AlfaPower

Att göra nummer 2 - Alfasud Sprint

Pages:  1  2

Micke G - 2022-10-10 kl 10:07

Kolvarna i 16V ska vara oljekylda, men jag vet inte hur.

Enell - 2022-10-10 kl 10:48

Munstyckena, sitter på två av ramlageröverfallen, är riktade bakifrån och in i cylindrarna. Om det skulle ha med kylning att vet jag inte men de sitter hur som bara mot ena cylinderbanken.

Hade varit förnämligt om de kunde räddat kolvarna från att ligga och gnugga mot cylinderloppet men så var icke fallet på det här blocket.

15.jpg - 545kB

Atterhall - 2022-10-10 kl 10:57

Verkar ju helt klart vara kolvkylning, men varför bara på ena sidan? Skumt!

rstx - 2022-10-11 kl 08:24

Jag har ett 16v block som du kan ta.
Det behöver lite kärlek och rengöring men det går att få ordning på. Slå en signal så kan jag berätta.

Vi kan byta block. Jag har överdimensionerade kolvar som ligger så då kan jag experimentera att borra ur det du har och se om det funkar istället för att borra ut det jag har liggande.

beatwise - 2022-10-11 kl 15:56

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Jag har ett 16v block som du kan ta.
Det behöver lite kärlek och rengöring men det går att få ordning på. Slå en signal så kan jag berätta.

Vi kan byta block. Jag har överdimensionerade kolvar som ligger så då kan jag experimentera att borra ur det du har och se om det funkar istället för att borra ut det jag har liggande.

Det här är kärlek!

:kiss:

Enell - 2022-11-30 kl 20:38

Tog tag i mina bromssköldar igen, den första blev sådär. Tänkte se om det gick att göra en mall och pressa fram formen.

Snickrade ihop en trägrunka med pålimmade klotsar för att inte mula formen på de delar som ändå funkar.

IMG_0478.jpg - 1MB

Påstår jag att det blev bra så ljuger jag, men i vart fall en bit på väg.
Hitta och märka ut centrum på skölden var lite trix.

IMG_0473.jpg - 1.9MB

Efter lite sågande och knackande med hammaren så börjar formen närma sig.

IMG_0475.jpg - 1.3MB

Man gör inte många på en kväll, ett dj-la micklande med det här.

IMG_0477.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2022-12-1 kl 17:01

Stiligt, blir ju bra det där!

Enell - 2022-12-4 kl 15:35

Ett försök till, med modifierade verktyg.

IMG_0497.jpg - 1.2MB

IMG_0500.jpg - 1.1MB

Blev inte dåligt förra gången men nu börjar jag få till snitsen.

IMG_0502.jpg - 1.3MB

Atterhall - 2022-12-4 kl 21:49

Alldeles föööör fint! :beerchug:

Enell - 2022-12-4 kl 22:12

Tack Martin, behöver lite uppmuntran ibland :kiss:

Fick ett paket, eller snarare en pall, i veckan. Magnus Lundin tipsade om en 33-låda hos en skrotfirma i Hedemora. Efter ett antal frågor till skrotfirman och inte utan viss ångest så tryckte jag på köp.

IMG_0483.jpg - 1.2MB

Ville få dem att öppna lådan för att se så det var rätt utväxling men se det, det gick inte.
Öppnade lådan och kikade in. Med min begränsade kunskap och taget ur minnet är det rätt utväxling och efter att ha klämt och känt och en okulär studie av innandömet så ser det ut som det finns hopp.

IMG_0484.jpg - 1.2MB IMG_0486.jpg - 921kB

Återstår ett samtal till Sune någon dag framöver för att se om han kan tänka sig ge sig på ytterligare ännu en låda till mig.

Enell - 2022-12-8 kl 14:37

Ett sidospår...

Om någon har en stund över och är sugen på en Alfasud Sprint, 1981 års modell tror jag, så kan det här kan vara ett mycket bra ämne.

En kompis ställde undan bilen som ett projekt någon gång för mycket, mycket länge sedan. Inte mycket rost och den borde vara komplett för det var en hel bil när den ställdes av.

