AlfaPower

Renovering Alfasud Ti -76 "Kermit"

Pages:  1  2

matsud - 2003-12-31 kl 20:24

Tjenere ! Har kommit igång med renovering av min AlfaRomeo.Bilen är en Alfasud Ti årgång 1976.Uttagen i feb 77 har haft 9 ägare.Vilka de första ägarna är det vet jag inte,men en av ägarna bosatt i Kalmar har haft bilen i 20år innan Peter Alfredsson i Götet köpte den, som jag i min tur köpte bilen av. Bilen inhandlades i slutet av sept, tyvärr så saknades motor och låda så jag stoppar nog i en 1,5 l maskin som jag har över efter motorbytet i min Sud Sprint.Bilens skick är allmänt risigt,delar som saknas och rost på de mest konstiga ställena.Men den är fin i skärmkanterna bak ,Trösklarna och sådär i golv. En fin orginalinredning fick jag med som suttit i Peters race sud(Tack Peter:worship:).Jag ska föröka att få den så orginal som möjligt,men en liten sänkning av fjädrarna,bredare fälgar och förståss 1,5 motorn gör ju inget . Ja tillbaka till den bistra verkligheten då.Så här ser bilen ut iallafall:

[Editerat 31/12/2003 av matsud]

[Editerat 11/9-2004 av matsud]

[Editerat 13/1-2005 av matsud]

[Editerat 23/4-2005 av matsud]

[Ändrad 2008-2-12 av matsud]

sud Ti Ute vä sid.JPG - 87kB

matsud - 2003-12-31 kl 20:44

Jag började med att syna baktill,av någon konstig anledning så har mina tidigare alfa 33 or och sudar börjat rostat där.Det första jag såg var ett litet rosthål runt det högra gångjärnet till bagageluckan,började att plocka bort bakrutan som förståss var limmad:angryfire: När rutan var väck så hade rosthålet blivit större och det slutade inte där .Nej då!hatthyllan var rostig!! Vad ska detta bli? nåja jag har hållit på i ca 10 timmar med detta och kommit så här långt.Börjar inse att jag kanske inte ska skriva om varje rostlagning jag gör,det kan bli en väldigt lång tråd detta. håll till godo iallafall. Det var en gång ett gångjärn.................

[Editerat 1/1/2004 av matsud]

Sud Ti Gångärn bagage.JPG - 84kB

matsud - 2003-12-31 kl 20:59

.....Som inte var rostigt,men allt runt omkring.

Project38.png - 574kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:03

Det blev att ta väck en del av nedersta rutramen för att komma åt.Punktsvetsfräs är fina grejer.

Project2.png - 608kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:18

Från Biltema!!! Och punktsvetsborr ska de va.Håller än efter 16 borrade hål.Närå faktiskt ganska bra.

Dec31#26.JPG - 88kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:32

första plåten lagd,lite ringrostig hehe.Det var ca 2 år sen jag svetsade bilplåt.

Alfasud Ti 023.jpg - 109kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:39

Bytte nästan hela hö sidan.

Dec31#27.JPG - 111kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:42

och forsatte ,det tog liksom aldrig slut.

Dec31#32.JPG - 84kB

matsud - 2003-12-31 kl 21:45

och det här är så långt jag har hunnit.Nä nu ska jag ta en öl och vara lite yr när klockan slår 00.00.Gott Nytt År!!!!:banana::banana:

Dec31#44.JPG - 73kB

theseal - 2004-1-1 kl 01:29

sicken djävla hjälte du är som rostlagar sudden när vi andra svaga människor är å super oss fulla, all respekt och cred.

Georg - 2004-1-1 kl 08:40

Samla dig Säl ! Hade du inte ngt att lackera ?
Inläggning i sprit gör man med sill och gamla kroppsdelar som anses värda att spara till eftervärlden.
För att återgå till ämnet -
Matsud,
När du svetsar vidare så får du se till att göra urtag i den tvärgående delen, i ändarna, så att vattnet kan rinna vidare ner bredvid gummilisten utmed luckan. Sen sätter du rutan i vanlig gummilist.
Tur att stommen var så hel ändå !
Nu blir väl Håkan i F. alldeles till sig med just den färgen på bilen.... Tydligen har den varit lite skadad eftersom den är omlackad delvis vad det verkar ?! Kolla baksidan på plåten vad dom haft för sig så det inte börjar rosta där. Passa på att ta bort gummikorven med som ligger mellan inner och ytterskärm. Åtminstone upptill så du kommer in med hålrumsslangen och får duschat på lite där innanför. Blir kul att följa bygget !
/ G
:worship:

matsud - 2004-1-1 kl 14:23

Quote:
Ursprungligen postat av theseal
sicken djävla hjälte du är som rostlagar sudden när vi andra svaga människor är å super oss fulla, all respekt och cred.
Hjälte och hjälte, fyllan hann jag ju med också.Men jag känner mig som en slagen hjälte just nu.Ska ändå försöka att få något gjort idag. Mats

alltid ihågkommen...

