AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2    4    6  ..  9
Författare: Ämne: Byte till vinterdäck Alfa 156 - avklarat - ej modemvänlig
theseal
Mr Center of the Universe

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 09:50

Ingen skillnad mellan sedanen och SW:n mao.. Bra tänk där, vi kanske skall bygga upp en kors-databas, med bilar som det funkar att göra såhär på. Bobban kanske kan göra nån snygg flash av det också.

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
german
Mr Rage

Registrerad: 2003-3-2
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 10:35

Ursäkta OT men kanske har det ett allmänintresse. Jag kan informera om att denna metod även fungerar på japanska bilar, men ett litet tillägg. De bultar som håller fast hjulen doldes bakom någon form av huv eller hölje. Efter lite huvudbry petade jag lite mot mitten av fälgen och hittade där en mekanism som lösgjorde höljet. Väl gjort var det enkelt att följa denna FAQ.

Herr German
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 10:43

Läser jag rätt?

Jag har läst den här tråden flera gånger för att jag måste ha missat nått här..
Är det jag som är trög eller är det här en projekttråd om hu man byter till vinterdäck?

Hoppas verkligen ni skämtar! det är ju helt sinnessjukt.. alla som kan skruva av korken på en läskflaska kan väl skruva av ett hjul?

Kan man mot all förmodan inte lista ut hur man gör så kan man väl åka till en däckverkstad och betala 150 kr?

Vart är världen på väg? :(
nagelfare
Alfista

Registrerad: 2004-7-31
Befinner sig: Vadstena
Medlemmen är Offline

Humör: Gasa Fiat.

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 10:44

Tycker ändå att ni borde skriva in momentet "Tvätta fälgarna" som bör vara sista punkten i denna faq. Är inte alls svårt lite skarpt medel, en svamp, och vatten. Tvätta sedan av sommarfälgarna innan de magasineras. Detta för att spara era fina alu-fälgar så mycket som möjligt.

Josef Gustafsson
Fiat 124 sportcoupé -71
Fiat 124 spider -75
klusa
Junior Alfista
**

Registrerad: 2005-5-12
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 11:19
HJÄLP!

Ett viktigt moment som har glömts av, anser jag iaf, är: Hur tusan gör man med luften? Jag brukar tvätta sommarfälgarna noggrannt innan jag lägger dom i källaren, men bör man tömma däcken på luft o sedan till våren, fylla på med ny färsk vårluft? Eller skall man låta den gamla luften vara kvar? Har luft ett "bäst före datum"?
Hur gör man med vinterluften? Får man bättre grepp med färsk eller gammal vinterluft? Ni som bor norröver, e eran luft bättre eller sämmre på vinterväglag? Jag tycker att Halmstadkuften fungerar rätt dåligt, men jag har iofs bara kört med gammal luft!

nån som vet.....?

Klas Knaak
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!

Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline

Humör: TEFFAKLUMPEN!!

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 11:28

Quote:
Ursprungligen postat av klusa
Ett viktigt moment som har glömts av, anser jag iaf, är: Hur tusan gör man med luften? Jag brukar tvätta sommarfälgarna noggrannt innan jag lägger dom i källaren, men bör man tömma däcken på luft o sedan till våren, fylla på med ny färsk vårluft? Eller skall man låta den gamla luften vara kvar? Har luft ett "bäst före datum"?
Hur gör man med vinterluften? Får man bättre grepp med färsk eller gammal vinterluft? Ni som bor norröver, e eran luft bättre eller sämmre på vinterväglag? Jag tycker att Halmstadkuften fungerar rätt dåligt, men jag har iofs bara kört med gammal luft!

nån som vet.....?

Detta har diskuterats ett par gånger på irc, inget bra svar har dock framkommit, så det är bra att du tar upp det här. Vet inte om det också varit uppe för diskussion på CAR's sida också?

Linus Erlandsson
Ingen Alfa :(
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA -04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
klusa
Junior Alfista
**

Registrerad: 2005-5-12
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 11:47
JAG BLIR GALEN!!!!

Tråden är i allra högsta grad okomplett! Inte någonstans står det att läsa, vad man skall göra med dom där metallgrejerna som sitter i däcken! Jag har jättemånga såna i mina däck! Ska man smörja in dom med kopparpasta eller? Bör dom lossas och lämnas in nånstans för underhåll? Hur får jag loss dom? Hittar inga skruvar på insidan däcket....snyft! Har letat i bilens instruktionsbok, men det står absolut inget om detta! Visst är det skitdåligt!

En sak till jag funderar på! När man monterar däcken, ja jag ser att de flesta har den snygga sidan utåt, men jag tycker att bilen uppträder mer stabilt i vinterföre om man har "den fula sidan" utåt. Nån som gjort liknande erfarenheter?

GE MIG SNABBT ETT SVAR!!!!

Förtvivlad alfaägare!!!!

Klas Knaak
Turbo_Guten
Nybessiktad!

Registrerad: 2003-8-5
Befinner sig: Visby
Medlemmen är Offline

Humör: Bankåt!

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 11:52

Quote:
Ursprungligen postat av po

"sedan letar du efter en spak som brukar sitta långt ner till vänster i kupen.
Dra och slit i allt du hittar, när det säger klonk och motorhuven (huven som sitter mellan framruta och det främre slutet på bilen) hoppar upp en aning så har du hittat rätt spak."

"Stäng motorhuven, nu kan du börja om från början i eget tempo."

/po

Nope, hittar ingen sån på min 916.. Men det gick nog att justera ventilerna underifrån också, vet inte ännu hur det blev, har inte kunnat starta den ännu. (dom surrar om batteri men visst har 916-bilar bensinmotor.?.)

Ditt sista tips är grymt bra, otroligt lätt att glömma har jag hört!

/T_G

framluckan.jpg - 103kB

Olof Segerberg
1/3 Raukster 75 3.0 \"Slickar apex!\"
Proud member of TEAM RAUK RACE
po
AP\'s ddinosaurie

Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Mjuk och Snäll...

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 17:06

Justera ventilerna? Du skojar va?

Dom ska inte justeras utan användas när man reglerar lufttrycket i respektive däck, det brukar normalt sitta 1 st ventil per hjul.
Hur mycket luft det skall vara i däckena står i bilens handbok eller så kan man rådfråga någon trevlig peronal på bensinstationen.

Det är brukligt samt ganska bra att man efter ett hjulbyte åker till en bensinstation för att pyttsa i lite luft.
Man kör med fördel till den närmaste bensinstationen så man slipper köra i onödan, näst närmast kan också vara okej.
Åker man däremot till en annan stad så tycker jag personligen att man är en komplett idiot!

Kolla även lufttrycket i reservhjulet, jag gör det aldrig så det vore najs om någon annan kunde göra det åt mig.

/po

Per-Olof Berglund - CAR 2171
Raggare kör Alfa Romeo.
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!

Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline

Humör: TEFFAKLUMPEN!!

[*] Inlagd 2005-12-28 kl 17:07

po och ni andra: sluta löjla er, denna tråden har verkligen underlättat alla mina hjulbyten.

Linus Erlandsson
Ingen Alfa :(
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA -04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-1-20 kl 21:21

jag blev undermedvetet sugen att prova den här faq:en så jag hälsade på farbror plogkant idag

plogkant.jpg - 73kB

Peter Strandberg
Bilder på allt
jol
AP\'s mekblad

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-1-20 kl 21:31

...och kom således på ett mer ekonomiskt sätt att byta mellan vinter och sommardäck, man sparar in en uppsättning fälgar!
Kommit halvvägs med halva avkrängningen på en fjärdedel av halva uppsättningen däck.
Tänkte ställa upp däcket mot samma plogkant och göra om manövern till sommaren (bara det inte hinner töa)

Code:
fick byta till sommarhjulet som hade lite luft, provade fylla det avkrängda däcket samtidigt på macken. Ställde upp hjulet mot en kant och ställde mig på fälgen, skickade in 1.3bar och visst blev det tätt! behövde bara studsa det en gång så gick däcket ut mot fälgbanan (peltor rekommenderas) och sen var det bara att fortsätta fylla och återmontera :rockon:

däck.jpg - 19kB

Peter Strandberg
Bilder på allt
jol
AP\'s mekblad

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-4-10 kl 14:19

satana!"!(#?##""
plogkanten är borta! går det att följa originalanvisningara fast åt andra hållet?

Peter Strandberg
Bilder på allt
mopar
alfa-lös

Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline

Humör: Djävlig

[*] Inlagd 2007-11-2 kl 16:46

Jaha, nu när julen står för dörren så man knappt kommer ut på morrnarna tänkte jag att det kanske var dags att lyfta waltgårds gamla tråd som på ett föredömligt sätt visar hur ett hjulskifte går till i verkligheten. Se till att ha någon vuxen i närheten då vissa av bilderna kna vara rätt skrämmande! :D

/mopar

Thomas Pettersson

\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2007-11-3 kl 13:41

Ärligt talat, varför skapa en projekttråd om att man ska byta till vinterdäck?
lite märkligt måste jag säga hehe..

Nästa gång får du lägga ut en tråd om hur man tankar och kollar oljan på en 156-a :rolleyes:

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
 Pages:  1  2    4    6  ..  9

Upp till toppen