Kör man på grusväg till och från så kommer garanterat framskärmarnas bakre/nedre del att fyllas med sand & skit.
Samtidigt blästras skärmkanten nertill och färgen far all världens väg.
Innerskärmen är fäst med en plåtskruv under skärmkanten och en sitter in mot motorrummet där det kommer ut några sladdar tror jag det var. Haka av
skärmen i underkant, drag ut nederänden så skärmkanten blir fri och vik upp den och lägg änden på styrstaget.
Förslag till lösning;
- efter noggrann rengöring och torkning sågar man med ett bågfilsblad ett hack i kanten som ligger i skärmkanten, - ca 10 cm upp från det lilla hörn
som finns på innerskärmen nertill. När man sen monterar innerskärmen på plats igen låter man neränden ligga utanpå skärmkanten istället för inuti. Det
är därför man behöver det lilla hacket. Bättre att såga för då blir det en liten bredd på hacket och inte samma brottanvisning som om man tar
plåtsaxen.
Måla på skärmkanten och sen när det torkat så sprutar man Dinitrol ML ( tunnt blask ) inuti skärmens nedre del och monterar innerskärmen igen som
beskrivits ovan.
Om man kör på grus ofta så kan man sen fästa en gummibit med några plåtskruv mot/i innerskärmen som bättre täcker kanten på skärmen. Vill man skydda
skarvarna på lådan som också blästras - då får det bli en hel stänklapp. Men det ser ju inte så där jättekul ut heller. Men det är upp till var och
en.
SEN ! -
kan man underhålla från skit som ändå läcker in i facket där nertill genom att det finns ett hålrum underifrån som man kan spola rent genom. Skulle
tro att det funkar om man tar slangen utan koppling som den är och sätter fingret på änden så det blir sidsprut. Då hamnar det rätt. Men det där ser
man när man tar isär grejerna. Men det är lättjobbat. Innerskärmen är mjuk och gör föga motstånd.