AlfaPower

Giardinetta-bygget online -närapå, del III

Georg - 2003-6-25 kl 18:44

Första bilderna efter hemkomsten. Det var attan vad det var svårt att fota silvermetallic...

Jag höll lackerarn på en låg prisnivå varför man kan acceptera lite svaj i plåten här och var..Hade jag betalt som folk så hade resultatet i det fallet varit annat. Den kommer ev att användas som bruksbil och då blir det ändå snart skador. Men man kan konstatera att nya plåtdelar som kastas in och ut ur rep.objekt gärna med säten och annan bråte uppepå - dom plåtbitarna tar mycket skada. Det är mkt svårt att få stil på dom. Sen med gamla reparerade delar blev det en ännu tuffare uppgift. Men lackytorna är fina. Den lackerarn kan jag lugnt rekommendera.

GRÖ_0105m.jpg - 47kB

Georg - 2003-6-25 kl 18:48

Ja - då är det bara att plocka ihop några smågrejer så är det klart !
Hej och hå det finns lite upplagrat som ska dit. Det blir ett pyssel.
Först ska i alla fall bilen vaxas ! Det har jag fått order om. Sen går jag på med hålrumsvätska. Kanske underredsmassan med. Kanske senare med den. Blir lite kladdigt att jobba möjligen med färsk sån.
Sen ska innertak på plats. Det är väl ungefär tankarna just nu.

Det blir att :smash:

GRÖ_0104m.jpg - 49kB

mopar - 2003-6-25 kl 18:57

Sorry att jag lägger mig i... men vaxa på nylackat?
Trodde att man absolut inte fick göra det?

Annars ser det bra ut Georg.. nu börjar det roliga jue :)
/mopar

trephination - 2003-6-26 kl 00:22

Sådärja! Nu börjar den ta rejäl form :thumbsup:
En nyfiken fråga bara... Hur f*n monterar man innertaket?

AWE - 2003-6-26 kl 00:47

OJ, blev ju kanonfin !

Kunta - 2003-6-26 kl 00:57

:worship: Jag är imponerad. Mitt eget slit med race bilen känns som blahablaha i jämförelse med detta. :worship:

Georg - 2003-6-26 kl 07:49

Nä Kunta så stort är det inte. Deppa inte.
Innertak, tja det är ju ett antal "kanaler ditsydda på baksidan som man stoppar bågarna i som sen hakas i takkanterna. Sen viker man tyget runt plåtkanterna vid fönsterna och limmar. Men först ska joxet sys. Och det ska vara exakt som det gamla. Men det ska gå. Sen brukar det vara ett dragande ( och svärande ) innan det blir slätt. Tyget gick på knappa 500 spänn på Bil & Marin Textil intill Sviestad (Hackefors) i Linköping.
Det där med att vaxa nylackat är ingen nyhet. Det har jag hört sen länge tillbaka. Men det gjorde man kanske inte på den gamla goda tiden med Vallen eller , Mopar ?:smash:

Georg - 2003-7-5 kl 10:22

Igår fick jag äntligen lite regnuppehåll så det gick att blåsa hålrumsvätska från taket och neråt. Ett riktigt slabbgöra men känns bra att veta att man hävt på ordentligt. Ändå räckte inte de nära 3 litrarna jag hade tillhands.. Men natruligtvis skulle man haft 5 man med små pytsar att samla upp överskottet så hade det räckt bättre...
Här en bild från det andra pillgöra´t.
Motorpaketet är nästan klart, håller på med bromsoken och reglagen till förgasarna just nu. Det blir som vanligt spännande att se om oken håller tätt. Det får man inte veta förrän allt är på plats i bilen och är närapå oåtkomligt. Det händer då och då att man kan få läck i justeringsskruvarna....

GRÖ_0107m.jpg - 51kB

Oerhört läckert !

146Ti - 2003-7-6 kl 01:19

Tycker att det ser fantastiskt bra ut - som sagt nu har du bara nedförsbacke kvar innan du är hemma ! Grattis i förskott:beerchug:

Otroligt snyggt!

Alfa Racing - 2003-7-6 kl 06:36

Bilen blev ju skitsnygg. Bara att gratulera.

Fortsätter du så här kommer den att bli världsunik, jag menar när såg du en sån bil i bättre skick än ny senast?????

/Bengan

Bra jobbat Georg.....

Scalex - 2003-7-6 kl 06:51

........blir ju nästan "utställningsputs" på bitarna:D
Ska bli kul att få se bilen färdig..........

Georg - 2003-7-6 kl 08:59

Det blir inte snyggare än nytt AlfaRacing ....Bilder kan ljuga med. Men det är ju rätt fräsht - just nu -. Får man bara köra den en månad sen så är det begagnatskick igen.
Nu är oken på plats och alla slangar är snart där till servo & avluftning & vatten. Hoppas ha paketet klart till lunch så man kan få ställa undan och ta in bilen istället.:banana:

Alfa Boxer

Georg - 2003-7-6 kl 15:28

Japp ! Då var den klar !
Saknas endast oljor, chokewire & handbromswire.
Då tar vi ett tag med montering på karossen då...
:smash:

J----lar så fin den blir

Bergils - 2003-7-10 kl 08:06

Ska bli kul att se live!

