessa lådor (de som har)klarar sig utan denna tillsatts då konstruktionen är annorlunda mot vad som är vanligast .

[Ändrad 2020-9-26 av HEDBERG]

[Ändrad 2020-9-26 av HEDBERG]


får kanske prova, dock så har jag möjligtvis en annan låda från en 75 3.0 som jag ska försöka få ihop då den ligger i delar, då byter jag troligtvis till förstärka ringar på 2an.
Med den lådan får jag även diffbroms samt så är det lite snällare utväxling för motorväg då jag troligtvis mest kommer köra ute på vägen med den.
Sen får vi se om man byter till det isostatiska länkaget eller behåller det som sitter på men jag har ett fräscht liggandes:D

Jakkeholm01 - 2020-11-3 kl 08:46

I väntan på tid att jobba på bilen har jag lyckats få tag på stolar och baksäte från en 75a:D passade enligt mig mycket bättre och så sitter man bättre, det ända som skulle behövas nu är att sänka rattstången och få ratten liite närmare för att det ska vara perfekt.
Det bästa av allt dock va att både stolarna och baksäte passade utan modifikation, till och med skenornas hål passade:headbang:

Snart blir det att palla upp bilen och börja riva hjulupphängningen och börja fixa där, sen om jag får tid har jag troligtvis bestämt mig för att börja bygga på en ny motor för nästa säsong:smash:
Ska försöka få ihop en 2.8 liters 6a och stoppa ner istället för 2.5an som känns ovanligt trött i denna bil
Så nu håller jag på att leta liter delar så man kan dra igång det projektet:banana:

Om det är någon som vill ha dem gamla stolarna så finns dem billigt innan det eventuellt slängs, bra stommar där elen fungerar dock så behöver det kläs om då lädret blivit Bruns av solen och tyget har lite hål på vissa ställen

IMG_20201102_152928.jpg - 3.3MB

IMG_20201102_164405.jpg - 3.9MB

IMG_20201102_152939.jpg - 3.2MB

IMG_20201102_164418.jpg - 3.9MB

FredrikAssarsson - 2020-11-3 kl 21:04

Passade hela baksätet bara helt enkelt rakt av?

Jakkeholm01 - 2020-11-3 kl 21:52

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Passade hela baksätet bara helt enkelt rakt av?


Ja! riktigt tråkigt, behövde inte ens modifiera något:(

HEDBERG - 2020-11-4 kl 18:40

Klart intressant ,ser bra mycket bättre ut med säten från Alfa 75 , jag gillar verkligen Alfetta / 75 serien då det går att blanda delar långt över det normala sinsemellan 🙂

sam_h - 2020-11-4 kl 19:39

Marcel Redl från Brno/Polen (finns på facebook) byggde en 2.8a till en granne till mig. Reko kille som höll motorn åt grannen i många år utan att han hämtade ut den.

Jakkeholm01 - 2020-11-5 kl 10:22

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Klart intressant ,ser bra mycket bättre ut med säten från Alfa 75 , jag gillar verkligen Alfetta / 75 serien då det går att blanda delar långt över det normala sinsemellan 🙂

jo det är riktigt trevligt när det går att mixa, det är också födelen när man ska regga om den till v6a så småningom då man kan ha hjulupphägning från 75an bolt on osv

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Marcel Redl från Brno/Polen (finns på facebook) byggde en 2.8a till en granne till mig. Reko kille som höll motorn åt grannen i många år utan att han hämtade ut den.

Hmm, kanske får höra med han om man stöter på problem i bygget men vill iallafall inte lämna iväg det då jag vill prova på att bygga ihop allt själv dels för att lärande och för rolighetens skull:D

Besar - 2020-11-6 kl 10:28

Hej Jakob...var inredningen lika fräsch som jag minns att den var?
Har inte sett den på 1-2 år...men vill minnas att den var väldigt bra då.

