AlfaPower

164QV eller GTV6

mila - 2024-5-14 kl 17:16

Jag tror jag kör en Musk poll

Har två original bilar, 164QV -91 enda vad jag vet i landet med denna utrustning, 3:e ägaren med all utrustning utom elmanövrerade säten bak, lejongula Recaro stolar samt en GTV6 -85 2:a ägaren skinn AC lucka MT 27mm torsionsstavar och steg 2 bakfjädrar gula Koni samt Tarox skivor styv som satan.

Båda har stått i 20 år pga jobb och barn och båda behöver en rejäl renovering läs plåt mm, vem ska man satsa på eller ska man köra båda på tippen och köpa något nyare Spider GTV, 4C ed?



Chramon - 2024-5-15 kl 05:13

Renovera GTV 6an.... Är en bil värd att rädda + klättrar i värde.
164 gör du klar efteråt, eller så säljer du den och får ett bidrag till gtv renoveringen.
Skroten? Ja, då måste de vara helt bortom räddning.

Besar - 2024-5-15 kl 12:30

Tror 164 qv har nått kultstatus den med och klättrar i värde nog i samma takt som gtv6an. Finns färre 164or än gtv6or i Sverige.

Beror på hur du ska använda bilen, är det så att du vill ta med familjen på lite utflykter utan att de klagar allt för mycket så har du större chans med 164an.


Jag sålde min 164a QV 24v (projekt) och bestämde mig för att bygga en 75a som fyller den platsen istället, 4 dörrars "familjebil" för sommaren. Av den anledningen att jag blev trött på de framhjulsdrivna busso bilarna, jag gillar att jobba själv och tycker allt är bökigt och jobbigt när motorn sitter "felvänd".

Mrbengt - 2024-5-16 kl 09:39

Mitt hjärta är med GTV6an, men 4C är ju definitivt ett kul alternativ.

HEDBERG - 2024-5-16 kl 10:24

Gtv6 med qv motorn i från 164an såklart

mila - 2024-5-17 kl 18:29

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Gtv6 med qv motorn i från 164an såklart

Bra tänkt!!! Men jag har 2 st QV motor extra :)

mila - 2024-5-23 kl 17:18

De va fasligt va dålig poll det blev, jag som hade hoppats på att bli peppad :)

Men det räckte till att börja med GTV6an, lyfta ur den läckade tanken, löda ihop den och byta lite bränsleledningar men nu pumpar den soppar runt iallafall.

Har satt ett batteri på laddning och ska se om den dels gå runt sedan kolla att tändsystemet lirar och slutligen försöka starta upp den i helgen.

Känns rätt kul faktiskt så här långt.






[Ändrad 2024-5-23 av mila]

patjo - 2024-5-23 kl 19:03

Bra start! Vi kan väl försöka inspirera varann lite? Jag har själv en bakvagn som behöver ses över.




mila - 2024-5-24 kl 17:42

Tack alla och speciellt patjo för ljudet :)

Gick och letade efter nycklarna till tändlåset, den har stått olåst sedan 2004... sa till frugan jäkla tur ingen snott den :)

Tände på första men lägger av, detta känns bekant och nu efter en stund får det mig att tänka på luftmängdmätar problem, tex om man ej anslutit den

Nåja, lördag så kanske man kan grejja vidare

IMG_7939.jpg - 3.9MB

IMG_7940.jpg - 5.3MB

IMG_7941.jpg - 3.7MB

[Ändrad 2024-5-24 av mila]

[Ändrad 2024-5-24 av mila]

George Junior - 2024-5-26 kl 11:53

Bra start där, vid närmare eftertanke så hade jag nog börjat med den bil som man snabbast kunnat få ut på vägen och använda. även om den är skabbig. Så ont om tid och motivation som man har när man har familj och annat som händer så gäller det att ha ett project som man ta framåt i små steg. Ingen pallbocksdrottning.

Typ "skura ut mossan ur dörrarna - en tur till glasskiosken med ungarna i baksätet". Så kanske familjen också tänder på projektet.


[Edited on 2024-5-26 by George Junior]

mila - 2024-6-1 kl 19:03

Kanske ska nämna att fåglarna mer eller mindre redan lämnat boet, dock när deras kassa sinar så kommer dom åter :)

MEN, frun är kvar och kissen å det är inte så illa trots allt :)

Bränsle pumpen har börjat bråka och startar inte varje gång, men grundproblemet att få pumpen att gå när startmotorn eller luftmängdmätaren säger att motorn suger luft är fortfarande olöst men sakta sakta börjar jag komma ihåg hur sakerna fungerar.

Jag har temporärt lött ihop tanken så den är tät men inte lokaliserat grundproblemet varför motorn stannar efter några sekunder.

Bränslepumpen är på sista versen då den ibland inte startar men det har jag koll på så ingen showstopper.

Min dotter vill att jag ska sätt upp en youtube kanal men inte min grej riktigt ;)



[Ändrad 2024-6-1 av mila]

[Ändrad 2024-6-1 av mila]

FredrikAssarsson - 2024-6-2 kl 12:52

Då får väl hon stå för produktionen och du stå för materialet :D

Jag hade nog också gått på inriktningen att fixa den med minst jobb först

mila - 2024-6-4 kl 17:51

Någon som vet varför inte ECU aktiverar bränslepumps relät via pinne 85?

Jordar jag den så startar bilen dock.

Chramon - 2024-6-5 kl 04:36

Du mekkar väl fortfarande GTV 6? :cool:
Som du tidigare skrev och jag minns så aktiveras bränslepumpsrelät när startmotorn går.
Och när motorn startar... flärpen i lmm lämnar P läget tar den över styrningen av bpumprelät.
Har kanske hänt nåt inne i lmm pga långt stillestånd. Oxid mellan släpsko och kontaktytan?

TurboB - 2024-6-5 kl 08:34

Pumpen kontrolleras av relä/dubbelrelä, insprutningsrelä, kärt barn har många namn.
På äldre L-jetronic, före -78, används LMM flap-closed switchen för att styra reläet. Då kan man trycka lite på flärpen så ska pumpen gå. När nyckeln vrids till "crank" tvångskör reläet pumpen.
På alla senare L-jetronic går reläet enbart på tändpulser (för en V6 min. 150rpm).

Besar - 2024-6-5 kl 11:12

På min 75a och gtv6a så går pumpen igång när jag rör LMM flärpen (med tändningen på då såklart).

Dubbelrelät brukar vara den första man ger sig på.

mila - 2024-6-5 kl 18:04

Hej å tack för alla svar

85 på detta dubbelrelä kommer från ECU och som jag fattar det så ska den signalen jordas via ECU men den gör inte det.

LMM verkar fungera som den ska iallafall map på strömbrytaren i den som ska dra igång pumpen, men återigen utan jord på 85 så kan jag inte se att pumpen kan gå.

Är jag ute och cycklar? annars, vad kan få denna signal från ECU att jordas eller är ECU trasig vilket jag inte tror men man vet aldrig.

Spelar ingen roll om jag lekar med LMM eller kör startmotorn alltså, pumpen går inte utan att 85 är jordad.

Har även kollar krocksensorn som sitter bredvid relät men den verkar okey.

Bak under sidorrutorna sitter det på var sida några sensorer också, någon som vet vad det är för sensorer?


Och ja, GTV6 -85

[Ändrad 2024-6-5 av mila]

Finnland - 2024-6-6 kl 07:33

Quote: Ursprugligen inlagt av mila  
Hej å tack för alla svar

85 på detta dubbelrelä kommer från ECU och som jag fattar det så ska den signalen jordas via ECU men den gör inte det.

LMM verkar fungera som den ska iallafall map på strömbrytaren i den som ska dra igång pumpen, men återigen utan jord på 85 så kan jag inte se att pumpen kan gå.

Är jag ute och cycklar? annars, vad kan få denna signal från ECU att jordas eller är ECU trasig vilket jag inte tror men man vet aldrig.

Spelar ingen roll om jag lekar med LMM eller kör startmotorn alltså, pumpen går inte utan att 85 är jordad.

Har även kollar krocksensorn som sitter bredvid relät men den verkar okey.

Bak under sidorrutorna sitter det på var sida några sensorer också, någon som vet vad det är för sensorer?


Och ja, GTV6 -85

[Ändrad 2024-6-5 av mila]


Sensorer låter lite som nått eftermarknadslarm. Kan även förklara ditt strömproblem. Är det inte en alarmfob som hänger i nyckelringen också?

[Ändrad 6-6-2024 av Finnland]

Atterhall - 2024-6-6 kl 07:58

Det finns en hel del om L-jetronic på olika sidor och forum - också här på AP.

Här är en rätt uttömmande beskrivning som jag haft nytta av. Den är för US-versionen, men tänk bort det som står om syresensorn så är det mesta annat lika…

https://hpsimotorsports.com/blogs/tech-articles/gregs-bosch-...

När du ändå är och skruvar bland sladdar och slangar finns det några relaterade till den svensk/schweiziska avgasreningen du kan ta bort och plugga hålen för, så blir det enklare att få den att gå rent sen - om det inte redan är gjort. Kan lägga upp bilder på vilka det är lite senare - bilen är en bit bort just nu.

[Ändrad 2024-6-6 av Atterhall]

mila - 2024-6-6 kl 19:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av mila  
Hej å tack för alla svar

85 på detta dubbelrelä kommer från ECU och som jag fattar det så ska den signalen jordas via ECU men den gör inte det.

LMM verkar fungera som den ska iallafall map på strömbrytaren i den som ska dra igång pumpen, men återigen utan jord på 85 så kan jag inte se att pumpen kan gå.

Är jag ute och cycklar? annars, vad kan få denna signal från ECU att jordas eller är ECU trasig vilket jag inte tror men man vet aldrig.

Spelar ingen roll om jag lekar med LMM eller kör startmotorn alltså, pumpen går inte utan att 85 är jordad.

Har även kollar krocksensorn som sitter bredvid relät men den verkar okey.

Bak under sidorrutorna sitter det på var sida några sensorer också, någon som vet vad det är för sensorer?


Och ja, GTV6 -85

[Ändrad 2024-6-5 av mila]


Sensorer låter lite som nått eftermarknadslarm. Kan även förklara ditt strömproblem. Är det inte en alarmfob som hänger i nyckelringen också?

[Ändrad 6-6-2024 av Finnland]

Hmm, ingressant tanke ska kolla upp den. Det sitter ett larm i bilen så fullt möjligt att dom kopplat larmet via denna "85"

bra ide!!!!

to be cont. ;)

mila - 2024-6-6 kl 19:07

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Det finns en hel del om L-jetronic på olika sidor och forum - också här på AP.

Här är en rätt uttömmande beskrivning som jag haft nytta av. Den är för US-versionen, men tänk bort det som står om syresensorn så är det mesta annat lika…

https://hpsimotorsports.com/blogs/tech-articles/gregs-bosch-...

När du ändå är och skruvar bland sladdar och slangar finns det några relaterade till den svensk/schweiziska avgasreningen du kan ta bort och plugga hålen för, så blir det enklare att få den att gå rent sen - om det inte redan är gjort. Kan lägga upp bilder på vilka det är lite senare - bilen är en bit bort just nu.

[Ändrad 2024-6-6 av Atterhall]

Ska kika på dessa länkar helt klart.

Vad jag jagar är finns det någon sensor som kan stänga av pumpen förutom krocksensor?

Avgasrening od har knappast att göra med pumpen men helt rätt, sådan skall bort :)



mila - 2024-6-8 kl 18:22

Har bla försökt att följa denna

https://www.alfabb.com/attachments/trouble-shooting-bosch-l-...

Men den verkar inte stämma helt tycker jag.

85 på relät går till ECU/28 och som jag ser det måste den jordas för att reläerna ska kunna dra.

Så har fortfarande inte kunnat se vad som kan inaktivera den, men jag har dock ej ännu kollar upp hur mitt Cargard larm är kopplat iofs men vill minnas att det bara bryter startmotorn


s10ee43.gif - 48kB

[Ändrad 2024-6-8 av mila]