Leo - 2003-7-10 kl 08:48

Du e ju otrolig!! :D

:worship:

Georg - 2003-7-10 kl 08:49

Bilden kom inte med...

GRÖ_0111m.jpg - 80kB

Georg - 2003-7-10 kl 08:53

Tyvärr har det blåst in massa färgdamm i dörröppningar så jag får ta en omgång och lacka om i ett senare skede...måste få alla delar på plats nu mens jag ännu hittar dom...det ligger grejer överallt som man ska kliva över.

Ser bra ut!

HanZolo - 2003-7-10 kl 08:54

Ser ruggigt bra ut, Georg. Kul att se att några blir klara med sina projekt. Din Giardinetta blev skitsnygg i silver. Hoppas men får se den live nån gång...

:beerchug:

//H

Georg - 2003-7-10 kl 08:58

Ja det gäller ju att man hittar på nåt anmnat så man får för sig att sälja...så det ska väl finns en chans att se´n nångång.
Kanske man hinner till Mantorp. Går inte att bedöma hur lång tid det tar...

inet - 2003-7-10 kl 10:20

Georg.....hur mykke har detta projekt kostat hitills...?

Georg - 2003-7-10 kl 11:06

Bil & plåtdelar ca 7.000
Övrigt inköpta delar kanske 3.000
Lack 8.000
Externt jobb 1.500
Sen blir det massa småskit säg 2.000

Då har vi bortåt 22.000....

Sen kommer det väl till lite däck då.

Och jag som inbillat mig att det här blir billigt. Det blir alltså 25 lapp innan det är färdigt.
Å "lite" arbetstid, men kul det mesta.:bondage:

25 papp för en ny bil...

HanZolo - 2003-7-10 kl 12:07

Jag tar den Georg. Inget prutande jag lovar.

Jasså, du vill ha betalt för arbetstiden också...:dunce::smash:

//H

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Bil & plåtdelar ca 7.000
Övrigt inköpta delar kanske 3.000
Lack 8.000
Externt jobb 1.500
Sen blir det massa småskit säg 2.000

Då har vi bortåt 22.000....

Sen kommer det väl till lite däck då.

Och jag som inbillat mig att det här blir billigt. Det blir alltså 25 lapp innan det är färdigt.
Å "lite" arbetstid, men kul det mesta.:bondage:

Seb - 2003-7-10 kl 12:22

Jag vill åxå lacka för 8000:- :(

Ser nog på minst det dubbla!!

Najs jobbat Georg, skall bli kul ett se färdigt.

Seb

Georg - 2003-7-14 kl 08:22

Hemma igen efter 3 dagars jobb......
På Giardinettan är av ngn anledning takbågarna till innertaket av lackat järn. På vanliga suddarna brukar det vara galvat. Nåväl rostiga & fastrostade i taktyget.....Hittade 2 gamla sudbågar galvade så nu har jag 3 som ska avrostas och lackas.
Lästa Classic Motor om avrostning med kaustik soda - och - lite ström om det behövs.
Snål som man är är man rädd om dropparna och samtidigt är det ju inte lätt att hitta en balja på dryga metern att lägga ner grejerna i. Här har jag tagit änden på vattenslangen-satt en kraftig klämma över vikning av slangen på lämpligt avstånd. Då har man en dryga meterns slang att stoppa grejerna i. Förutom bågen ska det i remsor av zinkplåt som har en större yta än själva bågens. Så jag la en remsa på varje sida och pressa i. Därefter blandades sodan till enl. styrka färgborttagning. Varmt vatten stod. Men jag körde kallt. Och herre jisses, där behövdes inte nåt varmvatten. Flaskan jag blandade i blev så varm så det fanns inte planer att hålla i den. Fyllde i alla fall på då i slangen med soda tills det började sjöa över. Nu står det där och bubblar så fint...
På bilden ser man först slangen som jag riggat upp i stående med båge nr. 2 i. Sen ligger en remsa zinkplåt, sen en rostig och sist en färdig. All rost är borta och endast lite färg sitter kvar.
Till skillnad från när man lägger det i syrabad så rostar det inte när man tar upp det i luften och sköljer av efteråt. Förmodligen har vi här fått ett tunt lager zink på ytan.
Det här var ball. Enl.uppgift ska inte heller metallen angripas och gradvis försvinna som i syrabad. Rost som sitter närmast den friska metallen omvandlas till järn igen i denna elektrolyt som det handlar om.
Vidare säger man i artikeln att om grejen som ska fixas är mkt rostig så att man inte får kontakt mellan zinkenplåten och grejen så kan man lägga en svag spänning från batterilddare med en klämma i vartdera metallen. Men vad det inte står är att man gissningsvis måste se till att det INTE är kontakt då mellan grejerna efter en stund när det verkat lite. Då lär ju säkringen i laddaren gå.....

Du Micke G - har du kollat i ditt syra-kar om det finns några grejer kvar ???? så här efter hemkomsten från semestern...

Nähej nu är det brådis att gå ut och peta i den sista bågen. FORT går det med !:smash:

GRÖ_0116m.jpg - 45kB

theseal - 2003-7-14 kl 08:27

Akta dig Georg, verkar lite väl McGyver med slangar och grejjer. Inte SÅ spännande att få en dusch Kaustik soda i fejjan.

Ser bra ut, som vanligt får man tillägga. Hur ser den rosten som tillbakabildats till plåt genom elektrolys-processen ut??? är det något man med fördel kan göra på en hel karros ?? ;-)

Georg - 2003-7-14 kl 08:37

Ser lite gråaktigt metallren ut. Ska tillägga att jag drog nåra drag med ett grovt slippaper först på dom så jag skulle få lite kontakt med zinken. Därav blänker det lite om den rostiga bågen i mitten.
Självklart skulle det funka med en hel kaross...du får väl räkna på hurm mkt soda det skulle gå åt. För detta tja det gick i praktiken åt en fjärdedels flaska sodapulver a´38:- helflaskan.

Om du kan rigga en balja för detta så tar det sen en halvtimme-så är bilen klar !!!
Men rost som ligger i skal så att säga utanpå plåten kommer inte tillbaka där den satt om du nu börjat fantisera...
Ska kolla vilken pol som var vilken på laddaren...kanske skriver jag en FAQ om detta sen när jag provat lite mer.
Den skvätt jag blandat för mkt la ja en fästbygel till styrningen i som såg ut som f-n. Utan zinkplåt. Den är ren nu med...

Georg - 2003-7-14 kl 08:40

- men nu har jag slängt i en remsa zink i och nu ändrar den färg från metallvit till grå. He he - det här är verkligen en ny upplevelse. Men som du skriver Sälen - det går åt handskar och skydd för det här är vassa grejer...
Handskarna ligger också där på bilden som synes..:banana:

theseal - 2003-7-14 kl 08:44

mycket ball Georg. lycka till och skriv en FAQ.

Micke G - 2003-7-14 kl 08:45

Ojoj, problem med innertaksbågar.
Det verkar som om man kan få problem med det mesta när det gäller gamla sudar.
Men du har ju en förmåga att få stil på´t ändå.
Badkaret med rostiga sudprylar i citronsyra tömde jag i våras. Då hade prylarna legat i badet i 8 månader. I vintras var badkaret bottenfryset, men alla prylar verkar ha klarat sig bra ändå så nu har jag många frächa bitar att skruva på plats. Det som klarar sig sämst är dom övre fjäderskyddsringarna, dessa verkar rosta rejält på Sudarna.

/Micke

Georg - 2003-7-14 kl 09:01

Blir den helt ren en bakaxel till Sudden ?

Micke G - 2003-7-14 kl 09:23

Det kan du lita på, helt rostfri in i minsta por. Jag hade en bakaxel i badet i vintras
den blev så där härligt rostfri så jag tänkte nästan klarlacka den.

/Micke

Georg - 2003-7-14 kl 09:24

Jag ser nu så här efteråt att jag skulloe låtit bågarna ligga kanske en timme i drickat. Finns fortfarande lite spår kvar av rost på ngra ställen:wall:
Men det skiter jag i. Får slipa lite kanske. Måste börja få lite flyt så det händer nåt..

Alfetta - 2003-7-14 kl 09:40

Så det funkar faktiskt, läste också om det i Classic Motor, å andra sidan så brukar dom vara på det klara med vad dom skriver i den tidningen, måste testa nångång.
Skriv gärna en FAQ. på det hela.
/Kaj

Georg - 2003-7-16 kl 10:06

Idag är jag trött. Sydde innertak i natt.
Måtte det passa nu.

Har varit framme på morgonen nu med hålrumsslangen för 3:e gången och sprutat på ställen som jag är osäker på...
Det finns alltid gömmor som man inte når. I A-stolparna t.ex kring rutan. Där ligger ett fack gömt som bara är 4-5 mm plats i. Men jag lyckades peta upp plåten lite upptill på sidorna där den bara är punktad och fick in en sån där ca 4 mm:s slang som finns till sprayflaskor.

Det värsta är att det dryper vätska överallt. Blir inte lätt att få dit innertaket utan att få kladd på´t.

Men skräcken att få se hur det börjar resa sig nånstans med rost efter ett halvår gör att man trots allt kladd och smet gärna går på´t igen och igen.
Jag har tror jag nämnt i mina rostartiklar på FAQ:n om hur det brukar se ut i spalten mellan inner & ytterskärmar på alfor man svetsat skärmkanter på. Inte ett spår av hålrumsvätska trots flera tuff-cote behandlingar. Vätskan når aldrig in eftersom det inte går att blåsa in i en spalt. Man måste vräka på så att det rinner in.
Alltså - först sprayar man som vanligt. Sen går man tillbaka några gånger och dprutar mera stillastående högst upp på hjulhuset så långt ner i spalten som möjligt. Då får man det att rinna ner ordentligt.

Nu ska jag ta ett tag med kabelhärvan närmast.

Jag drömmer så länge om :steering:

Georg - 2003-7-18 kl 06:44

Det går lite trögt pga. diverse annan konkurrerande verksamhet. I sökandet efter några gamla kort i annat sammanhang hittade jag på några kort på första Sudkombin jag byggde. Här är ett av dom. Bakluckan är från Citroen GS/Combi med ruta som går upp en dm på taket. Kanske inte så snyggt men karossformerna är samtida och passade måttmässigt. Från den här vinkeln där man knappt ser bakdelen är den inte så dum. Nävars det blev ganska "rätt" det bygget men tyvärr försvann den till Transsylvanien med en hemvändande flykting. Den här hade varit kul att ha kvar faktiskt.

Sudskåp 2.jpg - 51kB

Micke G - 2003-7-18 kl 07:51

Ja visst går det trögt just nu, försökte jobba lite med 33 kombin igår men jag håll på att flyta bort i svett under bilen.
Jag gillar verkligen dina tidigare byggen,
tänk om du hade haft dom kvar, rena sudorgien.

/Micke

Georg - 2003-7-18 kl 11:30

Ja det är härligt med lite orgier !!!
Jag la faktiskt ner en hel del jobb på att leta rätt på bilen, för jag visste att det var en invandrare i Tranås som jag sålde till.
Men såsmåningom visade det sig att det var en skatteskuld på´n och allt tydde sen på att man drog till sydEuropa och gav fanken i skatten. Sen dess har den inte hörts av.
Lite kuriosa är att jag köpte loss den på skroten i Mjölby från början. Den låg på backen utan hjul och så trots all rost rätt vettig ut. Så det blev lite nytt chassienr å så men den skulle ju ändå regbes. så -

Nu har jag i alla fall fått dit kabelhärvan och lpedalställ & värmepkt.
Men - var fanken är alla muttrar och gummigenomföringar etc etc ???
Jag som hade stenkoll på var allt var. Men det är bara att plocka på det man hittar så efterhand springer man väl på det som saknas. Som tur är har jag ju framdelen av ursprunget kvar utanför så jag kan kolla & plocka en del.
Nog för att man skruvat på sud i sina dar men likt f-t så är man inte hundra på hur en slang eller annat ska ligga.

Men snart :revs:

Mja - i drömmen i alla fall...

Georg - 2003-7-20 kl 06:51

INNERTAK !
Äntligen klart - i stora drag.

Jobbar med ett kontaktlim som inte hugger efter en 10-15 minuter utan Casco vattenbaserat på
burks som är hur lätt som helst att pensla på, inte minsta kalddigt. Sen ska man montera efter
45 minuter till 4 timmar. = man har gott om tid att jobba med det. MEN - eftersom det är
vattenbaserat så torkar ju int eländet i denna enorma luftfuktighet vi har nu.
Det tog 6 timmar innan det ens var ide´att försöka...
Men nu är det upphakat med 5 bågar som jag sytt kanaler för och sen vikt om plåtkanterna vid
fönstren etc runt om - där jag alltså limmar.
Nu ska det monteras 3 kurvhandtag och solskydd & backspegel. Har tagit vissa grova mått
innan jag klistrade det sista så jagg har en hum om var hålen är till kurvhandtagen....bakom
tyget.
Då försvinner nog det sista av ojämnheter i sträckningen - tror jag.

GRO_0118m.jpg - 49kB

Alfetta - 2003-7-21 kl 06:57

Imponerande, det är grymt svårt att jobba med innertak. Finns det nåt som du inte klarar av ????:beerchug:
/Kaj

Georg - 2003-7-21 kl 07:28

Det får du fråga nån annan......Jorå det finns nog en hel del. Växellådor ger jag mig aldrig på t.ex. Lackering är skitsvårt.

Idag tvättar jag sidoklädslar som ska lackas om med vinyllfärg i svart kulör.
Sen ska det dragas nya bränsle & bromsledningar till bak, lägger plaströr 6 & 8 mm till bränsle ovanpå tröskeln inne i bilen liksom bromsröret då, förståss i kopparnickel. Nåt annat vill jag inte använda på en bil....
Få se vad provningen säger om plaströr i bilen....Chefen därnere har semester så svaret kommer väl lagom till bes.
Bromsrör däremot är OK att ha inne i bilen.
Får lägga mkt jobb dock på genomföringarna av naturliga skäl.

Har lite mer småplock med signalhorn & fångare fram som är enkelt att fixa innan motorn kommer i. Sen om några dagar ska drivpaketet i faktiskt. Då börjar det kännas som en bil misstänker jag.
:banana::steering:

Georg - 2003-7-31 kl 09:48

Ber bara att få informera om att elsystemet är på plats och FLERA funktioner har kommit igång.
Har varit lite huvudbry eftersom det var avklippt en massa kablar VÄ.fram. Nu är det väl egentligen bara elkopplingarna till kylfläkten som jag inte har 100 koll på.

Annars väntar jag fortfarande på besked om jag får lägga bränsleledningarna inne i bilen från Bilprovningen. Basen har visst semester än.

Lördag kommer basen på MC-veteranerna i Nässjö för att kolla statusen och ska skriva ut försäkring. Brukar kosta 450 spänn helförsäkring/helår. Och om två år är den skattefri...

Snart :steering: (hoppas jag)

Så otroligt…

Truls - 2003-7-31 kl 10:09

…fin den blir!
Jag är mycket imponerad:o
Superläcker!

Gillade Transyvan-giardinettan också. Du vet inte hur det gick med den?

lusen - 2003-7-31 kl 10:29

Håller med!

Jag blir riktigt imponerad av människor som verkligen klarar av sådana här saker!
Det ser riktigt bra ut!

Georg - 2003-8-1 kl 07:08

Stopp !!
Jag kommer aldrig att våga visa den om ni tror det blir så där bra...
Nu har jag tagit till en nödlösning förresten med att montera vanliga strålkastare istället för dubbellysena. Jag saknar infästningsdelen med justeringar till dubbelljusen och det lär ta en massa tid & jobb att konstruera så därför så länge. Org.modellen är inte fager men ...
:smash:

Men…

Truls - 2003-8-1 kl 08:23

De breda kantiga lyktorna är, tycker jag, de mest originella och fräcka. Och med ett så gediget jobb du lägger ned på den bilen så kan man inte annat än imponeras:worship:.

Strålkastare

Alfahanne - 2003-8-1 kl 09:14

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Stopp !!
Jag kommer aldrig att våga visa den om ni tror det blir så där bra...
Nu har jag tagit till en nödlösning förresten med att montera vanliga strålkastare istället för dubbellysena. Jag saknar infästningsdelen med justeringar till dubbelljusen och det lär ta en massa tid & jobb att konstruera så därför så länge. Org.modellen är inte fager men ...
:smash:


Klart att du ska ha fyrkantiga lyktor, de är helt rätt! En kombi ska ha brukslampor och inte vara "lykttrimmad" med dubbellysen :D Du ville ju ha den bruksig :banana:

Georg - 2003-8-1 kl 11:06

Måste klarlägga lite -
De "fyrkantiga" lysena sitter bara på serie III.
Det här är dom tidigare som är lite mindre och rundare.
Det finns gränser för hur bruksigt det får vara. Lite ballt må det vara med. Men ni får väl njuta då så länge dom sitter där...

Dessa lyktorna!

Truls - 2003-8-1 kl 15:08

Hittade denna Giardinetta-bild. 74 års modell.
Koolaste lyktorna:banana:! De var dessa jag tänkte på.

giardin.jpg - 16kB

Micke G - 2003-8-1 kl 16:38

Det är sudens standardlysen fram tom 79
Jag har ett gäng nya sådana lysen till salu om någon skulle behöva. Dom dubbla runda 5.5" lysena är dock väldigt ovanliga i Sverige.

/Micke

Georg - 2003-8-2 kl 07:07

Anledningen enl. initierad är att dom dubbla runda inte gick ihop med lykttorkningen som kom då. Därför importerades aldrig dessa dubbelljus på bilarna.
Dessutom så är det bara TI som har dubbla i orginal utanför Sverige.
Detta är ingen TI men likt f-t så ska jag ha dom.
:saythat:

mopar - 2003-8-2 kl 09:51

Klart du ska ha...
Måste ju finnas nånstans där ute i alfaland..
Hjälp nu Georg att få ihop sina lysen! Leta igenom lador och garage.

/mopar

Georg - 2003-8-2 kl 14:29

Jag har haft t.o.m. Peter Dyrelund att leta nere i Tyskland, men utan resultat.
Enl honom så går det att göra ett bakstycke av en skiva. Det lär det ju göra. Jag tänker mig en aluskiva där man sågar ut hål lagom stora för bakdelen på insatserna och sen sätter i justerskruvar som insatserna hänger i. Det är bara en fråga om tid. Kul vinterpill..
Jag har ju fri tillgång till figursåg så jag kan få till det hur jag vill...se hemsidan !
Nähej upp till verksta´n igen. Nu sprang jag på backspeglarna så jag ska väl ta och borra lite i dörrarna ( tyvärr ). Ska bli skönt att få dit dörrklädslar och handtag och bli av med ytterligare lite prylar på det viset.
:smash::smash:

Georg - 2003-8-3 kl 07:06

Så ser lysena ut...

GRO_0123.jpg - 55kB

Georg - 2003-8-3 kl 07:13

Och så blev bräda och ratt när det kom i.
Ratten är orginal std 1975 som jag lackat om och sen fick jag med vad jag tror är en fälgkåpa från Harjunpää på Mantorp förra året när jag röjde lite i hans lager. Den är gjord med kolfiberlook som bakgrund.
Lite smäfräck, åtminstone i det här stadiet. Får se hur det känns när man suttit där ett tag och:steering:

GRO_0122.jpg - 119kB

Georg - 2003-8-5 kl 08:15

Det har dykt upp ett problem ! Är det någon som vet ungefär var hålet för bakre säkerhetsbältet sitter i taket på en Giardinetta. Takklädseln är på plats och inget ser man nu. Någon ? Inte det nä.
:wall:

Alfetta - 2003-8-5 kl 09:46

Går det inte att känna sig fram ? Det brukar ju vara ganska stora hål.
(Kan kanske klassas i avdelningen för dumma tips)
/Kaj

Georg - 2003-8-5 kl 11:20

Jo jag började så och hade "känning" på ett bra hål. Lossade klädseln och -
:wall: :wall: :wall:
Det fanns inga gångor i hålet bara ett stort lätthål. Kom på att jag inte slängt gamla innertaket så jag kollade var det skulle vara och jag var rätt.

Bilen är direktimporterad nångång och man har alltså satt dit bälten i Sverige. Det betyder i praktiken att det inte fanns några gängor i std utan man har fått föra in ett gängstycke från nåt håll.
Efter mkt letande hittade jag en typ svetstråd som passerade förb ett lätthål inuti balken. AHA. Efter att ha petat iväg tråden en bit för att hoppeligen hitta en mutter så försvann tråden.
:wall::wall:
Tillslut fick jag rätt på den och efter lite gissning så lossade jag takklädseln bakåt för att försöka få ut tråden och kanske mutterstycket med och se hur det var gjort.
Nästa sida. Nu visste jag hur jag skulle leta. Efter att ha lossat hela hö.sidans klädsel med 2 kurvhandtag så hittade jag tråden längst fram. Man har ju vippat karossdelarna både hit & dit under resans gång.....Nu har jag fått den ända bak och står nu klar att försöka få dit skruven genom takklädseln och in i muttern. Jag har sprutat takbalkarna med dinitrol så det är ju kladdigt som f-n med. Inget ska ut på tyget nu...

:angryfire:


- och jag som bara skulle montera tygbiten på B-stolpen....

Georg - 2003-8-10 kl 11:01

Kört fast igen. Det går så sakta. "Glömde" att hela bakvagnen var okollad....Så det blev att riva bort bromsar och skivor och lossa axelinfästningarna. Bakom dom rostar det grymt mellan axelns fästplåtar och bakaxelns stomme. Oftast inga problem mer än att all rost ska hackas bort. Har man otur har det svällt så pass att man fått bredare spårvidd på köpet..
Men det märks på att oken ocj´h skivorna inte hamnar helt mitt för varanmdra. Ibland vill oket t.o.m ta i skivan pga för mycket rost bakom. Operationen är enkel menm sitter bultarna lite så klart det kan jävlas. Denna gång drog jag av en bult som håller ena bromsoket.
FETTA IN ALLA BULTAR OM DET INTE UTTRYCKLIGEN STÅR ANNAT NÅNSTANS.
Alla jobb går se´n på en bråkdel av tiden nästa gång när allt är juste.

Behövs inget specialfett men jag brukar ha en tub med entreprenadfett - kladdigt som f-n - och en pensel att smeta på det med.

TÄNK också på att momentet som du ska dra med kräver att gängorna är rena och inoljade. Även anslagsytan under bultskallen ska vara ren...

Jag har i detta fall rensat alla gångor med en gängtapp och de flesta bultar rensade jag med. Att jag sen sällan drar med momentnyckel annat än motorbult det är en annan femma.
:bondage:

NU

Georg - 2003-8-15 kl 09:08

är maskinen igång. Känns som om det är en bil man jobbar med nu...
Det är alltid lika spännande att se var det börjar droppa när man fyllt på både motor VX-låda och kylsystemet. Denna gång var det kylarens övre rör som var läck.

Fick dock inte fram soppa trots att jag fyllde på soppa i pumpen för att få bättre sug men jag tror det beror på att nya plastledningarna för bränslet går högre upp nu än normalt. 2 dm högre, vilket troligen gjorde att det blir för jobbigt att få fram soppan när inte ledningen är fylld så man får med hävertverkan. Märkligt är dock att motorn går som om den vore injusterad & klar även fast topparna varit borttagna och kammar bytta. Nu 105hk - typ.
Härligt. Nu ljusnar det !
:thumbsup:

Grattis Georg!!!!

Håkan i Fagersjö - 2003-8-15 kl 09:40

:beerchug::beerchug::beerchug:
Det har varit lte upp och ner för Dej men nu är det väl utförsbacke och medvind...

Beundrar Ditt tålamod och Dina kunskaper. Ska bli kul att se slutresultatet. Mantorp???

Håkan

Georg - 2003-8-15 kl 10:53

Jag tror det blir tufft att hinna, men jag ska inte säga inte heller. Då får det bli "provkörning i sb.med rep i så fall möjligen.

Men det finns en fördel med sudden framför 116-vagnarna. När man startar upp maskinen så här så kan man stoppa ner skallen mellan insugsböjarna så man får raka kanaler in i öronen och bara njuta !
:banana:

Samme - 2003-8-15 kl 11:01

Är ruggit impad av denna renoveringen. Det går ju så fort!:o

:worship: Plåtkonstnären Georg :worship:

[Editerat 15-8-2003 av Samme]

Kunta - 2003-8-15 kl 12:44

Då ser vi dig på Mantorp 2003 alltså! Gött mos Georg!

:beerchug:

Georg - 2003-8-16 kl 07:44

Jag har just mailat till Ch.bilprovningen här hemma för att se om han kan fixa in mig på en tid i veckan före Mantorp....
Har aldrig testat att beställa tid på det viset ...
Måste bort idag, nu när det roliga jobbet att montera inredningsdetaljerna som ser så mycket ut för världen jämfört med allt annat fix som man inte ser skulle börja.

:wall:

Georg - 2003-8-21 kl 09:26

Roll-out ! - för egen maskin.
Resume´n just nu är ett enda j-a läckande. Fattar inte att det ska läcka jämnt när man haft isär. OK det är många skarvar på broms och vattensystem men ändå. Jävlades stor del av gårdagen med ett av röranslutningarna på H-cylinern som droppade. Fick göra om rörstukningen men det fuktade ändå. Just nu sitter jag här och tror att det är tätt....
Kul ställa att ha bromsvätskeläcka, det är ännu mer slangar och grejer där nu än orginal...
Hade jag vetat hur mkt jobb etc.etc....
:saythat:

GRO_0131m.jpg - 47kB

Micke G - 2003-8-21 kl 10:18

Fan vad den är läcker. Jag gillar prydliga gamla alfor. Vad ska du har för fälgar ?
Jag tror den skulle göra sig bra med dom originalfälgarna du har på bakhjulet.

/Micke

Georg - 2003-8-21 kl 10:48

Revolutionhjulen från räsersudden. Nu har jag bara fixat ihop en bes.sats...

Jukka - 2003-8-21 kl 12:15

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Roll-out ! - för egen maskin.

:saythat:


Ser himla bra ut Georg!

Får vi se den på Mantorp tro?

SL!
Jukka

Georg - 2003-8-21 kl 14:15

Det är målsättningen, annars skulle jag nog ställa undan den ett tag för att hämta ny inspiration...

Georg - 2003-8-25 kl 21:43

Lite kuriosa -
den infällda bilden är ett år den 6:e September = dagen för Mantorp. Ska se om inte Mantorp kan bli verklighet trots allt strul och visst ja, det ska också dit - och det och det...
Just nu grunnar jag på vad provningen ska säga om att framstolarna inte går att fälla. Det var kanske inte så smart med 33-stolar Berra....men ide´n var ju min så -.
Ska se om dom går att modifiera senare.

:steering:

GRO_0140s.jpg - 39kB

po - 2003-8-25 kl 22:27

Släng ur baksätet och registrera om den till endast 1 st passagerare + förare eller lastbilsregga den,
lite dumt kanske men en nödlösning som kan dig igenom SBP.

Fast finns det nån lag som säger att det måste vara enkelt att ta sig till baksätet?
Det går väll om man klättrar, bökar och kryper lite.

/po

Georg - 2003-8-26 kl 06:45

Verkar lite överkurs att bygga om den till lastbil bara för sätenas skull eller ?

Nä det där löser sig nog får vi hoppas..

lusen - 2003-8-26 kl 07:05

Jag hade en V-O (det var lääänge sedan, förlåt mig) med endast två dörrar. Det satt hårda sportstolar utan chans på fällning för att släppa in baksätespassagerare. Bilprovningen hade ingenting att säga om det.

Georg - 2003-8-26 kl 08:42

Bra ! - då skiter vi i det så länge och hoppas att lösningen dyker upp efterhand..

Jag vill åka med!!!

Truls - 2003-8-26 kl 09:50

Får jag det?
Du får komma ner till vårt "nya" garage sen å visa den!
Jag vill åka:banana::worship::banana:

Georg - 2003-8-26 kl 14:44

Får jag nånsin ihop skiten så kommer den till Malmö förr eller senare !
Men just nu ser det så jävla motigt ut.
Bilf-n läcker som ett såll. Jag trodde äntligen att jag fått tätt vidh-cylindern så jag skulle kunna lufta en gång till då slutligen. Men det kändes inte helt 100 i pedalen. Då upptäcker jag att det droppat b-vätska vid tryckutjämningsventilen bak så jag har en sjö på golvet. Fanskapet är läck !!! Dom ventilerna brukar alltid vara hoprostade och därmed vara helt problemfria. Men inte denna, det bara dröp om den. Och jag som sprutade underredet igår eftersom jag ansåg att nu var allt tätt.
Bort med klumpen och - aha den går att ta isär. Det brukar dom inte. Men skit samma jag tar en från den gamla bite. Hoppsan den hade följt med div.plåt som jag skickat till skroten. Nu har jag gjort en nödlösning med en O-ring som jag lagt in under packningen så får vi se, och polerat upp loppet. Och gjort en damask som passar någotsånär.
Där hålls man då och ska ha dit rören igen, kladdigt och dant - vad händer ? Jo en stråle vätska kommer framme vid motorn. H-e vad ÄR detta ? Smakar på´t - glykol ! Nu hade det tydliget stått och droppat från nån slang och eftersom motorn är platt så samlar sig en del till dess ytspänningen inte orkar hålla kvar det....
Efter att ha skruvat färdigt på reduceringsventilen så var det bara att slå igen portarna för dagen. Helst skulle man inte gå dit mer överhuvudtaget. Då slapp man se eländet. Kommer ingenvart om det ska hålla på så här.
Det har gått troll i åtminstone bromssystemet.
:wall::angryfire:

Georg - 2003-8-26 kl 15:54

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig därifrån, och efter mkt om och men hittade jag vattenläckan. Slangen som sitter på en anslutning under generatorn ( som man inte kan se ) var inte dragen i klammern tillräckligt. I skrivande stund inga - synliga - läckor.
:banana:

[Editerat 26-8-2003 av Georg]

trephination - 2003-8-26 kl 16:04

Skam den som ger sig :D
Speciellt när du är på upploppet nu!

:beerchug:

Puuh!

Truls - 2003-8-26 kl 16:45

Blev orolig där ett tag.
Då får du ta dig ner till Skåne så fort bilen är färdig.:steering:

Georg - 2003-8-27 kl 08:05

Den som väntar på nå´t gott lär nog få vänta ett tag...
Jag behöver nog till våren för att få allting att kännas säkert typ...
Det blir väl lagom att ses därnere då - då kanske Spiros äntligen fått sin gula sud klar efter detta eländiga år för honom då han fick tillbaka bilen efter krockrep. med dålig passning och färg som inte stämmer på det som är omlackat. Trots att han varit runt och hittat orginalplåt kunde man inte göra det rätt. Det är ju också f-n.

Hur går det med köpena förresten i Margretetorp eller var det var ? Har nå´n kollat bilarna ?
:hello:

Georg - 2003-8-27 kl 08:07

förresten - är ni alla inskrivna på alfasudregistret hos Wille R / Malmö ? www.veloce.nu / home / alfasud-register

Idag droppade det ingenstans förresten. Men det är väl tillfälligt...:banana:

Truls - 2003-8-27 kl 11:28

Vi får väl ge oss till tåls…

Scuderia Sud skall köra upp till Båstad idag och kolla mästerverket. Mycket spännande:banana:

Så fort vi är ägare till bilen så kommer vi självklart skriva in oss i Sud-registret.

Visst är det förjävlig som Spiros blivit behandlad.:angryfire:
Nä, hoppas verkligen han får hyffs på sin stackars bil till nästa år.

Georg - 2003-8-27 kl 12:44

Men du var det inte två suddar ? Skulle ni inte kolla upp den med 1,7 liters med ?

Idag har det varit lite flyt faktiskt. Inget droppande och ett flertal delar monterade.
Innerskärmar fram monterade. Passar lika dåligt som Lokariskärmar till sudden alltid gjort av ngn konstig anledning. Gjorde ett par mindre innerskärmar i plastad takplåt till bak med. Dom täcker övre delen av hjulhuset. Utseendet där gör att skiten blir hängande och fukten hålls kvar m.a.o.
Speciellt på vä-sidan vid tankröret. Lite pill med lönsamt, för det är ett rent h-e att laga när det gått hål däruppe i toppen.
Blev av med en kabel som "var över" därframme och som hörde till signalen.
Nu har jag bara två kablar över och en som saknas. ...
Dags att sätta dit slutdämparen av Sprint-typ med dubbla utblås, men saknade klammer. Men det kan man ta i glädjeruset över att det inte droppar nånstans....
Börjar känna hopp igen om; :steering:

Två

Alfahanne - 2003-8-27 kl 12:50

Jo, det står en 1,7-liters hos samme man så åtminstone jag kommer att vilja kika på den med. Kanske kan man få ett bra paketpris? :D
Helt osannolikt att vi kommer iväg efter allt detta shackrande hit och dit. Lika otroligt är det iofs att vi blivit fyra om ett bilköp utan att ha diskuterat det mer än på AP efter ett förfluget inlägg från undertecknad...
Snart är man fast i Sud-träsket :dunce:
Blir nog mer :smash: än :steering: ett bra tag framöver!

Georg - 2003-9-1 kl 10:39

Det är nära nu.:steering:

GRO_0145m.jpg - 39kB

lusen - 2003-9-1 kl 10:43

Oh-my-God! Fler bilder, Georg! Det är ju en helt fabriksny bil! Vilket hästjobb!

Georg - 2003-9-1 kl 12:46

Ja det ser så ut på bilden, men det är mkt mkt kvar, invändigt t.ex, och mkt delar som inte är hundra. Men jag får nog vara glad att jag fick ihop den tillslut och att det låter bra när man stänger dörrarna t.ex...I morrn ska jag åka in till Veine för justering av förgasarna och CO-värdena. Bilder får vi ta efterhand.

Ses...

75anders - 2003-9-1 kl 13:59

...på Mantorp.....:wink:

mopar - 2003-9-22 kl 19:14

Georg.. Var e du...

Hur trivs du med kärran nu när du fått köra lite och så? Blev det som du hoppats?
Misstänker att du är en sån person som redan planerar nästa omöjliga projekt.

/mopar

Georg - 2003-9-22 kl 22:13

Här är jag !

Nä jag har inte kört nå´t alls knappt. Det är mkt småpyssel kvar invärtes. Och jag måste köra in lite innan jag drar topparna igen, så det blir inget gasa heller.

I själva verket har jag inte tid eftersom jag gett mig in på ett nytt omöjligt ? objekt. Mycket riktigt.
Fick ett idiotryck och bestämde att direktelen i kåken skulle UT. Kollade med två rörfirmor för anbud. Dom ville i princip inte ta i´t.
Så nu har vi beställt hem grejer för hemska pengar bara i mtrl och ska nu dra ihop skiten själv.
Vi hörs om en månad !

Radiatorsystem + kulvert + panna m. acctank 1800 liter. Ja och en skorsten förståss. Jo lite radiatorer här ute på kontoret med då där pannrummet inhyses.

Ute under ett tak står Daniel L:s sud och väntar på omhändertagande.


Jag vore hellre ute och kände på hans sud kan jag säga...