AlfaPower

Projekt Fenix : Alfasud TI '78 » Gatracer

beatwise - 2022-9-16 kl 16:17

Renasce piu gloriosa - den reser sig åter, än mer fantastisk...

:steering:

Så är tiden kommen för mig att förvalta denna Alfasud som likt fågel Fenix återuppstår om och om igen.

Byggd ursprunglingen av Georg von Boisman (Joje), förvaltad av ett flertal (minst två på AP) här i Sverige tills den exporterades till Norge 2006 där den gått i Corsa Italiana med två olika förare.

Nu är den åter till Sverige och mitt garage! :)

Vad ska hända nu?
Den övergripande planen är att återskapa en "gatlegal" räserbil som i huvudsak ska nyttjas för racing i Club Alfa Romeo Challenge, men som också ska kunna tas på nån trackday eller på slingriga vägar här i Sörmland. Komfort kommer det inte finnas överhuvudtaget, men möjlighet att köra på gatan i alla fall.

Sen exakt hur det ska ta sig - det får visa sig. Det finns en vag målbild på näthinnan...

1.jpg - 513kB

MaZ - 2022-9-16 kl 17:03

Bra jobbat!

Georg - 2022-9-16 kl 17:53

Himla kul att få återse Suden. En gång i team: "Twototango"
= Polare Håkan i Trosa är den andra parten.
Vi körde i var sin klass för att få åka så mkt som möjligt.
Hela historien börade med att Håkan ringde"du det är en lirare som vill sälja en sud. Han vill ha tusen spänn !?

Å vi hade just vandrat i depån på Mantorp/historic å dreglat å drömt.
Kollade med Veine Johansson i Tallboda om vad vi snackade för kostnader.
Okej ni köper en GiuliSuper t.ex. Säg 50 lapp. Men - det är bara början. Det är sen det börjar kosta.

Det var strx efter detta snack som killen ringde om Sud för en tusenlapp.....å sen blev det gatlegalt stuk för banmöten..

Lycka till med hemvändaren 🤗

Micke G - 2022-9-16 kl 20:31

Riktigt kul att du tar tag i en gammal racesud Stefan.
Jag gjorde också ett försök en gång, men i ett svagt ögonblick försvann den till Norge.

0608014.jpg - 204kB

Georg - 2022-9-16 kl 21:01

Är det Kamasa kärran ??

FredrikAssarsson - 2022-9-17 kl 00:16

Ska bli kul att se vilken skepnad Suden tar sig :headbang:

En tur till Norge

beatwise - 2022-9-17 kl 22:15

Med brorsonen Sebastian som sällskap (chaufför blev det) begav vi oss i grisottan en söndagsmorgon till Dilling i Norge för en dagstur att hämta bilen.

Att köpa bilar osett är lite spännande. Även om jag stött på bilen vid några tillfällen och att jag känner Kjell-Arne rätt väl, så var det ändå ett impulsköp. Så det fanns ju en del frågetecken kring vad jag egentligen hade köpt.

Att bilen gått som f*n vet jag ju efter Jojes historier. När den hamnade i Norge var det direkt upp i övre delarna av resultatlistorna, och det blev inte sämre när Kjelle köpte Labilen av mig (mer eller mindre enkom) för Öhlinarna som jag hade fått tag i, som ju direkt hamnade på Suden. Sen har den dessutom blivit begåvad med "SudSune-låda" med diffbroms och Wilwood racebromsar fram. En krängare bak hade jag ju sett att det fanns när vi sågs på Gelleråsen (kan det varit -16 eller -17?) och då såg den ju himla behändig ut ute på banan...

Nåja, det skulle ju visa sig när vi kom fram om inte annat. :steering:

IMG_4591.jpg - 873kB IMG_4592.jpg - 892kB IMG_4594.jpg - 1.1MB IMG_4596.jpg - 935kB IMG_4598.jpg - 804kB IMG_4601.jpg - 285kB

beatwise - 2022-9-17 kl 22:23

Vi blev inte besvikna i alla fall, även om jag nog redan där och då insåg att min "jag-ska-bara-lite-snabbt-regga-in-och-köra"-idé sprack rätt ordentligt då det var rätt mycket mer moddat än jag mindes och vi hade pratat om. ;)

Som traditionen ger ska man besöka en räserbana på vägen hemåt (sist var det ju Gelleråsen), och Sebbe hade aldrig varit på Rudskogen så det passade fint. Förhoppningsvis kommer vi åter om inte alltför länge!

IMG_4603.jpg - 928kBIMG_4605.jpg - 830kB

beatwise - 2022-9-17 kl 23:03

Väl hemma blev det en snabb tvätt och att baxa in i garaget som nu blev lite trängre med tre bilar, där det är tänkt att det "bara" ska vara två... Tur att jag ännu inte hade hunnit bygga tillbaka underskåpen längs ena kortsidan efter ommålning och att boxer-Alforna är såpass små. Det blir dugligt i alla fall, och trångt är ju mysigt eller hur var det?!

Det är i alla fall himla trivsamt att gå ut och hänga i garaget med de här tre kompisarna. :yes:

IMG_4615.jpg - 835kBIMG_4617.jpg - 591kBIMG_4621.jpg - 639kBIMG_4622.jpg - 676kBIMG_4623.jpg - 620kB

beatwise - 2022-9-17 kl 23:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  

Tack! Hoppas vi kan ses så du får träffa den i verkligheten igen. :thumbsup:

Jag tänkte roa mig med att sammanställa bilens historia, och här tror/hoppas jag att du har en del att bidra med. Ägarbilden sen den blev räserbil borde vara något i stil med:

Joje von B (1998-isch > 2001-10)
Daniel L (2001-10 > 2004-09)
Erico M (2004-09 > 2005-08)
Kristoffer R (2005-08 >2006-12)
Kjell-Arne K (2006-12 > 2008-10)
Ida L (2008-10 > 2012-01)
Kjell-Arne K (2012-01 > 2022-09)
Undertecknad (2022-09 > ...)

[Ändrad 2022-9-20 av beatwise]

[Ändrad 2023-7-4 av beatwise]

beatwise - 2022-9-17 kl 23:10

Quote: Ursprugligen inlagt av MaZ  
Bra jobbat!

:afro:

beatwise - 2022-9-17 kl 23:14

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Riktigt kul att du tar tag i en gammal racesud Stefan.
Jag gjorde också ett försök en gång, men i ett svagt ögonblick försvann den till Norge.

Sedär, jag hade ingen aning om att du haft en svart också! Precis som Joje är inne på är det väl den omryktade Kamasa Tools Cup-Suden? Men du har väl ändå haft två racesudar isåffall - för Mats Ollis röda hade du ju ett tag. Den var väl också med bur och allt?

Kul är det i alla fall, jag hoppas jag ska kunna göra den rättvisa. :)

beatwise - 2022-9-17 kl 23:14

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Du ska nog se att du kommer få bli lite inblandad där... :lips:

Micke G - 2022-9-18 kl 07:27

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Du ska nog se att du kommer få bli lite inblandad där... :lips:

Kul att du är inne på boxerspåret igen. Den svarta är samma som den röda, det är kamasa bilen. Jag lackade om den i rött då den svarta färgen var vanlig målarfärg som inte höll måttet för en billack.

Enell - 2022-9-18 kl 18:37

Kul som f-n.
:beerchug:

beatwise - 2022-9-18 kl 21:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul att du är inne på boxerspåret igen. Den svarta är samma som den röda, det är kamasa bilen. Jag lackade om den i rött då den svarta färgen var vanlig målarfärg som inte höll måttet för en billack.

Ah - det förklarar saken! :) Jo, det är som att gå tillbaka till rötterna igen, det ska bli skitkul. Körmässigt så gott som raka motsatsen mot GTAn när det gäller racingen, men det ska bli kul att prova på också. Busso är Busso, men Boxer är Boxer... :steering:

beatwise - 2022-9-18 kl 21:08

Första tydliga steget mot inregistrering på gata är belysningen. Trevligt nog var det oanvända NOS serie 1-lampor till salu bara några kvarter från där vi hämtade bilen, så de låg i bilen vid upphämtning. Glad överraskning 2 var att infästningspunkterna var orörda, så det var mer eller mindre bara att skruva dit.

Sen gick det också fint att börja koppla in på förarsidan, för där fanns original kontaktstycke kvar. Men sen var det värre, för på passagerarsidan hade man tagit bort det och istället bara dragit över en enskild kabel för att få till något ljus i MC-lyset. Och blinkerskretsen fanns det kabel framdraget på förarsidan, men det var just bara det - för relä, krets bakåt, till skärmarna etc var helt bortplockat - så här får vi återskapa lite. Misstänker att de blir glada om det finns varningsblinkers också. Tur att det nog finns lite gamla härvor på vinden. Dags att börja botanisera lite i lådorna...

Coolast vore såklart att få tag i t ex gula TI-dubbelljus, men det blir en hel del minsta friktionens lag som får verka till en början, så får vi blinga å greja sen. :)

IMG_4619.jpg - 658kBIMG_4721.jpg - 530kBIMG_4755.jpg - 686kB

Björnbusen - 2022-9-19 kl 07:32

Fränt! :bananana: Det där kommer ju bli hur bra som helst!

Atterhall - 2022-9-19 kl 07:34

Heja, heja!

Ida - 2022-9-19 kl 10:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  

Tack! Hoppas vi kan ses så du får träffa den i verkligheten igen. :thumbsup:

Jag tänkte roa mig med att sammanställa bilens historia, och här tror/hoppas jag att du har en del att bidra med. Ägarbilden sen den blev räserbil borde vara något i stil med:

Joje (??-??)
Daniel L (??-??)
Kristoffer (??-2006-12)
Kjell-Arne (2006-12-??)
Ida (??-??)
Kjell-Arne (??-2022-09)
Undertecknad (2022-09-...)

Stort grattis :clap:

Håper vi kan få til og treffes en gang, jeg har en liten framtidig Alfist hjemme (håper jeg)

Som påfyll i historikken så kjöpte jeg bilen av Kjell-Arne etter siste löpet i Corsa Italiana sesong 2008.
I 2009 kjörte jeg nesten hele sesongen
2010 hadde sudden pause når jeg begynte studier
2011 kjörte vi en del löp og i 2012 var bilen tillbake hos Kjell-Arne ettersom jeg fikk for lite penger og tid til å holde på med racing mens jeg studerte. Jeg kjöpte istedenfor en ostehövel :D

Det siste bildet nedenfor er faktiskt Kjell-Arne i Autobianchi som kjörer mot meg i Sudden :)

Corsa_2009.png - 99kB Corsa_2011.png - 55kB 10399460_254555190117_1799164_n.jpg - 70kB 210362_209421905757888_1092571_o.jpg - 478kB 4764_219209765117_183697_n.jpg - 36kB

Bergils - 2022-9-19 kl 14:22

Vilken grav välgärning att ta den tillbaka hit, och riktigt kul att den ska gå på gatan:headbang:

beatwise - 2022-9-20 kl 09:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Bergils  
Vilken grav välgärning att ta den tillbaka hit, och riktigt kul att den ska gå på gatan:headbang:

Haha - ja vi får väl se om det blir en välgärning eller ej, men när möjligheten dök upp kunde jag inte riktigt låta bli... :drool:

jol - 2022-9-20 kl 11:33

Fräänt :cool:

matfo - 2022-9-20 kl 11:56

Första tydliga steget mot inregistrering på gata är belysningen. Trevligt nog var det oanvända NOS serie 1-lampor till salu bara några kvarter från där vi hämtade bilen, så de låg i bilen vid upphämtning. Glad överraskning 2 var att infästningspunkterna var orörda, så det var mer eller mindre bara att skruva dit.

Sen gick det också fint att börja koppla in på förarsidan, för där fanns original kontaktstycke kvar. Men sen var det värre, för på passagerarsidan hade man tagit bort det och istället bara dragit över en enskild kabel för att få till något ljus i MC-lyset. Och blinkerskretsen fanns det kabel framdraget på förarsidan, men det var just bara det - för relä, krets bakåt, till skärmarna etc var helt bortplockat - så här får vi återskapa lite. Misstänker att de blir glada om det finns varningsblinkers också. Tur att det nog finns lite gamla härvor på vinden. Dags att börja botanisera lite i lådorna...

