AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  21
Författare: Ämne: Vilka är vi.
trephination
Killen med smör

Registrerad: 2002-12-9
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-19 kl 16:09

Janne Näsström född -76 och bosatt i Ånge i västernorrland tillsammans med Madde. Jobbar på Kungliga postverket (hehe) och trivs rätt ok...

Norrland är tyvärr inte Sveriges Alfa tätaste område men det hindrade mig inte från att bli såld :)
Det hela började när jag var 10 och min syster köpte en sprillans ny Alfa 33 4x4, ej sw modellen. Efter att ha ägt bilen i ett år så lämnades den in till en motorverkstad i Sundsvall som jag inte kommer ihåg namnet på, de kursade nåt år senare. De byggde ett nytt avgassystem (som lät mycket vilket var det vitala för mig då ;)), utförde diverse modifieringar på motorn. Nya kammar, planad topp, smidda kolvar, nya förgasare, nåt gjort med varvtalsregulatorn.... massa krafs iaf. Motorn finns för övrigt till salu har jag sett. En kille i Ånge som har den liggandes.
Hursomhelst så var bilen både vacker och gick utav bara fan! Det räckte för att väcka mitt Alfa hjärta.
Sedan dess så har kärleken till detta märke alltid funnits. Min ekonomi samt mitt stora och dyra musik intresse har inte tillåtit mig att ha en bil som kräver den omsorg i form av tid och pengar som man bör ha för att äga en Alfa. Så jag har mest kört runt i "skrotbilar" som jag kört tills de rasat för att sen köpa en ny skrotbil.

För tillfället äge jag två Alfor. En Milano Platina som jag värdar som ett barn och en 164 3.0 som vägrar att starta. Har inte orkat strula med den något utan kör till vardags en Golf.

[Editerat 22/12/04 av trephination]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Luckan
Moderator
AlfaPowers Flygfä

Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Sigtuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-19 kl 19:10
Bagageluckan

Luckan heter egentligen Staffan Erlandsson. 38 år, hopplös ungkarl som kör charterflygplan till vardags.

Född naken, 0 landskamper, första 10 orden var nog biltillverkare typ "OVLO, AAB, IMCA" (Volvo, Saab, Simca) Vi hade en Simca 1500 kombi när jag föddes, därav denna kunskap.

Stod vid två års ålder upp och rabblade namn och modell på mötande bilar i trafiken, enligt fadersskapet.

Smittades av Alfaviruset 1976, då samma farsa beställde en Alfetta 1.8, LeMans-blå, som vi hämtade på fabriken i Milano. Den bilen tog jag körkort i, och lyckades med konststycket att köra om körprovsförrättaren på vägen hem....

Sen gav jag mig iväg till Amerikat för att gå pilotskola. Körde babyblå Ford LTD -77, med Mustangmotor, samt en Cheva Van, som jag tog med mig hem. Kom hem 1992, precis lagom tills väldigt många piloter blev uppsagda i Sverige. Arbetade som Black Jack-dealer, lärare, vårdare på ett psyksjukhus, datalärare och på en flygklubb, innan flygbranschen kvickande till igen 1998. Under den här tiden av ekonomisk misär köpte jag en Volvo 244 DL -77, som jag totalrenoverade. Den sålde jag, och köpte en Volvo 340 DL. Den hade ju transaxel och växellådan bak!
Sanningen att säga så var detta den mest ekonomiska bil jag haft, körde 9000 mil med ett tjuvstopp när batteriet frös en vinter. Men jag hoppas slippa råka ut för denna misär igen!

Sen blev det en 75 TS, följt av en till likadan, fast svart. Denna har jag som bruksbil, men den första är befodrad till banmötesbil.

Köpte en 911 Turbo tillsammans med en polare våren 2002. Riktig 80-talsikon med sinnessjuk acceleration, och ett ljud som får hela Söderledstunneln att vibrera. Åka i vänsterfil nära betongsuggor på 4500-6500 varv är också trevligt. Den är dock för mycket för mig, med 300+ hästar, 4-växlad låda och total avsaknad av maskerad turbospark. Höll på att damma av i 140 i somras. Sladdspåren mätte 50 m, och jag vet inte riktigt än idag hur jag grejade detta. Farsgubben kommenterade det hela efteråt med; "det var ingen snygg sladd..." Den är dock såld nu, och jag vill ha något nytt.

Letar alltid efter bilar, och just nu är det väl en GTV från 70-talet som lockar mest. Men jag har även fått nys på en 78:ans 911 i banmötesskick... Eller en Bertone, eller en Berlina, eller en Sud i raceskick, eller ........

Hursomhelst, här på Alfapower trivs jag alldeles utmärkt, känns skönt att jag inte är ensam med min, i mångas ögon, s.k. idiotkunskap. Trådarna med "bildnöt" borde ha någon form av Nobelpris, tycker jag! Tonen är utmärkt, inga problem med att man känner sig ute på hal is, och det är precis så det ska vara! Med hopp om många år i detta forum!

Glömde tillägga ursprunget till namnet Luckan. Det kan ledas tillbaka till gymnasietiden, då jag efter en blöt afton inte hittade nyckeln till polaren där jag skulle sova. Bäddade då i bagageutrymmet min första bil, en Cortina GT -67. På morgonen knackade det bryskt på hemma hos mig. Det var polarns farsa, som inte var alltför imponerad. Hans granne hade ringt från jobbet, och berättat att det såg ut som om någon låg i en bil på deras garageuppfart, med ett par fötter stickandes ur en bagagelucka. Smeknamnet blev då Skuffen, vilket under åren utvecklades till Luckan.

Någon annan med preskiberade äventyr från bilvärlden?

[Edited on 19-1-2003 by Luckan]

Staffan i Telefon 002 liten.jpg - 142kB

Staffan Erlandsson
Oröd Alfa 75 TS -89, röd 156 V6 24V -98, röd 156 SW -01, Honda CR-V -00.
stealthmannen
AP´s alfa-handlare

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Dalarö/Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Jobba..jobba

[*] Inlagd 2003-1-19 kl 20:07
Ja denna tråd hade jag missat..

hehehe roligt värre..

Claes heter jag och är 26år. Jobbar som bilförsäljare tillsammans med min far här i Stockholm. Har haft Alfa intresset sedan barnsben då pappa och mamma for omkring i Berlinor, Bertonés och Alfettor.

Min första Alfa inhandlades vid 18 års ålder och sedan dess har det rullat på. Trots min ålder är jag nu inne på min 11:e Alfa och fler lär det bli.

Tack för en utomordentlig sida!!!!!

Bilden är från min Tysklands resa för ett par veckor sedan då jag hämtade min 155 Q4:a. 5 timmars sömn på 400mil......mycket säker förare :P

jag.jpg - 20kB

Claes Hoffsten
HOFFSTENMOTOR

Alfa GTAm \"Historic-Edition\" Alfetta 1,8T -83 \"Guld Qlöver´n\ Alfa 155Q4 \"Qlöver´n\" Alfa 156 \"STCC Edition"\Alfa 147GTAm "Time Attack"\Maserati Ghibli -95 \"Ostartad\" Ferrari 328 GTS -88\"Alfa 164 Q4-97\". It's the design!
mopar
alfa-lös

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline

Humör: Djävlig

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 07:10

Quote:
Originally posted by Luckan
Luckan heter egentligen Staffan Erlandsson. 38 år, hopplös ungkarl som kör charterflygplan till vardags.

Sen gav jag mig iväg till Amerikat för att gå pilotskola.

Ok grabbar.. nu håller vi ögona på den här killen.. vi vet ju alla vad som händer med killar som går i pilotskola i staterna...

Skojar bara Luckan ;)

//mopar

Thomas Pettersson

\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 09:54

Gotlands högsta punkt är soptippen, sikta på den, den vill vi gärna ha bort!!;)

Seb

-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Luckan
Moderator
AlfaPowers Flygfä

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 10:00

Mopar och Seb,

ni kan var lugna. Jag lärde mig bara att starta:D Nuförtiden lär dom ju tydligen ut andra saker... ;)

[Edited on 20-1-2003 by Luckan]

Staffan Erlandsson
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 10:02

En del kan tydligen svänga vänster åxå...

