AlfaPower

Att göra nummer 2 - Alfasud Sprint

Pages:  1  2

Enell - 2021-5-30 kl 20:38

Då föll det sig ju inte bättre att det nån gång på försommaren 2019 dök upp en annons på Alfapower - en Alfasud Sprint av årsmodell 1984.
Sprinten var brunmetallic, eller med lite god vilja kopparfärgad.

:ritaliead:

Men Sprinten råkade finnas i Östersund, och det är inte direkt nästgårds för min del, typ 80-90 mil från min brevlåda på det Småländska Höglandet.

Oklart hur det gick till men Andreas Andersson utanför Östersund och jag började tala om den här bilen som både Andreas och jag var intresserade av men av lite olika anledning.
Jag var mest intresserad av karossen medan Andreas var mest intresserad av motorn, det satt nämligen en 16V i bilen.
Andreas visste dessutom en del om bilens historia och hade hållit ett vakande öga över bilen den senaste tiden.

Uppdelningen av bilen melllan Andreas och mig rann ut i sanden men det var fortfarande svårt att släppa tanken på Sprinten.

Efter en mer eller mindre nödvändig tjänsteresa till Östersund och på plats studier visade det sig att bilen var hyfsat välhållen.

:drool:

När den nuvarande ägaren, John Unosson, antydde lite fint att det visats intresse för bilen i vårt västra grannland blev det jobbigt.

:no:

Jag kände att det vore riktigt trist om bilen lämnade landet och som den goda samhällsmedborgare man nu är råkade jag visst köpa bilen.
Alltså blev det ytterligare en resa norrut, denna gången med ett påfyllt konto och en biltransport.

IMG_0189.jpg - 1MB

Så 15:e oktober blev det ägarbyte, bilen lastades och gjordes klar för att lämna Republiken Jämtland.

AndreasA - 2021-5-30 kl 22:39

Jag är fortfarande intresserad av 16V motorn

Micke G - 2021-5-31 kl 10:58

Verkar vara en riktigt skojig bil ! Håller med till 100 om att det ibland kan vara omöjligt att låta bli att slå till på en bilaffär :D

Atterhall - 2021-5-31 kl 12:00

Haha, det blir ju lätt så - Sprintar är svåra att låta bli, bra där! ;)

Den ser ju helt OK ut på bild, vad är att-göra-listan nu då? Vore kul att se lite av 16V-konverteringen, hur är montering av LMM/insug löst t ex?

FredrikAssarsson - 2021-5-31 kl 21:23

Jamtland jamt och standut! :beerchug:

Bra att du tog hand om den. Liksom, gjorde din plikt. :P

Micke G - 2021-6-1 kl 11:58

Apropå sprintar, någon som vet var den gula Sprinten med 16v och kompressor tog vägen? Den som var på Lidingö och låg länge till salu på .org

Jag stålsatte mig skitlänge, men till slut så tänkte jag "whatewer" jag ringer och köper den, men då var annonsen borta.

FredrikAssarsson - 2021-6-1 kl 12:35

Absolut :kiss: En vän har köpt den och bygger för fullt!
Den fronten är var rätt så yxigt behandlad så den är borttagen, lagad, tillbakasvetsad, insidan av kupén är strippad, ljuddämpad och inredningen är på väg tillbaka i den. Bättre montering av intercooler och kompressor är i full blom.
Jag tjatar på honom att ha en byggtråd här ska du veta ;)

Micke G - 2021-6-1 kl 13:57

Haha, va kul. Fredrik du får smygfota bilen nästa gång du ser den. :cool:

Enell - 2021-6-3 kl 18:33

Jag öppnar med lite släpkärrebilder, den översta före avresan med Storsjön i bakgrunden och den andra som nyanländ till Småländska Höglandet.

IMG_0193.jpg - 945kB IMG_0195.jpg - 988kB

Kan berätta att jag var trött på jobbet dagen efter. Avresa från Östersund vid 17-tiden på eftermiddagen och framkomst till jobbet utanför Linköping strax före 5 på morgonen. Passade också på att upptäcka en pyspunka på kärran utanför Sandviken på natten. Då var det långt mellan nattöppna mackar vill jag lova.

Atterhall - 2021-6-4 kl 07:49

Bra ride height på den där, har du klurat ut vad det är för grejor?

rstx - 2021-6-4 kl 09:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Apropå sprintar, någon som vet var den gula Sprinten med 16v och kompressor tog vägen? Den som var på Lidingö och låg länge till salu på .org

Jag stålsatte mig skitlänge, men till slut så tänkte jag "whatewer" jag ringer och köper den, men då var annonsen borta.

Såg den senast vid midnatt ;)

Haha jag ringde faktiskt och köpte den samma dag som den kom ut, så det var bara själva annonsen kvar ett tag ;)
Faktum är att jag haft koll på den länge så det var en dröm att få köpa den...

Quote:

Absolut :kiss: En vän har köpt den och bygger för fullt!
Den fronten är var rätt så yxigt behandlad så den är borttagen, lagad, tillbakasvetsad, insidan av kupén är strippad, ljuddämpad och inredningen är på väg tillbaka i den. Bättre montering av intercooler och kompressor är i full blom.
Jag tjatar på honom att ha en byggtråd här ska du veta ;)

Ja, fronten har ju varit ett jävla jobb. Finns mycket skumheter med denna bilen som du vet :D Det är mycket att försöka lista ut hur den suttit ihop med för det finns varken knappt bilder eller dokumentation på den tyvärr så det är klurigt eftersom inget är original. Men ja, det börjar bli jäkligt bra till slut.
Du är inte den enda som tjatar, får väl ta och fixa en byggtråd då... ;)

Finns iallafall ett album där jag laddar upp bilder under projektets gång, för den nyfikne:
https://photos.app.goo.gl/nRiNX5VfFfgHsMXJA

rstx - 2021-6-4 kl 10:01

Niclas, ska du ha en av sprintarna som "huvudprojekt" eller huvudfokus eller? Denna är kanske ännu bättre än din andra som grund att bygga på?
Den är onekligen intressant och riktigt cool färg tycker jag! Också som Atterhall väldigt intresserad hur man löst bränslepump etc och fått ner allt under huven med 16v :) Vi behöver överlag fler bilder och info ;)

[Ändrad 2021-6-4 av rstx]

Enell - 2021-6-4 kl 12:52

Fy f-n, den där gula är ett riktigt häftigt bygge. Där ligger man så mycket i lä att man nästan vill sluta.

:bananana:

Atterhall - 2021-6-4 kl 16:05

BTW - rubriken Niclas... 💩😂

Enell - 2021-6-4 kl 17:25

Fanns en baktanke med den...

Micke G - 2021-6-4 kl 19:02

Jag gillar verkligen den där kopparfärgen, något åtråvärt i den.

Jäkla tur att den gula såldes på studs, då har man inget att gräma sig över för att man var långsam i besluten.

rstx - 2021-6-4 kl 19:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Fy f-n, den där gula är ett riktigt häftigt bygge. Där ligger man så mycket i lä att man nästan vill sluta.

Hahah får lite dåligt samvete här ju, samtidigt kul att höra att ni gillar den ;)
Den är ju bara ett annat typ av monster egentligen. Jag gillar hela breddade Autodelta-looken med skinnsäten och allt men en mer original sprint har sin charm också och den finns ju inte kvar i min på det sättet.

Men denna kopparfägade håller jag med Micke, intressant färg och det verkar ju vara en jäkligt cool bil. SOm sagt, kanske denna du borde lägga mesta krutet på med 16v och allt?

Enell - 2021-6-5 kl 21:52

Utöver skicket så är det några grejer med bilen som gjorde den svår att motstå.

Tror ni prickat in alla...

Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Jag är fortfarande intresserad av 16V motorn

Utöver 16V-motorn i bilen, som troligen är allt annat än en klenod, återkommer till det Andreas, följde det med ytterligare en ½ 16V-motor.

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Chassiesättningen ser riktigt lyckad ut, men även där finns det lite att fundera på.

Jag gillar verkligen den där kopparfärgen, något åtråvärt i den.

Gillar också färgen, tror jag sett den på någon Sud innan.

Enell - 2021-6-8 kl 23:00

Skicket på Sprinten är på det hela taget riktigt bra. Det finns naturligtvis en hel del att göra men inga stora genomtramp som jag sett hittills.

Bakre delen av trösklarna kräver en del arbete.

IMG_2327.jpg - 702kB IMG_2332.jpg - 639kB

Nedre delen på en av framskärmarna, får se om jag skall försöka leta repplåt eller om det blir att knacka själv. Förhoppningsvis går det klara dörrarna. Finns nåt som göms i en trökel också som synes. Tyvärr har man våldat bort plastsköldarna på sidorna. Har en tanke om att försöka hitta någon som är händigare än jag med svetsen att lägga igen hålen för att slippa plasten.

IMG_2330.jpg - 706kB

Koffertluckan är inte bra, det syns inte på bilden men kanten under gummilisten är rätt tufsig. Jag har inte kollat under gummilisten på framrutan men sannolikt är det nåt liknande även där.

IMG_2335.jpg - 694kB

Inredningen är ok frånsett förarstolen och de sedvanliga högtalarhålen, sen har man burit sig slarvigt åt när man tagit bort indtrumenthuset och orsakat sprickor i instrumentbrädan.

IMG_2340.jpg - 1.1MB

2maz - 2021-6-9 kl 08:00

Hej,

Jag tycker att du ska vara lite rädd om bakrutedekalen. På den tiden som det begav sig var var Blomqvist Bilar återförsäljare för Alfa Romeo i Östersund.

1995 köpte jag min första Alfa av Blomkvists bilar som då enbart sålde beg bilar. Rulade in där på ren slump och såg två stycken Alfa Sprint. Jag köpte den vita QVn från 1984 och lämnade den röda. Dessutom så köpte jag senare vinterhjul av Roger som ägde den här koppar-Sprinten senare till den bilen.

Micke G - 2021-6-9 kl 08:25

Jag skulle svetsat igen hållen, tycker sprinten vinner mycket på att ta bort all plast längs sidorna. Använd kylpasta och svetsa försiktigt.
Rostfri baklucka finns i förrådet vid intresse.

rstx - 2021-6-10 kl 09:16

Jag skulle svetsat igen hållen, tycker sprinten vinner mycket på att ta bort all plast längs sidorna. Använd kylpasta och svetsa försiktigt.
Rostfri baklucka finns i förrådet vid intresse.

Kan inte plussa på detta mer.

Det är snyggt samt... De där j*vla hålen som plasten sitter i, är ju framförallt en stor orsak till att vatten kommer in i nederdelen av dörrar/skärmar/trösklar och rostar upp skiten.

Ang. dekalen så vem bryr sig om den :D
Har också en rostfri nedslipad baklucka liggandes här nere.

Killen jag sålde min svarte Sprint till har också en massa extra delar som möjligtvis kan bli över. Tex stolar och extra skärmar etc. Annars kan man faktiskt få dit GTV6-stolar eller GTV916 stolar (snyggt som fasen).

