AlfaPower

Projekt: 3.8 konvertering av Busso

Pages:  1  2

rschneberger - 2020-4-6 kl 21:03

Nu känns det nästan som att jag börjar spamma...men.

Är det någon som har bilder eller koll på hur topparna ser ut med igensvetsade vattenkanaler, ventilstorlekar etc på de 3.8-literskonverteringar som finns?

Jag är lite nyfiken på hur man löser vattencirkulationen eftersom de "långa" vattenhålen i topparna behöver svetsas igen. Iofs så kommer jag ju att se det när jag får blockpackningarna i min hand, men till dess....

Någon som vet vilken diameter spigoten (cylinderfoten) "måste" ha för att kunna göra sitt jobb?
De foder som finns, är de raka på utsidan eller är de svarvade med avsmalnad midja? Tänker främst på hur man kan maximera vattenflödet runt cylindrarna då det blir trångt i huset. Jag tror väl att de har avsmalnad midja, men jag kan ha fel.
hur liten bredd behöver fodret ha upp mot blockpackningen för att fortfarande kunna täta?

Alltså...jag söker så mycket uppgifter som möjligt om dessa 3.8-literskonverteringar som gjorts, men jag är inte intresserad av att köpa ett nytt färdiggjort kit.

Begagnat kan dock vara av intresse.

Det handlar mest om att jag vill göra själv och just nu försöker bilda mig en uppfattning om hur konverteringarna har gjorts.

mvh //Ricky

[Ändrad 2020-4-9 av rschneberger]

75anders - 2020-4-7 kl 10:31

Bilderna i denna länk kanske hjälper:

http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-24v-3-8-conver...

rschneberger - 2020-4-7 kl 16:51

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Bilderna i denna länk kanske hjälper:

http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-24v-3-8-conver...

Tack, blockpackningarna gav ju vissa hintar. Lyckades även hitta bilder på hur topparna svetsas. Bara frågan hur tunn man kan göra cylinderfoten.
På hojar har jag sett de som har så tunt som 1.6mm...men det känns väl tunt.

mvh //R

HEDBERG - 2020-4-7 kl 20:33

Blocket måste borras ur för att de större foderna ska få plats .Harry schulze i Tyskland gör även dessa ombyggnader. www.ps-schulze.com

FredrikAssarsson - 2020-4-7 kl 21:35

...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.

Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar! :oO:headbang:

Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall ;)

[Edited on 2020-4-7 by FredrikAssarsson]

rschneberger - 2020-4-8 kl 07:39

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.

Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar! :oO:headbang:

Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall ;)

Hej,

Vad menar du med att jag måste värmebehandla blocket?

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-8 kl 07:48

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Blocket måste borras ur för att de större foderna ska få plats .Harry schulze i Tyskland gör även dessa ombyggnader. www.ps-schulze.com

Tack för tipset om Harry. Den firman hade jag missat helt, hade en del saker som jag behöver till annat. :beerchug:

mv h//R

75anders - 2020-4-8 kl 08:46

Jag beställde överdimensionskolvar därifrån till JTS renovering. Funkade bra men deras engelska är högst begränsad.

rschneberger - 2020-4-8 kl 10:46

Jag beställde överdimensionskolvar därifrån till JTS renovering. Funkade bra men deras engelska är högst begränsad.

Mmm, i Tyskland fungerar tyska samt fax lite bättre än engelska och email. :D

mvh //R

HEDBERG - 2020-4-8 kl 11:59

När man handlar i tyska affärer så funkar kontanter bättre än visaKORT , (apropå Tyskland )

HEDBERG - 2020-4-8 kl 12:03

Tyskland är ju ett Eu land vilket kommer att vara på +sidan när man gör affärer (för oss )

patjo - 2020-4-8 kl 12:37

Det går att hitta en del intressanta diskussioner i ämnet, bland annat på alfabb.com. Om man tar del av dessa så förstår man snart varför det blir krig i världen.

Jag har själv försökt hitta information om en gammal 3.3 Cosworth-konvertering men personer med bakgrund från Cosworth jag pratat med har förnekat att nåt sånt hänt.

rschneberger - 2020-4-8 kl 16:57

KÖPES: trasig, krokig eller skev topp från en 24v 2.5 eller 3.0 tas gärna emot. I Östergötland med omnejd.

Mvh Ricky

FredrikAssarsson - 2020-4-8 kl 18:06

Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd.

75anders - 2020-4-9 kl 06:35

Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd.

Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning lika bra.

josé - 2020-4-9 kl 07:29

Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning lika bra.

De kör med stor sannolikhet avspänningsglödning/normalisering enligt recept som är anpassat till legeringen som blocket är gjutet i, vid stora mekaniska skärande ingrepp så kommer det att bli distortioner i områden som påverkas av den skärande bearbetningen.

josé - 2020-4-9 kl 07:33

Mvh
Pooper. Party Pooper

Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:15

Jag är tveksam faktiskt. Jag har pratat med AHM om det här, eftersom jag behöver blockpackningar, och det har inte nämnts någonstans.

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:17

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  

Mvh
Pooper. Party Pooper

Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...

Du har inte greppat vad jag är ute efter riktigt. :kiss::beerchug:

mvh //Ricky

rschneberger - 2020-4-9 kl 08:42

Mvh
Pooper. Party Pooper

Jajo, men antal hästar per liter volym har ju enbart att göra med vilket varvtal du tillåter motorn att varva. Du kan ju aldrig få en 7000rpm-motor att ge de effekterna. Snarare pratar vi någonstans 80-85hkr/liter som rimlig toppeffekt, ge och ta.Hur hårt jag kommer att varva motorn handlar om vilka stakar/kolvar jag väljer, men inte över 7500, snarare 7000rpm. Det ger mig runt 320hkr i motorn. Fullt tillräckligt.

Och sluta prata om turbo som den enda vägen till framgång. Det är inte ens ett alternativ som jag överväger, och nästa som nämner det kommer att få en snigel i ögat. :cop:

mvh /R

rschneberger - 2020-4-9 kl 12:30

Medan jag donar lite så finns det en trevlig tråd om de här motorerna att läsa här ->> https://www.alfaowner.com/threads/my-busso-3-75-v6-rebuild-t...

mvh //R

FredrikAssarsson - 2020-4-10 kl 18:11

Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8 ger.

Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw mc-kolvar till cosworthdelar till custom.

Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.

Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.

FredrikAssarsson - 2020-4-10 kl 18:12

Har du något recept du lutar åt? Vems kolvar? Foder? Vilka tillverkare?

HEDBERG - 2020-4-10 kl 18:50

Tror att lösningen är att låta tysken bygga motorn .

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:31

Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8 ger.

Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw mc-kolvar till cosworthdelar till custom.

Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.

Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.

Nu har hjärnan snöat in på det här, och det jag sitter och räknar på är hur jag ska kunna få en så lång vevstake som möjligt.
Det finns just nu två vägar där den ena är att ta standardmåtten från en 3.2 och vara nöjd. Men det jag vill få ihop är en vevstake som är ca 5mm längre. Det får plats, men skapar lite problem uppe i ringlandet då jag har problem med att montera kolvbulten. Brytkraften när kolven vänder i botten minskar dramatiskt om det går att lösa. Alternativet är att gå med slaglängden från en 3.0 och därigenom även hålla sig till 3.45liter i motorstorlek. 101mm är nog den tänkta kolvstorleken eftersom det ger mig tillgång till färdiga blockpackningar. Att svetsa vattenkanalerna känns inte som det största problemet. Snarare tror jag problemet med värme uppstår med begränsad vattencirkulation runt fodren.
Just nu söker jag en eller ett par gamla, gärna trasiga, toppar för test. Jag har en omgång toppar, men de är felfria så jag vill inte krångla med dom i första läget.

Jag tvivlar på att en 3.8 går sönder oftare än en 3.2 så länge varvtalet är rimligt.

Nu har jag iallfall fått fatt i foder i segjärn (ductilt), material till stressplatta och så ska ett av blocken tvättas och spännas upp.

Jag kommer att borra cylinderfoten(fötterna) med ramlagerlägena som referens, borrmaskinen behöver bara bli ledig. Under tiden ska stressplatta göras för att kunna fixa fodren.

mvh //R

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:32

Tror att lösningen är att låta tysken bygga motorn .

Det vore som att låta grannen hångla med frun.

mvh //Ricky

vevstakar

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:37

Bussons vevstakar är ju offset, hur gör man normalt i ett sånt läge då man köper eftermarknads-stakar? Jag har ju sett konstruktioner där man monterat allt möjligt (bl.a. BMW) i motorn, men struntar man i att stakarna inte blir offset då?

mvh /R

rschneberger - 2020-4-11 kl 07:46

Har du något recept du lutar åt? Vems kolvar? Foder? Vilka tillverkare?

Venolia har jag kontakt hos....trodde jag. Men den kontakten jag hade 1998 var visst inte aktuell idag...Tiden går fort!
Iallafall så lutar det åt Ross eller Venolia gällande kolvar.
Möjligen finns det andra tillverkare som också kan leverera semi-kolv.

Det blir någon form av vått dieselfoder iallafall, men jag vill ha ett som är 100mm invändigt och tabellerna är inte uformade för att man ska kunna hitta så. Utan de utgår från att man vet vilken motor de är till. Men det där handlar mer om att jag inte haft tid att leta. Jag bygger just nu ihop min andra motor som blev dålig och prio är att den ska på plats under påsken.

Och så var frågan om jag skulle få upp motorn som jag tänkt i borrmaskinen, så det behövde kollas innan planerna gick vidare.

mvh //Ricky

[Ändrad 2020-4-11 av rschneberger]

HEDBERG - 2020-4-12 kl 17:27

Grannen gör uppenbarligen ett bra jobb då :-)

rschneberger - 2020-4-12 kl 17:56

Grannen gör uppenbarligen ett bra jobb då :-)

:kiss:

rschneberger - 2020-4-13 kl 08:37

Ifall det är någon som söker så har den här sidan vettiga måttangivelser på de foder de säljer.
De säljer både semi-foder, våta och torra foder.

https://www.gardshallen.se/traktordelar/motor-transmissionsd...

mvh //R

rschneberger - 2020-4-17 kl 09:52

Vad är original cylinderfotstätning gjord i för gummi?
Jag såg att de nitriltätningar som bla Momentum säljer (OR105x1.5) har en maxtemp på 100grader. Det kanske iofs räcker där nere i motorblocket även om 120grader hade känts bättre.

Någon som vet?

Beställde "egendesignade" metallpackningar till topparna från Reinz igår iallfall. 100€ styck är fullt rimligt och 80€ billigare per cylinderbank än vad Schulze och AHM tar för sina packningar.
Med packningsmaterial på 1.7mm (Reinz standard) och omslutande metall så blir de 2mm tjocka, lite tjockare än original.

//R

FredrikAssarsson - 2020-4-17 kl 22:18

Intressant.
Varför beställer du dock egendesignade outprövade topplockspackningar när de finns från ahm, schultze osv? Jag tänker att det finns lite utveckling bakom deras versioner?
Något väsentligt du ändrat jämfört med andras?

rschneberger - 2020-4-18 kl 15:35

Intressant.
Varför beställer du dock egendesignade outprövade topplockspackningar när de finns från ahm, schultze osv? Jag tänker att det finns lite utveckling bakom deras versioner?
Något väsentligt du ändrat jämfört med andras?

Schulte har slutat med metallpackningar och kör istället med vanlig fiberpoackning, som inte är täta. De håller tätt men beter sig som svampar.
Därav föll de packningarna bort.
Reinz kan göra metallpackningar åt mig.

Det här projektet innefattar ju två delar.

1. få en motor med mer UNF i
2. Stilla min fantastiskt korkade hjärna som just nu har för lite att göra.

Just punkt 2 är väldigt viktig.

