AlfaPower

Brutal-Berlinan (Originalet)

Gromyko - 2020-5-8 kl 20:24

Jaha, så föll man då ner i Alfaträsket igen.

Fick nys om att Brutal-Berlinan jag meckade ihop för sisådär 27 år sedan kanske var till salu. Det var den, så jag köpte den.
Senaste besiktning gjordes 2004 och sen dess har den stått i varmgarage. Alltså var den ungefär som när jag sålde den, men nu var den även begåvad med fullbur, fina räserstolar och en nybyggd 2000-axel med omslipade ramper. (70% diffbroms)
Jag plockade ner förgasarna i molekyler, städade bort diverse konstiga avlagringar och skruvade ihop dem igen. En nedre trågpackning monterades, eftersom oljan inte ville stanna kvar i motorn. Fick även byta tanken, då den hade fler hål i sig än ett fullt normalt durkslag. Bra lite småpyssel med andra ord.
Idag gick den igenom besiktningen med rent papper.

The original Brutal-Berlina is back! :banana:

Håll ögonen vidöppna. Plötsligt kanske ni ser ett monster i backspegeln. ;)

126141D7-4C7A-4036-BB01-472BE740A23C.jpeg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2020-5-8 kl 20:33

Nä men!!:beerchug: Blast from the past, jag trodde att du var klar med alfor för här har du inte varit på länge!

Kul att se mer brutalberlina för den du renoverade plöjde jag igenom för tio år sedan när jag köpte min första gammelalfa (gtv) och höll på att köpa en berlina 2000.

Det satte väl spår verkar det som ;)

Vad är planen för den?

Gromyko - 2020-5-8 kl 20:49

De andra Berlinorna var ganska normala. Detta är Alfornas ”Rat Rod”. Ful som stryk utanpå, men mekaniskt tip top.
Ska justera caster, så den blir lite mer lättstyrd och inhandla ett set R-däck, sen ska den få smaka kurvor på en och annan bana. Jag är numera extremt bortskämd med sådant, då vi bor fyra kilometer från Sturup Raceway. :steering:
Kan hända att det blir ett nytt avgassystem så man slipper bli avflaggad efter 0.3 millisekunder. Den brölar rätt mycket nu.

Ramlar jag över ett par trimkammar så kan detta sluta hur som helst. :boing:

FredrikAssarsson - 2020-5-8 kl 21:04

Trimkammar snubblar man ju över i drivor när man vill handla sådana så det ska väl gå rätt lätt :headbang:

Gromyko - 2020-5-8 kl 21:09

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Trimkammar snubblar man ju över i drivor när man vill handla sådana så det ska väl gå rätt lätt :headbang:

Bring it on!
Jag köper allt från 292 grader och uppåt. 😁

BTW. Jag gillar ditt breddningskit.

selmer - 2020-5-9 kl 09:11

Äntligen! :bananana::bananana::bananana:

Atterhall - 2020-5-9 kl 14:31

Oj, ballt! Tar utmaningen om ”Rat-igast” på banmötet, du kanske får se upp för en ilsken 33a i backspegeln 😂

A57A0B35-B0D1-4524-BA8E-72F6E1C3DEC6.jpeg - 3.5MB

FredrikAssarsson - 2020-5-9 kl 17:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Gromyko  

Bring it on!
Jag köper allt från 292 grader och uppåt. 😁

BTW. Jag gillar ditt breddningskit.

Tackar, det blir brett :rockon:
Släng ut en annons både här och på klubbforumet så ska du nog hitta lite kammar.

Enell - 2020-5-9 kl 20:10

Kul att se att det finns de som vågar.

:bananana:

Känner mig som en uttittad idiot när jag kommer åkande i min Sprint. Man ser av de nedlåtande blickarna på folk att de undrar hur en vuxen människa kan åka i nåt sånt.

:dunce:

Å andra sidan tror jag att jag har fler Alfor själv än det finns i resten av kommunen, åtminstone av de som är i trafik.

George Junior - 2020-5-10 kl 00:54

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Oj, ballt! Tar utmaningen om ”Rat-igast” på banmötet, du kanske får se upp för en ilsken 33a i backspegeln 😂

Mad Max-finish! Fränt!

Martin F - 2020-5-10 kl 13:10

Kul, välkommen åter Peter!