Enell - 2021-6-10 kl 18:20

Thomas, jag skall försöka vårda arvet. :D
Schabblar jag inte bort mig så skall jag försöka både få bort och dit bakrutan hel.
Det tråkiga är den brända dekalen i rutans ovankant.

Micke och Daniel, jag lider av svår plastallergi så sköldarna på sidorna skall absolut bort. Men har stor respekt för att svetsa igen hålen så inte jag förstör dörrarna.
Min andra Sprint har ju ett Zenderpaket, ack så häftigt på 80-talet, men nu ger det mig bara rysningar.

Byta bakluckan till en frisk lucka måste vara långt mycket enklare än att försöka laga och lappa på falsen runt rutan.
Micke, jag skall ju uppåt ditt en runda i sommar så vi kan ju slå ett öga på luckan då.

Daniel, skärmar kan vara ytterligare en genväg för att slippa laga på de som sitter på bilen. När jag fått bort spolarvätskebehållaren noterade jag att höger fram har fått sig en pys och är illa riktad och sen bara spacklad. Här behövs en del plåtslageri för att få till rätt form igen.

Enell - 2021-6-18 kl 14:43

Väl av kärran så måste motorn startas. Fick ett klipp från säljaren där han vevat i gång motorn efter ett av mina besök.
Svårt att avgöra motorgång genom att bara lyssna på ett videoklipp på en telefon.

När bilen var hemma var det dags för start av rovan.

IMG_5225.JPG - 114kB

Kan inte säga att den gick klockrent...
Det fanns ett slammer i motorn som gjorde att jag vred av nyckeln efter bara en mycket kort stund. Tror tyvärr inte det är de hydrauliska lyftarna.

Ja, det var väl kanske inget annat att vänta. Slog ut oljan ur motorn och kunde konstatera att den inte direkt var några spån i motorn men mycket sörja i botten på sumpen.

Andreas, som ämne sett kanske motorn kan vara något men absolut inget körklart. Inte ens i närheten skulle jag vilja säga.

Motor och växellåda skall ur. Dags för balanskonst igen.

IMG_0644.jpg - 797kB IMG_0641.jpg - 804kB

Atterhall - 2021-6-18 kl 16:11

Ajajaj, vilken sorts slammer och varifrån? Finns ju många grejor som kan spöka om den stått länge…

Enell - 2021-6-19 kl 15:02

Är ju 1½ är sen nu så jag klarar inte återge ljuden så exakt längre.

:fiol:

Vill minnas att det var ett slammer från blocket och ett gnagande/skavande ljud från en av topparna men nöjde mig med att vrida av nyckeln och konstatera att den måste isär.

IMG_1254.jpg - 730kB

Men det var den här jag ville åt just då - växellådan.

IMG_0663.jpg - 1.6MB

Och en kontroll av att det var rätt utväxling - vilket det var. Perfekt, ett ämne för ombyggnad av Sune Svensson.
Blir helt rätt i min svarta Sprint.

IMG_0666.jpg - 640kB

Och hur perfekt den lådan sen visade sig vara har jag skrivit om i min andra projekttråd.

:dunce:

Atterhall - 2021-6-19 kl 21:41

Hopplahejsan! 😁

Enell - 2021-6-22 kl 22:14

Utöver motorn i bilen så följde det ytterligare motordelar sen ett tidigare kamremshaveri.
Bla ett block och tre mer eller mindre kompletta toppar. Dessvärre så fanns det inget ytterligare sprut, bara spridda skurar med prylar. Så det går tyvärr inte få ihop en komplett motor, utöver den som satt i bilen, vilket jag hade hoppats på.

IMG_1346.jpg - 771kB

IMG_2372.jpg - 735kB

Blocket dissekerades och lämnades till min motorbyggare för uppmätning. Undras om det gått i hans skrotlåda för jag har inget hört i från honom på 9 månader.

:lips:

IMG_1358.jpg - 731kB

Enell - 2021-7-16 kl 20:28

Det ser ju förbaskat bra ut, men, men, men...
Följdverkningarna, eller möjligen försök till problemlösning, går att skåda i skärmkanterna.

IMG_2329.jpg - 625kB IMG_2331.jpg - 858kB

Uppenbart är fjädrarna väl mjuka för att vara en lyckad kombo med fälgarnas offset och däcken.
Hittade denna märkningen på en framfjäder och det säger mig inte nåt vad det kan vara.

IMG_2308.jpg - 527kB

Atterhall - 2021-7-16 kl 21:23

Ser ju oförskämt fräsch ut på bilderna i a f!

http://www.jrfilters.com/car-suspensions/lower-springs/

Sök på Alfa Romeo så kommer de upp som passande till Sud med det artikelnumret, 35 mm sänkning enl sidan - ingen annan info.

Alldeles för mjuka oavsett… 😎😂

[Ändrad 2021-7-16 av Atterhall]

rstx - 2021-8-7 kl 10:51

Intressant att man lyckats behålla både fläkt och org. remhjul och att det har fått plats! Hade varit intressant att se hur bilen sitter ihop live nån dag ;)
Jag kanske överkomplicerar mitt bygge då.

PS: Har du möjligtvis en kolv över från dina 16v? jag fattas tydligen en...

Enell - 2021-8-7 kl 18:12

Daniel, nu är iofs motorn ute sedan länge men det är om det går att se nåt på bilderna hur det satt i hop. Men konstigt nog upplevde jag inte det svårare att ta ur 16-ventilaren än min 8-ventilare. Du är i alla fall välkommen att hälsa på närhelst du vill, inga problem.

