AlfaPower

Projekt: 3.8 konvertering av Busso

rschneberger - 2020-4-6 kl 21:03

Nu känns det nästan som att jag börjar spamma...men.

Är det någon som har bilder eller koll på hur topparna ser ut med igensvetsade vattenkanaler, ventilstorlekar etc på de 3.8-literskonverteringar som finns?

Jag är lite nyfiken på hur man löser vattencirkulationen eftersom de "långa" vattenhålen i topparna behöver svetsas igen. Iofs så kommer jag ju att se det när jag får blockpackningarna i min hand, men till dess....

Någon som vet vilken diameter spigoten (cylinderfoten) "måste" ha för att kunna göra sitt jobb?
De foder som finns, är de raka på utsidan eller är de svarvade med avsmalnad midja? Tänker främst på hur man kan maximera vattenflödet runt cylindrarna då det blir trångt i huset. Jag tror väl att de har avsmalnad midja, men jag kan ha fel.
hur liten bredd behöver fodret ha upp mot blockpackningen för att fortfarande kunna täta?

Alltså...jag söker så mycket uppgifter som möjligt om dessa 3.8-literskonverteringar som gjorts, men jag är inte intresserad av att köpa ett nytt färdiggjort kit.

Begagnat kan dock vara av intresse.

Det handlar mest om att jag vill göra själv och just nu försöker bilda mig en uppfattning om hur konverteringarna har gjorts.

mvh //Ricky

[Ändrad 2020-4-9 av rschneberger]

75anders - 2020-4-7 kl 10:31

Bilderna i denna länk kanske hjälper:

http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-24v-3-8-conver...

rschneberger - 2020-4-7 kl 16:51

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Bilderna i denna länk kanske hjälper:

http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-24v-3-8-conver...

Tack, blockpackningarna gav ju vissa hintar. Lyckades även hitta bilder på hur topparna svetsas. Bara frågan hur tunn man kan göra cylinderfoten.
På hojar har jag sett de som har så tunt som 1.6mm...men det känns väl tunt.

mvh //R

HEDBERG - 2020-4-7 kl 20:33

Blocket måste borras ur för att de större foderna ska få plats .Harry schulze i Tyskland gör även dessa ombyggnader. www.ps-schulze.com

FredrikAssarsson - 2020-4-7 kl 21:35

...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.

Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar! :oO:headbang:

Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall ;)

[Edited on 2020-4-7 by FredrikAssarsson]

rschneberger - 2020-4-8 kl 07:39

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.

Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar! :oO:headbang:

Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall ;)

Hej,

Vad menar du med att jag måste värmebehandla blocket?

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-8 kl 07:48

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Blocket måste borras ur för att de större foderna ska få plats .Harry schulze i Tyskland gör även dessa ombyggnader. www.ps-schulze.com

Tack för tipset om Harry. Den firman hade jag missat helt, hade en del saker som jag behöver till annat. :beerchug:

mv h//R

75anders - 2020-4-8 kl 08:46

Jag beställde överdimensionskolvar därifrån till JTS renovering. Funkade bra men deras engelska är högst begränsad.

rschneberger - 2020-4-8 kl 10:46

Jag beställde överdimensionskolvar därifrån till JTS renovering. Funkade bra men deras engelska är högst begränsad.

Mmm, i Tyskland fungerar tyska samt fax lite bättre än engelska och email. :D

mvh //R

HEDBERG - 2020-4-8 kl 11:59

När man handlar i tyska affärer så funkar kontanter bättre än visaKORT , (apropå Tyskland )

HEDBERG - 2020-4-8 kl 12:03

Tyskland är ju ett Eu land vilket kommer att vara på +sidan när man gör affärer (för oss )

patjo - 2020-4-8 kl 12:37

Det går att hitta en del intressanta diskussioner i ämnet, bland annat på alfabb.com. Om man tar del av dessa så förstår man snart varför det blir krig i världen.

