AlfaPower

Strul Alfasud

Kvitravn - 2021-1-13 kl 23:37

Hej, förgasarrelaterade frågor.
Har en Weber DIR 32 med manuell choke i Alfasuden och när bilen är kall och man kör så verkar det som att det blir "vaccum" i förgasaren och bensinen kommer inte fram, fullt med bränsle i filtret och tryck i slangen. Bilen dör då får man stanna och sen låta bränslepumpen gå lite sen starta igen så går bilen igen och när den blivit varm så går den hur bra som helst...

Någon som har en idé?

Har även original förgasaren en DATRA 32 men automatchoke men jag har hör att de kan strula mycket med automatchoken ? och om jag borde byta tillbaka måste man ha den där plast "packning" som sitter i chokehuset.

Tacksam för svar tanken är att ha bilen som bruksbil vill inte behöva sälja den för jag inte får iordning på den...

George Junior - 2021-1-15 kl 00:56

Sök på "Datra" i forumet så hittar du nog en del, den anses rätt hoplös. Farsan har skuvat mycket enförgasarsud och svarar nog snart. Bärst tror jag det funkade med en weber från en Simca 1100 special.

HEDBERG - 2021-1-15 kl 07:47

Är det i 10minusgrader eller mer detta händer? Isåfall kan det vara isbildning i förgasaren

Kvitravn - 2021-1-15 kl 10:47

Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.

Johan Näsström - 2021-1-15 kl 11:53

Det är inget konstigt. Is i förgasaren kan inträffa redan vid plusgrader och fuktigt väder. Tryckfallet i förgasaren gör att temperaturen sjunker kraftigt (tänk på hur kall en sprayburk blir när man sprayat ett tag). Fukt och kyla blir lätt en ispropp men den smälter ganska fort. Dubbelförgasarboxern har ju automatisk förvärmning av insugsluften (om den funkar), enförgasarversionen har väl det också?

George Junior - 2021-1-17 kl 01:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Kvitravn  
Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.

Veine var en legendarisk Alfamekaniker i Linköping, tyvärr avliden sedan några år. I vilken del av landet befinner du dig förresten?

HEDBERG - 2021-1-17 kl 07:52

Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.

Kvitravn - 2021-1-17 kl 10:18

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.

Har tyvärr ingen aning om hur det ska se ut eller hur det fungerar. Vet du var jag kan hitta information om det?

Jag befinner mig i Linköping och är 3e ägaren efter Veine. Befunnit sig i Vikingstad sen han sålde den nu står den 5 minuter utanför och går att åka med igen efter många år ute och i garage innan jag köpte den i höstas.

HEDBERG - 2021-1-17 kl 12:06

Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur

Kvitravn - 2021-1-17 kl 12:37

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur

Okey du råkar inte ha någon bild? Hittat en Haynes bok ikväll så jag kan kolla lite kanske står något där.

Kvitravn - 2021-1-17 kl 15:57

Kollade vad det var och det är bortplockat och pluggad. Hörde mig för och det systemet var helt upprostad och nästan obefintlig.

HEDBERG - 2021-1-18 kl 07:51

Om is i förgasaren är problemet du haft så kan det räcka med att motorn tar luften från motorrumet istället för i grillen om så är fallet nu.

George Junior - 2021-1-19 kl 17:45

Det är ju lätt att kröka till en plåtbit runt 2 dm av avgastöret och koppla det med en slang till luftrenaren. Fardans förstaSid stannade på vägen hem när vi hämtade dem pga ispropp.

Georg - 2021-1-19 kl 22:46

Nu får det banne mig bli lite ordning även på alfapower ! Sorry att behöva börja i den änden men du ska skriva namn och ort i din profil !

Jo jag kan den där suden från det projektet började. Veine gick igenom allt å har rensat skullet ur balkarna och you name it. Veines dotter var måltavlan för bilen. Jag har svetsat en bakskärm.. det var min del. Sen har du väl köpt av Allard som jag genom Spiros ordnade en Weber DIR m. insug.
Men Arne som ju har en "viss vana" lyckades inte få ordning på den.

I våras höll jag ju på att renovera en sud med orginal DATRA 36. Fick den inte att gå som folk. Avgasvärdena var hemska och obesiktbara.
Sen testade jag med ett DIR-insug och DellOrto 40 (motsvarar Weber 40Idf) med en speciell adapter.
Funkade inte heller.
Sen köpte Spiros en till sud med Datran. Har också konstigheter för sig. I länga motorvägsbackar tappar den ork och stannar tillslut. Går igång efter en stund.

