AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  18
Författare: Ämne: 75 3.0 - VEMS -> MAXXECU
Oscar
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2005-1-15 kl 08:55
75 3.0 - VEMS -> MAXXECU

Skaffade ett litet projekt i slutet på förra året. En 75 3.0 -90
Sådär skick utanpå, rostmässigt verkar det hyggligt okej men det är lite buckligt. Hur som, det som gjorde att bilen köptes var chassidelarna. 27mm, Bilstein, MT fjädrar. Sedan lite stålomspunna slangar osv.
Motorn hade med all önskvärd tydlighet tryckt ut olja, demonteringen hade förre ägaren börjat med. Inte för det spelade någon roll men bilen gick inte att flytta en meter för egen maskin, inte ens en fuskis med startmotor för kamremmen var loss.

Bilen blev stående på min parkeringsplats länge och väl, innan den fick åka biltransport till föräldrarnas garage där bägge topparna togs loss.

Vart det läckt kunde ganska enkelt konstateras, man kan fundera på varför topplocksamuttrarna satt lösare i framkant på vänster cylinderbank.

Att riva ur topparna gick ganska väl, en pinnbult (såklart). Pedalstället är i molekyler!

[Editerat 2005-2-5 av Oscar]

[Ändrad 2017-7-29 av Oscar]

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-1-15 kl 09:10

Renovering :

Efter 17000mil eller som jag blev rättad igår 170000km, så är det inte fel med en översyn på topparna. Det enda jag kunde se som novis var en mindre skada på några kamnockar. Det skulle varit bra att haft ett kompprov innan motorn skuvades ner (kamrem). Men på något sätt känns det bättre att ha ordning på allt.
Att hitta någon som kan renovera topplock är tydligen inte så enkelt numera. Hur man än vänder på det så vill man också komma undan hyggligt billigt.

Exakt 3mån efter att jag köpt bilen hamnade topparna hos Tibro motorrenovering. På agendan står planing, byte av styrningar och inslipning av ventiler.

Kamaxeln menade han att den inte var värre åtgången att den kunde användas igen. Men å andra sidan .... hur kul är en originalkamaxel.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med bilen, plånboken säger en sak, hjärtat något annat. Men det känns väldigt rätt att börja med motorn, det är både hjärnan och hjärtat överenns om.

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-5 kl 13:56

Status oförändrad.

Men efter moget vägande fram och tillbaks med kamaxlar så ska jag behålla original. I början funderade jag på om man kunde försöka följa en ES spec. Med motronic och hela köret. Men ... nej det blir inte bra. Även om Motronicen i 75:an är bättre än en L-jet så är det ändå inte så high-tech. Fördelen är förståss att man kan få rätt program till rätt kamaxel. Men eftersom jag inte fått fatt i de kamaxlar jag vill ha till rätt pengar så måste man hitta på något annat.

Så jag har beställt ett VEMS D-I-Y motorstyr. Antingen har jag gjort bort mig eller så är det precis vad jag letar efter. Sekventionellt och klarar knacksensor samt bredbandslambda (två om det kniper).
Nästa problem är, att få dit mina nya fina Bosch EV-6 spridare .... som ska sitta på fuelrail á la Alfa 164, och om det sedan går att få ihop med 75:ans insugsrör blir intressant att utröna. Annars får man leta 164:a QV insugsrör och adapterplattor samt plenum.

http://www.vems-group.org

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
AJ
Alfa-guru

Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-6 kl 02:04
Vad är det som är så bra med VEMS?

Är inte så insatt men efter att läst lite snabbt på sidan du länkade till så låter det som ett MegaSquirt fast dyrare, inte utprovat och mer komers inriktat......

Vad är fördelarna jag har missat?

Sannino Cicli, Columbus MS
AP#94
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-6 kl 17:17

Ja men....det är ju coolare med ett system som har RISC processor. Nej skämt åsido.
MS är jättebra, men Atmel AVR som VEMS är baserat på är en nyare processor och har mer I/O.
Man kan helt enkelt styra mer saker, t.ex. kan man hantera separata tändspolar för varje cylinder, man kan köra systemet sekventionellt så spridarna öppnar när insugsventilen är öppen för resp cylinder. De krav jag hade var att man ska kunna man ska kunna styra både tändning och tomgånsreglering - och jag vill ha det i samma box. Megasquirt kan detta om man tankar med eftermaknadsprogramvara och löder några tåtar på kortet, men det finns trade-off:s, t.ex. hur många timers som finns att tillgå i processorn - det går inte att ändra på.

