AlfaPower

Alfasud/33 bakre krängare, ritning

Finnland - 2024-12-30 kl 19:51

Hittade denna på en gammal backuphårddisk. Om inte minnet sviker så ska måtten vara tagna från autodeltakränaren som användes av trofeobilarna. Finns säkert sedan tidigare här på siten men jag postar på nytt.


Roll1.jpg - 129kB

Atterhall - 2024-12-31 kl 10:47

Häftigt! Jag antar utifrån formen att den var monterad bakåt med tvärstaget strax innanför bakstammen?

Det är lite intressant hur mjukt satta de måste ha varit, ändå. Lite snabbt räknat utifrån de angivna måtten ger en sån kränghämmare inte mer än ca 3 N/mm - det motsvarar typ 10% av en originalfjäder på ca 30 N/mm så inte orimligt. Min hembyggda kör jag nu på ca 40 N/mm... Men jag gissar att den stora skillnaden är däck där moderna r-däck har en helt annan greppnivå även jämfört med slicks på 80-talet.

[Ändrad 2024-12-31 av Atterhall]

Finnland - 2024-12-31 kl 15:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Häftigt! Jag antar utifrån formen att den var monterad bakåt med tvärstaget strax innanför bakstammen?

Det är lite intressant hur mjukt satta de måste ha varit, ändå. Lite snabbt räknat utifrån de angivna måtten ger en sån kränghämmare inte mer än ca 3 N/mm - det motsvarar typ 10% av en originalfjäder på ca 30 N/mm så inte orimligt. Min hembyggda kör jag nu på ca 40 N/mm... Men jag gissar att den stora skillnaden är däck där moderna r-däck har en helt annan greppnivå även jämfört med slicks på 80-talet.

[Ändrad 2024-12-31 av Atterhall]


Med tanke på att trofeo alfasud började redan 1975 så kan man anta att däcken var mycket sämre än så. Kan anta att körstilen var annorlunda på den tiden också och det handlade mycket mer om balans och att köra på lite sladd. Har för mig att dom var monterade rakt i golvet framför tanken och att det var med u-klämmor fastsatta i framåtgående länkarmarna. På så sätt kunde man ändra längden på hävstången lite också.

Atterhall - 2025-1-1 kl 20:34

Jag tror vi kan konstatera att de VAR tämligen mjukt satta… :D:steering:

IMG_4279.jpeg - 182kB

Enell - 2025-1-5 kl 20:04

Kul, jag skall kolla hur en sån konstruktion skulle landa in på min svarta när den hämtats hem framåt våren.

Borde bända och bryta en del i längsled i den där om den var fäst i länkarmarna med klammer, helst med tanke på den yviga krängningen på bilderna. :D

Finnland - 2025-1-5 kl 20:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Kul, jag skall kolla hur en sån konstruktion skulle landa in på min svarta när den hämtats hem framåt våren.

Borde bända och bryta en del i längsled i den där om den var fäst i länkarmarna med klammer, helst med tanke på den yviga krängningen på bilderna. :D


Så är det. Så här såg Autodeltas instruktioner ut iaf år 1983.


PXL_20250105_212453229.jpg - 2.3MB

Enell - 2025-1-6 kl 10:18

Jaha där ser man, ser inte så komplicerat ut.

Men brukar det inte sitta ett avgassystem där?

rstx - 2025-1-6 kl 12:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Jaha där ser man, ser inte så komplicerat ut.

Men brukar det inte sitta ett avgassystem där?


Nej det sitter på andra sidan där det är mer plats mellan tank och kaross.
Trångt ändå iofs men det funkar nog

sudsune - 2025-1-6 kl 13:00

alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt

Atterhall - 2025-1-6 kl 19:03

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Jaha där ser man, ser inte så komplicerat ut.

Men brukar det inte sitta ett avgassystem där?


Nej det sitter på andra sidan där det är mer plats mellan tank och kaross.
Trångt ändå iofs men det funkar nog


Autodelta-Sprintarna hade väl side-pipe? :headbang:

Inga 95 db-krav där inte...

Autodelta Sprint Trofeo 83.jpg - 155kB

Atterhall - 2025-1-6 kl 19:05

Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  
alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt


Sant - men just den krängaren i utförandet enligt ritningen är så mjuk, så det pallar nog bärarmarna med också. Sen gör den nog varken från eller till, men det är en annan femma... ;)

[Ändrad 2025-1-6 av Atterhall]

Finnland - 2025-1-6 kl 20:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  
alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt


Sant - men just den krängaren i utförandet enligt ritningen är så mjuk, så det pallar nog bärarmarna med också. Sen gör den nog varken från eller till, men det är en annan femma... ;)

[Ändrad 2025-1-6 av Atterhall]


Om bakvagnen i övrigt 1983 så står det kulleder istället för bussningar. Fjädrar +20%(?) och dämpare +75%. Står inget om sänkning eller så. Rätt mjukt lär det bli ändå.

Besar - 2025-1-7 kl 08:04

Köpte en trackday 33a för några veckor sen, enligt säljaren så köpte han denna krängare på någon dansk sida för länge sen, han tyckte den fungerade väldigt bra.
Kan ta mer bilder när jag börjar jobba på den bilen.



IMG_1329.jpeg - 4MB

Atterhall - 2025-1-7 kl 08:47

Spännande, förstår jag bilden rätt att den alltså inte sitter fäst i karossen - bara i bärarmarna?

Finnland - 2025-1-7 kl 09:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Spännande, förstår jag bilden rätt att den alltså inte sitter fäst i karossen - bara i bärarmarna?


Rent tekniskt så behöver väl den inte vara fäst i karossen? Så länge den stretar emot den vridande rörelsen.

Guson - 2025-1-7 kl 15:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Spännande, förstår jag bilden rätt att den alltså inte sitter fäst i karossen - bara i bärarmarna?


Rent tekniskt så behöver väl den inte vara fäst i karossen? Så länge den stretar emot den vridande rörelsen.


Det är så det är gjort på exempelvis Volvo 240, den sitter bara mellan de nedre bärarmarna.

1501060602l.jpg - 79kB

Guson