Jakkeholm01 - 2020-11-6 kl 12:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Hej Jakob...var inredningen lika fräsch som jag minns att den var?
Har inte sett den på 1-2 år...men vill minnas att den var väldigt bra då.

den ser faktiskt ovanligt fräsch ut! :D

Jakkeholm01 - 2020-11-8 kl 20:32

Idag plockades framvagnen ner för bussningsbyte i övre bärarmen, casterstaget ska också fixas men tror jag har en egen lösning på det, visar lite mer på er sen när jag fått ordning på det.
Spindellederna känns fortfarande bra så får se om dem byts i samma veva eller inte

IMG_20201108_132216.jpg - 4MB

Jakkeholm01 - 2020-11-21 kl 17:03

Nu är framvagnen nästan klar! Väntar bara på nya övre spindelleder innan allt kan sättas ihop, styrlederna kommer jag vänta med tills jag byter motor då jag tänkte byta till en servoväxel istället
Har även höjt bilen ca 10mm också då den vart liite för låg i fram när jag sänkte den

Fick hem nya polybussningar till bärarmar, propeller och dedion också då det känns lite svampigt med det som sitter där nu.

Har även byggt mina nya casterstag:smash:, jag tog en inre styrled jag hittade på Biltema som jag parade ihop med en svetsmutter och ett rör som jag pressade ihop, har mätt lite och som det verkar så kommer det klara sig utan att böja rören, annars får jag knäcka dem om det felar sen, sen ska jag försöka hitta någon damask som jag kan skydda lederna med sen bara

Nu håller jag på att lossa bakvagnen så jag kan börja fräscha upp där också:headbang:

Sen lite bilder åt folket!

IMG_20201121_121444.jpg - 4.2MB

IMG_20201121_142359.jpg - 3.7MB

IMG_20201119_195700.jpg - 4.8MB

IMG_20201115_230518.jpg - 3.8MB

[Ändrad 2020-11-21 av Jakkeholm01]

FredrikAssarsson - 2020-11-22 kl 22:01

Coolt! :beerchug:

josé - 2020-11-23 kl 08:56

Bra jobbat :bananana: Poly-bussningar gör underverk, blir så tight känsla :headbang:

Jakkeholm01 - 2020-12-9 kl 18:13

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Coolt! :beerchug:

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Bra jobbat :bananana: Poly-bussningar gör underverk, blir så tight känsla :headbang:


Tack! jo det blir en helt annan känsla jämfört med original, just nu innan bytet har den känts som en gummisnoddskänsla när man försökt svänga:(

Tja nu har det hänt lite sen sist så det är värt att uppdatera lite granna!
Har numera fått hem nya spindelleder så nu är framvagnen i stort sett klar för nu så då bestämde jag mig för att gå på bakvagnen.
Började riva ner allt utan några som helst problem, alla bultar släppte utan större ansträngning.

Nu när allt är nere så har jag plockat hem lådan för renovering och byte av synkringar, de Dion, wattlönk och krängningshämmare har jag slipat ner och målat samt pressat dit polybussningarna så det är också klart:smash:

Fick även hem nya baklysen som jag provmonterade från en alfetta-78 som överraskade passade utan modifikation även på elsidan:thumbsup: ser mycket bättre ut med dem gamla lyktorna i mitt tycke!

Sen har jag funderat och har bestämt mig för att göra det lätt för mig så istället för att bygga en 2.8a så har jag fått tag på en 3.0a från en 164 som jag bara ska byta packningar på och hänga ner samt koppla in ett VEMS sprut som jag har liggandes:headbang:
På sprutsidan kommer jag få ta hjälp av farsans då jag har riktigt begränsade kunskaper om just det för nu men jag försöker lära mig:lamer:

IMG_20201205_162853.jpg - 2.9MB

IMG_20201122_152348.jpg - 3MB

IMG_20201122_162942.jpg - 3.9MB

IMG_20201122_162952.jpg - 4.1MB

IMG_20201208_204155.jpg - 4.5MB

IMG_20201207_175543.jpg - 3.4MB

IMG_20201208_204221.jpg - 2.8MB

[Ändrad 2020-12-9 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2021-1-17 kl 17:12

