Byta kannor, ringar och foder -förf. Wille R.
Du har redan tagit bort toppen! - ( se avsnitt "Byta topp & packning etc. "
1. Sätt domkraften under oljetråget, använd en bräda mellan
domkraften och sumpen så den inte går sönder.
2. Lossa motorfästen från karossen, det sitter en bult i övre
fästet och en mutter under.
3. Höj hela motorn så att du kan lägga en kloss eller något
annat mellan motorfästena och karossen. När växellådan tar emot
karossen räcker det.
4. Höj sedan bilen och palla under så att du kan arbeta under
motorn.
5. Tappa ur motoroljan om du inte redan gjort det.
6. På 1750-motorn och äldre tar du oxå bort oljefiltret.
7. Lossa och ta bort bultarna runt sumpen. Det sitter muttrar
oxå på sidorna av sumpen där bak.
8. Dra sumpen snett under framåt.
9. Tvätta ordentligt vid tvärbalken.
10. Lossa vevstakarna på tvåan och trean, de ska vara i
bottenläge om du gjort rätt, det kan finnas låsbrickor på tidiga
modeller.
11. Tryck försiktigt vevstaken och kannan upp genom fodret.
Notera vilken sida som satt mot avgasröret, det brukar vara den
som är märkt med cylinderns nummer. 1 är längst fram vid kylaren,
4 är närmast kopplingen.
12. Vrid försiktigt vevaxeln ett ½ varv medurs tills ettan och
fyran är i bottenläge och lossa och ta ur dessa oxå.
13. Ska du ta ur fodren, tryck ner en kolv uppochner i kannan
med översta ringen kvar på kannan och tryck upp kolv och foder med
en träkloss.
14. Kolla så att O-ringarna inte är kvar i blocket.
15. Gör rent och sätt i fodren, glöm inte O-ringen mellan
foder och block.
16. Sätt på nya ringar och vevlager om det behövs.
17. När du monterar kolvarna, börja med ettan och fyran, vrid
vevaxeln moturs och sätt i tvåan och trean.
18. Kolvbulten är förskjuten mot insugssidan. Det brukar vara
en pil på kolvtoppen som pekar från insug mot avgas. Har du inte
särat på vevstake och kolv, sätter du bara ihop som vanligt.
19. Kontrollera fodrens höjd. Fodren ska sticka upp 0,00 -
0,06 över blocket, men se till så att de är lika höga.
20. Sätt dit sumpen igen, använd frisk packning eller silicon,
det är inte så kul att täta i efterhand.
[Editerat 3/10-2004 av Georg]
|