AlfaPower

Brutal Berlina vol.2 Färdig!

FredrikAssarsson - 2023-11-19 kl 21:13

Va en till? Nja först av allt, den är inte till mig och den får inte GTAm breddning som min utan Bertone GTV Grupp2 breddning som en grön brittisk föregångare. Men ja det blir en till breddad berlina på svulstiga GTAm fälgar!

IMG_4728.jpeg - 447kB IMG_8724.jpeg - 634kB

[Edited on 2024-1-12 by FredrikAssarsson]

Micke G - 2023-11-20 kl 10:41

Kul och väldigt intressant. :thumbsup:

Goran_O - 2023-11-20 kl 11:46

Shiiiiiiit. Kommer se sexigare ut på våra vägar framöver.:drool::clap:

Bergils - 2023-11-20 kl 18:26

Kommer bli grym!

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:03

Kul att höra :beerchug:

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:17

Så var börjar denna historia då?

Jag började fram för där finns inga innerhjulhus att ta hänsyn till. Dit med breddarna centrerat över hjulet. Hitta en
(förhoppningsvis) snygg höjd. Breddarna fram sitter lite tillfälligt för jag kommer att justera upp en aning tror jag när jag tar bort fjädrar och dämpare och sätter bilen på sina bumpstop och vrider hjulen för att se frigång.
Men jag vet så mycket som att jag åtminstone kan ta bort den mängden skärmkant som nu är bortkapad.

Bak är en heeeelt annan historia. Ni vet säkert hur 105orna är kända för att ha trångt vid bakhjulen mot skärmkant och giulia/berlina är nog värst på det. Redan vid 185-195 på ”fel fälg är det dags att se över utrymmesbristen. Nu går vi upp till 15x8” med et15 om jag minns rätt och 195or på mitt mockuphjul medans ägaren vill köra upp till 225or… :deal: vi får se hur brett som kommer få plats för det är delvis svårt att få plats även med breddare för dessa är inte jättestora.

IMG_4733.jpeg - 318kBIMG_4734.jpeg - 313kBIMG_4735.jpeg - 341kBIMG_4736.jpeg - 479kB

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:24

Bak: jag fäster breddare hjälpligt där det känns rätt. Drar en maskeringstejp längs med breddarens kant. Bort med breddaren igen och drar en maskeringstejp kant-i-kant med den förra fast på insidan av den. Nu vet jag att jag kan kapa bort all plåt intill den tejpen och har då kvar precis lgom för att göra borrhål/nithål för breddaren.
Breddaren förresten? Ja den är till Bertonen och efter mycket smakande på formen bestämde jag mig för att sätta de bakre bak-o-fram för jag tycker de linjerade bättre.

Fram med vinkelharry! Ingen minns en fegis..

Första försöket: kapt bort mängder med plåt samt halva hjulhuset (den yttre hälften närmast skärmkant) samt en slurk av dörröppningen och en del av dörren själv)
Sedan bort med fjäder och dämpare och dra ner bilen på bumpstoppet.

Det ser ju galet fräckt ut med man ser ju också att det inte är hållbart, för liten marginal mellan hjul och skärmkant sp detta skulle kunna hugga och skära sönder ett däck.

IMG_4737.jpeg - 337kB IMG_4744.jpeg - 322kB IMG_4743.jpeg - 352kB IMG_4740.jpeg - 415kB IMG_4741.jpeg - 374kB

[Edited on 2023-11-20 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:30

Ingen plåtbit går säker. Hjulhuset urhugget, dörröppningen kapad och dörren söndersågad. Det här ska bli skoj! 😄
Problemet som gör att allt måste bort är främst att hörnet där främre delen av skärmen och hjulhus möter dörröppning sticker in i hjulhuset i en väldigt hård vinkel som är exakt där däcket behöver vara vid sänkning och 8” bredd. Finns inget att göra än att såga bort och forma om.

Axel Linds chassikit monteras men dessförinnan provade jag utan något alls och sätta bilen på sina stopp.
Notera dock att bilden togs vid första provmonteringen och den skarpsynte ser att hjälpfjädern sitter fel. Den ska vara övers för annars fastnar allt på gängade delen. Bara att ta ner, flippa och återmontera.