Nu händer det grejor! :smash:
Plockade hem växellådan och splittade isär den och bytte synkringar och packboxar samt satte i en ny kopplingslamell så det ska nog förhoppningsvis hålla en stund

Så nu har jag fått ihop en fin bakvagn som numera också sitter uppe i bilen så allt är klart där bak med nya soppaledningar också!
Hämtade också en 3 Liter busso från en 164 som ska fixas med nya packningar och fräschas upp och sedan i bilen tillsammans med ett VEMS sprut som jag var liggandes så det här kan nog bli bra tror jag!:D

Fick även hem nya lite snyggare backspeglar som åker på också, ser bättre ut än "plastblobbarna" som satt innan

IMG_20210105_162759.jpg - 4MB

IMG_20210105_173458.jpg - 4.5MB

IMG_20210116_173629.jpg - 4.2MB

IMG_20210116_121432.jpg - 3MB

IMG_20210117_125847.jpg - 3.7MB

HEDBERG - 2021-1-18 kl 08:15

Bra jobbat ,hur såg synkringarna ut ? Stor urgröpning på insidan av 2an kan jag tänka.Denna typ av synkringar är känsliga för för tjock olja med för mycket Limited slip tillsats , själv så använder jag 75wGL5 Quake state quadralube varav 0,5 liter av mängden är en 75w90 med Limited slip tillsats för att få ner mängden tillsats då synkringarna inte gillar denna .Har även läst att redline (olja) rekommenderar en liknande mix av två av deras produkter just av denna orsak dvs Limited slip tillsats är för halt för synkringarna , vilket jag själv har märkt av då det började synka dåligt när oljan blev ordentligt varm ,har aldrig upplevt knakande i diffbromsen av denna mix på Alfas typ av diffbroms men på jänkebilar är det en helt annan sak ,de vill ha massor av limited slip tillsats

HEDBERG - 2021-1-18 kl 08:20

Kan tilläggas att på frugans 75a som saknar diffbroms så kör jag 75wGL5 Quaker state quadralube rak av och gjort så i 14 år nu och ungefär lika många tusen mil utan problem

Jakkeholm01 - 2021-1-18 kl 12:48

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Bra jobbat ,hur såg synkringarna ut ? Stor urgröpning på insidan av 2an kan jag tänka.Denna typ av synkringar är känsliga för för tjock olja med för mycket Limited slip tillsats , själv så använder jag 75wGL5 Quake state quadralube varav 0,5 liter av mängden är en 75w90 med Limited slip tillsats för att få ner mängden tillsats då synkringarna inte gillar denna .Har även läst att redline (olja) rekommenderar en liknande mix av två av deras produkter just av denna orsak dvs Limited slip tillsats är för halt för synkringarna , vilket jag själv har märkt av då det började synka dåligt när oljan blev ordentligt varm ,har aldrig upplevt knakande i diffbromsen av denna mix på Alfas typ av diffbroms men på jänkebilar är det en helt annan sak ,de vill ha massor av limited slip tillsats


hehe, kan säga att den inte var jättefin:P
Då detta fortfarande är alfettalådan så finns det ingen diffbroms än så för nu så har jag hällt i en 80w90 olja så får vi se, planen är att förr eller senare montera en 3.0a låda men måste leta upp hubbar från en TS och klura ut hur jag gör med hastighetsmätningen då den skiljer sig
Fått tips på att använda en Omega 690 olja med lsd tillsats då den tydligen ska fungera riktigt bra

HEDBERG - 2021-1-18 kl 14:51

Finns något som kallas Dakota box för att göra om signalen med ,har ej skaffat denna än då jag stoppade diffbroms i gtv6ans låda istället för byta låda rakt av vilket jag borde ha gjort och löst då för att slippa 4000 R.p.m i 125km fast den axar bra 😁Jag vet att 80w-90 GL5 var rekommenderat till din låda när det begav sig men det är också orsaken till att synkringarna inte pallar med då de får svårt att pressa bort oljefilmen speciellt när det är kallt ,oljor märkta GL4/5 fungerar bättre än de som är märkta Bara GL5

