Jag håller inte med om att hybrid är det sämsta av två världar, tvärtom.

Om det inte vore för möjligheten att ibland köra på "oel" skulle jag fortsatt ha 100% förbränningsmotor men är nu inne på min andra Mitsubishi
Outlander PHEV. Ger total körångest jämfört med de två Stelvios jag tidigare haft, men är ekonomiskt ett mycket bättre alternativ för mitt
behov.  Att jag dessutom delvis miljökompenserar min bilhobby är ju också positivt förstås. 
Jag har ca 12km enkel resa till min arbetsplats och tar mig fram och tillbaka på i princip bara eldrift. Det går veckor, ibland månader, mellan
tankningarna. I praktiken så tankar jag enbart i samband med att vi ska åka en längre tur, vilket sker kanske var 4-6 vecka i snitt. Ibland blir det
långresor, antingen med familjen och full semesterpackning eller med racebilen på släp. Då får bensinmotorn jobba med stöttning av el vilket ger
rimlig förbrukning.
Outlandern ska bytas till hösten och jag har funderat på 100% el nu då det börjar finnas modeller som kan dra ett bilsläp.
Jag är dock ytterst tveksam eftersom jag inte riktigt är beredd på att stå ut med de brister som fortfarande verkar finnas i laddinfrastrukturen och
skulle drabba långresorna på ett negativt sätt. 
Därför siktar jag på ännu en PHEV och hade hoppats att Alfa skulle presentera en sådan drivlina för Stelvio men det har jag ännu inte sett någon info
om. Tonalen är ju mindre än Stelvio så den är tyvärr inte aktuell.
Just nu lutar det åt någon modell från VAG-koncernen 
Slut på semi off topic...
On topic:
Jag följde Tonalepresentationen live och jag tycker presentationen var proffsig och lagom lång. Givetvis uppstod frågor som prisnivå osv men sånt
kommer ju längre fram på de olika marknaderna.
Observera att det bara är hybriderna som kommer här.
De två alternativen med enbart förbränningsmotorer kommer finnas i vissa specifika regioner (vilket sades vara "North America and Middle East").
|