Så ska man bara batchstyra bränsle så är det ingen större ide med VEMS.

VEMS är ganska så nytt men jag hoppas de flesta grava buggar är rättade. Fast det ger sig väl (annars får jag damma av mina kunskaper i AVR programmering). Antingen fungerar det superbra (som vissa säger det gör) eller så har jag gjort bort mig.

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Ickad
Alfista

Befinner sig: Linghem
Medlemmen är Offline

Humör: weeeee

[*] Inlagd 2005-2-6 kl 22:02
jag tror du har gjort bort dig!

:dunce:
nä det blir nog jättebra det e jag övertygad om. Fast du skulle nog beställt alladelarna direkt:wall:

men du kanske tycke rdet e roligt att skicka pengar till utlandet!:bananana::bananana:

If you are not living on the edge, you are taking up to mutch space!
Richard Eliasson

Inget roligt.. ännu

f.d Member of LastPlace Racing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
AJ
Alfa-guru

Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-7 kl 01:10
Ok.

Lycka till följer med spänning, har tittat ganska mycket åt MS men det skulle vara kul om man fick se vad konkurrenterna har.

Kommer det helt klart i brevlådan och bara att plugga i bilen eller är det lödning mm?

Givare mm. Är det standardkomponenter eller måste man handla där man handlar boxen?

Sannino Cicli, Columbus MS
AP#94
Alfa-andy
Alfa-freak

Registrerad: 2002-10-6
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline

Humör: Snart dax

[*] Inlagd 2005-2-7 kl 11:11

fan vad bra att du verkar ha koll på vems.Har försökt läsa mig till det mesta men jag tycker sidan är rörig som fan och jobbig.Men då kan man fråga dig när det är dax att inhandla kanske..

Andreas Larsson
Alfa 75 turbo - 88
Golf -88 rostig
Äntligen driver bilen på rätt hjul
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-7 kl 11:52

Quote:
Ursprungligen postat av AJ
Lycka till följer med spänning, har tittat ganska mycket åt MS men det skulle vara kul om man fick se vad konkurrenterna har.

Kommer det helt klart i brevlådan och bara att plugga i bilen eller är det lödning mm?

Givare mm. Är det standardkomponenter eller måste man handla där man handlar boxen?

Boxen är delmonterad, man får addera drivare för varje spridare, tändspole etc. Dessa ska sedan skruvas fast mot lådan, så lite jobb är det. MAP givaren är också separat (och den glömde jag såklart beställa - klant!).
Sedan finns det options som knacksenoringång och då ska man löda in IC-kretsar. Nackdelen är att det är ytmonterade komponenter. Men med förstoringsglas, en smal lödkolvspets, pincett och tunn lödfläta brukar det gå hyffsat enkelt.
Givare finns att köpa för vettiga pengar, men kraven på givarna är ungefär som ett MS.
Jag ska snoka lite vad de använder för komponenter när jag får dem i min hand, FET:ar för driving av spridare är nog rätt okritiskt, däremot tror jag IGBT:n som driver tändningen är lite speciell.

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-2-19 kl 18:35

Nu har jag fått delarna! Det enklaste var att traska till banken och skicka pengarna. Nu känns det ju sådär att betala 5000:- och hoppas. Betalade på Fredagen, på Söndag ringer någon och börjar fråga på engelska om det är en 6:cylindrig bil eller en 4:a. Eftersom jag inte äger någon bil med annat än 6cylindrar så är svaret enkelt. När samtalet är över strax därpå förstår jag att det har något att göra med mitt VEMS.
Men förstår inte vart small modification kommer in i bilden.
Loggar in på mitt webstore konto och där står det "sent". Några dagar senare verkar paketet ha anlänt dit jag skickat det.

Så med spänd förväntan öppnar jag mina två paket. Den första är en nitlott då den innehåller en näve med sladdar. Den andra lite mindre är något ohyggligt välpackad, men där finns allt som jag beställt.

Alltså ... grejorna kom!

