AlfaPower

Projekt Labil, del 2 - Alfasud Sprint Corsa

Pages:  1  ..  3    5

Atterhall - 2024-3-30 kl 18:58

Hoppla - här blev det lite tomt…

IMG_3487.jpeg - 2.4MB

Atterhall - 2024-3-30 kl 19:13

Fyller på med lite mer jox därbak.

IMG_3489.jpeg - 261kB

Atterhall - 2024-3-31 kl 17:00

Krängaren är numera i ett stycke, ”bara” att få på lite färg och få allt att sitta fast på plats.

IMG_3491.jpeg - 164kB IMG_3492.jpeg - 143kB IMG_3494.jpeg - 108kB

Catchtanken har hittat upp under bagagegolvet också, ett par pumpar och ett ormbo med slang på det där så blir det bra.

IMG_3493.jpeg - 117kB

Enell - 2024-4-1 kl 11:31

Kul, det skall bli intressant att få ett utlåtande om hur du upplever skillnaden med krängningshämmaren.

Atterhall - 2024-4-13 kl 14:40

Ormbot kring catch-tank och pumpar på plats - saknas några slangklämmor samt att koppla in pumparna. Sen så!

IMG_3509.jpeg - 2.5MB

Atterhall - 2024-4-20 kl 20:25

Krängare bak, check!

Blir spännande att se om den gör nån skillnad…

IMG_3517.jpeg - 4MB IMG_3519.jpeg - 2.5MB

George Junior - 2024-4-21 kl 05:18

George Sr hade ju krängare bak på en racesud. Hittar inte tr¨den nu men han hade ena bakhjulet i luften för det mesta, vilket resulterade i ett 17-kantigt bakdäck då det låste sig när han bromsade.

Atterhall - 2024-4-21 kl 06:48

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
George Sr hade ju krängare bak på en racesud. Hittar inte tr¨den nu men han hade ena bakhjulet i luften för det mesta, vilket resulterade i ett 17-kantigt bakdäck då det låste sig när han bromsade.

Haha, ja - vi får se om den kommer lyfta på bakbenet. Ett av syftena är annars att inre framhjulet inte ska lyfta när det svänger tvärt. Min Torsen-diff jobbar bäst när båda hjulen är i backen så jag hoppas kunna gå på gas lite tidigare ut ur kurvorna. 😄

FredrikAssarsson - 2024-4-21 kl 11:12

Coolt, och snyggt. Det där måste ju göra skillnad tycker man

beatwise - 2024-4-24 kl 19:15

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  

Tråd i nuvarande form finns här (dock inte uppdaterad på länge):
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35735

Krängaren sitter kvar - men jag har inte kört den på banan än för att se hur det beter sig. Dock satte väl Joje på Alfetta-bromsar bak som tog alldeles för mycket i förhållande mot frambromsarna som gjorde att det nöp lite onödigt mycket?

Tror Martins lösning blir alldeles lagom givet övrig setup - ska bli skitkul att se hur det tar sig. Gelleråsen är en bra testmiljö för just det också, så det blir snabb feedback. :steering:

Atterhall - 2024-5-1 kl 19:26

Vi var på Skokloster, Labilen och jag, för att med några flera Challenge-ekipage göra lite PR för serien och uppmärksamma att det är 20-årsjubileum för densamma i år. Det senare gick ”sådär”, men fick pratat med många nyfikna gäster/deltagare på träffen i strålande väder! ☀️😁

IMG_3544.jpeg - 354kB

Photocred Axel Lindgren

Rejsrapport CAR Challenge R1+R2 - Gelleråsen 2024

Atterhall - 2024-5-5 kl 13:40

Så var det dags för säsongspremiär i strålande solsken! Vi har väl aldrig haft maken till tur med vädret - strålande solsken och runt 20 grader, dagen efter ösregn och 8-10 grader. Jag är inte avundsjuk på hoj-gänget som laddade upp i depån när vi gled därifrån framåt kvällen...