Så välkommenh i klubben ! Haha.

Men - min sud fick jag ordning på. >Fick ett singel Solex insug som satt på tidiga sudar från Bravo. DEN funkade fast först när Grifo gav mig en ny bränslepump.
Jag börjar tro att pumparna vid den här tiden i historien har börjat ge sig.
Jag ryckte loss slangen från förgasaren (in) och höll slangänden på den nivå den sitter på förgasaren. Körde på startmotorn och där kom INGENTING. Pumpen behövde mer varv än så. Helt galet. Nya pumpen vräkte ur sig soppa på startmotorvarv.
Datras problem brukar vara att det blir skit i munstyckskombinationerna i mitten. Ofta pga att evakueringsröret i svart plåt i luftrenaren mynnar mitt över munstyckena. Röret kommer med en kort slang från oljepåfyllningen..Tar du bort renaren så kan du vrida röränden (utan att tappa ner färgflagor etc i insugen.
När man får såna här problem som regel och inte bara som undantag så brukar kunnigt folk rek. ultraljudsrengöring.
Datran uppför sig som så när man får skit i munstyckena att den går bara på 2 lägen på gaspedalen - tomgång eller plattan i mattan.

Förvärmning av luften; - is i insugen brukar uppträda kring 1 till 3 plusgrader yttertemp. Typ. Om man inte har förvärmning.
Förvärmningen - om du tänker dig ett rör med grenrörens dubbla diameter säg 65 mm dia som är delat i två halvor för att kunna sättas runt grenrören. Ska se om jag hittar bild sen. luften sveper mellan grenrör och det utanpåliggande plåtröret - genom en slang som går upp till uttaget på sidan av röret som sitter på luftrenaren och mynnar till vänster i grillen. Sett i körriktningen. Du ser anslutningen på förgasaren. Rörsvepet kring grenrören ligger rakt ner där. Men - dom rostar som tusan. Har du inget svep kan du använda den M6-stump som sticker ut på vänster sida blocket i bakkant . Det är en av tre skruvar som håller fast plåtlocket över kammens bakände. Där ska plåtsvepet skruvas fast - men har du inget kan du skaffa en slang från luftrenarn å ner och anv. pinnbulten att fästa slangen så den mynnar vid närmaste grenrör. Då klarar du nog den biten att slippa is i förgasaren.
Mitt tips är att börja med att kolla pumpen. Sen en rengöring värd namnet på DIR.n

Apropå det jag skrev först om namn och ort så kan jag ju berätta då att jag flera ggr varit förbi hos Allard men haft otur att han inte varit hemma men skulle höra var du bor så jag kunde snacka med dig om just detta ... Du bor väl i närheten som jag förstått....

Georg - 2021-1-19 kl 22:57

20210119_222743.jpg - 4.9MB

Georg - 2021-1-19 kl 23:04

Okej kolla ovan. Nr. 21 är en ovanlig variant men den enda jag hittar just nu. Du ser pilarna visar var den ska monteras. Övre fästet med mutter 22 sitter alltså på bakänden på kammens lock där en av tre skruvar är en pinnbult.
Den modell som brukar finnas på sudarna är samma fast det är ett större svep som sveper om det vågräta röret under fäströrstumpen som är svetsad på kröken.

Möjligt att jag kan ha rester av nåt sånt större rör. Men har du tillgång till svets så kan du göra ett svep och så ett rör uppåt som passar på en slang till luftrenaren.
Luftrenarna har oftast en termostat i röret mot fronten som själv reglerar varifrån luften tas. Vissa renare kan ha manuell spak.

George Junior - 2021-1-20 kl 01:14

Georg Sr levererar! :thumbsup:

Kvitravn - 2021-1-21 kl 21:55

Har suttit med telefonen på forumet så inte kunnat fixa med profilen men har gjort det nu!

DIR sitter i nu och det är problem den dör om man kör långt på samma fart eller i början när den är lite kall. och vid gaspådran hackar den om det inte är smygande elelr plattan i mattan. Funderat på att montera handchoke på datran som är tvättad och klar och se om det går bättre.

Bränslepump är bytt och det är bränsle i malpasi filtret så det är något i förgasaren som strular. bytt nålventil men kanske är så att man får tvätta och greja med den med då.