Gromyko - 2020-5-10 kl 21:56

Den där 33:an har ju varken extra nödutgångar i dörrarna eller silvertejp för att klara besiktningens krav på ”inga vassa kanter”. :P

Beställde R-däck ikväll. Vanliga Kalle Anka-däck känns helt fel på en monsterbil.

Någon som har tips på en rejäl främre krängare? Ska vara en rörkrängare, såklart.

Gromyko - 2020-5-11 kl 20:05

Fick R-däcken innan lunch och nu är de monterade och provkörda.
Löjligt kul. 😁

FredrikAssarsson - 2020-5-11 kl 20:50

Utan bildbevis har det inte hänt :D

Gromyko - 2020-5-12 kl 08:51

Det har hänt...

AC007518-1632-4B90-AECA-810760B4A9EA.jpeg - 1.4MB

Goran_O - 2020-5-13 kl 15:06

Ha! Kul Peter.
Gamla syndare lämnar barnlivet bakom sig och återupptar Alfaviruset.:yes:
"Man kan ta en man ur en Berlina, men inte ta Berlinan ur en man." - gammalt ordspråk.

Vad köpte du för gummin? Behöver själv hitta något billigt med fäste.

mvh
Goran :beer:

[Ändrad 2020-5-13 av Goran_O]

Gromyko - 2020-5-14 kl 19:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Ha! Kul Peter.
Gamla syndare lämnar barnlivet bakom sig och återupptar Alfaviruset.:yes:
"Man kan ta en man ur en Berlina, men inte ta Berlinan ur en man." - gammalt ordspråk.

Vad köpte du för gummin? Behöver själv hitta något billigt med fäste.

mvh
Goran :beer:

Pausen berodde enbart på att jag tröttnade på bäst före-datumet på plåten. Den jag har nu är färdigrostad, så jag slipper oja mig när det dyker upp nya blåsor. 🤓

Jag köpte TOYO R888R. Gillar att de även har våtgrepp. Vad jag inte gillar är att de bara finns med ett enda mönster, så på ena sidan ser det ut som om man satt däcken på fel håll. De har ingen rullningsriktning, bara ”Outside” på däcksidan.

[Ändrad 2020-5-13 av Goran_O]

Goran_O - 2020-5-14 kl 20:04

Ok, inte funderat på Nankang S2-R eller Federal 595?
Har du någon bra leverantör av däcken?

Gromyko - 2020-5-15 kl 07:48

Ok, inte funderat på Nankang S2-R eller Federal 595?
Har du någon bra leverantör av däcken?

Jag har bil- och däckverkstad, så jag har en alldeles utmärkt leverantör. 😁

Goran_O - 2020-5-15 kl 08:37

Å fan. Så du har lämnat "Microsoft-branschen" och öppnat egen verkstad?:clap:
Var håller du hus då? Jag behöver definitivt däck, så kan passa på att stödja lokal verksamhet och gammal Alfa-polare.:beerchug:

mvh
Goran

Gromyko - 2020-5-15 kl 19:43

Å fan. Så du har lämnat "Microsoft-branschen" och öppnat egen verkstad?:clap:
Var håller du hus då? Jag behöver definitivt däck, så kan passa på att stödja lokal verksamhet och gammal Alfa-polare.:beerchug:

mvh
Goran

Har verksamheten hemma på gården i Vismarlöv.
Slå en signal så klurar vi ut vilka däck som blir bäst.

Gromyko - 2020-6-4 kl 20:24

Idag blev det lite lyxmeck på Berlinan.
Har märkt att den inte velat gå perfekt på tomgång och vid en närmare kontroll konstaterades att de främre förgasargummina var kass.
Fick finbesök av Per på Arese Parts. Han hade en låda godis med sig som han tog med sig när han ändå var på väg till Svedala. Bra service. I godislådan låg det nya förgasargummin, ny insugspackning och en ny soppapump.
Att byta förgasargummin är ju inte ett femminutersjobb precis och därför var det extra skönt att kunna sätta bilen på saxlyften för att få perfekt arbetshöjd.
När allt var på plats och motorn var varmkörd kunde jag konstatera att nu, minsann, funkar den som den ska. Superstabil tomgång och snygg återhämtning när man varvar upp och släpper gasen. Man kan nästan tro att någon har snott Webrarna och monterat insprutning. 😁

0A578DBC-520B-49CA-BB8A-8CE750D7B103.jpeg - 2MB

Goran_O - 2020-6-4 kl 20:32

Är där fortfarande en svetsad diff på den eller har den bytts ut?
Måste komma ut och spana in ditt nya ”häng”.