Jag har själv försökt hitta information om en gammal 3.3 Cosworth-konvertering men personer med bakgrund från Cosworth jag pratat med har förnekat att nåt sånt hänt.

rschneberger - 2020-4-8 kl 16:57

KÖPES: trasig, krokig eller skev topp från en 24v 2.5 eller 3.0 tas gärna emot. I Östergötland med omnejd.

Mvh Ricky

FredrikAssarsson - 2020-4-8 kl 18:06

Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd.

75anders - 2020-4-9 kl 06:35

Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd.

Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning lika bra.

josé - 2020-4-9 kl 07:29

Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning lika bra.

De kör med stor sannolikhet avspänningsglödning/normalisering enligt recept som är anpassat till legeringen som blocket är gjutet i, vid stora mekaniska skärande ingrepp så kommer det att bli distortioner i områden som påverkas av den skärande bearbetningen.

josé - 2020-4-9 kl 07:33

Mvh
Pooper. Party Pooper

Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:15

Jag är tveksam faktiskt. Jag har pratat med AHM om det här, eftersom jag behöver blockpackningar, och det har inte nämnts någonstans.

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:17

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  

Mvh
Pooper. Party Pooper

Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...

Du har inte greppat vad jag är ute efter riktigt. :kiss::beerchug:

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:42

Mvh
Pooper. Party Pooper

Jajo, men antal hästar per liter volym har ju enbart att göra med vilket varvtal du tillåter motorn att varva. Du kan ju aldrig få en 7000rpm-motor att ge de effekterna. Snarare pratar vi någonstans 80-85hkr/liter som rimlig toppeffekt, ge och ta.Hur hårt jag kommer att varva motorn handlar om vilka stakar/kolvar jag väljer, men inte över 7500, snarare 7000rpm. Det ger mig runt 320hkr i motorn. Fullt tillräckligt.

Och sluta prata om turbo som den enda vägen till framgång. Det är inte ens ett alternativ som jag överväger, och nästa som nämner det kommer att få en snigel i ögat. :cop:

mvh /R

rschneberger - 2020-4-9 kl 12:30

Medan jag donar lite så finns det en trevlig tråd om de här motorerna att läsa här ->> https://www.alfaowner.com/threads/my-busso-3-75-v6-rebuild-t...

mvh //R

FredrikAssarsson - 2020-4-10 kl 18:11

Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8 ger.

Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw mc-kolvar till cosworthdelar till custom.

Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.

Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.

FredrikAssarsson - 2020-4-10 kl 18:12

Har du något recept du lutar åt? Vems kolvar? Foder? Vilka tillverkare?

HEDBERG - 2020-4-10 kl 18:50

Tror att lösningen är att låta tysken bygga motorn .

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:31

Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8 ger.

Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw mc-kolvar till cosworthdelar till custom.

Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.

Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.

Nu har hjärnan snöat in på det här, och det jag sitter och räknar på är hur jag ska kunna få en så lång vevstake som möjligt.
Det finns just nu två vägar där den ena är att ta standardmåtten från en 3.2 och vara nöjd. Men det jag vill få ihop är en vevstake som är ca 5mm längre. Det får plats, men skapar lite problem uppe i ringlandet då jag har problem med att montera kolvbulten. Brytkraften när kolven vänder i botten minskar dramatiskt om det går att lösa. Alternativet är att gå med slaglängden från en 3.0 och därigenom även hålla sig till 3.45liter i motorstorlek. 101mm är nog den tänkta kolvstorleken eftersom det ger mig tillgång till färdiga blockpackningar. Att svetsa vattenkanalerna känns inte som det största problemet. Snarare tror jag problemet med värme uppstår med begränsad vattencirkulation runt fodren.
Just nu söker jag en eller ett par gamla, gärna trasiga, toppar för test. Jag har en omgång toppar, men de är felfria så jag vill inte krångla med dom i första läget.

Jag tvivlar på att en 3.8 går sönder oftare än en 3.2 så länge varvtalet är rimligt.

Nu har jag iallfall fått fatt i foder i segjärn (ductilt), material till stressplatta och så ska ett av blocken tvättas och spännas upp.

