AlfaPower

2017 Stelvio 2.0 tickar på tomgång, Normalt?

Odmark91 - 2020-10-22 kl 18:27

Hej! Jag har precis köpt en 2017 Stelvio 2.0 Q4, 280hp varianten.

Den har gått strax över 5000 mil och är servad enligt boken, men den har ett märkligt tickande på tomgång, jag tycker det påminner om ventilslammer men med en lite mörkare ton. Efter ca 1500rpm tystnar den.

Bilhandlarens mekaniker påstår att alla Alfas 2.0 motorer låter såhär, men jag tycker det känns väldigt märkligt. Dom skulle titta på det på måndag, men jag vill ha en andra åsikt ändå.

Jag har även forskat en del på nätet och MultiAir motorer verkar kunna leva om en hel del, men mitt ljud känns ändå annorlunda. Vad tror ni?

Älskar bilen i övrigt och den går kanonfint, men trist att köpa en bensinbil för flera hundra tusen och så låter den som en diesel..

Här är två videoklipp:

https://youtu.be/wRz8VSOUaU0

https://youtu.be/HjiFFgMDzhI

[Ändrad 2020-10-22 av Odmark91]

[Ändrad 2020-10-23 av Odmark91]

bravo - 2020-10-22 kl 19:27

det är inte normalt. förmodar det inte är en alfa handlare du snackar med.
ta den till en alfa verkstad om dom inte är det. be att dom ska stå för felsökningen.
att alla deras motorer låter så det är bara skitsnack.

enda jag skulle kunna tänka mig är att dom ej har användt rätt sorts olja vid levernsservicen som dom brukar göra. fel olja kan ge ventiloljud.

Odmark91 - 2020-10-22 kl 20:03

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
ta den till en alfa verkstad om dom inte är det. be att dom ska stå för felsökningen.

enda jag skulle kunna tänka mig är att dom ej har användt rätt sorts olja vid levernsservicen som dom brukar göra. fel olja kan ge ventiloljud.

Fd Alfa Handlare, men fortfarande auktoriserad verkstad.

Ja jag känner också lite så, nog för att Multiair motorerna tickar en del men inte såhär. Såg nu att senaste servicen inte var gjord på Alfa verkstad utan på en OKQ8 verkstad, inte alls omöjligt att dom tippat i fel olja.

Dom får helt enkelt åtgärda felet eller ta tillbaka bilen.

bravo - 2020-10-23 kl 08:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Odmark91  

Ja jag känner också lite så, nog för att Multiair motorerna tickar en del men inte såhär. Såg nu att senaste servicen inte var gjord på Alfa verkstad utan på en OKQ8 verkstad, inte alls omöjligt att dom tippat i fel olja.

ja det är bara på dom. har du precis köpt den. då får dom göra en service och hälla i rätt olja. dom får ta det på garantin du fått med .
så ska det inte vara.
om dom är auktoriserade så kan det vara så att det finns en uppdatering med som ska göras . bara se till så dom kollar det med och gör det.

oavsett är det ej ok och framför allt att dom uttrycker sig så om att alla låter så här.

Odmark91 - 2020-10-23 kl 09:46

ja det är bara på dom. har du precis köpt den. då får dom göra en service och hälla i rätt olja. dom får ta det på garantin du fått med .
så ska det inte vara.
om dom är auktoriserade så kan det vara så att det finns en uppdatering med som ska göras . bara se till så dom kollar det med och gör det.

oavsett är det ej ok och framför allt att dom uttrycker sig så om att alla låter så här.

Ja precis, har kontaktat dom igen och begärt fullt fokus på detta fel på måndag, och även sagt att om dom inte tar på sig att fixa det vill jag häva köpet.

Nej jag tycker inte heller det är ok, märklig sak att säga om man är en auktoriserad verkstad.

Jag uppdaterar här med vad som händer.

Odmark91 - 2020-10-26 kl 07:54

Nu står bilen på verkstaden! Blir spännande att se om dom åtgärdar problemet, förhoppningsvis slipper man börja bråka.

Odmark91 - 2020-10-26 kl 16:22

Bilen hämtad och samma oljud. Får driva detta vidare

bravo - 2020-10-26 kl 16:28

ok vad kom dom fram till då ? har dom bytat olja och vad slog dom i.
vilket regnr har du på din bil

Odmark91 - 2020-10-26 kl 17:11

ok vad kom dom fram till då ? har dom bytat olja och vad slog dom i.
vilket regnr har du på din bil

Tyvärr var jag för trött för att gå tillbaka in och ifrågasätta, jag ska ta ett snack med dom imorgon. Men förmodligen har dom inte ens letat något fel.

Oljan är bytt men fick inget kvitto så jag vet inte till vad, säkert för att en service "ingick i köpet".

Reg nr är KBO040

Odmark91 - 2020-10-27 kl 19:56

Har pratat med dom igen och dom har faktiskt forskat lite i det, och kommer att fortsätta tills det är löst. Så nu känns det hela mycket bättre! Fick faktiskt ett väldigt bra bemötande idag.

