AlfaPower

Projekt Labil, del 2 - Alfasud Sprint Corsa

 Pages:  1    3

Atterhall - 2021-4-10 kl 21:45

Ibland går det i cirklar... Den här bilen hämtade bror och jag i Karlstad första gången på senvåren 2007, hela berättelsen finns här: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23583

Fast forward till våren 2020: Hämtning av bror en andra gång i Karlstad. Den här gången efter en sejour i Norge, där den blivit av med de coola Öhlins-fjäderbenen och lite annat gôtt men istället blivit lite ytterligare rostlagad och fått lite garagelack så den åtminstone är enfärgad.

Eftersom Illbattingen med tiden självlättat sig spontant i lite väl rask takt och uppvisat allt mer tendenser till flex och rörelse i karossen i lite friskare bantempo behövde nånting göras oavsett. Enklast då att flytta de roliga grejerna från battingen till en frisk kaross som dessutom har bur!

Planen är alltså att flytta över drivlina och hjulställ från battingen till den röde...

IMG_1233.jpg - 2.2MB

[Ändrad 2021-4-24 av Atterhall]

328048C7-24B4-4715-871B-F5B274A35EE2.jpeg - 334kB

[Ändrad 2021-9-7 av Atterhall]

Atterhall - 2021-4-10 kl 21:52

Chassisättningen såsom den kom från Norge kan väl närmast beskrivas som "intressant". "Sänkfjädrar" från H&R och trötta gummibussningar gav klar slagskeppskaraktär vid lite funktionstest på Kinnekulle...

DSC01321.jpg - 567kB

Atterhall - 2021-4-10 kl 21:55

Nu är Illbattingen rånad på motor och hjulställ så dags att slå ihop om det ska bli någe åka - kanske kan det bli premiär på Gelleråsen 8 maj...

Bakvagn först ut, AHM-fjädrarna från battingen och de skumma "de Carbon"-dämparna på plats inkl uppgraderade bussningar.

IMG_1237.jpg - 2.7MB

Atterhall - 2021-4-10 kl 22:03

Här kan vi dock notera en skillnad mellan Sprint-karossen och 33:an - Sprinten är rätt mycket smalare över höfterna... (och dessutom är skärmkanterna hela på den här)

Här är det rejält trångt - marginal till kanten med bockarna under axeln är typ 3 mm, också med 195/50-15 på "smala" fälgar med ET33.

Jag vill ju köra 205/50 på fälgar med ET20 :wall:

IMG_1238.jpg - 2MB

Micke G - 2021-4-11 kl 09:08

Tjusigt! Någon form av skränkning av axeln kan fungera, men det är ju knepigare att göra på den runda axeln, på den fyrkantiga Sudaxeln är det dock enkelt.

Atterhall - 2021-4-11 kl 09:23

Lite negativ camber är ju positivt ur flera synvinklar 😁 - det blir sannolikt en del av lösningen...

Atterhall - 2021-4-11 kl 15:59

16V-stag till framvagnsbalken, check! Får bli lite färg på den där, tror jag...

E97AA7C7-7E58-4A38-9F38-D174637010DC.jpeg - 3MB

Enell - 2021-4-12 kl 20:42

Är stagen svetsade i nerkant mot balken?

Atterhall - 2021-4-12 kl 21:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Är stagen svetsade i nerkant mot balken?


Jag la en bit 3mm plattjärn mot balken (helt fel om man tänker viktoptimering - men det får vi kompensera m nåt annat) som har fått hål för skruvarna till framvagnsbalken. Tänker att det är den man egentligen är ute efter att hålla på plats.

Micke G - 2021-4-13 kl 08:10

Från början är dom skruvade. Jag svetsade en trekant i plattjärn som jag svetsade fast i balken, sen kunde jag skruva fast röret i trekanten. Tänkte det kunde vara enklare att lossa röret om man behöver komma åt nere vid topparna.

IMG_1867.JPG - 1.9MB

Enell - 2021-4-13 kl 21:09

Såna får det bli...

:beerchug:

Atterhall - 2021-4-17 kl 17:40

Lite ”bonnmeck” i form av skärmkantsrullning medelst kvastskaft (gick bra förutom att lacken förstås sprack) - och en grad camber på bakjulen räddar förhoppningsvis frigången. Skulle också behöva ett justerbart - eller åtminstone 5-10 mm längre - Panhard-stag. Det här rätt stor skillnad hö/vä, om det är bakaxeln eller karossen som är skev kan vi låta vara osagt...

267C18BD-EE1F-4C65-9FE8-A0923C34D25A.png - 3.8MB 029C0107-1D3E-4216-A7D8-A53E64D4E2FB.png - 3.2MB

Atterhall - 2021-4-24 kl 19:09

De justerbara topplagringarna jag köpt verkar inte passa något vidare, alldeles för stora och långt ifrån att kunna ”bottna” i fjädertornet i hjulhuset. Får bli de gamla tillsvidare då... 😤

1264EA99-9455-4994-B75E-CD0681616D8A.png.jpg - 221kB

Atterhall - 2021-4-24 kl 19:14

Snart klart att hissa upp maskinen från MCD, behöver fabricera ytterligare ett kylarfäste för den större 16V-kylaren först så att allt hamnar där det ska. Stagen till rambalkarna målade och monterade.

724CEBDE-116F-4FFD-A6DB-9D1EA52C47D7.png.jpg - 283kB 34FB689F-7C53-4111-AB85-B40A0C47A247.png.jpg - 233kB

Atterhall - 2021-4-25 kl 17:11

16V-kylare, check - måste lösa det där med fläkt, bara. Men det får plats en 30mm tjock tryckande framför. Får se om det går att få tag på en sån.

0FCE1327-B80A-491B-A094-AC39FCB0D65E.jpeg - 442kB

Enell - 2021-4-25 kl 19:52

Intressant, har du bara skurit ur den där balken som ändå alltid är sönderrostad, för att få dit en 33-kylare?

Atterhall - 2021-4-25 kl 20:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Intressant, har du bara skurit ur den där balken som ändå alltid är sönderrostad, för att få dit en 33-kylare?


Typ så (det var redan gjort 😉;) - den verkar inte ha mått särskilt illa av det 😁

beatwise - 2021-4-26 kl 06:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Intressant, har du bara skurit ur den där balken som ändå alltid är sönderrostad, för att få dit en 33-kylare?


Typ så (det var redan gjort 😉;) - den verkar inte ha mått särskilt illa av det 😁


Säkra källor säger att ja, så gjordes det. Inspirerad av Jocke Ainelands (mycket elegantare) lösning. dock fokus på race och lätt. Sen behöver ju kylaren komma så långt fram det bara går då 16V-motorn ju tar lite plats.

Måttanpassad tryckande fläkt finns i nån av flyttkartongerna från garaget - kan troligen komma levererat på onsdag kväll.

:smash: :thumbsup:

Atterhall - 2021-4-26 kl 08:07

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  


Måttanpassad tryckande fläkt finns i nån av flyttkartongerna från garaget - kan troligen komma levererat på onsdag kväll.

:smash: :thumbsup:


Dunders! 🤌😎

Atterhall - 2021-5-1 kl 19:48

Fläkt på plats med minsta möjliga marginal, fulupphängd men inkopplad.

Lyckades dra av pinnskruvarna till vänstra kamremsspännaren när jag skulle lossa för att vara duktig och momentdra dem, jag har ju havererat en topp pga att just de lossnat. Tur i oturen att de gick av i garaget och inte på banan!

Det fick lösas med vanliga M8, lite knepigare att montera men funkade. Det rekommenderade åtdragningsmomentet är helt galet för vanliga M8:or i aluminium - 37-46 Nm, brukar inte normalt för M8 var typ 20? Vågade inte dra till det specificerade, får bli koll efter körning varje stint.

Så ytterligare lite efter i planering, undrar om körning Gelleråsen 8/5 håller...

(och ja, insugskammen sitter ett snäpp fel på bilden - fixat...)

2ACB1AFB-9E48-4440-A639-AAF727C80B9A.png.jpg - 192kB 51367185-C787-4459-B476-E2D442C8C833.jpeg - 356kB 4B2E8F2A-CE3E-493A-AE8F-BC863D3B6439.jpeg - 397kB 03521CDD-5954-4F82-B8E5-5C0A84E2A00F.jpeg - 348kB

AndreasA - 2021-5-1 kl 21:02

Bra jobb här. Håller tummarna för att du får testa drömåket den 8/5. Kämpa på

sudsune - 2021-5-2 kl 18:49

gillar inte bilden på löphjul en av dom skall vändas om så remen inte kan vandra utåt sett många rasade 16v pga detta

Atterhall - 2021-5-2 kl 21:16

Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  
gillar inte bilden på löphjul en av dom skall vändas om så remen inte kan vandra utåt sett många rasade 16v pga detta


Point taken! Har hunnit hissa i motorn, men det ska väl inte vara omöjligt att komma åt även med den på plats.

Atterhall - 2021-5-5 kl 09:32

Morot ihängd, bra så långt - men inget vidare ingenjörsarbete som föregått detta. :deal:

Nedre anslutning till kylaren kommer i konflikt med remhjulet till babords insugskam. Hur tänkte jag här?? 🤔

Det blir spiken i kistan för Gelleråsen i alla fall. Om det blir annan kylare eller modifiering får vi se, men det är bara att släppa ner motorn igen - det går inte att ta ur kylaren med den i eftersom generatorn är i vägen. Generatorn i sin tur går inte att montera bort m kylaren på plats eftersom den långa nedre fästskruven behöver dras ut framåt - där det är en kylare i vägen... :boing:

Lösningsförslag?

2FE2428A-86E5-4B6E-AEF1-739ABC616F78.png.jpg - 325kB AE012672-8D5C-4CCD-A7B1-9AC8DF402266.png.jpg - 257kB

[Ändrad 2021-5-5 av Atterhall]

AndreasA - 2021-5-7 kl 22:40

Skulle det vara möjligt att korta av anslutningen lite och svetsa/limma på en 90-gradersböj direkt mot och sedan fortsätta med slang vinkelrätt ut åt sidan?
Lite gruvsamt att såga sönder nya kylaren dock..
Ett T-stycke då? som du proppar i ena änden och fortsätter med slang åt andra hållet?

Frågan är kanske om det håller och om man lyckas få det tätt? Är plasten svetsbar tro?

Den där bilen blir/är frän den! Kämpa på!

[Ändrad 2021-5-7 av AndreasA]

Enell - 2021-5-8 kl 08:29

Hur har Eineland löst det på sin gula? Har för mig att det satt ett större kyl i den bilen.

Atterhall - 2021-5-8 kl 08:57

Ja, nån lösning finns det ju. T-kors ska kollas, jag var på stora byggvaruhuset och inventerade röravdelningen - närmast är vattenledningsrör i polyeten som finns i 32mm. En utmaning är att kylargaveln är i PA (polyamid) vilket gör det lite knepigare att hitta lim, men det borde gå. Jag har varit inne på att vinkelkapa stosen 45 gr och vrida upp den, men totalen blir lite kort om jag inte hittar ett motsvarande rör. Det går att svetsa i PA också, men man ska hitta nån som har utrustning för det också...

Ska plöja igenom Ainelands tråd, har för mig att han har en sån kylare så på nåt sätt går det ju!

Till att börja med blir det nog i med 8v-kylaren från battingen, även om den varma bandagar med tokgasning gick märkbart varmare än kalla var det aldrig kritiskt varmt. Ska gå tillbaka till 10W/40-olja också i st f 10W/60, det påverkar tydligen en del.

Enell - 2021-5-8 kl 14:20

Min 8V har lätt för att bli varm, men jag har varit inne på oljekyl istället.

[Ändrad 2021-5-8 av Enell]

Atterhall - 2021-5-8 kl 17:03

Tomt igen...

Bättre kamremsinstallation, Sune?

16762F55-45B3-40D2-8E1B-9F86C5B8A159.jpeg - 401kB 549D0A00-D636-436F-8CDD-338E6FFC044F.jpeg - 370kB

Atterhall - 2021-5-8 kl 17:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Hur har Eineland löst det på sin gula? Har för mig att det satt ett större kyl i den bilen.


Plöjde igenom hans tråd, han kapade inte bara balken under kylaren utan också plåten framför - bakom stötfångaren på hans plastkonverterade - samt flyttade övre fästet till framsidan av övre frontbalken, så hela kylaren hamnar i hans nästan 10 cm längre fram.

Jag tänker åtminstone just nu inte ge mig på att modda i den omfattningen, så det blir till att börja med liten kylare och se hur långt det räcker. Man kan ju komma en bit med bättre fläkt och att ”styra in” luften ordentligt mot cellpaketet, blir nog ett par enkla ”spoilers” på sidorna där det är rätt stora gap.

Men först, nya fästen 🤦‍♂️ Jag använde den gamla alu-”balken” till dem för 16v-kylaren - men det ska väl låta sig göras...

