AlfaPower

Projekt Labil, del 2 - Alfasud Sprint Corsa

Pages:  1    3    5

FredrikAssarsson - 2022-9-12 kl 23:05

Vad lackade kartongen med, det blev ju riktigt bra? :P:P

Atterhall - 2022-9-13 kl 10:03

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Vad lackade kartongen med, det blev ju riktigt bra? :P:P

Haha, det var Biltemas nya C2A-primer (Cardboard-to-Aluminum) med ett lager halvmatt svart på det! :D

FredrikAssarsson - 2022-9-13 kl 18:05

Vilken enastående produkt :D

Atterhall - 2022-9-19 kl 07:37

Jahapp - då gör vi ett nytt försök på söndag, då!

Provkörd och går både framåt, bakåt, stannar och svänger på kommando.

68511973347__D5467BCE-4A4F-4116-A29B-767E72C2E086.jpeg - 1MB

beatwise - 2022-9-20 kl 09:07

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Fyll bensindunkarna - nu är det dags för nya PB! :steering:

matfo - 2022-9-20 kl 12:00

Vilka kommandon kan den här boxern förutom ligg, sitt och gå fot? :wink:

:banana_thingy:

Lycka till på Kullen! :steering:

Atterhall - 2022-9-20 kl 13:18

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  

Har försökt med "hugg den där röda 75:an", men den har inte riktigt greppat det kommandot ännu... :afro:

Ska försöka få till det :pray:, har ju rattrost att skava av igen efter det ofrivillit långa uppehållet i sommar :wall:

matfo - 2022-9-20 kl 14:17

Har försökt med "hugg den där röda 75:an", men den har inte riktigt greppat det kommandot ännu... :afro:

Ska försöka få till det :pray:, har ju rattrost att skava av igen efter det ofrivillit långa uppehållet i sommar :wall:

:idea: Du kanske ska testa med "apport"!?

Bergils - 2022-9-20 kl 15:01

Den är ju helt sjukt hård den där.

Enell - 2022-9-20 kl 20:59

Så länge boxern inte lär sig kommandot ”rulla runt” må det väl vara helt ok.
:D

matfo - 2022-9-20 kl 22:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
:yes:

Atterhall - 2022-9-21 kl 16:28

:lolsign::steering:

Micke G - 2022-9-22 kl 17:02

Riktigt tuff nu. Kommer följa hela tiden på Amigoo.

Atterhall - 2022-9-22 kl 20:52

Ouch Micke, prestationsångesten knackar på… 😅

Eftersom jag saknat fungerande tankmätare har jag kört safe med ganska mycket sås hela tiden - och orginaltanken är rätt stor, typ 50 l. Så en liten mätare där man fyller på så går det bättre att kalibrera. Lyser gör den också! 😁

B854EE78-4B4D-4279-ABF3-B13747A098DB.jpeg - 340kB

Micke G - 2022-9-23 kl 10:34

Bara kul att följa din och Sunes framfart. Skaffa en lite skumtank 15-20 liter. Då slipper du kast effekten från soppan också.

rstx - 2022-9-27 kl 07:24

Kommer du åt tankarmaturen ovanifrån på nåt sätt eller?

matfo - 2022-9-27 kl 12:48

Av vad jag sett på "sociala medier" så kan det vara så att boxern kan kommandot "buss på"... :boing:
Kan det stämma!? ;)

Grattis till fina resultat! :beerchug:

Atterhall - 2022-9-28 kl 10:10

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Kommer du åt tankarmaturen ovanifrån på nåt sätt eller?

Nä, man får lov att ta ner den - men jag mätte mig fram till att givaren nog funkade. Det jag missade var att givaren i bilen är av typen hög resistans vid tom/låg vid full - Biltemas mätare är ju så klart tvärt om, så ju mer på mätaren desto mindre i tanken... :wall:

Finns "converters" men jag vet inte om jag orkar bry mig. Har ju lite annat att pyssla med.:wall:

Atterhall - 2022-9-28 kl 10:13

Av vad jag sett på "sociala medier" så kan det vara så att boxern kan kommandot "buss på"... :boing:
Kan det stämma!? ;)

Grattis till fina resultat! :beerchug:

Tack! :beerchug:

Ja, åkte hemåt med blandade känslor - får återkomma med rapport men det var både en fantastiskt rolig och riktigt kass rejshelg. :steering::dunce:

Atterhall - 2022-10-3 kl 20:59

OK - here goes...

Rejsrapport för #92 finalhelgen i CAR Challenge 2022

IMG_5771.JPG - 830kB

Med stor rejsabstinens efter försommarens navras som jag inte lyckades få ihop till SPVM på Knutan och missad Mittsverige på grund av jobb drog vi återigen mot Kullen - typ den enda banan jag kört på flera år.

Bilen nu ihopskruvad efter raset, men utan den tänkta oljekylaren, jag räknade iskallt (sic!) med att den lägre utomhustemperaturen och möjligen mina små luftstyrningar i grillen skulle hålla oljan och vattnet i schack - vilket också blev fallet.

Båda träningarna kännetecknades av rattrost och transponderstrul, min fina som funkat klockrent tidigare ville nu bara ge sporadiskt utslag i tidtagningen, inte heller klubbens lånetransponders som monterades inne i bilen ville vara med och leka. Jag måste ha byggt en Faradays bur på något vis... Till slut hade jag fem transponders i bilen och en tejpad frampå gav nån sorts resultat i alla fall. Jag har alltså typ ingen som helst aning om hur det gick på träningarna - men det spelar ju ingen roll.

