AlfaPower

Rädda 156 v6 kombin!

Alfapet - 2020-11-24 kl 12:17

Hej!
Dags att dra igång räddningsinsatsen för en 156 SW, 2,5 V6 med automat. Färgen är den snygga Verde amazona (reservation för stavningen där!!) Beige skinninredning
Den är i lagom bedagat skick, en del rost om man tittar lite närmare, helt kexig i trösklarna naturligtvis och diverse under...
Vad skall göras?

-Byta kamrem
-Vattenpump
-Multirem
-Laga rost (till en rimlig nivå)
-Byta kyl
-Bromsok bak
-Skivor bak
-Rejäl service, med oljor å filter i alla hål

Målet är att få en hygglig och rolig brukis, jag är otroligt trött på att köra V70!
Vill gärna få hjälp med hur man bäst byter kamrem. Har ingen större lust att sitta å pilla å svära genom luckan i hjulhuset..
Skall man hellre separera främre subframe med hjul å allt, hur komplicerat är det?????

[Ändrad 2020-11-24 av Alfapet]

IMG_1839.JPG - 383kB IMG_1840.JPG - 230kB IMG_1842.JPG - 84kB

Goran_O - 2020-11-24 kl 16:13

Vill och kan du göra allting själv - köööör!
Autoalfa vet jag vänder och vrider på motorn i bilen och lyckas byta kamrem, vattenpump och multirem utan att skruva av subframe'en.

Annars kostar kamremssats, vattenpump och multirembyte på "firma", som t ex AutoAlfa, ca 9000 kr. Hedins och liknande tar ungefär det dubbla.

Rostlagningen under bilen, som du beskriver det, och ev. lack av trösklar kostar ca 10000+ kr på "firma". Kanske närmare 15000kr.

Lycka till
Goran

[Ändrad 2020-11-24 av Goran_O]

Besar - 2020-11-24 kl 22:22

Underbar färg 👍

josé - 2020-11-25 kl 07:52

AutoAlfa på service och byte av slitdelar - så kommer du ut på vägen snabbt :thumbsup:
Du kommer ändå att ha en del småpyssel att ge dig på vad det lider.

Rostlagning har jag ingen bra rekommendation på.

bravo - 2020-11-25 kl 12:08

finns ingen lucka i hjulhuset för byta kamrem, det kommer du åt ändå, du behöver inte loss subframe osv motorn behöver inte ens vara lös från några fästa merän det översta staget som sitter i fästet vid fjädertornet.
det är trångt men går hur bra som helst. har gjort åtskilliga sådana byten under mina år som alfa mekaniker.
det du behöver är alla specialvertyg så det blir rätt.

George Junior - 2020-11-25 kl 21:45

Otroligt läcker bil. Jag hade glatt plöjt ner 40 papp i den och sedan kört den i 10 år till.

Goran_O - 2020-11-26 kl 17:59

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Otroligt läcker bil. Jag hade glatt plöjt ner 40 papp i den och sedan kört den i 10 år till.

Jag kan bekräfta dem pengarna, men då ingår även ett kopplingsbyte. Är där själv med min bil, men tror mer på 5 år om jag drar ut på kamremsbytet.

OBS! Jag har lämnat bort kamremsbytet (ca 9000kr), kopplingsbytet (ca 9000 kr) och rostlagning undertill (ca 10000kr).

[Ändrad 2020-11-27 av Goran_O]

Alfapet - 2020-11-28 kl 10:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Vill och kan du göra allting själv - köööör!
Autoalfa vet jag vänder och vrider på motorn i bilen och lyckas byta kamrem, vattenpump och multirem utan att skruva av subframe'en.

Annars kostar kamremssats, vattenpump och multirembyte på "firma", som t ex AutoAlfa, ca 9000 kr. Hedins och liknande tar ungefär det dubbla.

Rostlagningen under bilen, som du beskriver det, och ev. lack av trösklar kostar ca 10000+ kr på "firma". Kanske närmare 15000kr.

Lycka till
Goran

[Ändrad 2020-11-24 av Goran_O]

Tack för tipsen Goran,
Tänker göra allt själv, Har tyvärr snäv budget!!