IMG_0488.jpg - 3.1MB

Atterhall - 2022-12-9 kl 07:42

Ujuj, kul att se att det dyker upp en och annan i ladorna som inte är helt katastrofal - men lite skum skärmkant, eller?

Finnland - 2022-12-9 kl 08:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Ujuj, kul att se att det dyker upp en och annan i ladorna som inte är helt katastrofal - men lite skum skärmkant, eller?

Det är inre skärmkanten du ser. Yttre är bortkapad. :D

rstx - 2022-12-9 kl 08:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Ett sidospår...

Om någon har en stund över och är sugen på en Alfasud Sprint, 1981 års modell tror jag, så kan det här kan vara ett mycket bra ämne.

En kompis ställde undan bilen som ett projekt någon gång för mycket, mycket länge sedan. Inte mycket rost och den borde vara komplett för det var en hel bil när den ställdes av.

Var finns den?
Är det en 1.5L?
Och vad kan den kosta :)

Jag har en vän som kan vara sugen ev!

[Ändrad 2022-12-9 av rstx]

Enell - 2022-12-9 kl 11:31

Daniel, jag kan luska lite mer. Den står faktiskt i utrymmet jämte den verkstaden jag håller till. Rätt säker på att den stod där när jag flyttade in också, 1995, men då var den mindre överbelamrad med grejer.

Atterhall - 2022-12-10 kl 13:08

Om det är den svensksåld 81a är det 1,5 liters 80 hk, men maskin är ju lätt att byta… 😁

Finnland - 2022-12-10 kl 14:55

Om det är den svensksåld 81a är det 1,5 liters 80 hk, men maskin är ju lätt att byta… 😁

Sprint 1.5 med enkelförgasare eller en Veloce?

Atterhall - 2022-12-11 kl 17:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Sprint 1.5 med enkelförgasare eller en Veloce?

Enkelfugge, dubbelförgasare såldes inte i Sverige förrän Schweiz antagit samma avgasreningsregler 1983, var väl inte lönt jobbet att anpassa för bara en marknad. Men vi tackar Schweizarna - samtidigt kom GTV6… 😁

Enell - 2022-12-14 kl 19:03

Gårdagens aktivitet, återstår den där fantastiska låsringen. Man har skojat till det lite igen så naturligtvis kan jag inte använda det verktyget jag gjorde för att lossa dem. I denna låsringen är oktagonen 2-3 mm större

IMG_0553.jpg - 1019kB

Finnland - 2022-12-15 kl 09:19

Gårdagens aktivitet, återstår den där fantastiska låsringen. Man har skojat till det lite igen så naturligtvis kan jag inte använda det verktyget jag gjorde för att lossa dem. I denna låsringen är oktagonen 2-3 mm större

Dom har humor italienarna. :D

Enell - 2022-12-15 kl 22:04

Jo, det kan man tycka.
:D
Men de måste ju vara skittrötta på sig själva.

Enell - 2022-12-16 kl 11:59

Efter ett evigt gnuggande med kap, slipmaskin och fil så har jag snott ihop ett verktyg som ser ut att funka.

IMG_0565.jpg - 2.2MB

IMG_0564.jpg - 2.9MB

Enell - 2022-12-26 kl 22:10

Funkar :thumbsup:

IMG_0589.jpg - 1016kB IMG_0590.jpg - 1.1MB IMG_0595.jpg - 1.1MB

Atterhall - 2022-12-27 kl 09:51

Grymt! :thumbsup:

Enell - 2023-1-8 kl 11:36

Terapiarbete, utan slut känns det som.

IMG_0621.jpg - 1.2MB

Enell - 2023-3-21 kl 20:22

Det kom ett paket.

IMG_0665.jpg - 803kB

Atterhall - 2023-3-22 kl 09:43

Ah, balla-balla! :banana_thingy:

beatwise - 2023-3-22 kl 12:15

Det kom ett paket.

Trevligt! :clap:

Enell - 2023-3-23 kl 20:55

Hmm...

:(

IMG_0966.jpg - 885kB

rstx - 2023-3-24 kl 08:03

Fel fjäderben eller fel dämpare?

Enell - 2023-3-24 kl 10:01

Ja, typ nåt sånt.