Bifogad fil: phpnr5lNw (3.1MB)
Denna fil har blivit nedladdad 171 gånger

[Ändrad 2020-4-18 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2020-4-18 kl 20:30

Nr. 2 är nog så viktigt! :thumbsup:

rschneberger - 2020-4-19 kl 21:07

Nr. 2 är nog så viktigt! :thumbsup:

:beerchug::beerchug:

rschneberger - 2020-4-25 kl 18:40

Någon som vet om en tvättmaskin någonstans i Linköping/Motala/Mjölby som jag skulle kunna stoppa mitt aluminiumblock i mot lite ersättning?

Min diskmaskin är för liten.

mvh /R

IMG_20200425_184403.jpg - 3.9MB

Lyckades få in motorblocket i diskmaskinen!

rschneberger - 2020-5-5 kl 16:56

Nu slår jag säkert in öppna dörrar, men då jag själv har sökt efter billiga väl fungerande medel för tvätt av aluminium så har jag aldrig hittat några bra svar. Det har alltid handlat om superdupermedel i stordunk.

Nu har jag iallafall hittat en kombination som tvättar bort all gammal sot och koks inuti motorn och även ger lite lyster på utsidan.

In med motorn i diskmaskinen och så högsta vattentemp. I med ca ½ dl grönsåpa och kör ett tvättprogram. När allt är tvättat och det ska börja torkas så sprayar jag på en 10% lösning med Wurths Power Wash Red, som är ett alkaliskt rengörings och avfettningsmedel. Valfritt alkaliskt medel borde ge samma effekt.
Därefter startar jag om och kör ett nytt program inkl torkning.

Det som är kvar nu att göra är att skrapa lite packningar samt så fanns det något krypin på utsidan där vattnet inte kommit åt, men i övrigt enkelt, smärtfritt och fungerande.

IMG_20200505_172203.jpg - 3.3MB

bravo - 2020-5-5 kl 18:26

coolt. dock så glömde du ta bort ramlagren :)
ser man så jäkla effektivt det är i en vanlig diskmaskin :)

FredrikAssarsson - 2020-5-5 kl 21:40

Det där blev ju rätt bra faktiskt. 👍

rschneberger - 2020-5-7 kl 08:53

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
coolt. dock så glömde du ta bort ramlagren :)
ser man så jäkla effektivt det är i en vanlig diskmaskin :)

Jag ska ju återanvända dom, så jag ville ju ha dom rena.... :idea:

mvh /R

Letar kamaxlar V6 Busso

rschneberger - 2020-5-9 kl 07:13

Någon som har tips på andra kamaxlar än nya från Catcams?
Begagnade är ok.

Det jag söker ska se ut ungefär som enligt bild.

mvh //Ricky

Bifogad fil: phpHlK1pR (45kB)
Denna fil har blivit nedladdad 148 gånger

FredrikAssarsson - 2020-5-9 kl 07:42

Ska du köra med solida eller hydrauliska lyftare?

Med hydrauliska väljer JimK att inte göra sina kammar med mer lyft än 10.4.
Gatukammen har 10.0 från honom

rschneberger - 2020-5-9 kl 08:13

Ska du köra med solida eller hydrauliska lyftare?

Med hydrauliska väljer JimK att inte göra sina kammar med mer lyft än 10.4.
Gatukammen har 10.0 från honom

Det är alldeles för snälla kammar för den motorvolym jag har. Idag har jag ett register på min 3-liters som går från 3000-7100rpm. Om jag stoppar dom kammarna som jag har nu i en 3.8 så kommer jag att sänka registret med ca 500rpm, och därmed även tappa effekt. Så för att få tillbaks registret så behöver jag upp på större kamaxlar, men eftersom jag inte ska varva mer än jag gör idag så räknar jag med att kunna fortsätta åka hydrauliskt. Det beror mycket på hur ramperna på de kammar jag hittar ser ut. Idag har jag lyft på 11.50/11.15mm och det med hydraulisk samt standardfjädrar. Fördelen är att jag har en lösning som är väldigt lättdriven, och så länge ventilerna inte studsar så fungerar det.
Så även en vass kam som i en 3-litersmotor rekommenderas att köras med mekaniska lyftare pga att varvtalet kanske peakar vid 7600, kan mycket väl köras med hydrauliska lyftare i en större motor som peakar vid ett lägre varvtal.

mv h/R

FredrikAssarsson - 2020-5-9 kl 08:17

Kolla med AHM som också slipar kammar. Kostar bajs hos dom men kanske är möjliga att få i höglyftande version?

rschneberger - 2020-5-9 kl 08:23

Kolla med AHM som också slipar kammar. Kostar bajs hos dom men kanske är möjliga att få i höglyftande version?

Tack för tipset!
Även om jag börjar inse att det är svårt att få till lyfthöjden på omslipade kammar.
Det krävs nog nya ämnen.

mv h/R

Blockpackningar

rschneberger - 2020-5-22 kl 12:59

Idag kom packningarna.

215€ Inkl frakt. :beerchug:

mvh //R

packningar.jpg - 894kB

Björnbusen - 2020-5-22 kl 15:37

Amerikanerna verkar gilla Ron Jemison som tillverkar egna kammar. Hah har en hemsida som luktar 90-tal som borde vara lätt att hitta. Den är opedagogisk och gubben är besatt av imperial men annars verkar han bra.

rschneberger - 2020-5-22 kl 15:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Amerikanerna verkar gilla Ron Jemison som tillverkar egna kammar. Hah har en hemsida som luktar 90-tal som borde vara lätt att hitta. Den är opedagogisk och gubben är besatt av imperial men annars verkar han bra.

Tack för tipset! :-)

btw......du har inte URL tillgänglig? :-)

mvh /R

[Ändrad 2020-5-22 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2020-5-22 kl 19:18

Bra pris på packningarna. :thumbsup:

Har du något färdigt recept nu på gång med cylindrar/kolvar/stakar? Nyfiken på att se hur du moddar vattenkanalerna i topparna :)

rschneberger - 2020-5-23 kl 00:03

Bra pris på packningarna. :thumbsup:

Har du något färdigt recept nu på gång med cylindrar/kolvar/stakar? Nyfiken på att se hur du moddar vattenkanalerna i topparna :)

Idag var det planerat för mycket. Istället fick jag ett trasigt exchange-kluster i knät.....