[Ändrad 2020-11-28 av Alfapet]

Alfapet - 2020-11-28 kl 11:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Underbar färg 👍

Visst är det den snyggaste 156 färgen (möjligen kan den sköna bebisblå från första årsmodellerna diskuteras..)och kombon med skinnet :P

Alfapet - 2020-11-28 kl 11:09

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
AutoAlfa på service och byte av slitdelar - så kommer du ut på vägen snabbt :thumbsup:
Du kommer ändå att ha en del småpyssel att ge dig på vad det lider.

Rostlagning har jag ingen bra rekommendation på.

Tack för input!
Skulle gärna lämna iväg den till Auto alfa och få den på vägen snabbt, särskilt med tanke på den begränsade tid man får i garaget.
Men detta får bli en hemma-restaurering med tanke på min snåla budget, men även tillfredställelsen när man kör den första gången efter att ha fixat allkt själv -skön känsla!

Alfapet - 2020-11-28 kl 11:14

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
finns ingen lucka i hjulhuset för byta kamrem, det kommer du åt ändå, du behöver inte loss subframe osv motorn behöver inte ens vara lös från några fästa merän det översta staget som sitter i fästet vid fjädertornet.
det är trångt men går hur bra som helst. har gjort åtskilliga sådana byten under mina år som alfa mekaniker.
det du behöver är alla specialvertyg så det blir rätt.

Oooo hade för mig det fanns en lucka, kanske i mina (mar)drömmar, tänker även ta vattenpumpen, gör det det hela mer komplicerat?
Har tidigare bytt kamrem å vattenpump på 12V med där finns det ju rejält med utrymme, åtminstone på 116 serien...
Tack för dina tips!

Alfapet - 2020-11-28 kl 11:18

Visst är det en fantastiskt fin bil som börjar bli ganska sällsynt.
10 år är min plan, hade nog hellre haft en manuell dock....

Rädda 156 v6 kombin!

Alfapet - 2020-11-28 kl 11:23

Finns det någon som har kamlås å verktyg att hyra ut finns här en tacksam kund!!

2maz - 2020-11-30 kl 13:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfapet  

Oooo hade för mig det fanns en lucka, kanske i mina (mar)drömmar, tänker även ta vattenpumpen, gör det det hela mer komplicerat?
Har tidigare bytt kamrem å vattenpump på 12V med där finns det ju rejält med utrymme, åtminstone på 116 serien...
Tack för dina tips!

Vattenpumpen är bara 10 extra skruvar... bör vara enkelt, om alla lossnar utan att gå av. Hur som helst är det lika bra att göra när allt ändå är loss.

BennySteen - 2020-11-30 kl 15:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfapet  
Finns det någon som har kamlås å verktyg att hyra ut finns här en tacksam kund!!

En automat 156'a med rostiga trösklar som du bara tänkt behålla en begränsad tid som brukis...

Innan du fixar något, kör den igenom en besiktigning och se vad dom säger om rosten i trösklarna. isåfall är du beredd laga rosten där ? Gör det innan du lagar det övriga i motorn.

Dom som tycker man absolut skall fixa alla rostiga gamla alfor vill kanske göra jobbet åt dig ?

Kamlås finns annars för några hundra på ebay. Mätklocka för TDC är ett måste enligt mig. Det är små marginaler i motorn.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524...

FredrikAssarsson - 2020-12-2 kl 21:17

Och när grinchem sagt sitt säger jag: go for it! Laga rost, snygga upp lack, serva upp kärran och NJUT! :D:kiss:

Mvh
/skullefanintesåltmin156fördenäroftasaknad

BennySteen - 2020-12-4 kl 11:24

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Och när grinchem sagt sitt säger jag: go for it! Laga rost, snygga upp lack, serva upp kärran och NJUT! :D:kiss:

Ovan är inte OK. Sluta ge andra forumdeltagare öknamn. Extra dumt när det dessutom är både felstavat och riktat mot systemadmin.

Föreslår frågeställaren, Gustaf, kollar igenom Fredrik Assarssons 74 sidor med rostlagning under fler år . Och därefter ställer sig själv en ärligt fråga. Har du ha tid, ork och lust att för något sådant.

