AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: FAQ, Kamremsbyte 164:a v6 3.0 *uppdaterad IGEN*
Arvid
AP\'s gnälla-efter-custom-stat-ponke
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1010
Registrerad: 2003-4-24
Befinner sig: Skellefteå
Medlemmen är Offline

Humör: ...

[*] Inlagd 2004-5-2 kl 22:24
FAQ, Kamremsbyte 164:a v6 3.0 *uppdaterad IGEN*


Förslag till FAQ, Kamremsbyte 164:a v6 3.0, Denn FAQ kan användas till alla alfors v6:or 12v men det kan vara skillnad i själva bortmontaget men själva bytet av remmen är densamma..

Tid: 9 timmar

Bra att ha grejer:
Verktygsats
maskeringstejp
tuschpenna
43mm hylsa eller polygrip
6mm borr el dylikt
ev Servoolja
Glykol ca 6liter
gott humör, godis, dricka osv.
Och självklart remmen


Då börjar vi!

Började med att lossa höger framdäck, därefter tog jag bort fjäderbenet för att få friare sikt, detta är ej nödvändigt men eftersom det är så enkelt att ta bort så gör jag det.

BILD

Därefter lossar jag på inner skärmen, tar först bort den främre och sedan går jag på den bakre, Den bakre behövs egentligen inte tas bort men det ger lite mer sikt och utrymme.. dessa kan vara svåra att sätta dit igen så om du tycker att det räcker med plats låt bakre vara kvar.

Därefter börjar jag lossa de svarta kåporna som sitter för kamremmen, även 2 fläktremmar måste bort, den som går till servopumpen och den som går till AC-pumpen.
Om dessa remmar är lite slitna så passa på och byt dom på en gång, kostar runt 100:- för alla 3 remmar. För att kunna slacka på remmen till servopumpen måste man lossa 4 st bultar varav en bult som sitter bakom en servoslang, det kommer att läka ut servoolja. Så det kan vara bra att ha handlat servoolja i förväg eftersom det ej är bra att köra pumpen torr. Ta även bort impulsgivaren som sitter med 2 skruvar till höger om vevaxeldrevet.


BILD


Nu gäller det att ställa motorn i nolläge, det finns en markering på vevaxeln och ett märke på kamaxeln. Ta bort den främre ventilkåpan och dra sedan runt motorn medurs till märket på vevaxeln står rätt och kolla sedan så att märket på kamaxeln står rätt. Använd 43mm hylsa men om du ej kan få tag i en sådan så kan man använda sig av en polygrip modell mellan, det gjorde jag, jobbigt som tusan men det går. Se alltid till att du drar motorn medur ALDRIG motur! Om du missar markeringen dra några varv till istället, detta är särskilt viktigt när du håller på att montera tillbaka kamremmen!
Om du vill kan du även montera bort bakre ventilkåpan för att se om markeringen på denna kam stämmer, för remmen kan vara felkuggad 1 kugg utan att motorn rasar men däremot så kan motorn kännas trött och orkeslös

BILD

BILD

När motorn är i rätt läge så ta fram maskeringstejpen och tejpa längst upp på kamremen över varje kamdrev. Gör ett märke/streck på drevet och även på tejpbiten, Detta är bra som en koll så att du ej har rört läget på kammen när du jobbar. Du markerar alltså avståndet mellan kamdreven. Detta kan man hoppa över om man vill.

BILD

Efter du markerat och ställt motorn i nolläge så tar du en mejsel och bänder upp spännrullen och stoppar borren genom hålet för att kunna låsa spännhjulet i uppspänt läge. Sedan lossar du de två muttrarna som håller fast spännaren. Därefter drar du ut hela spännaren rakt ut, detta kommer att gå lite tungt men var lugn den kommer att komma ut. Det kommer även att sprätta iväg en fjäder men det är lugnt.. ta vara på den bara...
Om du nu inte skall renovera spännaren behöver du så klart inte ta bort den då låser du bara spännhjulet i uppspänt läge och lossar på de två muttrarna lite grann. Sedan så tar du en mejsel och bänder hela spännaren upp till vänster för att få så mycket slack på remmen som möjligt. Sedan skruvar du åt muttrarna igen. Då kan du få loss remmen. Men eftersom du redan har framme spännaren och det inte kostar så mycket att renovera den så gör det.