Men ja, jag kommer att lägga upp bilder på hur topparna görs. Men just nu kläms det och känns det på ett nytt ursvarvningshuvud för att kunna göra "cylinderfötterna".

Och så har det gått åt lite tid för att kolla hur vevpartiet ska balanseras.

Planen från början var ju att bla återanvända svänghjul och koppling för att spara pengar. Men eftersom jag troligen kommer att internbalansera motorn (och även om jag itne gör det) så kan jag inte återanvända svänghjulet/koppling. Dessutom så är det bättre att ha ett fungerande extra motorpaket på hyllan när det rasar, så att bilen inte blir en pallbocksräser.

Nuvarande motor är ju inte direkt säljbar iallafall då det saknas vattenpump och en massa andra saker för att sänka ner den i valfri bil.

Och kammarna i nya motorn måste bli vassare om jag ska behålla effektkurvan så...jag kommer helt enkelt att sluta den här cirkusen med två fungerande motorpaket. :beerchug:

Angående frågan om kolvar/stakar/cylindrar så är jag inte riktigt framme än. JAg hade ju tänkt att använda längre vevstakar men då jag tänkt om gällande motorns register så.... Det finns några varianter, men fodren blir iallafall våta foder från dieselsidan som anpassas, vevstakarna blir troligen original.
-------------Det skulle vara kul att köpa kinastakar för att få känna på dom.
Jag kommer inte att varva mer än kanske 7300. Idag ligger motorns maxeffekt på dryga 7100rpm och jag vill inte gå mycket högre. Kolvarna hade jag tänkt ta från Ross eller Venolia, men det beror på priset. Blir det så dyrt som det verkar så kommer det att bli färdiga kolvar från Italienska CPS.

Det enda jag egentligen saknar är en 3.2-liters vevaxel.

....men jag har en CNC-ritning till en. :yes:

mvh //R

Björnbusen - 2020-5-26 kl 14:43

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

mvh /R

URL: http://www.scuderiagiallo.com/How.html

Och karln hette ju Richard och inget annat...

[Ändrad 2020/5/26 av Björnbusen]

rschneberger - 2020-5-27 kl 23:02

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

mvh /R

URL: http://www.scuderiagiallo.com/How.html

Och karln hette ju Richard och inget annat...

[Ändrad 2020/5/26 av Björnbusen]

Tack!
Ja, den där sidan var svårfunnen med fel namn. :rolleyes:

Det tråkiga är att mycket till Alfa handlar om 12V och gamla Nordmotorer så vi som är intresserade av saker som uppfanns sedan Hyland slutat ha hår , vi har inte så mycket att hitta. :-)

mvh //Ricky

Björnbusen - 2020-5-28 kl 10:11

Har du hittat till alfagtv6.com? Gammalt forum men med massor av kompetens och de flesta nyare trådar handlar om 24V. Jim Kartalamakis hänger där bland annat och Maz härifrån så nivån är ofta hög.

Just nu verkar de ha serverproblem men jag skulle gissa att det är tillfälligt.

rschneberger - 2020-6-1 kl 13:24

Har du hittat till alfagtv6.com? Gammalt forum men med massor av kompetens och de flesta nyare trådar handlar om 24V. Jim Kartalamakis hänger där bland annat och Maz härifrån så nivån är ofta hög.

Just nu verkar de ha serverproblem men jag skulle gissa att det är tillfälligt.

Hej,
Det var länge sen jag var där men tack för tipset. :beerchug:

Och idag är det ny månad så det verkar som sidan har fått ny trafikmängd att förbruka (den fungerar igen).

mvh //R

lagerletande

rschneberger - 2021-11-30 kl 11:54

Hej,
Någon som har tips på var man hittar lite hårdare lager (dock fortfarande anpassade för gjuten vev), typ "King Racing" till Busso 3.0 och 3.2?

Det blev dags för lagerbyte i min nuvarande motor och jag tänkte försöka hitta något mer i stil med "High load/short duration".
Jag hittar till Nordmotorn och nyare GM-motorer, men inget till Busso.

Tips mottages.

mvh //Ricky

ombyggd oljepump på nya motorn

rschneberger - 2021-12-8 kl 21:38

Äntligen säsong!

Har till sist byggt om oljepumpen på min motor och nu börjar det mesta bli klart med anpassningar. Har till sist landat i att jag flyttar över svänghjul och koppling från min gamla 3-litersmotor och balanserar upp alltsammans. Om jag i ett framtida läge måste använda 3-litersmotorn (pga av motorhaveri på den här nya) så får jag riva isär den och balansera upp den med svänghjulet som utgångsmaterial. Det är inte optimalt, men det sparar mig 10tusen pengar för stunden.

Orsaken är att nuvarande motor är så sliten i det mesta att även om den producerar bra med effekt så behöver den bla en cylinderrenovering.

Bifogar lite bilder på den nya pickup-lösningen. F.ö. en pickup tagen från en Mazda-motor. Det var vad som fanns på hyllan.
Allt är nu inpassat mot oljetråget.
Precis som "original" så ligger silnätet 3mm från botten på tråget, därefter ytterligare 3mm upp till själva sugröret.

Har även beställt nya kamaxlar med fjädrar och retainers från Catcams, så nu är det mesta "undersökt och utvärderat" för att jag skulle vara beredd att börja ösa pengar ur den stora kassakistan. :saythat:

Det mest spännande har varit kontakten med "vissa" leverantörer.
Här är svaret jag fick från en leverantör efter att jag bad honom skärpa till sig. Det jag bad om var priset på några saker för att se om det var värt att göra dom själv.
"Yes sorry I was just waffling, as so many think its just a case fitting big liners and pistons for 3.8"

Fuckers! Som engelsmännen brukar säga.

mvh //Ricky

IMG_20211205_171405.jpg - 2.9MB

[Ändrad 2021-12-8 av rschneberger]

IMG_20211205_152856.jpg - 2.2MB

IMG_20211203_175917.jpg - 2.2MB

IMG_20211204_145705.jpg - 2.6MB

IMG_20211013_190051.jpg - 3.3MB

FredrikAssarsson - 2021-12-9 kl 07:04

Åh kul att se framsteg!! Fortsätt gärna att uppdatera under byggets gång även om det inte direkt haglar in svar ;)

Jag kan trösta dig med att jag också försöker bygga en speciell busso som behöver specialdelar. Inte fan får jag heller svar från företag! Och då frågar jag ändå rakt ut: vad vill ni att jag köper av er, vad är totalen?
Nada… ibland svarar dom på en banal enkel lite skitsak i början av mailet och sedan inget mer.
Är det så enkelt att sälja motordelar att man inte behöver svara köparna?

