AlfaPower

Alfa Romeo Alfetta Qo - Nu Besiktigad!

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:42

Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon

IMG_20191227_151513.jpg - 2.9MB

[Ändrad 2020-2-11 av Jakkeholm01]

[Ändrad 2020-7-8 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:43



IMG_20191227_145925.jpg - 2.4MB

AndersH - 2019-12-27 kl 17:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon


Häftigt, kör hårt!

Atterhall - 2019-12-27 kl 18:41

Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Georg - 2019-12-27 kl 21:13

Oj den blir potent riktigt :hello:

FredrikAssarsson - 2019-12-27 kl 22:14

Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 01:01

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Häftigt, kör hårt!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Oj den blir potent riktigt :hello:


Tack!:D

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:


Ska bli! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 17:20

Lite flee bilder, har bland annat ryckt ur sprinter för att kolla över allt och matcha med elscheman så att fungerar som det ska :)

IMG_20191228_155325.jpg - 3.8MB

IMG_20191228_155157.jpg - 3MB IMG_20191228_155059.jpg - 3.1MB

FredrikAssarsson - 2019-12-28 kl 21:44

Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 17:50

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:


Vadå gillar du inte träkringlan? Nä men en Nardi Classic vore något!

Juste, finns det någon som har elchema till sprutet från en alfa 90 v6 och på elsystemet på alfettan som kan scanna o skicka?

FredrikAssarsson - 2019-12-29 kl 18:10

Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 19:10

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt


Då får jag ta och titta förbi någon gång i veckan och titta till Berlins också :D

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:49

Nu har det hänt grejjer,:smash: har mätt och märkt upp alla kablar i sprutet och börjat koppla in det i bilen!:D

Har kopplat in alla kablar för sprutet med Biltemas kontakstycken (riktigt bra måste jag säga) och slog igång lite ström i bilen! Mycket lampor började blinka o ha sig och färdatorn börja visa massa nummer hehe.

Har dock två problem...
När jag trycker på luckan i lmm så ska ju soppapumpen gå igång, det gjorde den inte men sopparelät klicka, har mätt runt lite och kan inte se att de kommer någon ström ut från relät.
Betyder det att relät är kasst?

Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...

IMG_20200106_180421.jpg - 2.2MBIMG_20200108_185550.jpg - 3.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:50

Bild på plenumet

IMG_20200108_190703.jpg - 3.7MBIMG_20200104_170911.jpg - 2.3MB

matfo - 2020-1-9 kl 07:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

2maz - 2020-1-9 kl 08:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

josé - 2020-1-10 kl 13:25

Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

compare.JPG - 100kB

Goran_O - 2020-1-10 kl 13:31

Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Atterhall - 2020-1-10 kl 20:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)

IMG_5784.JPG - 334kB

Jakkeholm01 - 2020-1-11 kl 09:57

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

Ingen aning hur dem är moddade men på något sätt så sitter den i dem gamla fästena i karossen samtidigt som motorn sitter på rätt plats

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

:no::no:

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

Njae det blir nog ännu mera jobb att få dit en sådan än att bygga om insuget men då jag även har planer på ett annat insug när 24 ventilarn ska i så bygger jag ett redan nu som mer eller mindre bara är att flytta över sen :D

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Tack!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)


Jodå den har jag kollat lite på! Dock så har jag inga planer på att sänka motorn samt kapa ur alla förstärkningar ur huven, sen vet jag inte hur stor skillnaden mellan en 76a och en 84a är då dem ser rätt olika ut där fram :D

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:27

Nu har det hänt grejjer! Har bland annat bytt till ett nytt insug så jag äntligen kan stänga huven!:rockon:

Sen har jag även fixat lite annat som bytt kamrem och fixat klart alla vattenledningar.
Så det som är kvar till uppsatt är att fixa klart insugslangen, lite el och bränsleledningar :bananana:

IMG_20200117_142001.jpg - 3.2MB

IMG_20200122_165425.jpg - 2.9MB IMG_20200122_165510.jpg - 2.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:28



Snapchat-1961094886.jpg - 239kB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:29

:drool:

IMG_20200122_165446.jpg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2020-1-22 kl 22:22

Det är inte bara bra jobbat. Det är så jäkla vackert dessutom! :beerchug:

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:01

Nu har det hänt grejer! :smash:

Då det vart lite trångt i motorummet så bestämde jag mig att flytta bak batteriet till bagaget så drog en 50mm2 bakifrån och fram till startmotorn.
MEN när jag skulle prova allting så orka inte startmotorn efter den dragit runt ca 2 varv, sagt o gjort bytte till en ny som låg på hyllan som fungerar galant nu :D

medans jag bytte startmotorn också så titta jag lite närmare på motorkuddarna som såg helt slut ut om man säger så, sen så tyckte jag alltid att motorn satt lite snett vilket var att det på vänster sida satt ett fäste för nordmotor och ett vänsterfäste till v6 på höger sida, hmm

Slutade med att jag beställde förstärkta kuddar till V*lvo Valp som med nya distanser och plattor passade bra så nu sitter motorn där den ska och mycket stadigare!:thumbsup:

Och sedan till det bästa! fick igång motorn!:headbang: dock med kass tändning men det ska fixas senare när jag kommer ihåg att ta med stroboskopet till garaget
Kanske klar till 1a maj?:revs:

Länk till uppstart: https://youtu.be/QW7qvsQQI5Y

IMG_20200130_201048.jpg - 269kB Snapchat-366990464.jpg - 583kB



Snapchat-1989833833.jpg - 492kB

[Ändrad 2020-2-11 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:04

Motorfästen byggda och inpassade i farsans räser då den också har fästen fär en 4a :cool:


IMG_20200210_130406.jpg - 310kB IMG_20200209_183649.jpg - 196kB IMG_20200209_172148.jpg - 155kB IMG_20200209_172154.jpg - 189kB

FredrikAssarsson - 2020-2-11 kl 20:10

:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 23:53

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?


just nu så är det:
-Kylning till motorn
-ställa tändning
-renovering av huvud och slavcyllinder
-luft i däcken

tror det var det :steering:

Jakkeholm01 - 2020-6-1 kl 23:09

Hmm, här har det varit inaktiv, har hänt lite grejer såsom att jag märkte att bromsarna var lite sådär så har precis byggt om till lite större "När jag ändå höll på":P

Köpte skivor från Fiat coupé som fick matchas med ett par ok från en 166a, fick fimpa originalöronen på spindlarna och svetsat dit vattenskurna adapterplattor så oken sitter där dem ska. Köpte även stålomspunna bromsslangar från hudroscand och monterade.
MEN SÅKLART när jag fått ihop allt så tog det i när jag skulle på med fälgen då jag inte mätt tillräckligt noga så risken finns att jag behöver en spacer på 10mm på var sida :wall:

Sen var jag dock ute på en testrunda ute på gruset (med endast hanbrom och den rullar på bra sedan jag bytte slavcyllidern iallafall:D

Lite smågrejjer kvar innan jag vågar åka med den till besiktning men inte allt för långt ifrån skulle jag säga, den SKA rulla i sommar har jag bestämt:smash:

IMG_20200525_171250.jpg-thumb.jpg - 115kB

[Ändrad 2020-6-1 av Jakkeholm01]

IMG_20200525_171228.jpg-thumb.jpg - 78kBSnapchat-860241328.jpg-thumb.jpg - 31kB

Björnbusen - 2020-6-2 kl 08:26

Fräääänt! Det kommer ju bromsa som fan med de där oken, fortfarande helt tagen av hur bra 166:ans bromsar är och då är ju den ganske mycket tyngre än en Alfetta!

FredrikAssarsson - 2020-6-2 kl 21:49

Coolt! Den här kommer bli vass:beerchug:

Jakkeholm01 - 2020-6-8 kl 22:09

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Coolt! Den här kommer bli vass:beerchug:


Det får vi hoppas!:cool:

Dagen idag bestod av att montera huvudcyllinder från Porsche 944 turbo samt tagit bort reduceringsventilen till bakbromsarna:D
Frambromsarna är luftade och bakbromsarna... Ja bakbromsarna är ju som vanligt förj*ävliga att lufta på dessa så dem behöver lite mer tid.

Fick dock luftar tillräckligt mycket för att våga mig ut på en liten provtur där jag märker att det är något som slår i underedet när man kör...
Det går inte med varvet eller hastighet känns det som, i bästa fall så är det avgassystemet som slår emot.
Kände lite på växellådan och den verkar sitta stumt men får kolla lite närmare

IMG_20200606_193211.jpg - 3.4MB IMG_20200608_203902.jpg - 4.3MB

Jakkeholm01 - 2020-6-16 kl 21:31

Nu har jag fått hem den! Lyckades lufta bromsarna tillräckligt för att försiktigt köra hem den :D

Började med att tvätta av den och började polera huven med bra resultat!
Märktes rätt fort när man körde att växellådskuddarna var slut så dem har nu bultar rakt igenom sig så länge hehe.

Den enda huvudvärken jag har kvar dock att få tempmätaren att funka, blir galen på den... Har mätt resistansen på givaren och den ger rätt utslag och kablarna går som dem ska men även när termostaten öppnar och även fläkten går så står den kvar på noll.
Om jag jordar givarkabeln så går mätaren halvvägs upp, någon som har några idéer?

IMG_20200614_153009.jpg - 4.5MB IMG_20200615_201556.jpg - 3.3MB

Alfa Romeo Alfetta Qo - Nu Besiktigad!

Jakkeholm01 - 2020-7-8 kl 23:50

Efter byte av kardan till en fräsch med "fräschare knutar" och fix av lite småskit så är den efter 10 år besiktigad:bananana:, dock ej regbessad med v6an än men det ska ske i framtiden iallafall.

Vart lite stressigt dagen innan besiktningen också då jag insåg att det inte fanns något extralås till huven så då fick jag improvisera lite med ett lås från en 75a men det blev bra:smash:
Nu återstår bara en sänkning, polering och ett bättre avgassystem då den i dagsläget låter mer som en folkrace bil...

IMG_20200703_140250.jpg - 7MB

IMG_20200708_225026.jpg - 2.9MB

IMG_20200708_225135.jpg - 2.9MB

IMG_20200708_225103.jpg - 3.8MB

[Ändrad 2020-7-8 av Jakkeholm01]

[Ändrad 2020-7-8 av Jakkeholm01]

josé - 2020-7-9 kl 06:31

För jävla bra jobbat!!!! Hurra hurra hurra :bananana::cool::beerchug:

Atterhall - 2020-7-9 kl 07:06

Stiligt! Vilken seger, och grattis till en sanslöst cool bil! 👍😎

FredrikAssarsson - 2020-7-9 kl 21:03

Yesyesyes!!:beerchug::headbang:

Jag får låsa in dig i mitt garage så att det blir något gjort på min också märker jag - starkt jobbar på Alfettan!

Jakkeholm01 - 2020-7-14 kl 22:10

Tack så mycket!
Dagens arbete har blivit att fixa lite med elen där jag bland annat städat upp och snyggare till "elcentralen" så grejerna inte hängen med varsin borrskruv längre, sedan så har jag kopplat om framlycktorna på relä istället så jag dels får liiite bättre lyse från stearinljusen och skonar spaken från att bli bränd.

Håller på att få tag på nya torsionsstavar så jag kan sänka den litegranna också, försöker hitta 27mm stavar men tror jag fått tag på ett par gtv6 stavar så länge iallafall



IMG_20200627_155759.jpg - 3.1MB IMG_20200713_205916.jpg - 3.1MB

Jakkeholm01 - 2020-7-16 kl 01:25

Motivationen är uppe så dag har det hänt en del också!:smash:

Började med att bygga en skärm till luftfiltret så den får in kalluft samt så har jag städat upp lite i motorrummet så det är lite represtabelt också :thumbsup:

Passade även på att klä om innertaket då det som vanligt på gamla bilar hängde så det är en början på inredningen iallafall

Och så lite bilder åt folket!

IMG_20200715_150931.jpg - 3.4MB

IMG_20200715_150940.jpg - 3.8MB

IMG_20200715_165131.jpg - 5.2MB

IMG_20200715_184303.jpg - 3.9MB

josé - 2020-7-16 kl 06:55

Sweet :bananana:

- ja jag behöver göra om mitt då man inte bör återanvända gamla tyget för då losnar det efter några år...igen :P

Atterhall - 2020-7-16 kl 11:26

Med känsla för stil och finess, snyggt!