Jag kommer att borra cylinderfoten(fötterna) med ramlagerlägena som referens, borrmaskinen behöver bara bli ledig. Under tiden ska stressplatta göras för att kunna fixa fodren.

mvh //R

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:32

Tror att lösningen är att låta tysken bygga motorn .

Det vore som att låta grannen hångla med frun.

mvh //Ricky

vevstakar

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:37

Bussons vevstakar är ju offset, hur gör man normalt i ett sånt läge då man köper eftermarknads-stakar? Jag har ju sett konstruktioner där man monterat allt möjligt (bl.a. BMW) i motorn, men struntar man i att stakarna inte blir offset då?

mvh /R

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:46

Har du något recept du lutar åt? Vems kolvar? Foder? Vilka tillverkare?

Venolia har jag kontakt hos....trodde jag. Men den kontakten jag hade 1998 var visst inte aktuell idag...Tiden går fort!
Iallafall så lutar det åt Ross eller Venolia gällande kolvar.
Möjligen finns det andra tillverkare som också kan leverera semi-kolv.

Det blir någon form av vått dieselfoder iallafall, men jag vill ha ett som är 100mm invändigt och tabellerna är inte uformade för att man ska kunna hitta så. Utan de utgår från att man vet vilken motor de är till. Men det där handlar mer om att jag inte haft tid att leta. Jag bygger just nu ihop min andra motor som blev dålig och prio är att den ska på plats under påsken.

Och så var frågan om jag skulle få upp motorn som jag tänkt i borrmaskinen, så det behövde kollas innan planerna gick vidare.

mvh //Ricky

[Ändrad 2020-4-11 av rschneberger]

HEDBERG - 2020-4-12 kl 17:27

Grannen gör uppenbarligen ett bra jobb då :-)

rschneberger - 2020-4-12 kl 17:56

Grannen gör uppenbarligen ett bra jobb då :-)

:kiss:

rschneberger - 2020-4-13 kl 08:37

Ifall det är någon som söker så har den här sidan vettiga måttangivelser på de foder de säljer.
De säljer både semi-foder, våta och torra foder.

https://www.gardshallen.se/traktordelar/motor-transmissionsd...

mvh //R

rschneberger - 2020-4-17 kl 09:52

Vad är original cylinderfotstätning gjord i för gummi?
Jag såg att de nitriltätningar som bla Momentum säljer (OR105x1.5) har en maxtemp på 100grader. Det kanske iofs räcker där nere i motorblocket även om 120grader hade känts bättre.

Någon som vet?

Beställde "egendesignade" metallpackningar till topparna från Reinz igår iallfall. 100€ styck är fullt rimligt och 80€ billigare per cylinderbank än vad Schulze och AHM tar för sina packningar.
Med packningsmaterial på 1.7mm (Reinz standard) och omslutande metall så blir de 2mm tjocka, lite tjockare än original.

//R

FredrikAssarsson - 2020-4-17 kl 22:18

Intressant.
Varför beställer du dock egendesignade outprövade topplockspackningar när de finns från ahm, schultze osv? Jag tänker att det finns lite utveckling bakom deras versioner?
Något väsentligt du ändrat jämfört med andras?

rschneberger - 2020-4-18 kl 15:35

Intressant.
Varför beställer du dock egendesignade outprövade topplockspackningar när de finns från ahm, schultze osv? Jag tänker att det finns lite utveckling bakom deras versioner?
Något väsentligt du ändrat jämfört med andras?

Schulte har slutat med metallpackningar och kör istället med vanlig fiberpoackning, som inte är täta. De håller tätt men beter sig som svampar.
Därav föll de packningarna bort.
Reinz kan göra metallpackningar åt mig.

Det här projektet innefattar ju två delar.

1. få en motor med mer UNF i
2. Stilla min fantastiskt korkade hjärna som just nu har för lite att göra.

Just punkt 2 är väldigt viktig.

Bifogad fil: phpnr5lNw (3.1MB)
Denna fil har blivit nedladdad 37 gånger

[Ändrad 2020-4-18 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2020-4-18 kl 20:30

Nr. 2 är nog så viktigt! :thumbsup:

rschneberger - 2020-4-19 kl 21:07

Nr. 2 är nog så viktigt! :thumbsup:

:beerchug::beerchug:

rschneberger - 2020-4-25 kl 18:40

Någon som vet om en tvättmaskin någonstans i Linköping/Motala/Mjölby som jag skulle kunna stoppa mitt aluminiumblock i mot lite ersättning?

Min diskmaskin är för liten.

mvh /R

IMG_20200425_184403.jpg - 3.9MB

Lyckades få in motorblocket i diskmaskinen!

rschneberger - 2020-5-5 kl 16:56

Nu slår jag säkert in öppna dörrar, men då jag själv har sökt efter billiga väl fungerande medel för tvätt av aluminium så har jag aldrig hittat några bra svar. Det har alltid handlat om superdupermedel i stordunk.

Nu har jag iallafall hittat en kombination som tvättar bort all gammal sot och koks inuti motorn och även ger lite lyster på utsidan.

In med motorn i diskmaskinen och så högsta vattentemp. I med ca ½ dl grönsåpa och kör ett tvättprogram. När allt är tvättat och det ska börja torkas så sprayar jag på en 10% lösning med Wurths Power Wash Red, som är ett alkaliskt rengörings och avfettningsmedel. Valfritt alkaliskt medel borde ge samma effekt.
Därefter startar jag om och kör ett nytt program inkl torkning.

Det som är kvar nu att göra är att skrapa lite packningar samt så fanns det något krypin på utsidan där vattnet inte kommit åt, men i övrigt enkelt, smärtfritt och fungerande.

IMG_20200505_172203.jpg - 3.3MB

bravo - 2020-5-5 kl 18:26

coolt. dock så glömde du ta bort ramlagren :)
ser man så jäkla effektivt det är i en vanlig diskmaskin :)

FredrikAssarsson - 2020-5-5 kl 21:40

Det där blev ju rätt bra faktiskt. 👍

rschneberger - 2020-5-7 kl 08:53

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
coolt. dock så glömde du ta bort ramlagren :)
ser man så jäkla effektivt det är i en vanlig diskmaskin :)

Jag ska ju återanvända dom, så jag ville ju ha dom rena.... :idea:

mvh /R

Letar kamaxlar V6 Busso

rschneberger - 2020-5-9 kl 07:13

Någon som har tips på andra kamaxlar än nya från Catcams?
Begagnade är ok.

Det jag söker ska se ut ungefär som enligt bild.

mvh //Ricky

Bifogad fil: phpHlK1pR (45kB)
Denna fil har blivit nedladdad 8 gånger

FredrikAssarsson - 2020-5-9 kl 07:42

Ska du köra med solida eller hydrauliska lyftare?

Med hydrauliska väljer JimK att inte göra sina kammar med mer lyft än 10.4.
Gatukammen har 10.0 från honom

rschneberger - 2020-5-9 kl 08:13

Ska du köra med solida eller hydrauliska lyftare?

Med hydrauliska väljer JimK att inte göra sina kammar med mer lyft än 10.4.
Gatukammen har 10.0 från honom

Det är alldeles för snälla kammar för den motorvolym jag har. Idag har jag ett register på min 3-liters som går från 3000-7100rpm. Om jag stoppar dom kammarna som jag har nu i en 3.8 så kommer jag att sänka registret med ca 500rpm, och därmed även tappa effekt. Så för att få tillbaks registret så behöver jag upp på större kamaxlar, men eftersom jag inte ska varva mer än jag gör idag så räknar jag med att kunna fortsätta åka hydrauliskt. Det beror mycket på hur ramperna på de kammar jag hittar ser ut. Idag har jag lyft på 11.50/11.15mm och det med hydraulisk samt standardfjädrar. Fördelen är att jag har en lösning som är väldigt lättdriven, och så länge ventilerna inte studsar så fungerar det.
Så även en vass kam som i en 3-litersmotor rekommenderas att köras med mekaniska lyftare pga att varvtalet kanske peakar vid 7600, kan mycket väl köras med hydrauliska lyftare i en större motor som peakar vid ett lägre varvtal.

mv h/R

FredrikAssarsson - 2020-5-9 kl 08:17

Kolla med AHM som också slipar kammar. Kostar bajs hos dom men kanske är möjliga att få i höglyftande version?

rschneberger - 2020-5-9 kl 08:23

Kolla med AHM som också slipar kammar. Kostar bajs hos dom men kanske är möjliga att få i höglyftande version?