16V-kolvar står dessvärre på min önskelista också, jag har i vart fall 2 kolvar som är utdömda.

Vad var det du ville veta om panelen med knapparna på Sprinten, jag tror jag måste ta ut panelen igen så jag kan fixa lite bilder bara jag vet vad jag skall fota.

Enell - 2021-8-14 kl 07:19

Jag kortade Lesjöforsfjädrarna till min andra Sud-sprint och tog ut de progressiva Jamexfjädrarna som jag åkt med sen förra året.

Ställer man dem jämte JR-fjädrarna i från Nummer 2 så förklarar det höjden på bilen tydligt. Jag tycker höjden med Jamexfjädrarna blev bra på den svarta så jag siktar på att sätta dom i Nummer 2 när jag väl kommer så långt.
Kan nog rädda från en del skav i skärmkanterna.

IMG_2567.jpg - 848kB

Enell - 2021-8-14 kl 07:31

Här är också en grej jag fnular på utan att veta vad som är rätt eller fel.

Planen är insatsdämpare typ Koni. Sitter Spica på bilen som det är nu och i vart fall en av dem är slut.
Men hur bygga om?

Principen förstår jag men är det något särskilt fjäderben man skall utgå ifrån? Svartalfans ben ser annorlunda ut i nerkant än Nummer 2, de har som en kon nedtill. Det kanske inte spelar någon roll men bevisligen funkar det där.

Det är så jag utgår från rätt fjäderben när jag skall börja bygga om.

IMG_2572.jpg - 939kB

IMG_2575.jpg - 580kB

Atterhall - 2021-8-15 kl 20:59

Hittade en sida till med fjädrar, polsk firma som verkar tillverka själva. Kanske kan vara värt att fråga om fjäderkonstanter osv. De kanske kan tänka sig specialare till rimliga pengar…

https://mtstechnik.com/en/products/rear-lowering-coil-spring...

rstx - 2021-8-18 kl 13:01

Daniel, nu är iofs motorn ute sedan länge men det är om det går att se nåt på bilderna hur det satt i hop. Men konstigt nog upplevde jag inte det svårare att ta ur 16-ventilaren än min 8-ventilare. Du är i alla fall välkommen att hälsa på närhelst du vill, inga problem.

16V-kolvar står dessvärre på min önskelista också, jag har i vart fall 2 kolvar som är utdömda.

Vad var det du ville veta om panelen med knapparna på Sprinten, jag tror jag måste ta ut panelen igen så jag kan fixa lite bilder bara jag vet vad jag skall fota.

Jag har listat ut detta nu!
Remskivan i sig får plats som det är, men fläkten tar emot framförallt på 1an och 3ans cylinderbank.
Men har man då en annan fläkt som har ca 30 graders vinkel och/eller är ordentligt tunn i nederkant så är det inga problem. Så man behöver en fläkt som passar.

Ja, får hoppas jag kan hitta.

Tack, men jag listade ut det så det är fixat ;)

rstx - 2021-8-18 kl 13:04

Som jag förstår vill du ha de nedre fjäderbenen för de kan man skruva lossa dämparen inuti och då skruva fast en Koni istället. Det är så mina är byggda och de är Koni.

Enell - 2021-8-24 kl 20:57

Har du en bild på dina ben, och då är det fjäderbenen jag menar. :P

Enell - 2021-8-26 kl 21:27

Den rätta framvagnen följde med i affären. Eftersom det var insatsdämpare monterade tänkte jag dela på dem.
Nu var det bara att hoppas, för det första att de gick att få isär och för det andra att det satt Koni 86-2303 i benen.

Dela på dem gick bra men det satt naturligtvis Koni 86-1866 i fjäderbenen eftersom det var till en Sud.

IMG_210824_1.jpg - 806kB IMG_210824_2.jpg - 480kB

Enell - 2021-10-8 kl 17:25

Slakten fortsätter...

IMG_0016.JPG - 1.8MB

Har bromsoken på arbetsbänken för renovering och funderar på om jag vågar dela spindeln från axeln eller om jag gör bort mig. Egentligen inte nödvändigt eftersom lagren känns bra men samtidigt tänker jag försöka få tag på bromssköldar.

IMG_0014.JPG - 2.2MB

Micke G - 2021-10-10 kl 12:28

Får du loss muttern så är det ju bara en fördel. Går lättare att göra rent och smörja i hubben.

Atterhall - 2021-10-12 kl 20:58

Nä, bara att plocka i bitar - om du kan lossa muttern, som sagt. Lagren är ”raka” så det är inget finlir vid ihopdragning eller så.

Enell - 2021-10-12 kl 21:35

Ok, det får bli spindlarna nästa verkstadsafton.

Jag gav mig på Spica-benen för att kunna se om det gick att få ur insatserna. Måste se om det funkar innan jag försöker få fatt på Koni-dämpare.
Har fått det beskrivet för mig hur det funkar men det verkade lite för enkelt.

Slipar bort den fals som håller insatsen på plats

IMG_0035.JPG - 1.8MB

Den svåra biten, att slå ut insatsen. Inget bra att slå, man borde hittat på nåt så man kunde pressa istället. Det blir inte bra när man slinter.

IMG_0036.JPG - 2MB

Efter en del våld så gav den med sig, men förvånansvärt enkelt. Väntade mig att det skulle vara tjurigare.

IMG_0037.JPG - 2.1MB

Atterhall - 2021-10-13 kl 07:49

Jamän - se där, snyggt! 😁👍

Det kan hypotetiskt var så att jag vet var det finns nån sorts gulaktiga rörstumpar med blank pinne i ena ändan att stoppa i sådana där som i sista bilden ligger på golvet…

Enell - 2021-10-13 kl 12:44

Det lutar åt ett mycket snart inköp från den eviga drottningens kungadöme. Där finns tydligen ett par röda med renoveringsbehov.

Martin, Så om det mot förmodan skulle vara så att du önskar frigöra lite plats i dina hyllor av gula dylika så vore det lite bra om jag fick ett lite snart besked om detta.
:pray:

rstx - 2021-10-14 kl 15:58

Bilder på mina (fjäder)ben ville du ha ja, det har jag ju missat.

De är kapade som dina i toppen, och sen har man satt i en Koni-dämpare och skruvat fast. Däremot har man ju då kapat "tallriken" på mina och byggt om de till fullt justerbara coilovers.

large_101710-1199061.jpg - 209kBIMG_3683.jpg - 162kB

Atterhall - 2021-10-14 kl 19:49

Ooooh, såna där vill jag ha! Någon minsta aning om var de topplagringarna kan komma ifrån?

Ursäkta trådkap…

Enell - 2021-10-14 kl 20:36

Daniel, har du någon koll på hur mycket det går att justera cambern? Den konstruktionen borde ge en hel del i justermån.

Martin, kapa på du bara, det är helt ok. :D

Enell - 2021-10-17 kl 17:29

Lossa muttern var det ja...

Av någon anledning så dyker det upp en visa av Povel Ramel i de grå vindlingarna innanför pannan - "Far jag kan inte få upp min kokosnöt"

Jag besegrade inte kokosnöten i dag i alla fall.

:furious3:

IMG_0058.JPG - 2.6MB

Atterhall - 2021-10-17 kl 18:39

Ujuj! Knack brukar vara bra på de där, eller ett riktigt långt förlängningsskaft…:smash:

rstx - 2021-10-23 kl 11:09

Ooooh, såna där vill jag ha! Någon minsta aning om var de topplagringarna kan komma ifrån?

Ursäkta trådkap…

Jag har absolut ingen aning, tror de är egenkonstruerade av nåt företag. AHM kanske?
Men ja, de är fantastiska.

Daniel, har du någon koll på hur mycket det går att justera cambern? Den konstruktionen borde ge en hel del i justermån.

Nae, jag har inte provat än... :D ja, det finns en hel del marginal att leka med!

Enell - 2021-10-24 kl 17:08

Efter metoden olja-våld-värme-mutterknack-olja-våld-värme-mutterknack-olja-våld-värme-mutterknack åtskilliga gånger senaste veckan så vek äntligen den första muttern ner sig idag.

:beerchug:

Får se hur många veckor ytterligare det behövs för den andra...

Dessvärre går det åt att jaga efter ett gängsnitt för muttern skar på vägen, förhoppningsvis så skall det gå att rädda gängerna på axeln.

IMG_0083.jpg - 1.2MB

TurboB - 2021-10-24 kl 17:49

Muttern är engångs, eftersom de ska knackas, men det hittar du på närmaste Autoexperten eller liknande om du inte vill köpa på nätet. Inte många kronor.
Vad du behöver är en 1,5 till 2 meter stålrör att trä över hylsskaftet.

Enell - 2021-10-28 kl 20:51

Muttern är nog ett lösbart problem, räknar med att byte lagret när det ändå är isär och då hoppas jag det följer med en ny mutter. Det är gängerna på axeln som måste få lite kärlek.

Jo, först går det nog åt en förstärkning av skruvstyckets infästning i bänken, sen gå upp till 3/4" på dragskaftet och sen på med ett stålrör på skaftet.

Enell - 2021-11-2 kl 22:00

Då var äntligen nästa sida isär.

Provade knacka ur hubben, gick sådär...
Får skriva verkstadspress på önskelistan till tomten i år.

IMG_0095.JPG - 4.1MB

George Junior - 2021-11-3 kl 05:22

Lägg en remsa svets inuti lagret så krymper det... har jag hört.

Georg - 2021-11-3 kl 13:58

Stämmer ! En rejäl svetssträng runt om är funkis lösning.
Provat själv !

Daniel L - 2021-11-3 kl 16:34

Det blir inte så mycket camber att det räcker. Man behöver även fila upp tre av fyra hål i infästningen av fjäderbenet till spindeln för att kunna få tillräckligt med camber.

sudsune - 2021-11-3 kl 19:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Daniel L  

Det blir inte så mycket camber att det räcker. Man behöver även fila upp tre av fyra hål i infästningen av fjäderbenet till spindeln för att kunna få tillräckligt med camber.

sudsune - 2021-11-3 kl 19:09

nej fila inte hålen ovala fö då kommer skruvarna att kunna röra i fjäderbenet
vilket gör att hjulspindelen kommer att slås sönder nedre infästning på sud ,33 är en skitkonstruktion med alumium i sej som skall fungera som styrning för skruvarna

Enell - 2021-11-4 kl 21:33

Slog lite på det och räknat med röven och en kritbit, :ink: , så borde 1 mm i spindeln ge ca 0,5 gr.
Det om man då tänker att man justerar med 1 mm på en av de yttre skruvarna.

Har på nåt forum nånstans sett en lösning där man borrar upp hålen och sen med excentrar justerar cambern.
Men det stod också att det inte gick ta upp hålet mer än till 14 mm annars riskerar man det aluminium som Sune skriver om. 10 mm hål vs 14 mm skulle maximalt och teoretiskt kunna ge en förskjutning om 2 mm.