IMG_4748.jpeg - 399kB IMG_4749.jpeg - 580kB IMG_4750.jpeg - 325kB IMG_4803.jpeg - 487kB IMG_4804.jpeg - 401kB

[Edited on 2023-12-10 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:39

Breddaren flyttades upp 15-20mm jämfört med tidigare och går nästan exakt i samma höjd som den gamla skärmkanten gjorde. Det finns inte plats annars. Ju högre upp jag sätter breddaren ju mer fjädringsväg behåller jag. Men ju lägre ju snyggare…

Svårt att se på bilderna men jag gjorde den lilla delen i dörröppningen, därefter hjulhusdelen som möter upp insidan av nyss nämnda dörröppningsplåt. Spalten som fanns mellan denna lösning förr tar jag bort. Det ryms inte och hjulhusplåten punktas mu mot dörröppningsplåten. Det är tajt och jag tjänar 10-12mm.

En längre plåt som är halvmåneformad och har en 90gr böj får gå från förra plåten upp och bilda hela taket av hjulhuset. Den går från högsta punkten av gamla hjulhuset vinkelrätt ut mot skärmen, sedan 90gr neråt hela vägen längs med skärmen tills den möter upp skärmkanten där jag svetsar fast inner och ytterskärm i varandra. NU finns det utrymme för hjul och höjden på skärmkanten är i det närmaste exakt samma som originalplåten hade haft.



IMG_4810.jpeg - 346kBIMG_4811.jpeg - 403kBIMG_4814.jpeg - 208kBIMG_4816.jpeg - 391kB

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:41

Man ser tydligt vilken skillnad det blev:

Snyggt men inte hållbart fick ge vika åt lätt höjning av skärmkant och utrymme för fjädringsväg.

IMG_4744.jpeg - 322kBIMG_4816.jpeg - 391kB

FredrikAssarsson - 2023-11-20 kl 22:44

Här syns återigen (på vänster sida nu) hur mycket som faktiskt måste sågas bort för att kunna köra ordentligt rejsbreddat!

GTAm lösningen på min egen berlina gav bra mycket mer utrymme för fjädringsväg och kunna bestämma höjden på skärmkanten jämfört med dessa Grupp2-breddare men jag ska nog se till att det här också blir stenhårt :rockon::rockon:

IMG_4817.jpeg - 382kBIMG_4818.jpeg - 468kBIMG_4824.jpeg - 397kB

Micke G - 2023-11-21 kl 19:40

Jäklar så mycket som måste väck, men det blir säker kanonbra. Skulle själv vilja breda min bak c:a 20 mm för att få plats med mina Revolution. Får se om jag får mod nog till det. Hur mycket breddar dessa Grupp-2?

AndersH - 2023-11-21 kl 20:26

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Här syns återigen (på vänster sida nu) hur mycket som faktiskt måste sågas bort för att kunna köra ordentligt rejsbreddat!

GTAm lösningen på min egen berlina gav bra mycket mer utrymme för fjädringsväg och kunna bestämma höjden på skärmkanten jämfört med dessa Grupp2-breddare men jag ska nog se till att det här också blir stenhårt :rockon::rockon:


Denna ser ju ut att vara i mycket bättre skick än Brutus!

Goran_O - 2023-11-21 kl 22:26

Hade du filmat detta jobbet, hade du blivit rik på youtube.:money::2cents:

Atterhall - 2023-11-22 kl 10:48

Blir grymt det där, så himla hård den där varianten också! :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2023-11-22 kl 21:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jäklar så mycket som måste väck, men det blir säker kanonbra. Skulle själv vilja breda min bak c:a 20 mm för att få plats med mina Revolution. Får se om jag får mod nog till det. Hur mycket breddar dessa Grupp-2?


20mm? 🤔 mööööjligen att du skulle kunna göra det med original ytterskärmdel men strippat hjulhus mot skärm. Särskilt där c-stolpeförstärkningen sticker ner. Annars så kaaanske det kan gå i övrigt
Grupp2 breddar ca 50mm men inte så långt för de är så låga.

FredrikAssarsson - 2023-11-22 kl 21:19

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Här syns återigen (på vänster sida nu) hur mycket som faktiskt måste sågas bort för att kunna köra ordentligt rejsbreddat!

GTAm lösningen på min egen berlina gav bra mycket mer utrymme för fjädringsväg och kunna bestämma höjden på skärmkanten jämfört med dessa Grupp2-breddare men jag ska nog se till att det här också blir stenhårt :rockon::rockon:


Denna ser ju ut att vara i mycket bättre skick än Brutus!