Tur att jag hann göra i ordning benen innan jag synkade mot stötdämparna.

Inte helt enkelt att veta vilket ben som är vilket heller, det finns ju några varianter genom tiden.

Enell - 2023-3-29 kl 13:21

Först blir man lite glad och sen blir man lite mindre glad. Men det får väl inte vara för enkelt antar jag.

Gick ut på Bildelsbasen och hittade konstigt nog rätt, tror jag, fjäderben till mina Koni-dämpare.
Glad i hågen beställde jag naturligtvis dessa, och det kan nog vara rätt ben, Boge till en sen 33:a.

Men, men, men...

:dunce:

När de kom så såg jag detta, blir svårt att få i en Koni-dämpare i det här benet. Måste tagit i bra för att kröka fjäderbenet.

IMG_0988.jpg - 3MB

Verkar inte vara några problem att returnera så all heder åt Atracco men snopet för mig som trodde jag löst ett problem.

Atterhall - 2023-3-29 kl 15:43

Ja, typ nåt sånt.

Tur att jag hann göra i ordning benen innan jag synkade mot stötdämparna.

Inte helt enkelt att veta vilket ben som är vilket heller, det finns ju några varianter genom tiden.

Men det där kan väl vara löst med en distanshylsa i botten på benet och en lite längre skruv? Du kommer ju knappast utnyttja hela stötdämparens slaglängd "neråt" i alla fall - eller är jag helt ute och cyklar här?

Atterhall - 2023-3-29 kl 15:47

När de kom så såg jag detta, blir svårt att få i en Koni-dämpare i det här benet. Måste tagit i bra för att kröka fjäderbenet.

Mitt gamla från Kullen?? 😂

Enell - 2023-3-29 kl 17:18

Jo det förstås, är det så benen blir efter en sådan övning.

Så var tanken när jag upptäckte att dämparen inte passade. Hade varit långt mycket mer trist om dämparen varit för grov. Har skaffat ämnen för att kunna göra distanser men så behagade dockan i svarven att spricka - går bra nu.

:wall:

Röret är ca 1 mm för grovt, för att centrera stötdämparen i överkant behöver jag alltså ett rör med 0,5 mm gods som jag fixerar inne i stötdämparbenet på nåt vis.
I botten får man tillverka en distans som både håller avståndet i höjdled men även centrerar dämparen i tvärled.
Så lite pill är det men absolut görbart.

Får man inte till centreringen så kommer det spänna i stötdämparen och lite överdrivet vicka hela fjäderbenet fram och tillbaka när det fjädrar vilket knappast kan vara bra.

Atterhall - 2023-3-30 kl 12:43

Ajaj, har du måtten på din dämpare? Jag kan dubbelkolla mot de "nya" jag köpte av greken...

Enell - 2023-3-30 kl 14:25

Jo, mått finns på 86-2448. Är iofs fr de jag köpte av dig men de nya är av samma modell.

Optimalt hade naturligtvis varit att hittat raka Boge till den sena 33:an, som jag iofs trodde jag gjort men det gick ju sådär. :D

IMG_0369.JPG - 2.2MB

Atterhall - 2023-4-1 kl 12:24

Det är olika varianter som du säger, mina heter 86-2303 och är lite drygt 40 mm i diameter…

4EAB65BF-2D99-496C-9F3A-DDBCA5A2C4BA.jpeg - 167kB

Enell - 2023-4-2 kl 12:37

Rev ur dämparna ur svart-alfan för att mäta upp dem, det är Koni 86-2303 Sport och då ser de ut så här.

IMG_1040.jpg - 744kB

Tog måtten på både dämpare och de båda olika Spica fjäderbenen jag har. Det är den äldre typen av Spica fjäderben med nållager som 86-2303:an egentligen är avsedd för. Dvs den modellen med en kon nedanför fästet för spindeln.

IMG_1048.jpg - 920kB
IMG_1049.jpg - 795kB

Enell - 2023-4-2 kl 14:19

Mina Koni 86-2303:or på svart-alfan är modifierade, kolvstången är avsvarvad, för att kunna använda den nyare typen av lager i stället för gummiklumpen.
Inbillar mig att 86-2448 är avpassad för det här lagret från början.

