AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Byta topp och packning på Alfor -förf. Wille R.
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2004-10-3 kl 06:35
Byta topp och packning på Alfor -förf. Wille R.


Alla Alfor, även de nyare har samma konstruktion.

1. Se till att motorn är kall.
2. Tvätta hela motorn och spola ordentligt rent, även under
tvärbalken och vid motorfästen!
3. Lossa batterikabeln
4. lossa fästet till förgasarna nere vid höger motorfäste
5. lossa bränsleledningar och kablarna till toppen
6. tappa ur vattnet, pluggen sitter på vänster sida vid
svänghjulet under grenröret 22mm
7. lossa vattenslangarna slangklämma
8. lossa servoslangen slangklämma
9. lossa grenröret 13mm
10. lossa fästet till ljuddämparen vid växellådan för att
kunna få loss grenröret
11. lossa ventilkåpan, obs två muttrar i fronten 10mm
12. lossa båda bultarna under toppen i framkanten, en vid
generatorn och en vid bränslepumpen 13mm
13. lägg en pappskiva eller trasa under kamkedjan så inte
kedjelåset trillar ner i sumpen, men lossa inte låset ännu
14. vrid vevaxeln tills märken på kamaxlarna, se sid 17, är
tvärs med skårorna i lagerfallen bild 1,21
15. se till att vevaxeln är vid märket bild 1,22
16. lossa bulten till kedjesträckaren, den sitter på toppen
fram till höger
17. tryck med handen på kedjan för att få den lösare (så att
du kan ta av kedjelåset)
18. när du slackat kedjan, dra åt kedjesträcksbulten igen,
annars trillar kedjesträckaren ut
19. ta bort kedjelåset och sätt fast en tråd i respektive
kedjeända, annars trillar de ner i sumpen
20. lossa de tio bultarna till toppen
21. lyft av toppen, rakt upp så att den inte kommer snett och
fastnar på pinnbultarna

" Se till så att inte O-ringarna trillar ner i sumpen eller
i cylindrarna
" OBS rör inte vevaxeln när toppen är av. Fodren brukar då
lossna och så får du ett h-e för det är svårt att få det tätt sen
" sätt en penna i oljekanalerna när du skrapar, annars får
du skit där
" Jag brukar inte ta av kamaxlarna när jag tar av toppen,
jag brukar sätta lyftstroppen om dem
" när du lyfter, tänk på att motorn lutar
" det brukar gå bra att ställa ventilspelet med lös topp

Sätta ihop är tvärtom, men glöm inte O-ringarna (sex st)

Wille R
040 - 164835




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 77.2% - SQL: 22.8%]