AlfaPower

156 GTA vill ej starta.

t2johan - 2022-4-2 kl 13:02

Hej allesammans, de va längesedan jag skrev ngt på Alfapower.
Har blivit med GTA -02 med 13000 mil på mätaren. Bilen har stått still i många år hos en god vän och nu har jag förbarmat mig över den.
En massa småfix innan besiktining sen blir den ett rullande projekt för att återställas i fint skick.
Provade att starta bilen idag med följande åtgärder.
Tömd tank på gammalt bränsle och kört igenom med nytt.
Nytt fulladdat batteri samt kontroll av samtliga vätskor och kamrem vilken givetvis ska bytas.
Bilen får fram bensin men lyckas ej få ngn gnista, dessutom efter ett par sekunders kirrande på startmotor kan man avläsa i färddatorn " STOP ENGINE" ngnting, svårt att se exakt då pixlarna lever sitt egna liv.
Inga varningslampor lyser och inga felkoder finns, kollat med dator.
Alla tips tas tacksamt emot//Johan

t2johan - 2022-4-2 kl 17:35

Bilen startat i alla fall. Den magiska knappen under stolen.. dock verkar gasspjället vara knas, startar när de är urkopplat och går på tomgåmg men så fort de är inkopplat blinkar motorlampan och bilen vill ej starta.
Kan man öppna skiten och laga eller de är dömt att misslyckas tro?

FredrikAssarsson - 2022-4-2 kl 18:37

Om bilen startar utan gasspjället inkopplat och motorlampan flipprar och har sig med gasspjället inkopplat vid startförsök så har ECUn gått och dött.
På alfabool och GTAforumet på fejsbok finns ett flertal hjälpfulla som kan sälja dig en virgin ECU att sätta i bilen som kommer funka med dina nycklar då en virgin ECU inte är bunden till några nycklar förrän bilen startats första gången.

t2johan - 2022-4-2 kl 18:47

Ajdå, de låter dyrt. Tack ska kolla där.

Får väl skaffa fejsbook då:ink:

[Edited on 2022-4-2 by t2johan]

pescatore - 2022-4-2 kl 20:45

Hursomhelst låter det som ett spännande projekt! Har den stått torrt så den klarat sig från rost och andra fuktproblem?

FredrikAssarsson - 2022-4-2 kl 21:53

Alfa romeo gta community heter gruppen. Brukar finnas ecuer till salu om man frågar.
Privat grupp så du får ansöka om att gå med

t2johan - 2022-4-3 kl 07:48

Bilen har stått i 11 år men ägaren har betalat skatt tills för 3 år sedan.
Tanken var att göra vid bilen men han kom aldrig till skott så de sista
2 åren har bilen stått ute på gräsmatta vilket inte är snällt, en del rost men inga rosthål i botten, mycket ärg och skit.
Den har klippt en trottoarkant med vänster bakhjul och när jag funderat en stund slog de mig att man kanske ska trycka på knappen under stolen och vips så starta hon:) gick fint o jämnt på tomgång i alla fall.
Precis som Fredrik skriver lever motorlampan och gasspjäll sitt egna liv då det är inkopplat. Frågan är om de är mjukvara eller hårdvaran i ECU som farit illa?

Försöker ladda upp bilder men är uppenbarligen för trög:lamer:

[Edited on 2022-4-3 by t2johan]

FredrikAssarsson - 2022-4-3 kl 13:52

Ecu brukar gå sönder i lödningen till en kapacitator eller vad det nu var. Helt enkelt en stor komponent i ecun tappar kontakt med tiden. De går att löda ihop igen men är pyttelitet och pilligt.

Bra att du tar dig tid att rädda en GTA, de är värda att få liv i.

t2johan - 2022-4-3 kl 16:52

Har plockat av ECU:n och ska lämna till en som är en fena på smålödning, kanske räcker med att byta kapacitatorn. Om jag förstått de rätt går strömmen som sköter gasspjället genom just denna.
Har en nedplockad GTV6 116 också men tänker få liv i denna först så man har ngt kul att köra med:)

Besar - 2022-4-5 kl 09:09

Hej hej, trevligt men en till GTA i Skåne :thumbsup:

Angående ECU, du behöver inte byta ut, bara löda tillbaka, det är de stora gula. Har fixat tre st ECUer nu, ganska pilligt men görbart om man har lite lödd-vana.