Håkan i Fagersjö - 2004-1-2 kl 07:34

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Nu blir väl Håkan i F. alldeles till sig med just den färgen på bilen....
/ G
:worship:

Jag älskade den gröna sudden, så det vore kul att få se en likadan i trafik igen.
Blir lite betänksam när jag ser all svetsning. Jag som inte svetsar alls och har köpt sud, hur ska det gå nu när det verkar som min Kenya-sud har försvunnit. Ska se om jag hittar den igen när jag åker ner till veckan. Annars blir det väl till att hitta på något med den brune på hemmaplan.

Håkan:thumbsup::steering:

Georg - 2004-1-2 kl 10:40

Nu börjar det bli lite spänning här på Power. ...

"Håkan ska åka till Kenya och leta på sin försvunna Sud !"

Där skulle man vara med. Påminner lite om livet i ungdomen faktiskt när man var ute på konstiga resor med bilanknytning´.
Det är väl å andra sidan inte ett dugg bättre nuförtiden när jag tänker efter.
Det har väl hånt att man fått typ frossa på vägen hem från ngt vansinnesköp när man börjat fatta vad man gett sig in på.
När jag köpte byggsatsen till GiuliaSupern kunde jag knappt köra när det där kom över mig.
Men leta Sud i Kenya...

Du är definitvit vår hustomte Håkan !
Gott Nytt på dig och Lycka Till !

Och behöver du hjälp med rostlagningen på den bruna så vet du var jag finns.

matsud - 2004-1-3 kl 18:33

Kenya vilket äventyr.Det vore nåt för Joppe Pihlgren på motorjournalen att göra ett repotage om att leta Sud i Kenya,Släng er i väggen försvunnen,saknad.Själv så har man rest till verkstan idag och fått alldeles för lite gjort.Iofs så var "KUNTA" på studiebesök och jag gjorde ett besök i hans garage och det var ju utomordentligt trevligt.Man blir ju LITE sugen på att bygga race.Men det får kanske bli nästa projekt.Nä,tillbaka till suden.Har fått dit det mesta av rutramen som var borta.Återstår bara att måtta in gångjärnet.Och det ska bli spännande.

rutram p plats.JPG - 40kB

matsud - 2004-1-3 kl 18:35

mera!

bakruteram nästen färdig.JPG - 39kB

Micke G - 2004-1-4 kl 13:33

Matsud, förbaskat kul att du gör en seriös renovering av suden, det är dom verkligen värda dom få som är kvar. Min Sud befinner sig också under renovering även om det går lite sakta just nu pga andra boxerrenoveringar som görs samtidigt med suden.

/Micke G

matsud - 2004-1-6 kl 19:57

Hejsan ! Nu har jag gjort ett litet ryck på 10 tim idag har svetsat lite rost som jag hittade, fått dit gångjärnet , grovtennat och monterade bakluckan. Färden fortsätter runt öppningen för bagageluckan för där finns det mera plåt att byta ut. Mvh Mats:banana:

gångjärndär tennat.JPG - 43kB

matsud - 2004-1-6 kl 19:58

Luckan där,Liike a Gloove!

Bakluckadär2.JPG - 34kB

matsud - 2004-1-6 kl 20:16

Quote:
Ursprungligen postat av Micke G
Matsud, förbaskat kul att du gör en seriös renovering av suden, det är dom verkligen värda dom få som är kvar. Min Sud befinner sig också under renovering även om det går lite sakta just nu pga andra boxerrenoveringar som görs samtidigt med suden.
Hej ! Försöker att få det seriöst gjort med de verktyg man har.skulle inte vara fel med falsmaskin och nån krymp/sträckmaskin, då jäklar skulle det bli riktigt seriöst .Men för dom pengarna får man många goa delar till suden och det vill man ju hellre ha. :D. Roligt att det finns mer Sudar här på power,hur många är dom egentligen? är det nån som har koll? Mats

Georg - 2004-1-6 kl 21:04

Du är inte dålig du...Snyggt jobb !!!!!!

Men var har du öppningen för vattnet i hörnen ??? - eller har du lagt in rördräneringar ?

Syns inget på bilderna men dom kanske finns där ?

A33 - 2004-1-6 kl 21:17

Jag vill bara önska lycka till!!!
Har börjat gilla Sudar

Rolig Sud Länk

http://home.t-online.de/home/Rauen/asme.htm

matsud - 2004-1-6 kl 21:35

Quote:
Du är inte dålig du...Snyggt jobb !!!!!!

Men var har du öppningen för vattnet i hörnen ??? - eller har du lagt in rördräneringar ?