Hur gick det med årets förbättringar då - flip eller flop? Vi kan säga att det blev en flip-flop! ;)

Krängnigshämmaren funkar kanon, jag gick ut på första träning med mjukaste inställning och visst märks den - åtminstone utifrån minnesbilden av hur det kändes förra året. Till träning två provade jag näst hårdaste inställning (fegade lite, jag vet - man bör testa ändlägena för att få referensen) och kan inte säga annat än att den sitter som en smäck! Mer "bett" och liv i bakvagnen. I övergången höger/vänster i "Esset" där jag samtidigt lyfter av lite gas kan man få vara beredd att parera lite för att baken blir lite väl yster, men jag lärde mig snabbt att den bästa lösningen för det är att gå lite tidigare på gas - så helt enligt önskemål/plan.

Catch-tanken funkade istället "inte alls". Första träningen gick bra ett tag, men det hostade till lite efter Trösen (kurvan efter långa rakan) av alla ställen men jag tänkte att det kanske var övergående. Till träning två blev det istället etter värre med host och spott på flera ställen, vilket också sysn på tiderna - inga att skryta med. Jag tänkte det uppstod problem om matarpumpen drar luft eftersom jag avsiktligt valt att låta tanknivån sjunka, så i med årdentligt med sås inför kvalet. Redan medan vi stod i bandepån och väntade på att få köra ut hörde jag hur soppapumpen sög luft, klart obra. Mycket riktigt blev det fortsatt host och spott trots nästan full tank och tider därefter... Min slutsats är att matarpumpen är för klen (trots att den är specad till 120 l/h - så mycket drar inte en Sprint på långa vägar ens på räserbana...) och catch-tanken helt enkelt inte fylls på vilket gör att det går torrt. Får se vad åtgärden blir för det.

Till första rejs gjorde jag därför ett McGyver-meck och kopplade förbi catch-tanken, tillbaka till gamla set-up:en. Tanken var ju nästan full så det borde finnas tillräckligt för ett rejspass utan storkning i alla fall.

Ut på griden med andan i halsen efter mekning in i det sista. Startplats i högerled ganska långt bak (näst sista led?) eftersom kvaltiden var "så där", dock i klunga med mina klasskompisar i "trean". I rutan framför står nytillkomne Gleb (klass 2) i GTV6. När ljusen slocknar är han inte alls med, men jag får till en riktigt bra start och lyckas köra förbi honom på högersidan, nästan med högerhjulen ute i gruset. Rusar på i luckan framför, passerar en BMW och är typ ikapp Mattias i orangea 75an framme vid Trösen med Åberg i stor BMW E39 till vänster i ytterspår. Håller disktinkt tag i innerspåret eftersom jag vet att Åberg gärna "stänger till" abrupt om han får minsta lucka - men lyckas hålla honom på utsidan och går före in i Esset, så tre placeringar upp redan efter första kurvan! :headbang:

Inga antydningar till host eller bludder genom Esset så bra fart ut mot Ejes. Längre fram i ledet uppstår en tillspetsad version av min förstavarvssmäll där förra året då en Abarth brakar rätt in i sidan på en BMW och tar med sig Jarmo i Giulia på köpet. Jag lyckas passera utan störning och dörnar på - nu drar bilen som den ska! Ligger fortsatt bakom Mattias och kan "nästan" hänga på hans klass 2-bil medan det svänger men tappar tydligt i de rakare partierna. Mina tider här är typ 3 sekunder snabbare än under kvalet då det bluddrade mest hela tiden. Jag lyckas jobba upp en bra lucka till dem bakom men ligger på för att det är kul och så vill jag ju se vad jag kan åstadkomma med den bättre farten jag har i kurvorna.

Lite väl entusiastiskt visar det sig - på sjätte varvet har jag bra "häng" genom Esset och går ut på den lilla rakan med bra fart - fram emot högerknixen mot Ejes är det dags att lägga i fyran - men jag lyckas av någon anledning få i tvåan istället, vilket naturligtvis ledde till en massiv övervarvning (typ drygt 9k?). Det var inget min gamla 23-tusenmilamotor uppskattade utan något började låta väldigt konstigt ifrån motorn. Inget läckage eller hål i blocket, så vevstakarna verkar inte gått av i alla fall

Färdigkört m a o, på oklar tidshorisont. Bild nedan när det var dags att packa ihop. Det blir ingen filmtajm den här gången för att bespara föraren pinsamheten...