IMG_1045.jpg - 884kB

Enell - 2023-4-11 kl 18:15

Jag förärades diverse smått och gott av en boxerfrände. Det här borde ge förutsättningar för att få ihop bromsar och nav på båda mina mina farkoster.

:kiss:

Tack Martin,

IMG_1067.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2023-4-12 kl 08:48

:beerchug::smash:

Enell - 2023-7-8 kl 19:43

Glest med besök i verkstaden hittills detta året, kan tycka att hyresvärden borde sänka min hyra istället för att höj. Inte direkt så jag sliter på lokalerna i år.
:no:

Med stötdämperiet blev det så här, Martin Atterhall behövde 86-2448 eftersom de passar rakt av i hans fjäderben, eller kanske egentligen bilens fjäderben. Om Martin har fjädrar i sina ben skall jag låta vara osagt.
:boing:

Martin hade ett par nya, NOS, 86-2303 som inte funkar alls för honom. I mina fjäderben, hmm, så passar inget av paren utan modifiering så.
Vi bytte grejer med varandra...

Martin får nåt som passar och jag får förvisso modifiera även på stötdämparnas kolvstång men mindre på fjäderbenen.

IMG_1505.jpg - 1024kB

Underlättar betydligt att vi har lite koll på varandra i boxerträsket, det börjar bli mer och mer svårforcerat vad det gäller delar - tungt.
:pftroest:

Enell - 2023-7-8 kl 20:18

I en trälåda står ju en sönderplockad 1,7 16V som jag inte vet hur jag skall hantera. Cylindrarna var så slitna att det krävdes borrning.

På ett sätt har jag iofs hanterat det, lyckades köra på den där dj-la lådan med Bertonen när jag skulle köra ut bilen ur verkstaden. Trasig blinkers och man kan ana att det var mer som tog stryk. Bertonen ställde jag bara in och sen har den stått

Det var inget som ökade på inspirationen för verkstadsaktiviteterna.

Hittade en omgång 16V-kolvar i överdimension på Ebay, velade en stund för de var hyfsat dyra men tryckte till slut på köp.

IMG_1501.jpg - 1.1MB

Jo, det kom ett paket och vid en första anblick såg allt bra ut men glädjen blev kortvarig.
En av oljeringarna var avslagen och en kompressionsring skavd.

Det tog två år att hitta kolvar i överdimension och det lär inte vara enklare att hitta kolvringar i överdimension.

Men vad är väl en bal på slottet...

IMG_1502.jpg - 833kB

Micke G - 2023-7-10 kl 15:53

Jäkla otur, och det är ju alltid ett lotteri att handla på nätet. Hur mycket behöver du borra för att kolvarna skall passa? Du får mäta kolvringsgapet efteråt. kan ju va så enkelt att standardringar passar.

Enell - 2023-7-10 kl 20:24

Håller med, det borde vara någon överlängd på ringarna, normalt slipar man ju in spelet. Kolvarna jag köpte är 87,4 mm. Hoppas nu bara inte det kommer fler överraskningar.

Jag köpte ringar från Goetze till min 1,7 8V, det var de enda jag fick tag på just då. Tyvärr var det den omvända situationen, de var faktiskt i kortaste laget redan till standardkolven.

Fick ett tips från någon som tävlar med en grön Alfasud.
Sune har sparat en del papperskataloger från förr, ovärderligt när man måste improvisera.
:thumbsup:

Det kan finnas lite hopp, fanns tydligen en Renault Master med en i katalogen liknande oljering men till en 88 mm kolv.
Återstår att se om det går att uppbringa en sådan…

Samme Sune menar på att det skall gå att fixa kompressionsringarna med ringarna till en 2,5 liters Bussosexa.

Jag får leta lite och se vad som går att få tag på.

Enell - 2023-7-14 kl 21:42

Är detta räddningen?