FredrikAssarsson - 2021-5-8 kl 20:41

Går det inte att hitta en alukylare till valfri bil med utgång på bättre ställe? Brukar gå att se på ritningarna på bildelssidor.

Atterhall - 2021-5-8 kl 21:57

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Går det inte att hitta en alukylare till valfri bil med utgång på bättre ställe? Brukar gå att se på ritningarna på bildelssidor.


Antagligen, S**B 900 OG är hett tips - har tydligen alugavlar (=svetsbart). Just nu är jag mest inne på strategin ”ändra en sak i taget” för att inte tappa fokus och få ännu en pallbocks-prinsessa... 😉

Atterhall - 2021-5-9 kl 15:52

Modd så man kan ta bort generatorn utan att ta ur motorn fixad i a f, med styrhylsa o framkant och allt. I övrigt går det för långsamt...

7540987C-04D7-4918-9526-935DC1A5A1A1.jpeg - 211kB

Atterhall - 2021-5-15 kl 15:18

Omtag på kyleriet. Återställt med ”kylarbalk” för 33 8V-kylare. Biltemas 25cm-fläkt passar i originalfästena kan meddelas. En liten plåt i överkant för att motverka ”bypassflöde”. Sen tjong i! Nu hoppas vi att nedre anslutningen går fritt från kamdrevet.





EF38C59E-5AF9-4434-8D3F-98CE1117C43C.jpeg - 363kB

0B0BA7C1-D92B-4A81-9F88-23B8A24BA8CF.jpeg - 415kB

Atterhall - 2021-5-16 kl 17:22

Lågt är bra, va?


4EAE838B-B485-405C-BABB-8C701749E438.jpeg - 318kB A79B1A4B-0BC3-4326-BD58-2299B7374B39.jpeg - 460kB

Enell - 2021-5-16 kl 19:26

Lågt, mmm...
:headbang:

Vet du om Biltema-fläkten passar i originalfästena även på Sprintkylaren?

Atterhall - 2021-5-16 kl 19:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Lågt, mmm...
:headbang:

Vet du om Biltema-fläkten passar i originalfästena även på Sprintkylaren?


Fläktarna jag plockade av Sprinten resp 33an var identiska, så jag utgår från att kylarna var typ samma också! Sen är investeringen i Biltemavarianten inte direkt dödande, 240 spänn har jag för mig. Inte katastrof om det knyter sig...

Atterhall - 2021-5-20 kl 19:07

Liten godislåda upphämtad...

A64BFA2E-819B-4FF8-ACD8-3487E1426965.jpeg - 308kB

Atterhall - 2021-6-2 kl 21:00

För små räserbilar räcker det bra med små blinkers - åtminstone fram, det är sen gammalt... 😄

4A47F298-ED68-4ABF-98D1-0BF952D27B68.jpeg - 280kB

Ken - 2021-6-3 kl 02:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Modd så man kan ta bort generatorn utan att ta ur motorn fixad i a f, med styrhylsa o framkant och allt. I övrigt går det för långsamt...



Borde det inte vara en distanshylsa (rör) på skruven så den inte behöver ta böjning? Utan man förspänner mot röret och då tas den kraften inte upp i skruven - men svårt att se på bilden hur krafterna verkar.

Atterhall - 2021-6-3 kl 07:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Modd så man kan ta bort generatorn utan att ta ur motorn fixad i a f, med styrhylsa o framkant och allt. I övrigt går det för långsamt...



Borde det inte vara en distanshylsa (rör) på skruven så den inte behöver ta böjning? Utan man förspänner mot röret och då tas den kraften inte upp i skruven - men svårt att se på bilden hur krafterna verkar.


Bra spanat, hela generatorns del av fästet är en hylsa som skruvförbandet ”klämmer” mot och den tar upp kraften axiellt - men den kan ju omöjligen ses på bilden! ☺️

rstx - 2021-6-4 kl 09:07

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Lågt, mmm...
:headbang:

Vet du om Biltema-fläkten passar i originalfästena även på Sprintkylaren?


Fläktarna jag plockade av Sprinten resp 33an var identiska, så jag utgår från att kylarna var typ samma också! Sen är investeringen i Biltemavarianten inte direkt dödande, 240 spänn har jag för mig. Inte katastrof om det knyter sig...


De var likadana mellan 33 och sprint här med så det är någ samma :) Och japp, rockar ju biltema-fläktarna här med ;)

Atterhall - 2021-6-12 kl 17:22

Tror man kan leva med den här höjden, inser dock att det kan komma att innebära nyinvestering i lägre domkraft… 🤣

F5C36073-5825-4C0E-851B-792E8835AC16.jpeg - 475kB

77AC60C3-2EB6-4065-BB6D-BB9C74BAE6E4.jpeg - 2.6MB

Atterhall - 2021-6-15 kl 06:53

Mot burbyggeriverkstaden!

7D0C0226-A192-4797-AB58-B9EF8114B8DA.jpeg - 532kB

matfo - 2021-6-15 kl 09:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Mot burbyggeriverkstaden!

:bananana:

Atterhall - 2021-6-17 kl 21:14

Nykryssad & nystolad - var bara tvungen att tjonga på de andra hjulen för lite motivation…



C18D826D-C423-472C-8641-72CE930EB485.jpeg - 320kB B7BA4C9F-C3E8-41B6-B0FE-035B63FE58B5.jpeg - 349kB 69EA24FF-0092-4ADB-8C6E-3C6F759FCC63.jpeg - 344kB

Enell - 2021-6-17 kl 21:18

H-e vad rör...

:oO

Atterhall - 2021-6-17 kl 21:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
H-e vad rör...

:oO


😂 Ja, tungt som attan - men krav på kryss i huvudbågen numera… Sen behöver man ju nåt att fästa bältet i också.

Stolen kompenserar lite, lättare än den gamla Sparco men det är inte stor skillnad. Jag får jobba fram en bättre övertalningskampanj för att hr Tunér ska släppa ifrån sig kolfiberhuven… 🤣

Målvikt 802 kg tom m ”målgångsnivå” i tanken, då kvalar jag in på 6,502 kg/hk enligt klassningskalkylen. Gränsen för klass 3 är 6,5… 😉

alfahanen - 2021-6-20 kl 10:04

Härligt garage tempo :ritaliead:

802 kg är en fin vikt fantastiskt fin vikt :ritaliead:

Micke G - 2021-6-20 kl 18:22

Jäkligt tuff rideheight, men måste burar se ut så där nuförtiden? Inte mycket deformationszon kvar. Snart är det väl kassaskåp med periskop som gäller.

