AlfaPower

Alfa Romeo Alfetta Qo

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:42

Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon

IMG_20191227_151513.jpg - 2.9MB

[Ändrad 2020-2-11 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2019-12-27 kl 16:43



IMG_20191227_145925.jpg - 2.4MB

AndersH - 2019-12-27 kl 17:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Hejsan, efter en liten period med Porsche var det sagt att köpa en alfa igen:D det fick bli en Alfetta Qo från 84:cool:

Bilen är i stort sett helt rostfri med lite halvmuggig inredning, dock så sitter det en busso 2,5 under huven som inte är helt inkopplad än :headbang:

Planen är att få den att gå med denna motor för att besiktiga den och sedan klämma i en 24v som står hemma:D

Lämnar ett par bilder tills jag drar dit imorgon


Häftigt, kör hårt!

Atterhall - 2019-12-27 kl 18:41

Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Georg - 2019-12-27 kl 21:13

Oj den blir potent riktigt :hello:

FredrikAssarsson - 2019-12-27 kl 22:14

Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 01:01

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Häftigt, kör hårt!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Heja, heja! Blir ju kalas det där. :bananana::bananana::bananana:

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Oj den blir potent riktigt :hello:


Tack!:D

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Yääääs! :bananana:
Väghållning
Lyx
Wizard! :headbang:


Ska bli! :headbang:

Jakkeholm01 - 2019-12-28 kl 17:20

Lite flee bilder, har bland annat ryckt ur sprinter för att kolla över allt och matcha med elscheman så att fungerar som det ska :)

IMG_20191228_155325.jpg - 3.8MB

IMG_20191228_155157.jpg - 3MB IMG_20191228_155059.jpg - 3.1MB

FredrikAssarsson - 2019-12-28 kl 21:44

Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 17:50

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Alltså den där instrumentbrädan är nästan rätt cool. Faktiskt.
Behöver en nardiratt eller liknande så är den sjukt funky:afro:


Vadå gillar du inte träkringlan? Nä men en Nardi Classic vore något!

Juste, finns det någon som har elchema till sprutet från en alfa 90 v6 och på elsystemet på alfettan som kan scanna o skicka?

FredrikAssarsson - 2019-12-29 kl 18:10

Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt

Jakkeholm01 - 2019-12-29 kl 19:10

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kom och hälsa på så får du låna min Haynesmanual. Har elschema även för Qo om jag minns rätt


Då får jag ta och titta förbi någon gång i veckan och titta till Berlins också :D

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:49

Nu har det hänt grejjer,:smash: har mätt och märkt upp alla kablar i sprutet och börjat koppla in det i bilen!:D

Har kopplat in alla kablar för sprutet med Biltemas kontakstycken (riktigt bra måste jag säga) och slog igång lite ström i bilen! Mycket lampor började blinka o ha sig och färdatorn börja visa massa nummer hehe.

Har dock två problem...
När jag trycker på luckan i lmm så ska ju soppapumpen gå igång, det gjorde den inte men sopparelät klicka, har mätt runt lite och kan inte se att de kommer någon ström ut från relät.
Betyder det att relät är kasst?

Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...

IMG_20200106_180421.jpg - 2.2MBIMG_20200108_185550.jpg - 3.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-8 kl 20:50

Bild på plenumet

IMG_20200108_190703.jpg - 3.7MBIMG_20200104_170911.jpg - 2.3MB

matfo - 2020-1-9 kl 07:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

2maz - 2020-1-9 kl 08:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

josé - 2020-1-10 kl 13:25

Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

compare.JPG - 100kB

Goran_O - 2020-1-10 kl 13:31

Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Atterhall - 2020-1-10 kl 20:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)

IMG_5784.JPG - 334kB

Jakkeholm01 - 2020-1-11 kl 09:57

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet

Skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer mot en Alfa 90. Där ryms ju plenumet och karossformen bör ju inte skilja ju så mycket.
Frågan är hur motorfästena är moddade!? Man brukar få flytta dem bakåt litegrann när man monterar en V6a i en 116 som har en 4:a.

Ingen aning hur dem är moddade men på något sätt så sitter den i dem gamla fästena i karossen samtidigt som motorn sitter på rätt plats

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  
Bild på plenumet


Jag tycker det nästan skriker PowerBulge a'la GTV6 när jag ser det där.