Underbara bilar, har fastnat hårt för den...och har återupplivad 2.5 st nu (den sista är pågående), ungefär med liknande historia som din...stått länge oälskade.
Det jag kan säga är att det tar 2-3 ggr mer energi och 2-3 ggr mer pengar än planerat...och jag brukar ändå vara pessimistiskt inställd :)

Lycka till :beerchug:

t2johan - 2022-4-5 kl 18:14

Härligt att höra. Ska ut o prova den nylödade ECU ikväll. Ska bli spännande..

t2johan - 2022-4-5 kl 19:08

Its alive. De kosta en hundring att få omlödad och hon starta direkt.
Tackar för alla tips:)

FredrikAssarsson - 2022-4-5 kl 21:53

Grymt! Bra nyheter, då är en till GTA på väg ut på vägarna :)

2maz - 2022-4-6 kl 10:02

Hurra!

Varje gång det går att fixa en GTA ECU så känns livet lättare!

Nu är det bara att köra som gäller!

t2johan - 2022-4-7 kl 05:56

Ska serva upp ordentligt sen få de bli lite av ett rullande projekt. Allt blev enklare nu haha

pescatore - 2022-4-8 kl 11:07

Gött, nu vill vi bara ha lite bilder med! Min gta jag hade i 10 år.

IMG 2013-10-11 16.33.02.jpg - 3.5MB

t2johan - 2022-4-8 kl 16:44



20220402_094423.jpg - 5.3MB

t2johan - 2022-4-8 kl 16:45



20220402_094433.jpg - 5.4MB

t2johan - 2022-4-8 kl 16:49

Som sagt behöver den lite kärlek. Ska byta kamrem, vattenpump och samtliga vätskor, smörja upp bromsar innan besiktningen. Så får jag se hur många 2:or de landar på.
Blir lite ytrikt och en del omlack samt ny vindruta också.
Tur man jobbar på en bodyshop:D

t2johan - 2023-1-29 kl 19:10

Jaha då va där ny kamrem och vattenpump, gamla vattenpumpen var i plast och utbytt till metall.
Allt frid och fröjd förutom att CODE nu lyser ilsket och vägrar slockna.
Provat typ allt utan framgång, haft av alla jordpunkter och rengjort, haft av alla säkringa och reläer i hela bilen, rengjort och mätt upp.
Haft av kontakterna till imo ett par ggr men ingen framgång....
:fiol:

George Junior - 2023-1-29 kl 20:27

CODE, är det inte nåt stöldskydd som har med radion att göra?

Finnland - 2023-1-30 kl 08:37

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
CODE, är det inte nåt stöldskydd som har med radion att göra?


+1 på den. Immobilizern har bara den oranga nyckeln som indikator. För att få igång radion så ska det finnas en lapp i kreditkortsstorlek med en 4 siffrig kod.

t2johan - 2023-1-30 kl 10:37

Symbolen visar en nyckel och texten code, ingen ström till ECU och bränslepumpen startar inte.

Besar - 2023-1-30 kl 11:08

Hej Johan, trevligt att du tog tag i bilen, hoppas vi ses på 1 Maj träffen i Krapperup :beerchug:

Har du en annan nyckel så testa ifall det går bättre med den.
Sen finns det en "antenn" som ska ta emot signalen från nyckeln, den gula på bilden nedan, skall sitta där jag markerad med röd.
Kan hända att den har gått sönder eller att kontakten ärgad (mer sannolikt).
Men börja testa ifall det funkar att starta med reservnyckeln först.


156_key_antenna_loop.png - 294kB

t2johan - 2023-1-30 kl 11:33

Tjena Besar.
Tanken är ju att den ska va redo till 1Maj.
Ska prova mäta antennen och se vad de ger, hade av och på kontakterna igår utan framgång.
Ska gå igenom kabelstammen en extra gång ikväll med.
Körde ju in bilen för 2 veckor sedan och kan ju haft sönder ngt utan att veta om de....

t2johan - 2023-1-30 kl 22:20

Gått igenom varenda kabel, säkringar, reläer, mätt antenn i tändningslås 4,7 ohm, sprayat i alla kontakter uten framgång.
Code lyser ilsket fortfarande.
Lyckas få den att slockna med batteri av, dörr öppen, tändning på och på med batteri igen men bilen startar inte endå, bränslepump och tändsystem dött.
Kan de va så att ECU gett upp trots allt.
Får plocka av och öppna den igen och se :((((

bravo - 2023-1-30 kl 22:27

Quote: Ursprugligen inlagt av t2johan  
Gått igenom varenda kabel, säkringar, reläer, mätt antenn i tändningslås 4,7 ohm, sprayat i alla kontakter uten framgång.
Code lyser ilsket fortfarande.
Lyckas få den att slockna med batteri av, dörr öppen, tändning på och på med batteri igen men bilen startar inte endå, bränslepump och tändsystem dött.
Kan de va så att ECU gett upp trots allt.
Får plocka av och öppna den igen och se :((((


koppla upp den mot en diagnos och kolla felkoder. det är något du har missat sen du har fått gjort kamremsbytet.. har tidigare varit med om samma när jag hade verkstad. då gjorde jag som du med, av med batterikabel, tändning till och sen på med den igen för att fungera igen. går motorn runt. du kan även kolla kollisionsbrytaren under förarstolen och trycka ner den, kulan där kan ploppa upp rätt som det är. den bryter strömmen till pumpen och den startar inte. startar den med startgas så är det bränslerelaterat för då har du gnista men inget bränsle..

t2johan - 2023-1-31 kl 06:37

Har kollat knappen under sätet, ingen ström till ecu så de går inte att få kontakt med den och se felkoder. Motorlampa och spridarlampa tänds inte ens upp så nödstart funkar inte heller.
Gisssr på att där inte är gnista heller men startgas är inte provat ännu, får bli kvällens projekt.
Har fått lödat ecu innan men då starta i alla fall bilen med gasspjäll bortkopplat, då blinka code och gasspjället i takt med varandra.

t2johan - 2023-2-2 kl 20:36

Besar du råkar inte ha reservdelsnumret på antennen lättillgängligt:P

patjo - 2023-2-2 kl 22:48

"Code" är immobiliseraren.

-Om kodsignalen inte "godkänns" lyser varningslampan (A) Alfa Romeo CODE tillsammans med varningslampan (B) för fel i insprutningssystemet.
Manualen

Har du fler lampor som lyser?
Har någon gjort nåt med nyckeln? Bytt skal till exempel.

t2johan - 2023-2-3 kl 13:33

Har en lampa med en Nyckel och texten code även ASR tänds. Varken motorlampa eller spridarlampa tänds ens upp överhuvudtaget då tändning slås på.
Motorn går runt på starten men bränslepump går aldrig igång.
Hade spridarlampan tänds hade man kanske kunnat nödstarta men inte ens de går.
Nyckeln funka när den kördes in för service i garaget för 3v sedan och har inte mekats med.
Har i skrivande stund provat allt som finns att hitta på nätet..
Rengjort och testat bilens samtliga relä och säkringar och mätt dessa.
Rengjort gasspjällskontakt, maf-kontakt.
Rengjort batteripoler och samtliga jordpunkter i motorutrymmet och på motor.
Rengjort samtliga kontaktstycke för reläer framför batteriet och mätt så de har ström.
Haft av kontakterna till imoboxen och rengjort, mätt imoantenn 4,7 ohm.
Öppnat ecu och kontrollerat så inte ngt lossnat(vidgjort tidigare) men de verkar ok.
Haft av batteripol, vridit på tändning och satt på batteripol, då slocknar
Code och nyckelllampan men kommer tillbaka direkt efter att tändning slås av igen.
Nu är jag mest trött....


t2johan - 2023-2-4 kl 21:28

Nu är de mesta genomgånget igen.
Bränslepumpen startar när man byglar stiften men de är också all framgång.
Ingen motorlampa, ingen spridarlampa och code/nyckel lyser fortf ilsket.
I min värld måste nyckel eller imobiliserenhet eller antenn havererat.
Ngn som har ett tips på nästa steg?