Lagom till kval (nu med fungerande transponder) öppnar sig himlens portar och regnet vräker ner. Fy för den lede! Jag har ju haft begränsad framgång i halka och när det är lite småblött (piruetterna förra året...) så ångesten kryper på - men vad är väl lite regn? Flera kollegor står och kurar under taket i depån och verkar hoppas att det ska ge sig, vi har ju ändå 25 minuter på oss, men jag tänker att att det är bara att ta eländet vid hornen. Jag drar ut först och börjar så sakteliga rulla runt banan i "frökentempo" för att känna hur greppet är och leta efter nån sorts gräns. Hugo och Robin dundrar förbi, i övrigt åker jag i stort sett ensam. Passar på att maxa kvaltiden och hänger kvar till målflagg. Regnet avtar med tiden för att upphöra helt typ när jag kör in i depå igen. Mot slutet hittade jag mer och mer grepp men blir ändå rejält förvånad när det visar sig att jag kvalat in på tredje bästa tid - totalt! Hugo och Robin före, men sen är det #92!:deal:

Stående start i första rejset, koncentrerar mig på att komma iväg - får till det riktigt bra - och hålla undan för Micke W som står bakom och kommer som skjuten ur en kanon. Bakom verkar det blivit en lucka till "klungan", något jag inte riktigt har koll på utan jag hänger på "ettorna" därframme så gott det går. Minnet är ju kort, så naturligtvis laddar jag på alldeles för hårt in under bron och gör ännu en uppvisning av den Atterhallska piruetten ut mot Mohlins. Som tur är har jag lite gap bakåt, så de andra hinner i god ordning styra undan - men jag tappar ju grymt även om jag lyckas få till en snygg 360-vändning och kan fortsätta i rätt riktning. Ola, Sune, Claus, Jarmo, Christian och Dagge dörnar förbi medan jag letar efter ettan...

WTF!

Jagar ikapp och lägger mig i hasorna på Dagge. Vi kör kolonn några varv, inga riktigt givande omkörningsförsök förrän Jarmo lyckas klämma näsan innanför Claus vid TV-krönet och vi andra kan haka på genom Backböjen. Sen lyckas jag sega mig förbi Dagge före bron nåt varv senare och kan börja jaga efter Christian i svarta 75an. Hans 3-liters har vridet att ta till i början på rakan, men sedan är jag typ ikapp uppåt Kvarnen, vi jagar på ett par varv och jag putsar PB med nästan en halvsekund på kuppen (1,03.095). På näst sista varvet är vi på väg att varva norske Fredrik i Bertonen och där ligger också Sune - vadnu? Visar sig senare att han har elproblem och tändningen dör vid höga varv. De passeras och helt plötsligt är jag ändå tvåa i klassen, trots piruetten! Vilket flyt och härlig racing :steering:

Fylld av nyfunnet självförtroende blir det till att ladda om för sista rejset. Startar som 7:a bakom Wiklund, Ola snett fram till höger, Hugo och Claus bakom honom. Kommer iväg hyfsat och lyckas stänga Claus inför bron, sen kommer förstås Sune i ytterspår genom Kvarnen och klämmer sig sig förbi både mig och Ola in under bron. Ingen svansviftning den här gången utan rätt upp mot Mohlins efter Ola. Sen kolonn tills Ola tar sig förbi Christian i Kvarnen och vi tar vid där vi lämnade vår fajt i tidigare, Jarmo framför Christian och jag bakom dem... Ola och Sune kommer ihop sig om något uppe i Kvarnen och plötsligt är vi förbi en röd och ikapp en grön. Ola gör vad han kan för att ta igen och det blir lite småstökigt när han blandar sig i, dessutom kommer Wiklund/Bjurman för att varva. I röran byts det lite platser - Ola drar förbi framåt och jag hamnar bakom Sune. Hänger där ett par varv och konstaterar att jag har ett litet övertag framåt slutet på rakan. Inför sista varvet får jag till utgången ur depåkurvan och laddar för att försöka komma förbi - hornen har ju växt ut nu! Lite väl visar det sig, jag kommer mycket riktigt förbi Sune - men på yttern och är inte riktigt så tuff så jag trycker honom hårt mot insidan. Det gör att jag inte kommer ända in till apex och driftar ut för långt till höger. Upp på curbsen - bakhjulet tappar greppet och vidare en bit på gräset innan bilen viker in mitt framför Sune och sammanstötningen är ett faktum - ridå!

Vi har riktig änglavakt och går ihop rätt mjukt för att sen fortsätta ut i gruset på vänstersidan. Båda kan kliva ur bilarna (regelvidrigt - jag vet!) och hoppa upp bakom räcket och ingen av oss har ont. Bilarna är rätt tilltygade, men med tanke på farten förbluffande lite skadade - det kunde gått MYCKET värre!

Sune och jag klappar om varandra och är fortfarande sams - tack för att du är en gentleman, hr Svensson!

Nästa överraskning uppstår vid prisutdelningen när det visar sig att genom en regelteknisk vurpa blir Sune och jag tilldömda andra- respektive tredjeplatserna i rejset då det avslutades under rödflagg. Fråga Jocke hur det gick till, jag begriper fortfarande inte... 