[Edited on 2021-12-9 by FredrikAssarsson]

rschneberger - 2021-12-9 kl 08:29

Åh kul att se framsteg!! Fortsätt gärna att uppdatera under byggets gång även om det inte direkt haglar in svar ;)

Jag kan trösta dig med att jag också försöker bygga en speciell busso som behöver specialdelar. Inte fan får jag heller svar från företag! Och då frågar jag ändå rakt ut: vad vill ni att jag köper av er, vad är totalen?
Nada… ibland svarar dom på en banal enkel lite skitsak i början av mailet och sedan inget mer.
Är det så enkelt att sälja motordelar att man inte behöver svara köparna?

[Edited on 2021-12-9 by FredrikAssarsson]

Jag vet inte vad som är problemet riktigt. Tråkigt är det iallafall.
Mitt största problem just nu är att det inte verkar tillverkas högprestandalager till Busson. Nordmotorn samt nyare GM-motorer finns det till, men inte Busso. Nu ska jag inte varva mer än jag gör idag, de hydrauliska lyftarna sätter gränsen, och så hoppas jag att den nyare oljepumpen har en bättre konstruktion som tillsammans med skrapplåt och och en högre oljenivå i sumpen ska göra att det duger med det som finns.

Det här är mer som en minnesdagbok för mig, så det kommer att göras inlägg oavsett. ;)

mvh //Ricky

vevstakar med offset

rschneberger - 2021-12-22 kl 18:47

Hej,
Original vevstakar i Busso V6 har ju själva staken sitter i offset relaterat till lill och storändan.
Men när jag kollar på eftermarkandsstakar från både Carillo och Maxpeedings och någon mer så är dessa stakar helt symmetriska, och på direkt fråga så svarar en av tillverkarna att deras stakar, till skillnad från original, är symmetriska.

Tittar man på bilderna så ser man att planen ligger i nivå, på båda sidor, men att staken är förskjuten i sin position.

Någon som vet varför?

mvh //Ricky

IMG_20211222_173550.jpg - 2MB IMG_20211222_180942.jpg - 1.7MB IMG_20211222_180933.jpg - 1.8MB IMG_20211222_180952.jpg - 2.1MB

Verktygstipset

rschneberger - 2021-12-23 kl 15:58

Nu slår jag säkert in alla öppna dörrar som finns i kommunen, MEN!

För många år sedan köpte jag pinnbultsavdragare av cylindertyp. Sådana som typ Biltema har, som ser ut som tändstiftshylsor med ett antal självlåsade rullar i.
Och de där har aldrig fungerat till något. Jag har alltid fått använda två motskruvade muttrar för att fixa olika typer av pinnbultar.
När jag nu skulle plocka bort de som satt i motorn så gick det inte med mutterknepet, de bara gängade upp. Inte ens med värme fungerade det och till sist var det ju bara att börja googla på andra typer av verktyg.

Använda rörtång tyckte jag inte heller fungerad utan att orsaka för stora skador.

Hittade det här verktyget, som sätter sig så förbenat i pinnbulten att man kan använda både muttersmack och dragskaft utan att det slirar.

Och det säljs lite här och där med prislappar från några hundralappar upp till 1400 + moms. Verktygsboden, Ahlsell, Ebay och så Amazon.

Funkade klockrent, och minimalt med skador på pinnbultarna.

Så det här blev det sista meket innan julafton.
God hjul!

mvh //Ricky

IMG_20211223_152254.jpg - 2.9MB IMG_20211223_152628.jpg - 2.3MB IMG_20211223_152937.jpg - 286kB

[Ändrad 2021-12-23 av rschneberger]

Ventilfråga

rschneberger - 2021-12-27 kl 15:05

Hej,
Jag behöver byta samtliga ventiler i donatormotorn som jag har och då kommer ju tankarna om ifall det finns lättare ventiler och ventiler med bättre flöden än de som sitter original.
Någon som vet?
Eller ska jag inte hålla på och krångla, utan bara köpa det som för stunden säljs på autodoc med rätt OE-nummer?

mvh //Ricky

Det blev en flödesbänk

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:21

Jag väntar på delar, och tid i borrmaskinen.

Så jag passade på att bygga en flödesbänk. Det primära syftet är att kunna mäta "före" och "efter" på mina egna toppar, men jag ska prova att kalibrera den för att då kunna få mätvärden jämförbara med andra bänkar.

Avläsningen av mätvärdena görs manuellt och läggs in i en kalkyl som sen presenterar en graf. Flera mätningar kan läggas in och sedan kan man visa flera grafer ovanpå varandra för att visuellt kunna se skillnader.

Den är även byggd så att jag klarar att simulera cylinderdiametrar upp till 107mm. Kanske lite smått för de som åker V8, men för mig räcker det. Skulle jag behöva kunna mäta större cylindrar så går det att förändra.

Jag återkommer när jag har provkört lite mer och blivit varm i kläderna. Behöver även göra en vettig lösning för att kunna justera ventilhöjd på ett enkelt sätt. Gärna universal som kan återanvändas på flera olika toppar.

Är det någon som har tips eller bilder på en sån konstruktion så tas de gärna emot.

IMG_20211215_172235.jpg - 3.4MB

Det mindre röret är utbytt till ett 75mm för att få upp flödet.

IMG_20211215_183611.jpg - 2.1MB

Man får använda den plats som finns.

