AlfaPower

Seb´s FIAT 500 - från rost till...

Seb - 2020-2-11 kl 09:54

Hej på er!

Med med tillåtelse, och till och med på uppmaning av andra moderatorer och medlemmar, lägger jag upp renoveringen av min FIAT 500 -65 här i Byggen och Projekt. Kanske pga mina meriter här på AP med otaliga tidigare Alfarelaterade byggtrådar. :smash:

Vad det skall bli när det är klart är inte riktigt bestämt ännu. Helt originalrenovering är det enda jag helt har förkastat. Det finns SÅ många renoverade till original på marknaden redan, så det känns mättat. Dessutom tror jag, eftersom att jag nog vill behålla den, att jag vill göra nåt lite tuffare. Lite lägre stans, lite custom på sätt och vis, är en möjlighet. Möjligen skärmbreddare?
När det sen kommer till motor, så är det ju inte mycket att tala om i originalutförande. 15-18hk, ungefär som ett värmeljus under ett änglaspel. Men det finns sätt att åtgärda detta på flera olika sätt. Motor från FIAT 126 passar rakt av och ger en liten boost. Sen är det lockande med en MC-motor, men där lämnar det min både kunskap och comfort zone.
Men det är tankar och beslut för senare...

Som det är nu så är det rostlagning och återställning av chassi och kaross som gäller. Har börjat med en rostinventering för att se vad som behövs införslkaffas i plåtväg. (finns mycket att köpa till dessa)
Så början av tråden blir en redovisning av jobbet som ligger framför mig. Sen skall jag ju hinna få Spidern klar åxå... :rolleyes:

20200209_183647.jpg - 3.2MB

20200209_181323.jpg - 3.2MB

20200209_180102.jpg - 4.3MB

20200209_190615.jpg - 4.3MB

20200209_175657.jpg - 4.3MB

20200209_190808.jpg - 3.7MB

20200209_190950.jpg - 5.3MB

20200209_180353.jpg - 3.7MB

20200209_180417.jpg - 3.2MB

20200209_180525.jpg - 2.8MB

[Ändrad 11/2/2020 av Seb]

Georg - 2020-2-11 kl 11:28

Yess 📣😋
Sån åkte jag en del när jag gick på Thorildsplans Gymnasium/ tekn-
Klasspolarn hade en 500 en 600 å en Multipla.
600:n blev min andra bil..

Hä bare å åk :bananana:

Finnland - 2020-2-11 kl 13:41



En bekant köpte en "big block" motor på 1000 kubik från denna firma. Hela 83 häst. Räcker prima i en 126.

FredrikAssarsson - 2020-2-11 kl 20:05

Fick provköra Selmers 850 och det är snitcharmiga små bilar. Jääättemycket ”go” i dom och väldigt lite fart. Men man hör och känner att hela bilen är optimistisk i sin framfart! :P:P:P

Mitt tips: köp ALL plåt som du bara kan. Den ser ut att behöva en del. ;)

It has begun

Seb - 2020-2-12 kl 09:04

Satte igår igång med det faktiska arbetet. Planen nu är ju att gå över bilen och kapa bort rost och dålig plåt, så att jag kan få en överblick över hur illa den är och vad jag behöver införskaffa.

Började men det, som isf för tillfället, ser värst ut. Golvet.



20200211_192533.jpg - 1.3MB


20200211_204145.jpg - 4.1MB


Sen påbörjade jag ett lite experiement. Har aldrig använd mig av Roatätare eller Rostomvandlare, så jag tänkte iaf kolla hur de funkar.
Preliminärt inte alls... men jag åker kommer efter vidare undersöökning.


20200211_211645.jpg - 4MB

Georg - 2020-2-12 kl 09:04

Lite inspiration ur Abarthbibeln

[Ändrad 2020-2-12 av Georg]

20200211_123629.jpg - 3.2MB

[Ändrad 2020-2-12 av Georg]

20200211_123535.jpg - 5.7MB

Seb - 2020-2-12 kl 09:40

Tack Georg,
Jo, stuket på den nedersta av de där tre är ung. vad jag tänker mig. Lite lägre, lite fetare. :)

Seb - 2020-2-12 kl 09:43

Har några egna inspirationsbilder, bl.a dessa:


DSC03232.jpg - 104kB

LTDFIAT500ABARTH.jpg - 342kB


Men just nu känns det mest såhär:

82056654_10214808795005854_5304986584309825536_n.jpg - 103kB

:P :smash:

Georg - 2020-2-12 kl 09:50

Då är detta vägen om än en större 850.
Nedre bilden låter en förstå kapaciteten även som här stillastående..😊

[Ändrad 2020-2-12 av Georg]

20200212_094028.jpg - 3.6MB

Seb - 2020-2-12 kl 14:53

Mmm... gillar stuket.:cool:

Dock verkar det vara svårt att hitta plåtbreddare till 500. Glasfiber har jag hittat, men det känns inte aktuellt.

Johan Näsström - 2020-2-12 kl 16:21

Hej,
här ett exempel på skärmbreddare. Bilden är från ett galet Abarthmuseum söder om Paris. En gammal racerförare för Abarth har samlat på sig en del...
Inte bara Abarth förresten, i sin slottspark finns över hundra flygplan och i ladorna 250 MC osv. Absolut sevärt.
Mer bilder på https://newsdanciennes.com/2017/04/16/chateau-musee-de-savig...



Johan Näsström - 2020-2-12 kl 16:36

Bilden strular...