Den är onekligen bättre. Mycket strukturellt är bra men dörrarna är rätt rostiga och någon tvärbalk måste jag nog helt enkelt fixa nu för annars kan jag inte fästa nya trösklarna i något. :rolleyes:

FredrikAssarsson - 2023-11-22 kl 21:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Hade du filmat detta jobbet, hade du blivit rik på youtube.:money::2cents:


Jodu, det kanske skulle gått hem men det skulle ta en hel månad att få till någon redigering. 😅



Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Blir grymt det där, så himla hård den där varianten också! :thumbsup:


Visst är den! Tycker den är cool som tusan.

IMG_1295.jpeg - 81kBIMG_0354.jpeg - 111kB

josé - 2023-11-29 kl 07:39

Alfapower levererar!!!

Så mycket bättre än all AI-generad skit som ligger som en våt filt över socialmedia.

Grymt jobbat :bananana:

FredrikAssarsson - 2023-11-29 kl 20:28

:beerchug: tackar.

Väntar nu på mer plåt sedan kan jag sätta igång med reparationerna och sedan lite lack.

FredrikAssarsson - 2023-12-10 kl 20:48

Hjulhus vänster bak gjordes klart. Främre botten fick kapas ur och svetsas med ny plåt. Sedan började jag kapa ur för att byta yttre tröskel på höger sida och det… blev ju lite mer jobb kan man säga.

IMG_4820.jpeg - 429kBIMG_4840.jpeg - 538kBIMG_4841.jpeg - 496kBIMG_4861.jpeg - 427kBIMG_4866.jpeg - 451kBIMG_4858.jpeg - 627kB

FredrikAssarsson - 2023-12-10 kl 20:55

Hela förarsidan stagades upp med fyra fyrkantsröraom fick binda ihop längden och tvären. Fösta i a-, b-, och c-stolparna så på höjden är allt också ihopknutet.

Sedan fram med skrikapan och kapa ur hela golvet. Därefter halva tvärbalken. Sedan snitta ur hela innertröskeln och mellantröskeln. Hur man tillverkar ett skitstort hål!

Finns nu två vägar att gå i sådant: antingen skruva av dörrarna för att minska vikten och hävarmen de utgör mot bilens struktur eller som jag ofta gör, behåll dörrarna på som facit på om saker börjar röra på sig. Så länge dörrarna stänger fint är bilen rak. Stänger de inte får man tex sätta en domkraft under någon av a, b, c stolpe för att justera formen tillbaka till där den ska vara. Dock sällan saker rör sig så mycket.

IMG_4993.jpeg - 529kBIMG_5001.jpeg - 627kBIMG_5002.jpeg - 2.8MBIMG_5004.jpeg - 396kB

FredrikAssarsson - 2023-12-10 kl 21:02

Golvplåten VF filéades tills den passade, hål för pluggsvetsar gjordes och sedan blev det till att forma om hela delen mot kardantunneln för närmaste golvplåten att köpa för berlina är till giulia men skiljer väsentligt i form vid växellådan så här får upp mot 30mm flyttas.

Golvet är punktat på plats men inte färdigsvetsat. Trivs dock med att få in lite form och struktur så tidigt som möjligt för att hålla ihop så det måste inte vara färdigsvetsat i detta skedet för det hjälper redan till att binda ihop halva bilen igen. Sitter nu fast mot bakre golvplåt, mot tvärbalk, mot längsgående balk, mot kardantunneln och mot torpedväggen. Lite mindre mjukt nu!

Med golvplåten inpunktad är det alltid mentalt skönt att hänga upp tröskeldelar. I detta fall mellantröskeln. Det ser mer färdigt ut direkt.

IMG_5005.jpeg - 433kBIMG_5006.jpeg - 401kBIMG_5007.jpeg - 446kB

FredrikAssarsson - 2023-12-12 kl 20:35

Finns inga inre trösklar att köpa får man göra själv.
Inhandlat ett helt ark 2kvm 1.5mm plåt enligt originaltjocklek. Turligt nog lite hjälp från en vän som har liten leksak på jobbet.
Slängde in en plåt och ut kom en tröskel. Eller ja nästan i alla fall. Det gick inte att bocka exakt likadant som original sp lite kap och svets så har den fått rätt form!

Passade på att laga baksätets tvärbalk också för den har nog gjort sitt.

Innertröskel fastsvetsad och plötsligt vill dörrarna passa precis som jag bestämt. Vilket sammanträffande :D

IMG_5037.jpeg - 412kBIMG_5043.jpeg - 334kBIMG_5044.jpeg - 423kBIMG_5046.jpeg - 329kBIMG_5050.jpeg - 360kBIMG_5041.jpeg - 503kB

FredrikAssarsson - 2023-12-12 kl 20:39

Gamla säkerhetsbältesinfästningen separerades från trasiga originaltröskeln och flyttades över till nya.