IMG_20211219_103856.jpg - 2.2MB

cylinderadapterplatta.

mvh //Ricky

Anemometer

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:24

Hittade en Anemometer på Amazon för några hundralappar som är kalibreringsbar mot min rördimension. Genom att också mäta vaccumpelaren i röret så bör jag kunna göra en vettig kalibrering.

IMG_20211224_213732.jpg - 1.8MB IMG_20211225_133657.jpg - 2.1MB

mvh //Ricky

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:28

Dammusgarmotorerna kommer från Amazon de också. Motsvarande modell som man hittar i Electrolux,LG, Samsung mfl. Uppmätt tagen effekt ligger på 1900W vid 237Volt (lappen säger 1600W vid 220V).

IMG_20211230_145316.jpg - 2.4MBIMG_20220103_203455.jpg - 3.3MB

Reversibel fläktlåda

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:32

Hittade ett klipp på Youtube där man hade en "reversibel" fläktbox, för att slippa flytta rör och krångla.
Man visade inte hur den var gjord, men skulle tro att det är något liknande som den här.
Iallfall funkar det, så jag bör kunna flöda både avgas och insug med min lösning.

IMG_20220104_173751.jpg - 3.6MBIMG_20220104_173758.jpg - 2.6MB

Reversibel fläktlåda

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:33

Genom att rotera det ugående röret så kommer inloppet till röret att vändas mot sug resp tryckkammare. Sedan får man stänga resp inlopp i lådan.

IMG_20220104_173806.jpg - 3.2MBIMG_20220104_173814.jpg - 3.1MB

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:34

3x1900W kräver sin matning.

IMG_20220104_173823.jpg - 3.1MBIMG_20220104_191455.jpg - 3.4MB

kapacitet

rschneberger - 2022-1-5 kl 09:37

Här ser man skillnaden mellan 1,2 samt 3 fläktar igång. Det man ska veta är att det här är fria värden direkt ur lådan, utan kalibrerat vaccum. Att kurvan inte är linjär beror troligen på att när en eller två fläktar är avstängda så kan den snurrande fläkten suga luft bakvägen via dessa och "kortsluta" kamrarna i lådan. Därav att vi får en sådan markant skillnad när alla fläktarna går samtidigt.

IMG_20220104_192835.jpg - 999kBIMG_20220104_192849.jpg - 1MBIMG_20220104_192858.jpg - 1.6MB

GlasVimle - 2022-1-5 kl 09:57

:bananana:
Fasen va fräckt att kunna bygga något sådant i sitt garage.

Besar - 2022-1-5 kl 10:18

wow :oO:worship::worship:

FredrikAssarsson - 2022-1-5 kl 20:25

:oO Det var som…

Ballt!

rschneberger - 2022-1-18 kl 12:06

:oO Det var som…

Ballt!

Jag sa samma sak när "fläkten" exploderade. Så nu byggs det om lite.

IMG_20220113_182502.jpg - 1.8MB

Skrapplåt

rschneberger - 2022-1-18 kl 12:21

Äntligen har skrapplåten landat i verkstan så nu kan den slutliga höjden på oljepickupen mätas in.

IMG_20220118_120538.jpg - 3.9MB

vevstakar

rschneberger - 2022-1-18 kl 16:56

Vevstakarna landade också i veckan. Har inte hunnit med att packa upp eller väga/mäta dom. Att få ihop en ny växellåda med rätt utväxlingar till bilen har haft lite prio.
Men en bild bjuder jag gärna på.

mvh //Ricky

IMG_20220111_134853.jpg - 3.2MB

FredrikAssarsson - 2022-1-18 kl 20:57

Spännande. :beerchug: Supernyfiken på bygget.

rschneberger - 2022-1-21 kl 14:40

Spännande. :beerchug: Supernyfiken på bygget.

Återkommer med fler detaljer bara allt kommer på plats.
Har ju iallafall kommit till insikt om att den gamla motorn ska säljas nu när den är iordning med uppgraderad oljepump och friska lager.

mv h//R

Nya kolvar!

rschneberger - 2022-1-21 kl 14:54

Änligen har kolvarna från CPS landat hemma i verkstan.
Kolvarna ser smäckra ut med sina korta kjolar (11mm kortare än original).
Komplett kolv,vevstake,ringar och kolvbult är 231gr lättare än en original 3.2-sats, och det känns.

Bifogad fil: phpVoZLvR (119kB)
Denna fil har blivit nedladdad 36 gånger Bifogad fil: php7d0pwL (137kB)
Denna fil har blivit nedladdad 34 gånger Bifogad fil: phpWvlcuO (95kB)
Denna fil har blivit nedladdad 34 gånger Bifogad fil: phpyeWmDU (110kB)
Denna fil har blivit nedladdad 35 gånger

vevstakar

rschneberger - 2022-1-21 kl 15:56

Fick hem en omgång vevstakar som jag inte riktigt vet vad jag vill göra med.

Om ni tittar så sitter lagerhalvorna i offset, vilket jag nog aldrig har sett.
Lagerhalvorna jag har provmonterat med är Glycko och har tidigare suttit i mina originalstakar.
Har även kontrollerat stämplar på stakarna så att det itne blivit mixat.

Kommer det att bli problem?

mvh //Ricky

IMG_20220119_164023.jpg - 2.3MBIMG_20220119_164224.jpg - 2.1MBIMG_20220119_164336.jpg - 2.2MB

GlasVimle - 2022-1-22 kl 09:48

Spontant så ser det helt fel ut.
Vad säger säljaren?

rschneberger - 2022-1-22 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Spontant så ser det helt fel ut.
Vad säger säljaren?

Hej,
tyvärr ingen återkoppling. Men lagren har full anliggning i ryggen och sticker inte ut.
Jag har sett kommentarer på nätet om det som är iallafall 2 år gamla och där man åkt med det. Så det är möjligt att jag flyttar mig lite ur min bekvämlighetszon och accepterar det.

Mvh Ricky

rschneberger - 2022-1-25 kl 09:51

Säljaren har nu återkommit.