:no::no:

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Alfettan har ju väldigt platt huv, på samma sätt som förgasar- 75:orna och sedan kom ju v6:an med en tydlig förhöjning.

Så jag hade testat att bonka dit en 75:a V6 eller TS-huv :D



[Edited on 2020-1-10 by josé]

Njae det blir nog ännu mera jobb att få dit en sådan än att bygga om insuget men då jag även har planer på ett annat insug när 24 ventilarn ska i så bygger jag ett redan nu som mer eller mindre bara är att flytta över sen :D

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Cool bil och bygge. En V6'a med bakhjulsdrift!!:cool:
Lycka till med besiktningen.
Följer...

Tack!

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jakkeholm01  


Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna stänga huven då plenumet är alldeles för högt, har fått tag på ett omsvetsat plenum från 164 med kromrören så det blir lite lägre, enda kluret är hur jag ska få till spridarna då, hmm...


Annars har du ju facit i Abrahamsberg, bara att ta med lämplig fredagsmuta till busen och be att få måtta lite... ;)


Jodå den har jag kollat lite på! Dock så har jag inga planer på att sänka motorn samt kapa ur alla förstärkningar ur huven, sen vet jag inte hur stor skillnaden mellan en 76a och en 84a är då dem ser rätt olika ut där fram :D

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:27

Nu har det hänt grejjer! Har bland annat bytt till ett nytt insug så jag äntligen kan stänga huven!:rockon:

Sen har jag även fixat lite annat som bytt kamrem och fixat klart alla vattenledningar.
Så det som är kvar till uppsatt är att fixa klart insugslangen, lite el och bränsleledningar :bananana:

IMG_20200117_142001.jpg - 3.2MB

IMG_20200122_165425.jpg - 2.9MB IMG_20200122_165510.jpg - 2.5MB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:28



Snapchat-1961094886.jpg - 239kB

Jakkeholm01 - 2020-1-22 kl 18:29

:drool:

IMG_20200122_165446.jpg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2020-1-22 kl 22:22

Det är inte bara bra jobbat. Det är så jäkla vackert dessutom! :beerchug:

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:01

Nu har det hänt grejer! :smash:

Då det vart lite trångt i motorummet så bestämde jag mig att flytta bak batteriet till bagaget så drog en 50mm2 bakifrån och fram till startmotorn.
MEN när jag skulle prova allting så orka inte startmotorn efter den dragit runt ca 2 varv, sagt o gjort bytte till en ny som låg på hyllan som fungerar galant nu :D

medans jag bytte startmotorn också så titta jag lite närmare på motorkuddarna som såg helt slut ut om man säger så, sen så tyckte jag alltid att motorn satt lite snett vilket var att det på vänster sida satt ett fäste för nordmotor och ett vänsterfäste till v6 på höger sida, hmm

Slutade med att jag beställde förstärkta kuddar till V*lvo Valp som med nya distanser och plattor passade bra så nu sitter motorn där den ska och mycket stadigare!:thumbsup:

Och sedan till det bästa! fick igång motorn!:headbang: dock med kass tändning men det ska fixas senare när jag kommer ihåg att ta med stroboskopet till garaget
Kanske klar till 1a maj?:revs:

Länk till uppstart: https://youtu.be/QW7qvsQQI5Y

IMG_20200130_201048.jpg - 269kB Snapchat-366990464.jpg - 583kB



Snapchat-1989833833.jpg - 492kB

[Ändrad 2020-2-11 av Jakkeholm01]

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 19:04

Motorfästen byggda och inpassade i farsans räser då den också har fästen fär en 4a :cool:


IMG_20200210_130406.jpg - 310kB IMG_20200209_183649.jpg - 196kB IMG_20200209_172148.jpg - 155kB IMG_20200209_172154.jpg - 189kB

FredrikAssarsson - 2020-2-11 kl 20:10

:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?

Jakkeholm01 - 2020-2-11 kl 23:53

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
:beerchug: Vad behövs nu för att provköra?


just nu så är det:
-Kylning till motorn
-ställa tändning
-renovering av huvud och slavcyllinder
-luft i däcken

tror det var det :steering: