Gör det själv istället. tar en timme och är faktiskt riktigt skoj. Köp nåt annat kul till din alfa i stället för pengen.
Det är tolv muttrar som ska lossas/spännas och sex kamaxelöverfall, så det är inte så himla komplicerat. I synnerhet inte på en lös topp.
Lägg en bräda eller liknande under toppen så att inte ventilerna tar i. Mät ordentligt med bladmått. Kolla förresten så att bladmåtten verkligen
stämmer med din micrometer. Skriv upp värdena.
Bort med överfallen.
Ta bort kamaxlarna. Slå en kabel eller snöre runt avgaskammen så att du inte förväxlar dem. Har du kamidsvariator ser du det ändå. Med hjälp av en
sugkopp, den som du använder när du slipar ventilerna tex. lyfter du bort kamföljaren, den "burk" som sitter ovanpå ventilen. Använd inte
polygrip eller liknande, du kan skada metallen. Det är mycket trångt mellan gods och kamföljare.
Ta bort ventilhatten / brickan. Mät med micrometer. Skriv upp och sätt dit en tjockare - tunnare tills du får rätt spel. På med ventilhatten igen och
ta nästa ventil. osv. Sedan gäller det att sätta tebax alltihop igen.
Kolla så att märkena stämmer med remskivan resp kamaxlarna.
Mät gärna spelen igen innan du startar motorn. Det här är ett precisionsjobb, men inte speciellt komplicerat.
Ventilbrickorna som egentligen är hattar, finns som utbytes hos t.ex. http://www.highwoodalfa.com och kostar en tjuga styck eller nåt ditåt. Du kan använda gamla, de slits inte. Det trista är att man måste mäta, de
är inte märkta som hos många andra bilmärken. Ventilspelet brukar hålla bilen ut på Alfa Romeo.