:lamer:

Om man då vidare ponerar att denna föga verifierade beräkning eventuellt skulle stämma så skulle det då kunna ge 2 mm förskjutning inåt på den övre skruven och 2 mm förskjutning utåt på den nedre skruven, alltså 2 graders camberförändring.

Om någon vill prova så berätta gärna hur det blev.

Enell - 2021-11-4 kl 21:36

Var och hämtade lite prylar från blästring och grundning.
Får väl ändå se det som det första steget, om än blygsamt, mot att Nummer 2 kanske skall kunna bli en bil igen.

IMG_0111.jpg - 935kB

Enell - 2021-11-7 kl 20:11

Man kanske skulle läsa verkstadshandboken innan man börjar knacka och slå, den här kamraten är ju en åttakantig insex (?).
Inte konstigt att jag inte lyckades knacka ut lagret.
Misstänker att jag inte hittar ett sån verktyg på Konsum.

IMG_0118.jpg - 1.1MB

FredrikAssarsson - 2021-11-7 kl 21:05

Jag tyckte det såg lurigt ut att du hade låsringen kvar men tänkte att du skruvat tillbaka den för att inte tappa bort!!:oO
Samma upplägg på 116. Där fanns det två olika varav den rna låsringen ser ut att ha samma fattning som den du har. Kika på 116 verktyget, brukar finnas på nätet att köpa. Annars brukar det kunna gå att knacka runt den genom dorn/mejsel och hammare.

Atterhall - 2021-11-9 kl 10:48

Var och hämtade lite prylar från blästring och grundning.
Får väl ändå se det som det första steget, om än blygsamt, mot att Nummer 2 kanske skall kunna bli en bil igen.

Vajert! Klart den blir :beerchug:

Låsringen vid lagret hade jag inte koll på, måste dubbelkolla på de gamla dåliga från Battingen som ligger lösa i garaget…

Enell - 2021-11-9 kl 21:56

Får bli eget verktygsmakeri till att börja med.

IMG_0119.jpg - 1.7MB IMG_0121.jpg - 1023kB

FredrikAssarsson - 2021-11-10 kl 13:48

:beerchug: snyggt :smash:

Enell - 2021-11-10 kl 19:53

En sida - seger.
Gas, olja, slägga, våld, gas, olja, slägga, slägga, våld, gas, olja, slägga, våld...

IMG_0126.jpg - 1.2MB IMG_0127.jpg - 1.5MB

Men den andra sidan, hrmmpfff!!! Jag blev varnad för att på 116-bilarna var det vänstergäng på ena sidan, kan det vara lika på 33:orna?

:angryfire::angryfire::angryfire:

IMG_0130.jpg - 729kB

Atterhall - 2021-11-11 kl 19:45

Har du konsulterat manualbiblioteket?
https://alfaromeo33.extra.hu/
:smash:

Enell - 2021-11-24 kl 07:28

Går bra det här...

:angryfire:

IMG_0166.jpg - 3.4MB

Får väl bli så här då och hoppas på att den förbannade muttern följer med lagret. Sen hur man skall dra åt muttern kan man ju fundera på.

IMG_0168.jpg - 2.6MB

[Ändrad 2021-11-24 av Enell]

Atterhall - 2021-11-27 kl 12:53

Hmm, ser med bävan fram emot motsvarande operation på de gamla 33-spindlarna..:pray:

Finnland - 2021-11-28 kl 13:21

Kämpa på bara. Nån annan som noterat att det är väldigt mycket sud/sprint här nuförtiden. Kanske dags att döpa om forumet till alfasudPower. :P

Enell - 2021-11-28 kl 22:07

Martin, förvissa dig om att du kan få tag på de där märkliga muttrarna först, sen tar du huggmejseln direkt. Det spar typ 6 veckor av svordomar och högt blodtryck.

Henrik, jag håller med. :D Men det kan ju också bero på att de Norditalienska skapelserna är problemfria. :boing:

I Alfaklubbens forum har ju dessutom teknikfrågorna lite annan karaktär.

Micke G - 2021-11-29 kl 08:40

Det där är beundransvärt, så långt har jag själv aldrig grävt in i hjulnaven. Får hålla hårt i mina reservnav som det verkar.
Var det glapp eller oljud från början? Hade en 33 en gång med slitet hjullager, det skrek så ini H högt från lagret inne i bilen att det inte gick att köra fortare än 80kmh utan hörselskydd.

Enell - 2021-11-29 kl 18:04

Vet inte egentligen, bilen har har i min ägo aldrig rullat fortare än av biltransporten. Hade jag vetat att det var så besvärligt skulle jag nog bara hållit tummarna att de var friska.

Enell - 2021-12-1 kl 16:11

Ny omgång på väg till blästring.

1.jpg - 950kB

Atterhall - 2021-12-1 kl 20:06

Heja! :bananana::bananana::bananana:

Enell - 2021-12-29 kl 21:05

Nu är även denna omgång med delar tillbaka från blästring så nu är i princip hela främre hjulupphängningen klar för målning.

Börjar med bromsoken så jag kan fortsätta med att renovera dem. Tänkte jag skulle testa Foliatecs 2-komponents bromsoksfärg.
Lägger lite finlir på bromsok och hållare inför målning och har gjort nåt hitte på för att kunna vända och vrida på delarna vid målningen.

IMG_0295.jpg - 1.6MB

Finnland - 2021-12-30 kl 08:33

Nu är även denna omgång med delar tillbaka från blästring så nu är i princip hela främre hjulupphängningen klar för målning.

Börjar med bromsoken så jag kan fortsätta med att renovera dem. Tänkte jag skulle testa Foliatecs 2-komponents bromsoksfärg.
Lägger lite finlir på bromsok och hållare inför målning och har gjort nåt hitte på för att kunna vända och vrida på delarna vid målningen.

:thumbsup: Meddela hur det gick. Har ett par bromsok som skulle behöva lite färg.

bravo - 2021-12-30 kl 09:11

Går bra det här...

:angryfire:

Får väl bli så här då och hoppas på att den förbannade muttern följer med lagret. Sen hur man skall dra åt muttern kan man ju fundera på.

[Ändrad 2021-11-24 av Enell]

muttrarna brukar inte följa med lagret, har du tur så kan det vara så, ev har jag sådana liggande om det är samma till 116 bilarna.
och ja det är både vänster och högergänga på dom där, tror det är höger sidan som är felgängad

Enell - 2021-12-30 kl 13:41

Henrik, bromsoksrapport efter ett dygn.
Foliatec 2-komponent, nja som det verkar nu efter ett dygn så skall man inte ha några förväntningar på tiden för härdning. Trots noggrann blandning och uppmätning av härdare och färg så bär sig färgen åt som vilken färg som helst.
Första intrycket är alltså att den torkar, inte att den härdar.

Förresten, kollade du c/c avståndet på bromsokshållare till 156:an, tänkte om det är så att de funkar på Sud bakaxeln. Verkar som vanligt skilja mellan hållare och ok beroende på 156:ans årsmodell.

Goran - 2021-12-30 kl 16:41

Foliatec 2-komponent, nja som det verkar nu efter ett dygn så skall man inte ha några förväntningar på tiden för härdning. Trots noggrann blandning och uppmätning av härdare och färg så bär sig färgen åt som vilken färg som helst.

Jag hjälpte min son att måla bromsoken på hans bil och upplevde också att färgen tog väldigt god tid på sig att härda. De målades med guld metallic Foliatec som var tunn som sjutton. Vi började med att pensla på färgen men efter tredje lagret gav vi upp och det blev att jag sprutmålade oken.

Finnland - 2022-1-4 kl 07:59

Henrik, bromsoksrapport efter ett dygn.

Förresten, kollade du c/c avståndet på bromsokshållare till 156:an, tänkte om det är så att de funkar på Sud bakaxeln. Verkar som vanligt skilja mellan hållare och ok beroende på 156:ans årsmodell.

Sent om sider. 90 mm är det center to center. Iaf på den jag hade löst.

Enell - 2022-1-11 kl 16:12

Tack Henrik, glädjedödare :D så enkelt var det naturligtvis inte. Avståndet mellan fästpunkterna för oken på sudbakaxeln är c/c 56 mm.

Får väl ge mig på 116-oken lika förbannat.

Besar - 2022-1-12 kl 13:42

jag söker ok-hållare till min 156a, vill renovera/måla på bänk och sen bara swapa så att bilen inte blir stående.

Vill du sälja så let me know.

Står Lucas 7795/1 på mina okhållare, och cc är ~80mm mellan fästet på navet och fästet för själva oket.

För övrigt väldigt trevliga projekt du har, följer i det tysta och tar anteckningar till när jag ska hålla på men min boxer alfa :beerchug:

Finnland - 2022-1-12 kl 18:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
jag söker ok-hållare till min 156a, vill renovera/måla på bänk och sen bara swapa så att bilen inte blir stående.

Vill du sälja så let me know.

Står Lucas 7795/1 på mina okhållare, och cc är ~80mm mellan fästet på navet och fästet för själva oket.

För övrigt väldigt trevliga projekt du har, följer i det tysta och tar anteckningar till när jag ska hålla på men min boxer alfa :beerchug:

Leta på närmaste skrot. Vill minnas att jag betalade 50 euro för ok komplett med hållare.

Enell - 2022-5-10 kl 21:53

Inte hänt mycket här inte. De andra farkosterna har krävt all tid under våren men efter Gelleråsen tur och retur med svart-alfan så hittade jag lite energi igen.

Saknar bromssköldar till frambromsarna och efter en tids bevakning så har jag gett upp. Helst skulle jag vilja ha sköldar som är hyfsat plana men jag hittade inga lämpliga.
Ser ut så här på den svarta Sprinten.

IMG_0626.jpg - 947kB

Hittade däremot sköldar med hyfsat rätt diameter och litet centrum så tänkte att det kan vara värt ett försök att göra om.

IMG_0850.jpg - 1.6MB

Inte så enkelt att få till, optimisten började med att ge sig på en av sköldarna i skarpt läge direkt vilket inte skulle visa sig vara så smart. Borde gjort en mall.

:dunce:

IMG_0848.jpg - 1.6MB

Skall ta den andra sidan och se om den blir bättre och därefter beställa ytterligare en sköld och försöka få till den bättre än den första.

IMG_0849.jpg - 1.6MB

Enell - 2022-7-3 kl 17:20

Återigen, har absolut inget med nummer 2 att göra. Men vad f-n, har ju inte Facebook. Var bara tvungen att fota när tillfället gav sig.

98C0051B-0ED8-463C-AC10-A190C9680768.jpeg - 2.1MB

Atterhall - 2022-7-3 kl 22:18

Gôtt, Alfor och gamla kyrkor - definierar Italien på nåt vis :P

Sprang på en då pinfärsk Giulia Q i Carabinieri-uniform utanför katedralen i Milano 2016...