Seb:D

-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 10:05

Micke G, heter Michael Gunnarson 44 år. Bor i Huddinge Stockholm och håller även till norr om Heby på sommrarna. Gift 2 barn. Är riktigt störd när det gäller Alfa har idag 7 Alfor alla av boxermodell. Köpte annars min första Alfa 1983 en Alfetta GT 76 sedan följde 2 st Alfetta 2,0 och en GTV 81 innan jag föll för V8 ylet i Montrealen. Hade därefter under 8 års tid 2 st Montrealer men tröttnade till slut på dessa bilar pga svår och dyr reservdelstillgång och rädslan att tusenlapparna skulle få vingar så fort man vred om startnyckeln. Sedan var det en slump att jag köpte en gammal Sprint för en tusenlapp, därefter har jag hållt fast vid dessa otroligt charmiga boxerAlfor.
Annars tycker jag att allt som har motorer är kul, oavsett om det är en snöslunga eller en snöskoter eller vad det nu kan vara.

02081023.jpg - 91kB

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
Luckan
Moderator
AlfaPowers Flygfä

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 10:09
Sju stycken

Micke, är inte detta någon form av rekord? Två eller tre Alfor är inte helt ovanligt, men sju stycken, det är riktigt tungt!

Hur gör du med besiktningen? Har du en egen port;)?

Staffan Erlandsson
theseal
Mr Center of the Universe

Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 10:29

micke.. hur känns det att bilparken blir lättare och lättare, jag menar rosten lär ju inte vara din vän direkt... Bara boxer Alfor, var det inte sudden som sände alfa in i rostfördommarnas rike?

Word.

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 11:02

Tyvär så har man ju bara en kropp så det blir till att hålla igen lite. Just nu åker jag Sprint 87:a dagligen, men i sommar så hoppas jag att Suden skall vara klar. Sen blir det nog 33 nästa vinter för jag saknar elvärmen i stolarna i Sprinten. Men det är ju bra att ha några reservbilar :beerchug:

Michael Gunnarsson
33 Giardinetta 4x4 1986
Vitara V6 dragbil
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 11:09

Quote:
Originally posted by theseal
micke.. hur känns det att bilparken blir lättare och lättare, jag menar rosten lär ju inte vara din vän direkt... Bara boxer Alfor, var det inte sudden som sände alfa in i rostfördommarnas rike?

Word.

Är det inte det vi alla vill göra, att lätta bilen ? :D Nä det stämmer rost kan det finnas gått om på dessa bilar, men bara man undviker att köpa dom värsta exemplaren så är det ganska lugnt.
Det gäller bara att vara nogran med rostskyddet, då är det faktiskt ingen större fara. Men att äga en svets skadar inte.

Michael Gunnarsson
33 Giardinetta 4x4 1986
Vitara V6 dragbil
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 16:07
Om nu bara Theseal kunde lugna sig lite

med sina dumma insinuationer om rost så-

Micke har funnit harmonin i alfaägandet fattar du väl, han har en inne i garaget för "smärre karossjusteringar", en står på lut inför bansäsongen 1998 (datumet flyttas dock framåt 2 år i stöten) , en står och väntar på delar, en används dagligen, ett par st. finns där för att stimulera tankeverksamheten om en underbar framtid i dessa, osv.

Om du kollar lite vid sidan av vägen när du kör från Årsta ut till Huddinge så ser du ett torn sticker upp över träden. Det är Mickes höglager !

F.ö.skulle han nog vara klar med fler suddar om inte jag sprang där och rörde om i reservdelslagret hela tiden.

theseal
Mr Center of the Universe

Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 22:00

... jag hoppas attt ingen tog illa upp, det var bara det att jag tyckte det var strongt/coolt att bara ha boxer Alfor.....men en liten gliring för rosten måste han få.

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2003-1-20 kl 22:37

Det ÄR coolt. Just.
Heja Micke !