AlfaPower

Castrol Magnatec

hbp98001 - 2020-10-8 kl 10:37

Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik

bravo - 2020-10-8 kl 15:11

Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?


hbp98001 - 2020-10-8 kl 19:48

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Ok, tack Rickard. Det är en BDS verkstad, men jag ska snacka med dem om oljan.
/Henrik

GE - 2020-10-10 kl 11:30

Har själv fått tickande ljud i en bil efter byte till Magnatec men det är väldigt längesen, jag kan inte komma ihåg att jag sett nån ny tråd om det på många år. Oljan är väl troligen omgjord flera gånger om sen jag använde den. Fast jag är lite långsint så jag skulle ändå inte använda Magnatec i nån bil. :D

Martin F - 2020-10-10 kl 15:07

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Hmm, nu blir jag nyfiken. Varför är det inte bra att minska avrinningen?

HEDBERG - 2020-10-10 kl 17:49

Skulle isåfall vara att lyftarna klibbar ihop( hydrauliska endast) annars vore det ett plus i busso 12v

HEDBERG - 2020-10-10 kl 17:53

Igenskitade lyftare löses enkelt med whynns hydraulic lifter concentrate ,har provat

Martin F - 2020-10-11 kl 08:08

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Skulle isåfall vara att lyftarna klibbar ihop( hydrauliska endast) annars vore det ett plus i busso 12v


Tack, då förstår jag!

bravo - 2020-10-11 kl 09:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Hmm, nu blir jag nyfiken. Varför är det inte bra att minska avrinningen?


det adativet är ju som klister och håller olja kvar, men det håller även skiten kvar som är i oljan av slitaget så att säga,den klibbiga sörjan som brukar sitta på oljepluggarna med magnet, som även nämns klibbar det i hydraliska lyftarna med ventiltickande som följd.

Finnland - 2020-10-12 kl 07:33

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Är inte 10W60 alldeles för tjockt för vardagligt bruk? Jag vet att alfa har det som rekommendation för TS/JTS men det känns mer som en nödlösning för att försöka få bukt med oljeförbrukningen. 5W40 skulle jag köra med och är det jag har i mina bilar, oftast Shell Helix Ultra.

Som anekdot så kan ja berätt a att för ca 10 år sedan tyckte jag det var "häftigt" med 10W60 racingolja så ja körde det i den Lancia Dedra Integralen jag hade då. Sen en vintermorgon hade kvicksilvret krupit sig ner under -20 strecket och jag hade naturligtvis ingen motorvärmare. Motorn var som fastlåst, startmotorn orkade inte dra runt den . :D Inga försök med startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem.

bravo - 2020-10-12 kl 21:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Är inte 10W60 alldeles för tjockt för vardagligt bruk? Jag vet att alfa har det som rekommendation för TS/JTS men det känns mer som en nödlösning för att försöka få bukt med oljeförbrukningen. 5W40 skulle jag köra med och är det jag har i mina bilar, oftast Shell Helix Ultra.

Som anekdot så kan ja berätt a att för ca 10 år sedan tyckte jag det var "häftigt" med 10W60 racingolja så ja körde det i den Lancia Dedra Integralen jag hade då. Sen en vintermorgon hade kvicksilvret krupit sig ner under -20 strecket och jag hade naturligtvis ingen motorvärmare. Motorn var som fastlåst, startmotorn orkade inte dra runt den . :D Inga försök med startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem.


nej den oljan är inte för att minska förbrukningen.
har inte din motor orkat dras runt i 20 minus å är det något annat som orsakats , du får inte en motor att vara stum med en olja.

George Junior - 2020-10-13 kl 03:49

Jag har sett en Mazda 323 paja vid kallstart i den temperaturen, då kamaxeln frusit fast - typ - och därmed kamdrevet flyttat sig på axeln. Det var en sen 80-talare med SOHC så ventilerna klarade sig.

Finnland - 2020-10-15 kl 08:01

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång:D

Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den oljan ger tickande ventillyftare på Busson.

Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?

/Henrik


Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?



Är inte 10W60 alldeles för tjockt för vardagligt bruk? Jag vet att alfa har det som rekommendation för TS/JTS men det känns mer som en nödlösning för att försöka få bukt med oljeförbrukningen. 5W40 skulle jag köra med och är det jag har i mina bilar, oftast Shell Helix Ultra.

Som anekdot så kan ja berätt a att för ca 10 år sedan tyckte jag det var "häftigt" med 10W60 racingolja så ja körde det i den Lancia Dedra Integralen jag hade då. Sen en vintermorgon hade kvicksilvret krupit sig ner under -20 strecket och jag hade naturligtvis ingen motorvärmare. Motorn var som fastlåst, startmotorn orkade inte dra runt den . :D Inga försök med startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem.


nej den oljan är inte för att minska förbrukningen.
har inte din motor orkat dras runt i 20 minus å är det något annat som orsakats , du får inte en motor att vara stum med en olja.