Fick med en TI motor med dubbla förgasare som kanske ska plockas i så småningom den kanske fungerar lite bättre?

Har info om Arne men skriver det inte här. Köpte Suden ett steg efter Arne men den flyttade bara 100m i vikingstad typ. Äger även Arnes Alfetta GTV som är under rostlagning.

Skicka ett mail så kan vi absolut prata i Telefon eller ses någongång då jag behöver läras upp lite. Älskar bilen men det är mycket nu då jag pendlar med den dagligen inte så sugen på att köpa något annat för då tvingar nog frun mig att sälja Suden...

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Nu får det banne mig bli lite ordning även på alfapower ! Sorry att behöva börja i den änden men du ska skriva namn och ort i din profil !

Jo jag kan den där suden från det projektet började. Veine gick igenom allt å har rensat skullet ur balkarna och you name it. Veines dotter var måltavlan för bilen. Jag har svetsat en bakskärm.. det var min del. Sen har du väl köpt av Allard som jag genom Spiros ordnade en Weber DIR m. insug.
Men Arne som ju har en "viss vana" lyckades inte få ordning på den.

I våras höll jag ju på att renovera en sud med orginal DATRA 36. Fick den inte att gå som folk. Avgasvärdena var hemska och obesiktbara.
Sen testade jag med ett DIR-insug och DellOrto 40 (motsvarar Weber 40Idf) med en speciell adapter.
Funkade inte heller.
Sen köpte Spiros en till sud med Datran. Har också konstigheter för sig. I länga motorvägsbackar tappar den ork och stannar tillslut. Går igång efter en stund.

Så välkommenh i klubben ! Haha.

Men - min sud fick jag ordning på. >Fick ett singel Solex insug som satt på tidiga sudar från Bravo. DEN funkade fast först när Grifo gav mig en ny bränslepump.
Jag börjar tro att pumparna vid den här tiden i historien har börjat ge sig.
Jag ryckte loss slangen från förgasaren (in) och höll slangänden på den nivå den sitter på förgasaren. Körde på startmotorn och där kom INGENTING. Pumpen behövde mer varv än så. Helt galet. Nya pumpen vräkte ur sig soppa på startmotorvarv.
Datras problem brukar vara att det blir skit i munstyckskombinationerna i mitten. Ofta pga att evakueringsröret i svart plåt i luftrenaren mynnar mitt över munstyckena. Röret kommer med en kort slang från oljepåfyllningen..Tar du bort renaren så kan du vrida röränden (utan att tappa ner färgflagor etc i insugen.
När man får såna här problem som regel och inte bara som undantag så brukar kunnigt folk rek. ultraljudsrengöring.
Datran uppför sig som så när man får skit i munstyckena att den går bara på 2 lägen på gaspedalen - tomgång eller plattan i mattan.

Förvärmning av luften; - is i insugen brukar uppträda kring 1 till 3 plusgrader yttertemp. Typ. Om man inte har förvärmning.
Förvärmningen - om du tänker dig ett rör med grenrörens dubbla diameter säg 65 mm dia som är delat i två halvor för att kunna sättas runt grenrören. Ska se om jag hittar bild sen. luften sveper mellan grenrör och det utanpåliggande plåtröret - genom en slang som går upp till uttaget på sidan av röret som sitter på luftrenaren och mynnar till vänster i grillen. Sett i körriktningen. Du ser anslutningen på förgasaren. Rörsvepet kring grenrören ligger rakt ner där. Men - dom rostar som tusan. Har du inget svep kan du använda den M6-stump som sticker ut på vänster sida blocket i bakkant . Det är en av tre skruvar som håller fast plåtlocket över kammens bakände. Där ska plåtsvepet skruvas fast - men har du inget kan du skaffa en slang från luftrenarn å ner och anv. pinnbulten att fästa slangen så den mynnar vid närmaste grenrör. Då klarar du nog den biten att slippa is i förgasaren.
Mitt tips är att börja med att kolla pumpen. Sen en rengöring värd namnet på DIR.n

Apropå det jag skrev först om namn och ort så kan jag ju berätta då att jag flera ggr varit förbi hos Allard men haft otur att han inte varit hemma men skulle höra var du bor så jag kunde snacka med dig om just detta ... Du bor väl i närheten som jag förstått....

Georg - 2021-1-22 kl 13:45

Kollat ev läckage m. startgas?
Spraya runt insugsändar å runt förgasaren...