Johan Näsström - 2020-2-12 kl 16:44



IMG_3605.jpg - 2.3MB

Seb - 2020-2-13 kl 08:26

Jodå, breddare på bilar är det ingen brist på. Det där stället kan ju vara värt en omväg vid tillfälle :)

Frågan är om det finns plåtbreddare att köpa nånstans? Hittils ingen framgång iaf.

mvh

George Junior - 2020-2-13 kl 20:10

Kanske skärmkanter från en Mini från sent 90-tal? Borde finnas som ekonomiplåt...

George Junior - 2020-2-13 kl 20:13



543984.jpg - 37kB

Seb - 2020-2-14 kl 11:14

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  




Tack för tipset. Verkar dock som att även där, är det bara glasfiber och kolfiber "flares" som går att hitta som breddare.
Frågan är om det finns bradare plåtbreddare att hitta?

De man ser kanske är hemgjorda.

Atterhall - 2020-2-15 kl 10:09

Ispirazione...

https://petrolicious.com/articles/what-s-it-like-having-an-a...

:headbang:

31EEDD5F-4A77-4E87-943D-DD65C84A21E1.jpeg - 82kB

Georg - 2020-2-16 kl 18:09

Har inte modernare Mazda såna bulliga skärmöppningar ??

Men vänta dom har stora hjul förståss...

[Ändrad 2020-2-16 av Georg]

Seb - 2020-2-17 kl 16:00

Ju längre jag kommer, ju mer börjar jag inse att jag nog kommer få bygga en helt ny bil från ekonomiplåt. För varje lager rostig plåt jag tar bort, dyker det upp två nya.
Även en hel del gamla skutlagningar uppenbarar sig. Såna som om det hade vart gjort rätt ännu hade varit ok. Nu har mna iställer byggt in rost över allt.

Tre lager rostiga plåtar i bakkant av golvet.
20200216_131244.jpg - 821kB


En kexig gammal fullagning
20200216_163412.jpg - 937kB

En snyggt uppspacklad, något demolerat B-stolpe.
Notera ytrosten på insidan av den isvetsade biten i höger nederkant. Det sammanfattar skicket på bilen...

20200216_124219.jpg - 868kB

Trodde jag skulle komma undan men att bara byta innertröskeln, men där gick jag nog bet.

20200216_123157.jpg - 1.2MB


Har fått napp på en vagga, så snart tänker jag att jag skall snurra den som ett helgrillat vindsvin allá Obelix. Inget mer liggande på golvet med vinkelslipen 7cm från näsan :D
Dörrarna avlyfta nu iaf och lite lättare att komma åt.


20200216_123131.jpg - 923kB

dlyris - 2020-2-18 kl 07:44

Det finns ett avsnitt av CAR SOS där de renoverar en FIAT 500 och de hamnade i samma situation med rost så de var tvungna att hitta en ny kaross i Italien för att slutföra projektet.
Mvh Dimitris

Seb - 2020-2-18 kl 08:47

Quote: Ursprugligen inlagt av dlyris  
Det finns ett avsnitt av CAR SOS där de renoverar en FIAT 500 och de hamnade i samma situation med rost så de var tvungna att hitta en ny kaross i Italien för att slutföra projektet.
Mvh Dimitris


Japp, jag har sett det och det är mardrömmen. Men jag har en feeling att deras om möjligt var något värre an min...

...hoppas jag.

George Junior - 2020-2-18 kl 16:29

https://valeryd.se/produkter/skarm-galvaniserad-plat-b200-h345-l660/
Om det nu är viktigt att kunna svetsa i skärmkanterna så får du kanske modifiera nåt i den här stilen.

Striden fortsätter.

Seb - 2020-2-26 kl 12:44

Om inte Assarssons tråd funnits, hade jag nog gett upp på det här projektet. Men kan du, kan jag Fredrik! :)

Kapade bort en hyfsat res skärmkant för att jag hade en brinnande misstanka att det var något mer...
Mycket riktgt, hjulhuset har kexat.



20200223_142636.jpg - 4.5MB

20200223_143532.jpg - 3.4MB


Alltså reparationerna som påbörjats på den här bilen är så dåligt utförda och rostskyddade, att jag tror det är dubbelt jobb nu, mot att göra det från origlinalrost.
Och när originalrost blir ett uttryck, då vet man att det finns att göra...

JAg tror att jag väntar in att få upp den på vaggan innan jag gör några fler större ingrepp. Är hela botten kexig så vettefan...

FredrikAssarsson - 2020-2-26 kl 20:35

Vänliga ord! :beerchug:

Ja du, du har också upptäckt skillnaden mellan originalrost och eftermarknadsrost? :D
Så fort man hittar det handlar det vara om att såga betydligt större hål för att komma åt sörjan.

Georg - 2020-2-26 kl 22:51

Tröstande ord: ?
När jag rev ner Giardinettan - som gått 10 år i trafik - så var hjulhusen bak uppbyggda av plastic padding på div nät, alufolie och wellpapp.
Lösningen ?
Jag skaffade en 4 d kaross och tog hela bottenplattan.

matfo - 2020-2-27 kl 08:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
...
Och när originalrost blir ett uttryck, då vet man att det finns att göra...
...

:rolleyes: :boing:

josé - 2020-2-27 kl 15:33

Asså skicka upp karossen i vagga och rensa ur helt å hållet.

Bygg bur inuti och bomba in en Duccati-motorn och låda mellan bakhjulen.

Kolla länken, ja det är en riskokare jag vet, men den består av samma ingående delar som en Fiat - Kaross - hjulupphängning - motor - elsystem - glas/plexi/lexan etc.

Tänk utanför boxen....låååångt utanför boxen, så kanske du kan undvika att lappa och laga i all förbannad tid framöver.

Det är Assarsson jobb ;)

https://youtu.be/JElRZZ8PAvM




[Edited on 2020-2-27 by josé]