Det var kamerapremiär i helgen (tack bror!), så här är det filmtajm (har inte lärt mig hur man bäddar in snyggt ännu):

https://youtu.be/CBtDZwwBl2A

https://youtu.be/AV2XU1YvFQg

Bild på förödelsen också, ny dörr är säkrad - vi får se hur resten ser ut innanför bucklorna - och en bild på de fina bucklorna!

2221BC9F-B032-42DE-990A-67D2346C06EC.jpeg - 294kB BD30B2B8-C286-4D09-ABF1-888A328341CE.jpeg - 261kB

[Ändrad 2022-10-3 av Atterhall]

Enell - 2022-10-4 kl 07:10

Det var som f-n, grattis
:beerchug:

Finnland - 2022-10-4 kl 07:25

Det var dramatiskt och grattis!
Den lilla spackelkakan som lossna där på sidan. Räknas det som glasfiberkarross? :D

Atterhall - 2022-10-4 kl 07:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Det var dramatiskt och grattis!
Den lilla spackelkakan som lossna där på sidan. Räknas det som glasfiberkarross? :D

Haha, ja - jag har åtminstone identiferat ytterligare nåt kilo lättningspotential i allt spackel! :boing:

Micke G - 2022-10-4 kl 18:14

Grattis till tider och placering. Lite plåt går alltid att fixa till.

Micke G - 2022-10-4 kl 18:38

Har sett båda videos nu. Jäklars läskigt ställe att haka i varandra på, går ju riktigt fort där, men snyggt kört annars. Kul bana Kinnekulle, men svårkörd och trångt vid race.

Chrilleg - 2022-10-5 kl 08:58

Att se sig själv köra är som att höra sin egen röst.

Bjöds ju på luckor hej vilt och missade själv ta chansen mot Jarmo fler ggr. Nästa år: Har man inte åkt av under bron har man inte försökt.

Atterhall - 2022-10-5 kl 09:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Chrilleg  

Bjöds ju på luckor hej vilt och missade själv ta chansen mot Jarmo fler ggr. Nästa år: Har man inte åkt av under bron har man inte försökt.

Eller hur? Lätt frustrerande att se sig själv ratta också 😆.
Man kan ta det lite piano också, men då vet man knte var gränsen går… 😁

beatwise - 2022-10-6 kl 10:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Chrilleg  

Eller hur? Lätt frustrerande att se sig själv ratta också 😆.
Man kan ta det lite piano också, men då vet man knte var gränsen går… 😁

Learning by seeing... Det är frustrerande men fostrande att se sig själv köra både inifrån och utifrån! Förhoppningsvis ser man framsteg vartefter man kör och det är väl det som är halva grejen och målet? :steering:

Det var ett snöpligt slut på det som var en riktigt bra racedag annars - nu kom farten både i blött och torrt! :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2022-10-7 kl 17:45

Otroligt vilken tur att ni inte hamnade i räcket i samma veva!

Atterhall - 2022-10-8 kl 21:12

Otroligt vilken tur att ni inte hamnade i räcket i samma veva!

Sandfållan bromsar upp bra - men änglavakt, som sagt!😇

Atterhall - 2022-10-23 kl 16:33

Sanerat nåt kilo Kinnekulle-sand eller så och påbörjat demontering så smått samt gjort en lite närmare skadeinventering.

Tröskeln har fått sig en körare och behöver återställas utanpå och till viss del på översidan, b-stolpen är knäckt snett bakifrån och behöver bytas. Bakskärmen framför hjulet behöver förstås också återställas. Dessutom har jag en märklig liten knäck vid infästningen av bakre bärarm i framvagnen på högersidan, fjäderbenet där har också knäckts vid infästningen mot spindeln, den visste jag i o f s var lite dålig, men måste höger framhjul måste blivit rejält belastat när jag fick lite påputtning snett bakifrån vänster. Sune säger att jag var uppe i luften också (har jag inget minne av - men det gick ju blixtsnabbt) så då bar väl det hjulen typ hela bilen på sniskan…

Det som är bra är att buren är intakt och ingen plåt har varit i kontakt med den. Det borgar för att resten är hyfsat rakt.

Svårt att få till vettiga bilder, men man kan se att stolpen flyttat sig inåt och är knäckt. Det var tur att det inte var en tyngre bil jag var i vägen för…

EA55307F-98DE-41DE-AE39-1411ECA79EF0.jpeg - 273kB DD221FD7-2E44-400D-9E30-4BCFE435BDBA.jpeg - 206kB D91703E1-0384-4E2A-BA85-F76F9D2A3B9A.jpeg - 337kB

637F79A4-6186-4B16-87EA-B0FD37C7C94C.jpeg - 411kB

Atterhall - 2022-10-23 kl 16:35

Fjäderbenet…

B48557EB-5B47-42C4-B641-20BD514CBB7A.jpeg - 360kB

Atterhall - 2022-12-4 kl 16:16

Ett par ”Unicorns” har dykt upp i garaget - nav för skivbroms till bakaxeln från 33 16v med ABS!

Dags att säga hejdå till trummorna bak, blir ok från 164TS som verkar passa rakt av, eventuellt med fungerande handbroms också. 😁

30239EA8-64F5-492B-9665-40DEDC130A16.jpeg - 339kB

Atterhall - 2022-12-4 kl 16:26

Nytt försök att få dit oljekylaren kräver en hel del demontering. Man kan också konstatera att den gamla devisen ”stay on the black stuff” ännu håller och är högst relevant, har sanerat minst ett kilo sandfållesand från Kinnekulle av bästa kvalitet - återfinns på de mest oväntade ställen…

Hål för oljeslangar uppkapat i innerskärmen.