IMG_1515.jpg - 852kB IMG_1514.jpg - 1.6MB

Atterhall - 2023-7-16 kl 08:01

Det finns hopp! Jag bör ju förr eller senare börja se över reservmotorn, även om kolvarna där är nya kan ju ringarna mycket väl vara kass…

Svårt läckert att få tag i överdimensionerade kolvar, 1728 cc! 😄

Enell - 2023-7-16 kl 18:36

Den svindlande volymökningen lär inte tillföra några häpnadsväckande effektsiffror, men nu går det ju avrunda till det Alfa-klassiska 1750.

Vågar knappt ta block och kolvar till Enntech för borrning och påseende med tanke på hans visioner med Wiseco högkomp och eftermarknadssprut.

De ser inte ut som originalringarna som sitter på kolvarna, däremot är kolvringarna till Renaulten är snarlika Goetzes ringar till boxer-1,7:an, fast då med större diameter förstås. Om legering eller ytbehandling skiljer och om det spelar någon roll kan jag inte ens gissa.

Goetzes ligger överst på bilden.

IMG_1529.jpg - 777kB

rstx - 2023-7-22 kl 16:45

Tror faktiskt jag har såna kolvringar över. Mina kolvar är också 87.4mm som sitter i min och jag bytte alla mot nya jag hade så det finns över från mitt motorbygge.

Enell - 2023-7-23 kl 22:03

Daniel, Tack, det kanske blir aktuellt. Får se vad min motorbyggare säger när jag kommer med Renault-ringarna.
Beror på hur han prioriterar, nytt men lite fel vs begagnat men rätt.

Enell - 2023-11-19 kl 17:31

Då får vi se hur länge energin räcker denna gången, eller snarare plånboken.
16V-blocket förbereds för att göra en utflykt till Enntech för borrning.

IMG_2239.jpg - 1.4MB

Atterhall - 2023-11-20 kl 10:21

Stiligt, var det nån Teknos-färg du målade motorn till den svarta med?

Enell - 2023-11-25 kl 10:43

Motorn till den svarta Sudsprinten målades med denna färgen. Får nog säga att den hållit sig bra. Men som många metallfärger så hårdnar den förhållandevis långsamt och när den väl blir hård så blir den också spröd. De få släpp jag har är efter slag eller liknande.
Värmen som jag var mest bekymrad över har inte varit något problem alls.

IMG_2295.jpg - 854kB

Kulören, som är någon av basfärgerna för grått sköt jag lite från höften då jag av någon anledning inbillat mig att blocken är grå från början. Möjligen skulle jag valt någon nyans mörkare.

Enell - 2024-2-23 kl 23:11

Efter marknadsbesök i lappmarkerna blev det ett stopp hos Martin Atterhall i Vinsta. Kändes inte så mysigt i kvarteren utanför verkstaden på kvällen, då var det långt mer trivsamt inne i verkstaden med en rundtur i racebilens ide.
Hemlass med lite smått och gått i länkarmsväg men framförallt de drev jag saknar, eller i vart fall inte har kompletta till mitt 16V-projekt.
Martin, jag är naturligtvis mycket tacksam för uppoffringen med att slakta ett 16V-block så jag kan fortsätta mitt projekt.

IMG_2644.jpg - 1.2MB IMG_2668.jpg - 922kB

Enell - 2024-2-23 kl 23:32

Man upptäcker nåt nytt varje gång man skruvar.
Laddade upp för att få veven klar inför balans och polering. Drev, brickor och mutter från Martin borde lösa problemet med min brist på delar i bilens diverselådor.
Men när jag börjar skruva i hop dreven ser jag att krysskilen är skadad, det främre drevet glappar alltså, nåväl det borde gå att hitta en krysskil i gömmorna bara det är samma som på 1,5:orna...

Dessvärre upptäcker jag också att remskivan inte centrerar på vevaxeln, undras vad det beror på. Ser då att vevaxeln också fått stryk och troligen också remskivan. Antagligen har remskivan lossnat och snurrat på veven. Nu har jag ett radiellt glapp på 3-4 mm.

Att veven inte skall se ut så här borde jag begripit utan någon närmare djupdykning men hur är det med remskivan, har jag överhuvudtaget rätt remskiva?