Har du försökt hälla 10W-60 ur burken då det är -15? Är som vaselin. :D Nå, jag har inte nån koll på den officiella orsaken varför alfa rekommenderar tjockoljan men för mig stämmer händelseförloppet bra. Upp till CF2 version av 16V TS användes vanlig 5w-40, och var även rekommendationen. Sen kom CF3 med dom kassa oljeringarna som koksar igen av stadskörning, ringarna slutar fungera, drar olja, motorn skär. Som nödlösning ändra dom rekommendationen till den tjockaste oljan som går att få tag på. Haft både 147 TS och nu en 156 JTS, båda är tidiga så det står fortfarande i boken 5W-40. Bör tillägga också att 147:an hade blivit utsatt för mycke stadskörning före jag hade den så inte ens 10W-60 hölls i den utan allt smet förbi, det redan vi 13000 mil. Nuvarande JTS:en bränner nästan ingen olja alls så med 5W-40 behöver jag bara fylla på lite var 3:e månad, det vid 22000 mil. Hänger bara på hur den körts med.

hbp98001 - 2020-10-19 kl 22:11

Jag tror det blir en Castrol Edge 5W-50, jag har kört på den oljan fast 10W-60 tidigare och det har funkat bra men den har känts lite seg när det är riktigt kallt.

Sen även om förnuftet säger att klassning och viskositet är det viktiga så hade det ändå känts bäst att få i Selenia Olja :dunce:

Det är mest Selenia som den har gått på i alla år.

Seså, lägg undan popcornen sade jag:P

Chramon - 2020-10-20 kl 06:55

Gillar popcorn... Håller med Richard. Borde vara annat än oljan om motorn inte orkar runt i kylan.
När jag körde Nordmotorer på 80-talet hade jag 20W 40 eller 50.
Körde när det var ända upp mot minus 35grader. Motorn var seg, men aldrig stum. :cool:
Men... man hade nästan alltid motorvärmaren kopplad, tack och lov.
Växellådsoljan på 115-bilarna i kylan... där kan man snacka om trööögt. :D

hbp98001 - 2020-10-21 kl 21:14

Det blir visst en Mobil Super 3000 X1 5W-40 istället. Men den har (minst) samma klassning som de oljor som ursprungligen rekommenderas. Selenia 20k tex, fast den är 10W-40.

Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Jag tror det blir en Castrol Edge 5W-50, jag har kört på den oljan fast 10W-60 tidigare och det har funkat bra men den har känts lite seg när det är riktigt kallt.

Sen även om förnuftet säger att klassning och viskositet är det viktiga så hade det ändå känts bäst att få i Selenia Olja :dunce:

Det är mest Selenia som den har gått på i alla år.

Seså, lägg undan popcornen sade jag:P

Gustav_Holmdahl - 2020-10-22 kl 11:20

10W60 funkar finfint i 25 minus. Har kört det i mina 166 V6 (12v och 24v) och de har varit uppe i fjällen om vintrarna med ner mot 30 minus. Den är inte som sirap i de temperaturerna. 10 är talet för viskositeten vid kallgrader, 60 är för viskositeten vid varm motor. En 10W40 är alltså lika seg vid samma temperatur i kyla, men blaskigare varm.

Men byter man olja i november och byter igen i mars och bara kör i Norrlands inland så kan man nog välja en olja med lägre viskositet.

Finnland - 2020-10-23 kl 16:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
10W60 funkar finfint i 25 minus. Har kört det i mina 166 V6 (12v och 24v) och de har varit uppe i fjällen om vintrarna med ner mot 30 minus. Den är inte som sirap i de temperaturerna. 10 är talet för viskositeten vid kallgrader, 60 är för viskositeten vid varm motor. En 10W40 är alltså lika seg vid samma temperatur i kyla, men blaskigare varm.

Men byter man olja i november och byter igen i mars och bara kör i Norrlands inland så kan man nog välja en olja med lägre viskositet.


Så sant så sant, men den kom inte snabbt ur burken vid -15 den oljan (Valvoline VR-1 tror jag at det var). Iaf jämfört med den vanliga 5W-40. Erkänner helt öppet att den bilen som inte orka dra runt motorn inte var helt kurant men en lärdom av det var att jag nuförtiden alltid försöker ha en 5W olja i tråget på vintern. Om inte annat så pumpas oljan runt mycket snabbare vid kallstart. Känner jag mig riktigt lyxig så häller jag i Motul 300V 5W-40. Om inte annat så luktar den gott. :D

(Spårar lite ur här)
Va tvungen att googla runt lite för att forska lite, tydligen var inte alfa ensam om att uppgradera (nergradera?) oljerekommendationerna under samma tid. Bla BMW med sin berömda (dåliga) V10:a i M5 gick från att rekommendera från 0w-30 till 10W-60 och det var för att även dom drog massor av olja annars.
(spekulation)
Måste ha varit jättekul att vara motorkontrukör på den tiden, först kom CF3 kravet som gjorde att man monterade fler katalysatorer. För att hålla effekten på någorlunda på samma nivå så konstrueras innandömet om med lågfriktionskomponenter. Sen så funkar det inte riktigt så de börjar dra olja så man är tvungen att börja använda värsta tjockoljan vilket igen höjer inre friktionen igen. Tillbaka till noll riktigt.
(/spekulation)



[Ändrad 23-10-2020 av Finnland]

Martin F - 2020-10-24 kl 11:03

Minns att jag hörde ett resonemang runt bytet till 10W-60 i TS-motorn som handlade om lagerhaverier. Smala lager, i kombination med strålningsvärme från avgasröret som är draget genom en inbuktning i oljetråget vid 3-ans cylinder, orsakade koksning i just det lagret.