AlfaPower

Hoppande oljetrycksmätare Busso 12v 2.5

plaxan - 2020-6-13 kl 19:14

För en kort tid sedan började oljetrycksmätaren på 90:an att hoppa hastigt upp och ned. Nyligen började även oljetryckslampan att lysa eller blinka på tomgång efter att motorn blivit varm, trots att nålen visar ca 2 bar. Jag har sprayat kontakterna på givarna (det är väl de två givarna i bakkant mitt emellan cylinderbankarna?), men det gjorde ingen skillnad.

Har någon upplevt detta fenomen? Måste detta tas på allvar? Är det sannolikt med ett pulserande och lågt oljetryck, och vad beror det på i så fall? Eller kan det vara givarna eller mätaren som spökar?

[Ändrad 2020-6-13 av plaxan]

bravo - 2020-6-14 kl 19:46

vad kör du på för olja. det är en motor som räcker köra på en halv syntetisk olja. jag hade inte kört på en helsyntetisk. sen är dom kända för oljetrycks fel i givaren, den stora runda klumpen. dom kan ha lågt oljetryck på tomgång men ska ligga på runt en 4 bar ca vid körning varm motor.

HEDBERG - 2020-6-15 kl 05:38

Har kört 10w-50 mpm racing de senaste 10 åren så syntolja är inte ett problem iallafall

HEDBERG - 2020-6-15 kl 11:05

Mät upp oljetrycket med både varm och kall motor på tomgång och på 2000 rpm med mekanisk oljetrycksmätare återkom med värdena ( mätaren skall då inte pulsera upp och ned )

NZORIKKO - 2020-6-16 kl 16:58

Jag har bytt givare några gånger på mina 75:or och det har löst problemet. Jag har även tillverkat ett speciellt verktyg för ändamålet.

plaxan - 2020-6-24 kl 21:39

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
vad kör du på för olja. det är en motor som räcker köra på en halv syntetisk olja. jag hade inte kört på en helsyntetisk. sen är dom kända för oljetrycks fel i givaren, den stora runda klumpen. dom kan ha lågt oljetryck på tomgång men ska ligga på runt en 4 bar ca vid körning varm motor.

Just nu kör jag på 15w-40, då det enligt uppgift var det som fanns i när jag köpte den. Men min avsikt är att byta till 10w-60 (syntet) vid nästa oljebyte.

Var kan man köpa en ny oljetrycksgivare? Och visst är det väl 2 olika? Och det konstiga är ju att lampan börjar lysa eller blinka på tomgång, trots att nålen visar ca 2 bar.

plaxan - 2020-6-24 kl 21:45

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Mät upp oljetrycket med både varm och kall motor på tomgång och på 2000 rpm med mekanisk oljetrycksmätare återkom med värdena ( mätaren skall då inte pulsera upp och ned )

Ok. Var köper man en sån och hur monteras den?

plaxan - 2020-6-24 kl 21:47

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Jag har bytt givare några gånger på mina 75:or och det har löst problemet. Jag har även tillverkat ett speciellt verktyg för ändamålet.

Båda givarna (för det är väl två), eller bara den med klumpen? Var köper man nya? Vilket verktyg behövs för att komma åt?

bravo - 2020-6-24 kl 22:11

jag har kanske kvar fler av dem med klumpen. det är 13mm nyckelfattning.. återkommer när jag är hemma från tjänsteresan.

HEDBERG - 2020-6-25 kl 05:48

www.bildelaronline24.se. V24-72-0042. 494 kronor. Os3532. 34 kronor

plaxan - 2020-6-25 kl 17:29

www.bildelaronline24.se. V24-72-0042. 494 kronor. Os3532. 34 kronor

Ok. Det finns ju fler att välja på där, svårt att veta vilken som håller bäst kvalitet. Konstigt nog dyker de inte upp när man söker på 90 2.5 156hk, men däremot på 75 3.0. Men det är väl precis samma delar?