IMG_2686.jpg - 751kB IMG_2684.jpg - 1MB

rstx - 2024-2-26 kl 07:25

Jo det är rätt remskiva ser det ut som. Men spelar det egentligen någon större roll om det är lite glapp när den är lös? Jag undrar om det ens går att få perfekt.
Den kommer ju centreras och hålla sig där när du spänne, och muttern har ju också en fasning som går in i remskivan?

Enell - 2024-4-1 kl 11:52

Händer inte mycket men hade celebert besök i verkstaden av Martin Atterhall härom helgen. Martin har förbarmat sig med lite prylar så jag kanske kan få ordning på mitt remskiveri så småningom.

Har varit och hämtat en låda hos Enntech i Lovsjö.

Ett borrat och till min förvåning också deckat block. Iofs ytterst lite deckat, när det sattes upp så visade det sig att det skiljde en knapp tiondel (?) på cylinderbankarna, märkligt.

IMG_2747.jpg - 1.1MB

Jag fick med mig en låda hem och lämnade en annan med vev och svänghjul.
Nu skall veven poleras, balanseras och den skadade änden mot remskivan skall svarvas ned till något för att kunna få till en centrering mot remskivan.

Atterhall - 2024-4-1 kl 15:43

Det rör på sig, stiligt! :beerchug:

Enell - 2024-4-5 kl 04:39

Ja Martin, jag fick lite inspiration i och med ditt besök så nu gäller det att köra på innan det dyker upp nåt annat som sinkar.

Nu när det äntligen finns ett block så börjar man leta efter det som skall sitta på och kan konstatera det inte direkt är någon puts och studs på aluminiumet.
På förra motorn provade jag med diverse fantastiska kemikalier som bara gjorde det värre och det slutade med glasblästring.
Googlade och hittade en firma i Tidaholm som vattenblästrar, tänkte jag skulle se hur det funkar. Glasblästringen var nog i elakaste laget, ytorna blev hyfsat grova.

IMG_2769.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2024-4-5 kl 12:41

Kommer bli kalas det, jag har tänkt likadant när det blir dags. :beerchug:

Bra att du är "förlöpare", dokumentera ordentligt nu så jag kan smacka ihop min på en kvart sen! :bananana:

rstx - 2024-4-8 kl 06:29

Vattenblästring är kanon!
Jag har ju annars smackat ihop min 16v från molekyler, och honade cylindrar, vägde kolvar och renoverade fullt så är det några frågor kan jag vara behjälplig

Enell - 2024-4-11 kl 20:13

Daniel, det kan nog bli en och annan fråga, framförallt när det gäller sprutet för nåt sånt har jag aldrig bråkat med.

Vattenblästringen blev verkligen bra. Men jag tror att Stefan på SA Blästring fick ta lite hjälp av den vanliga blästern för att få till de värst korroderade ytorna.
Det det blev mycket finare ytor jämfört med glasblästring av aluminiumet till förra motorn.

IMG_2808.jpg - 1.2MB

Men blästring är alltid blästring, sanden smiter in överallt och lite till trots tejpning. Det är många skrymslen och svårt att få rent. Delarna låg i tvätten innan och är noga rengjorda men när man börjar blåsa så kommer det alltid fram lite olja som gör att sanden fastnar.

IMG_2809.jpg - 693kB

Atterhall - 2024-4-12 kl 09:42

Daniel, det kan nog bli en och annan fråga, framförallt när det gäller sprutet för nåt sånt har jag aldrig bråkat med.

Motronic-sprutet är inte superkomplicerat när man väl "fattat grejen", det finns som sagt både en gul och en röd referensinstallation att ta del av... (Gult och rött med lite svart också blir ju typ orange-brunt ... :P)

[Ändrad 2024-4-12 av Atterhall]

Enell - 2024-4-13 kl 13:34

Mmm, verkar ju skitenkelt...

Har gjort en ny insats i att gräva bland grejerna som följde med bilen. Har hittat en remskiva som jag inte vet var den hör hemma. De är hyfsat lika men Flänsen som sitter på 16V-skivan saknas. Vet inte om den är till en boxer överhuvudtaget, möjligen om den skulle kunna vara till en 8V med nåt påhäng typ servo. Tips mottages gärna.
16V-remskivan till vänster.