BILD

BILD

Sedan för att renovera spännaren följer nu några bilder tagna ur en motormanual från 75:an 2.5v6 den funkade skitbra. Det verkar som om renoveringssatsen innehåller lite för många delar fick ca 3 oringar över, Dessan passar varken till 164:an eller 75:an

BILD

BILD

BILD

BILD


För att kunna ta bort remmen måste du även ta bort 2 st kylslangar och 3st sladdar. Ta bort nedre slangen och låt kylvattnet rinna ut i en bytta under. Sedan tar du bort den andra slangen och även sladdarna som sitter i termostathuset.
Sedan är det bara att kränga av den gamla remmen, börja uppifrån för från vevaxeln måste man vika ner remmen för att den skall gå att ta av.. Ta det lugnt så inte tejpbitarna lossnar.

BILD

Nu tar du och överför markeringarna från den gamla remmen till den nya så att dom har lika långt mellan strecken. Alltså den nya remmen kommer att ha två tejpbitar med streck på precis med samma avstånd mellan varandra som den gamla.
Sätt tillbaka spännaren om du inte redan gjort det och sedan tar du och sätter tillbaka den nya remmen på samma sätt fast baklänges som du tog av den. Tänk på att försöka sätta den så att markeringarna hamnar uppe på kamaxeldreven.
Nu till det lite pilliga, nu kan det vara bra att köra ut tanten/gubben från huset så du får ett extra par händer.
Börja med att montera remmen mot vevaxeln, sedan monterar du remmen moturs och ser till att remmen är sträckt hela vägen, Det kan bli svårt när du ska sätta dit remmen på ena kamaxeldrevet då den gamla remmen har sträckt lite på sig medans den nya ej har gjort det. Om du får detta bekymmer (det fick jag) så ta och vrid vevaxeln några mm moturs precis så mycket så att du kan få på remmen så att den inte är slak. Sedan så vrider du tillbaka vevaxeln till nolläget medans du håller fast remmen uppe på kamdrevet. Nu är det viktigt att inte kamaxeln inte rör på sig så håll ordentlig koll. Detta problem skulle ej uppstå om det satt variabla kamaxeldrev men tyvärr tänkte inte italienarna till ordentligt. Nu fortsätter du att montera hela remmen moturs tills den ligger på plats.
Kolla nu så att markeringarna som du har gjort på remmen stämmer överens med dom som du gjort på kamdreven. Om du inte fått till markeringarna precis över varnandra kan du räkna kuggar, mäta avståndet, så att det är samma som förut. Detta är en liten försäkringsåtgärd.

BILD

Nu lossar du spännarens muttrar så att den själv spänner mot remmen. Sedan tar du och vrider runt motorn medurs 2 varv. Glöm inte att EJ vrida moturs i detta läge! Efter detta så kolla så att markeringarna på vevaxeln och kammen stämmer överens som det stod före. Om det gör det så är du på god väg. Nu tar du och spännaren spännaren med hjälp av hand kraft mot remmen och skruvar fast den ordentligt med muttrarna.
Brustna kamremmar kan bero av två saker, 1: För hårt spänd kamrem 2: Eller pluggad oljetillförsel.
Sedan lyfter du spännrullens arm och tar bort sprinten/borren. Nu gör du samma procedur igen alltså 2varv medurs med motorn. Efter dina 2 varv är det dags att kolla så att markeringarna stämmer igen. Om de gör det så är du igenom själva bytet och nu är det dags att montera alla grejer du tagit bort.

Se till att du håller reda på alla skruvar, muttrar och brickor så du vet var dom ska sitta.
Innerskärmen kan vara ett problem för att lätta upp det lite så kan man ta bort en flik på bakre skärmen och montera fast den i efterhand med kattstrypare (se bild) Detta underlättar proceduren ganska så mycket, Efter mycket slit och bök så ska alla grejer sitta där igen och man kan pusta ut, lite iallafall.

BILD

Nu är det dags för provkörning, men detta skall ej vara några problem då du har dragit runt motorn redan för hand och kollat så att motorn är i nolläge efteråt..



Fyll på vätskorna som du har tagit ut, kylarvätska och ev servoolja, enligt källor passar vanlig ATF olja bra till servon, Sedan tycker jag att du tar och ger bilen lite omtanke och tvättar den.. det gjorde jag iallafall =)

Tillägg för 164 QV. Här finns en extra kylslinga runt oljefiltret som man måste hänga loss från anslutningarna i bakkant på vattenpumpen för att kunna lossa kåpa/rem.


Hoppas det går bra

/Arvid




[Editerat 8/5-2004 av Arvid]

[Editerat 20/6-2006 av Arvid]




- Arvid Cedergren - CAR-member #14755

Bilar:
Fiat Freemont, Mondeo

Old:Alfa 156 V6, Alfa 147 Sele -01, 164 V6 -89, 33 -90, 75 TS -90. 155 TS -95, 166 V6 auto. 164 TS -94.

Galleri
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4475
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2007-6-7 kl 13:16
Renovera spännaren? LÄS!


Lite info ang. renovering av spännaren. Lite om överblivna O-ringarna, mm.

Bifogad fil: V6kamremsspännare.pdf (118kB)
Denna fil har blivit nedladdad 839 gånger





Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]

"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-26 kl 10:06


Nu när vi lever i bredbandsåldern gjorde jag om bildlänkarna till bilder.
En länk till att plugga spännaren: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30325


Förslag till FAQ, Kamremsbyte 164:a v6 3.0, Denn FAQ kan användas till alla alfors v6:or 12v men det kan vara skillnad i själva bortmontaget men själva bytet av remmen är densamma..Tid: 9 timmarBra att ha grejer:Verktygsatsmaskeringstejptuschpenna43mm hylsa eller polygrip6mm borr el dyliktev ServooljaGlykol ca 6litergott humör, godis, dricka osv.Och självklart remmenDå börjar vi!Började med att lossa höger framdäck, därefter tog jag bort fjäderbenet för att få friare sikt, detta är ej nödvändigt men eftersom det är så enkelt att ta bort så gör jag det.Därefter lossar jag på inner skärmen, tar först bort den främre och sedan går jag på den bakre, Den bakre behövs egentligen inte tas bort men det ger lite mer sikt och utrymme.. dessa kan vara svåra att sätta dit igen så om du tycker att det räcker med plats låt bakre vara kvar.Därefter börjar jag lossa de svarta kåporna som sitter för kamremmen, även 2 fläktremmar måste bort, den som går till servopumpen och den som går till AC-pumpen.Om dessa remmar är lite slitna så passa på och byt dom på en gång, kostar runt 100:- för alla 3 remmar. För att kunna slacka på remmen till servopumpen måste man lossa 4 st bultar varav en bult som sitter bakom en servoslang, det kommer att läka ut servoolja. Så det kan vara bra att ha handlat servoolja i förväg eftersom det ej är bra att köra pumpen torr. Ta även bort impulsgivaren som sitter med 2 skruvar till höger om vevaxeldrevet.Nu gäller det att ställa motorn i nolläge, det finns en markering på vevaxeln och ett märke på kamaxeln. Ta bort den främre ventilkåpan och dra sedan runt motorn medurs till märket på vevaxeln står rätt och kolla sedan så att märket på kamaxeln står rätt. Använd 43mm hylsa men om du ej kan få tag i en sådan så kan man använda sig av en polygrip modell mellan, det gjorde jag, jobbigt som tusan men det går. Se alltid till att du drar motorn medur ALDRIG motur! Om du missar markeringen dra några varv till istället, detta är särskilt viktigt när du håller på att montera tillbaka kamremmen!Om du vill kan du även montera bort bakre ventilkåpan för att se om markeringen på denna kam stämmer, för remmen kan vara felkuggad 1 kugg utan att motorn rasar men däremot så kan motorn kännas trött och orkeslösNär motorn är i rätt läge så ta fram maskeringstejpen och tejpa längst upp på kamremen över varje kamdrev. Gör ett märke/streck på drevet och även på tejpbiten, Detta är bra som en koll så att du ej har rört läget på kammen när du jobbar. Du markerar alltså avståndet mellan kamdreven. Detta kan man hoppa över om man vill.Efter du markerat och ställt motorn i nolläge så tar du en mejsel och bänder upp spännrullen och stoppar borren genom hålet för att kunna låsa spännhjulet i uppspänt läge. Sedan lossar du de två muttrarna som håller fast spännaren. Därefter drar du ut hela spännaren rakt ut, detta kommer att gå lite tungt men var lugn den kommer att komma ut. Det kommer även att sprätta iväg en fjäder men det är lugnt.. ta vara på den bara...Om du nu inte skall renovera spännaren behöver du så klart inte ta bort den då låser du bara spännhjulet i uppspänt läge och lossar på de två muttrarna lite grann. Sedan så tar du en mejsel och bänder hela spännaren upp till vänster för att få så mycket slack på remmen som möjligt. Sedan skruvar du åt muttrarna igen. Då kan du få loss remmen. Men eftersom du redan har framme spännaren och det inte kostar så mycket att renovera den så gör det.Sedan för att renovera spännaren följer nu några bilder tagna ur en motormanual från 75:an 2.5v6 den funkade skitbra. Det verkar som om renoveringssatsen innehåller lite för många delar fick ca 3 oringar över, Dessan passar varken till 164:an eller 75:an





För att kunna ta bort remmen måste du även ta bort 2 st kylslangar och 3st sladdar. Ta bort nedre slangen och låt kylvattnet rinna ut i en bytta under. Sedan tar du bort den andra slangen och även sladdarna som sitter i termostathuset.Sedan är det bara att kränga av den gamla remmen, börja uppifrån för från vevaxeln måste man vika ner remmen för att den skall gå att ta av.. Ta det lugnt så inte tejpbitarna lossnar.Nu tar du och överför markeringarna från den gamla remmen till den nya så att dom har lika långt mellan strecken. Alltså den nya remmen kommer att ha två tejpbitar med streck på precis med samma avstånd mellan varandra som den gamla.Sätt tillbaka spännaren om du inte redan gjort det och sedan tar du och sätter tillbaka den nya remmen på samma sätt fast baklänges som du tog av den. Tänk på att försöka sätta den så att markeringarna hamnar uppe på kamaxeldreven.Nu till det lite pilliga, nu kan det vara bra att köra ut tanten/gubben från huset så du får ett extra par händer.Börja med att montera remmen mot vevaxeln, sedan monterar du remmen moturs och ser till att remmen är sträckt hela vägen, Det kan bli svårt när du ska sätta dit remmen på ena kamaxeldrevet då den gamla remmen har sträckt lite på sig medans den nya ej har gjort det. Om du får detta bekymmer (det fick jag) så ta och vrid vevaxeln några mm moturs precis så mycket så att du kan få på remmen så att den inte är slak. Sedan så vrider du tillbaka vevaxeln till nolläget medans du håller fast remmen uppe på kamdrevet. Nu är det viktigt att inte kamaxeln inte rör på sig så håll ordentlig koll. Detta problem skulle ej uppstå om det satt variabla kamaxeldrev men tyvärr tänkte inte italienarna till ordentligt. Nu fortsätter du att montera hela remmen moturs tills den ligger på plats.Kolla nu så att markeringarna som du har gjort på remmen stämmer överens med dom som du gjort på kamdreven. Om du inte fått till markeringarna precis över varnandra kan du räkna kuggar, mäta avståndet, så att det är samma som förut. Detta är en liten försäkringsåtgärd.Nu lossar du spännarens muttrar så att den själv spänner mot remmen. Sedan tar du och vrider runt motorn medurs 2 varv. Glöm inte att EJ vrida moturs i detta läge! Efter detta så kolla så att markeringarna på vevaxeln och kammen stämmer överens som det stod före. Om det gör det så är du på god väg. Nu tar du och spännaren spännaren med hjälp av hand kraft mot remmen och skruvar fast den ordentligt med muttrarna.Brustna kamremmar kan bero av två saker, 1: För hårt spänd kamrem 2: Eller pluggad oljetillförsel.Sedan lyfter du spännrullens arm och tar bort sprinten/borren. Nu gör du samma procedur igen alltså 2varv medurs med motorn. Efter dina 2 varv är det dags att kolla så att markeringarna stämmer igen. Om de gör det så är du igenom själva bytet och nu är det dags att montera alla grejer du tagit bort.Se till att du håller reda på alla skruvar, muttrar och brickor så du vet var dom ska sitta.Innerskärmen kan vara ett problem för att lätta upp det lite så kan man ta bort en flik på bakre skärmen och montera fast den i efterhand med kattstrypare (se bild) Detta underlättar proceduren ganska så mycket, Efter mycket slit och bök så ska alla grejer sitta där igen och man kan pusta ut, lite iallafall.Nu är det dags för provkörning, men detta skall ej vara några problem då du har dragit runt motorn redan för hand och kollat så att motorn är i nolläge efteråt..Fyll på vätskorna som du har tagit ut, kylarvätska och ev servoolja, enligt källor passar vanlig ATF olja bra till servon, Sedan tycker jag att du tar och ger bilen lite omtanke och tvättar den.. det gjorde jag iallafall =)Tillägg för 164 QV. Här finns en extra kylslinga runt oljefiltret som man måste hänga loss från anslutningarna i bakkant på vattenpumpen för att kunna lossa kåpa/rem. Hoppas det går bra/Arvid





[Ändrad 2011-7-26 av jol]




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.1% - SQL: 16.9%]