3C09F9B5-8FBC-41AE-A21E-8EA7F0573DA3.jpeg - 438kB29C53A94-3FB7-4AF2-82CC-E06E7F851E2A.jpeg - 327kB

Enell - 2022-12-4 kl 21:44

Blir mums med unicorns på bakaxeln, om det nu inte blir alldeles fantastiskt för bra. :thumbsup:

Mm, det där med oljekyl är intressant.
Har aldrig varit belåten med oljetrycket i motorn, inte denna, inte den förra. Fattar bara inte riktigt varför, misstänker nästan det läcker förbi nånstans.
Plockade dit en oljetempmätare för att få lite bättre koll på hur det bär sig åt och kan konstatera att redan vid normala sommartemperaturer och högst ordinär trackdaykörning blir oljan riktigt varm. Ligger strax under rödstrecket, vad det nu är för temp, efter lite pisk.

Atterhall - 2022-12-5 kl 15:32

Mitt problem med bakbromsarna är närmast att de tar för mycket - ibland i a f... Jag tänker att det kan vara enklare att reducera skivbroms, trummorna har ju i sammanhanget stor beläggarea och är rätt "sketchy" i karaktären - det är lätt av/på i st för jämnt modererbart.

Blir nog standardbelägg eller möjligen typ DS2500, om det går att få tag på. :dunce:

Oljetrycket är generellt lågt på boxrarna, motorn är ju inte så hög så behövs inte massor med tryck för att få ut oljan dit den ska. Enligt manualen är 1,2 bar minsta acceptabelt tryck vid tomgång med varm olja och måttliga drygt 4 bar vid 5500 rpm...

Oljetempen vill gärna sticka iväg, när det var som varmast ute (juni) var jag uppåt 120-125 grader, och det är lite för mycket för att det ska vara bekvämt. Kring 140 sådär börjar tätningar ge sig och själva oljan påverkas - och man vill ha lite marginal dit... Vattentempen har bedömt också varit och tullat på marginalerna, jag räknar med att kunna hantera det till del också med sänkt oljetemp. Sen återstår att mäta temp i växellåda/diff - om man vågar... :P

[Ändrad 2022-12-5 av Atterhall]

Atterhall - 2023-1-7 kl 09:05

En rakare dörr införskaffad och instrumentbräda demonterad, 4,5 kg bantning!

IMG_2579.jpeg - 897kB IMG_2578.jpeg - 1000kB IMG_2577.jpeg - 843kB

Atterhall - 2023-1-7 kl 09:16

Enligt nya klassningskalkylen är 808 kg optimal vikt med nuvarande setup. Ska försöka få upp den på vågen i samband med att den snart ska upp till plåtis.

Kalkyl #92.jpg - 125kB

Enell - 2023-1-8 kl 11:32

Jaha, så det är så det funkar med klassningen. Är det så enkelt som det ser ut?

beatwise - 2023-1-8 kl 21:12

Jaha, så det är så det funkar med klassningen. Är det så enkelt som det ser ut?

Japp! :saythat:

Atterhall - 2023-1-14 kl 17:30

Sådär då! Då inväntar jag bara leverans från Bil- & Industribromsar av ett par nyrenoverade bromsok så kan äntligen trummorna bak få pensioneras!

E9A8822D-44FD-4124-A124-CF3EA5CD3DC1.jpeg - 401kB

Enell - 2023-1-16 kl 21:33

Ousch, är det inte synd att börja använda de där.

Atterhall - 2023-1-17 kl 07:29

Inte alls... De kommer ha ett lätt jobb, använder ju knappt bromsarna bak - och de kommer ju faktiskt dit för att jag vill bromsa mindre (eller åtminstone mer kontrollerat) bak! :D

Finnland - 2023-1-17 kl 08:31

Inte alls... De kommer ha ett lätt jobb, använder ju knappt bromsarna bak - och de kommer ju faktiskt dit för att jag vill bromsa mindre (eller åtminstone mer kontrollerat) bak! :D

Vackert! Hur drar du bromsrören? Antar att du skippat lastavkännaren.

Atterhall - 2023-1-17 kl 20:55

Vackert! Hur drar du bromsrören? Antar att du skippat lastavkännaren.

Lastkännande ventilen är "long gone" :P Jag har en reduceringsventil inne i höjd med p-bromsen ungefär. Bromsröret går inne i kupén på högersidan av "kardantunneln" och ut ovanför tanken där sladdarna till givaren kommer upp. Sen framme vid bakaxeln en kort slang och ett t-kors med rör ut till respektive sida. Jag gissar att jag får klämma en kort slang mot oken så de kan röra sig lite. Mot trummorna sitter det rör ända ut till cylindern.:rolleyes:

Atterhall - 2023-2-4 kl 16:11

Lastad för transport till plåtniklas

CE526870-A450-4AFF-8155-C5B5A2D612FF.jpeg - 519kB

Jag passade på att väga bilen, med diverse bråte i-/pålastat för att kompensera för de delar som är demonterade. Bedömt ungefär likvärdig vikt av resp på. Med typ 10 liter i tanken skulle det bli nåt sånt här, ser ju lovande ut… 😁

B8AF424F-B7DB-46B7-9842-A90DFC8047BF.jpeg - 194kB

FredrikAssarsson - 2023-2-4 kl 18:15

Vilken lättviktare! Du kan även skryta med i det närmaste identisk viktfördelning med Saab 99GL :kiss:

Atterhall - 2023-2-5 kl 11:51

Ja, det är kommande utmaning att flytta så mycket som möjligt bakåt. Tjockisen i förarsätet bidrar i allra högsta grad till det - blir så när man närmar sig 10% av ekipagets totalvikt… 😂

Atterhall - 2023-2-5 kl 11:54

Labilen inskriven för rehab, kanske till och med kommer tillbaka bättre än före smällen… 😁

D35F4CF5-F30F-40B3-ACFB-3F43E27C6DCA.jpeg - 409kB

FredrikAssarsson - 2023-2-5 kl 13:37

Hoppas allt går bra nu och det går lätt att dra den rak!