HEDBERG - 2020-6-25 kl 20:35

Jag har flyttat delarna hejvillt mellan 2,5 och 3,0 och även så oljetrycksgivarna så keine problem kör så det ryker

HEDBERG - 2020-6-25 kl 20:40

Ett förtydligande alla delar är inte samma mellan 2,5 och 3,0 men många är och många kan mixas ändå .

plaxan - 2020-6-25 kl 22:10

Ja, mycket är ju samma. Konstigt att inte bildelssajterna är synkade med det.

Hittade samma produkter på trodo.se, något lite billigare, så jag beställde där.

NZORIKKO - 2020-6-26 kl 11:07

[rquote Vilket verktyg behövs för att komma åt?[/rquote]

Så här ser verktyget ut som jag använt sedan tidigt 90. 14 mm nyckel som kapas, svetsa ihop i vinkel och svetsa dit valfri mutter. Inte så komplicerat men gör att man kommer åt givaren utan att demontera hela plenumet.

DSC_0716.JPG - 367kB

plaxan - 2020-7-3 kl 16:08

Aha! Bra grej. Delarna frå Trodo.se har nu anlänt. Storleken på ”muttern” på den nya oljetrycksgivaren är dock 17mm. Och det går typ bara inte att komma åt med ordinära blocknycklar eller skiftnyckel, för att ta bort den befintliga, så jag kan inte ens ta reda på vad det är för mutterstorlek på den. Finns det några andra knep?

Om man behöver ta bort plenumet, hur mycket och vad är det som måste demonteras? Kommer man åt bra sen?

HEDBERG - 2020-7-3 kl 17:18

Googla kråkfotsnyckel ,kan gå med förlängare med rund kula på , annars gör verktyget du har fått tips om/på (bilden ) istället för att demontera plenum , bara onödigt jobbigt.Du behöver ju inte vara rädd om den gamla.

plaxan - 2020-7-4 kl 18:40

Ok. En nätt shoppingrunda till Jula och Biltema har resulterat i verktyg enligt bild. Återstår att se om jag kommmer åt med dessa. 😀

92D2F509-5966-421D-9805-6EE9A6422738.jpeg - 1.2MB

plaxan - 2020-7-6 kl 11:13

Åtkomsten med kråkfot var bra, men varför hände detta!? Kråkfot 14mm på muttern på givaren, minimalt med kraft på spärrskaftet och mässingsgrejjen som går in i blocket går av! Typ inne i blocket! Vad f-n gör man åt detta?

A21BAFCB-4154-4FD7-91A4-7F9875659826.jpeg - 955kB

plaxan - 2020-7-6 kl 11:39

Mässingsgrejjen var tack och lov lätt att gänga ur med hjälp av en skruvmejsel. Puh!

Dags för bildelsjakt igen! Någon som har en till övers, eller vet var det kan finnas?

4BEEEAED-2D75-4947-867F-3A7F5E7C35F1.jpeg - 1.2MB

plaxan - 2020-7-6 kl 12:07

Och nu kom nästa överraskning! Den nya givaren för oljetrycksvarning visade sig ha en annan stigning på gängorna! Och en annan längd på gängorna. Någon annan som råkat ut för detta?

23E5D58E-45C0-4608-A2F5-7F0F332F2605.jpeg - 1MB

bravo - 2020-7-6 kl 15:31

den mässing grejen är nog inte orginal. givaren ska sitta direkt på. såvidare det inte är är en så gammal motor som hade problem med oljetrycket och det finns en ombyggnadssats med utan påliggande rör.

givaren är fel helt enkelt. ingen oem pryl och då kan det bli så.
ska se bland mitt vad ja har.

bravo - 2020-7-6 kl 15:32

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Åtkomsten med kråkfot var bra, men varför hände detta!? Kråkfot 14mm på muttern på givaren, minimalt med kraft på spärrskaftet och mässingsgrejjen som går in i blocket går av! Typ inne i blocket! Vad f-n gör man åt detta?

du skulle lossat med 13 nyckeln på mutten i givaren och hållt emot på mässingprylen. den hör inte till givaren nämligen och kunde varit kvar på motorn.