Syns inget på bilderna men dom kanske finns där ?
Tjenare ! Jo jag tänkte på det när du nämde detta i tidigare inlägg.Men idag hade jag inte en tanke på det.Menar du att jag borrar hål igenom rutramen (båda väggarna) i båda ändar och kanske hårdlöder ett rör igenom eller ? Mvh Mats

matsud - 2004-1-17 kl 19:59

Hallå !! Jag har fanimej haft dåligt samvete hela veckan eftersom jag inte grejade något förra helgen.Men som försvar så har jag att jag var i norge och handlade lite delar till gröna Bettan.Men nu i dag fick jag greja lite grand iallafall,gött.Jag tänkte byta bakre,nedre plåten men den innanför var ju bajs också. så nu får jag vänta tills på måndag å höra me rosso,ser ut att vara samma som till 33:an. Hej Hopp!!!

[Editerat 18/1/2004 av matsud]

gosaker.JPG - 31kB

matsud - 2004-1-17 kl 19:59

bild på innre plåten

nedre bakre plåt borrtagen (bild fr sidan).JPG - 45kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:31

Häj! Nu hade jag en j**la tur,den innre plåten var samma som till 33:an enl Rosso:thumbsup::thumbsup: så nu har jag beställt en,men den har tyvärr inte kommit.Så jag fick greja lite småskit idag så nu har man smågrus i ögonen och känner sig varm om kinderna.Bara att hoppas på att plåten kommer under veckan.Skickar väl med några bilder. Mvh Mats

hö.JPG - 39kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:33

nr 2

Hö 2.JPG - 34kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:34

Numero 3

hö 3.JPG - 39kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:39

Bytte ut lite röta plåt bakom bak hjulet också.Är det någom som vet hur man kan få tex fyra bilder på en bild.Använder photoimpression men hittar ingen funktion där.Tycker att det är tråkigt att skicka bild för bild och det måste vara tråkigt för de som har modem som öppnar denna tråd tar väl en stund att ladda ner antar jag.Någon som har nån ide??? Mats

[Editerat 1/2/2004 av matsud]

höbakomhjul1.JPG - 48kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:41

mera!

väbakomhjul2.JPG - 37kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:47

Bytte lite av innerskärmen.

väbakomhjul3.JPG - 37kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:49

Färdigt för tennspackling.

väbakomhjul4.JPG - 38kB

matsud - 2004-1-31 kl 22:55

Målat och fint ,finspackling gör jag senare.brukar lägga spackel på Ca-primern,går alldeles utmärkt.Ett litet tips:jag brukar köpa en burk Ca-primer,och sen ber jag lackbutiken att fylla en sprayflaska med primern.Den står sig upp till 3 veckor i flaskan om den inte förvaras för varmt.

[Editerat 7/2/2004 av matsud]

väbakomhjul5.JPG - 31kB

Justus - 2004-2-1 kl 11:51

Otroligt snyggt jobbat!
Om du vill lägga flera bilder i samma får du klippa och klistra lite. Skapa en ny tom bild som är fyra gånger så stor som bilderna du vill lägga upp.
Klipp ur var bild för sig och klistra in dem i den nya bilden. Det är lite pyssel men går ganska snabbt i tex photoshop el ACDSee som finns som "gratis" variant...
Om det var så här du menade...

bakny.jpg - 101kB

Georg - 2004-2-1 kl 19:48

Oj vilken snitsare du ÄR !
:saythat:

seriöst

Alfa Racing - 2004-2-7 kl 17:50

Herregud vad seriöst... man häpnar över vilka duktiga lirare det finns i vårt land...

man känner sig dock som en klåpare jämfört med er...

/Bengan

Tänk om man var såhär flitig i garaget...

beatwise - 2004-2-8 kl 00:58

Då hade man ju kunnat göra 3-4 st av renoveringen jag håller på med. Keep up the good work! Det verkar som sudfantasterna blir fler och fler!

Georg - 2004-2-8 kl 08:03

Men hur gjorde du nya hörnet ?

Utvändiga plåten menar jag. Hade du en färdig bit eller har du knackat till en av plan-plåt och isåfall hur tjock plåt använde du ??

matsud - 2004-2-8 kl 21:38

Tjenare ! Jag knackade en rak plåt,men det var inte hela hörnet som jag fixade det var bara den biten som du ser utskuren,så det var inget större problem.Jag knackade plåten mot en jutesäck med blästermedel i och en rundad plastklubba.Funkar faktiskt jättebra.Plåten jag använde var 0,8 tjock.
Dagens arbete ser ni på följande bilder.Fick lite problem när jag tennspacklade.Värmen som blir gjorde att föroreningarna i plåten brändes bort och det blev små-små hål i plåten ,lite tråkigt när man tror att man är klar.så det blev att fylla i med svetsen,som tur var så var det kärnfriskt runt hålen.