IMG_2823.jpg - 1.2MB IMG_2821.jpg - 976kB

Enell - 2024-4-13 kl 13:59

Trots att den gode Martin Atterhall redan påtalat att det är olika länkarmar på 8V och 16V ville jag gärna inte lyssna.

När Martin var på besök i Nässjö så jämförde vi länkarmar, och tänka sig 8V länkarmen var lika lång som den 16V vi jämförde med, men...

När jag gav mig på och skulle måla så stämde passade helt plötsligt inte riggen för att hålla länkarmarna. Vi en jämförelse såg det ut så här - alltså 8V, 560 mm, 16V, 580 mm.

Nummer 2 hade alltså olika längd på länkarmarna mellan höger och vänster sida.

:angryfire:

Nu tillhör även jag den skara som jagar länkarmar till 16V

IMG_2816.jpg - 793kB

Enell - 2024-4-13 kl 14:07

Sen var det ju det här också, verkar som det saknas något som det borde finnas två av.

IMG_2819.jpg - 897kB

Är det inte kul att köpa bilar i kartonger så säg.

Atterhall - 2024-4-13 kl 21:17

Aj då, kan bli lite andtrutet med bara en av de där…

Finnland - 2024-4-14 kl 13:21

Betyder det att 16v har annan geometri i framvagnen också? 907 33or har ju annan bakvagn också med armarna framåt.

Atterhall - 2024-4-14 kl 19:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Betyder det att 16v har annan geometri i framvagnen också? 907 33or har ju annan bakvagn också med armarna framåt.

Grundgeometrin är precis densamma - det enda som skiljer 16v från 8v är att främre tvärbalken på 16v har urtag för att avgaskammens drev ska få plats, vilket gör att infästningspunkten för bärarmen hamnar aningen längre fram. Övriga infästningspunkter och geometri är identiska så framåtriktade bärarmen behöver vara lite längre, vilket syns på Niclas bild.

Enell - 2024-4-14 kl 20:14

Martin, har för mig du provade med att hänga dit en 8V bärarm på din 16V, vad hände - positiv camber eller bara att spindeln dras framåt ?

Nu står min svarta Sprint illa till och svårt att komma åt framvagnen men försökte krångla mig in under och mäta längden på länkarmarna och den mer eller mindre ogrundade känslan är att de är längre än de som borde sitta på en 8V.

Jag har ju alltid haft ett elände att få i skruvarna i de främre länkarmarna, undras om jag har förklaringen där. Skulle det då ge mer negativ camber när man tvingar spindeln bakåt/utåt?

Atterhall - 2024-4-15 kl 05:55

Martin, har för mig du provade med att hänga dit en 8V bärarm på din 16V, vad hände - positiv camber eller bara att spindeln dras framåt ?

Spindeln dras som sagt framåt och hamnar så långt fram att det tar i främre skärmkanten också vid liten styrvinkel. Jag skulle säga att bilen inte är körbar med den kombon. Kan ju bli annorlunda med den motsatta kombon, 8v-balk och 16v-bärarm. Den har jag inte provat… :boing:

Micke G - 2024-4-16 kl 16:57

Hur har ni mätt? När jag jämför bland länkarmarna jag har liggandes så får jag cc 545 vs 575. Kan tänka mig att eventuellt sälja 16v länkarmarna eller allra helst byta mot justerbara kamdrev till 8v :D

Atterhall - 2024-4-17 kl 15:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Hur har ni mätt? När jag jämför bland länkarmarna jag har liggandes så får jag cc 545 vs 575. Kan tänka mig att eventuellt sälja 16v länkarmarna eller allra helst byta mot justerbara kamdrev till 8v :D

Hur många länkarmar har du?

Micke G - 2024-4-17 kl 18:09

Två, vad jag kunnat hitta. En är såld nu.:money:

Enell - 2024-4-27 kl 21:57

Tack Micke, då är åtminstone det löst.

Springer på alla bollar åt alla tänkbara håll på en gång just nu. Bra att veta vad det är mer för prylar man saknar som man tror man har.

Solkiga rör från toppar till sump blev som nya, eller nja men i alla fall, med lite tvätt.

