AlfaPower

159-1750 tbi

Tommy Karlsson - 2021-2-15 kl 12:26

Hej
Jag har ett svårlöst problem med min 159 tbi
Felkod missfire cylinder 4
symtom felkod går att nollställa och motor fungerar bra på varvtal över 2000 vid tomgång återkommer felet och bara tre cylindrar fungerar tills felkoden nollställs.
inga andra missljud eller konstigheter.
hittills har jag provat följande utan framgång
-Tändstift
- flyttat runt tändspolar och rengjort tändstiftsbrunnar
- Bytt båda lambdasonderna
-skickat spridare på renovering tyvärr var dom felfria.


bilen har fungerat felfritt i 26" mil men vid en omkörning på 6ans växel vilket krävde lite mer laddtryck så uppstod det beskrivna felet
nu börjar tålamodet att tryta jag är tacksam för alla tips och resonemang kring felet.

MVH Tommy

josé - 2021-2-15 kl 13:50

Å hur ser tändstiftet ut på fyrans cylinder???

M a p att du har bytt och flyttat runt flera ingående komponeneter men felet kvarstår så torde vi felsöka om det förekommer dålig förbränning fortfarande i just fyrans cylinder??

Tommy Karlsson - 2021-2-15 kl 14:15

Tack för respons
tändstiftet blir sotigt eftersom det missar på fyrans cylinder
men om jag nollar felkoden så är förbränningen/färgen normal tills felet återkommer. dvs när motorn går på tomgång en stund.
en följd fråga
vad är det som indikerar "missfire"? det finns ju ingen sensor till det utan det måste vara något som mäts via tändstiftet.

MVH Tommy

bravo - 2021-2-15 kl 16:39

va får du för felkod ?
är den original i mjukvaran eller är den mappad.

Chramon - 2021-2-15 kl 21:50

Du kan inte ha nån störning i kablage/styrning till 4:ans tändspole? Kontaktstycket?

HEDBERG - 2021-2-16 kl 06:53

Innan du gör mera åtgärder som ev kostar pengar så föreslår jag att du tar ett komptest

josé - 2021-2-16 kl 07:49

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Innan du gör mera åtgärder som ev kostar pengar så föreslår jag att du tar ett komptest


Jag håller med du, sedan kunde ett endoskop vara på sin plats och kolla lite status i förbränningsrummet, jag misstänker otät/sotig ventil som inte märks av så mycket på tomgång

Tommy Karlsson - 2021-2-16 kl 09:01

Tack för alla synpunkter och förslag.
Jag håller med om teorin med kompression och sotiga ventiler.
det som talar mot det är att motorn fungerar när jag nollställer felkoden.
den fungerar utmärkt tills jag släpper ned varvet till under ca 2000
när felkoden slår till så är även open loop styrning enabeld (N/A)

Kabelbrott/kontaktstycke känns också avlägset då det räcker med nollställning för att problemet ska försvinna.

det ska tilläggas att det inte är ett fel som tillkommit gradvis utan det är första gången som den "fuskade" och sedan har det inte försvunnit.

motorn har även blivit svårstartad så jag börjar att fundera i banorna tempgivare men jag kan inte utläsa några orimliga tempvärden.

Bilen har original styrbox inget jox

Mycket frustrerande

Åter igen tack för ert engagemang

MVH Tommy

[Ändrad 2021-2-16 av Tommy Karlsson]

josé - 2021-2-16 kl 09:38

Om den även är svårstartad så kan det ju tyda på tempgivare, kam-synk etc som påverkar hela motorn men då borde inte tändfelet återkomma på just den cylindern.

Komp-test och "titta in" är mitt nästa förslag om tidigare sagt.

bravo - 2021-2-16 kl 10:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Tommy Karlsson  
Tack för alla synpunkter och förslag.
Jag håller med om teorin med kompression och sotiga ventiler.
det som talar mot det är att motorn fungerar när jag nollställer felkoden.
den fungerar utmärkt tills jag släpper ned varvet till under ca 2000
när felkoden slår till så är även open loop styrning enabeld (N/A)

Kabelbrott/kontaktstycke känns också avlägset då det räcker med nollställning för att problemet ska försvinna.

det ska tilläggas att det inte är ett fel som tillkommit gradvis utan det är första gången som den "fuskade" och sedan har det inte försvunnit.

motorn har även blivit svårstartad så jag börjar att fundera i banorna tempgivare men jag kan inte utläsa några orimliga tempvärden.

Bilen har original styrbox inget jox

Mycket frustrerande

Åter igen tack för ert engagemang

MVH Tommy

[Ändrad 2021-2-16 av Tommy Karlsson]


vad är det för felkoder du får upp.
utan veta dessa är det svårt säga vad det kan vara.