D. Evil - 2020-7-6 kl 16:40

Mässingsnippeln sitter där när man har ombyggda oljekanaler. Sitter 2 kopparrör i bakkant av topparna som får sin olja från uttaget för Oljetrycksgivare.
Banjo-koppling som sitter där.

Detta var en vanlig ombyggnad och tror att det var Alfa själva som tog fram den.

Jag bör ha en nippel extra.

Nya kopparbrickor behövs med.

plaxan - 2020-7-6 kl 18:05

Quote: Ursprugligen inlagt av D. Evil  
Mässingsnippeln sitter där när man har ombyggda oljekanaler. Sitter 2 kopparrör i bakkant av topparna som får sin olja från uttaget för Oljetrycksgivare.
Banjo-koppling som sitter där.

Detta var en vanlig ombyggnad och tror att det var Alfa själva som tog fram den.

Jag bör ha en nippel extra.

Nya kopparbrickor behövs med.

Vore toppen om du har en! Jag kan hämta ikväll eller imorgon, om det funkar?

plaxan - 2020-7-6 kl 18:17

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  

du skulle lossat med 13 nyckeln på mutten i givaren och hållt emot på mässingprylen. den hör inte till givaren nämligen och kunde varit kvar på motorn.

Ja, det är moddade oljekanaler, men inte visste jag att man behövde hålla emot. Mässingsprylen gick av väldigt lätt dessutom, så jag tror att den var skadad redan innan. Muttern på givaren som satt på är 14mm, och på den nya är den 17mm, så det verkar kunna variera lite. Muttern på mässingsprylen är 16mm.

NZORIKKO - 2020-7-6 kl 20:01

Jag har bara sett det moddet på 2.5 inte på 3.0.

HEDBERG - 2020-7-6 kl 20:30

Gängorna är koniska på bilden på både ny och gammal givare så du får jämföra med båda åt samma håll

D. Evil - 2020-7-6 kl 21:15

Du har U2..

plaxan - 2020-7-6 kl 22:49

Gängorna är koniska på bilden på både ny och gammal givare så du får jämföra med båda åt samma håll

Gängorna är M10 och stigningen är 1,25 på den gamla och 1,0 på den nya. När man kollar specifikationerna på de nya som finns på bildelssajterna verkar alla ha M10x1,0.

Man kanske ska söka på Alfetta istället?

HEDBERG - 2020-7-7 kl 10:07

Bra då har du löst det med gängorna,leta på lite vad som helst tills du finner rätt gänga och öppningstryck

HEDBERG - 2020-7-7 kl 11:25

Står det på den gamla att det är m10x1,25?? Har plöjt igenom massor av sidor och det är antingen m10x1,0 eller en rörgänga ,tror jag det är där det står npt och ett mått i tum

plaxan - 2020-7-7 kl 11:32

Nej, det står inte på. Jag har måttat med skjutmått och med "kammen" i gängsatsen.

plaxan - 2020-7-7 kl 11:33

Kan det kanske vara att den där rörgängan har dimensioner som liknar M10x1,25??

[Ändrad 2020-7-7 av plaxan]

HEDBERG - 2020-7-7 kl 11:35

Hittar adapter från 1/8npt female to m10x1,25 male reducer oil pressure guage taket off På eBay .1/8npt givare hittar jag

HEDBERG - 2020-7-7 kl 11:38

Kan säkert vara att de liknar varandra

HEDBERG - 2020-7-7 kl 12:50

Det är inte så att gängorna är sträckta på den gamla givaren vilket är fullt möjligt med konisk gänga då det är gängorna som är tätningen . Allt jag hittar pekar på att det skulle vara m10x1,0 konisk gänga

[Ändrad 2020-7-7 av HEDBERG]

plaxan - 2020-7-7 kl 20:33

Det är inte så att gängorna är sträckta på den gamla givaren vilket är fullt möjligt med konisk gänga då det är gängorna som är tätningen . Allt jag hittar pekar på att det skulle vara m10x1,0 konisk gänga

[Ändrad 2020-7-7 av HEDBERG]

Nej, jag fick hjälp av D. Evil (stort tack!) som kunde plocka loss mässingsdelarna och givarna från en annan motor. Gängan på hans delar var densamma som på mina, dvs M10x1,0 på oljetrycksgivaren och M10x1,25 på varningsgivaren. Både på givarna och på mässingsdelarna. Mässingsdelarna är ju monterade på motorn där givarna satt från början, och har samma gängor som respektive givare.