Bifogad fil: Rost fr v bhj.doc (47kB)
Denna fil har blivit nedladdad 180 gånger

matsud - 2004-2-8 kl 21:43

Försökte med att sätta ihop lite bilder i word,men det blev ju inget bra.Så det får bli så här. Mvh Mats

Rost framf vä bakhjul 1 70%.JPG - 31kB

matsud - 2004-2-8 kl 21:44

bild 2

Rost framf vä bakhjul 2 70%.JPG - 29kB

matsud - 2004-2-8 kl 21:51

bild nr 3

Rost framf vä bakhjul 3 70%.JPG - 35kB

matsud - 2004-2-8 kl 21:52

bild nr 4

Rost framf vä bakhjul 5 70%.JPG - 32kB

Justus - 2004-2-9 kl 12:42

Helt otroligt!
Kan du berätta lite om hur man tennspacklar? Har hört att "proffsen" inte gör det längre, är det för att det är för krångligt eller är det farligt på något sätt.
En FAQ kanske?

mvh /Justus

theseal - 2004-2-9 kl 12:59

fyfan vilken fin bil, den ser inte alls rostig ut, bra ex du har fått tag på där.

Ang bilderna så är det inte antalet bilder utan antalet bilder X storleken, dvs antalet bytes eller MegaBytse som tar tid att ladda med modem.

Jag brukar posta bilderna varförsig och i 600x480 pixlars storlek, då funkar det bra här i forumet.

Georg - 2004-2-9 kl 14:49

Vänta nu !!!
Du skriver att det blev små hål pga föroreningar i plåten.
OM det är så att du har rätt har vi i så fall fått svaret som alla frågat efter se´n 1972 - ja säg i alla fall från -73, det var väl ungefär då som suddarna började rosta.
Iofs så sas det på den tiden i Tyskland att;
"Sie rosten ja schon im prospekt"

Men OK.
Teorin om förorenad plåt i utbyte för maskiner & know-how ( FIAT 124/125 )
mot dålig plåt från Sojetskij skulle alltså vara den slutgiltiga lösningen.

Har du verkligen rätt frågar man sig. Det var inte rostprickar från baksidan som blev små hål ???
:fiol:

matsud - 2004-2-22 kl 18:53

Tjenere igen! Nu var det ett tag sen ,har fått hjälpa några kompisar med deras bilar de senaste helgerna,så nu har suden fått stått åt sidan.Jag tog mig en helkväll med suden igår (lördag).Och det kändes gött,det blev väl inga större plåtarbeten.Insåg att det var bäst att plocka ur det mesta ur bilen så det inte blir förstört när man slipar och svetsar.Tog en liten upptäcksresa i rostens förlovade bil...öh land menar jag .Å hittade en del rosthärdar.speciellt i vä framflygel,övre balken var inte vacker och fick uppleva skummet i balkarna" live" ,det dära skummet som alla pratar om ,som är insprutat i balkarna på alfasud.Å fy fan vilka jävla dårar de som kom på det.Ja resultatet ser ni nedan.Sen upptäckte jag en liten krocksakda på vä nedre a-stolpe.Det får bli att rikta upp den så småningom.Ja här kommer väl lite bilder då:

rensad sud vä sid.JPG - 44kB

matsud - 2004-2-22 kl 18:54

bild 2 blääääh

[Editerat 22/2/2004 av matsud]

skum i vä flygelbalk hela balken.JPG - 41kB

matsud - 2004-2-22 kl 18:54

bild 3

Nedre a-stolpe krockskadad hela.JPG - 43kB

matsud - 2004-2-22 kl 19:00

Quote:
Ursprungligen postat av Justus
Helt otroligt!
Kan du berätta lite om hur man tennspacklar? Har hört att "proffsen" inte gör det längre, är det för att det är för krångligt eller är det farligt på något sätt.
En FAQ kanske?

mvh /Justus

Hej ! Får jag tid så kan jag ju skriva en faq.Anledningen till att man slutade med tennspackling är väl att plastspacklet kom,och det går ju mycket smidigare och är väl inte så hälsovådligt heller som tennspacklingen.En bra länk om tennspackling http://www.lerocustom.com/tennspackling.htm

matsud - 2004-2-22 kl 19:22

Quote:
Vänta nu !!!
Du skriver att det blev små hål pga föroreningar i plåten.
OM det är så att du har rätt har vi i så fall fått svaret som alla frågat efter se´n 1972 - ja säg i alla fall från -73, det var väl ungefär då som suddarna började rosta.
Iofs så sas det på den tiden i Tyskland att;
"Sie rosten ja schon im prospekt"

Men OK.
Teorin om förorenad plåt i utbyte för maskiner & know-how ( FIAT 124/125 )
mot dålig plåt från Sojetskij skulle alltså vara den slutgiltiga lösningen.

Har du verkligen rätt frågar man sig. Det var inte rostprickar från baksidan som blev små hål ???
:fiol:

He He Georg,är inte rost en förorening?:) Nä skämt och sido så var det högst sannolikt rost från insidan.Det där med förorenad plåt är nog nåt vi sudfantaster får grubbla över i hela våra liv ;) .Det vi kan vara överens om iallafall att sudarna rostar/rostade gött. Mvh Mats

Georg - 2004-2-23 kl 09:01

Okej,
I alla fall så är inte plyurethanskummet i hålrummen allena till förfång.
Skummet tar inte åt sig vatten. Det bromsar kondensutfällning på plåten. Men - om det kommer fukt mellan skummet och plåten - då är det kört. Så på alla ställen där man kan tänka sig att plåten rör sig en del - typ vindrutestolparna - där är det inte bra. Men vissa partier bromsar definitivt skummet rosten. Speciellt om man fyllt riktigt överfullt.
Men det är likt f-t ett skit när man ska svetsa. Men ttar man en racebil och avser att aldrig sätta den i räcket - då ska man fylla alla ställen som går !

