AlfaPower

tändstift JTS

Tomik - 2020-11-16 kl 18:32

Lite bekymmer. på min 156-JTS 02:a. Fick felkod när jag gasade på vid omkörning. ECUscan visade på potentiometer så jag misstänkte en tändspole. Det visade sig att ett tändstift till cylinder 3 var spräckt och gick av vid minsta nuddning.
Delar sitter kvar i toppen och sitter ordentligt. Går det att få ur detta på något sätt utan att lyfta toppen?

josé - 2020-11-17 kl 08:42

Just to be sure, tändstiftet gick av i porslins-delen?

Vad har du för typ av tändstiftsnyckel?

bravo - 2020-11-17 kl 08:45

har det gått sönder under så kallat infattningen till hylsan ?.
har råkat ut för det att det är den gängade delen som sitter kvar då det varit för hårt spännt. då kunde jag skruva ut den delen med hjälp av en större stjärnskruvmejsel som man fick ge en rejäl slag så det blev hack efter stjörnan och sen skruvade ut det försiktigt.
är fattningen kvar till hylsan så bör du kunna få upp det som vanligt om det är porslins delen som är av.
går den av under fattningen så brukar mittelektroden följa med upp då den sitter igenom porslinsdelen

Tomik - 2020-11-17 kl 08:58

Tack Rickard! Det hade kommit in vatten så tändstiftet hade rostat fast, bara porslinsdelen kom ut. Jag tipsar min Alfa-mek som håller på med bilen.

bravo - 2020-11-17 kl 13:28

Då kan han använda något som heter Rostchock. är en spray som kyler ner ner stiftet och då krymper det så det släpper i gängan.

går även med kylspray.

är det bara porslinsdelen som är borta och låna ledaren i mitten. har du nyckelfattningen kvar så kan man även ta något längre som man kan sätta mot metalldelen i mitten o ge några kraftiga slag med slägga på, då får du en rörelse i godset och bär släppa.
spraya även en bra kryp rostlösare , dock ej 556 utan annat som är bra.

lirka, fram o tillbaka så det ger med sig lite efterhand, dra inte allt bara som det ska lossas. rosten i stiftet kan göra så det skär i aluminiumet i toppen om man har otur, skrurna tändstiftgängor är inget kul.