Atterhall - 2021-6-20 kl 21:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jäkligt tuff rideheight, men måste burar se ut så där nuförtiden? Inte mycket deformationszon kvar. Snart är det väl kassaskåp med periskop som gäller.


Yes, krysset i huvudbågen är obligatoriskt numera, så det blev komplettering med det för att kunna få ut vagnboken. Sen fick det bli två pinnar till för att ha nåt vettigt att fästa bälten i - så lite mer än minimum, men mycket är det.

Atterhall - 2021-7-19 kl 19:34

Om man inte badar, äter glass eller bara latar sig i största allmänhet kan man gräva ner sig i garagegrottan och mecka Sprint på semestern. Det är för övrigt en förutsättning om man vill köra densamma, t ex på bana. Alltså:

- byte bärarmar fram inkl spindelleder, eftersom lederna var ”sådär” och nån (igen…) hade missat att det är skillnad på främre bärarmarna till 16V och 8V boxer. Eftersom det sitter 16V-maskin inkl framvagnsbalk i nu blir det fel med armar från 8V…
- målning burkryss för att det inte ska börja rosta på en gång
- nygamla skor! 205/50 på 7”-fälgar med ET 35 funkar preciiiiiiis bak med en omgång camberbrickor och valsad skärmkant 😁 Fram tål den 15 mm spacers, så det får bli krabb-stuk 🦀

B1947605-FCDE-4938-A0D5-C3F63031CC9E.jpeg - 313kB E2F5FBE0-288A-471D-BFE6-1A0D5656C3B7.jpeg - 265kB AB9E4483-FFA8-42DD-84AF-4656B7C0B49F.jpeg - 332kB

Atterhall - 2021-7-21 kl 07:30

Lite finmeck med sällskap av både bror och junior i garaget. Tändspole omlokaliserad, kylsystem slutmonterat med avluftningen på returen från värmepaketet som sitter lite annorlunda på 16V jämfört med förgasarbilarna. Motronic-härvan kompletterad med ett externt bränslepumpsrelä och så var tisdagen slut.

5994F981-0412-464E-A17D-C046AA1109DD.jpeg - 386kB 55DF4B88-90E9-4277-B07A-564B0AB035B5.jpeg - 299kB

AndersH - 2021-7-21 kl 14:58

Ser riktigt bra ut:bananana:

Atterhall - 2021-7-21 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  
Ser riktigt bra ut:bananana:


Tack, kanske uppstart imorrn! 🤞

Atterhall - 2021-7-21 kl 21:18

Gör om gör rätt med soppapumpen och filter - och så fick jag ihop ett fäste till LMM. På sikt ska filtret få en egen ”kupé” framme bakom den bortplockade strålkastaren, behöver hitta lämplig 70mm-slang bara…

Lekte lite med regnljuset också, bra tryck i de dioderna! Ska se om det inte går att ”fulkoppla” så det blir bromsljus också, allt för att undvika onödiga besök bakifrån…

AB29BCF5-313B-40B7-891F-20BC96B35265.jpeg - 465kB AA1C9E9B-41BC-4C80-9420-1443BB3E11BC.jpeg - 314kB E11254BE-E053-4E1A-8805-981C97669CFF.jpeg - 335kB

beatwise - 2021-7-22 kl 08:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Gör om gör rätt med soppapumpen och filter - och så fick jag ihop ett fäste till LMM. På sikt ska filtret få en egen ”kupé” framme bakom den bortplockade strålkastaren, behöver hitta lämplig 70mm-slang bara…

Lekte lite med regnljuset också, bra tryck i de dioderna! Ska se om det inte går att ”fulkoppla” så det blir bromsljus också, allt för att undvika onödiga besök bakifrån…


Finfint! :thumbsup:

Regnljuset går att ställa effekten på om du tycker det är för kraftigt - men i regn/spray vill man ju ha all hjälp att synas och jag kan intyga att de är riktigt effektiva! På Våler 2019 var det tjock spray så gott som hela dagen. De med "riktiga" regnljus (antingen Standby eller FIA) såg man klockrent medans ett vanligt dimljus knappt syntes alls.

Det går ju som bekant att koppla som bromsljus också, vilket jag antar är ok reglementesmässigt då det är fler bilar som har fler än 3 ljuspunkter. Men för besiktningen så behöver du ha egen brytare på det - har du satt den som dimljus eller nåt sånt?

Det är väldigt skönt att slippa tänka på sånt på racedag, så jag hade kopplat så att det går på när du slår på t ex p-ljus, men en brytare så att du kan stänga av det - om du förstår hur jag menar?

Ju kortare checklistan är inför körning desto bättre - fråga mig inte varför jag har bra koll på det..... :ink:

Atterhall - 2021-7-22 kl 08:57

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  


Det går ju som bekant att koppla som bromsljus också, vilket jag antar är ok reglementesmässigt då det är fler bilar som har fler än 3 ljuspunkter. Men för besiktningen så behöver du ha egen brytare på det - har du satt den som dimljus eller nåt sånt?

Det är väldigt skönt att slippa tänka på sånt på racedag, så jag hade kopplat så att det går på när du slår på t ex p-ljus, men en brytare så att du kan stänga av det - om du förstår hur jag menar?

Ju kortare checklistan är inför körning desto bättre - fråga mig inte varför jag har bra koll på det..... :ink:


Nu testkopplade vi bara, men tanken var att koppla det på vanliga dimljusknappen för "racebruk" (S1-bakljusen har väl inga inbyggda dimljus?) och bara hänga på med en diodbrygga på bromsljuset för att inte få backström - men jag greppar idén med en "besiktningsbrytare". Man kan ju hänga på en som kopplar bort bromsljusfunktionen vid dioden.

Dimbakljuset förutsätter vad jag minns minst p-ljus på, så den kan man ju ha permanent "på" och så slår man på lyset runt om på spaken när det är behov - eller?

beatwise - 2021-7-22 kl 10:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Dimbakljuset förutsätter vad jag minns minst p-ljus på, så den kan man ju ha permanent "på" och så slår man på lyset runt om på spaken när det är behov - eller?


Hade aldrig dimljuset inkopplat på min Sprint (det var ju två bromsljus där nere) och besiktningen sa inget. Men på 33orna är det kopplat på det viset i alla fall. Och är det så är ju saken biff redan från början. :cool:

Det viktiga är som sagt bara att det inte ska vara en massa saker att tänka på. Det är ju snöpligt att få en svartflagg pga att belysningen är fel. :rolleyes:

Enell - 2021-7-23 kl 19:10

Knappast någon relevant info för ditt projekt Martin, men jag har inte förstått hur dimljuset är kopplat på min Sprint -87:a.
En dj-la massa relä som skall vara tillslagna i någon form av ordning för att dimljuset bak skall slå till. Så långt jag orkade söka hänger kretsarna bak och fram ihop på något vis för att det inte skall vara för smidigt att slå på dimljuset.