Gromyko - 2020-6-4 kl 21:32

Är där fortfarande en svetsad diff på den eller har den bytts ut?
Måste komma ut och spana in ditt nya ”häng”.

Orkar du inte läsa tråden? (Det står i första inlägget.) 😉
Välkommen ut i det gröna. Här finns kaffe och kakor.

Besar - 2020-6-5 kl 09:47

Ser att jag använde samma besiktningsstation som du :)
...och Per tajmade det så fint så han kunde komma med lite godis till mig med :cool:

697396A8-8013-4166-AB3F-CEFF5D8F5984.jpeg - 2.9MB

Gromyko - 2020-6-10 kl 20:53

Nu ligger det ett par trimkammar och gosar sig på arbetsbänken. :bananana:

FredrikAssarsson - 2020-6-14 kl 22:29

Vad blev det för några?

Gromyko - 2020-6-15 kl 07:23

Vad blev det för några?

AR 33

[Ändrad 2020-6-15 av Gromyko]

FredrikAssarsson - 2020-6-15 kl 20:16

Betyder det alfa 33 8v kammar? :P:P:dunce:

Antar att det är Alquati Racing?
I min sitter det av en slump A34 på insug och A32 på avsu..avgas.

Gromyko - 2020-6-22 kl 20:21

Betyder det alfa 33 8v kammar? :P:P:dunce:

Antar att det är Alquati Racing?
I min sitter det av en slump A34 på insug och A32 på avsu..avgas.

Det jämnar ut sig. Du har ju AR33 i genomsnitt. 😁

Monterade kammarna ikväll, så imorgon blir det provkörning.

FredrikAssarsson - 2020-6-25 kl 16:33

Jäääättelång provkörning, den går bra alltså? :P

Gromyko - 2020-7-1 kl 19:38

BRÖÖÖÖL!!!

A92F3892-7079-442D-8915-0D9D1AE0A0C5.jpeg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2020-7-2 kl 21:56

Snyggt! :thumbsup:

Gromyko - 2020-7-22 kl 19:57

Monterade en ny elektronisk fördelare från 1-2-3 ikväll. Det gjorde susen.
Efter att ha byggt om Weber 40:orna med 36-millimeters halsringar och anpassade munstycken hade jag lite pyssel med att få bort ett irriterande ”bludder” vid övergången mellan lågfart och mer gaspådrag. Då original tändkurva inte var rätt för de nya kammarna och större halsringar, fanns det bara ett smart val att göra. (Skaffa en fördelare med ett gäng olika tändkurvor att välja mellan.) Att justera in förgasare med fel tändkurva är ju inte så slugt.
Provturen visade att min ”kvalificerade gissning”, när det gäller förgasarbestyckning och tändkurva, verkar ganska nära sanningen. Eller så hade jag bara tur när jag tänkte. 😁

Enell - 2020-7-23 kl 21:33

Har funderat på 1-2-3 fördelare till min Bertone men vet hur man skall göra för att bygga kurvor.
Vilken modell köpte du den med förprogrammerade kurvor eller den där man bygger själv?

Gromyko - 2020-7-25 kl 08:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Har funderat på 1-2-3 fördelare till min Bertone men vet hur man skall göra för att bygga kurvor.
Vilken modell köpte du den med förprogrammerade kurvor eller den där man bygger själv?

Den med förprogrammerade kurvor. Det finns tre kurvor för trimkammar och det kommer man tillräckligt nära med i en ”busmotor”.
Den har vaakumförställning också, så det är nästa grej att testa innan det är lönt att labba med finliret på förgasarna.

Enell - 2020-7-25 kl 10:02

Du får rapportera av efterhand, jag är mycket nyfiken på hur det funkar.

På min fördelare har aldrig funnit någon vakumförställning, kommer från en 1750-motor.
När Ronwill modifierade och ändrade kurvorna på fördelare för en herrans massa år sedan så menade han på att vakumförställningen inte tillförde något i det här fallet, minns bara inte argumenten men det lät bra då.