Georg - 2022-11-24 kl 19:59
Har en 159 med stora dieselnå 6 växlat inne för generatorbyte. Ett jäkla skruvande för att nå in i gröten av rör å slangar. Nu är jag framme även om
jag inte lyckats se långa bulten än. Måste tydligen hissa maskinen lite för att nå bulten.
Anslutningen elektriskt består av en grov kabel och en liten plugg med 2 stift. Men man ser ingående kablar i pluggen - en grå m. svart linje och en
som är grön. i änden som tittar ut. Kanske nån linje på den med men oklart. När jag öppnar kabelhöljet till näste grenställe för kablar så ser jag
inte ett spår av någon grön kabel.
Har det funkat ändå eller är det till motsvarande laddningsrelä - kanske gen. var helt trots allt men tack vare bristen på styrning inte gav nån
laddningsström. Bilen var på verkstad innan och dom hade testat att gen. inget gav.
Nån som har koll på hur det funkar och vad det ska vara för exakt färg på den gröna. Jag ska fortsätta öppna hölje imorrn å se om jag hittar nåt spår
av grön..
Georg - 2022-11-24 kl 20:05
Georg - 2022-11-25 kl 09:30
Okej, öppnade kabelslangarna en bit å där fanns ingen saknad kabelände..
Skrapade på den gröna i koppl.stycket och kabeln visade sig vara en dummy.
Så - ihop igen och nu fortsätta grävningen in banom kylarpaketena.
Måste avlägsna motorfästet och kamremskåpan nu för att komma åt långa skruven på generatorn. Hej å hå.
Bergils - 2022-11-26 kl 08:06
Låter lite bökigt ..
Har varit så.sugen på.2.4 dieseln flera gånger men det har alltid blivit lilla dieseln istället av ren feghet..
Georg - 2022-11-26 kl 22:35
Egentigen inte svårt men det är mkt demonteringsarbete. Svårast var nog att nå muttern på gen.bulten.
Nu ska jag ta bort lite rost på subframen med.
Sitter lite plåtar som håller kylarpaketet bl.a som är väldigt utsatta.
Georg - 2022-12-3 kl 23:38
Då så var 159.an på rull igen ! Ska försöka göra en faq på operationen...
Den paja gen. var en utbytes så det lär ju ha hänt många. Kostnaden för byte borde vara bara arbete inom 2 dagars jobb, kanske ngt snabbare om man
gjort det förut... Blir en bra slant när generatorn ska pröjsas med