Tack för tipset!
Även om jag börjar inse att det är svårt att få till lyfthöjden på omslipade kammar.
Det krävs nog nya ämnen.

mv h/R

Blockpackningar

rschneberger - 2020-5-22 kl 12:59

Idag kom packningarna.

215€ Inkl frakt. :beerchug:

mvh //R

packningar.jpg - 894kB

Björnbusen - 2020-5-22 kl 15:37

Amerikanerna verkar gilla Ron Jemison som tillverkar egna kammar. Hah har en hemsida som luktar 90-tal som borde vara lätt att hitta. Den är opedagogisk och gubben är besatt av imperial men annars verkar han bra.

rschneberger - 2020-5-22 kl 15:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Amerikanerna verkar gilla Ron Jemison som tillverkar egna kammar. Hah har en hemsida som luktar 90-tal som borde vara lätt att hitta. Den är opedagogisk och gubben är besatt av imperial men annars verkar han bra.

Tack för tipset! :-)

btw......du har inte URL tillgänglig? :-)

mvh /R

[Ändrad 2020-5-22 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2020-5-22 kl 19:18

Bra pris på packningarna. :thumbsup:

Har du något färdigt recept nu på gång med cylindrar/kolvar/stakar? Nyfiken på att se hur du moddar vattenkanalerna i topparna :)

rschneberger - 2020-5-23 kl 00:03

Bra pris på packningarna. :thumbsup:

Har du något färdigt recept nu på gång med cylindrar/kolvar/stakar? Nyfiken på att se hur du moddar vattenkanalerna i topparna :)

Idag var det planerat för mycket. Istället fick jag ett trasigt exchange-kluster i knät.....

Men ja, jag kommer att lägga upp bilder på hur topparna görs. Men just nu kläms det och känns det på ett nytt ursvarvningshuvud för att kunna göra "cylinderfötterna".

Och så har det gått åt lite tid för att kolla hur vevpartiet ska balanseras.

Planen från början var ju att bla återanvända svänghjul och koppling för att spara pengar. Men eftersom jag troligen kommer att internbalansera motorn (och även om jag itne gör det) så kan jag inte återanvända svänghjulet/koppling. Dessutom så är det bättre att ha ett fungerande extra motorpaket på hyllan när det rasar, så att bilen inte blir en pallbocksräser.

Nuvarande motor är ju inte direkt säljbar iallafall då det saknas vattenpump och en massa andra saker för att sänka ner den i valfri bil.

Och kammarna i nya motorn måste bli vassare om jag ska behålla effektkurvan så...jag kommer helt enkelt att sluta den här cirkusen med två fungerande motorpaket. :beerchug:

Angående frågan om kolvar/stakar/cylindrar så är jag inte riktigt framme än. JAg hade ju tänkt att använda längre vevstakar men då jag tänkt om gällande motorns register så.... Det finns några varianter, men fodren blir iallafall våta foder från dieselsidan som anpassas, vevstakarna blir troligen original.
-------------Det skulle vara kul att köpa kinastakar för att få känna på dom.
Jag kommer inte att varva mer än kanske 7300. Idag ligger motorns maxeffekt på dryga 7100rpm och jag vill inte gå mycket högre. Kolvarna hade jag tänkt ta från Ross eller Venolia, men det beror på priset. Blir det så dyrt som det verkar så kommer det att bli färdiga kolvar från Italienska CPS.

Det enda jag egentligen saknar är en 3.2-liters vevaxel.

....men jag har en CNC-ritning till en. :yes:

mvh //R