IMG_2872.jpg - 1.2MB

Men jag undrar om det skall vara ett hål där? Kan förklara varför det var så skitigt.
Tror jag har sett några till, får riva bland grejerna igen.

IMG_2874.jpg - 848kB

Atterhall - 2024-4-29 kl 08:21

De där annonseras för 350-500 EUR paret på FB/Ebay, så väl värda att hålla i trim...

Enell - 2024-4-30 kl 13:54

Det var som f-n, då får jag nog fiska upp det skadade röret ur skrotlådan.
Kan vara värt ett försök med att lappa ihop den.

Enell - 2024-7-16 kl 08:29

Circle K-macken i Lovsjö strax söder Jönköping har fått tjänstgöra som utväxlingsplats för diverse boxerprylar.

Nu senast var det en svarvad remskiva till 16V-bygget när Sune var på väg till Rudskogen.

IMG_3042.jpg - 799kB

Enell - 2024-7-16 kl 08:40

Och det här har inte ett skit med min bil att göra men tyckte det var riktigt kul ändå.

En verkstadskollega har haft ett Sprintprojekt stående sedan tidigt 90-tal. Efter att projektet har mognat på blocket ett tag så var det dags.
Erik Sjöström, Umeå, som för övrigt sedan några år har en Sudsprint för rallyeskogarna var nere i mörka Småland och hämtade upp bilen, och vad verkade vara en halv bil till i delar, och begav sig norrut. Det var välfyllt med prylar i skåpbilen.

Kul att det fyller på med boxerentusiaster även om tillströmningen är måttlig.

IMG_3169.jpg - 1.1MB

TurboB - 2024-7-16 kl 10:32

Tillgången på objekt är också sparsam att det väl blir självreglerande kan man tänka.

Micke G - 2024-7-16 kl 10:35

Kul att den blev kvar i landet.

Atterhall - 2024-7-18 kl 20:31

Kul, hoppas den blir väl omhändertagen!

Enell - 2024-9-12 kl 19:39

Enklare att köpa grejor än att göra nåt med dem.

Råkade bli med ett par IDF40:or. Vet inte vad jag skall ha dem till men det är säkert bra att ha.

Sannolikt från en 33:a men jag hittar inte igen typnumret, 72/73 i min verkstadshandbok.

IMG_3864.jpg - 928kB

IMG_3865.jpg - 1.1MB

Enell - 2024-9-29 kl 08:21

Före och efter vattenblästring, men det blir mycket sand på fel ställe. Inte jättebekvämt att inte veta om man får det helt rent.

IMG_3922.JPG - 282kB IMG_3921.JPG - 253kB IMG_3924.jpg - 830kB

Atterhall - 2024-9-29 kl 13:49

Ischlo-pischlo... :maz:

Jag hade tänkt lämna bort ett plenum för att få lite bling i motorrummet om jag ändå ska ladda om i vinter - men det där gör ju att det kanske åker ner både ett och två pinnhål på priolistan. Lite märkligt, jag tycker inte att jag sett nån restsand alls i det andra har blästrat. :lips:

TurboB - 2024-9-29 kl 15:07

Ett sånt i aluminium skulle jag sodablästra. Natriumbikarbonaten löser upp sig i vatten.

Enell - 2024-9-30 kl 16:15

Kan absolut vara så att metoden är fel, men snyggt blir det.

Det får bli tvätta, skölj, blås, tvätta, skölj, blås, tvätta, skölj, blås...
och sen be en stilla bön för att det är rent.

Skall dock inte ta och ge mig på insugningsrören med spjäll och grejer.

sudsune - 2024-9-30 kl 19:24

det pleniumet hade ja kastat

Enell - 2024-10-11 kl 20:17

Veven hemma, nosen fixad så nu går det att centrera remskivan igen.
Sura pengar för lite men känns långt mycket bättre än att höfta centreringen.

IMG_2702.jpg - 968kB

IMG_3980.jpg - 748kB

Atterhall - 2024-10-13 kl 19:16

Gött att få till den, snygga drev! :beerchug:

[Ändrad 2024-10-13 av Atterhall]

Pages:  1  2