AlfaPower

Projekt Labil, del 2 - Alfasud Sprint Corsa

Pages:  1  2    4  5

Atterhall - 2021-10-12 kl 22:00

Rejsrapport från säsongsfinalen på Kinnekulle 10/10:

Den här blir kort, eller nåt.

Skämskudde på och allmän pudel för att ha snurrat varenda pass inklusive kval och båda rejsen. :wall: Jag fick t o m särskild utmärkelse vid prisutdelningen! Nesligt värre alltså och linkade hemåt med svansen mellan benen…

Vadan detta då? Bilen går som en raket (nåja…) men jag håller i stort sett jämnt på rakan med Sune S som väger typ 30 kg mindre, så MVG till moroten!

Det var däremot lögn i h-e svårt att få upp temp i bakdäcken, kallt som det var. Det kombinerat med en mindre lyckad assymetrisk sänkning av ride-height fram (tänkte nog inte riktigt hela vägen där…) resulterade i lätt yster bakhalka, något jag inte alls är van vid varken från 33an eller den här bilen. Det har mest handlat om att hitta grepp med framhjulen i kurvorna. När jag väl trott jag fått upp nån sorts temp gick det nästan att stå på ”som vanligt” (bästatid 1.04.1), men uppenbarligen fanns det inte så mycket att hämta då det som sagt i varje pass blev det stygga bakvagnskast som resulterade i snurrningar i vänsterkurvor - både på väg ”tillbaka” efter bron och i TV-kurvan.

Att den var så lynnig just i vänstersväng kan ha med framvagnen att göra - ska försöka bringa klarhet i det… Oavsett får det bli översyn av hjulvinklar i bak, begränsning av utfjädring måste dit för att få till lite mer värmegenerering i bakdäcken och kanske en annan däckstrategi.

Sen får det lov att bli lite förarträning också…

Det var den säsongen - nästa år kör vi från start, då jägarns! :steering:

Photocred: Hans Bjurman

3BD9839F-C1E8-44C1-93C6-BE3AF94BCFCF.jpeg - 148kB

Micke G - 2021-10-13 kl 09:07

Men du har ju bra utveckling på bilen. Sune kanske har lite mer downforce, kanske därför det går lika snabbt på rakan. Får du till setupen på hjulställen , så blir det nog riktigt kul nästa säsong. :bananana: Kör hårt..

TurboB - 2021-10-13 kl 12:43

Skulle nog säga att främsta förklaringen är att Sune har typ en halvmeter större spårvidd och då kan man hålla högre fart i kurvorna...

Enell - 2021-10-13 kl 16:02

Hur tänket du med begränsning av utfodring för att öka däcktempen? Hur menar du där, har lite svårt att hänga med i väghållningstänket.

Sune Karlsson - 2021-10-13 kl 17:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Hur tänket du med begränsning av utfodring för att öka däcktempen? Hur menar du där, har lite svårt att hänga med i väghållningstänket.

Har kanske inte med väghållning att göra men "hungriga vargar jaga bäst" så bättre fart kanske det kan bli :boing:

Atterhall - 2021-10-13 kl 20:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Sune Karlsson  

Har kanske inte med väghållning att göra men "hungriga vargar jaga bäst" så bättre fart kanske det kan bli :boing:

Eller hur… 😁 Det gäller att få bakbenen på hugget också!

Nä, men tanken är väl att ökad tillfällig belastning under sväng gör att det snabbare bygger temp i däcken. Förutsätter ju förstås att det finns nån sorts grepp som håller emot så det kan lyfta. Annars resonerar jag med mig själv runt greppcirkeln, friktionskoefficienten är ju lika runt om förutsatt att tempen kommer upp.

Med 600 kg på framaxeln och 260 bak bör ju ett däck i backen bak kunna ”hålla emot” ungefär som två fram, jag vill alltså få upp innerhjulet för att ”trehjula” och hitta balans på det sättet. Nu vet jag att dynamiken är mycket mer komplicerad, men det borde åtminstone kunna gå åt det hållet och med den viktfördelning jag har borde det räcka för balans. Lite mer camber bak blir det nog också, hjälper både med fotavtrycket vid kurvtagning även om axeln är stel och tempuppbyggnad genom att en mindre del av däcket är belastad rakt fram.

Det kan vara så att jag får lov att mjuka upp en aning fram alt styva upp ytterligare bak t ex med en kränghämmare för att hjälpa till med trehjulandet, det flyttar lite av greppet framåt också… 🤓

Blev det något så när begripligt och vettigt?

matfo - 2021-10-14 kl 10:46

Att snurra på alla sessioner lär vara nån slags rekord :boing:

Om den beter sig olika i vänster- respektive högersvängar så röstar jag för cornerweight som nån slags utgångspunkt innan alltför drastiska åtgärder tas. :deal:

Jag tycker det låter lite extremt att att försöka tvinga den till att lyfta på innerhjulet för att belasta det andra däcket mer för att på så sätt få upp tempen!? Min erfarenhet är att det går att få temp i bakdäcken på lite mer konventionella sätt, tex laborera med däcktryck, gummiblandning, däckbredd, utvarvskörning osv.
:saythat:

Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av denna typ av chassie så jag duckar ödmjukt bakom tangentbordet :lamer: och avvaktar och ser fram emot kommande framfart i garage och på bana. :beerchug:

TurboB - 2021-10-14 kl 11:15

Och jag som brukar skryta med att jag kört av på alla Sveriges banor, men att snurra på varje pass är en helt annan sorts prestation. :steering:

Med viktfördelning på 70/30 så blir det, genom att mecka med chassiet, mest att flytta runt problemen utan att helheten blir bättre. 70/30 säger supersoft bak och medium till hård fram om det ska bli entydigt mer balanserat.

Den enda sätt att fullständigt eliminera problemet är flytta motor och växellåda ca 2,5 meter bakåt. :saythat:

Atterhall - 2021-10-14 kl 11:48

Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  
Och jag som brukar skryta med att jag kört av på alla Sveriges banor, men att snurra på varje pass är en helt annan sorts prestation. :steering:

Med viktfördelning på 70/30 så blir det, genom att mecka med chassiet, mest att flytta runt problemen utan att helheten blir bättre. 70/30 säger supersoft bak och medium till hård fram om det ska bli entydigt mer balanserat.

Den enda sätt att fullständigt eliminera problemet är flytta motor och växellåda ca 2,5 meter bakåt. :saythat:

Nu är det ju inte generalkatastrof i stort - tidigare varma vändor har det ju gått kalas
och Sune har ju bevisligen rätt OK fart i en motsvarande låda - så det är nog till att jobba med det material vi har på bordet. Men en Sprint 6C-variant vore ju inte helt fel, det tävlades väl en del i Australien med Giacolotto-sprintar med Ford V8 i mitten?

Vem blir först med en tvärställd Busso från 156/166 komplett med stelopererad framvagn som bakvagn i en Sprint?

[Ändrad 2021-10-14 av Atterhall]

Atterhall - 2021-10-14 kl 12:00

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Att snurra på alla sessioner lär vara nån slags rekord :boing:

Om den beter sig olika i vänster- respektive högersvängar så röstar jag för cornerweight som nån slags utgångspunkt innan alltför drastiska åtgärder tas. :deal:

Jag tycker det låter lite extremt att att försöka tvinga den till att lyfta på innerhjulet för att belasta det andra däcket mer för att på så sätt få upp tempen!? Min erfarenhet är att det går att få temp i bakdäcken på lite mer konventionella sätt, tex laborera med däcktryck, gummiblandning, däckbredd, utvarvskörning osv.
:saythat:

Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av denna typ av chassie så jag duckar ödmjukt bakom tangentbordet :lamer: och avvaktar och ser fram emot kommande framfart i garage och på bana. :beerchug:

Tack! Det är inte riktigt på nivån SM i lavemang, men man närmar sig... :rolleyes:

Du har helt rätt och nog har du koll alltid, Abarthen och den här är ju rätt lika (fastän jag kan jobba med betydligt lägre tyngdpunkt jämfört med höghuset :cool:)... Framför allt drop-stops:en behöver dit av andra anledningar, men kan ju bidra aldrig så lite även vad gäller att få däcken att jobba rätt. Potential i annan däckstrategi är redan identifierad.

Temperaturfrågan blev aktuell just den här helgen, har inte varit något problem när det varit varmare i luften och i asfalten. Jag kör vanligtvis full macka utan att bromsa in under bron från rakan - så nog håller konceptet bara alla parametrar är i "grönt" läge...

Nu handlar det förts om att få bort det lynniga beteendet, löses antagligen med cornerweight, och sen det värsta tuggandet med framhjulen i Kvarnen eller Depåkurvan på Gelleråsen utan att äventyra farten under bron eller efter NGK. ;)

matfo - 2021-10-14 kl 12:54

Ja, Abarthen har ju också viktfördelning som en slägga... :lips:

Men om du normalt sett får upp temp i bakdäcken så är frågan vad som hänt om du gått ut med (rejält) lägre däcktryck bak med tanke på förutsättningarna denna helg!? Jag gissar att det bör ha gett märkbar effekt, dvs att du fått upp temp bak.

När jag körde med 695:an på Kinnekulle förra året hade jag ju (gamla) slicks på och på första passet hade jag noll grepp bak (pga att jag inte fick upp dem i temp). Fick bla ett par rejäla släpp under bron :rolleyes:

Släppte ut ett antal "hekto" bak inför nästa pass och det gav en enorm skillnad. Bakdäcken började greppa relativt omgående och jag kunde börja lita på att jag inte skulle bli omkörd av mig själv under bron tex. Om jag minns rätt kapade jag varvtiden med en handfull sek jämfört med första passet.

Vad är planen gällande framhjulstuggandet? Jag kommer inte ihåg om du har nån diffbroms idag?

Atterhall - 2021-10-14 kl 13:02

Det var precis så jag gjorde, men fick inte fart på Dunloparna - kan ju vara att de är lite för "kralliga" för bakåka på en liten Sprint. Jag tryckte upp rejält och släppte sen ut vartefter jag märkte att tempen började komma - men riktigt bra blev det inte. Höger bak var precis tokslut efter ett liv vänster fram tidigare, så det är många sammanfallande tillfälligheter.

Har en fin Quaife som gör sitt jobb med den äran så på det viset är jag hemma - jag tänker att det handlar om att få ännu bättre kontroll på bakvagnen för att kunna styva upp en aning där och sen jaga ytterligare lite camber fram. Men det får bli stegvis.

matfo - 2021-10-14 kl 15:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Det var precis så jag gjorde, men fick inte fart på Dunloparna - kan ju vara att de är lite för "kralliga" för bakåka på en liten Sprint. Jag tryckte upp rejält och släppte sen ut vartefter jag märkte att tempen började komma - men riktigt bra blev det inte. Höger bak var precis tokslut efter ett liv vänster fram tidigare, så det är många sammanfallande tillfälligheter.

Har en fin Quaife som gör sitt jobb med den äran så på det viset är jag hemma - jag tänker att det handlar om att få ännu bättre kontroll på bakvagnen för att kunna styva upp en aning där och sen jaga ytterligare lite camber fram. Men det får bli stegvis.

Ok, men ökade du trycket bak för att få upp värmen?
Jag släppte ut för att få lägre kalltryck och på så vis bygga värme snabbare.
Däckens tidigare liv kan helt klart spela in, jag har varit med om att bilen varit i princip okörbar då skicket mellan höger och vänster varit väldigt olika.

Ja, med en Quaife-diff har du väl löst diffbromsfrågan på ett bra sätt. Gäller att jobba med hjulvinklar osv för att ge den så bra förutsättningar som möjligt.
Är grymt att komma till en punkt då man känner att man kan gasa sig ur understyrning med en bil som är FWD! :yes:

Atterhall - 2021-10-14 kl 19:58

Är grymt att komma till en punkt då man känner att man kan gasa sig ur understyrning med en bil som är FWD! :yes:

Det var mer påtagligt i 33an (körde lite mer toe-out), men som du säger styra in mer och gasa i Kvarnen och bilen drar sig inåt är en ball känsla. Kostar dock en del däck… 😂

Georg - 2021-10-15 kl 07:33

Abarth 2.jpg - 114kB

Garvade åt funderingar ovan.
Jag försökte ju göra en egen variant av diff gm att tvinga ner framänden på suden med grov krängare bak som satt under sandplåten bak i orginalhålen i balkarna. Funkade bra utom på Mantorp i velodromen.
Var bara tvungen lägga in bild på Abarth 1968. "utombordaren kallad. Den var snabb men viss problematik med väghållningen... :lamer:

[Ändrad 2021-10-15 av Georg]

TurboB - 2021-10-15 kl 07:56

Man undrar hur dom tänkte. Med motorn bakom bakaxel så får man nog glömma banracing och satsa på strippen i stället.

Själva poängen med att flytta tillbaks suddens hela paketet "plug-n-play" är mittmotorkonceptet med boxermotorns låga tyngdpunkt och bara halva växellådan som hamnar bakom drivaxeln. Att sabba hela grejen genom att använda en hög, supertung V6 eller liknande - då har man kört i diket innan man ens början.

matfo - 2021-10-15 kl 08:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  

Var bara tvungen lägga in bild på Abarth 1968. "utombordaren kallad. Den var snabb men viss problematik med väghållningen... :lamer:

Aaaaningen känslig för ev sammanstötningar på banan...
Behövs inte så stor knuff bakifrån för att motorn är demolerad :wall:

Atterhall - 2021-10-15 kl 09:18

Taktiken som motståndare framstår som alltför uppenbar... :lolsign:

Atterhall - 2021-10-15 kl 09:19

Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  
Man undrar hur dom tänkte. Med motorn bakom bakaxel så får man nog glömma banracing och satsa på strippen i stället.

Själva poängen med att flytta tillbaks suddens hela paketet "plug-n-play" är mittmotorkonceptet med boxermotorns låga tyngdpunkt och bara halva växellådan som hamnar bakom drivaxeln. Att sabba hela grejen genom att använda en hög, supertung V6 eller liknande - då har man kört i diket innan man ens början.

Låter som en Porsche Boxster/Cayman, fastän ballare - go for it! :bananana::smash:

Atterhall - 2021-10-15 kl 09:33

Modellerade upp framvagnen lite schematiskt i vsusp, men det verkar stämma något så när.
Länk: AR Sprint Corsa

matfo - 2021-10-15 kl 10:13

Taktiken som motståndare framstår som alltför uppenbar... :lolsign:

Ja, det är ju inte läge för att "bromstesta" när man kör den där Abarthen :no:

TurboB - 2021-10-15 kl 11:44

Låter som en Porsche Boxster/Cayman, fastän ballare - go for it! :bananana::smash:

Vad snackar du om?? :pottytrain: Vad är possje? Och kayman, är inte det en sorts krokodil?!

Tänker snarast på X1/9 där man flyttade tillbaks 128ans drivlina med McPhearson-ben och hela rasket. Pitmanstagen fästes till chassiet med stång för toejustering. Det blir ju rena formelbilsetupen med boxermotorn.

Jag har visserligen en Flavia Coupe från -62 men den tänker jag inte sätta sågen i. Nej, någon annan måste göra detta. Det kryllar av suddar och sprintar här på AP. Kom igen nu!

Georg - 2021-10-15 kl 20:39

Abarth var duktiga på backracing och - okej - man får ner kraften i backen med utbordararrangemanget men jisses framvagnen är ju lätt redan initialt :boing:

sudsune - 2021-10-16 kl 16:51

Det var mer påtagligt i 33an (körde lite mer toe-out), men som du säger styra in mer och gasa i Kvarnen och bilen drar sig inåt är en ball känsla. Kostar dock en del däck… 😂
det betendet kan man öka med ackermans vinkel

Atterhall - 2021-10-16 kl 18:28

Ser fram emot det! 😉😋

Atterhall - 2022-1-8 kl 11:52

Bläh! Mekgaraget är fortfarande inte sanerat efter saneringen efter branden i grannlokalen, så Labilen är förvisad till hemmagaraget i sällskap med all annan bråte. Känner svår nöd att få igång lite verksamhet här samtidigt som motivationen inte riktigt vill infinna sig… Men det är väl bara att börja städa! 😤😑

CBFDE166-690D-4DB6-AF37-301999673624.jpeg - 468kB

Atterhall - 2022-1-8 kl 18:09

Grundläggande mekordning upprättad. Paketet med sidorutor och pinne väger 5,1 kg per dörr. Typ 8 kg sparat där, en liten bit på väg…

F3DFC97A-D4F4-4F2D-BFE0-4C00DC0458FE.jpeg - 323kB

sudsune - 2022-1-8 kl 19:42

mina dörrar väger knappt 7 kilo st

Atterhall - 2022-1-23 kl 16:28

Något säger mig att det kan vara dags för renovering av drivaxel inklusive byte av inre damask… 🤔

image.jpg - 3MB

sudsune - 2022-1-23 kl 18:45

martin var glad för att det är den inre mycket lättare att få isär än den yttre .

FredrikAssarsson - 2022-1-23 kl 19:22

Äsch mycket mindre jobb att bara montera en stänklapp där :P

Atterhall - 2022-1-24 kl 17:23

Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  
martin var glad för att det är den inre mycket lättare att få isär än den yttre .

Det är ju så härligt att gegga med gammalt drivaxelfett också! :afro:

Enell - 2022-1-24 kl 21:44

Bra att veta vart jag skall vända mig när det blir dags för mina :D

Atterhall - 2022-1-28 kl 17:30

Bra att veta vart jag skall vända mig när det blir dags för mina :D

Kom på att jag nog har en "nyrenoverad" från 33an, puh! :banana:

Atterhall - 2022-2-13 kl 16:16

Note to self, tidiga 33 (905) och Sprint efter 84 (902a) har 42 mm axeltapp i navet och grövre men kortare splines än sena 33 (907) inkl 16v som bara är 37mm. Drivaxlar är inte utbytbara rakt av. 🤦‍♂️

905/902a till vänster på bilden.

image.jpg - 3.7MB

Atterhall - 2022-2-13 kl 16:52

Eftersom min fina renoverade axel inte passar i navet, går det bli ful-renovering av den som satt där. O-ringen som tätar mot sidan på ”locket” in mot lådan verkar lite slapp. Får bli en ny sån och lite påfyllning av fett. Det får duga för nu.

image.jpg - 2.5MB

Atterhall - 2022-3-6 kl 12:18

Labilen på bantningsläger, steg 1:
- Batteri, minus 9 kg

image.jpg - 2.6MB

Atterhall - 2022-3-11 kl 17:36

Leker konstruktör...

CAD-adapter.jpg - 38kB

Enell - 2022-3-11 kl 21:15

Aha, tycker du att bromssträckan är för lång…

:cool:

Atterhall - 2022-3-11 kl 22:24

Lite så, bromsar bäst som bromsar sist...:thumbsup:

[Ändrad 2022-3-11 av Atterhall]

Atterhall - 2022-3-13 kl 20:03

Hjullagren fram var inte riktigt lika glappa som på Illbattingen, men inte bra för det - ska det till större bromseri är det ju bra om nåt håller emot också…

Inlånade specialverktyg och 20-tonspressen gjorde jobbet om inte till en barnlek, så åtminstone överkomligt. Den senare varianten med grövre axeltappar har helt hopplöst tajt runt inre lagerbanan som naturligtvis satt kvar på navet, men lite finlir med tunn skiva på vinkelharry och kvalitetsverktyg från det stora varuhuset löste biffen!

67A98023-F160-4663-9BEA-6961885C7723.jpeg - 256kB D441FCDA-9AC1-4BC4-8AA8-98DA2FB18BB8.jpeg - 325kB 1E47BA42-1536-46BC-B349-4C430D0F9214.jpeg - 324kB BAD6B33F-4D0E-4618-BEE8-D069E9FA3F1F.jpeg - 220kB

Enell - 2022-3-13 kl 21:07

Jahaja, att jag inte tänkte på det, chanslöst att få in någon avdragare på den typen av lagerbana jag har på min bil också. Jag skar en slits tvärs och högg itu lagerbanan.

Snitsade du till den oktagonformade hylsan för hand eller har du hittat någon genväg? Min egensnickrade oktagon är naturligtvis för liten för de nya muttrarna.

Atterhall - 2022-3-14 kl 07:35

Det var lite av en chansning att dra spår i flänsen på lagret, men det funkade! 😁

Åttkantingen är ett originalverktyg för 116-bilarna som har motsvarande lösning bak, med benäget bistånd från ägaren… Utan det hade det varit oändligt mycket knepigare!

[Ändrad 2022-3-14 av Atterhall]

Atterhall - 2022-4-9 kl 12:02

Sen på bollen som vanligt, men ska det bli nåt åka den 7 maj vill det ju till att få ihop maskinen. Idag inmätning av prototyp till bromsoksadapter. Kan bli bra det här! 😁

97CFAF60-3E0A-4A66-8B85-9CAEB43B3DC9.jpeg - 229kB B15D3CC7-E1DD-45F0-9AF0-C89DA3951A06.jpeg - 299kB

Atterhall - 2022-4-10 kl 14:39

Får plats gör de också, till och med lite marginal…

image.jpg - 3.3MB image.jpg - 2.2MB

Atterhall - 2022-4-18 kl 15:37

Skojar till det med nya drop-stops som förhoppningsvis håller ihop och en extra camberbricka bak. Bra också med snälla garagekompisar som kan det där med att smälta ihop metall på ett kontrollerat sätt.

AF865905-17F3-42AA-9B70-45377B7B05BA.jpeg - 224kB AC8A1799-1573-4CBD-8A6A-56517E754D21.jpeg - 166kB 15AB7DC2-A088-43A8-A192-C6EE70F1D964.jpeg - 140kB

Atterhall - 2022-4-26 kl 19:55

Batteri på plats, ska på ett skydd över pluspolen. Nya fina kablar till och från också. Nån gång när jag orkar ska kabelsalladen städas upp…

image.jpg - 3.7MB

[Ändrad 2022-4-27 av Atterhall]

Atterhall - 2022-4-26 kl 19:57

Tror dock jag ska skicka en reklamation på de nya sidorutorna. Vete tusan om det kommer gå att se ut åt sidorna med de där…

image.jpg - 3.1MB

2maz - 2022-4-27 kl 06:23

Tror dock jag ska skicka en reklamation på de nya sidorutorna. Vete tusan om det kommer gå att se ut åt sidorna med de där…

Hög fart ger ju tunnelseende. Det är känt sen länge.:rockon:

Atterhall - 2022-4-27 kl 10:44

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  

Hög fart ger ju tunnelseende. Det är känt sen länge.:rockon:

Haha, är ju så snabb också - så behöver bara se vilka jag ska köra om! :steering:

Atterhall - 2022-5-3 kl 21:52

Viktfördelningen på en sån här i längs- och tvärsled är helt katastrofal. Fascinerande att de går såpass ändå… Det är bara justerbart i fram (enkelt i a f) så nöjd med att få till den korsvisa balansen hyfsat, faktiskt utan att behöva ställa den helt galet snett.

941 kg med tjockisen i stolen, det borde gå att skava av några till…
E56B72F0-B578-4842-9D33-3F45B6FAAAAA.jpeg - 225kB

Finnland - 2022-5-4 kl 07:24

Viktfördelningen på en sån här i längs- och tvärsled är helt katastrofal. Fascinerande att de går såpass ändå… Det är bara justerbart i fram (enkelt i a f) så nöjd med att få till den korsvisa balansen hyfsat, faktiskt utan att behöva ställa den helt galet snett.

Hmm, i grupp N papprena för Sprint står det en minimivikt på 800 kg. Så antingen väger du 140 kg eller så finns det mer att hämta. :thumbsup: Kämpa på, snar är det premiär.

Atterhall - 2022-5-5 kl 11:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Hmm, i grupp N papprena för Sprint står det en minimivikt på 800 kg. Så antingen väger du 140 kg eller så finns det mer att hämta. :thumbsup: Kämpa på, snar är det premiär.

Haha, huvuddelen av kilona sitter i gubben, helt riktigt - men det finns mer att skava på bilen. Jag har lättare motorhuv på gång men inte fått till den ännu. Sen är ju Gr N ursprungligen med lättare bur har jag för mig, FIA har ju uppat kraven en del på sistone. 16v-maskinen är rätt mycket tyngre än 1,5 dubbelfugge också...

[Ändrad 2022-5-5 av Atterhall]

rstx - 2022-5-6 kl 07:33

Fasen nu blev jag ju nyfiken.

16v väger en hel del mer som du säger... intressant ändå att det skiljer 150kg fram vs bak.
Anledningen att de känns så bra ändå är nog för att viktfördelning korsvis är bra.

Men är inte mätningen mer rimlig att utföra utan förare så att man vet mer exakt var problemet sitter och vad man kan skava på bilen?

Atterhall - 2022-5-8 kl 13:54

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Fasen nu blev jag ju nyfiken.

16v väger en hel del mer som du säger... intressant ändå att det skiljer 150kg fram vs bak.
Anledningen att de känns så bra ändå är nog för att viktfördelning korsvis är bra.

Men är inte mätningen mer rimlig att utföra utan förare så att man vet mer exakt var problemet sitter och vad man kan skava på bilen?

Det skiljer drygt 150 kg per sida fram och bak..:lips:. (Bilen med typ halv tank är ca 840 kg - 590 fram och 250 bak). Eftersom jag inte har fungerande tankmätare så hade jag inte riktigt koll på att det var nästan full tank. :rolleyes:

För bankörning vill man väga in med förare i, det är ju liksom så man kör... Sen finns det flera olika skolor för vilken set-up som är bra eller bäst, beror också på bana/körstil/däck etc så inte helt lätt att hitta tumregler. Jag tänker att mäta är att veta och om börjar från ett givet utgångsläge (spelar mindre roll vilket) och sen provar sig fram med en mod i taget så bör man över tid i alla fall inte bli sämre och minimera risken att "chansa" bort sig.
Men en given början är nog att försöka lätta i framändan så mycket det går, kan liksom inte vara fel... :afro:

Atterhall - 2022-5-8 kl 14:11

Racerapport - Gelleråsen 7/5

Det blir en kort rapport: Dagen började ruggigt kallt, blåsigt och med blöta på banan. Använde banvisningen till att bromsa in de nya beläggen på nya original-skivor. Eftersom jag inte hunnit få till adaptrarna till bromsoken blev det till att köra originalgrejor ett rejs till. Blött och halt på banan, särskilt ner i Trösen där det ligger mycket gummi i asfalten.

Träning 1 - inget att skriva hem om, norska Corsa Italiana hade haft träning före och kört bort lite av blötan men fläckvis fortfarande blött. Lite bättre fart vartefter rattrosten släpper men ingen riktig rulle i lådan.

Efter träningen allmän tillsyn - inget att anmärka, kom på att jag inte känt på kamremsspännarna på ett tag (sen raset på 33an har jag försökt komma ihåg att ibland åtminstone kolla att de inte gängat upp sig). Vänster känns OK, höger säger "klick" med bara fingertopparna på lilla spärrskaftet (1/4").

Ridå, det var den dagen... :wall:

Pinnskruven gick tvärt av inne vid toppen, men jag är otroligt glad att det hände med motorn avstängd inne i depån och inte ut ur Ejes med full macka i 6000 rpm på tvåan!

Nu blir det kylare ur för att försöka komma åt att få loss resterna av pinnskruven och byte till nya 12.9 eller möjligen 10.9 på båda sidorna. Safe:ar nog och försöker få fram nya originalskruvar om det går.

En annan otroligt bra sak var att jag fick leverans av mina fina adaptrar till bromsoken - ser kalas ut och passar smäcken på oken i a f.

Så nu blir det BBK till Kullen! :bananana:

[Ändrad 2022-5-8 av Atterhall]

Atterhall - 2022-5-14 kl 14:01

Där sitter den lille 😈, gick av på ”rätt” ställe i alla fall. Nästan så det kan gå att få ut den utan svets.

D8A7CD3B-0E82-44B5-B157-6D8B28E043DE.jpeg - 441kB

[Ändrad 2022-5-14 av Atterhall]

Micke G - 2022-5-14 kl 15:50

Känns som en dålig konstruktion. Borde ju vara av bättre kvalitet. Den där måste man ju skruva på ofta om man ska följa alfas rem intervaller.

FredrikAssarsson - 2022-5-14 kl 16:46

Snacka om röta ändå! :oO

Atterhall - 2022-5-14 kl 19:18

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Snacka om röta ändå! :oO

Yep, riktigt bonntur! (även om det var litesurt där & då…)

De är lite klent dimensionerade, kan jag tycka. Angivet åtdragningsmoment i manualen är 37-46 Nm, rekommenderat för M8 12.9 är 40 Nm, så det vill till att det är riktiga skruvar! De här var inte 12.9 i a f. Jag gjorde ordentliga märken i ”stumpen” med svetstången utan att för den skull tokdra - mjukt sa Bull! Det blev en mutter och sversloppa för att få ut den, men det gick hur bra som helst. Nu blir det till att leta rätt på redigare grejor.

Enell - 2022-5-14 kl 22:01

På ett sätt bra, det finns en förklaring till varför det inte håller. Tänkte på kvaliteten på skruven, hade vart värre om det varit en 12.9 och ändå gått av.

Atterhall - 2022-5-15 kl 10:40

På ett sätt bra, det finns en förklaring till varför det inte håller. Tänkte på kvaliteten på skruven, hade vart värre om det varit en 12.9 och ändå gått av.

Helt klart så, verkar dock inte helt lätt att hitta 12.9or - men skam den som ger sig!

Enell - 2022-5-16 kl 10:11

Apropå skruv, var hade du hittat pinnarna istället för hjulskruv?

Atterhall - 2022-5-16 kl 14:53

Apropå skruv, var hade du hittat pinnarna istället för hjulskruv?

Här finns de, till exempel: https://apex.se/pinnbult-insex-m12x1-25-68mm

Mina är 90 mm långa för det var dem de hade på lager just då, lätt överlånga om jag inte har spacer på... ;)

Enell - 2022-5-16 kl 19:48

Ja, är en absolut en bättre lösning än att vara orolig för att dra sönder gängorna i navet.
Men med en 5 mm insex blir det inte att man drar dit dem med några större moment. En M12 borde dras med åtminstone 120 Nm, vet du vad det är för stål förresten?

Atterhall - 2022-5-17 kl 06:45

Ingen exakt uppgift om vad det är för stål, men de har minimalt med flex så det är inte 4.8 i a f…

Jag har resonerat som med pinnskruvar att man ”sätter an” dem så att de inte rör sig - sen drar jag muttern med 110 Nm med hjulet på så det blir lagom förspänning i själva förbandet. Rätt eller fel? Inget hjul tappat i a f varken på 33an, Sprinten eller brorsans 147a som vi gör likadant på.

Brukar känna efter med insex nån gång då och då när hjulen ändå är av och hittills inget som oroat.

Atterhall - 2022-5-21 kl 12:34

Nya pinnskruvar monterade, kammar synkade. Tusan om det inte ska funka nu.

2538DA7D-7505-4417-A339-AB5DCD444F38.jpeg - 240kB

Atterhall - 2022-5-21 kl 17:01

Bromsuppgradering, check! ✅

4CCC08BF-6C99-4531-AAC3-6E16F73AD077.jpeg - 246kB EF1959D0-DF74-4411-A6B2-65F360F70B2F.jpeg - 246kB

FredrikAssarsson - 2022-5-21 kl 17:37

:thumbsup:

Atterhall - 2022-5-22 kl 12:07

Några schyssta huvlås, så blir det nog bra det här :afro:

8A063D5F-3A33-49B2-BC05-485C923BBFDF.jpeg - 399kB

Georg - 2022-5-22 kl 20:09

:bananana:

Enell - 2022-5-22 kl 21:51

Ser ut som en ny huv, undras varför när man har så bra bromsar…

Atterhall - 2022-5-23 kl 07:16

Ser ut som en ny huv, undras varför när man har så bra bromsar…

Måste ju kompensera för de tuuunga nya skivorna… :lips: :beerchug:

FredrikAssarsson - 2022-5-23 kl 20:32

Coolt!

Atterhall - 2022-5-27 kl 22:12

Kosmetisk uppgradering, möjligen mikroskopisk aerodynamisk sådan också.

Nu vill det till att gubben lär sig ratta bilen så snabbt som den ser ut…

21F9294A-5744-4FA7-9CF6-4ACCE0E7DC15.jpeg - 378kB

FredrikAssarsson - 2022-5-28 kl 08:55

Den blir bara tuffare och tuffare.

AR155V6 - 2022-5-28 kl 22:56

Mycket snyggt 👍

Atterhall - 2022-6-3 kl 20:16

Hittade äntligen en oljekylare som kan vara nåt!

Hade ju varit najs om jag lyckats lägga vantarna på den medan jag fortfarande hade kyleriet ur för att fixa kamremsspännarskruven (21 bokstäver och sex stavelser!), men det får bli montering efter Kullen. Kommer sitta som en smäck under vattenkylaren.

En riktigt smutt liten pjäs, lätt är den också, hela alltet i aluminium så utan slangar är den under halvkilot. Slangpaketet är tyngst! 😂 Nästan unik i sitt slag också, kommer från en B*W 320iS, generation E30. Googla den! Specialvariant för Italien och Portugal (?) med M3-motor ”nerstrokad” till 2 liter pga skattereglerna, måste ju vara nästan lika varvglad som en 16v-boxer! 😁

9A50A8AD-6816-4468-8F6B-55B175E32F79.jpeg - 514kB

Atterhall - 2022-6-3 kl 20:26

Har väl aldrig varit lastad och resklar i så god tid som inför Kullen på måndag, men ett 50-årskalas däremellan vill man ju inte missa. Så syrrorna får tjöta lite hemma på uppfarten. Jag tror nästan storasyster är lite nöjd med att lillasyster tagit över tjänstgöringen på bana. Hon trivdes inte riktigt med det utan gillar bättre att sträcka ut på längre distanser.

4E7426CF-536C-45CF-B743-349635044DAA.jpeg - 746kB

Enell - 2022-6-4 kl 17:49

Härlig försommarbild.

FredrikAssarsson - 2022-6-4 kl 19:52

Den kylaren liknar servokylningen till alfa 166. Om du skulle behöva ersättare en vacker dag

Atterhall - 2022-6-7 kl 09:28

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Den kylaren liknar servokylningen till alfa 166. Om du skulle behöva ersättare en vacker dag

Typiskt bra kunskap! Gör en mental notering om det. Kan ju vara fler som kan behöva en passande oljekylare också... :beerchug:

beatwise - 2022-6-8 kl 13:52

Bra häng på Kullen!

Storebroren börjar både få fart och racecraft. Lite snöpligt slut, men tack och lov inget som verkar vara svårlagat.

Nu är den där visionen sattes för en himla massa år sen... :cool:

Heja heja!

:steering:

285983887_565771518247664_5005287987318074225_n.jpg - 70kB280574469_750320252645744_3571713281828962603_n.jpg - 777kB

Finnland - 2022-6-9 kl 11:37

Spännande hjulvinkel. Vad hände?

Atterhall - 2022-6-10 kl 14:25

Racerapport - Nationaldagsrace på Kinnekulle (Race 3 & 4)

Fylld av förväntan och svårt taggad på racing efter debaclet med kamremsspännarskruven på Gelleråsen tuffades det iväg mot Kinnekulle på söndageftermiddagen. Nu skulle fixet med andra däck, lättare batteri & motorhuv, stora fina bromsar, mer kobenta bakhjul och bättre viktfördelning få bekänna färg.

Skulle gubben trots svår rattrost kunna vrida ur några tiondelar till på varvtiderna, kanske till och med genomföra en racedag med bilens front konsekvent riktad i färdriktningen?

Träning 1 kändes rostig, inga vidare tider och hamnade där det var ganska trångt på banan trots relativt få i startfältet. Väl inne i depå skvalar det kylvatten - hade glömt att dra åt en slangklämma... Lättfixat i alla fall, även om det är knepigt när det sprutar varmt vatten där det ska jobbas. Fick suverän assistans av både bror och junior. Men fronten framåt hela passet och bra balans i bilen. Bromsarna suveräna, mycket mer lättdoserade än de gamla originalbromsarna och gott bett. Mer camber bak kräver lite tillvänjning, känns jazzigt till att börja med, men när jag väl lärt mig att den "sätter sig" i kurvorna börjar jag lita mer och mer på bakvagnen.

Träning 2 känns ännu bättre, har en kalaskörning några varv jagad av Ola där jag faktiskt lyckas hålla honom bakom, också på rakan vilket jag blev positivt överraskad över. Ingen snurr det här passet heller!

Kvalet är inte mycket att orda om, det bestämdes efter andra träning att vi trots att vi är få delar på kvalet i snabb och snabbare grupp. Baserat på träningstider skulle jag hamna som långsammaste bil i snabbare gruppen, men med ganska stort gap mot Sune. Tar själv initiativ till att köra med snabba gruppen för att inte behöva köra med ett och ett halvt öga i backspegeln hela tiden. Var dock lite sen ut så jag hamnade i trafik och fick inte till nån direkt kanontid.

Race 1: Placerad på griden mitt i getingboet för klass 3 med Ola framför, startsnabba Dag Aronsson bakom och Dag v B till vänster. Tomt framför Dagge v B och Dag v S i Bertone framför Ola. Det här kan bli spännande! Lyckas till egen förvåning komma iväg riktigt bra, upp i rumpan på Ola som drar utåt vänster i lediga luckan då Dag v S inte var så snabb ur startblocken. Klämmer mig tätt efter där för jag skymtar något orange i vänsterspegeln vilket måste betyda att Dagge är lite efter. Trots allt finns det lite plats kvar så jag tror vi går förbi Segebadens Bertone i bredd - nu gäller det att hålla fart för position in under bron! Lyckas (tränga?) mig före Dagge in som jagar på hårt bakifrån in i kvarnen, Ola strax framför men utom räckhåll - tredjeplats i klassen så långt, vad nu? Står på för allt vad tygen håller - och lite till. Inser att det nu gäller att inte ge Dagge ens ett lillfinger utan försöker "göra mig bred" och samtidigt hålla fart (dvs "mitt spår") genom kurvorna så gott det går. Lyckas bra på baksidan men blir lite fundersam när det dyker upp en orange Giuliettahuv på insidan efter depåkurvan ut på rakan, ska jag kunna hålla undan rakt fram? I vad som känns som en evighet ligger vi sida vid sida upp mot bron, men den lilla boxern skottar på bra med lite varv och Dagge får vika ner. Sunes låda med tät 3/4/5 betalar sig här! Kommer lite för tajt in under bron och får betala för det med en sväng ut mot curbsen efter - men kontrollerat trots allt. Lyckas på något vis hålla bort Dagge från att få in näsan innanför mig i kvarnen, men han är snabb och vi går nästan jämsides ut när Sprinten understyr ut ur kurvan. Så där håller vi på i 4-5 varv - helt galet kul racing, all heder till Dagge som är en gentleman och har stenkoll på körningen. Tror kanske han hade chans att ta mig på ett par ställen, men det hade varit med ganska stor risk för närkontakt... Till slut känns det som jag har lyckats bygga lite lucka, men det kanske var Dagge som slog av för plötsligt går han i depå. Jag märker att jag tar in på Ola och med nytt självförtorende (jag är ju på medaljplats!) börjar jag jaga efter honom. Sätter nytt PB med 1.03.5 på sjätte varvet av bara farten, men så tycker jag det blir det lite vingligt i kvarnen och bromspedalen svampade till sig på väg tillbaka in under bron - vad nu? Över knäppen med god fart, men sen krasar det till och blir som en jättestor pepparkvarn i vänster fram, tappar drivning och bromspedalen tar plötsligt väääldigt långt ner! Lyckas styra av banan efter Mohlins in på rallycrossbanan och parkerar bakom räcket där. Ridå för dagen, vänster fram har onaturligt mycket camber.

Trist som attan att den rasade, men hej så skoj det var så länge det gick! :steering:

Efter lite dissekering och diagnosarbete faller hela skulden på chefsmekanikern, dvs undertecknad. Navet är tvärs av jämns med hjullagret, vilket beror på att den stora muttern som håller fast drivaxeln vid navet hade gängat upp sig. Det kunde ske på grund av en dubbelblunder - dels hade jag inte dragit tillräckligt hårt, jag kikade i verkstadsmanualen för Sprint och där finns typ 240 Nm åtdragningsmoment angivet (tror det står 220-260). Det gäller "gamla" versionen med 42 mm axeltapp, den uppdaterade för 33 16V vilken jag har ska enligt 33-manualen dras med typ 450 Nm (!). Dessutom hade jag inte fått till en tillräckligt bra låsning av "knack-muttern", lyckades inte få till ett brott som låser i skåran på axeln med de verktyg jag hade där och då. Borde ha varit lite mer envis, men det är lätt i efterhand.