Atterhall - 2021-7-23 kl 20:28

Får grotta ner mig i det…

Idag kom avgaseriet på från 33an, några fästpunkter fick moddas - men annars passade det bra. Lite mer utstick på slutröret med Sprintens kortare överhäng bak, men det är bara bra - mindre risk för avgaser inne i bilen bakifrån i a f…

Sen hällde jag i finolja och vred på nyckeln - utan framgång. Hade lyckats vända +/- på bensinpumpen så noll soppa. Då är det svårstartat. Efter korrigering hoppade den igång snällt, så skönt att kunna bocka av hjärttransplantationen!

Återstår sätta fast stol, bälte och lite kosmetiskt i form av inkoppling varvräknare (missade den eftersom det går via Motronicen i 33an), ställa toe och nån sorts ride-height fram och fylla bromsvätska/lufta för att kunna göra en shakedown på Kullen i augusti. För att få till vagnbok återstår lite till, men inte dramatiskt mycket - så, race på Kullen i september? 😎

matfo - 2021-7-25 kl 07:37

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Får grotta ner mig i det…

Idag kom avgaseriet på från 33an, några fästpunkter fick moddas - men annars passade det bra. Lite mer utstick på slutröret med Sprintens kortare överhäng bak, men det är bara bra - mindre risk för avgaser inne i bilen bakifrån i a f…

Sen hällde jag i finolja och vred på nyckeln - utan framgång. Hade lyckats vända +/- på bensinpumpen så noll soppa. Då är det svårstartat. Efter korrigering hoppade den igång snällt, så skönt att kunna bocka av hjärttransplantationen!

Återstår sätta fast stol, bälte och lite kosmetiskt i form av inkoppling varvräknare (missade den eftersom det går via Motronicen i 33an), ställa toe och nån sorts ride-height fram och fylla bromsvätska/lufta för att kunna göra en shakedown på Kullen i augusti. För att få till vagnbok återstår lite till, men inte dramatiskt mycket - så, race på Kullen i september? 😎

:clap::clap::clap:

Atterhall - 2021-8-2 kl 17:34

Kontoret inrett och klart, nu behöver bara personalen trimmas…

1680B466-FBBA-4E58-B7C8-5FFDDD7A79EF.jpeg - 335kBF48B012B-2875-454B-860B-989DB778E120.jpeg - 320kB

Enell - 2021-8-4 kl 18:36

:thumbsup:

Atterhall - 2021-8-6 kl 07:50

Sådärja, attackmeck 4 dagar till med spurt på upploppet så är det äntligen banklart! (Fingers crossed… 🙄;)

Några nesliga omtag, framför allt bromsfix. Hur stor är sannolikheten att man råkar ut för samma tokfel på två olika bilar från helt olika håll? Tror ni inte bromsrören far felkopplade på den här OCKSÅ, precis som på Illbattingen? 😤 Enda skillnaden var att bakkretsen var kopplad till höger fram istället för vänster, vilket gjorde att det blev en del omkrökande av hemgjorda bromsrör för att få ihop det hela.

Sen hade jag glömt backventilen till servot, vilket gav lite lattjo egenskaper och udda ljudeffekter, trodde ett tag jag bränt en ventil när den pluffade på tomgång…

Nu bromsar den i a f hårt och rakt, så det finns hopp!

Skumt glapp som dödade blinkersen tog också en del felsökning, men hoppade sen igång helt utan förklaring. 🇮🇹

Nu ihoppackning för att ta oss mot Kinnekulle där det blir tungt dubbeljobb för den stackars bilen, både licenskurskörning för Junior och ”vanligt” banmöte/shakedown för gubben. Vi får se vad som pajar… 😬

D1CB0B60-E1F5-481D-9690-7B5706AB6442.jpeg - 289kB

GlasVimle - 2021-8-6 kl 08:50

Lycka till. Hoppas bilen uppför sig.

Micke G - 2021-8-6 kl 19:37

Grym den där bilen. Gillar piprensar avgasröret, måste vara knäckande för dom som ligger bakom och blir akterseglade att se det röret.

Måste damma av min egna Sprint snart nu när jag ser din.

Atterhall - 2021-8-8 kl 22:20

Jahapp, kort rapport från shake-down och banlek:

Den går som ett troll! :headbang:

Stabil och ”snäll” som få även under hård press på banan. Det märks att karossen är en division upp i vridstyvhet jämfört med 33an. Nu går det riktigt bra att välja spår genom Kvarnen där det tidigare var lite mer av att ”Sikta, styra och hoppas”. Efter lite injustering av reduceringen till bakbromsarna är den i stort sett klippstabil även i de tunga inbromsningarna. I början av dagen lade vi några riktiga dimridåer, även om flera tyckte det såg grymt fränt ut med ett litet bakhjulslyft och en puff efter Mohlins knäpp… Det jazzar lite i bak precis före Kvarnen, men där går jag från typ 165 till drygt 80 in i kurvan med avsiktlig trailbrake för att få in näsan, så det är som det ska!:clap:

En liten malör under dagen när lilla toppen på ett tändstift valde att gänga av sig trots en rätt tajt tändhatt - det går lite risigt på bara tre burkar…

Som vanligt blir det en arbetsorder efter körning - nu mest justeringar. Stolen behöver fram ett hack till (att det ska vara så svårt… :wall:), skärmarna valsas ut lite till - det tar i både fram och bak. Torkare och backspeglar fixar inte riktigt bantempo heller, kolla bilden. På sikt får det bli singeltorkare och bättre speglar.

Jag tror vi fick ihop typ 10-11 banpass under dagen, på förmiddagen flera med bara en kvarts paus emellan så det var en tuff premiärdag, som klarades av med den äran!

Tidsmässigt över förväntan, med efter ett par pass rätt stabila 1.04-tider om det inte var trafik i vägen och några varv kring 1.03,9 som bästa så MVG till Labilen! :rockon:


8A7D5E4F-395A-4806-B504-10BFD18BC757.jpeg - 1.4MB

Atterhall - 2021-8-8 kl 22:42

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Lycka till. Hoppas bilen uppför sig.


Tack, det gjorde den! 😁
Eventuella avvikelser från planerat spår och riktning under dagen var helt och hållet beroende på förarens omdöme. Det är t ex inte ursprungligen tänkt att man ska backa ut ur Backkurvan, även om den nu råkar heta så… 😂

Atterhall - 2021-8-8 kl 22:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Grym den där bilen. Gillar piprensar avgasröret, måste vara knäckande för dom som ligger bakom och blir akterseglade att se det röret.