Allting tyder på att det var plåten som var boven, men skummet har ju inte direkt förbättrat situationen i stort.

Tyvärr måste jag säga när det gäller listen till bakrutan att ja hittar ingen. Jag vet att jag hade men måste ha haft nån idiotisk städdag. Bakrutor - som man aldrig har användning av - det har jag kvar... Sorry !

matsud - 2004-3-14 kl 15:59

Hej igen ! Det var nu ett tag sen,så nu kände jag att det måste göras något.Jag har väntat på den bakre inre plåten i veckor och nu äntligen har den kommit,direkt från italien och genom rosso.så nu var humöret på topp när jag tog mig en tur till garaget.Började med att skära bort den gamla och göra rent.Lite pyssel ,men det mesta omkring var faktiskt fräscht. Dax f inpassning,då ser jag att den innre nya plåten ser annorlunda ut,oki tänker jag ,det passar väl ändå.Punktar upp innre plåten lite lätt och lägger på yttre plåten och till min fasa ser att det är en glipa på 2-3cm mellan ytter och innerplåten på insidan av bagageutrymmet där plåtarna ska punktsvetsas ihop.Finns inte en chans att det ska passa,fy fan,här går man och köper en ny plåt f 1000spänn och dessutom orginal åsså passar den inte.Ja-ha då var det bara att ta fram rondellen och modifiera lite då,men skriv upp att jag ska ring till Rosso på måndag,Nu när jag verkligen kände att jag skulle bli färdig med bakdelen denna helgen.Jag blir så less och:angryfire:.Jag slänger in några bilder också på eländet.

bakre innre plåt ny.JPG - 29kB

matsud - 2004-3-14 kl 16:00

Plåten som ska bort!

bakre innre plåt gamla på bil.JPG - 42kB

matsud - 2004-3-14 kl 16:02

Rensat !Bara att montera!:smash:

innre plåt borttagen.JPG - 42kB

matsud - 2004-3-14 kl 16:03

Den nya plåten inpassad.Ser ju bra ut.

[Editerat 14/3/2004 av matsud]

Nya innre plåt ditpassad.JPG - 39kB

matsud - 2004-3-14 kl 16:04

GLIPA!!!!! :angryfire:

glipa.JPG - 28kB

matsud - 2004-3-14 kl 16:08

Ja ,det är så här långt jag har kommit,tänkte att skarva i en plåt så jag har nåt att punkta yttterplåten i.Eller är det någon som har en riktig orginal inner plåt liggandes?Antar att denna jag fick passar bara 33:an ,trots att det skulle vara samma till sud enl Rosso. . Mvh Mats

[Editerat 14/3/2004 av matsud]

nya innre plåt slitsad.JPG - 34kB

Micke G - 2004-3-14 kl 18:32

Fy tusan vilken seriös renovering. 1000:- spänn för varje rosig plåt, det kan ju bli hur dyrt som helst i slutändan om man vet hur gamla sudar brukar se ut.
Lycka till med resten av renoveringen.
Jag har också en Sud på långrenovering men jag nöjde mig med att byta endast dom yttre plåtarna, dom inre fick sig några omgångar med svetsen.

po - 2004-3-14 kl 18:37

Det ser hur bra som helst ut, en eloge till dig som räddar en Sud från att försvinna tillbaks till naturen.
Blir slutresultatet så orginal som möjligt eller har du andra planer?

/po

Edit: Jag glömde läsa ditt första inlägg, så mycket orginal som möjligt var det.

[Editerat 14/3/2004 av po]

matsud - 2004-3-14 kl 20:39

Quote:
Fy tusan vilken seriös renovering. 1000:- spänn för varje rosig plåt, det kan ju bli hur dyrt som helst i slutändan om man vet hur gamla sudar brukar se ut.
Lycka till med resten av renoveringen.
Jag har också en Sud på långrenovering men jag nöjde mig med att byta endast dom yttre plåtarna, dom inre fick sig några omgångar med svetsen.

Moss! Ja, om jag visste att det skulle bli så här med den innre plåten så hade jag nog svetsat upp den befintliga.Plåten blev lite dyr,710:- sa dom på rosso och priserna jag brukar få av dom brukar ju vara med moms,så jag fick en liten smärre chock när plåten kom.1123 m moms och frakt är i det saftigaste laget tycker jag själv,men-men det är smällar man får ta.Dom säger ju att det kostar att ligga på topp:D .Men nu ska jag nog inte köpa mera plåt,tror jag har allt. Nu är det bara att mölja med svetsen som gäller ,man får tacka för lyckönskningarna också. Mvh Mats

matsud - 2004-3-15 kl 17:20

Quote:
Ursprungligen postat av po
Det ser hur bra som helst ut, en eloge till dig som räddar en Sud från att försvinna tillbaks till naturen.
Blir slutresultatet så orginal som möjligt eller har du andra planer?

/po

Edit: Jag glömde läsa ditt första inlägg, så mycket orginal som möjligt var det.

[Editerat 14/3/2004 av po]

Tjena ! Det var väl meningen från början att det skulle bli strikt orginal,men man får ju lite ideer under renoveringens gång och när man hänger här på forumet,sänkning blir det ju iallafall och lite breddade fälgar tror jag.Sen är det ju det med motor ,då det inte var någon med vid köpet.1,5 ,1,7 8V eller varför inte en 16ventilare .Man vill ju inte vara en stoppkloss i trafiken:D.Ja ,jag hinner nog få mera ideer under tiden. /Mats

matsud - 2004-4-18 kl 10:31

Ja ! Då har man vart påt igen,alltså bilen.Har inte blitt så mycket gjort senaste tiden.Har en sprint också som jag har har dolat med.Dessutom tagit mig en tur ner till Hässleholm för att hämta en reservdelsbil till Suden.En riktig rosthög.Här ser ni bilen där den stått i ett fuktigt underjordsgarage.Tycker att såna här bilder är så sköna.Första anblicken,vad döljer sig längre in i garaget?hur ser resten av bilen ut?Det blir lite magiskt över det hela.Nä nu spårade jag ur.Så här såg den ut iallafall.

[Editerat 18/4/2004 av matsud]

resdelsud i garage.JPG - 53kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:33

Upplastad på trailer och redo för en sista resa upp till karlstad.Vet inte om det syns på bilden men rambenen var så rostiga att det knakade i dom när jag spände spännbanden.det är tur att skummet i balkarna finns där och håller ihop.

resdelsud på trailer.JPG - 49kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:34

En bonus var det ju att det följde med dubbla Ti lampor.:thumbsup:

Ti lampor.JPG - 41kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:37

Nä tillbaka till mekandet,det är ju kanon att man kan stå ute och greja.:banana:

Utegreja.JPG - 42kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:40

Har lagat lite rost runt bagageöppningen.speciellt där den undre bakre plåten ska fästas.Jag börjar se en ände på detta nu.Ska bara göra en remsa längst bak i bagegerumsgolvet så man kan punkta denna plåt ordentligt.

Under hö bakljus 1.JPG - 40kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:41

Lite bilder på vä sid

Under vä bakljus 1.JPG - 36kB

matsud - 2004-4-18 kl 10:42

Nästan färdig.Bara lite rosthål där reflexen ska sitta.

Under vä baklju 2.JPG - 32kB

Har det hänt något mer månne?

beatwise - 2004-6-8 kl 09:21

Vi väntar med spänning!

:smash::smash:

matsud - 2004-6-8 kl 15:09

Nä ,det är så att man skäms.Men tiden räcker inte till ibland.Jag har sprinten som jag donat med sista tiden ,och hjälpt en kompis att riva och sätta i motor i en V4:a.Och nu kom syrran med bilen från bes med 4st 2:or.Så det blir nog inge mekat de närmaste veckorna iallafall.Tur det är semester snart så man kan komma igång på allvar med renoveringen. :banana_thingy:

[Editerat 8/6-2004 av matsud]

matsud - 2004-7-21 kl 19:58

Tjena!!! Nu har man varit och inhandlat en 1,7 förgspis till bilen iallafall,var till västerås idag och köpte en.Jag hade ju tänkt en enkel förgasarmotor så likt orginal som möjligt,men när detta tillfälle dykte upp kunde jag inte motstå.Jag har ju en 1,7 förg i min sprint redan och dom är ju så härliga.Så nu blir det till att greja igen. :bondage: på mig.

Motor.JPG - 50kB

matsud - 2004-7-21 kl 20:00

Förresten,nån som vill ha lådan.Till en 33:a,skick vet jag ej.Men den är gratis.Här har jag beviset att det är en 1,7.(tror jag):D

[Editerat 21/7-2004 av matsud]

(Lådan är borta nu )

[Editerat 2/9-2004 av matsud]

87.JPG - 51kB

matsud - 2004-7-21 kl 20:00

40 idf :rockon: FETT!

[Editerat 21/7-2004 av matsud]

40 idf.JPG - 39kB

matsud - 2004-7-21 kl 20:05

Satt det marelli fördelare på 1,7:orna? Jag har bara sett Bosch.Och på denna marelli sitter det en vaccumklocka också.Är det nåt som har blivit ditsatt senare kanske? Nån som vet?

marelli.JPG - 41kB

Foxrabbit - 2004-7-22 kl 05:39

Det kommer att bli en liten fet bil det här... :rockon:

När den blir klar.

Rock on.. följer tråden med spänning.
1,7L....... mums.... eller snarare Vroooom:headbang:

beatwise - 2004-7-22 kl 09:29

Varför hittade du en med 40or för?? Grymt kul!

Får du för dig att göra dig av med knasarna vet du var jag finns...

:thumbsup::D

matsud - 2004-9-11 kl 18:34

På sistone har det inte blivit mycket,men jag fick "inspiratione" när jag har sett Jocke Ainelands och Micke G`s bravader i garaget.Jag har nu provisoriskt satt upp nedre plåten och försökt att måtta in bagageluckan.Jag vill ju ha fina och jämna skarvar.Men har problem att få till nedre högra hörnet på bagageluckan.Det blir till att tennspackla bagageluckans kant lite grand.Det rör sig om 3-4 mm,så det ska nog inte synas på en 20cm längd.

Beatwise:Jag har ett par nya idf 40:or liggandes,men de är bestyckade till 1,3 eller 1,5 motorn.Funderar på att ta dessa till detta bygge men har inte bestämt mig än,jag får ta reda på vad det kostar att bestycka om.Det är nog inte billigt.Men du har första tjing på de beg om det skulle bli så. / Mats

sudbakifrån.JPG - 39kB

matsud - 2004-9-11 kl 18:36

bakluckans nedre högra hörn.

glipa baklucka.JPG - 28kB

matsud - 2004-9-18 kl 19:05

Var nere och tog en stund med bilen,nu har suget kommit tillbaka.Som sagt så var det problem att få till luckan i nedre högra hörnet.Har mätt halva dagen,tur att man har en reservdels bil också som man kan måtta på.Slutade med att jag fick tenna kanten å det var ingen lek,tror jag gjorde om det 3 gånger innan jag lade en aluplåt på insidan som stöd för tennet och öppnade luckan så att jag kunde tenna horisontelt.Då gick det fint. Nej ,nu ska jag skölja ner tennpartiklarna med en öl. / Mats

[Editerat 18/9-2004 av matsud]

[Editerat 19/9-2004 av matsud]

Grovtennad baklucka.JPG - 30kB

matsud - 2004-9-18 kl 19:08

Fan va gött ( första klunken öl):beerchug:
Nackdelen med att tenna luckan är att valsen på insidan kommer att bli lite bredare.Men jag får undvika att öppna luckan när man visar upp bilen.:D

[Editerat 18/9-2004 av matsud]

insida tennad baklucka.JPG - 33kB

matsud - 2004-9-18 kl 19:12

Ja det får duga för idag,lite finslipning till så blir glipan acceptabel.Nä, bu får jag ge mig,känner att ölen sätter in.

skarv baklucka.JPG - 26kB

Georg - 2004-9-18 kl 22:35

Hördu det var skumt med lucka. Sånt där kunde man bli idiot på... kom du fram till var felet låg ? Ser ju helskumt ut på bilden där man ser hela bakpartiet innan du spacklat ?

matsud - 2005-12-12 kl 21:45

Tjena !
Kommer ni ihåg mig?nu var det ett tag sedan.Jag har köpt hus och haft det att dola med,men nu tycker jag att jag har fixat det som gör att det går att bo i iallafall.Huset är faktiskt en gammal Alfa verkstad som man även sålde nya alfor i på 70-80-talet.Så nu stoltserar man med en verkstad och utställningshall.Närå,så flådigt är det inte. Det är väl inget gjort på huset sen hedenhös, så det är ganska ruckligt,men duger åt mig ,och utrymme finns (än så länge).Nu var det ju bilen denna tråd handlar om .Jag har äntligen fått tummen ur och börjat lite smått.Nu är bakplåten fastsvetsad iallafall och jag ska snygga till uttaget för avgasröret då plåten är till en senare modell.Tyvärr så har den gamla plåten kommit bort i flytten så jag har inget att gå efter.Men jag tror det löser sig tack vare Jocke A.Nu hoppas jag att det blir uppdaterat lite oftare. För det är ju kanon när man kan gå en trappa ner och meka med bilen . Ngn som har en Dieseldriven varmluftskanon till salu förresten? eller ngt liknande med bra blås i.Det är inget gött när det närmar sig nollgradigt i garaget.:boing:

bakdel.JPG - 26kB

matsud - 2005-12-12 kl 21:48

Uttaget som ska snyggas till.

avgasut.JPG - 19kB

Orginalet - 2005-12-12 kl 21:52

Förlåt för OT, Men du har inga roliga bilder att lägga upp på lokalerna? Alltid kul att se folks mek-utrymmen =)

// John

matsud - 2005-12-12 kl 22:03

Hm ,nja, Med risk för att få huset k-stämplat så är det ingen bra ide.Närå ,jag har så inih**vete rörigt ,men jag kan fota lite när jag får stunder över.Kanske man kan starta en ny tråd. Typ,visa mig ditt garage.Jag har sett man har det på SAAB sidorna och det är intressant. / Mats

