AlfaPower

Return of the grey 155 Q4

TurboB - 2021-10-12 kl 20:02

Ägnade större delen av söndagen åt att plöja alla 155-trådar på AP i jakt på någon information som möjligen undsluppit mig och hittade väl ett par korn. Aktiviteten verkar ha dött ut för cirka fem år sen, vilket är förståeligt men trist med tanke på hur få det finns kvar och hur trevliga de är.

En kamremsrasad, men i övrigt gott skick förutom en trasig sidospegel, ett avbrutet dörrhandtag och den sedvanliga 155-rostskadan på ena bakskärmens framkant, dök upp på annons för en 7-8 år sen. Den hade stått några år utan att toppen blivit fixad. Priset var som det brukar bli när hustruns tålamod tar slut, "antingen flyttar jag eller så flyttar bilen, typ NU!!!". Priset på en schysst Integrale ligger på någonstans på andra sidan regnbågen så jag tänkte att det här är det närmaste jag någonsin kommer komma så det var verkligen inget att fundera på. Bara köpa.

Nu det hög tid att få fart på den gråa Q4. Tanken var att bara göra den körbar och samtidigt städa upp motorrummet innan vintern, så den var självparkerande. Men det blev sent på säsongen och planerna ändrades. Nu står den på bästa mek-plats som vinterns stora projekt med målet att få hela bilen klar till våren.


sm_IMG_1107.jpg - 342kB

FredrikAssarsson - 2021-10-13 kl 06:49

Balla bilar som aldrig syns på vägarna. :beerchug:

elCrillo - 2021-10-13 kl 07:40

Heja, heja!

Atterhall - 2021-10-13 kl 21:09

Fränt!:bananana::bananana::bananana:

TurboB - 2021-10-13 kl 21:42

Verkar bara finnas 129 stycken Alfa 155 i registret varav 30 är Q4or så man ska ha väldig tur om man ser en som är ute och kör. Ett antal Q4 står säkert som avstannade banbilsprojekt i ladorna.

Nu är jag i färd med att plocka ner bakvagsbryggan så den kan bli blästrad. Tanken och bakdiffen är nertagen så det är fritt fram att kapa ur rosten som märkligt nog är begränsad till hjulhusen och bakåt där det möter bagagerumsgolvet. Hela vägen.

Överst den lite bättre högerssidan och nedanför den inte fullt lika bra vänstersidan...:whip:

sm_IMG_1120.jpg - 355kB sm_IMG_1130.jpg - 389kB

Enell - 2021-10-13 kl 21:55

Underbart - en 155:a.
Absolut en kul bil att lägga energi på. Finns på den långa önskelistan.
:thumbsup:

TurboB - 2021-10-17 kl 21:22

Så var det rensat och dags att sätta kapen i plåten.

sm_IMG_1179.jpg - 426kB sm_IMG_1181.jpg - 341kB

Det är bara kanten på sidorna av bagagerumsgolvet och den frihängande läppen bak i nederkant som är angripet. Resten av golvet och från hjulhuset och framåt finns inte så mycket som en prick. Kommande veckans uppgift blir det att göra mallar och klippa plåt.

TurboB - 2021-10-23 kl 09:17

Det vill till att ha koll på vad man beställer för delar till så här ovanliga bilar.
Enligt katalogerna ska den svarta skruven vara samma som Q4. Hmm...
sm_IMG_1193.jpg - 331kB

Nåja, lager och bussningar är rätt och går att använda. Skruvarna och stålhylsorna felfria så det går bra i alla fall.
sm_IMG_1192.jpg - 252kB
Lite uppsnyggning av gängorna bara.

Samma historia med hjullager bak. Inte ens SKF har rätt i sin katalog. Det visar sig att det ska vara samma lager som fram på vanliga 155an. Ganska naturligt eftersom bilen trots allt är 4-hjulsdriven.

TurboB - 2023-3-5 kl 09:26

Det är glädjande att se att aktiviteten på AP är god. Annars verkar det som bilintresset dött ut lite överallt. Aktiviteten på andra forum och föreningar är näst intill noll.

Och hemma i garaget har det inte heller hänt nåt sen december -21 då jag fick tillbaks bakvagnen till Q4an, blästrad och lackad. Nu är det dags att jaga igång svetsen igen och lappa ihop bakflygeln, även om det tar emot.

Sen har jag trösklarna på UNO turbon kvar. Det vore ju roligt att få ut den på banan i år... Suget finns men vi får se om det räcker som motivation.