Måste damma av min egna Sprint snart nu när jag ser din.


😄 Körde om mer än en 4C, så det går med piprensare också… Labilen saknar Boxerkompisar på banan så vi hoppas på septembermötet! 😁

GlasVimle - 2021-8-9 kl 08:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Lycka till. Hoppas bilen uppför sig.


Tack, det gjorde den! 😁
Eventuella avvikelser från planerat spår och riktning under dagen var helt och hållet beroende på förarens omdöme. Det är t ex inte ursprungligen tänkt att man ska backa ut ur Backkurvan, även om den nu råkar heta så… 😂


:D
Härligt att det bara är småfix med bilen, livet känns lättare då :steering:

FredrikAssarsson - 2021-8-9 kl 17:24

Coolt! En comeback med bravur för den gamla bilen

Atterhall - 2021-8-9 kl 20:40

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Coolt! En comeback med bravur för den gamla bilen


Tack! Ja, impad av vad den gamla konstruktionen presterar och pallar med... Kommer förbi och inspireras av dina glasfiberövningar sen. Kommer behöva skicka Labilen på bantningskur :rolleyes:

Micke G - 2021-8-10 kl 07:36

Är ju grymt bra tider för en helt ny uppgraderad bil, visar ju om inte annat att alfaboxer bilar är i grunden en jäkligt bra konstruktion. Går den att klassa in i klass 3 ?

Atterhall - 2021-8-10 kl 08:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Är ju grymt bra tider för en helt ny uppgraderad bil, visar ju om inte annat att alfaboxer bilar är i grunden en jäkligt bra konstruktion. Går den att klassa in i klass 3 ?


Det blir klass 3, var uppe på Bilprovningen och tjuvlånade vågen som stannade på 870 (iofs med passagerarstol och grejor) och i kalkylen har jag minimivikt 802 - så det blir till att sätta pärlan (och gubben) på diet! 🤣 Alternativt har jag ”råd” att trimma, men frågan är om det är bra utväxling på det.

[Ändrad 2021-8-10 av Atterhall]

Björnbusen - 2021-8-10 kl 09:27

Det lilla jag såg så verkade den klippstabil, möjligen med undantag för när "någon" undersökte greppgränsen under avsvalningsvarvet på licenskursen... :lolsign:

Atterhall - 2021-8-10 kl 14:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Det lilla jag såg så verkade den klippstabil, möjligen med undantag för när "någon" undersökte greppgränsen under avsvalningsvarvet på licenskursen... :lolsign:


Haha, ja - det går kanske i arv… Ett par pass tidigare backade jag ut ur Backkurvan i ett stort moln av däckrök i stället för att braka på mot Depåkurvan eftersom jag tog i lite väl trots att bakdäcken inte kommit upp i temp… 🤣

Micke G - 2021-8-11 kl 10:53

Klass 3 och lite viktminskning plus att hitta rätt setup för alla hjul är nog rätt melodi. Sedan är det bara att till en början försöka bita sig fast bakom Sune.

Trimning är nog väldigt kul, men säkert ruggigt dyrt till 16v med 4 nya kammar m.m. Om man inte satsar på tryckluft förstås.

Atterhall - 2021-8-15 kl 19:11

En post till att bocka av på ToDo för vagnbok:

-Race-kat (provisoriskt) monterad. Nu är sista biten från strax framför bakaxel till kat:en 2,5”, från grenröret och dit 2”. Tanken är att gå upp på 2,5” direkt efter grenröret och sen ha ett i princip helsvetsat rör fram till kat:en. Nu är systemet hoplappat av diverse lösrör och klamrat i varje skarv. Läcker gör det både här och där…

Ljudet blev … intressant:boing: Mullrar OK på tomgång, men med lite varv övergår det till en trumpetfanfar Miles Davis skulle vara stolt över. Gissar att det beror på min lilla böj direkt efter katalysatorn. Förhoppningsvis räcker det med en lätt modifiering av den, ljudnivån ”i botten” är helt OK - minus trumpeten… 😜🤥

56BAB750-5AEE-42E8-AA14-2F4CEDC16375.jpeg - 242kB 79803435-B0AD-4A10-BBAE-F022BDE81739.jpeg - 550kB

Enell - 2021-8-15 kl 19:44

Jag fick också en megafoneffekt på mitt system. Tror det beror på att jag går från 2” till 2,5” innan sista dämparen. Skar in en vinge i röret i övergången för att skapa turbulens in i ljuddämparen.
Det blev annorlunda, men bättre - det vete tusan. Resonansen flyttades i registret möjligen.

Atterhall - 2021-8-15 kl 19:53

Nåt fix behöver till i alla fall, ska testa att få till lite annan form på slutröret och kanske en sån "split-pinne" tvärs över precis i öppningen. Henke Ahnfeldt har det på 155an och den gjorde massor...

FredrikAssarsson - 2021-8-16 kl 21:41

Sportkatt är nog inte helt tokigt av sina anledningar men.. varför sätta den så långt bak? På 166an satte jag den 15-20cm längre bak än original och redan då hade den oerhört svårt att tända till på varv på besiktningen. När du sätter den så långt bak måste den ju vara märkbart försämrad i effekt (katten alltså, inte bilen ;) ).
Och jag blir nyfiken: varför 2.5”? Jag menar att 2” gott och väl räcker för 200+ hk och 2.5” bara ger mer dånande missljud på en liten motor jämfört med 2.0 som ger bra gasflöde och bättre ljud.

Angående trumpetljudet. Jag antar att det är vassa toner som kommer fram och blir lite väl mycket? Prova att göra ett kvartsvågsrör. Jag gjorde ett till min wizard166 med raka rör för att ta udden av de vassaste tonerna och det fungerade bra. Ett rör på ca 25-45cm längd som likt en blindtarm sitter fast i avgassystemet i bakre hälften på valfritt ställe där det går att få plats. Börja med att göra ett hål, svetsa dit en rörbit och dra en stegmuff över det med stängt avslut (blindtarm, inte sidepipe liksom) och prova att ha den justerbara rördelen med stegmuff på olika plats. Helt intryckt eller utdragen långt. Det kommer justera vilka toner du får.