Micke G - 2005-12-13 kl 09:45

Kul att du hittat Suden igen bland alla prylar.
Vet själv hur det är med gamla kåkar, har hållt på nu i snart 2 år med en vinkelutbyggnad, men på julafton ska det vara klart för inflytning det har jag lovat mig själv. Sen ska det mekas Sud på allvar igen.
Garagetråd skulle vara en kul tråd, vem vågar starta ?

alfasud - 2005-12-13 kl 10:49

Tom jag kan tänka mig att svetsa en Ti, men, jag måste lära mig first! Jag har aldrig hållit en svetsprob i handen!
Hälsningar
Spiros

matsud - 2005-12-14 kl 22:08

Känner igen det där.Jag skulle ha rivit en gammal lada hela sommaren.Fast det kommer viktigare saker emellan.Som att se på tv och surfa på datorn :-)
/ Mats

Quote:
Kul att du hittat Suden igen bland alla prylar.
Vet själv hur det är med gamla kåkar, har hållt på nu i snart 2 år med en vinkelutbyggnad, men på julafton ska det vara klart för inflytning det har jag lovat mig själv. Sen ska det mekas Sud på allvar igen.
Garagetråd skulle vara en kul tråd, vem vågar starta ?
:

matsud - 2005-12-14 kl 22:10

Det är bara att köpa en svets och börja.Tips kan du få här på forumet.Haru köpt alfasuden som du pratade om? / Mats

Quote:
Ursprungligen postat av alfasud
Tom jag kan tänka mig att svetsa en Ti, men, jag måste lära mig first! Jag har aldrig hållit en svetsprob i handen!
Hälsningar
Spiros

matsud - 2005-12-14 kl 22:17

Fixade lite idag med,det gäller att passa på när arbetslusten kommer.Eftersom jag inte fick rätt inre bakplåt från Rosso så blev golvet slätt istället för lite lutande bakåt.Det resulterade i att jag fick göra om de bakre stötfångarfästena.Det var lite kapning och bockning,men det blev dugligt iallafall.Jag väntar med att svetsa fast dom tills jag får fram stötfångaren som ligger ngnstans i bröten.Här syns det vad jag har gjort.Det högra är orginal och den vä modifierad.

stötffäste.JPG - 36kB

matsud - 2005-12-14 kl 22:19

och så här blir det ungefär.

stötffäste näst färdigt.JPG - 31kB

matsud - 2005-12-14 kl 22:34

Jag har ju blivit med en till reservdelsbil till.Var uppe till Alunda och hämtade den.Ett riktig skogsvrak.1975 årmodell med samma orginalfärg som min!Hade nog stått ute i 20-25 år enligt ägaren.Fick tvinga upp den på biltransporten med en bandtraktor och binda fast bilen i garageväggen när jag skulle ha av den.Det som går att ta är väl drivaxlar, vxlåda och bakaxeln som inte var rostig!!!.Sen vet ja inte.Denna sud är än värre när det gäller karossrost än den andra resdelsbilen jag har. / Mats

[Editerat 14/12-2005 av matsud]

resdelssud 02.JPG - 15kB

matsud - 2006-1-7 kl 22:11

Idag var det 8 grader i garaget så det var helt lovligt.Fixade fast fästena till stötfångarna och började med lite tröskel rost ,kommer bilder när det blir färdigt.
Jag bajspostar lite nu för jag har gett mig fan på att inte försvinna från förstasidan på byggen och projekt :dunce: / Mats

matsud - 2006-1-8 kl 19:27

Några bilder på tröskeljobbet,det var mer än jag anade.Underbart att lappa ihop och punktsvetsa 4 plåtar på varandra.Inte konstigt det bli rost.Ska bara helsvetsa nu.Det jäkligaste blir nog böjen och kupningen på ytterplåten.

Tröskel one.JPG - 35kB

matsud - 2006-1-8 kl 19:28

en bild till: Nä nu bär det ut i garaget igen!!!!:smash:

tröskel two.JPG - 40kB

beatwise - 2006-1-9 kl 08:31

Quote:
Ursprungligen postat av matsud
Nä nu bär det ut i garaget igen!!!!:smash:

Ja, ut och jobba! :D Ser ut att gå som på räls när det väl går! Tänk om jag var lika bevandrad i att hantera plåt... Stiligt!

:thumbsup:

matsud - 2006-1-22 kl 10:26

Lite bilder igen,det går inte fort men det går iallafall framåt.

svtr.JPG - 33kB

matsud - 2006-1-22 kl 10:39

Denna plåt var inte rolig till och börja med,jag vet inte hur många gånger jag försökte få till en i min billiga bockmaskin,jag gav upp iallafall och tänkte ringa till en plåtslagare med resurser då det slog mig att det kanske är värt att kolla på reservdelsbilarna,då de är ganska rötna så hyste jag inte mycket hopp,men ta mej f*n så var det 30 cm kärnfrisk plåt på den ena av dom.Tack vare att ngn nångång har sprutat ordentligt med hålrumsvätska.
Jag ger en :worship: till vem det nu var som behandlade bilen.

plåt2.JPG - 33kB

Pages:  1  2