AlfaPower

"Älgtest"

Georg - 2021-12-11 kl 21:20



20211211_210938.jpg - 4.3MB

70 km/ tim 2021

[Ändrad 2021-12-11 av Georg]

Georg - 2021-12-11 kl 21:23

70km/tim 1980

20211209_215744.jpg - 4.8MB

Georg - 2021-12-11 kl 21:24



20211209_215911.jpg - 5.5MB

Georg - 2021-12-11 kl 21:26

1980 års Sud är i princip identisk med 1972 års Sud. Nästan 50 års bilutveckling har gett vad ?

Sune Karlsson - 2021-12-13 kl 07:39

Ett ton till att hålla kvar på vägen?

Bergils - 2021-12-13 kl 08:40

Ganska intressant faktiskt

Björnbusen - 2021-12-13 kl 10:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Sune Karlsson  
Ett ton till att hålla kvar på vägen?


Exakt så tänker jag också...

Besar - 2021-12-13 kl 11:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Sune Karlsson  
Ett ton till att hålla kvar på vägen?


Tror inte ett ton räcker...mach e väger "2182 kg"!!!

FredrikAssarsson - 2021-12-13 kl 19:09

Bra att den inte kan ta sig runt svängar. Blir mer autentiskt så. En Mustang ska väl inte kunna ta älgtestet utan bytt hjulupphängning :P

Georg - 2021-12-13 kl 23:50

Vill bara visa resten av uppslaget i TV

Jag delar inte era reaktioner rakt av. Är det inte så att elbilar idag har batterierna väldigt lågt ner. En väsentligt mkt tyngre bil med mkt låg tyngdpunkt å sååååå mkt bättre kontakt m. däcken ska nog inte vara så mkt sämre på att hålla sig på plats !

20211213_233730.jpg - 3.8MB

Björnbusen - 2021-12-14 kl 09:37

Hmm... det vore roligt om någon av våra ex motorjournalister kunde komma in med några tankar här. Jag har så oerhört svårt att tänka mig att inte vilken standardgolf som helst idag skulle köra cirklar runt en Sud på en bana. :lips:

Jag vet att folk på våra forum brukar gilla att säga "men sen kom vi till en rondell och då hade de ingen chans att följa med" men handen på hjärtat så säger nog det mer om Alfistens vilja att gasa i rondeller än någon sorts magiska chassikonstruktioner...

Nu svär jag i kyrkan! :yes:

matfo - 2021-12-14 kl 09:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Hmm... det vore roligt om någon av våra ex motorjournalister kunde komma in med några tankar här. Jag har så oerhört svårt att tänka mig att inte vilken standardgolf som helst idag skulle köra cirklar runt en Sud på en bana. :lips:

Jag vet att folk på våra forum brukar gilla att säga "men sen kom vi till en rondell och då hade de ingen chans att följa med" men handen på hjärtat så säger nog det mer om Alfistens vilja att gasa i rondeller än någon sorts magiska chassikonstruktioner...

Nu svär jag i kyrkan! :yes:

Hur vågar du!? :bondage:
:lolsign:

matfo - 2021-12-14 kl 09:56

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Hmm... det vore roligt om någon av våra ex motorjournalister kunde komma in med några tankar här. Jag har så oerhört svårt att tänka mig att inte vilken standardgolf som helst idag skulle köra cirklar runt en Sud på en bana. :lips:

Jag vet att folk på våra forum brukar gilla att säga "men sen kom vi till en rondell och då hade de ingen chans att följa med" men handen på hjärtat så säger nog det mer om Alfistens vilja att gasa i rondeller än någon sorts magiska chassikonstruktioner...

Nu svär jag i kyrkan! :yes:

Hur vågar du!? :bondage:
:lolsign:

På samma tema men utan övertramp som innebär att smutskasta Sud eller andra Alfor så kan man kolla denna film. :saythat:
Why Hot-Hatches are Now Faster than Old Supercars

Finnland - 2021-12-14 kl 11:39

Nyare är alltid snabbare, tekniken och tiden marcherar framåt. Är absoluta varvtider det som gäller så går man å köper, som dom säger i videon ovan också, en ny Golf GTI eller dylikt. Gamla bilar håller man på med för att man just gillar att hålla på med gamla bilar.

Georg - 2021-12-15 kl 22:37

Minns att Åke Nyberg skrev att han kunde köra cirklar med sin sud runt nya Hundkojan när den kom. ?! Jag tänkte då att det nog aldrig var testat.
Men jag kan överraska er med vad en gammal bil kan göra mot en då modern.

Ca 1978 körde jag rallyspecial A på Sviestad. Ett antal prov in å ut ur rondellen slalom lite bankörning m. hinderkörning lite grusåka där man skulle bygga speedwaybana. osv Man fick en skiss på hur man skulle köra runt tunnor å liknande.
Vassaste bilen var en Kadett vässad GTE 2.0 m.diff å bara fixad för den typen åka.
Jag åkte DKW F12. Hade svetsat om bärarmarna bak för att sänka den å sen hade jag en enkel båge och hasplåt. Men vässad till ca 55 hk. Jag hade ca en halv sekund upp till Kadetten på proven. :hello:

Georg - 2021-12-15 kl 22:39

I praktiken betyder det ju att jag körde snabbare än Kadetten på vissa prov å vice versa