Atterhall - 2023-3-5 kl 21:17

Härligt, på’n ba’! :bananana:

Uno Turbo med måttligt trim klassar in väldigt bra i CAR Challenge klass 3, just saying…

FredrikAssarsson - 2023-3-7 kl 17:04

Jag tror alla vill se mer 155Q4 så det är bara att bomba på med uppdateringar!

elCrillo - 2023-3-7 kl 19:57

:headbang:

TurboB - 2023-3-16 kl 11:03

- Har nu rensat alla arbetsbänkar från VVS-kopplingar och annat efter höstens solvärmeinstallation.
- Börjat tömma garaget och bilarna på all bråte som samlats.
- Åkt till stan och shoppat 5 kg 0,6 mm tråd och laddat svetsen. Det blir nog bara tunnplåt i år...

TurboB - 2023-3-18 kl 12:52

Fick ändå en del gjort 2021 ser jag på bilder.

IMG_1072.JPG - 2.7MB IMG_1071.JPG - 2.2MB IMG_1073.JPG - 2.8MB

TurboB - 2023-5-17 kl 14:30

Det är mycket på gång både i och utanför garaget. Uno Turbon måste bli färdig och besiktad till Kinnekulle 6 juni. För att få ut Unon ur garaget måste den grå Q4ans inre hjulhus och bagagegolv svetsas klart så att jag kan montera bakvagn och hjul så den går att rulla ut först. Ytterskärm och bakläpp kan vänta till senare eftersom bakvagnen inte är i vägen för de bitarna. Jag ska inte säga att jag har panik än men det närmar sig och ett envist virus härom veckan har inte hjälpt det minsta.

Så för att göra det hela mer spännande bestämdes att gå vidare med min Grand Masterplan för 2023 och kicka igång en av de röda Q4orna och ha som bruksbil så jag kan fasa ut allt 5-cylindrigt :saythat: Båda har nämligen dragkrok och får dra 1500-släp.
sm_IMG_1439.jpg - 538kB
De är risiga och och har stått på ute på ett gärde, den hitre avställd 2008 och den bortre, närmast garaget 2014. Jag köpte paret för ett några år sen och har haft dom på förvar tills nyligen.

Det är först nu jag inspekterat de båda noga och 2008an är verkligen risig. Vindrutan är krossad, den saknar sidospeglar, kofångare är spräckta, grillen är trasig, vä strålkastare mosad, rostflagor rinner ur hål lite överallt, flera handtag är trasiga och förardörren går inte att öppna, det saknas dörrsidor invändigt.

sm_IMG_0679.jpg - 257kB

Den från 2014 däremot mycket bättre än väntat. Faktiskt nästan helt komplett - hel vindruta, BÅDA backspeglarna nästan hela, strålkastare, blinkers, grill, dimljus, alla dörrhandtag. Visst, lite lätt rost på ett par skärmkanter, det finns ett par mindre ställen på trösklarna men inget stort och, OCH den är inte rostig i skuffen längs hjulhuskanten!!! Bilen har varit med om någon sorts vurpa. Kjolen på förarsidan saknas, förargolvet lite intryckt, dropplisten på tröskeln uppvikt mot golven, oljetråget lite tilltryckt och första katalysatorn repad. Dikeskörning eller kört över en stubbe? Vänster bakhörn är mosat och lagningsförsöket brutalt. Kanske härstammar från samma incident, vem vet? Nåja, om man byter lite delar mellan bilarna så kan man få ihop en som är riktigt hel och rak. Flerfärgad men duger åt mig.

sm_IMG_0705.jpg - 218kB

Sagt och gjort, i med batteri, kolla oljan, kolla stift, kolla så vevaxeln inte sitter fast osv. Datorn får inte kontakt med ECUn och jag ser att det finns två varianter av ECU i listan. En utan och en med immobilizer. Uuuhhh... Mäta spänning på bensinpumpen ger ingenting, det är noll volt, och övergår till att föröka starta ändå men startmotorn bara går och går. Inget händer vilket gör mig ganska oroligt. Ett havererat Alfa immobilizersystem är i princip game-over men jag fortsätter med att läsa det usla elschemat, försöker lokalisera var reläer och kontakter sitter.

Med insprutningsreläerna funna börjar jag mäta och ingenting stämmer så jag tvångsmatar bensinpumpen via reläet och minsann så hörs det bekanta surret från därbak och sen gurglar det i ledningarna. Och det är ju bra men förstärker misstanken om immobilizer då ECUn styr pumpreläet. Upptäcker att insprutningen har 25A säkring istället för 15A, byter och när jag håller på där börjar det klicka av och på i reläerna. Säkringshållaren är kass, korroderad, och byter den och simsalabim. 9 år gammal bensin men hostar igång och med hjälp av lite grundgas går den ända tills jag ser att det ryker ur motorrummet. Det är remmen till vattenpump och generator. Båda två kandidater till att rosta fast efter att ha stått på ett gärde i åratal. Det var vattenpumpen, generatorn funkar, och med remmen av så spinner Alfan som en katt. :rockon:

Så nu pågår tvångsbyte av kamrem eftersom det inte går att få ut vattenpumpen utan att ta bort den och alla andra remmar. Tjo!