Coolast vore såklart att få tag i t ex gula TI-dubbelljus, men det blir en hel del minsta friktionens lag som får verka till en början, så får vi blinga å greja sen. :)
:clap::clap::clap:

beatwise - 2022-9-20 kl 11:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Ida  
Stort grattis :clap:

Håper vi kan få til og treffes en gang, jeg har en liten framtidig Alfist hjemme (håper jeg)

Som påfyll i historikken så kjöpte jeg bilen av Kjell-Arne etter siste löpet i Corsa Italiana sesong 2008.
I 2009 kjörte jeg nesten hele sesongen
2010 hadde sudden pause når jeg begynte studier
2011 kjörte vi en del löp og i 2012 var bilen tillbake hos Kjell-Arne ettersom jeg fikk for lite penger og tid til å holde på med racing mens jeg studerte. Jeg kjöpte istedenfor en ostehövel :D

Det siste bildet nedenfor er faktiskt Kjell-Arne i Autobianchi som kjörer mot meg i Sudden :)

Kul - tack! :thumbsup:

Klart att vi ska se till att både vi och vår nya generation alfisti ska få hänga lite! Det dyker säkerligen upp någon lämplig träff på Kullen även nästa år.

:beerchug:

Sakta med säkert kommer det lite fler bitar till pusslet.

beatwise - 2022-10-6 kl 22:26

I samband med säsongsfinalen på Kullen för 1,5 vecka sedan så fick jag en äldre gjuten spoiler av SudSune. Den ska vi se om vi inte kan göra något utav.

Och igår kom ett paket från Singapore! Att köpa gamla blinkers till en Sud från Asien kostade en tredjedel jmf med Italien/Tyskland inkluderat importmoms... :rolleyes:

Sen måste man ju ha snabba dosor i garaget - snubblade över ett par Sparco mekarskor i rätt storlek på rea.

spoiler.jpg - 393kBblinkers.jpg - 349kBblinkers 2.jpg - 217kBdosor.jpg - 233kB

Tank-tankar

beatwise - 2022-10-6 kl 22:34

När belysning och tuta börjar komma på plats så är det sen dags att fundera över det här med bensintanken. Att fylla inne i kupén blir nog inte värst poppis hos bilprovningen - och SBF är inte heller jätteimponerade...

När förstärkningen i huvudbågen kommer på plats blir det inte vidare görbart att tanka via passagerarsidan alls, så här blir nog enklast att flytta tanken till bagageutrymmet, där det nog en gång i tiden satt och återskapa påfyllningsröret upp mot nedre högra hörnet av rutan.

Vad det lider vill jag dra helt nya bränslerör, men till en början får det nog duga det som är och lite nya slangar och hållare till pumpar/filter osv.

tank 1.jpg - 324kBtank 2.jpg - 294kBtank 3.jpg - 221kB

Micke G - 2022-10-7 kl 16:24

Spännande projekt. Blir intressant att följa. :yes:

FredrikAssarsson - 2022-10-7 kl 18:06

Tuff liten sak. Blir kul att se den fräsa fram på banorna nästa år.

beatwise - 2022-12-4 kl 11:12

Familjen har stakat ut vägen framåt - här är projektets inspirationsbild. :drool:

ao sud.jpg - 98kB

beatwise - 2022-12-4 kl 11:22

Dock så har den ena utmaningen dykt upp efter den andra, så det kommer ta långt mycket längre tid än vad som var förhoppningen.

1. Det kommer att behöva lagas en del rost till en början. Golvet fram på bägge sidor är trött och det finns några andra ställen som har mindre härder också.

2. När man flyttade huvudbågen för att möta reglementesuppdateringen 2008 så placerades den för infästningarna till rullbältet, och med det så är en regbesiktning i nuvarande form nog något man kan se efter i stjärnorna. Vi ska se om det går att få till något, men iom rosten så kommer inget att gå igenom ändå.

Sen kan listan fyllas på med småsaker som kommer ta sin tid.

Så det kommer bli tämligen mycket mer omfattande än att bara göra en snabbfix och kunna komma ut å köra. Då kan jag lika bra passa på att göra saker ordentligt och rätt från början...

Tillbaka till ritbordet! :boing:

580a835f-a95f-447b-bdd6-9a2a25fa9bf0.jpg - 358kB