[Edited on 2021-8-16 by FredrikAssarsson]

68C9E947-D133-4AAB-8EA2-D17B0DD7A0AC.jpeg - 164kB

Atterhall - 2021-8-17 kl 08:24

Anledningen till att över huvud taget montera kat är att jag tänkte försöka tävla med bilen. SBF har krav på katalysator oavsett hur gammal bilen är, så det är bara att hacka i sig…

Att den sitter långt bak är dels utifrån teorin att med största flödesmotståndet längst bak i systemet påverkas flödet minst genom att pulserna från cylindrarna hinner jämnas ut så långt det går (original grenrör är fördelaktigt i klassningskalkylen…). De flesta bilarna i Challenge verkar ha den där så det kan inte vara helt galet…

Dessutom slipper jag värmestrålningen in i kupén, det blir varmt nog ändå utan den där under rumpan utan isolering. 😜 Boxern har ju låååångt grenrör så ”första” möjliga ställe att montera är bakom växellådan, vilket betyder i höjd med höger skinka som jag sitter. 😎

Racekattarna är minst 2,5” i anslutningarna och övergången från 54 -> 63 Feltema hade passade dåligt i den jag fick till vid kat:en, så jag gjorde det enkelt och flyttade övergången en bit framåt där den passade bättre. En grej att prova är förstås att byta till 2” hela vägen fram till kat:en.

Atterhall - 2021-8-18 kl 21:39

Ujuj, brand i lokalen bredvid garaget! 😱 Som tur var änglavakt och inget skadat i vår lokal. Röklukten gör dock att man inte gärna är där längre stunder… Nu blir det tajt tidplan igen! 😬

Bjussar på en actionbild från Kullen under tiden, fotocred till Mikael Eriksson - vår eminente Klöverbladetredaktör!

IMG_9365.JPG - 1.2MB

Atterhall - 2021-9-5 kl 14:41

#92 åtminstone race-pimpad, bes för vagnbok på tisdag.

BB2DB5A5-1E92-4675-ACD9-62F64A502280.jpeg - 334kB

beatwise - 2021-9-6 kl 08:09

14 år senare händer det!

:afro::bananana::smash::headbang::steering::deal::drool::clap::banana:

matfo - 2021-9-6 kl 20:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
#92 åtminstone race-pimpad, bes för vagnbok på tisdag.


:clap::clap::clap::clap:

Atterhall - 2021-9-7 kl 15:39

Nu är Labilen officiellt räserbil!



45AD12A0-3C5E-4620-BCE6-E4F2C812EE95.jpeg - 334kB

Atterhall - 2021-9-7 kl 15:41

Eftersom det är så gott om tid kvar till rejs så byggs det nytt auspuff av finaste kvalitetsprodukter från det stora varuhuset…

E3F9FE86-CB88-44F5-873D-81A3FB1006A1.jpeg - 464kB

Atterhall - 2021-9-9 kl 11:44

Ny grövre pipa, kaliber 2,5.

213311C4-E3A4-40D0-9E64-0AFA901C72DB.jpeg - 336kB

matfo - 2021-9-9 kl 14:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Ny grövre pipa, kaliber 2,5.

Ser bra ut! :beerchug:
Skulle dock rekommendera att vrida avgasklamren så de bygger så lite som möjligt neråt, dvs så att muttern är uppåt eller möjligen åt sidan.
Varför? För att de med "gängorna" som lägsta punkt lättare hakar i nåt ifall du åker av eller passerar en kant av nåt slag.
Fråga gärna hur jag vet... :rolleyes:

Atterhall - 2021-9-9 kl 21:17

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Ny grövre pipa, kaliber 2,5.

Ser bra ut! :beerchug:
Skulle dock rekommendera att vrida avgasklamren så de bygger så lite som möjligt neråt, dvs så att muttern är uppåt eller möjligen åt sidan.
Varför? För att de med "gängorna" som lägsta punkt lättare hakar i nåt ifall du åker av eller passerar en kant av nåt slag.
Fråga gärna hur jag vet... :rolleyes:


Är helt med på det, där sadeln på klämmorna är riktad neråt är det för att det inte finns plats uppåt - eller nånstans att man inte kommer åt att dra muttrarna. Planen är att svetsa ihop det i vinter för att få bort så många klämmor som möjligt. Nu är sista biten på också. Jag fegade ur och kör med ”Knutstorpskittet” från början. Den blev lite väl påställd med bara mittdämparen nu också.

Kort provkörning i garaget gav i alla fall en mullig baryton som låter mycket större än vad motorn är. Om något är den lite väl diskret. Trumpeten är helt borta, så 95 dB känns väldigt avlägset.

DD6D9BDC-AE7F-49FC-9A65-93264042B277.jpeg - 311kB

sudsune - 2021-9-14 kl 12:08

så då var premiärn gjord du tog den i mål båda racen bra gjort

sudsune - 2021-9-14 kl 12:08

så då var premiärn gjord du tog den i mål båda racen bra gjort

Atterhall - 2021-9-15 kl 17:28

Tack Sune!

Jag får väl kosta på mig en premiär-rejs-rapport från #92:

Packade ihop och lastade släpet på lördagförmiddagen och styrde kosan mot Kinnekulle. I höjd med Arboga började regnet falla, och gjorde så mer eller mindre konstant hela vägen ner. Just då kändes inte banpremiär i tungt regn särskilt lockande - men man kan ju alltid hoppas... Avlastning på banan och kulinarisk upplevelse i form av en i sedvanlig ordning (infoga valfritt adjektiv) Hällekis-pizza, sen blev det kudden i god tid.

Söndagmorgonen såg först helt OK ut, men när vi stack ut näsan för att ta oss till banan öppnades portarna och det vräkte ner - attans också! Första träningspasset låg (som vanligt) direkt efter banvisning. Regnet höll i även om det inte vräkte ner längre och banan var i princip jämnblöt med pölar lite här och var. Här inträffar första nybörjartabben: Kortslutning i skallen när vi skruvar på r-däcken (den blir för bred för trailern med dem på - så smalare transportdäck måste till...) skiftar jag fram och bak mot tidigare, av någon outgrundlig anledning. Minst slitna däcken fram, alltså... Det, tillsammans med lite rattrost/orutin i väta resulterade i inte mindre än två besök i spenaten när det släppte bak och tydligen lilte syrliga kommentarer på funkis-radion. Nåja, det får man väl tåla - inte alls nöjd med den upptakten, dock.

Till andra träning åkte framhjulen bak, och tvärs om, samtidigt som det slutade regna och torkade upp på banan. Hej vad skoj! Nu blev det mera mitt före och bilen kändes stabil som tidigare. Lite problem med upplåsning höger bak vid inbromsning inför Kvarnen och efter Mohlins knäpp där vi dekorerade landskapet med små rökpuffar, om inte annat för att lägga ridåer för medtävlarna. Ytterligare reducering av bromskraft bak rådde senare bot på det. Måttliga tider på träningen, hamnade rätt snabbt i trafik.