"Our conrods are universal, and there are some difference between bearings each customers had."

För det extra arbete som det medfört så gör man även en återbetalning på 8%.

Alla kan köpas för pengar! :beerchug:

mv h//Ricky

ventiler

rschneberger - 2022-1-25 kl 20:46

Fick de nya kamaxlarna idag, och har även svarvat bommen att montera motorblocket i för att kunna svarva ur foten till de nya fodren.

Skulle vilja mäta fjädertrycket i de nya fjädrarna också, mest för att kunna jämföra med original.
Se om jag kan hitta någon sån provare någonstans.

Orsaken till att jag byter fjädrar är inte för att original inte orkar med utan för att de helt enkelt inte går att komprimera tillräckligt mycket innan de låser sig (coil bind).
De vänstra är från en 3.2liters (166,GTA etc) och de till höger är de nya från Catcams.

Har även blästrat rent de ventiler jag hittade i en kartong uppe på loftet, har dock inte mätt rakheten på de än.

Och till sist har beslutet tagits (har jag redan sagt det?).....den gamla motorn som jag nu har uppgraderat oljepumpen på samt monterat nya lager i ska avyttras vid tillfälle.

Det innebär att den här motorn måste ihop innan sommaren är slut. :saythat:

IMG_20220125_163455.jpg - 3.8MB IMG_20220125_190640.jpg - 135kB IMG_20220125_164758.jpg - 108kB

[Ändrad 2022-1-25 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2022-1-25 kl 21:37

Oj du valde deras riktigt vassa kammar du? Jag sneglade på catcams innan men beatämde mig för JimK’s 10mm fast road för jag fick till bra pris på kamlås av en australiensare men när han ändrade priset när det var beställningsdags blev kamlåsen tre gånger dyrare än kammarna. Idiot..

Det jag menar är, utan kamlås, ska du tillverka egna ställbara kamdrev för att kunna hitta ett bra ställe för kammarna? Ska du tillverka egna kamlås?

Håll gärna koll på arbetstimmar och kostnader. Kan vara bra att veta vad en 3.8 skulle kosta att bygga :beerchug:

rschneberger - 2022-1-25 kl 22:20

Oj du valde deras riktigt vassa kammar du? Jag sneglade på catcams innan men beatämde mig för JimK’s 10mm fast road för jag fick till bra pris på kamlås av en australiensare men när han ändrade priset när det var beställningsdags blev kamlåsen tre gånger dyrare än kammarna. Idiot..

Det jag menar är, utan kamlås, ska du tillverka egna ställbara kamdrev för att kunna hitta ett bra ställe för kammarna? Ska du tillverka egna kamlås?

Håll gärna koll på arbetstimmar och kostnader. Kan vara bra att veta vad en 3.8 skulle kosta att bygga :beerchug:

Jag räknar inte med att passera 60tusen i material.
Men då har jag redan ITB,svänghjul,riktig koppling,ECU osv.

Anledningen till mitt, eller snarare Catcams, val av kamaxel är att jag vet exakt var min nuvarande motor är svag och stark och exakt hur karaktären på motorn är. Jag har även bänkpapper på min nuvarande motor. Så det jag gjorde var att kontakta Catcams och säga att det här är det jag har, det här ska jag bygga och jag vill ha samma karaktär på motorn.
Och då blev det de här kamaxlarna. Eftersom motorvolymen alltid lugnar ner ett par uppstressade kamaxlar så behöver man lite vildare sådana.

Hade jag behållt mina nuvarande kammar till den här större motorvolymen så hade min peakeffekt sjunkit till runt 7000rpm, och då börjar man direkt tappa effekt.

JimKs kammar är alldeles för snälla enligt min smak, även till min nuvarande motor.

Gällande ställbara kamdrev så kommer jag att använda Alfas original (vilka defakto är ställbara). Ställbara drev (dvs eftermarknad med indikeringar) har man bara nytta av om man vill ställa kammarna utan att hela tiden grada om dom. Det kommer jag inte att göra. Jag ställer kamaxlarna enligt kamkortet och där får de bli.
Jag har ju inga kamlås till mina nuvarande Catcams heller, utan de ställs ju med indikatorklockor. Tycker det blir bra så, även om kamlås gör att det går lite fortare.

mvh //Ricky

FredrikAssarsson - 2022-1-26 kl 12:50

Ja det var lite det jag tänkte. När du väl står vid bänkningen och vill veta om exakt 1.5gr för eller efter ger bättre effekt så är de markerade ställbara dreven mer användarvänliga än de lösa konorna på alfadreven. Men ok, jag förstår dig.
Anledningen till att jag backat på trimkammar är att jag vill ha kamlås, jag orkar inte stå med indikatorklocka varje gång något ska fixas

rschneberger - 2022-1-26 kl 13:30

Ja det var lite det jag tänkte. När du väl står vid bänkningen och vill veta om exakt 1.5gr för eller efter ger bättre effekt så är de markerade ställbara dreven mer användarvänliga än de lösa konorna på alfadreven. Men ok, jag förstår dig.
Anledningen till att jag backat på trimkammar är att jag vill ha kamlås, jag orkar inte stå med indikatorklocka varje gång något ska fixas

På MX5an har jag ställbara kamdrev. Motorn är längsmonterad och jag kan då snabbt ändra kammarna medan bilen står kvar på bromsbänken. Men på den här bilen så pekar ju motorn rakt in i brandväggen (mittmotorbil). Det blir ett jäkla pillande att ställa kammarna då. Det skulle vara ifall jag bänkade motorn utanför bilen som det kanske skulle tillföra något.
Jag litar helt enkelt på att Catcams tänkta register blir där även jag anser det ligger bäst.
Och så låter jag bli att kolla. :-)

FredrikAssarsson - 2022-1-26 kl 19:51

Just det denna ska ner i din Mazzarini va? Mmm kanske lite fippligt att komma åt kamdreven för justering då.. :smash:

rschneberger - 2022-1-26 kl 20:03

Just det denna ska ner i din Mazzarini va? Mmm kanske lite fippligt att komma åt kamdreven för justering då.. :smash:

Jopp. :beerchug:

Ventiljobb

rschneberger - 2022-1-27 kl 22:49

Har saknat en ventilslipmaskin. Ventilsätesfräsar har jag ägt men utan en ventilslipmaskin så blir det liksom ingen mening med det.
häromveckan blev jag iallafall erbjuden att köpa en slip. Dock utan hela remmar, men det ska lösa sig.
Nu känner jag mig dock lite mer klädd, och ett komplett ventiljobb vill firmorna ha 3-3500:- för. Det kan jag stoppa i en egen ficka :beerchug:

IMG_20220127_223134.jpg - 2.4MBIMG_20220127_223153.jpg - 3.5MB

främre remskiva

rschneberger - 2022-2-15 kl 09:13

Plockade ihop delarna som ska iväg för balansering och upptäckte att det vinns ju ingen tandkrans på främre remskivan på nya (tvärställda) Busso. De tar ju sin signal i andra änden av motorn.
Och den remskiva jag har, med tandkrans på, är vulkningen usel på. Dessutom är den gjord till en 3.0 och därmed har den en mindre balansvikt än de som är till 3.2-vevaxlarna.

Så, det blev att ta tandkransen från den dåliga remskivan, svarva den nyare remskivan för att kunna montera tandkransen på utsidan (istället för som normalt insidan) av remskivan. Tyvärr har ju Alfa även flyttat remspåren till multiremmen så ingenting kommer att linjera sen, men det är det minsta problemet.

Även frontkåpan skiljer, på de modernare saknas skruvhålen för att kunna montera vevaxelgivare. Så det måste svetsas.

IMG_20220214_183630.jpg - 136kBIMG_20220214_184256.jpg - 291kBIMG_20220214_191358.jpg - 2.8MBIMG_20220214_191408.jpg - 2.5MB

patjo - 2022-2-15 kl 11:57

Fäster du pulshjulet i den fjädrande delen av remskivan? Den fjädrar väl inte mycket men jag tycker det känns konstigt att tänka på.

rschneberger - 2022-2-16 kl 12:54

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Fäster du pulshjulet i den fjädrande delen av remskivan? Den fjädrar väl inte mycket men jag tycker det känns konstigt att tänka på.

Hej,
Ja, det var mest praktiskt. Jag satte upp alltsammans och och bände för att försöka se hur mycket det rör sig mellan ytter och inner-del. Rörelsen är "0".

Det "går inte" att sätta den här taggkransen på insidan av remskivan. Det finns inte plats då multiremspåren sitter närmare motorn än på de gamla remskivorna. Den nya remskivan sitter dessutom närmare frontkåpan.

Jag tror att gummit mellan halvorna måste bli sopslut och börja falla i bitar innan det påverkar tändningen, och dit är det en bit kvar. :-)

mvh //Ricky

Nya plenumkammare

rschneberger - 2022-3-19 kl 20:46

Väntar fortfarande på vevpartiet från balanseraren. Under tiden har jag ritat ett större plenum som bättre motsvarar de teorier som finns om utrymme runt trattarna osv. Dessutom måste ju allt annat få platsm så idag skrev jag ut en prototyp för att se hur det kan bli.

Känner mig nöjd. Och om 18 timmar så har jag den främre delen klar också. :beerchug:

IMG_20220319_172733.jpg - 2.7MBIMG_20220319_163654.jpg - 2.2MBIMG_20220319_172742.jpg - 2.4MB

Besar - 2022-3-21 kl 12:52

Snyggt!

Har tankar på ett bättre plenum till min GTV6a, men jag är inte lika cool så jag kan göra så custom så tänkte bara kopiera det som redan gjorts :thumbsup:

IMG_0045.JPG - 273kB

Vad är det för ITB lösning du har?

rschneberger - 2022-3-21 kl 16:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Snyggt!

Har tankar på ett bättre plenum till min GTV6a, men jag är inte lika cool så jag kan göra så custom så tänkte bara kopiera det som redan gjorts :thumbsup:

Vad är det för ITB lösning du har?

Det där kan nog bli fantastiskt fint!
Tänk om man kunde skriva ut i aluminium för rimliga pengar... :-)
Har iofs sett dom som skriver ut i plast och sen sandgjuter och hettar upp pluggen till dess plasten rinner ur och sen metallgjuter..... :saythat:

Det är Jenweys ITB, de som de gjort för AH Motorsport.

https://store.jenvey.co.uk/alfa-v6-24v-ahmotorsports
https://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-throttle-body...

mvh //Ricky

rschneberger - 2022-3-23 kl 13:01

Någon som vet huruvida det är samma ventiltryckare i Twinspark som i Busso? De fysiska måtten ser ut att stämma, dock verkar Eper ha olika nummer för dom ( vilket i sig itne behöver betyda något). I min hjärna så bör ju öppningstryck i etc vara desamma, men jag kan ha fel.

mvh //Ricky

Borrning av motorblock

rschneberger - 2022-3-24 kl 11:42

Ibland kan man nog få uppfattningen av att allt står still. Men lite verkstad är det allt emellanåt.

:beerchug:

20220323_094649_resized.jpg - 859kB20220323_150526_resized.jpg - 1.1MB20220323_100447_resized.jpg - 839kB20220323_082759_resized.jpg - 1005kB20220323_112836_resized.jpg - 864kB20220323_150851_resized.jpg - 807kB20220324_085331_resized.jpg - 840kB

Goran_O - 2022-3-24 kl 13:42

Oj, oj, oj...vilka maskiner du har!
Spännande och imponerande att följa, se och framförallt höra hur detta artar sig.
Japp, ljudfil är ett måste.:beerchug:

rschneberger - 2022-3-24 kl 16:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Oj, oj, oj...vilka maskiner du har!
Spännande och imponerande att följa, se och framförallt höra hur detta artar sig.
Japp, ljudfil är ett måste.:beerchug:

Hahaha, ja tänk om de ändå vore mina.Då skulle jag aldrig gå ut ur verkstan. :beerchug: :-)

Pages:  1  2