IMG_3550 2024-05-05 12_38_15.jpg - 397kB

Enell - 2024-5-5 kl 19:20

Inte svårt att missa en växel, tungt, hoppas nu bara att följderna inte är katastrofala.

:pftroest:

Jag får en lätt skäms-känsla när jag ondgör mig över min drivknut.

Micke G - 2024-5-6 kl 10:01

Aj, vilken osis. Hoppas du får ordning på maskin snart. Annars tack för en intressant resumé

Enell - 2024-5-27 kl 17:45

Har du gjort någon skadeinventering ännu eller ställde du bara grejerna efter missödet och gav dig på båten?

Atterhall - 2024-5-28 kl 13:05

Inte mer än så här... Båt är i sjön, firande av student förbereds. Har jag turen med mig hinner jag få ihop det och anmäla mig till Rudskogen i sista sekund.

Det förutsätter sannolikt att ventilerna lyckats tygla sig från att ha intimt umgänge med kolvarna. 8771 rpm var det enligt loggen, det gillade inte mina gamla vevlager...

Plugg.jpg - 58kB

Enell - 2024-5-28 kl 20:36

Apropå student eller kanske inte, påminner om hur det såg ut på golvet efter att ungarna ätit rostat bröd och flingor. Vätskan var dock mer typ mjölk.
:bananana:

Vi får hoppas på det bästa.

Atterhall - 2024-5-29 kl 10:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Apropå student eller kanske inte, påminner om hur det såg ut på golvet efter att ungarna ätit rostat bröd och flingor. Vätskan var dock mer typ mjölk.
:bananana:

Vi får hoppas på det bästa.

Jag är väldig glad ändå, att inte mina cornflakes ligger i mer mjölkliknande vätska… 🤣

Atterhall - 2024-6-7 kl 20:34

Det var rejs 15 juni på Rudskogen, eller hur var det nu? Och just det, räserbilen gick ju sönder sist - blev ju dåligt med poäng där…

Efter dissekering kan konstateras att tvåans vevlager och -stake tackat för sig och nu mest lämpas för återvinning. Veven verkar vara möjlig att rädda men kräver omslipning (svårast blir väl i så fall att hitta lager i över(under?)-dimension). Men byta motor och renovera den som ska sättas i samtidigt tar väl bara nån dag - eller?

Om man lyckas hyra in ”Sud-Sunes rejs-B&B och ambulerande tävlingstekniker” som chefsmekaniker bättras oddsen på högst avsevärt. Vi etablerade ett löpande band för simultan demontering/bearbetning/återmontering på nytt block för att vara så effektiva som möjligt.

Två toppar som såg fina ut grävdes fram ur gömmorna tillsammans med det gamla blocket från Illbattingen. Blocket fick ett par nya vevlager för att vara på säkra sidan och några kamaxlar och ventiltryckare fick leka ”Hela havet stormar”. Så här långt är gamla motorn ur, toppar har hittat upp på Illbattingens block. Kvarstår att få på insug, soppasystem - slå ihop med lådan och få upp rovan i bilen.

Ska nog gå det här!

IMG_3582.jpeg - 3.6MB

IMG_3593.jpeg - 3.5MB

IMG_3592.jpeg - 4.5MB

TurboB - 2024-6-8 kl 06:32

Åhåå, finbesök i verkstan. Då hinner du nog till Norge i alla fall. Kämpa på!

Enell - 2024-6-8 kl 14:42

Då är ni i gång, har faktiskt spanat på AlfaPower efter en rapport.

:thumbsup:

Atterhall - 2024-6-9 kl 05:46

Det var arbete i grottan under gårdagen också - lite jenka-dans med två steg framåt och ett bakåt emellanåt, men på det stora hela framåtriktad rörelse hela tiden.

Allt kom tillslut på plats och spänningen steg varefter klockan gick under kvällen. Vidpass halvelva på lördagkvällen var det till slut dags att vrida på nyckeln - och ta-daaa! Motorn hoppade igång så snällt på första försöket efter att vi kört upp lite oljetryck!

Återstår gör lite mer återmontering och en ordentlig varmkörning innan vi helt kan släppa fokus på den här aktiviteten. Men det är ju bara söndag morgon!