[Ändrad 2021-1-18 av HEDBERG]

HEDBERG - 2021-1-18 kl 14:54

Med undantag för en Rak75wGL5 alt 75W-80GL5

Jakkeholm01 - 2021-1-30 kl 20:18

Nu är bilen på Backen igen på nya gummin och riktade fälgar, tydligen så var fälgarna äkta zender vilket jag inte trodde först men hittade en gravering på i sidan:D detta innebar naturligtvis att dem va extra mjuka fick jag höra från Dione så inge offroad nu för alfettan!

Har börjat på nya motorn med att jag har bytta alla packningar och packboxar samt så har jag satt på 75a pump och tråg, ska göra en platta som täcker gamla fördelare och fixa lite färg på ventilkåporna så är motorn i stort sett klar!:smash:

Passade även på att hinka ur den gamla 2.5an när jag ändå var i farten då jag behöver sno några grejer från den som inte fanns på hyllan

IMG_20210127_172239.jpg - 3.2MB

IMG_20210130_143944.jpg - 3.8MB

IMG_20210130_141250.jpg - 3.9MB

Björnbusen - 2021-2-2 kl 13:50

Spännande läsning, hejja hejja!!! :bananana::banana:

FredrikAssarsson - 2021-2-3 kl 22:07

Kul läsning. :beerchug: Det kommer bli många balla gamla alfor på 08trakternas vägar i sommar :headbang:

[Edited on 2021-2-3 by FredrikAssarsson]

Jakkeholm01 - 2021-2-4 kl 22:54

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kul läsning. :beerchug: Det kommer bli många balla gamla alfor på 08trakternas vägar i sommar :headbang:

Jo det kommer bli kul att se alla, hoppas restriktioner lättad lite så man kan ha en träff igen så småningom, längtar efter att få se en berlina i trakterna också:beer:

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Spännande läsning, hejja hejja!!! :bananana::banana:

Tack så mycket, tycker du också får uppdatera lite så man själv har lite att läsa:thumbsup:

Kan även meddela att motorn börjar ta form, flyttat över några pinnbultar samt gjord en täckplatta för gamla fördelarhålet då jag också går över till fördelarlöst istället.
Det enda jag behöver nu är en spacerplatta för svänghjulet och en remskriva till vattenpumpen för att kunna hinna ner motorn i motorrummet

Och påtal om motorrum så passade jag på nu att måla om det så det är lite snyggt ut för när nya motorn kommer i

IMG_20210203_172723.jpg - 3.4MB

IMG_20210131_161627.jpg - 3.9MB

IMG_20210203_181129.jpg - 3.9MB

Jakkeholm01 - 2021-3-6 kl 13:01

Lägger in en liter uppdatering på det som har hänt på senaste med bilen :D

Har fixat klart motorn nu och stoppat ner den i bilen, passade även på att lacka ventilkåporna i röd krymplack och slipa av texten och ribborna på dem så det ser lite fränare ut:rockon:
Har även schimsat in kammarna då tidigare ägare av motorn plockat bort dem när motorn ställdes

När jag tänker efter så är det inte jätte mycket kvar innan det ska gå att köra den, det som är kvar är följande
-bygga ihop mitt VEMS sprut
-upp med kardan och avgassystem
-nya kylarslangar
-Bygga nytt insug innan spjället
-lufta bromsar och koppling

Det enda direkt jobbiga som jag ser i det hela är att få ihop sprutet men håller fingrarna på att jag blir klar tills säsongen börjar:saythat:

IMG_20210209_180203.jpg - 4.2MB

IMG_20210217_180227.jpg - 4MB

Goran_O - 2021-3-6 kl 13:32

Aaah, en Testarossa.:thumbsup:
Snyggt med krymplack. Lite förlåtande med om där är märken i underlaget.