Kvalet kördes i två grupper där jag utifrån träningstiderna kom i snabba gruppen (den andra benämndes "snabbare" gruppen...). Jag såg Ola glida iväg tidigt till line-up och jag tänkte att här hänger jag på, det var fler som tänkte likadant så jag kom väl ut som fjärde bil eller nåt. Vi hade bara 10 min körning så det "sådär" med taktiserandet men jag satte i alla fall tredje snabbaste tid i klassen efter Sune och Ola, inte så illa pinkat i premiärrejs!

Stillastående start i första rejset för dagen (Race 7 enl programmet) som seden bjuder, min tid placerade mig i högerspår med Ola till vänster och Markus Tåbäck i 156an framför. Dag Aronsson i svarta GTVn bakom mig. Här gällde det att stå på för att inte tappa placering. Jag kom iväg riktigt bra när lamporna slocknade, men fick snabbt hejda mig då Markus framför inte gjorde detsamma. Dag hittade luckan efter Ola och drog förbi till vänster så där satt jag bakom 156an med en hel kolonn på vänstersidan. I utgången från kurvan under bron missade Jonas H den lille röde i backspegeln och siktade på ett högerspår in mot Kvarnen. Jag valde att inte gå i närkontakt utan hälsade på gräset med höger hjulpar och tappade ett par placeringar till. Efter något varv hade fältet sträckt ut sig något och Henrik Ahnfeldt, Johan Persson, Jonas Hoffsten och jag hade bildat en liten klunga "mitt i fältet". Då lyckas Henrik gå på tvären in i Kvarnen under viss dramatik och oreda - dock ingen närkontakt. Jonas och Johan tar sig förbi Henrik som mitt i allt räddar upp situationen och kommer iväg precis så han kan stänga dörren för mig. Nu blev det ju allvar - vild jakt påbörjas, Henke ska jag ju bara förbi (vi delar garage...)! Fantastiskt kul körning där vi kubbades i typ 3-4 varv. Jag är liiiite snabbare på baksidan vågar jag påstå, men Henke stängde igen bra som den rejs-räv han är och blottade ingen lucka där det gick att peta in näsan. Medan jag jagar Henke snurrar Jonas H över TV-krönet men vi kan passera utan större risk efter varandra. På rakan är vi skrämmande lika snabba, så inget att hämta där heller. På typ fjärde varvet tänker jag att nu måste jag lura honom på nåt vis och går ett annat spår över Mohlins istället för långt till höger som jag brukar (där Henke fått "stänga till" varje gång tidigare) - det var nästa nybörjar-fel. Jag tänkte att Henke kanske lärt sig och fortsatt skulle hålla in höger, men icke... Han tappade mig i spegeln och fortsatte sitt ordinarie spår, vilket för mig verkade som att han höll ut vänster - dit jag skulle. Vänsterhjulen ut över bankanten och piruetten blev ett faktum. Där passade Claes H på att varva också, med Robin hack i häl. Som tur var ett gap till Hugo så jag kunde ta mig upp på banan och iväg. Släppte förbi Hugo, Ronny och Sune och kunde sen defilera in på en femteplats i klassen.

Andra rejset för dagen går med rullande start - första gången nånsin utan någon som helst träning på det... spännande! Första startförsöket blir rödflaggat av för mig okänd anledning, så in i depå för att börja om. Ut igen och försöka hitta formering. Jag i vänsterspår med Johan P framför och Henke till höger. Claus Bernhard i motorstarka GTVn bakom Henke. Det går ganska fort på formeringsvarvet fram till Depåkurvan ungefär där täten drar av högst påtagligt för att invänta att lamporna slocknar. Här gör jag blåbärs-tabbe nummer tre och missar att växla ner då jag är helt fokuserad på att hålla position... Så när lamporna slocknar försvinner alla runt omkring när jag trycker pedalen i botten och upptäcker att jag kör på trean i typ 50 km/h - inte mycket flås i Labilen då! Nåja, det är bara att ladda om och försöka göra det bästa av läget. Jag jagar efter dem där framme och är rätt snart ikapp vår danske vän Claus. Hans GTV är tung och motorstark jämfört med lilla Sprinten så vi har heeelt olika körstil. Där jag vill ha hög fart genom kurvorna måste han bromsa och tar sedan igen det så fort det går att sträcka ut en aning. Vi tampas intensivt och har jättekul i stort sett hela rejset och först på näst sista varvet (tror jag det var) lyckas jag peta in näsan och ta mig förbi i Backböjen och få till en liten lucka så jag kan hålla undan upp till Bron där jag går betydligt fortare och sen få till ett "säkert" gap. Tar målflagg som sjua i klassen.

Målet jag satt upp för dagen var att komma till start och ta målflagg i båda rejsen -och det är jag är riktigt nöjd med att vi fixade, Labilen och jag! Bilen är helt uppenbart hyfsat konkurrenskraftig i klass 3, det är föraren som är ett riktigt rejs-blåbär (konstigt vore det väl annars). Det är stooor skillnad på att "bara" köra fort på banmöte och att göra detsamma i rejs när det allt som oftast är nån annan som gör allt vad de kan för att ställa till det för dig och antingen köra förbi eller är bara är i vägen... Men det är skitkul!

Nu laddar vi om för finalen i oktober, liten ToDo-list blev det som vanligt även om bilen verkar ta det hela med möjligen ett lätt höjt ögonbryn.

image1.jpeg - 527kB

Micke G - 2021-9-15 kl 18:08

Låter skitkul det där, och kul med en Sprint igen i Corsa, var länge sedan.

matfo - 2021-9-16 kl 07:56

Grattis till en väl genomförd racedebut och tack för en trevlig racerapport! :beerchug:

beatwise - 2021-9-17 kl 14:24

14 år senare så kom så Labilen ut i sitt rätta element... :thumbsup:

Bra jobbat bror! Grattis till en välförtjänt väl genomförd debut. :steering::banana:

Atterhall - 2021-9-17 kl 22:09

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
14 år senare så kom så Labilen ut i sitt rätta element... :thumbsup:

Bra jobbat bror! Grattis till en välförtjänt väl genomförd debut. :steering::banana:


Tack bror! :rockon: Den verkar inte vantrivas i alla fall... Nu är det gubben som får skaffa sig några fler rejs-varv i ryggen så ska vi nog kunna börja jaga 75or och annat... :steering:

Enell - 2021-9-17 kl 23:38

:clap::clap::clap:
 Pages:  1    3