[Edited on 2023-5-17 by TurboB]

FredrikAssarsson - 2023-5-17 kl 20:43

Hur sjutton man låter en så häftig alfamodell stå och förfalla på ett gärde är bortom mig. Och hur man lyckas äga tre stycken samtidigt är sjukt ballt även om de kanske inte riktigt är race-ready för stunden :headbang:

Kul att du lyckas få startat den, sådant ger alltid hopp om bygget!

TurboB - 2023-5-26 kl 17:53

Svårt att säga men man kan sig tänka sjukdom. Till saken hör att marken tillhörde kommunen som hade beställt hämtning för skrotning på måndagen. När affären gått i lås lyckades jag leta upp och hyra, med viss tur, en biltransport på söndagen. Det blev en lång dag med två vändor, Nyköping-Stockholm-Nyköping-Stockholm-Nyköping. Sent vart det men som tur är fick jag hjälp av en kompis. Tack Janne!

Letade igenom en liten kartong med delar från köpet och hittade påsar med skruvar och delar noga uppmärkta "Från Q4 3 till Q4 2" och tvärtom. Det borde alltså ha funnits en Q4 nummer 1 också vilket faktiskt styrks av vad sonen som skötte försäljningen berättade, att det kanske fanns en ytterligare en motor med hela 4-hjulstransmissionen i en container någonstans. När en gick sönder och var för svårt att laga så verkar man köpt en bil till osv?!

En kuriositet är att båda bilarna hade samma "extrautrustning" i skuffen:
Filt, förbandslåda, 12V däckspump, handyxa, 30Ah extrabatteri, en flaska motorolja med mera. Alltså en väl förberedd bilist som kör där det finns mycket vilt och där olyckor kan hända.

FredrikAssarsson - 2023-5-27 kl 21:10

…handyxa? :D Redo att ta sig an vilken Solnakö som helst i bästa Falling Down-anda :P:P
Klassisk rulle

elCrillo - 2023-6-1 kl 19:16

Imponerad! Kämpa på!

TurboB - 2023-8-16 kl 21:48

Efter det oväntade äventyret med blåst topplockspackning och efterföljande motorrumsrenovering på Ritmo TCn (storyn på SFK) så var det dags att plocka in Uno Turbon igen för att avlusa den.

Jag misslyckades grundligt att ta mig till Kinnekulle 6 juni så nu j-ar! story om Uno i denna tråd.

Så för en vecka sen kunde jag sätta ner den något bättre röda Q4an på hjulen och köra in den de cirka 8 metrarna och parkera i garaget där den nu ska fixas så det går att besikta. Jag varnade besiktningsmannen när jag var där senast med TCn att "så får vi se vad jag kommer med för skrothög nästa gång..."

Här hade jag tänkt lägga in ett par bilder men AP vägrar samarbeta och det blir attachement i stället trots att jag tycker att jag gör som jag alltid gjort... :wall:

Bifogad fil: phpQHJ5AD (211kB)
Denna fil har blivit nedladdad 59 gånger

Atterhall - 2023-8-17 kl 08:03

Coolers! Ser fram emot en liten ettrig Uno på Kullen i september 😄

TurboB - 2023-8-17 kl 16:07

Jo, tyvärr så väntade jag en dag för länge med att boka och blev snuvad på 300 pix då priset gått upp till 1150. Som tröst kom en leverans med godis till Uno och jag försöker på nytt lägga in en bild och hoppas att den inte blir "attached" igen.

Rattnav-lambdahylsor-EGT-shiftlight.jpg - 354kB

Ett par varianter av lambdaadaptrar till den supergriniga LC-1.
En mer ändamålsenligt EGT visare än min multimeter.
Vet inte om jag vill ha shift-light men den var billig så vi provar väl.
Och ett rattnav för löstagbar ratt. Rejsigt och bättre körställning.

Nä, det är väl dags att lägga upp en projekttråd på Rejsa för Uno...

PS! och idag funkade det med bild. Hmmm

[Edited on 2023-8-17 by TurboB]

FredrikAssarsson - 2023-8-17 kl 18:38

Anledningen till att bild inte syns är att du har å, ä eller ö i filnamnet. Då blir det så.