Tommy Karlsson - 2021-2-16 kl 12:37


Först P0300generic misfire sedan
Felkod P0304 misfire cylinder 4
När felkoden kommer blir även openloop N/A

jag tycke att det var mer sot på insugningsventilerna i cylinder 4 än i övriga
men om det är så mycket att det påverkar funktionen är svårt att säga

MVH tommy

HEDBERG - 2021-2-16 kl 19:11

Säger inte att det är det men bränd ventil ger misständningar på lägre varvtal

George Junior - 2021-2-17 kl 04:46

Påminner lite om när kontakten glappade på en spridare på min Vobblo D5. Efter att nollat felkoder kunde den gå bra ett par dar tills det glappade igen.

bravo - 2021-2-17 kl 08:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Tommy Karlsson  

Först P0300generic misfire sedan
Felkod P0304 misfire cylinder 4
När felkoden kommer blir även openloop N/A

jag tycke att det var mer sot på insugningsventilerna i cylinder 4 än i övriga
men om det är så mycket att det påverkar funktionen är svårt att säga

MVH tommy


kolla kablaget.
gör komprov.
kolla stift, spridarens funktion osv.
lutar åt kass spridare.
är det alltid den cyl s om spökar och du har nya stift och spolar så känns det som sådan.

se pdf från elearn med felsökningsvägledningen.

att du får openloop N/A är inget konstigt då den går in i limpmode och förvalda parametrar. det kan du bortse från just nu.


filerna är i PDF format.





[Ändrad 2021-2-17 av bravo]

[Ändrad 2021-2-17 av bravo]

Bifogad fil: P0300 (61kB)
Denna fil har blivit nedladdad 6 gånger

Bifogad fil: P0304 (45kB)
Denna fil har blivit nedladdad 4 gånger

[Ändrad 2021-2-17 av bravo]

[Ändrad 2021-2-17 av bravo]

Tommy Karlsson - 2021-2-17 kl 09:17

Senaste nytt i felsökningen.
p0304 och p0300 felkoden kommer ju som bekant vid tomgång/ låga varv
felkoden går att nolla och motorn fungerar en kort stund på tomgång.
när jag demonterar kontakten till LMM så går motorn ned i limpmode men går fortfarande på 4 cylindrar tills jag återansluter LMM då kommer felkoderna tillbaka och motorn missar.

så jag misstänker att felet är i LMM vilket också kan förklara att felet uppstod utan förvarning.
så en ny LMM ska jag testa med.
kablaget ser helt ok ut jag kan inte se något som är skavt eller liknande
spridarna har jag skickat på test /renovering och enligt testprotokollet från BJP-Racing så är dom som nya .
kontakterna till spridarna är också hela

Komptest blev inte gjort då adapter M12x1 har försvunnit på vägen
och att fixa en ny mätare i Dalslands djupaste skogar är inte så lätt.
men jag får fixa en adapter i svarven i kväll.

endoskopet visar inga skador
när felkoderna är nollade och motorvarvet är över 2000rpm så finns det inga missljud överhuvud taget som påvisar några mekaniska brister/skador

åter igen tusen tack för eran hjälp.
och fortsätt gärna att posta era förslag.

MVH Tommy

HEDBERG - 2021-2-17 kl 09:55

Bränd ventil lurar LMM . Förutsättningarna för att motorn ska gå bättre blir bättre av det fasta värde som blir när du kopplar ur LMM , skulle det vara fel på LMM så skulle det missa på alla cylindrar. Jag tror inte att du kan se med kameran om ventiler är brända.

bravo - 2021-2-17 kl 16:04

Som Björn skriver så ger ingen dålig lmm bara problem på en cylinder.
det är troligt spridaren som spökar.
bästa är att mäta med strömtång i osillioscope och se vad du har för spänning på respektive spridare vid sättet du gör med varvtalet. kan ju vara så att när spridaren blir varm i högra arbetstakten den har vid 2000 varv så kärvar den och stänger ej ordentligt på tomgången och sätts då ur spel med felkod som svar.
kolla parametermätningarna om det är möjligt.

Tommy Karlsson - 2021-2-17 kl 16:39


beträffande Spridarna är körda i testrigg där läckage, sprutmönster och
M/S-RPM testades med ingen eller mycket liten skillnad mellan de olika spridarna. jag flyttade dessutom spridare 4 när spridarna återmonterades men felet kvarstår.
jag ska göra kompressions test i kväll så får vi se vad det visar.
en fundering som jag har är om P0304 ges som default om styrsytemet ställer ned till 3cylindrig drift.

Tommy Karlsson - 2021-2-18 kl 09:08

Japp då var kompressionstest gjort och mycket riktigt som flera av er har påtalat så är det ingen kompression i 4'ans cylinder.
Troligast är nog att någon /några ventiler är brända eller belagda med sot så att dom blir otäta
Jag levde med villfarelsen att detta med brända ventiler var något som försvann på 90 talet tillsammans med magsår och Nordmotorn.

så nu får det bli en fiat doblo att köra ut öl med istället tills jag hinner laga 159'an

Tusen tack för alla inlägg med tips.
MVH Tommy

bravo - 2021-2-18 kl 12:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Tommy Karlsson  
Japp då var kompressionstest gjort och mycket riktigt som flera av er har påtalat så är det ingen kompression i 4'ans cylinder.
Troligast är nog att någon /några ventiler är brända eller belagda med sot så att dom blir otäta
Jag levde med villfarelsen att detta med brända ventiler var något som försvann på 90 talet tillsammans med magsår och Nordmotorn.

så nu får det bli en fiat doblo att köra ut öl med istället tills jag hinner laga 159'an

Tusen tack för alla inlägg med tips.
MVH Tommy


när du nu ändå ska riva den så kolla kamaxlens skick på den cylindern. har du en sliten kan så får du fel överlapp och då kan det påverka sotbeläggning på tex insugsventilen, kan ju vara en hängande lyftare med som gör så det ej stänger ordentligt med sotbeläggn på som följd.
skönt i elendet att äntligen hittat felet,