FredrikAssarsson - 2023-2-4 kl 22:17

Ta en titt på maxisäkringarna för INJ och IGN. Hade kamremsbyte en gång där kablaget för bakre spolarna klämdes av plenumet och kortslöt. Då gick ena säkringen i motorrummet. Lite long shot men vafan vad ska du annars rota med?
På min 2.5v6 satt de intill batteriet om jag minns rätt men lite sådant flyttades till GTA så kolla runt efter fetingsäkringarna för insprut och tändning.

Annars skulle jag prova bråka med kontakterna på immoboxen igen eller felsöka kablage kring kamremsbytet.

t2johan - 2023-2-5 kl 12:07

Inga säkringar trasiga och allt är mätt i omgångar.
Ska se om jag hittar ngn som kan plocka bort immon ur Ecu och se vad som händer efter det.

bravo - 2023-2-5 kl 14:12

Quote: Ursprugligen inlagt av t2johan  
Besar du råkar inte ha reservdelsnumret på antennen lättillgängligt:P


Jag har antenner liggande nya. behöver ditt regnr så jag kan kolla att dom är samma.

t2johan - 2023-2-5 kl 14:33

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av t2johan  
Besar du råkar inte ha reservdelsnumret på antennen lättillgängligt:P


Jag har antenner liggande nya. behöver ditt regnr så jag kan kolla att dom är samma.


TXR926 :)

t2johan - 2023-2-6 kl 19:18

Ska kanske tillägga att jag bytt kylare och att stötf fram är avplockad, så dimljus och båda strålkastarna är urkopplade men de ska väl inte störa tänker jag:ink:

t2johan - 2023-2-11 kl 08:45

Plockat av insug och kontrollerat kablar, har ström fram till alla tändspolar samt spridare.
Ska man ha det när imobilisern inte släppt?
Däremot hitta jag detta...


20230210_213023.jpg - 2.5MB

patjo - 2023-2-11 kl 13:47

Ser ju klart misstänkt ut att det skulle kunna bli kortis där. Vart går kontakten?

t2johan - 2023-2-11 kl 16:04

Till cyl 2 och 3:s tändspolar var de öppet till kopparen.
Ska försöka fixa det ikväll och se vad som händer:)

t2johan - 2023-2-11 kl 21:53

Senaste uppdatering..
I vredesmod fick jag upp en skruvmejsel vid Immoboxen och knäckte loss skiten, slet av kontakterna och blängde surt på dem....Satte i skitkontakterna i boxen och nog fan slockna CODE och ASR.
Jag e glad som en speleman men har fan haft ur dessa kontakter säkert tjugo gånger.
Hatar ibland att älska dessa Italienska bilar......
Nu ska jag bli full..

[Edited on 2023-2-12 by t2johan]

t2johan - 2023-2-11 kl 21:54

Ps. Givetvis var insug av och fick soppa i hela motorutrymmet.......

FredrikAssarsson - 2023-2-11 kl 21:55

Japp. Låter som en sommar jag hade i 156an. Vred av och på nyckeln 10-50ggr varje starr tills lampan slocknade. Rotade argt runt i immoboxens kontakter och sedan dess gick den alltid.

patjo - 2023-2-11 kl 22:26

:beerchug:

Atterhall - 2023-2-12 kl 09:28

Härligt, trägen vinner!:bananana:

t2johan - 2023-6-13 kl 18:04

Nu ska de på nya däck, smörjas upp bromsar sen ska de tamigtusan besiktigas.
Sist var de 2010-07-07.
Är beredd på ett par 2:or men de ksn jag leva med:D

20230611_124717.jpg - 4.4MB

FredrikAssarsson - 2023-6-13 kl 21:48

Håll hårt i körkortet bara:beerchug:

Besar - 2023-6-15 kl 09:45

Starkt jobbat Johan, då lär vi ses på några träffar :beerchug:

t2johan - 2023-6-16 kl 07:56

Det hoppas jag Besar.
I sommar ska garage renoveras o byggas om sen är de åter dags att sätta tänderna i GTV6:an.