Besar - 2023-8-18 kl 07:19

Coola bilar du har, en härlig blandning av Alfa o Fiat :cool:
Var nära på att köpa ett Uno turbo projekt för några månader sen, sen kom jag på att jag hinner knappt på ihop dem jag redan har!

Du råkar inte ha en växelåda eller vet någon som har till 155 q4 och vill sälja?

TurboB - 2023-8-18 kl 11:02

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Anledningen till att bild inte syns är att du har å, ä eller ö i filnamnet. Då blir det så.

Tack, det förklarar saken.

Ja, jo, jag har fyra stycken transmissioner men de hör ju till respektive bil så det vill man inte avvara. Bara härom veckan fick jag frågan från någon i dina trakter som letade efter en bak-diff. Sammantaget blir det en hel transmission. När jag köpte de två röda nämndes att det skulle ha funnits en Q4 nummer 1 som skrotats men motor och transmission kunde finnas sparade i en container någonstans. Att nysta i den tråden betraktar jag dock som utsiktslöst. Det brukar gå att hitta på eBay men det är begagnat, skickas från Långtbortistan och är dyrt. Riskfyllt.

TurboB - 2023-8-24 kl 10:00

Var var jag någonstans... Jo, hade kört in Q4 de cirka 8 metrarna in i garaget och finner detta när jag hissat upp skrället.

Q4_bakdiff_lackage1.jpg - 274kB

Om det är lite oljigt och svart runt axlarna är väl en sak men den blanka fina droppen som hänger från ingående axel och blänket runt höger drivaxel är pinfärska efter en så kort färd. Det blir akut byte av packboxar. Den på ingående axel är slut hos alla. Till slut fick jag tag på en hos en Integralespecialist i England. Beställt.

TurboB - 2023-8-27 kl 08:40

En del positiva och en del negativa överraskningar blev det när bilen var upphissad och kunde inspekteras noga. Bakaxel, div plåtbeslag, fjädrar, stötdämpare och dragkrok ser ut som det bärgats från Titanic men under rostkakorna är ingenting genomrostat. Oljeläckaget från bakdiffen var en av de negativa överraskningarna. Golvet är inbucklat på fler ställen vilket egentligen inte är så farligt. Och sen avgassytemet... Döm om min förvåning då jag såg detta:

Q4_avgasfix1.jpg - 321kB

Spännande att nysta upp. "Lagningen" kanske inte så effektiv, men det är ju snyggt !!!

Q4_avgasfix2.jpg - 243kB

Atterhall - 2023-8-27 kl 09:03

Riktigt kvalitetshantverk, alltid skönt när man ser sånt. Det är påtagligt förtroendeskapande och ger hopp för framtiden! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2023-8-27 kl 20:12

Otroligt förtroendeingivande lagning för att kolla efter fler ”bra” lösningar i resten av bilen. ”Hmm nämnde han inte något om att styrningen hade lagats också?” Nää det är säkert inget att oroa sig över..:P:dunce:

TurboB - 2023-8-27 kl 20:38

Jag har ett par godsaker på lager ... och är det någon som behöver spikband så har jag ett par meter över i lite olika längder :banana:

TurboB - 2023-9-1 kl 08:53

Oljeläckorna i bakdiffen och det eleganta avgasfixet var två av de tre negativa överraskningarna och har kommer den tredje:

Efter att ha tagit bort batterihyllan började jag titta närmare på något som såg konstigt ut med slangarna till termostaten. Någon har valt att kortsluta kupévärmen.

Varmeslang kinkad rod155.jpg - 375kB

Och i en påse, noga inslagna och förslutna, hittades nedanstående två slangar.
Jag började följa dem med handen bakåt och genast slog det mig -
:angryfire: :evil: Värmepaketet läcker och det är därför slangarna är urkopplade. Det blir kallt att köra på vintern...

Varmeslangar urkopplade i pase.jpg - 261kB

Det här är alltså den slutliga anledningen till att bilen ställdes av 2014 och hamnade på ett gärde.
Och alla vet hur roligt det är att extrahera ett sånt från under instrumentpanelen. :furious3:

TurboB - 2023-9-6 kl 06:44

Den skrotigaste 155s bakskärm har ungefär samma rost men är okrockad så beslutet fattades demontera höger bakskärm på båda och swappa. Yttre halvan av själva hjulhusets kant är uppfrätt på alla tre Q4orna så jag fortsatte att montera av bakskärmarna även på den "i princip rostfria" blå tomkarossen för att ha något att gå efter när jag ska återskapa dem. Eller gjuta av eller nånting, vad som helst.