Atterhall - 2023-2-5 kl 13:45

Hoppas allt går bra nu och det går lätt att dra den rak!

❤️

Enell - 2023-2-6 kl 16:25

Om du drar den ett par decimeter i tvärled när du ändå håller på så kan du kanske komma i kapp Sune vad det gäller spårvidd.
:bananana:

Atterhall - 2023-2-6 kl 17:26

Om du drar den ett par decimeter i tvärled när du ändå håller på så kan du kanske komma i kapp Sune vad det gäller spårvidd.
:bananana:

Haha! Skulle vara nåt det, va? Men då får jag samma problem som Sune med klassningen också och hamnar i klass 2... :rolleyes:

Breddning max 40 mm tillåtet i trean (jag är på typ 38 fram, bak så det så gott som tar i skärmkanterna :steering:)

Enell - 2023-2-7 kl 16:01

På vilket vis skiljer bärarmarna mellan 16V och 8V, och Sud med för den delen?

Atterhall - 2023-2-7 kl 17:28

På vilket vis skiljer bärarmarna mellan 16V och 8V, och Sud med för den delen?

Jag tror Sud och 33 8v är lika - men 16v har lite längre framåtriktade armar beroende på att framvagnsbalken är moddad för att husera drevet till avgaskammen som annars kulle tagit i balken. ;)

Jag har inte lyckats utröna om det är någon skillnad på de bakåtriktade, tror de är lika.

Enell - 2023-2-7 kl 20:28

Skulle du kunna ta nåt representativt mått, typ c/c måttet mellan bussningarna. Fick med några länkarmar till nummer 2, troligen till Sud men kolla går ju. Dessutom är det ju bra kunskap att lägga sig till med.

Atterhall - 2023-2-8 kl 12:36

Ska se vad jag kan få till, bilen är iväg nu så de armarna kommer jag inte åt på ett tag... :cool:

Finnland - 2023-2-9 kl 08:32

Sud har ju annan kulled om inte annat.

Atterhall - 2023-2-11 kl 19:14

Den här inköpta reservmotorn visade sig hysa om inte guld, så åtminstone glittrigt innehåll… 😁

4BCFC3F0-F973-4066-8DD7-8F038DEE2D5B.jpeg - 468kB

bravo - 2023-2-12 kl 09:21

Den här inköpta reservmotorn visade sig hysa om inte guld, så åtminstone glittrigt innehåll… 😁

hepp där var det flång nya kolvar i den maskinen :)
bara grattulera..:bananana:

Enell - 2023-2-13 kl 07:35

Oj det var häftigt, hur lyckas man med det...

:thumbsup:

Atterhall - 2023-2-18 kl 18:03

Fråga till expertisen: Det verkar finnas (åtminstone) ett par varianter av styrarmar till boxer. Här är en som är nästan helt rak och en som är tydligt mer krokig - och nej, ingen av dem kommer från Labilen och har gissningsvis inte utsatts för våld i form av tvärnit i Kinnekullesand från hög hastighet.

Är det någon som har koll på vilka bilar som har vilken och om nån av varianterna som är mer att föredra? Är det rent av en höger/vänster?

DE7AED2E-5987-4D90-A31B-211AF4839205.jpeg - 671kB

Micke G - 2023-2-18 kl 23:38

Det bästa är ju att bygga om för att undvika bumpsteer.

DSCN1869.JPG - 1003kB

Atterhall - 2023-2-19 kl 16:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det bästa är ju att bygga om för att undvika bumpsteer.

Det är det som är på gång!

Men sitter inte den där uppochner - eller är pitman-armen flyttad så mycket neråt?? :steering:

[Ändrad 2023-2-19 av Atterhall]

Atterhall - 2023-2-27 kl 14:44

Labilen hos ortopeden och plastikkirurgen :smash: :banana: :clap:

IMG_2368 2023-02-27 13_59_10.jpg - 1.7MB IMG_2364 2023-02-27 13_59_09.jpg - 2.1MB

beatwise - 2023-2-28 kl 11:05

Labilen hos ortopeden och plastikkirurgen :smash: :banana: :clap:

Snart på hjulen igen! :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2023-2-28 kl 21:19

Hur sned var den när han väl började dra den? Var OJ eller Inga Problem?

Atterhall - 2023-2-28 kl 21:54

Kanske nån stans däremellan, ett ganska utdraget ”hmmmmm, ja det ska väl gå att få ordning på - på något vis i all fall…”, typ.