Odmark91 - 2020-11-4 kl 12:46

Åkte till handlaren igen idag efter att inte ha hört något och vi gick ut och lyssnade igen. Det låter väldigt mycket som ljudet kommer inifrån toppen av motorn så förmodligen är det något ventilrelaterat.

Fick iallfall bokat en tid på måndag för felsökning, så nu är det bara att vänta och se. Löser dom det inte då kommer jag lämna tillbaka bilen.

Skulle gärna ha en Stelvio igen eller en Giulia men det känns som om det är maskinskador (om nu detta är fallet) efter bara 5000 mil så känns det något oroväckande.

Gustav_Holmdahl - 2020-11-4 kl 13:33

Alla kan ha otur, även Alfa. Vem vet vad tidigare ägare gjort med bilen? Kört med för lite olja? Säger inte att det är så.

Att dömma ut en hel modellserie efter en motor med problem som ingen vet var det kommer från är lite orättvist. Det rullar rätt många Giulia och Stelvio utan problem också.

Hoppas verkstaden hittar och åtgärdar felet åg dig.

Odmark91 - 2020-11-4 kl 14:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Alla kan ha otur, även Alfa. Vem vet vad tidigare ägare gjort med bilen? Kört med för lite olja? Säger inte att det är så.

Att dömma ut en hel modellserie efter en motor med problem som ingen vet var det kommer från är lite orättvist. Det rullar rätt många Giulia och Stelvio utan problem också.

Hoppas verkstaden hittar och åtgärdar felet åg dig.

Absolut är det så, det kan bli fel på alla bilar, och jag dömer inte ut en hel modellserie utan nämner bara att det känns lite oroväckande. Sen vet man ju inte än om det är interna skador på motorn eller något annat enklare fel.

Förövrigt är bilen nog en av dom bästa jag kört, finns nog ingen SUV i samma prisklass som erbjuder samma körglädje, komfort och personbilslika väghållning.

Bilen är servad hos auktoriserad alfaverkstad enligt plan förutom senaste servicen som gjordes på OKQ8 i maj i år, dock också enligt plan, och sen servades den igen hos aukt. verkstad för två veckor sedan då jag inte riktigt litar på OKQ8.

Tack, det hoppas verkligen jag med!

[Ändrad 2020-11-4 av Odmark91]

Chramon - 2020-11-4 kl 22:04

Jag hänger rätt mycket på div alfaforum och
tror inte jag läst om liknande problem.
Däremot har jag läst att multiairenheten är väldigt känslig.
Viktigt att man kör med rätt olja om jag minns rätt.
Såå... problemet kan ju vara att den körts med olja med eller utan viktiga tillsatser som skadat nån komponent.

Odmark91 - 2020-11-5 kl 07:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Jag hänger rätt mycket på div alfaforum och
tror inte jag läst om liknande problem.
Däremot har jag läst att multiairenheten är väldigt känslig.
Viktigt att man kör med rätt olja om jag minns rätt.
Såå... problemet kan ju vara att den körts med olja med eller utan viktiga tillsatser som skadat nån komponent.

Jag har också hört det och är inne på lite samma spår.
Enligt kvittot från OKQ8 använde dom en billig olja, visserligen med rätt viskositet men det var nog det enda som var rätt också, så det kan mycket väl ha skadat något i multiairenheten.

Men det går ändå inte att komma ifrån att det verkligen låter från topplocket. Men på måndag får man väl förhoppningsvis svar.

Odmark91 - 2020-11-10 kl 07:22

Bilen står hos verkstaden nu och det lutar att det är något fel i kamtransmissionen. Får se om dom kommer fram till något mer idag.

Odmark91 - 2020-11-23 kl 19:37

Fick hämta bilen tisdagen den 10e för att det måste beställas delar, vilket var gjort. Delarna skulle komma inom 5 arbetsdagar och då skulle dom kontakta mig för bokning av tid.

I torsdags när det hade gått 8 arbetsdagar och jag fortfarande inte hört något åkte jag dit, och delarna hade ju kommit så dom skickade mig till "verkstadsdisken" för tidsbokning.
Men då hade dom tydligen så otroligt mycket att göra så det gick inte att boka nån tid då, utan dom skulle fixa en tid dagen efter och ringa mig då.

Hela fredagen gick utan att jag fick något samtal. Hela dagen idag måndag har jag försökt ringa dom men kommer inte fram pga "för många som ringer".

Börjar bli otroligt less på detta nu, inte nog med att det är fel på bilen så ska man behöva jaga på själv hela tiden för att det överhuvudtaget ska hända något.
Börjar bli sugen på att bara lämna tillbaka bilen utan att ens låta dom försöka fixa den.

Får åka dit imorgon, suck

Gustav_Holmdahl - 2020-11-23 kl 22:52

Surt med verkstäder med usel service. Förstår att du tappar sugen.