Och är avsikten att slutföra det ? Det finns många Kapa-sönder-bilen-tröttnade-metallåtervinningen-trådar

/b

[Edited on 2020-12-4 by BennySteen]

Alfapet - 2020-12-4 kl 17:30

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Ovan är inte OK. Sluta ge andra forumdeltagare öknamn. Extra dumt när det dessutom är både felstavat och riktat mot systemadmin.

Föreslår frågeställaren, Gustaf, kollar igenom Fredrik Assarssons 74 sidor med rostlagning under fler år . Och därefter ställer sig själv en ärligt fråga. Har du ha tid, ork och lust att för något sådant.
Och är avsikten att slutföra det ? Det finns många Kapa-sönder-bilen-tröttnade-metallåtervinningen-trådar

/b

[Edited on 2020-12-4 by BennySteen]

Tack för input och dina tankar Benny, jag har lagat en del rost innan och vet vad jag ger mig in på, (har precis dragit in liket i garaget och inspekterat....se fortsättning)
Jag vet allt om att tappa lusten för projekt, men denna värmer mitt hjärta när jag ser den så jag kunde inte hålla mig, men det kommer inte bli något finlir på denna tänker jag...vi får väl se vart det landar!

Alfapet - 2020-12-4 kl 17:52

Har äntligen fått in bilen i mitt psykbryts-gula garage!
Hon är lite som mitt ex; vacker utanpå men rutten inuti!
(och jag är verkligen inte bitter..)
Trösklarna är helt slut, inte hopplös i golvet så i helgen tänker jag påbörja lite medeltidskirugi, nu åker vinkelslipen fram så får vi se vad som blir kvar!
Trevlig helg!

IMG_1881.jpg - 263kB

[Ändrad 2020-12-5 av Alfapet]

IMG_1884.jpg - 176kBIMG_1883.jpg - 204kBIMG_1882.jpg - 182kBIMG_1885.jpg - 182kB

Goran_O - 2020-12-4 kl 19:47

Mycket gnabbande och humor i tråden. Härligt och uppmuntrande att läsa.:P

Gustaf, kan du fixa bilderna i tråden? Jag är nyfiken hur din ser ut undertill, för jag gör precis samma sak, men lämnar bort jobbet.
Fixar du rosten höjer du värdet på bilen. Kör på.:smash:

Trevlig helg
Goran

Alfapet - 2020-12-5 kl 09:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Mycket gnabbande och humor i tråden. Härligt och uppmuntrande att läsa.:P

Gustaf, kan du fixa bilderna i tråden? Jag är nyfiken hur din ser ut undertill, för jag gör precis samma sak, men lämnar bort jobbet.
Fixar du rosten höjer du värdet på bilen. Kör på.:smash:

Trevlig helg
Goran

Ojdå missade bilderna, skall ordna dem1

George Junior - 2020-12-7 kl 06:36

Med det menar jag, att om man kan få stil på bilen och också få den rimligt driftsäker för de pengarna, så har man en väldigt trevlig bil till en vettig totalkostnad. Ocm man kanske inte behöver tillbringa ett år i garaget för att få till det.

NZORIKKO - 2020-12-7 kl 22:52

Visserligen har jag också tänkt tanken att rädda mina 156:or men då har det varit mekaniska åtgärder. Det har tex varit rasad kamrem eller generator som gett upp. Det har varit en hel del kostnader men kamremsraset kostade inte med än 4000 kr eftersom Benny hade mycket av verktygen som behövdes. Han hade också kunskapen.
I ditt fall skulle jag nog se mig om efter en annan kaross med mindre rost och behålla motor och växellåda osv.
Annars finns ju en hel del av plåtdelarna att köpa men mycket jobb återstår.
https://www.autodoc.co.uk/spares-search?keyword=rocker+panel

DSC_0449.JPG - 173kB

Georg - 2020-12-10 kl 23:11

Första bilden av rostbilderna under ser skrämmande ut. Trösklarna går väl an.
Det där är inte fixat på en kväll direkt... har ju viss erfarenhet om man säger så om än inte på just 156

Men börja i rätt ände nu grabben. Namn och ort ska vara med i din profil.:deal:

Lycka till !! :deal: