AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Någon som har koll på växellådor? (116)
Alpha
Alfista

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm, Råsunda
Medlemmen är Offline

Humör: oO

[*] Inlagd 2002-6-30 kl 11:47
Någon som har koll på växellådor? (116)

Jag har en "vinterbil", en 75:a med TS-låda. Problemet med växellådan är bara att det inte går att få i backen, alla andra växlar går i och fungerar, men när man försöker lägga i backen så är det tvärstopp (notera att 5:an går i utan problem). Hörde mig för på CC Motors för ganska lägesedan och dem sa att det förmodligen var backdrevet som var var vänt åt fel håll. Och nu när sommaren kommit och vädret är kasst och den andra 75:an har fått sina fungerande weber 45:or så fanns det lite tid över till "vinterbilen". Så jag har nu delat lådan enligt "Alfa Romeo Owner´s Bible". Men jag tycker inte backdrevet verkar sitta åt fel håll (om det är det stora drevet i mitten med rakskurna drev). Är det någon som har nåt annat tips om var det kan vara innan jag skruvar ihop lådan igen? Jag kan eventuellt fixa bilder om det skulle hjälpa. Tack på förhand.

[Edited on 30-6-2002 by Alpha]
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
po
AP\'s ddinosaurie

Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Mjuk och Snäll...

[*] Inlagd 2002-7-1 kl 00:26

Hmmm, låter skumt vad menar du med tvärstopp? skrap (normalt) eller är det helt omöjligt typ helt osynkat? och skraaaaaap!!!!!! Hamnar spaken där den ska och det är friläge eller vad?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alpha
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2002-7-1 kl 13:01

Spaken går inte att lägga i läge alltså. D.v.s. det är tvärstopp när man ska dra spaken mot sig. 5:an går däremot i (ovanför backen), men så fort man försöker lägga i backen tar det stopp, har försökt lirka på alla möjliga sätt men den vill inte gå i läge.
Alpha
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2002-7-1 kl 13:02

Inga skrap alltså, utan det tar stopp.
MaZ
Dokumenterat Paj...

Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2002-7-1 kl 13:29

Hmm, skulle de ha vänt drevet ät fel håll?? Låter ju helt sjukt. Det måste dom ju ha sett det isf när de monterade ihop lådan...
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Alpha
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2002-7-1 kl 16:21

Ja, man tycker det. Men enligt CC Motors som jag har snackat med så var det ngt som kunde hända iaf (antar att man stressar när man sätter ihop lådan då). Men jag har ställt en likadan fråga på CAR´s forum och jag tror jag vet vad som är fel nu. Drevet satt inte åt fel håll, men gaffeln som "håller i" drevet hade nog tjorvat ihop. Den löper i en "skåra" och den ville inte riktigt det, utan "fastnade på kanten" (efter lite finlir löper den dock fint nu). Så imorgon tänkte jag försöka skruva ihop lådan och se om backen fungerar. Jag kan återkomma med resultat :).

Upp till toppen