AlfaPower

Placera motorvärmaruttag och dra ledning till kupéuttag Stelvio

Luledavve - 2021-1-6 kl 12:04

Hej.
Ska sätta motorvärmare på bilen. Men det är ju ingen volvon precis (som har ett färdigt urtag för att montera en kontakt i)

Vart har ni placerat uttagen på Stelvio/Giulia? Det ska ju vara diskret, praktiskt och stadigt.

(På min Audi A6 satte jag det i den svarta täckplasten kring dimljuset. Med ett oförsiktigt ryck släppte hela plastpanelen. Både bra och anus. Men den funkade ju även som en offerbit den gången jag backade iväg med sladden i.)

[Edited on 2021-1-10 by Luledavve]

GE - 2021-1-6 kl 13:35

På min Giulia sitter det längst till vänster i vänstra gallret på stötfångaren. Nästan osynligt och jag tycker nog det är stabilt så det räcker. Är visserligen inte den som "rycker och drar" speciellt hårt i såna saker heller men... :D

Odmark91 - 2021-1-6 kl 22:05

:pftroest:
Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
På min Giulia sitter det längst till vänster i vänstra gallret på stötfångaren. Nästan osynligt och jag tycker nog det är stabilt så det räcker. Är visserligen inte den som "rycker och drar" speciellt hårt i såna saker heller men... :D

Sitter likadant på min Stelvio, utmärkt placering tycker jag :beerchug:

Edit: eller nu läste jag kanske lite för snabbt, min sitter (sett framifrån) längst till vänster i högra gallret, alltså på förarsidans galler närmast mittgrillen :)

[Ändrad 2021-1-6 av Odmark91]

Luledavve - 2021-1-7 kl 12:56

Ryms kontakten i grillens hexagoner eller är den placerad utanför dem? Ni har ingen bild?

Tidigare har jag haft den på förarsidan på alla bilar. Men sambons jobbstolpe är på andra sidan så jag kommer att försöka få den på passagerarsidan denna gång.

Annars verkar den väldigt lättmonterad. (Uttaget) sett till åtkomst och kabeldragning. Om det bara passar att sätta den i grillen så är det ju ett hål så att man nåt insidan från motorrummet utan att ta bort något alls.

Jag är bara lite orolig att sätta hålsågen i gallret (som inte är ett galler just där) för att sen inte få fast uttaget ordentligt. Men friskt vågar hälften vunnet.

Synd att det är så pass få sådana här bilar så att man inte bara kan tjuvkika på Ica-parkeringen:cool:

(Rycker och drar gör man ju inte. Men om jag eller sambon råkar glömma sladden i, det har hänt, så ska det hålla emot tillräckligt för att sladden ska slitas ut, utan att halva fronten följer med. Min montering på Audin kostade 496:- när panelen som uttaget satt i splittrades. )

[Edited on 2021-1-7 by Luledavve]

Luledavve - 2021-1-7 kl 12:58

Men nu tänker jag till. Som du skrev närmast mittgrillen. Där är det ju riktigt galler. Där går det ju att montera utan att borra alls.

Odmark91 - 2021-1-8 kl 07:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Luledavve  
Men nu tänker jag till. Som du skrev närmast mittgrillen. Där är det ju riktigt galler. Där går det ju att montera utan att borra alls.

Ja precis! Hojta om du vill ha lite bilder så ska jag försöka ordna.

Chramon - 2021-1-8 kl 11:22

På min Giulia blev uttaget monterat på Hö sida därnere.
Lite jobbigt att ha det på fel sida, ej förarsidan men antar det blev trångt på Vä sida iom att nummerplåten sitter där.
Försöker posta en bild...

20210108_102515.jpg - 7.4MB

Luledavve - 2021-1-10 kl 14:06

Jag var också kikade på en Giulia jag sprang på. Precis likadant som din. Med en likadan rund bricka.

Men jag hade inte någon snygg bricklösning så den hamnade enl bild.

Att få på plats elementet var lätt och kablar i motorrum.

Sen det lurigaste av allt. Vart sätter man botten mellan kupé och motorrum. Det är betydligt mer fullpackat överallt i denna bil än 159an eller Audi A6an där jag senast gjort detta på.

Är inne på att borra till vänster ovan säkringsdosan vid passagerarplatsens fotstöd. Se bild.

Men det är så tjock ljudisolering och många plåtveck bakom att jag tar en liten funderare.

Är det någon som vet om jag ska söka ett förberett hål i bilen? Annars kör jag på.

Alla bilder ska roteras 90 grader medurs, men lyckas inte...

58A995EF-644A-4D49-97BD-4D02A080ED11.jpeg - 95kB 4EAA6BDD-FF9C-4B62-B103-ACEE01826119.jpeg - 84kB ED43C867-2300-42AA-8DB0-7362B4E01245.jpeg - 106kB

Luledavve - 2021-1-10 kl 16:20

Aha. Hittade en kabelgenomföring.

Verkar vara typen som är lite större och sen lindad med isolerande för att stänga åt den.

Men hur sjutton kommer man åt att Linda upp tejpen på utsidan.

Återkommer med rapport. Men det skulle vara lite trevligare i ett varmgarage och +grader.

(Edit. Gav upp. Har nu en bil med motorvärmare utan kupévärmare. -14 och kallgarage var inte rätt förutsättning för mina fingrar att lyckas. Tar nya tag i mer värme. )

2DBA9379-BF8D-41B4-85E9-72006B55862C.jpeg - 62kB E47A4EB5-87C7-4D49-B3F1-CE2D42214798.jpeg - 88kB