Atterhall - 2021-3-6 kl 16:30

Den blir så mullig den där bilen 😁👍

beatwise - 2021-3-10 kl 12:32

Snyggt!!

:thumbsup:

Ola W - 2021-3-10 kl 15:07

Grymmers!:yes:

Jakkeholm01 - 2021-3-14 kl 16:48

Man tackar!:D

Nu har jag i väntan på att komma hem slipat ner och lackat om bakstammen på bilen då det var en hel del lackskav som jag inte gillade.
Fick även hem min tändspole som kommer från en Opel Omega v6:dunce:
Har också köpt en bredbandslambda så jag kan hålla koll på det också:D
Tog lite tid i skolan också och snickrade ihop ett fäste för min steglösa TPS givare då den inte passade

Åker upp till Stockholm nästa helg så då ska jag försöka ta tag i att få ihop kabelhärvan till sprutet, då kan jag börja pussla ihop allt i motorrummet till första start

Och sen lägger jag ut en förfrågan här, finns det någon som har en startmapp till 3.0 v6 till VEMS? Eller åtminstone tändning och bränslekurvorna?

IMG_20210311_191236.jpg - 2.5MB

IMG_20210314_155757.jpg - 3.7MB

IMG_20210313_123721.jpg - 3.2MB

IMG_20210309_174556.jpg - 3MB

IMG_20210311_194257.jpg - 3MB

AndersH - 2021-3-14 kl 20:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Lägger in en liter uppdatering på det som har hänt på senaste med bilen :D

Har fixat klart motorn nu och stoppat ner den i bilen, passade även på att lacka ventilkåporna i röd krymplack och slipa av texten och ribborna på dem så det ser lite fränare ut:rockon:
Har även schimsat in kammarna då tidigare ägare av motorn plockat bort dem när motorn ställdes

När jag tänker efter så är det inte jätte mycket kvar innan det ska gå att köra den, det som är kvar är följande


-bygga ihop mitt VEMS sprut
-upp med kardan och avgassystem
-nya kylarslangar
-Bygga nytt insug innan spjället
-lufta bromsar och koppling



Det enda direkt jobbiga som jag ser i det hela är att få ihop sprutet men håller fingrarna på att jag blir klar tills säsongen börjar:saythat:






Seriöst bygge:bananana:

Jakkeholm01 - 2021-3-14 kl 23:21

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Seriöst bygge:bananana:


Tack! försöker så gott jag kan:D

FredrikAssarsson - 2021-3-16 kl 13:17

Kul att se. :beerchug:

Björnbusen - 2021-3-16 kl 14:06

Här är bränslemappen från en orenoverad 3.0 12v med QV-kammar och SZ-grenrör.


AlfaRomeo 3.0 V6 QV-kam.PNG - 198kB

Björnbusen - 2021-3-16 kl 14:13

och de roliga varvtalen också (Ny bild med rätt värden):



[Ändrad 2021/3/18 av Björnbusen]



[Ändrad 2021/3/18 av Björnbusen]

AlfaRomeo 3.0 V6 QV-kam 2.PNG - 72kB

Goran_O - 2021-3-16 kl 14:44

Följer verkligen dessa bilder på mappar efter varandra, för det ser inte ut så?
Jämför 5000rpm t ex. De borde väl visa samma?

[Ändrad 2021-3-16 av Goran_O]

Björnbusen - 2021-3-18 kl 09:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Följer verkligen dessa bilder på mappar efter varandra, för det ser inte ut så?
Jämför 5000rpm t ex. De borde väl visa samma?

[Ändrad 2021-3-16 av Goran_O]


Håller med dig! :-) Det där ser ju inte klokt ut, vad drack jag till frukost egentligen? Återkommer!

Nu ändrat, tack Goran! Uppmärksamt.