Metoden inbegrep tydligen att noppa dit ”dragöglor” och sen dra med världens största hydraulcylinder utifrån. Intressant nog poppade det lilla vecket som blivit fram på passagerarsidan rätt när det drogs därbak 😅

Atterhall - 2023-3-10 kl 10:18

Så där ja! Labilen utskriven från vårdinrättningen, både ortopeden och plastiken har gjort ett bra jobb. :thumbsup:

Nu blir det återmontering och diverse uppgraderingar:smash:

IMG_2420 2023-03-10 08_28_53.jpg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2023-3-10 kl 12:52

Kul att se! I rättan tid för att hinna bli klar för säsongen dessutom :thumbsup:

Atterhall - 2023-3-11 kl 19:48

Inte riktigt läge att tvätta av väg-gegget idag, det var typ 2-3 minusgrader vid garaget. Men jag kunde inte hålla fingrarna i styr utan gick loss på en provmontering av oljekylaren, det blir bra det här. Den syns knappt under vattenkylaren, men sitter där i alla fall. Det blir till att kapa upp några extra lufthål i frontplåten nedanför grillen.

18B2F5A0-2578-44BA-BD0A-FD8D80EF9DC5.jpeg - 351kB 6A870425-9724-4477-ABE6-6D7855F549A8.jpeg - 458kB 86F50855-BA4D-4736-A089-618ED7DCB1DE.jpeg - 320kB

Rejäla pressade kopplingar på slangarna, eländigt tungt men ska förhoppningsvis hålla tätt. 🤓

Enell - 2023-3-13 kl 17:57

Det är garanterat nytta med oljekylet. Kollade bakåt i tråden men såg inte riktigt hur den sitter. Har du skurit bort den hålade plåten under kylet?

Atterhall - 2023-3-13 kl 21:11

Plåten som kylaren "står på" är både bortkapad och återskapad... Jag tänkte ju köra 33 16v-kylare men där gick anslutningen nere bå vänstersidan rätt in i drevet på insugskammen om man försöker sig på det i en Sprint. :deal:

Så här ser det ut nu med en enkel bockad alu-plåt, oljekyöaren hänger under den och vattenkylaren står ovanpå. Ojekylaren saknas på bilden...

20210515_133727594_iOS.jpg - 2.4MB

Atterhall - 2023-3-18 kl 17:37

Nu också med lufthål för oljekylaren.

35142617-0E6E-4BA5-8562-54A01FBFA0D9.jpeg - 368kB

Atterhall - 2023-3-18 kl 17:42

Provmontering av bakbromsar! 😁

Vad säger expertisen, spelat det nån roll om bromsoket sitter ”framåt”, dvs bromsar när skivan är på väg ner eller ”bakåt” på uppvägen? På bilden är det höger sida, så här monterad ”bakåt”.

70D58195-B507-49DD-B616-B54AC9B935D1.jpeg - 365kB

Enell - 2023-3-19 kl 16:44

Om det spelar roll vet jag inte men det är väl så de sitter på Alfasuden? Dessutom hamnar oken oftast så på motorcyklar så du är i alla fall inte ensam.

Är det främre oken till 33:an du monterat bak?
Ser förbaskat snyggt ut i vart fall.
:thumbsup:

Atterhall - 2023-3-19 kl 16:53

Oken är 155/164 bak-ok med p-bromsmekanism. Verkar bli lurigt att lösa vajer dit, men får klura lite. Klarar mig ju egentligen utan p-broms så länge jag inte får för mig att åka till besiktningen, men det är praktiskt…

De får sitta som de gör på bilden, vänder man de framåt blir det konflikt med infästningen av framåtriktade bärarmen.

Enell - 2023-3-19 kl 18:17

Har du någon bild bakifrån på oken, nyfiken på hur du löst infästningen i axeln

Atterhall - 2023-3-19 kl 19:00

Har du någon bild bakifrån på oken, nyfiken på hur du löst infästningen i axeln

Ingen bild ännu, men de sitter ju på hubben som i sin tur har samma hålbild som trumman där den är skruvad mot axeln. Bara fyra skruvar (m10x1,25) att lossa så kommer hela paketet loss.

Så här ser det ut i ePer - hubben (14) är skruvad i änden på axeln.

3312501001.png - 14kB

Enell - 2023-3-19 kl 19:14

Hmm, den kritiska punkten är alltså hubben till 33 16V med ABS. Men då måste det väl vara till 33 Nuova, de tidigare fanns väl inte med ABS? Men var det inte så på de bilarna att de hade länkarmarna framåt och då borde axeln varit en annan?
Vad händer med spårvidden, är den oförändrad?

Atterhall - 2023-3-19 kl 20:10

Stämmer att den är till 33 S3/Nouva (alla 16v är S3), men verkar passa 😁

Finnland - 2023-3-20 kl 09:34

Hur gör du med bromsreduceringen? En sprint hade ju alldeles för mycket broms bak från början och dom oken var ju 34 mm eller nått liknande. Lär ju väga som ett kaffepaket bak vid inbromsning.

Atterhall - 2023-3-20 kl 12:13

Hur gör du med bromsreduceringen? En sprint hade ju alldeles för mycket broms bak från början och dom oken var ju 34 mm eller nått liknande. Lär ju väga som ett kaffepaket bak vid inbromsning.

Jag har justerbar reducerventil som sitter vid p-bromsspaken. Även trummorna behövde reduceras, framför allt innan värmen i frambromsarna hade hunnit byggas upp… :lolsign:

Enell - 2023-3-21 kl 20:09

Kanske vore ytterligare ett alternativ till bakbromsar på Nummer 2.

Hoppas du inte har inte tröttnat på mina hyllvärmare uppe hos dig ännu ? Måste försöka ta mig norrut i närtid.

bravo - 2023-3-21 kl 20:33

Vad säger expertisen, spelat det nån roll om bromsoket sitter ”framåt”, dvs bromsar när skivan är på väg ner eller ”bakåt” på uppvägen? På bilden är det höger sida, så här monterad ”bakåt”.