Efter femtioelva provpassningar som alltid kunde sedan mellantröskeln tryckas in på plats och snabbt svetsas ihop när alla mått redan är spot on.

Förberedelse är 90% av tiden. Svetsandet knappt 10%, resterande är kafferast:boing:

IMG_5053.jpeg - 366kBIMG_5054.jpeg - 387kBIMG_5055.jpeg - 332kBIMG_5056.jpeg - 389kB

Micke G - 2023-12-14 kl 09:00

Ojoj, jäklars vilket jobb. Väldigt imponerande att se.

FredrikAssarsson - 2023-12-14 kl 19:09

Tackar, det tar sin tid men snart färdiglagat.

Ny yttertröskel färdig på vänster sida.
Ny bottenpanel vid A-stolpe färdig på vänster sida.
I och med det är allt strukturelly färdigt på förarsidan så det var bara att hugga tag i passagerarsidan så golvet är bortsågat tillsammans med en del av tröskeln.

Nya golvplåten inpassad och färdigsvetsad

IMG_5061.jpeg - 452kBIMG_5063.jpeg - 529kBIMG_5075.jpeg - 523kBIMG_5076.jpeg - 618kB

FredrikAssarsson - 2023-12-14 kl 19:14

Högersidans rost urkapad, innertröskeln tillverkad och inpassad, mellantröskeln också inpassad för att se så vi är på rätt väg. Även yttertröskeln är inpassad i kalaset men nu ska allt plockas bort igen för att åtgärda rosten i tvärbalkarna innan innertröskeln kan börja hitta hem.



IMG_5077.jpeg - 385kB IMG_5081.jpeg - 3.1MB IMG_5080.jpeg - 488kB




skickar med lite stilstudie av hur Brutala Berlinan Berit kommer att se ut :saythat::boing: IMG_5082.jpeg - 350kB IMG_5083.jpeg - 422kB IMG_5084.jpeg - 336kB IMG_5085.jpeg - 383kB

[Edited on 2023-12-14 by FredrikAssarsson]

Atterhall - 2023-12-14 kl 19:23

Det blir bättre än nytt... :beerchug: Kommer den kunna bli så låååg?

FredrikAssarsson - 2023-12-14 kl 19:34

Återstår att se, jag har en bra bit fjädringsväg just nu men axel linds fjädrar har väldigt mycket gung i hjälpfjädern så det äter upp jättemycket av höjden ”i drift” så vi får se!
Just nu bygger jag med så mycket plats jag bara kan så får jag se lite vilken sluthöjd det måste bli.
Inuti hjulhusen finns så stora begränsningar så det går att kapa ur till en viss del innan det blir absurt stort ingrepp. Vi får se!

Goran_O - 2023-12-15 kl 08:57

Grymt imponerande.:worship:

Vid så här stora jobb, är det du som anskaffar alla trösklar och plåtar, som finns att köpa, allt eftersom du ser vad som behövs, eller är det kunden? Du tillverkar en hel del med ser jag.

[Ändrad 2023-12-15 av Goran_O]

FredrikAssarsson - 2023-12-15 kl 15:57

Då är dagens skörd klar. Innertröskel färdigsvetsad, mellantröskel färdigsvetsad, säkerhetsbältesinfästningen färdigsvetsad, a-stolpepanel byggd och svetsad, tvärbalkarna byggda och färdigsvetsade, yttertröskel fastsvetsad men ej färdig.


Ja angående plåt, ibland köper jag in allt och fakturerar vidare det till kunden men ibland får kunden själv köpa in vad jag listar som behövs.
Och allt däremellan tillverkar jag själv. Som i det här fallet så finns inga innertröklar till berlina jag byggde själv. Mellantröskel finns till giulia och duger att använda rakt av om man inte är noga med originalheten (tex vid trackday/rejsbygge som här). Yttertrösklar finns inte alls till berlina och giulians är i ärlighetens namn miiiilsvids långt ifrån men om man är ok med att de sitter 5-10mm längre in jämfört med dörren så funkar de som till en sådan här rejsig bil men till en originalbil får man räkna med väldigt mycket jobb om alla delar ska anpssas till berlina jämfört med giulia.