[Ändrad 2021/3/18 av Björnbusen]

Björnbusen - 2021-3-18 kl 10:09

Tändning:



Bifogad fil: phpgIweRY (237kB)
Denna fil har blivit nedladdad 123 gånger


Jakkeholm01 - 2021-3-27 kl 22:28

Tack för bilderna Björn har hjälp väldigt mycket!

Nu har det börjat lysa i tunneln plötsligt!
Har bytt stödlager och liftar bromsar och koppling och skickat upp avgassystemet så nu står förhoppningsvis bilen kvar på backen till det är dags att köra.
Byggde också ett fäste till tändspolen på torpeden.

Har lyckats snickra ihop ett kabelhärva till sprutet som jag även kopplat in och lyckats att få igång så nu har jag suttit och försökt snickra ihop en basmapp för att få igång motorn:lamer:

Byggde även ett nytt insug till spjället då jag eliminerat flapmätarren så tog ett aluminium rör och en insugslang från vad jag tror är 156 v6 som passade perfekt till min sköld jag hade sen innan, slipade även upp fästet för luftfilter då hålet där är anpassat för gamla LMMen

Förhoppningsvis så är bilen körbar inom någon vecka om jag har tur med allt!:bananana:

IMG_20210315_165301.jpg - 3.7MB

IMG_20210322_144724.jpg - 4.1MB

IMG_20210324_183823.jpg - 3.1MB

IMG_20210325_104430.jpg - 4.2MB

IMG_20210327_184419.jpg - 3.6MB

FredrikAssarsson - 2021-3-28 kl 07:50

Niiiiiice!:beerchug:

Atterhall - 2021-3-30 kl 09:21

Här går det undan, heja! Den kommer sjunga något helt fantastiskt, den där... :bananana::bananana::bananana:

Goran_O - 2021-3-30 kl 10:51

Blir spännande att se och höra denna bilen.:beerchug:

Jakkeholm01 - 2021-5-7 kl 10:32

Här har man glömt uppdatera efter allt strul som har varit.
För att göra en lång historia kort så blev det inget mer av VEMSet då jag aldrig lyckades få fram någon triggersignal från veven oavsett hur jag gjorde.:wall: Då jag gav upp på det så införskaffades ett Maxxecu street istället och en kontakt så var det bara att stifta om kontakten i härvan och dra in en tändmodul i systemet
Screenshot_20210507-104754~2.jpg - 135kB
Snapchat-348024269~2.jpg - 552kB
Tändmodulen var inte helt lätt heller då den enda som fungera kommer från Volvo 960 vilket tog 3 försök att få rätt men där kan jag nog bara klandra mig själv

Då skolan jag går på gick över till distansundervisning så blev det inget meck då jag inte var nere i Nyköping så då bestämde jag mig för att ta hem den till Stockholm på transport så jag kunde skriva hemma istället
IMG_20210420_194112.jpg - 3.6MB
Till slut fick jag igång den också, gick väldigt dåligt även på Björns mapp direkt i laddat, började felsöka och kom fram till att jag inte fick tillräckligt med soppa så satte dit en ställbar bränsletrycksregulator och en bättre pump vilket verkade lösa problemet

Länk till uppstart:
https://m.facebook.com/groups/122461324456297/permalink/3786...

Bytte även ut den halvt fungerande färddatorn mot en platta med oljetemp och bredbandslambda då jag känner att det är lite viktigare att hålla koll på
IMG_20210327_184742.jpg - 1.9MB

Nu är det sista som är kvar för nu att bygga ett riktigt avgassystem då det som sitter på nu inte är bra för fem öre då det läcker i varenda skarv så lambdan visar fel och låter alldeles för högt i mitt tycke

Atterhall - 2021-5-8 kl 17:17

Kul att den går! Man kan aldrig få för många instrument... 🤌

Björnbusen - 2021-5-12 kl 09:03

Kul att det rör på sig! Hur går det med avgassystemet? Blir det till att svetsa hemma?