AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  18
Författare: Ämne: Växellådsbyte GTV6 (116)
Robert Hultman
AlfaRäv

Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 08:47
Växellådsbyte GTV6 (116)

Efter mycket vånda har det blivit dags att göra något åt skrapet på 2:an i min GTV6:a. Första tanken var att lämna in bilen på verkstad för att få synkringen bytt. Men priserna avskräckte.

Den andra tanken var att själv byta synkringen. Men till och med garvade mekar här på AP verkade tycka att det var överkurs. (Inte alla. Hyffsat enkelt menade en del. Men tillräckligt många var skeptiska för att jag skulle tveka).

Den tredje tanken, och den lösning jag fastnade för, var att byta hela växellådan. (Här var alla överens. En tämligen rättfram operation även om man kan förvänta sig att det kärvar här och var.) Jag står nu i begrepp att byta växellådan och tänkte dokumentera det. En sån dokumentation hade jag nämligen önskat mig nu.

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 08:56
Den "nya" växellådan

Steg ett i förberedelsefasen var att skaffa en utbyteslåda. Grifo i Avesta hade en skrapfri låda från en 75 TS som skall funka ihop med GTV6:an. En vacker vårlördag var resan fram och tillbaka till Grifo ett nöje (liksom besöket i hans garage).

Av Grifo förstod jag följande: Givaren till hastighetsmätaren måste tas från den gamla växellådan och sättas i den nya för att hastighetsmätaren helt säkert skall visa rätt. Det är en plasthistoria så det gäller att vara varsam.

De ”skivor” som bromsskivorna fästs vid i växellådan byter man. De som sitter på GTV6:ans låda skruvas loss och skruvas fast på den nya växellådan.

Kopplingen är skjutande på den ena bilen men ”dragande” på den andra. (Minns i skrivande stund naturligtvis inte vilken som var vilket, men det ger sig). Det betyder att kopplingsgaffeln från den gamla lådan måste monteras på den nya. Slavcylindern från den gamla växellådan skall naturligtvis överföras till den nya.

75TS-fore-l.jpg - 139kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 09:01

Den nya växellådan må vara skrapfri men ren var den inte (det är iofs inte många växellådor som är det). Steg två i förberedelsefasen blev alltså att göra ren lådan. Det verkar mer tilltalande att jobba med en ren låda.

Så här ser lådan ut efter ett möte med stålborste, avfettningsmedel och högtrycksspruta. (Inget utställningsskick men det var heller inte meningen)

75TS-efter-l.jpg - 199kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 09:19

Steg tre i förberedelserna blev att ha på rostlösningsolja på alla de bultar och skruvar jag tror att jag kommer att lossa i processen.

Min avsikt är att ta loss hela dedion-axeln. Det har jag förstått är ”standard procedure”. Det innebär att det är rätt många skruvar som skall lossas.

Jag har fått förslaget att lossa stötdämparna upptill eftersom de förmodligen inte sitter lika hårt där. Men jag lutar åt att lossa dem nedtill i alla fall. För att slippa passa in dem i det lilla hålet upptill. Jag tror det kan var svårt om man är ensam, vilket jag räknar med att vara.

I förrgår (tisdag) åkte jag till GDS:en på OK och smörjde in bultarna och skruvarna. Det betyder att oljan har haft fyra dagar på sig att verka när jag börjar skruva på lördag.

Bilden nedan hoppas jag föreställer ett av dedionens främre fästen. Med rostlösningsolja på.

Dedifram1-l.jpg - 128kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 09:39

I går (onsdag) var det dags att lyfta och palla upp bilen. Jag har möjlighet att låna ett garage men det skall då först städas ur och det ligger dessutom 30 min bilresa hemifrån. Jag har bestämt mig för att utföra lådbytet på gårdsplanen hemma. Eftersom jag inte vill att bilen skall rasa ned på mig när jag ligger därunder känns det bra att testa underlagets bärighet någon dag innan det är dags att krypa in under bilen.

Klartfstart-l.jpg - 126kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 09:53

In med domkraften under bakaxeln och hissa. Men innan det lossade jag hjulmuttrarna så att jag skulle kunna ta loss dem när hjulen hänger i vädret. När det var dags att sätta in pallbockarna insåg jag att

a) det var inte särskilt högt. Hur skall jag och en växellåda få plats där?

b) det var något högre på ena sidan än den andra.

b-problemet kan bero på att underlaget inte är riktigt jämt men kanske också på att domkraften inte satt riktigt mitt på bakaxeln? Hur som helst sänkte jag ned bilen igen och lade två brädstumpar under domkraften (fler fick inte plats) för att vinna lite höjd. Jag försökte dessutom placera domkraften så nära mitten på axeln som möjligt.

Forstalyftet-l.jpg - 102kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 10:02

Upp-pallat! Här ser man också mina brädor som vann 4 cm i höjd åt mig. Men jag tycker fortfarande att det ser lågt ut. Med hjulen bortplockade blir det i alla fall lite ljusare under bilen.

