freda155
AP\'s motorjounalist
      br>
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline
Humör: Nu kör vi! (snart)
|
|
torkararmar 155
Torkararmarna löper inte snyggt när rutan är mycket blöt. Tex vid första torken eller med långt intervall valt på intervallen. De hackar upp och ner.
Är rutan torr går det hur snyggt som helst. Håller jag in spaken uppåt, det läge där man får en torkning, finns inte problemet. Är det nån som hänger
med. De är inte glappa när man kör själv, men verkar vara det när bilen själv torkar.
Vad göra? Är det helt lönlöst att försöka efterdra nåt eller?
|
|
freda155
AP\'s motorjounalist
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Körde 70 mil i regn idag. Efter några drag med torkarna "lossnar" de. Väntar man ett tag och kör så hackar de för att sedan gå mjukt och fint...
|
|
Catman
Alfista
   br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Karlskoga
Medlemmen är Offline
Humör: Opelrostigt
|
|
kolla med killarna på www.alfa155.com .
de brukar ha svar på det mesta.
Jag har fått djäkligt mycket hjälp där.
Bara att gå in på forumet o regga sig.
Tom Clarqvist - Karlskoga
Vad vi bäst behöver i livet,
är någon som visar oss vad vi kan....
-- two down..no more please  --
(jag tycker synd om min sambo, som har 3 barn att ta hand om (1,5år, 3,5år och 34år  ) )
|
|
mopar
alfa-lös
        br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline
Humör: Djävlig
|
|
Tja,
Du har flera lägen på din torkarmotor, när du sätter torkarna på intervall så strömsätts en kabel (via intervall relä) när du sätter torkarna i läge 1
så strömsätts en annan.. osv.. för att få de olika hastigheterna används förkopplingsmotstånd om jag inte minns fel. När du själv "tvingar" torkarna
att göra ett slag så kör du dom på "direkt kopplingen" alltså 12v rätt in.. min gissning är att du har nått spänningsfall på intervall läget. antingen
vid reläet men mer troligt vid själva torkarmotorn. det kan givetvis vara så att motorn i sig går trögt, te.x. kan fettet inuti ha torkat osv.. och på
de läge där den då går med lägre spänning så trögar och hackar den.. medans när du kör på "direkt-ström" så orkar den att gå hack-fritt..
Det är inte så lätt att ge några direkta råd.. ofta kan man haka av länkagen (om man kommer åt) och då skulle du ju kunna "köra" dom manuellt och
känna så att dom inte trögar anmärkningsvärt.. när länkagen är av skulle du även kunna slå på torkarna och lyssna vid motorn om den låter plågad vid
någon hastighet.. det skulle ju i så fall kunna betyda att den trögar inuti.. sedan är det ju alltid värt att kolla så du har bra jord osv.. du vet
säkert att Alfas kablar inte alltid "räcker ända fram"
Lycka till
//mopar
Thomas Pettersson
\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
|
|
freda155
AP\'s motorjounalist
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ska dyka ner i helgen och kolla och dona. Spänningsfall, Alfa-el=oxid om inte jag minns fel från våran 33:a?
Tack för tipsen.
[Edited on 02-7-3 by freda155]
|
|