IMG_5547.JPG - 2.2MB

[Ändrad 2022-7-4 av Atterhall]

Enell - 2022-10-5 kl 20:45

Man häpnar, när jag gjorde min kvartalsvisa efterlysning av motorblocket till 16-ventilaren fick jag beskedet av Fredrik på Enntech att den var klar och bara att hämta. Tänk vad kul om den istället hade varit klar eftersom han lagt lika mycket energi på att packa ihop grejerna som om de kommit från horning, polering och balansering istället för att bara vara uppmätt.

Efter att ha brutit ryggen av mig när jag lyfte ur min egenhändigt ihopsnitsade låda med block, vev, kolvar och stakar så var den äntligen hemma.

IMG_0239.jpg - 1.5MB

Utfallet då...

Både och skulle man väl kunna säga, stakarna näst intill perfekta, likaså vev och ramlagergång i blocket. En kolv helkass, en kolv möjligen räddningsbar fast det värsta, eller kostsammaste om man så vill, var att blocket måste borras.
Överdimensioner på standardkolvar verkar inte vara lättfunnet om det nu finns överhuvudtaget. Hittade smidda kolvar på nätet men tänkte inte trimma det här aset, drar med sig så förbannat mycket.

Bara följderna av att behöva borra och byta till smidda kolvar, vilket också skulle innebära ett annat sprut, bedömer jag till att handla om mer pengar än hela renoveringen om det vore standard.

Lite surt...

Atterhall - 2022-10-6 kl 07:02

Låter ju ”sådär”, va? :pftroest:

Själva blocket är väl samma som 1,7 8V, eller är jag ute och cyklar? Gösta N har ju ett par 1,7ie på annons här på AP - kanske är enklare att bygga på ett oborrat block? Ett par std-kolvar borde väl gå att uppbringa?

beatwise - 2022-10-6 kl 10:35

Låter ju ”sådär”, va? :pftroest:

Själva blocket är väl samma som 1,7 8V, eller är jag ute och cyklar? Gösta N har ju ett par 1,7ie på annons här på AP - kanske är enklare att bygga på ett oborrat block? Ett par std-kolvar borde väl gå att uppbringa?

Sune har fått åtminstone ett komplett 16V-block/vev/stakar/kolvar av mig för några år sedan, så ett samtal dit kan nog kanske hjälpa?

Micke G - 2022-10-6 kl 14:08

16v har toppar som går längre ned så det sitter en slang eller rör mellan block och topp, minns inte om dom gick in i block eller tråg dock. Kolvarna är helt olika också.

[Ändrad 6-10-2022 av Micke G]

Atterhall - 2022-10-6 kl 19:22

Returledningen från toppen ansluter mot sumpen, så jag tror nog det kan funka med ett 8V-block. Att kolvarna skiljer är jag helt med på! :beerchug:

beatwise - 2022-10-7 kl 07:34

Returledningen från toppen ansluter mot sumpen, så jag tror nog det kan funka med ett 8V-block. Att kolvarna skiljer är jag helt med på! :beerchug:

Blocken är desamma, men åtminstone stakar/kolvar skiljer - troligen också veven.

Micke G - 2022-10-7 kl 12:20

Veven på 16v är nitrithärdad.

Finnland - 2022-10-7 kl 13:10

Hej. Jag kommer från utlandsavdelningen för dumma frågor. Hur gör ni med sumpen på 16V? Vad jag har förstått så, på grund av ovannämda oljereturer, så har oljan anlag att samlas i ena toppen vid hård kurvtagning.

Atterhall - 2022-10-8 kl 21:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Hej. Jag kommer från utlandsavdelningen för dumma frågor. Hur gör ni med sumpen på 16V? Vad jag har förstått så, på grund av ovannämda oljereturer, så har oljan anlag att samlas i ena toppen vid hård kurvtagning.

Du menar att den skulle rinna ”baklänges” från sumpen och överfylla toppen? Möjligen, jag har inte noterat något bortfall av oljetryck i kurvor. Givaren sitter i o f s ”safe” vid oljefiltret, men känns lite långsökt. Det är ju ändå 4-5 bar tryck i motorn när man varvar på lite. Jag är nog inte mycket över 1 G i svängarna, så centripetalkraften kan ju knappast trycka tillbaka oljan mot pumpens oljetryck - eller tänker jag tokigt? 🤔

Sen vill man ju kanske ha nån sorts skvalpskott i sumpen för att säkra olja kring pickupen, men det är ju ingen jättesump som på gamla Nordmotorer där oljan har en hel simbassäng att åka runt i. Jag fyller ”fullt” och hellre lite över strecket än under för att vara så säker det går på att det finns olja att suga upp i pumpen när det skvalpar runt, tänker att det räcker rätt långt.

Enell - 2022-10-9 kl 21:45

Det här är troligen en skillnad mellan 16V och 8V. Eller om det möjligen är årsmodellberoende.
De här munstyckena kan inte jag påminna mig sitter på min 1,7 8V

9AF44C54-159F-40FA-9CDA-8E5F9D960BD4.jpeg - 2.9MB

Sitter alltså ett litet munstycke på överfallen för ramlagren. Munstycket ser ut att vara riktat in mot 2:an resp 4:ans cylinder.

Atterhall - 2022-10-10 kl 06:56

Såpass! Spännande, nu blev jag sugen på att dissekera botten på moroten med ventilsallad.

Verkar lite märkligt placerad för att vara någon sorts kolvkylning, om det kommer olja där spolar det väl rätt på vevaxeln - eller läser jag bilden fel?

Pages:  1  2