IMG_5089.jpeg - 356kBIMG_5090.jpeg - 312kBIMG_5091.jpeg - 407kBIMG_5092.jpeg - 487kBIMG_5093.jpeg - 334kB

AndersH - 2023-12-19 kl 09:19

:bananana: :cool:

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Då är dagens skörd klar. Innertröskel färdigsvetsad, mellantröskel färdigsvetsad, säkerhetsbältesinfästningen färdigsvetsad, a-stolpepanel byggd och svetsad, tvärbalkarna byggda och färdigsvetsade, yttertröskel fastsvetsad men ej färdig.


Ja angående plåt, ibland köper jag in allt och fakturerar vidare det till kunden men ibland får kunden själv köpa in vad jag listar som behövs.
Och allt däremellan tillverkar jag själv. Som i det här fallet så finns inga innertröklar till berlina jag byggde själv. Mellantröskel finns till giulia och duger att använda rakt av om man inte är noga med originalheten (tex vid trackday/rejsbygge som här). Yttertrösklar finns inte alls till berlina och giulians är i ärlighetens namn miiiilsvids långt ifrån men om man är ok med att de sitter 5-10mm längre in jämfört med dörren så funkar de som till en sådan här rejsig bil men till en originalbil får man räkna med väldigt mycket jobb om alla delar ska anpssas till berlina jämfört med giulia.

FredrikAssarsson - 2024-1-10 kl 17:27

Nu när vårt forum är tillbaka på fötter igen är det på sin plats att uppdatera lite igen!

Framskärmarnas botten knackades ihop, vek runt kanten, svetsade och slipade rent. Lite lätt spackel på det och primer så blev det klart inför lack.

Sedan skulle jag lacka rasket men det blev ju lite tragikomiskt för jag provade först en standard Rosso Amarante men den var extremt mycket ljusare än vad den här gamla lacken hade solblekts till! 😂 jag gjorde istället så att jag använde den lacken jag hade fått blandat till att ha som guide coat för att se om jag missat något.

Ny lack beställd, fick ta den närmaste av två andra kulörer, den ena för ljus mot lila, den andra för röd mot klarrött rödtjut 🍷.
Därav en något mer lilarosa nyans än tänkt. Alternativet är att polera den gamla lacken men ägaren vill ha kvar patinan.

IMG_5102.jpeg - 396kBIMG_5111.jpeg - 383kBIMG_5123.jpeg - 379kB

FredrikAssarsson - 2024-1-10 kl 17:29

Fick lite skräpdäck kränga på fälg och provmonterat med rätta fälgarna. R-däcket på 205/50 med faktiskt slitbanebredd närmare 215(!) ser det onekligen väldigt fläskigt ut! :deal::headbang:

IMG_5216.jpeg - 459kBIMG_5220.jpeg - 496kBIMG_5219.jpeg - 408kBIMG_5222.jpeg - 330kBIMG_5223.jpeg - 392kB

FredrikAssarsson - 2024-1-10 kl 17:31

FLÄSK! 🥓

IMG_5224.jpeg - 347kBIMG_5225.jpeg - 429kBIMG_5226.jpeg - 348kBIMG_5227.jpeg - 322kBIMG_5235.jpeg - 362kB

Atterhall - 2024-1-10 kl 21:17

Fett! :bananana:

Toyo är ganska breda, Kumho är betydligt rakare i sidorna (tillsammans med Nankang tror jag) men Dunlop är ännu fetare än Toyo. Jag har nåt gammalt Direzza 03 i 205/50-15 om du vill testa :P

FredrikAssarsson - 2024-1-11 kl 20:56

Det blir upp till Tommy att bestämma vilken däckbredd han ska köra med. Jag har byggt så brett jag kan så får vi se vilken rideheight som behövs om han väljer att gå jääättebrett😅

FredrikAssarsson - 2024-1-11 kl 20:58

Alltså nu vill jag också ha en Berlina med sådan breddning!
Kanske en Berlina Giardinetta GTA härnäst? :bananana:

IMG_5251.jpeg - 374kBIMG_5252.jpeg - 382kBIMG_5253.jpeg - 364kBIMG_5254.jpeg - 275kBIMG_5240.jpeg - 2.3MBIMG_5244.jpeg - 377kB

FredrikAssarsson - 2024-1-11 kl 21:01

Det här blir ju ballt!!!:headbang::headbang:

Nu får ägaren ta över och ha resten som rullande renovering. En till Berlina räddad och breddad

IMG_4728.jpeg - 507kB IMG_5248.jpeg - 488kB IMG_5249.jpeg - 438kB IMG_5250.jpeg - 406kB

[Edited on 2024-1-12 by FredrikAssarsson]



[Edited on 2024-1-12 by FredrikAssarsson]

Atterhall - 2024-1-11 kl 21:05

Helt underbart stuk på den, grattis till väl utfört arbete (som vanligt)!

