AlfaPower

Fläkt fryser Stelvio

Luledavve - 2021-2-22 kl 09:02

Hej.
Jag har haft Stelvion nu i snart två månader och det är ett ruskigt irriterande fel som uppkommit två gånger.

När det har varit yrsnö, lätt fluffig kall snö och man kört så har det immat i bilen, Det kommer alltså in snö i värmepaketet.

Dagen efter så går inte kupéfläkten. Första gången satte jag på full värme öppnade ena bakrutan på glänt och körde en kilometer så gick fläkten igång.

Nu satte jag en kupévärmare som blåser mot den (tog bort skyddet/panelen mot fötterna för att få fram värmen till fläkten och efter ca 30 min kom fläkten igång.

Har någon annan haft liknande problem med Giulia/Stelvios?

Garantin går ut på någon månad. Men de kan ju inte göra nåt när fläkten funkar när jag kommer in. Det finns ju inte kvar nåt fel.

Det är min sambo som drabbats bägge gångerna och kommit sent till jobbet. Bilen har inte så högt värde hos henne idag och prat om att skaffa en Audi istället är ju inte så kul att höra. Nog måste ju en Alfa tåla pudersnö.

[Edited on 2021-2-22 by Luledavve]

bravo - 2021-2-22 kl 11:39

märkligt . känns väldigt konstigt att fläkten ska flysa. den sitter inne i kupen under handsfacket. det borde vara fukt och vatten på passagerar sidans golv,
bara kontakta alfa verkstad om du har garanti kvar.

Gustav_Holmdahl - 2021-2-22 kl 14:46

Det lär ju sitta kupefilter på vägen in så att det är yrsnö som gör att det fryser i fläkten låter osannolikt. Kan det tränga in fukt någon annan stans ifrån?

Hade inga problem med detta på min Giulia när vi var uppe till fjälls med snö och rejäla köldrgrader.

Hoppas du får ordning på problemet så frugan får tillbaka förtroendet för Alfan!

Luledavve - 2021-2-22 kl 16:14

Pratade med verkstaden de tyckte också att det var konstigt. Men jag ska lämna in den ska de kika. De spånade i att ev. yrsnö borde fastna i kupefiltret. Men bara spekulationer.

Kyla har inte gjort nåt, bara när det har varit denna superlätta fluffiga kalla pudersnön, bilen har använts en kort sväng till affären på kvällen och sedan har fläkten suttit fast på morgonen.

tid på verkstad bokad, får se vad de hittar, fläkten har en svag ton av kvitter på låga till medelvarv, kanske det är något fel på den som förvärras av kondenserad pudersnöånga från värmepaketet.

Chramon - 2021-2-22 kl 17:53

Jag har inte haft fläktbekymmer under de 3 år
jag kört min Giulia. Bara ett svagt ljud vid låg kyla.
Har till 99% kupévärmare när jag drar iväg...

Om den "fryser" låter det som du fått fukt i lagren??
Vet inte vilken typ av lagring motorn har och om den är enkel att demontera. Ett byte eller översyn/ rundsmörjning kanske löser stilleståndet.

Ken - 2021-2-24 kl 19:54

Det där felet har jag sett nåt om på YouTube. Det finns nån mysko lucka som ska öppnas o stängas framför A/C modulen på höger sida nere i fågelbadet. Det kan säkert samlas snö och is därnere som gör att det mysko med värmen. Filmen jag såg var nog en Giulia - men tror att det är ungefär samma lösning.

Lycka till!

Luledavve - 2021-3-5 kl 18:55

Ska kolla upp det.

Fläkten gnisslade ju lite tidigare men efter att den frös och att jag tog bort plasten och blåste varmluft med kupévärmaren så kom den igång och dessutom tystnade den. Men verkstan har beställt en ny fläkt ifall det kommit in nåt i lagren på den och kommer att åtgärda det hela på garantin. De kommer också att kolla om nåt sitter fel. Kupefilter eller annat för de tycker inte att det ska komma in snö så långt att det förångas och blåser in i bilen.

Till veckan så ska den in på detta. Hoppas det blir bra. Känner mig nöjd ännu iallafall.