Så det blev en rejäl arbetsorder igen, ska ju montera oljekylare också. Det behövs, oljetempen var uppåt 125 när det blev tvärstopp i rejset.:revs:

Nu gäller det att få ihop pryttlarna till Sportvagnsmeeting på Knutan!

Photocred till mästerfotograf Mikael Eriksson :worship:

IMG_2068 2022-06-08 06_35_15.JPG - 787kB IMG_2069 2022-06-08 06_35_39.JPG - 2.5MB IMG_2070 2022-06-08 06_35_40.JPG - 1.4MB

[Ändrad 2022-6-10 av Atterhall]

Micke G - 2022-6-10 kl 16:08

Tack för en kul och intressant rapport, och roligt att du håller Boxer fanan i topp. :worship:

AndreasA - 2022-6-10 kl 17:04

Håller med Micke, mycket kul att få ta del av lite Boxer-racing och Boxer-bygge.
Peppa Sud-Sune att skriva lite i en tråd också vettja :headbang:

Den är ju så frän din Sorint. Lycka till i sommar nu så hoppas jag man får se den live i Härnösand i Augusti :beerchug:

Mvh Andreas

AndreasA - 2022-6-10 kl 17:05

Håller med Micke, mycket kul att få ta del av lite Boxer-racing och Boxer-bygge.
Peppa Sud-Sune att skriva lite i en tråd också vettja :headbang:

Den är ju så frän din Sorint. Lycka till i sommar nu så hoppas jag man får se den live i Härnösand i Augusti :beerchug:

Mvh Andreas

FredrikAssarsson - 2022-6-10 kl 20:49

Sjukt kul läsning med mycket inlevelse!

Kan man tänka sig att Dagge var rädd om sina nya framskärmar och lätt polerade lack? 😁

George Junior - 2022-6-10 kl 22:48

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Bra häng på Kullen!

Storebroren börjar både få fart och racecraft. Lite snöpligt slut, men tack och lov inget som verkar vara svårlagat.

Nu är den där visionen sattes för en himla massa år sen... :cool:

Heja heja!

:steering:

vinkel Untitled.png - 4MB

Atterhall - 2022-6-19 kl 13:43

Körde ju sönder navet VF på kullen, då är det ju helt logiskt att ge sig på att byta vattenpumpen… 😂

9DA8481F-3DCE-4E93-B324-7CF9C8204250.jpeg - 392kB

Finnland - 2022-6-19 kl 15:21

Körde ju sönder navet VF på kullen, då är det ju helt logiskt att ge sig på att byta vattenpumpen… 😂

Att undvika att göra det som är viktigt är en konstform. :bananana:

Atterhall - 2022-6-19 kl 19:09

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Att undvika att göra det som är viktigt är en konstform. :bananana:

Eller hur? 🤣

Nu fanns det en tanke, den gamla pumpen har varit misstänkt för en lätt inkontinens som med oregelbundenhet resulterat i lätt generande små pölar. Det och att det gått lite åt det varmare hållet när man står på full radar runt banorna kan ju knappast bli sämre, tänkte jag.

Framför allt blir det - om det nu är lite trångt som det är - jättetrångt att byta pump med en oljekylare precis framför, vilket står på agendan för veckan. Nu är den i alla fall på plats med (återigen) synkade kammar, nyblingad remskiva och allt. Förhoppningsvis slipper jag fundera på den på ett tag!

2C17130F-AC60-4B3B-BE0B-B543538A6532.jpeg - 278kB

matfo - 2022-6-21 kl 07:33

Trevlig racerapport!
Lägg in den på .org också så det händer nåt där... :idea: :boing:

Vi ses på Knutan nästa vecka :revs: :yes:

Enell - 2022-6-23 kl 11:15

Gillar den lösningen som Aineland har på sin gula Sprint där man i princip kommer åt allt framifrån.
(Aineland, lånat bilden från din byggtråd, hoppas det är ok // Niclas)

Bild303.jpg - 71kB

Sune har ju samma lösning om än i något brutalare form på sin bil. :D

Atterhall - 2022-6-24 kl 20:30

Den är tilltalande, får ju plats en rejäl kylare också! 🤔

Atterhall - 2022-7-17 kl 22:09

Debaclet på Kinnekulle medförde att vänster yttre drivknut behövde förnyas, det kan nu bockas av och jag har lärt mig hur man plockar isär yttre knuten på drivaxlar! 😊

Den nya fina monterad med riktigt gojjigt fett från Redline. Ska vara bra enligt expertisen.

A0BD5925-DC3D-450C-897D-39EFDB6B080B.jpeg - 272kB 75F864D0-90A2-4B3B-8E00-0C95899BA95D.jpeg - 243kB

Atterhall - 2022-9-10 kl 19:35

Äntligen fick jag till ett ryck i garaget! Oljekylaren får vänta, det är ändå kallt i september - men renoverad drivaxel hoppade på plats tillsammans med ny bromsskiva.

Stora muttern är nu vetenskapligt dragen med typ 450 Nm, gänglåsning och ett rejält hugg med mejseln i låsblecket - nu vore det väl s-tan om det inte sitter ihop.

Kylare, generator o fläkt återmonterade och maskinen provstartad. Dags för anmälan till finalen på Kinnekulle! 😁

5AA27B20-1B8F-492B-979A-7519E476C202.jpeg - 526kB EA479031-EF4D-470D-8AF9-37A7B1FD97A4.jpeg - 251kB

Atterhall - 2022-9-11 kl 17:14

Pappslöjdar lite, blev till en extra sportig luftstyrning till kylaren.

Har man enkla grejor får man ta till de tricks som finns att tillgå…

00AE2613-5530-4414-89CD-FCF2EC91C6F6.jpeg - 368kB

81C8CFDF-918B-4241-8820-259084D6CE76.jpeg - 286kB

[Ändrad 2022-9-11 av Atterhall]

beatwise - 2022-9-12 kl 08:02

Har man enkla grejor får man ta till de tricks som finns att tillgå…

Varför göra det knepigt när man kan göra det enkelt?! :afro:

Pages:  1  2    4  5