1 maj blir spännande i år med möjligen TVÅ Brutal-Berlinor :beerchug:

Goran_O - 2024-1-12 kl 10:27

Faaaan va cool den blev.:afro:
Vilket arbete!:worship:

Undrar vad du kan göra med en 156'a?:saythat:

Micke G - 2024-1-12 kl 21:15

Jävlar vad hård. Behövs ingen mer touch up på den. Kör som den är.

FredrikAssarsson - 2024-1-13 kl 15:09

Jag tror nog den kommer behålla patinan om jag förstått ägaren rätt.

Känns som att den klev upp ett par poäng på rondellrespekt-skalan!

Goran_O - 2024-1-15 kl 06:55

Räknar iskallt med att någon tidning eller websida kommer göra reportage om båda bilarna, och ta bilder där de står bredvid varandra. Kommer att bli årets bilder och "vuxenplanscher".:beerchug:

Bergils - 2024-1-15 kl 07:17

Wow! Den blev ju helrätt!

Bergils - 2024-1-15 kl 07:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Räknar iskallt med att någon tidning eller websida kommer göra reportage om båda bilarna, och ta bilder där de står bredvid varandra. Kommer att bli årets bilder och "vuxenplanscher".:beerchug:


Hoppas!

selmer - 2024-1-15 kl 08:59

Fruktansvärt fet!

Jag tror att du startat en trend. Massor av berlinor kommer att dras fram under hönsskit och bråte för att få sina kexiga skärmkanter bortkapade :headbang::beerchug::bananana:

matfo - 2024-1-16 kl 10:13

Det blev riktigt bra! :beerchug:
De synliga, ej lackade, nitarna är helt klart en trevlig detalj.

Jag ska erkänna att jag var lite tveksam till de här breddarna när du visade planerna i projektets början men det blev som sagt hur bra som helst. :thumbsup:

Inte utan att jag saknar min Berlina... :dunce:

FredrikAssarsson - 2024-1-16 kl 22:03

Kul att höra! Hoppas att den tar sig iväg till skokloster så folk kan kika lite på den.
Det är lite trixigt att få till linjerna bra men jag gillar slutresultatet själv.

De ickelackade nitarna kändes rätt på den här bilen. På min egen kanske det blir ballt men det kan också bli för mycket och se ut som hejkomochhjälpmig men på denna är det rätt få nitar och de sitter så jämnt fördelat att jag tycker det blir sjukt mycket coolare så här. Men det är verkligen inte kul att montera färdiglackade prylar med popnittång! Stor risk att göra märken, det är en av anledningarna till att jag nöjt mig utan lack på mina breddare.

matfo - 2024-1-17 kl 15:41

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kul att höra! Hoppas att den tar sig iväg till skokloster så folk kan kika lite på den.
Det är lite trixigt att få till linjerna bra men jag gillar slutresultatet själv.

De ickelackade nitarna kändes rätt på den här bilen. På min egen kanske det blir ballt men det kan också bli för mycket och se ut som hejkomochhjälpmig men på denna är det rätt få nitar och de sitter så jämnt fördelat att jag tycker det blir sjukt mycket coolare så här. Men det är verkligen inte kul att montera färdiglackade prylar med popnittång! Stor risk att göra märken, det är en av anledningarna till att jag nöjt mig utan lack på mina breddare.

I mitt tidigare arbetsliv, dvs in bit in på förra årtusendet, använde jag tryckluftsdriven popnit"tång" och det minskar risken för att det slinter när man nitar avsevärt.

När det gäller din bil så tror jag också att det skulle bli "för mycket" med ej lackade nitar, men där är ju breddarna klart större och tar fokus på ett annat sätt.

Vore väldigt kul att se brutalBerlinorna på Skokloster :yes:

FredrikAssarsson - 2024-1-17 kl 19:20

Ja eller hur, jag tänker också att det kan bli för mycket med olackade nitar på min.

Jag var inne på en batteridriven popnittång från dewalt att komplettera min arsenal med men det får bli den dagen jag plockar av mina egna för att gjuta om nya breddare. Batteridrivna verktyg börjar bli så jäkla bra att jag föredrar det framför luftdrivna i rätt många fall. (Men vibrationerna är mindre på tryckluft..)