Varningsgivaren från D. Evil hade dock ej konisk gänga, utan tätades med kopparbricka i stället.

Dessvärre hade mässingsdelen till varningsgivaren en annan utformning än min, med gängor på båda sidor av oljehålen (till vänster i bild). Jag kunde också se att min mässingsdel till varningsgivaren, också den, var lite deformerad vid oljehålen då någon har dragit åt för hårt (till höger i bild). Så den riskerar också att gå av, så som min mässingsdel till oljetrycksgivaren gjorde. Mina mässingsdelar har fyra hål för oljan, D. Evils har två vilket gör dem lite vridstarkare.

Återmonterade D. Evils mässingsdel till oljetrycksgivaren och min gamla till varningsgivaren. Satte dit en ny oljetrycksgivare och D. Evils gamla varningsgivare med koppartätning.

Vid provkörning går nålen rakt upp till 8 bar vid kallstart (är det normalt med så högt tryck?). Så småningom när den blir varmare är pulseringen kvar, dock inte lika hysteriskt som innan. Efter en halvtimmes körning stabiliserar det sig dock. Och ingen röd lampa på tomgång längre. På högvarv går nålen upp till närmare 8 bar, även med varmkörd motor.

Efter avstängning och start är pulseringen dock tillbaka...

IMG_4803.JPG - 1.1MB

HEDBERG - 2020-7-7 kl 20:58

Min gtv6 har alltid visat 8 bar kall och lagt sig på 4bar runt 3-4000rpm varm .Visar nära 0 genom varm på tomgång .Om jag förstår saken rätt så fick du använt den nya givaren till mätaren vilket är den dyraste av dem och viktigaste.Jag undrar om ditt ljus på bilen också pulserar i takt med mätaren, isåfall kan du ha fel på generatorn.

D. Evil - 2020-7-7 kl 22:07

Bra att det löste sig enkelt.

Att det är gängor på båda sidor om hålen spelar ingen roll så länge banjodelen hamnar så att hålen inte är täckta.
Tätningen sker ju med kopparbrickorna.

Vad gäller pulseringen kan det i värsta fall vara en oljepump/övertrycksventil som inte fungerar helt som den ska.

Minns inte om det sitter en i pumpen eller om den sitter i blocket på dessa, men går att kolla upp. För högt oljetryck kan ju vara lika illa som för lågt.

HEDBERG - 2020-7-8 kl 07:59

Hittade en tråd på AlfaBB.com där en herre säger sig veta att det beror på oljeförlust via slitna kamöverfall och att det skulle gå att fixa med att putsa ur underdelen med fint våtslip papper för ökat flöde och då få ett jämnare tryck . detta skulle tydligen vara vanligt vid höga mil, HM fast jag vet inte vad jag skall säga om det då min frus alfa75 3,0 nu är uppe i 30000 mil utan detta fenomen .Vill minnas att pumpen går att ta ur med motorn i genom att bara ta det lilla locket på tråget (om man nu vill inspektera den )

HEDBERG - 2020-7-8 kl 09:30

Fast rent logiskt en pump som denna gör inte tryckstötar ,en axel i ett lager med stort spel blir i sig själv en pump med tryckstötar ,m.a.o. Alla slitna lager typ ram vev kam kan då göra tryckstötar , viss mängd tryckstötar måste då vara ok och normalt . På alfasuden jag hade för nu 20 år sedan monterade jag en bromsslang i uttaget för givaren och ledde in ett bromsrör i kupén och monterade en manometer graderad i psi ,den visade 60psi kall på tomgång och varm 20 psi på tomgång ,varm kunde den göra små hoppande på några psi