Coolt.
Skit i vajrar och skaffa en handbromsspak som går på bromsvätskan. finns snygga sådana idag som har låsning för handbromsen och du har en som alltid fungerar och slipper bry dig om att det är fel justerat i oken och vajer.
jag ska ha det så på min sudd..
du kan välja på stående eller vanlig spak med bromscylinder.

jag har köpt den med 25% rabatt.
https://rallyshop.se/fordon-utvandigt/bromsar/handbroms

Atterhall - 2023-3-22 kl 09:36

Kanske vore ytterligare ett alternativ till bakbromsar på Nummer 2.

Hoppas du inte har inte tröttnat på mina hyllvärmare uppe hos dig ännu ? Måste försöka ta mig norrut i närtid.

Ingen fara, de är väl som vin - blir bättre med lagring... :beer:

Atterhall - 2023-3-22 kl 09:41

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  

Coolt.
Skit i vajrar och skaffa en handbromsspak som går på bromsvätskan. finns snygga sådana idag som har låsning för handbromsen och du har en som alltid fungerar och slipper bry dig om att det är fel justerat i oken och vajer.

Det är helt klart ett alternativ, hittills har jag förökt hålla mig till att bilen åtminstone teoretiskt skall vara besiktningsbar - men kanske får tänka om... :cool:

FredrikAssarsson - 2023-3-22 kl 10:18

Hydraulisk handbroms är enbart godkänt på ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. Skall vara egen krets och egna ok fristående från färdbroms. Får endast användas på vanliga fordon som komplement till mekanisk handbroms.

beatwise - 2023-3-22 kl 12:26

Coolt.

Bilprovningen godkänner väl inte annat än mekanisk handbroms?

Enell - 2023-3-22 kl 22:33

Men hur kommer det sig att du inte använder 33:ans ok och skivor bak, de måste ju suttit på hubbarna från början?

rstx - 2023-3-23 kl 08:23

Men hur kommer det sig att du inte använder 33:ans ok och skivor bak, de måste ju suttit på hubbarna från början?

33an och 164s ok är samma men hållaren är större så man kan ha större belägg och större skivor.
Skivorna från 164 är mao större.

Sen kan tilläggas att bromsoken från 156 är egentligen bäst för handbromsmekaniken är lite mer välutvecklad, och de har också samma infästning. På 164 har de en tendens att låsa sig/ärga fast om man inte underhåller de konstant.

bravo - 2023-3-28 kl 14:12

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Coolt.

Bilprovningen godkänner väl inte annat än mekanisk handbroms?

klart dom kan göra, finns vad jag vet inget som säger det måste vara en mekanisk sådan. det finns ju handbromsspakar med knapp precis som en vanlig mekanisk. min jag har köpt finns det en pinne som man fäller ner och den är låst i bromsat läge.. jag kommer köra med det så får vi se vad dom säger.
så klart är en med knapp alla vanlig spak inte den billigaste varianten.

FredrikAssarsson - 2023-3-28 kl 17:45

Det är inte lagligt på våra bilar med deras motivering att det ska finnas ett mekaniskt stopp så att inte allt hänger på hydraulik som skulle kunna läcka genom packningar. Det är deras motivering och det är deras regler.
Precis som jag skrev är det senast jag undersökte det inte lagligt med bara hydraulisk handbroms utom ifall den kompletteras med en mekanisk också. Förutom ombyggt fordon och amatörbyggt fordon.

Så jag vet inte vad ”Klart dom kan göra” har för förankring.

Atterhall - 2023-4-17 kl 20:48

Note to self: Det är INTE samma åtdragningsmoment för navmuttern bak med skivbromsar som med trumdito

- trummor: 25-29 Nm, spel 0,01-0,05 mm
- skivor: 250-300 Nm :deal:

En faktor 10 skojar man inte bort med en klackspark… Den här gången kollade jag ordentligt före :rolleyes:

FD80BEDA-6A85-4DDE-891C-FA6818E8DA54.jpeg - 399kB

[Ändrad 2023-4-17 av Atterhall]

beatwise - 2023-4-19 kl 10:38

En faktor 10 skojar man inte bort med en klackspark… Den här gången kollade jag ordentligt före :rolleyes:

Det hade kunnat bli lite sladdrigt! Skönt att ha fått ordning på det innan du kommer ut på banan.

:steering:

Atterhall - 2023-4-23 kl 18:37

Nu gäller det att ligga i lite, vagnboksbesiktning bokad till 4/5 och en hel del att bocka av innan dess. Idag blev det i alla fall lite gjort, tändspolen omdisponerad till ”elektronikutrymmet” på höger sida av baljan i nån form av fåfäng viktoptimeringsyra - nu sitter den i alla fall inte längst fram till vänster… (absolut sämsta platsen för någonting 😆 )

6A5413F4-B813-4745-9DE7-973D3DDD5D8F.jpeg - 393kB

Sen förstärkte jag kylslangen som förra säsongen nötte lite mot kamdrevet med vulktejp, dessutom skyddad mot framtida nötning av övre högra hörnet från en trasig kamkåpa jag tydligen hade liggande - en stilla undran varför jag inte gjorde så tidigare, men men… Under kylaren skymtar också oljekylaren som sitter ordentligt på plats och nu också är inkopplad och fylld med ny fin olja. 5 liter gick det i med nån halvcentimeter överfyll på stickan, så netto knappt en liter olja i kylaren och slangarna alltså. Jag körde runt ordentligt på startmotorn för att få ut oljan och det verkar tätt (än så länge), kan ju vara en del luft kvar så kanske sjunker oljenivån lite till.