Så vidtog inspektion, det ser inte så himla illa ut. Nu är jag kanske lite miljöskadad i och med mitt yrke. Men det är ett dubbelsidigt monterat kretskort, vilket är lite häftigt. Ytmonterat rätt igenom med något undantag (idiotdiod, alltså polvändningsskydd eller vad det nu kan vara). Man har inte använt elektrolytkondensatorer utan har tantaler, sånt gillar vi!
Spontanintrycket är alltså bra även om det känns att det är en småskalig produktion. "prototyp kvalite"
Effekttransistorerna ska monteras i botten och där har man några metallremsor som nyper åt raderna med trissor, det var här jag fick ta till "small modification". Kan nog bli lite pill att få det bra.
Lådan, är mycket seriös. Först förstod jag inte hur man skulle sätta fast kontakterna men det var mer fiffigt än min lilla hjärna kunde klara av, frontpanelen är splittad så man kan snäppa loss en bit från resten sedan stoppar man in kontakterna och trycker dit biten igen.
Kontakterna känns mycket "automotive", men de kostar också.
Med facit i hand så kanske det är lite overkill att köpa kabelhärvan, har man tillgång till en riktig crimptång som viker falsarna runt sladden borde det gå ändå (och eftersom jag har en sådan, så känns det just nu lite onödigt dyrt med kabelhärvan).

Självklart är det lite DIY, men jag hade inte räknat med något annat heller. Det som imponerar är att man inte fuskat med materialvalen.

En sak som förbryllar mig lite är att ena sidan på lådan är superseriös, men hur kopplar man in display och tangentbord ... det blir ju med vanliga "bonnakontakter", som man får mickla dit med sticksåg, dremel eller vad man har tillgängligt.

Ska löda i veckan som kommer.

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
P.P.
Junior Alfista
**

Registrerad: 2002-6-25
Medlemmen är Offline

Humör: Alfa-trött.

[*] Inlagd 2005-3-2 kl 20:26

Något nytt at rapportera? Topparna kan väl inte var SÅ långt borta vid det här laget? Och när de väl är på plats kan jag tänka mig att du vill ha igång sprutet typ igår.

Mvh Patrik Petersson
Transaxuell
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-3-3 kl 14:47

Jag ska ta tag i en del av detta i helgen. Känns som att jag försummat min 75:a en del.
Om den gode topplocksrenoveraren hållt vad han lovat ska de vara klara, vilket väl betyder att när jag ringer läggs de på prioritetshyllan.
VEMS, har jag fått de sista delarna till. Fattar fortfarande inte att de skickar delar för 500:- och SEDAN betalar jag.
Lite lödande till så ska det vara dags för provkörning av den på labbänken.

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-3-25 kl 00:13

På den här sidan ser man långt ner till höger Atmel processorn. Till väster sitter lite clampdioder för spridardrivarna. Den stora hålmonterade IC:n vid den högra kontaktern är för tomgångsmotor. Den runda saken med en slang ansluten är MAP sensorn som mäter trycket i insugsgrenröret. Kontakten längst ner till höger är för tangentbord, den vänstra ovanför processorn är för displayen och den med tre poler längre upp är för RS232.

Vems1.jpg - 319kB

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Oscar
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2005-3-25 kl 00:27

På undersidan sitter främst drivar transistorer. De svarta är mosfetar som ska driva spridare och förvärming av bredbandslambdasond(er). De med metallbaksida är IGBT:er med något som kallas aktiv clamp som är för tändspolar. Mitt box är bestyckad för 8st cylindrar, 2st lambda och 6st spridare. Möjligheten finns alltså att köra en V8 med wasted-spark fullt sekventionellt.
De två små Dpak transistorerna till vänster är för supplemental och kan driva något skoj externt som shiftlight.
Notera alupanelen som håller kontakterna.

Vems2.jpg - 290kB

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
stealthmannen
AP´s alfa-handlare

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Dalarö/Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Jobba..jobba

[*] Inlagd 2005-3-25 kl 09:38

Imponerad av ditt kunnande...själv försvann jag i dom "engelska termerna" någonstans på fjärde inlägget.

Blir kul att se resultatet :revs:

Claes Hoffsten
HOFFSTENMOTOR

Alfa GTAm \"Historic-Edition\" Alfetta 1,8T -83 \"Guld Qlöver´n\ Alfa 155Q4 \"Qlöver´n\" Alfa 156 \"STCC Edition"\Alfa 147GTAm "Time Attack"\Maserati Ghibli -95 \"Ostartad\" Ferrari 328 GTS -88\"Alfa 164 Q4-97\". It's the design!
 Pages:  1    3  ..  18

Upp till toppen