Eftersom jag tycker det är hur kul som helst att kika på alla andras bilar kanske det inte är mer än rätt att lägga in bilder på den som fått mest
pyssel hos mig senaste året. Nu ska det dock mest köras framöver. Gat-hårt.
[Ändrad 10-11-2022 av Bergils]Bergils - 2022-9-17 kl 15:37
En mycket smidig familje- och stadsbil.
beatwise - 2022-9-17 kl 20:49
Stentuff! Enell - 2022-9-18 kl 18:27
Brutalt fräck. George Junior - 2022-9-18 kl 18:29
Berätta lite om temat, Sanremo är tydligen en legendarisk tävling där GTVn gjorde bra ifrån sig.Bergils - 2022-9-19 kl 07:25
Ja, att det är just Sanremo är nog lite "best of" GTV:s rallyhistoria...
Bilen är inspirerad utseendemässigt av Turbodeltan från grupp 4, men mest som en kombo av den och de motormässigt mer traditionella GTV:erna som
körde grupp 2.
Grupp 4 ser man rätt ofta på bilder och klipp från tiden, förmodligen för att den ser ganska hård och brutal ut. Om jag förstått saker helt rätt så
var Turbodelta GTV (från Autodelta såklart) mycket att anse som testbänk för olika tekniker, inte minst turbo. Gjordes egentligen i väldigt få ex -
jag har läst att 6st tillverkades. Var dessutom inte speciellt framgångsrik, snarare svårkörd. En eller möjligtvis två av originalbilarna ska ev
finnas kvar, den som cirkulerat på tillsalu för något år sedan var en testbil, byggd av olika Turbodeltakomponenter.
Alltså denna:https://hiconsumption.com/1979-alfa-romeo-alfetta-gtv-turbodelta-gr-4/
Kändaste förare för detta monster var nog Mauro Pregliasco som kört alla möjliga roliga italienska bilar. De här hade som synes riktigt breda
skärmbreddare och mullig huv och luftintag på taket.
[Ändrad 20-9-2022 av Bergils]
....
Bergils - 2022-9-19 kl 07:30
.... Tror nog egentligen att Alfa GTV var mer framgångsrik i grupp två. Då hade bilarna inte fullt lika "fet" look, ingen bulle på huven etc. Där
kördes Sanremo-rallyt med lite större framgång bl a.
Här kommer Pregliasco i grupp 2
Bifogad fil: Grupp 2.webp (126kB) Denna fil har blivit nedladdad 136 gånger
...
Bergils - 2022-9-19 kl 07:32
Dock svårt att få ihop vad som gjordes mellan de här åren - de coola grupp 4-bilarna verkar dock mest byggt en cool aura mer än framgång, samtidigt
som Alfetta GTV i andra klasser gick riktigt bra.
Man skulle nog behöva läsa mer om det i den här om man skulle vilja få riktig koll.
Atterhall - 2022-9-19 kl 07:33
Stenhård!
Men varför bara på gata, den där gör ju knappast bort sig på Kullen nästa helg?
Men varför bara på gata, den där gör ju knappast bort sig på Kullen nästa helg?
Haha!
Nä, den kommer säkert komma på bana nångång. Det är ju en lek-rolig bil. Men inte nu. Den här säsongen har mest handlat om att få den lekbar. Där är
vi nog ungefär nu. Det gick knappt att styra den med däcken som satt på när jag fick hem den - det är faktiskt äkta grupp 4-fälgar på den, vilket är
både kul och onödigt omständigt. Sen var motorn nyrenoverad till typ 90% - förgasarna behövde totalrenoveras, tändning fixas, avgassystemet var
roligare än besiktningsbart. osv, osv, osv. Men nu funkar allt! Ska köra in mig ordentligt på gata innan det blir något annat bus.
[Ändrad 20-9-2022 av Bergils]FredrikAssarsson - 2022-9-19 kl 20:58
Älskar verkligen den här kärran! Bergils - 2022-9-20 kl 07:09
Tycker mig kunna skymta en Miami Vice-ig Mondial som gjorde stort intryck på mig där i bakgrunden
Alltså den här
[Ändrad 2022-9-20 av matfo]
Förgasare är förlåtande grejer
Bergils - 2022-9-23 kl 11:10
Min bil behövde en förgasarrenovering när den kom från moderlandet, det visste jag.
När man såhär mot säsongens slut kikar på delarna som byttes vid renoveringen tidigt i våras av dem känns det nästan som ett under att bilen inte gick
sämre än den gjorde innan renovering.
Även om packningarna ser skapliga ut så känns flera av justerskruvarna som "dags att byta", fjädrar var stumma och hårda och åtminstone 2 av 4
kullager känns helt slut/fasta.
Finns i Linköping - nära och bra! Bergils - 2022-10-18 kl 09:44
Haha!
Tack för tips
Har en redan..😀
--
Bergils - 2022-11-10 kl 15:49
Scuderia Castello della Foresta låter meddela en rykande/rökande nyhet på sponsringssidan:
[Ändrad 10-11-2022 av Bergils]
[Ändrad 30-10-2023 av Bergils]
Små projekt är också projekt...
Bergils - 2023-10-30 kl 07:36
Eftersom det är så många superstora projekt här som ger alla/mig grav prestationsångest, så ska jag nu slå ett slag för mindre projekt.
Nu ska det bytas instrumentpanel och samtidigt passas på att bytas kopplingscyl.
Atterhall - 2023-10-30 kl 11:23
Låter lagom stort...
Fräckt med flockad panel, är det en lättviktare i glasfiber också?Bergils - 2023-10-30 kl 11:52
Jo, det fick bli glasfiber nu. FredrikAssarsson - 2023-10-30 kl 18:39
Ett steg närmare att se rejsig ut även på insidan 🤙matfo - 2023-10-31 kl 10:03
Eftersom det är så många superstora projekt här som ger alla/mig grav prestationsångest, så ska jag nu slå ett slag för mindre projekt.
Nu ska det bytas instrumentpanel och samtidigt passas på att bytas kopplingscyl.
Perfekt läge att sätta i bur och gör urtag i den nya instrumentbrädan för den Bergils - 2023-10-31 kl 10:45
Eftersom det är så många superstora projekt här som ger alla/mig grav prestationsångest, så ska jag nu slå ett slag för mindre projekt.
Nu ska det bytas instrumentpanel och samtidigt passas på att bytas kopplingscyl.
Perfekt läge att sätta i bur och gör urtag i den nya instrumentbrädan för den