D92C7A4B-8D3A-4F20-9F56-8BC8ACBE2181.jpeg - 457kB

Slangpaketet går ut i innerskärmen och tillbaka in i motorrummet genom stora hålet vid styrarmen på höger sida. Klammer från Hydroscand som var riktigt bra, de håller ordning på slnagarna men tillåter lite rörelse i längsled så det inte drar i slangarna. Jag hade ingen bra list att sätta runt öppningarna så det fick bli extra skoning på slangarna istället - första rimliga användningsområdet för gammal Gardena-slang på räserbil för mig… 😜

037E2E46-EF08-4E1C-84F5-4C77848DC9EC.jpeg - 524kB

Rejäla klämda anslutningar, vill inte ha någon oljedusch nerpå grenrören som går rakt nedanför.

B4D66EEC-EA8F-449C-9591-7A108375BB84.jpeg - 345kB

Jag kan starkt avråda från att använda Biltemas universal drivknutsdamask, det här kändes onödigt nu… 😖

8E819BE3-6F47-474C-AB53-D6DB74AF3FEC.jpeg - 319kB

beatwise - 2023-4-24 kl 14:08

Nu gäller det att ligga i lite, vagnboksbesiktning bokad till 4/5 och en hel del att bocka av innan dess. Idag blev det i alla fall lite gjort, tändspolen omdisponerad till ”elektronikutrymmet” på höger sida av baljan i nån form av fåfäng viktoptimeringsyra - nu sitter den i alla fall inte längst fram till vänster...

Alla små steg...

:saythat:

Slangpaketet går ut i innerskärmen och tillbaka in i motorrummet genom stora hålet vid styrarmen på höger sida. Klammer från Hydroscand som var riktigt bra, de håller ordning på slnagarna men tillåter lite rörelse i längsled så det inte drar i slangarna. Jag hade ingen bra list att sätta runt öppningarna så det fick bli extra skoning på slangarna istället - första rimliga användningsområdet för gammal Gardena-slang på räserbil för mig…

Prydligt! Kommer att behöva anamma något liknande på Fenix - de slangarna är väl ungefär en meter för långa eller så.......

Jag kan starkt avråda från att använda Biltemas universal drivknutsdamask, det här kändes onödigt nu…

Surt! :( Kanske läge att göra en beställning på en näve damasker från AH?

bravo - 2023-4-24 kl 21:02

Nu gäller det att ligga i lite, vagnboksbesiktning bokad till 4/5 och en hel del att bocka av innan dess. Idag blev det i alla fall lite gjort, tändspolen omdisponerad till ”elektronikutrymmet” på höger sida av baljan i nån form av fåfäng viktoptimeringsyra - nu sitter den i alla fall inte längst fram till vänster… (absolut sämsta platsen för någonting 😆 )

Sen förstärkte jag kylslangen som förra säsongen nötte lite mot kamdrevet med vulktejp, dessutom skyddad mot framtida nötning av övre högra hörnet från en trasig kamkåpa jag tydligen hade liggande - en stilla undran varför jag inte gjorde så tidigare, men men… Under kylaren skymtar också oljekylaren som sitter ordentligt på plats och nu också är inkopplad och fylld med ny fin olja. 5 liter gick det i med nån halvcentimeter överfyll på stickan, så netto knappt en liter olja i kylaren och slangarna alltså. Jag körde runt ordentligt på startmotorn för att få ut oljan och det verkar tätt (än så länge), kan ju vara en del luft kvar så kanske sjunker oljenivån lite till.

Slangpaketet går ut i innerskärmen och tillbaka in i motorrummet genom stora hålet vid styrarmen på höger sida. Klammer från Hydroscand som var riktigt bra, de håller ordning på slnagarna men tillåter lite rörelse i längsled så det inte drar i slangarna. Jag hade ingen bra list att sätta runt öppningarna så det fick bli extra skoning på slangarna istället - första rimliga användningsområdet för gammal Gardena-slang på räserbil för mig… 😜

Rejäla klämda anslutningar, vill inte ha någon oljedusch nerpå grenrören som går rakt nedanför.

Jag kan starkt avråda från att använda Biltemas universal drivknutsdamask, det här kändes onödigt nu… 😖

drivaxeldamask kan du ju köpa på Meca tex. spidan damasker är bra kvalitet.
33 1,7 16V motor valdes för se om det finns lösa damasker.
jag har lite sådana liggande hemma i lagret o kan se om det är något som passar. behöver bara mer info om axlen och modellen den sitter på.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=40&ModelID=1536...

Atterhall - 2023-4-25 kl 17:09

drivaxeldamask kan du ju köpa på Meca tex. spidan damasker är bra kvalitet.
33 1,7 16V motor valdes för se om det finns lösa damasker.
jag har lite sådana liggande hemma i lagret o kan se om det är något som passar. behöver bara mer info om axlen och modellen den sitter på.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=40&ModelID=1536...

Ska mäta upp knuten, det är den stora varianten med ABS-krans i a f.

Atterhall - 2023-4-26 kl 20:26

Rodobal - det är balla grejor, det! Hörs ju på namnet om inte annat 😆

IMG_2762.jpeg - 381kB

Pages:  1    3    5