Skarm VB 155 bla1.jpg - 266kB

Och så här rostfri var den rostfria skärmen. En del vatten kan tränga in när karossfogmassan släpper mellan skärm och hjulhus men den mesta skadan är orsakad av kondens. De vita prickiga molnen som syns högre upp är zinken som löses upp. Vattnet har ingenstans att rinna av utan samlas i kanalen längst ner.

Skarm inre VB 155 blue2.jpg - 412kB

Man kan tydligt se var havsnivån har legat. Det var precis innan det vart för sent. Inget är ännu genomrostat på donatorkarossen.

Skarm bak 155 3st olika.jpg - 463kB

Och alla skärmar ser likadana ut. Det finns alltså ett sätt att eliminera problemet med bortrostande 155or nämligen att helt enkelt montera av bakskärmarna. Köra omkring så kanske ser lite väl hardcore för de med estetisk läggning...


Skarm inre VB 155 blue3.jpg - 396kB

Men det viktigaste är det här. Strukturen är helt intakt och inte sönderrostad. Nu har jag en mall att gå efter. Lite rostskyddsbehandling och ett par strykningar med hammarlack så kommer den aldrig rosta igen.

TurboB - 2023-9-16 kl 13:39

Den gråa 155an här. Vad gör man när det ser ut så här?

Grey left inner wing missing.jpg - 325kB



Kopierar den här som nu är konserverad för framtiden.

Blue left inner wing saved for the future.jpg - 332kB



Solid plåt med lite grundning. Små, små steg.

Left inner wing done.jpg - 164kB

Tur att man har en trave 155or. :lips: :rolleyes:

elCrillo - 2023-9-17 kl 11:44

❤️

TurboB - 2023-9-19 kl 06:08

Tack!
Jag är ju ingen plåtgubbe men steg för steg får man lära sig kröka till de mest underliga bitar.


Platbitar diverse.jpg - 338kB

TurboB - 2024-3-20 kl 08:13

Luften tog slut efter Kinnekulle i höstas. Det blev lite för intensivt med bilar och meckande under sommaren. Istället har har tiden ägnats åt annat terapiarbete som t.ex. att sätta upp mitt elektroniklabb som legat i kartonger sen flytten från Sthlm för över tio år sen.

Med nya krafter sattes svetsen i den röda 155an igår. Målet är att få den besiktad innan maj så Marean kan ställas av.

FredrikAssarsson - 2024-3-22 kl 17:38

Är det skokloster som hägrar?

TurboB - 2024-3-22 kl 19:03

Jepp. Både det och att skatten kommer i maj så jag tänkte slippa betala den när Fiaten förhoppningsvis får ett nytt hem.

TurboB - 2024-4-30 kl 10:17

Inte blir det Q4 till Skokloster i morgon. Färdigsvetsat i själva karossen men bakskärmarna återstår vilket får vänta tillsvidare. Bakaxeln med tillbehör ser ut som den legat på havets botten.

IMG_1986.JPG - 2.4MB

Men under finns det trots allt kvar nånting. De aktiva stötdämparna är faktiskt riktigt spänstiga och med rost borta ger visst hopp.

IMG_1989.JPG - 2.4MB

Nästan 4 meter bromsledning bara på bakaxeln, 11 på hela bilen, så jag gjorde det enda rätta och köpte 50 meter. Utgående artikel på Biltema!
Det går framåt och inom inte allt för många dagar kan bakaxeln åka in igen med lite fräscha prylar.

IMG_1995.JPG - 2.1MB

TurboB - 2024-5-7 kl 11:58

Så har man bytt packboxar på alla axlarna i bakdiffen så nu kan jag börja damma igen i garaget!


smIMG_2006.jpg - 426kB

FredrikAssarsson - 2024-5-10 kl 19:57

Hur sjutton höll de där dämparna för blästringen? Ser ju jätterostiga ut men resultatet ser ju rätt friskt ut!

TurboB - 2024-5-11 kl 07:13

Det undrar jag också men det är tydligen stadigt gods i de gamla grejorna. Att hitta original aktiva dämpare är liksom omöjligt och skulle man lyckas så kostar det som ett ordinärt radhus så jag är happy-happy-happy.

IMG_2007sm_shock3.jpg - 206kB


Det enda som varit genomrostat är locket eller snarare botten på burkarna som centrerar fjädrarna. Knepiga att få loss hela så jag kapade av enbart locket. Burkarna var till 2/3-delar fyllda med jord, grus, vägdamm som aldrig kommer rinna ur och torka. Så jag kommer helt enkelt lämna dem öppna och alltid dränerade. Uppgradering !!!

IMG_2009sm_spring1.jpg - 149kB