AlfaPower

Kamremsintervall Busso 12v

plaxan - 2020-6-13 kl 19:20

Vad var det första kamremsintervallet på Bussomotorerna? Jag har gått över tiden på trenollan enligt senare rekommendationer (som väl är 6 år?). Bilen har enbart gått ca 1500 mil sedan senaste kamremsbytet, men det har gått 9 år. Vågar jag starta och köra några mil, eller är det extremt dumdristigt?

bravo - 2020-6-14 kl 19:05

byt remmen.
när det gäller den gamla skottsäkra busson på 12v så har jag alltid kör på den gamla intervallen om 12000 mil och 8 år tror jag det var.
det är den nyare 24 v som har ändrade intervall som 16v motorerna.

Qv-kraft - 2020-6-24 kl 09:35

3 år är det som gäller. Är du inne på ditt 9:e år lever du på övertid. Byt.

plaxan - 2020-6-24 kl 21:29

Tre år är väl "överkurs" även på 24-ventilaren?

Nåja, remmen ska självklart bytas, i alla fall.

Nu ska remmen bytas, remskivans markering?

plaxan - 2020-7-1 kl 21:06

På remskivan finns det två markeringar. Stämmer det att det är den andra markeringen (när man snurrar medurs) som ska vara mitt för nålen?

IMG_4777.JPG - 2.3MB IMG_4778.JPG - 2.2MB

bravo - 2020-7-2 kl 09:12

du har väl instruktioner o kolla efter :)

rem.jpg - 235kB

plaxan - 2020-7-2 kl 09:31

Njae, jag har läst på lite på FAQ:n, och där är det 164:an som behandlas, och den har en annan sorts markering. Den bilden som du la ut är ju lite oskarp, men jag tycker mig se att jag är på rätt spår?

bravo - 2020-7-2 kl 10:10

slipa rent på veven så du ser det ordentligt. ska finnas bokstäver där med. kammarna är rätt. kolla så rotorn är rätt o sen veven, då är du ok.
har du specialverktyget för förspänningen på hydraliska spännaren.

plaxan - 2020-7-2 kl 11:26

Aha! Jo där är ett litet p på remskivan. Inget specialverktyg, det brukar gå bra ändå.
Däremot fuktar spännaren lite, och damasken på spännaren är trasig. Jag som hade hoppats på att slippa hantera spännaren. :rolleyes:
Hur allvarligt är det att den fuktar lite? Jag tänker att jag byter remmen nu, och tar mig an spännaren efter sommaren.

Har remmen någon bestämd rotationsriktning?

91462011-D1A2-4E34-AD8F-413C4896769F.jpeg - 2.2MB

HEDBERG - 2020-7-2 kl 11:48

3 alternativ ( och inte rek. ordning ) renovera spännare/slackare eller gänga ut pinnbulten + svetsa igen oljekanalen i den o återmontera (Jag har kört så i 15 år nu ) eller köpa den nya spännaren med bi metallfjädern ( du får även då demontera pinnbulten med oljekanalen )den sistnämnda har kritiserats för att remmen skulle lättare kugga över med den enl.en del amerikanska "trådar på nätet".( Oljans funktion är att släppa av förspänningen när motorn växer av värmen,. Så är det tänkt att fungera åtminstone)

plaxan - 2020-7-2 kl 12:51

Låter nog rimligast för mig att renovera spännaren, men frågan återstår hur allvarligt det är och hur bråttom det är med renovering? Vad kan hända i förlängningen nu när den fuktar lite? Visst borde man våga köra över sommaren innan åtgärd?

Finns det inget ställe där man kan köpa renoverade och lämna in sin gamla för renovering?

HEDBERG - 2020-7-2 kl 17:30

De är notoriska oljepissare så räkna inte med totalt slut på läckage vid renovering , så länge det inte kommer olja på kamremmen så är det bara åtgång på olja samt ett skitigt motorrum som är problemet men så småningom kommer du att få olja på kamremmen som då är förbrukad.

HEDBERG - 2020-7-2 kl 17:33

Har du tvättat bort olja eller såg det ut som på bilden? , isåfall är det ett väldigt litet läckage mot hur det brukar se ut.

plaxan - 2020-7-2 kl 21:25

Jag har inte tvättat någonting, och det finns ju inga droppar eller så, det bara fuktar lite. Den har ju bara gått ca 1500 mil (men 9 år) sedan den enligt uppgift ska vara renoverad, så jag kanske kan köra några tusen mil till innan det är dags?

Utan specialverktyg för förspänning tryckte jag med vänsterhanden vad jag kunde (inte så värst mycket) samtidigt som jag drog åt muttrarna till spännaren med högerhanden. Därefter tog jag ut borren ur hålet så att den fjädrade ut. Detta enligt instruktionen i FAQ:n. Är detta en acceptabel metod?

FAQ:n nämner i sammanhanget att en orsak till remhaveri är för spänd rem. Skulle den kunna bli för spänd med denna metod? Eller för lös?

Den nya remmen är nu på plats. Den gamla ser helt felfri ut, men den är ju 9 år...

HEDBERG - 2020-7-3 kl 08:36

Visuellt ser det korrekt ut ,ser hur långt plåtblecket sticker ut från spännaren där fjädern sitter .Jag brukar känna på remmen på långsidan med två fingrar genom att vrida 45 grader , skall inte kräva våld och börja gå tungt om man försöker mer än 45g (detta är inte enligt någon instruktion men har fungerat för mig)jag hade sprayat rent med brakecleaner och kört.

plaxan - 2020-7-3 kl 12:09

Nu går motorn av sig själv. 😀 Noterade att spännaren guppar lite hela tiden. Är det normalt?

bravo - 2020-7-3 kl 12:39

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Aha! Jo där är ett litet p på remskivan. Inget specialverktyg, det brukar gå bra ändå.
Däremot fuktar spännaren lite, och damasken på spännaren är trasig. Jag som hade hoppats på att slippa hantera spännaren. :rolleyes:
Hur allvarligt är det att den fuktar lite? Jag tänker att jag byter remmen nu, och tar mig an spännaren efter sommaren.

Har remmen någon bestämd rotationsriktning?

ja klart det brukar gå bra ändå. men den finns av en anledning. du har runda hålet i fästet vid fjödern och ett motsvarande i spännaren. det är för att få rätt förspänning så att den hydraliska ska fungerar på rätt sätt sedan. det vår även bra med ett 6 eller 8mm borr i hålet.

renovera spännaren. ogjort arbete då du kan få olja på remmen.
ja den har en rotationsriktning. brukar vara pilar på den annars har jag inte det så sätter jag den så jag kan läsa texten rätt när jag ska sätta på den .

HEDBERG - 2020-7-3 kl 17:22

Skulle du få olja på remmen så får du väll bara köpa en ny .Kostade runt 200kr sist jag köpte en på bildelar online 24.se

HEDBERG - 2020-7-4 kl 08:23

Du skriver om hoppande oljetrycksmätare och hoppande spänare/slackare ,du borde nog mäta upp oljetrycket iallafall

[Ändrad 2020-7-4 av HEDBERG]

bravo - 2020-7-4 kl 17:40

spännaren hoppar alltid lite oavsett om det är en hydralisk eller mekanisk. har du gjort som jag sa med förspänningen eller du bara spände upp det. förspänningen är skitviktig för att spännaren ska fungera ordentligt som den ska.

plaxan - 2020-7-4 kl 18:29

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Du skriver om hoppande oljetrycksmätare och hoppande spänare/slackare ,du borde nog mäta upp oljetrycket iallafall

[Ändrad 2020-7-4 av HEDBERG]

Ja, det är ju riktigt, men den hoppande oljetrycksmätaren är en annan bil. Och en annan tråd. 😀

plaxan - 2020-7-4 kl 18:35

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
spännaren hoppar alltid lite oavsett om det är en hydralisk eller mekanisk. har du gjort som jag sa med förspänningen eller du bara spände upp det. förspänningen är skitviktig för att spännaren ska fungera ordentligt som den ska.

Jag gjorde som det står i FAQ:n. Tryckte upp spännaren så gott det gick med handkraft, skruvade fast fästmuttrarna, och drog sedan ut borren ur hålet så att fjäderkraften släpptes lös och spände ut rullen. Det torde väl vara dugligt?

plaxan - 2020-7-7 kl 10:13

Eller vad tror ni? Behöver man spänna mer än så?

bravo - 2020-7-7 kl 12:50

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  

Jag gjorde som det står i FAQ:n. Tryckte upp spännaren så gott det gick med handkraft, skruvade fast fästmuttrarna, och drog sedan ut borren ur hålet så att fjäderkraften släpptes lös och spände ut rullen. Det torde väl vara dugligt?

då är det ok.
spännaren fladdrar alltid, remmen är aldrig hundra helt sträckt så spännaren är helt stilla. därför det är viktigt med rätt förspänning och det har du fått när man använder inställningen i hålen i spännaren.