AlfaPower

Oljetryck Busso

Tomik - 2020-7-23 kl 21:26

Min 166:a 3.0 har börjat bete sig konstigt med oljetrycket. Efter byte av olja och filter till Alfa spec så lyser oljetryckslampan från och till. Idag skruvade jag dit en mätare som visar sporadiskt hoppande mellan 0-0,8 bar, oftast ligger dock trycket på noll men tar små skutt ca. var 10:e sekund.
Detta vid tomgång, kall motor. I startögonblicket hoppar den upp till 1,0 för att sedan sjunka ner till 0.
Vad tyder detta på? Har oljetryckspumpen börjat ge upp?
Vilka fler tester bör jag göra?

HEDBERG - 2020-7-24 kl 08:25

Är det en mekanisk mätare du har använt?(vilket är att rekommendera) du borde/bör ha runt 7kg vid kall motor ,1kg kan vara ok med varm motor på tomgång .En tät oljesil skulle kunna vara en orsak eller att oljepickupen inte når oljan av någon orsak

Tomik - 2020-7-24 kl 09:18

Ja, det är uppmätt med mekanisk mätare direkt vid oljefiltret.
Så, av med oljetråget med andra ord?

HEDBERG - 2020-7-24 kl 09:58

Om det är olja i motorn och inget tokigt med oljefiltert samt oljetrycksmätaren är i ok skick så blir svaret JA

knotan - 2020-8-5 kl 21:36

Har den gått länge med detta fenomen?? Om svaret är längre än kanske 30 sekunder, så är det nog lika bra att plocka ur motorn helt direkt. dessvärre risk att lager redan är soppiga eller i vart fall skadade,
Enklare att dels kolla lager, och även oljepump mm.

Chramon - 2020-8-6 kl 07:20

Du har aldrig hört några avvikande ljud vid start, speciellt vid varm motor?
Jag hade 2 trenollor, en 75 och en 164 där lagren blev slitna. Det "bankade till" vid uppstart varm motor och tystnade sedan. Inga oljetrycksproblem om jag minns rätt.
Båda gångerna räckte det med nya lager, upptäcktes väl i tid och veven var ok.

Men låter lite mysko att det kom efter oljebytet?
Oljefiltret? Nej, dålig bypassventl ska inte ge dåligt tryck.
Tryckreduceringsventilen, antar den sitter i oljepumpen som på Nordmotorer.
Den kanske inte håller tätt? Tryckstöt när pumpen fick tag på oljan, ventilen öppnade och nån liten sak fastnade i ventilsätet.
Spekulationer...:D

[Ändrad 2020-08-06 av Chramon]

bravo - 2020-8-6 kl 07:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Tomik  
Min 166:a 3.0 har börjat bete sig konstigt med oljetrycket. Efter byte av olja och filter till Alfa spec så lyser oljetryckslampan från och till. Idag skruvade jag dit en mätare som visar sporadiskt hoppande mellan 0-0,8 bar, oftast ligger dock trycket på noll men tar små skutt ca. var 10:e sekund.
Detta vid tomgång, kall motor. I startögonblicket hoppar den upp till 1,0 för att sedan sjunka ner till 0.
Vad tyder detta på? Har oljetryckspumpen börjat ge upp?
Vilka fler tester bör jag göra?

vad har du för oljefilter och vilken olja har du slagit i ?
har råkat ut för att oljetrycks lampan blinkar med kasst filter från eftermarknaden. bytade till oem filter och blev bättre.

H.R.H - 2020-8-10 kl 18:39

Dersom centermutteren til reimhjul på veiv løsner så vil oljepumpen stå stille, alternativt følge med rundt en gang i blant.
Kjenner til flere tilfeller av dette så verdt og sjekke.
Har også vært borti at nytt oljefilter har hatt null gjennomstrømning med den følge at oljetrykk uteblir dersom oljetrykksgiver er montert etter filter.