Jag lhar som synes lagt två tegelstenar som stoppblock bakom framhjulen. Bilen rullade (natuligtvis) en aning bakåt när jag hissade upp aktern. Men man vill ju inte att den skall fortsätta att rulla. Jag har också lagt brädor under fötterna på pallbockarna för att fördela vikten över en större yta.

Det såg bra ut i morse innan jag åkte till jobbet. Under de c:a 10 timmar bilen då stått uppallad märktes ingen tendens till att den skulle sätta sig.

Pallat-l.jpg - 137kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 10:09
Doing it rally style

Jag har ingen erfarenhet av att meka. Därför känns det otroligt kaxigt att göra detta växellådsbyte ”rally style”. På 30 minuter på en mörk skogsväg i ficklampans sken.

Nja, riktigt så är det ju inte. Framför allt inte på 30 minuter. Jag ägnade 30 minuter bara på GDS:en åt att smörja in bultar. Ingen idé att jäkta man får ju i alla fall betala för 30 minuter.

Upphissandet och pallandet i går tog gott och väl en timme i anspråk. I kväll har jag tänkt ta bort avgasrör och ljuddämpare. På lördag är det dags att börja det egentliga skruvandet, enligt planen. Hela helgen är i princip vikt till detta liksom nästa helg. Får se om det är en realistisk tidsplan.

Rallystyle-l.jpg - 85kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Åke
Alfa-freak

Registrerad: 2003-3-17
Befinner sig: Borgå/Finland
Medlemmen är Offline

Humör: fälgar...

[*] Inlagd 2004-4-15 kl 11:25

Ser fint ut. Tufft att göra det under bar himmel!!:rockon:

//Åke

Åke Wilen
I have got a theory on Alfas, I don’t think it is possible to be a proper petrolhead unless at some point in your life you owned an Alfa Romeo. -J. Clarkson
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-17 kl 17:25

Dags att sluta vara kaxig och göra någonting också.

Tog bort den bakre delen av avgasröret och skulle sedan ta mig an mittenbiten. Då upptäckte jag att jag inte hissat bilen högre än att jag bara kom åt "spännbanden" runt avgasröret med utsträckta armar. Hur stark är man då? Det var inte mera höjd där än att man nätt och jämt kunde ställa en skiftnyckel där.

Alltså: Gör om - Gör rätt!

In med så mycket brädbitar det gick under domkraften och hissa upp igen. Sen gick det bättre att komma åt och få bort avgasröret.

[Editerat 17/4/2004 av Robert Hultman]

nyckel.jpg - 122kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Kunta
GALEEN
AP\'s-dansbans-kille

Registrerad: 2002-6-26
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: Äldre

[*] Inlagd 2004-4-17 kl 17:40

Hissa både fram o bak så blir det mycket lättare :thumbsup:

-Kenth Wiklund-
75 3.0 Potenziata #75
A4 1.8T
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-17 kl 20:50

Nu har jag bara två pallbockar men det är väl inte värre än att jag får ta ett tag i plånboken och åka och köpa två till.

Men om jag gör så. Var sätter man domkraften i fram?

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
Kunta
GALEEN
AP\'s-dansbans-kille

Registrerad: 2002-6-26
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: Äldre

[*] Inlagd 2004-4-18 kl 05:49

På 75an lyfter man hela framvagnen på ett fäste som är skruvat mittpå krängningshämmaren. Bör se likadant ut på gtvn

-Kenth Wiklund-
75 3.0 Potenziata #75
A4 1.8T
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast

Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2004-4-18 kl 10:56

Haha uj vad jag känner igen mig :D gjorde exakt samma procedur förra sommaren efter ett diffras på min GTV6a... minnerna kommer tillbaks, vi har tom likadan domkraft och pallbockar :D ... jag gjorde det också på garageuppfarten...våran är dock i asfalt... är det inte obekvämt att ligga på stenar och lätt å tappa bort brickor å sånt??

Att palla upp den fram är nog en bra idé.. jag gjorde inte så men det var himla trångt att mecka loss och senare sätta tillbaks dom främre fästena.

När du plockar ner lådan kommer du nog behöva en hjälpreda och en extra domkraft.. det underlättar iaf.

Undrar du nått och behöver ett tips kan du u2ua eller ringa mig.

Mobil: 0706303752

Har du verkstads manual, typ Cardisc? Det är till stor hjälp. Jag kan maila sidor/bilder ifrån min om du vill.

Lycka till :thumbsup:

Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]

"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Robert Hultman
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2004-4-18 kl 19:30

Dags att ta bort sladdar och slangar till växellådan. Jag började med bromsvajern. På det högra bromsoket var det enkelt. Lossa på muttern och sen var det klart. På det vänstra bromsoket var det inte lika självklart.
Till och börja med hade någon satt två buntband runt handbormsvajerns fäste. En avbitartång och bort med dem.
Men hur är då vajern fäst vid armen?

[Editerat 18/4/2004 av Robert Hultman]

handbormsvaj1-l.jpg - 128kB

<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
 Pages:  1    3  ..  18

Upp till toppen