IMG_3595.jpeg - 3.2MB

FredrikAssarsson - 2024-6-11 kl 16:37

Inget kan väl gå fel när man får hjälp av konkurrenten med att bygga sin bil:P
Kolla så det inte ligger någon skruv lös i insuget haha!

Daniel L - 2024-6-12 kl 12:16

Snajdigt att få hjälp av självaste Boxer-Yoda!

Atterhall - 2024-6-13 kl 07:43

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Inget kan väl gå fel när man får hjälp av konkurrenten med att bygga sin bil:P
Kolla så det inte ligger någon skruv lös i insuget haha!

Haha - i boxer-träsket är vi alla på samma sida stängslet!:beerchug:

Quote: Ursprugligen inlagt av Daniel L  
Snajdigt att få hjälp av självaste Boxer-Yoda!

Eller hur! :banana:

Vevlagret var lite trött, ena halvan hade släppt och "hoppat upp" över den andra. Axeln har fått sig en omgång också, borde vara möjlig att slipa om - men nu hade jag ju en annan maskin att utgå från.

IMG_3588.JPEG - 883kB IMG_3587.JPEG - 614kB

Micke G - 2024-6-14 kl 05:31

Tur att det finns kämpar som kämpar. :smash::thumbsup:

Rejsrapport Rudskogen

Atterhall - 2024-6-17 kl 20:55

GX010014.jpg - 234kB

Så blev det rejs på Rudskogen ändå! Fantastisk anläggning med storslagna lokaler, F2-bil i lobbyn och en helt strålande bana - bred som en autostrada, nivåskillnader som en bättre berg-och-dalbana och flera lömska, skymda kurvor och härliga knixar.

Den berömda (ökända?) ”Angsten” efter långa nerförsbacken blev jag rätt bra kompis med. En liten lätt Sprint med hyfsade bromsar kan ta igen typ hela försprånget de större starkare BMW-bilarna jag var närmast i tempo med byggt upp längs rakan - och jag fann till min förvåning att jag fick gå på delgas i serpentinen uppför om det var sådana framför.

Flera kommenterade ”jägarns väghållning det är i den där lilla bilen…”.

Det var gott om körning med ett extra träningspass jämfört med våra vanliga rejsdagar. Första träningen blev det till att lära sig hitta runt banan, rytmen ville inte riktigt infinna sig vilket kanske inte var så konstigt.

Träningarna därpå kunde jag börja sätta spår, broms- och växlingspunkter och testa några olika varianter. Hittade en rejäl förbättring på typ en sekund totalt genom att gå lite djupare ner i ”Angsten”, göra en skarpare höger knix för att rikta bilen rätt upp i backen och därmed få bättre fart upp där. Serpentinen vänster/högervänster upp var riktigt mysig och jag kunde gå i princip på nära full gas hela vägen upp, med bra hjälp från kränghämmaren bak att styra ut baken lite.

Serpentinen avslutas med en lömsk, feldoserad vänster över en liten ås där man måste pricka ingången rätt och samtidigt hålla hyfsad gas - annars glider man lätt ut i tangentens riktning eller än värre får en lastväxelreaktion som skickar ut baken i en piruett. Jag klarade mig från det, kan konstatera att det finns andra som aspirerar på snurreri-utmärkelserna.

Därifrån går det nerför mot en riktigt tvär höger som omedelbart vänder uppåt, så i med tvåan och baxa runt så gått det går i jakt på grepp. Svag vänster uppe på krönet, en kort raka, 90 grader vänster och sedan en kort raka till fram till en kort vänsterknix innan lååånga högern ut på start/målrakan. Rakan lutar lite nerför i början vilket ger lite extra skjuts och har lite motlut i slutet som gör bromsningen enklare än t ex vid Trösen på Gelleråsen. Här kunde jag bromsa riktigt sent och ta igen mark förlorad till stora starka bumsar på rakan. Start/mål slutar i en chikan vänster/höger som direkt övergår i en ganska lång höger som öppnar upp mot rakan ner mot Angsten.

Den nybyggda motorn fick bekänna färg ordentligt i backarna men gick hela tiden helt hur snällt som helst. Jag tycker migkänna att det finns lite mera ”muff” i mellanregistret, eller så är det bara önsketänkande… 😄 Tryck och temp har hållit sig på utmärkta värden, och jag har försökt att ”shortshifta” så gott det går. Har inte varit över 6,5k och oftast under 6k vid växling - det måste väl räknas som inkörning av nya vev- och ramlager??

Jag fick till en hyfsad kvaltid under 1:50 men startade ändå långt bak, eftersom det nästan bara var ”snabba” bilar anmälda. Rullande start i båda rejsen.

I första rejs bildades det ganska snabbt en klunga med fem bilar ”längst bak” där vi körde mer eller mindre ”nose-to-tail” genom hela loppet. Det byttes lite platser fram och tillbaka men i mål gick jag sist över linjen. Nu var jag ensam anmäld i klass III, så kanske inte helt välförtjänt men dock klasseger!

Till andra rejs hängde regnmolnen och lurade, så det diskuterades däckval fram och tillbaka i depån. Jag hade kört första på Kumho K91 (hårda) fram, vilket funkade trots att det var lite halvsvalt - men de kan bli rätt halkiga om det blir blött/ännu kallare så jag valde att byta till YokoA052 som var med som back-up/regndäck. Nåt måste gått knas vid bytet, för jag fick stygg obalans och vibrationer i bilen så fort jag kom över typ 100. Jag tänkte först att det var punka nånstans, men den bromsade jämnt och svängde som den skulle. Då tog jag ett ”tråkbeslut” och linkade runt 10 varv i ett rätt makligt tempo och försökte vara så lite i vägen som möjligt. Gick i depå på typ näst sista varvet när poängen var bärgad - och så var det med det.

Jag försökte hitta vad som kunde ha orsakat vibrationerna men har gått bet så här långt. Kort efter målgång kom regnet och fokus flyttades till att få ihop alla pinaler och packa in i bil/upp på släp.

Så summerat - vilken bana! Det skulle vara skitkul att få göra en repris med några ungefär lika snabba att tampas med. Tyvärr hade jag missat inställningar på kameran, så ombordvideon blev direkt dålig - man blir åksjuk bara av att titta på den - men några action-shots inifrån kan det bjudas på.

GX010014 (1).jpg - 274kB GX010014 (2).jpg - 264kB

FredrikAssarsson - 2024-6-21 kl 10:29

Får man gissa att din bil annars hade varit ännu vassare och konkurrenskraftig på regnblöt bana jämfört med de tyngre snabba bilarna?

[Edited on 2024-6-21 by FredrikAssarsson]

Atterhall - 2024-6-21 kl 15:25

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Får man gissa att din bil annars hade varit ännu vassare och konkurrenskraftig på regnblöt bana jämfört med de tyngre snabba bilarna?

[Edited on 2024-6-21 by FredrikAssarsson]

Ja, vi gillar ett riktigt ösregn - Labilen och jag. Den kommer än mer till sin rätt när det är blött och dan’t. Jag har sett till att vi har en uppsättning mjuka däck för regn också, som grädde på moset! 😄

Atterhall - 2024-8-8 kl 09:15

Inför augusti-rejset på Knutstorp har Sprinten tropikutrustats i form av extra ventilation i sidorutorna bak med hemprintade ”scoop” - monterade baklänges. Det ska till en öppningsbar lucka i sidorutan vid förarplatsen för att ta in mera luft också, men den får vänta lite.

IMG_3895.jpeg - 3.3MB

Atterhall - 2024-8-8 kl 10:46

Jag hade ju en spektakulär obalans i hjulen andra rejset sist på Rudskogen, förmodligen orsakad av gummirester som byggt upp på däcken och inte ville lossna i kylan. Spacers, nav och fälgcentrum har fått en omgång med nylontrissan för säkerhets skull.

IMG_3897.jpeg - 2.4MB

Däcken i fråga. Jag har aldrig haft sån uppbyggnad fram tidigare, det brukar lossna efter en kurva eller två.

IMG_3899.jpeg - 6.2MB

Atterhall - 2024-8-11 kl 14:46

Här står vi slokörade, vevlagerras igen! Nåt blev uppenbarligen inte toppenbra efter den senaste ihopskruvningen.

Noll poäng den här tävlingshelgen också, men den gick kalasfint i fem-sex varv nånting! Det är inte riktigt vår säsong 2024. Bara att bryta ihop och komma igen.

IMG_3908.jpeg - 5.8MB

Micke G - 2024-8-11 kl 15:12

Aj fan, jäkla otur. Hoppas det går att fixa till utan för mycket elände. Gillar sista meningen.

FredrikAssarsson - 2024-8-11 kl 19:36

Nä? Vad ska det här va bra för?

Enell - 2024-8-12 kl 17:26

Surt,
Loggar du oljetryck och temp också i den där fantastiska lådan du använder i bilen?

Atterhall - 2024-8-12 kl 19:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Surt,
Loggar du oljetryck och temp också i den där fantastiska lådan du använder i bilen?

Ja, det gör jag - temp har varit inom acceptabla nivåer (toppade på 106 gr). Tryck är knepigare då jag haft lite strul med givare som betett sig märkligt (Biltemas…) men har nu kört med en bättre som verkar stabil. Dock har den andra parametrar (resistans vid högt resp lågt tryck) och mätområde än den gamla har det visat sig, så oklart om värdena i loggen behöver räknas om. Klart dock att jag haft oljetryck - frågan om exakt hur mycket - fram till ras i a f…

TurboB - 2024-8-27 kl 11:10

Med mekanisk oljepump är det där lite lurigt när oljan blir riktigt varm. När man är ute och gasar för fullt så håller oljetrycket men sen när du rullar av banan och puttrar fram på 700-1200 varv kan oljetrycket försvinna nästan helt. Skadan uppstår då men kommer inte manifestera sig förrän senare vid fullbelastning.

Du kan jämföra med inkörning av nya kammar där man måste försäkra sig att motorn startar omedelbart och sen se till att varvtalet aldrig går under 2000 rpm de första 20 minuterna. Det är de låga varven som skär i stålet. Jmf också med att borra i stål, det är låga varv som gäller om man ska komma någonstans och inte bara ska steka borren på 2 röda sekunder.

Har du oljekylare? Får den ordentligt luftflöde? 20W50? - det är ändå en räserbil vi talar om. Det är också en äldre typ av motor vilket gör dessa punkter extra viktiga.

beatwise - 2024-8-29 kl 06:46

Men du... Bytte du oljekylaren efter raset, eller ens sköljde igenom den? Annars är det ju som gjort för att det skräp som börjat fara runt samlas där. Är väl dessutom innan filtret i flödet?

Atterhall - 2024-9-1 kl 19:26

Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  

Har du oljekylare? Får den ordentligt luftflöde? 20W50? - det är ändå en räserbil vi talar om. Det är också en äldre typ av motor vilket gör dessa punkter extra viktiga.

Ja, ”stor” oljekylare från BMW E30 - så dimensionerad för upp till 2,5 liter - under vattenkylaren, med egna luftintag. Jag har tidigare kört 10W/60 men hade då lite temperaturproblem (innan jag monterade kylaren). Nu 10W/40 syntet (LiquiMoly) som enligt ”spec” - sänkte ”normaltemp” med typ 10 grader med den lägre viskositeten. Jag bedömer att det inte är problemet - gick kalasfint och stabilt med ”gamla” motorn tills jag övervarvade. Har demonterat den gamla maskinen helt och den är fantastiskt fin för att ha gått över 23 000 mil utan större ingrepp. De övriga vevlagren (utom tvåans) är helt jämnslitna och utan ”genomslag”. Det som hände nu på Knutan beror antagligen på nått som gått knas i montering eller något sludge/skräp som satt igen en kanal. På loggen kan jag se att oljetempen drar iväg från ”normala” 90-95 till en bit över 105 är vi börjar köra igen efter ett kort stopp vid rödflagg under träning 1 - sen började det knacka, så nånstans gick det trögt…

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Men du... Bytte du oljekylaren efter raset, eller ens sköljde igenom den? Annars är det ju som gjort för att det skräp som börjat fara runt samlas där. Är väl dessutom innan filtret i flödet?

Oljekylaren sitter ”mellan” motorn och filtret - dvs flödet går tråg - pump - motor - kylare - filter - tråg. Filter och olja är bytt efter uppstart så jag håller det för osannolikt att ev skräp därifrån skulle hitta tillbaka, men osvuret är bäst… Jag är är lite sugen på att dissekera filtret och se vad som sitter där jämfört med vad jag ev kan hitta i tråget, men har inte kommit så långt.

Atterhall - 2024-9-16 kl 06:41

Ett stycke boxer-maskin strippad in till bara mässingen. Återuppbyggnad kan påbörjas, men först en rejäl rengöring. Och ja, pluggarna till oljekanalerna är urtagna...

Lättat den typ 150 gram också genom att eliminera den elektriska motorvärmaren. :deal:

457486665_1035588507840800_7294207781375315913_n.jpg - 472kB

Micke G - 2024-9-16 kl 10:39

Perfekt. Kanske går att trimma bort lite till genom att putsa gjutskägg. Lite här och där.. :bananana:

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:19

Hög tid att ta tag i motoreländet! Planen nu är återigen att bygga ihop av de återstående delar som finns kvar i förråden. Sista ”hela” vevaxeln, så nu får det lov att bli rätt.

Först dissekering av Norrlandsmotorn, jag har inte haft isär den, men hoppas att det sitter schyssta prylar i.

IMG_4095.jpeg - 4.9MB

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:21

Flång nya kolvar visste vi sen tidigare, nya ringar också - ser bra ut.

IMG_4097.jpeg - 1.5MB

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:21

Nya fina vevlager också, check!

IMG_4098.jpeg - 1.9MB

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:22

Ramlagren ser också friska ut

IMG_4099.jpeg - 1.8MB

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:25

Veven utan anmärkning utifrån vad som kan ses med ögat i alla fall. Jag tar hjälp med att sätta ihop botten, motorbyggaren får mäta upp allt så jag är säker på att det är rätt toleranser. Tänker att det är på sin plats att balansera upp de roterande delarna också.

IMG_4102.jpeg - 3.9MB

Atterhall - 2024-10-26 kl 15:27

Nästa steg är få iväg block och alla lösa delar till en rejäl smådelstvätt där de ska få gå ett par timmar för att vara säker på att alla kanaler är genomkörda.

FredrikAssarsson - 2024-10-26 kl 15:55

:thumbsup:

Micke G - 2024-10-30 kl 06:38

Blir kanonbra det där! :bananana:

Atterhall - 2024-11-28 kl 09:49

Motorrenovering ”andra vändan” rör sig framåt.

Blocket från motorn jag övervarvade på Gelleråsen är rensat/rengjort, uppmätt och konstaterat inom tolerans överallt inkl lager och kolvar (typ +/- 2 g om jag förstått rätt). Bearbetningen kunde begränsas till polering och balansering av vevaxel med svänghjul, lätt deckning (några hundradelar) då det fanns antydan till sjunkning vid cylinderkant på ett par ställen och sen honing av loppen förstås.

Ska bli kul att pilla ihop den här, den gick jägarns fint innan haveriet så hoppas att den fortsätter i samma stil (eller kanske lite bättre?) ☺️

75447292460__00FB138D-97B0-4A07-BA14-CC78C52B2FFC.jpeg - 2MB

Micke G - 2024-11-29 kl 16:03

Ser riktigt fint ut det där. Hoppas allt lirar nu i nästa säsong.

Atterhall - 2024-11-29 kl 20:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Ser riktigt fint ut det där. Hoppas allt lirar nu i nästa säsong.

Tack - laddar för att det ska hålla… Det verkar som det kan bli ett riktigt bra Challenge-år 2025, flera nykomlingar som visat intresse och några återvändare - flera i klass III så det kan bli hur kul som helst!

sudsune - 2024-12-1 kl 15:46

martin byt nu oljekyl samt slangar allt som har med i nu 2 ras skicka det till stena metall blir billigare än att snåla

matfo - 2024-12-4 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  
martin byt nu oljekyl samt slangar allt som har med i nu 2 ras skicka det till stena metall blir billigare än att snåla

Låter som en bra idé!
Trendab har just nu 25% rabatt på en massa olika oljekylare, så det kanske går att hitta nån i lämplig dimension där!?

Atterhall - 2024-12-6 kl 10:08

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  

Låter som en bra idé!
Trendab har just nu 25% rabatt på en massa olika oljekylare, så det kanske går att hitta nån i lämplig dimension där!?

Tack Mats för tips!

Pages:  1  ..  3    5