Kvitravn - 2021-1-22 kl 22:27

Inte kollat lekage än men absolut en möjlighet, bilen var stående i många år. Renoveringskitt är beställt borde komma nästa vecka ska höra med grannen om han kan tvätta förgasaren åt mig.
Spolade ut säkert 3dl gegga och skräp ur tanken när jag köpt bilen.

Bilen är för opålitlig att köra nu tappar kraft och dör 2-3 gånger när jag ska till jobbet vilket är 2 mil bort. Så nu hoppas jag det inte blir mer snö och kallt så jag kan ta Kadetten annars leta bil att låna ett tag.

Men ingen input på TI motorn? Mest troligt 95hk varianten.

George Junior - 2021-1-23 kl 20:28

Har du fixat någon insugsförvärmning då? Det låter ju precis som ispropp i förgasaren. Lätt att fixa i så fall.

Kvitravn - 2021-1-23 kl 23:21

Inte än ska ner och mäta dimension på grenröret och sen ska jag kolla vad jag har på jobbet i rörväg och sen fixa en slangbit jag har en plan hur jag ska göra. Hoppas på att hinna bygga imorgon och kanske montera det med beror på hur kvällen ser ut.

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Har du fixat någon insugsförvärmning då? Det låter ju precis som ispropp i förgasaren. Lätt att fixa i så fall.

Georg - 2021-1-25 kl 20:03

Låter märkligt men förståss fakta om skit i tanken. Kan ju dyka upp i systemet gång på gång.
Slangfilter på ingående !
Kollade du pumpen att den matar på startmotorvarv ?
Rengjord förg. å nya packningar.
Det där borde lyfta.
Vis av lösningen jag fick - enkel Solex C 32 DISA tror jag den hette - från tidigaste sudmotorn som gick nästan klockrent så skulle jag tycka att det borde vara en enkel och säker lösning att montera en ny baggeförgasare
https://vwcustomspeed.com/produkt/Forgasare-34-pict-3-euroma...
Men ni som har lite kunskap på området kanske kan kommentera om det är feltänk.
Min tanke är enkel typ av förgasare, ny, borde funka. Baggar brukar funka klockrent på det viset.
Köpte en ny förgasare till min gamla Grålletraktor och plötsligt fungerade det som det skulle. Den gick att starta utan gas osv.... Fast den kostade 2.700....
Använder den ofta i vinter. Startar i alla lägen å tuffar på.
Men börja nu med "listan" först .....
Har du en 95-hästare så är det helrätt. Trivsam maskin.

Georg - 2021-1-25 kl 20:08

Verkar inte som att du har nån orginalslang från luftrenaren och ner ?
Kan du ta en slang med en rörstump i nertill och surra den mellan första å andra grenröret på vä sida paralellt med rören. Helst om det gick att få den så att den går in bakåt mot den spetsiga vinkeln å bara surrad parallelt med röret mellan krökarna. Med avgasbandage eller en rörklammer kanske 2. I den spetsen bör det finnas mkt värme utan att konstruera alltför mycket initialt.

Georg - 2021-1-25 kl 20:16

20210125_194659.jpg - 3.3MB

Georg - 2021-1-25 kl 20:18

Detta är min minnesbild hur orginalet ser ut. Kanske den ska omfatta båda krökarna..Men det funkar så här. Den är delad i 2 halvor lodrätt så man kan få dit den.Röret upp sitterpå ena halvan

Georg - 2021-1-25 kl 20:41

20210125_201201.jpg - 3.5MB

Kvitravn - 2021-2-10 kl 21:59

Som utlovat kommer det en slutrapport här!
Fixade ett svep och renoverade förgasaren och bilen gick ändå inte och efter mycket hjälp från Georgs sida så kom det fram sen att det är bränsletanken som är felet.
Kört med en liten dunk bak med bensin och bilen går bättre än aldrig förr!
Plockat ner tanken och kollade inne i den idag och ja det är massvis med skit i den fortfarande.... så går det när man tror sig ha tvättat ut allt...

Tack för all hjälp!

Georg - 2021-2-14 kl 11:20

Vore kanske inte fel att skaka runt en sealer när den torkat. Finns sån som ger en beläggning inuti. Vem som säljer vet jag inte men har för mig att Classics Jim Lundberg skrev om det...
Fantastiskt kul att vi kom på det när så många jäklats med det.
Ett tack till MickeG som förde in oss på rätt spår å till Spiros som bistått med en DIR-förgasare och dito insug.